ps2017-027-02-013-014.u1.p1.s1
14 . ps2017-027-02-013-014.u1.p1.s2
Návrh poslanců Tomáše Martínka , Mikuláše Ferjenčíka a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 365 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 ps2017-027-02-013-014.u1.p2.s1
Už to zaznělo . ps2017-027-02-013-014.u1.p2.s2
Pro jistotu znovu upozorňuji , je zde navrženo , aby s návrhem byl vysloven souhlas již v prvém čtení . ps2017-027-02-013-014.u1.p2.s3
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 365 / 1 . ps2017-027-02-013-014.u1.p3.s1
Já poprosím pana poslance Tomáše Martínka jako zástupce navrhovatelů , aby předložený návrh uvedl . ps2017-027-02-013-014.u1.p3.s2
A znovu poprosím o klid v sále . ps2017-027-02-013-014.u1.p3.s3
Případné diskuse , prosím přeneste do předsálí . ps2017-027-02-013-014.u1.p3.s4
Zvláště ti , kteří hovoří před lavicemi , nechci jmenovat , nechci ukazovat , stejně mě neslyší . ps2017-027-02-013-014.u1.p3.s5
Prosím , pane poslanče . ps2017-027-02-013-014.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , v České republice je v současné době jedna z nejkratších lhůt pro podání daňového přiznání v EU . ps2017-027-02-013-014.u2.p1.s3
Mnoho poplatníků daně má proto problém v tomto krátkém intervalu zkompletovat všechny potřebné doklady , které potřebuje pro vyplnění svého daňového přiznání . ps2017-027-02-013-014.u2.p1.s4
Může se jednat například o potvrzení od více zaměstnavatelů včetně zahraničních , kde platí jiné lhůty , potvrzení pro využití slev nebo zvýhodnění , podkladové materiály pro všechny přílohy včetně podnikatelské a účetní závěrky apod . ps2017-027-02-013-014.u2.p1.s5
V současné době je zpravidla jedinou legální cestou prodloužení této lhůty zaplacení poplatků soukromému daňovému poradci . ps2017-027-02-013-014.u2.p2.s1
Dalším problémem stávajícího systému je nízká míra elektronicky podaných daňových přiznání . ps2017-027-02-013-014.u2.p2.s2
Vysoký počet papírově podaných daňových přiznání zbytečně zatěžuje pracovníky správce daně , a tím i zvyšuje nároky na státní rozpočet . ps2017-027-02-013-014.u2.p2.s3
Hlavními výhodami elektronického daňového přiznání je minimalizace chyb spojených s manuálním vyplňováním a kontrolou , umožnění lepší komunikace s úřady či jednodušší sledování stavu zpracování . ps2017-027-02-013-014.u2.p2.s4
Elektronické podání daňového přiznání umožňuje zrychlení celého procesu a dále snížení administrativních nákladů a zjednodušení archivace . ps2017-027-02-013-014.u2.p3.s1
Tento návrh nově prodlužuje současnou tříměsíční lhůtu pro podání daňového přiznání o jeden měsíc v případech , kdy daňový subjekt podává daňové přiznání elektronicky . ps2017-027-02-013-014.u2.p3.s2
To přináší občanům pozitivní motivaci pro větší využití elektronických daňových přiznání , zároveň nepřináší žádná negativa pro stávající poplatníky , kteří nechtějí využít možnosti elektronického podání . ps2017-027-02-013-014.u2.p4.s1
Rovněž tak dochází k drobné úpravě v případě podání daňovým poradcem , kdy nově už nebude vyžadováno prodloužit plnou moc , ale postačí pouhý vlastní úkon podání touto cestou . ps2017-027-02-013-014.u2.p4.s2
Tato změna sice přináší některá drobná negativa , Finanční správa může řešit opožděné daňové přiznání až po uplynutí nejdelší ze lhůt , ale současně se jedná o značné usnadnění a zjednodušení procesu jak pro podnikatele , tak pro Finanční správu samotnou . ps2017-027-02-013-014.u2.p4.s3
V případě , že daňový subjekt nepodá daňové přiznání elektronicky v dané prodloužené lhůtě a ani je nepodá daňový poradce , nebude se k tomuto prodloužení přihlížet a případná sankce bude vypočítána stejně , jako by nepodal daňové přiznání v tříměsíční lhůtě . ps2017-027-02-013-014.u2.p5.s1
Návrh tak přináší osobám podávajícím daňové přiznání pozitivní motivaci pro využití elektronické formy podání a zároveň umožňuje osobám , které zvládnou vyplnit daňové přiznání , stihnout podat přiznání včas i bez nutnosti využití daňového poradce . ps2017-027-02-013-014.u2.p5.s2
Návrh by měl současně snížit náklady státu spojené s výběrem daní a pomoci snížit chybovost podaných daňových přiznání . ps2017-027-02-013-014.u2.p5.s3
Zaměstnanci finančních úřadů tak budou moci v průběhu dubna provádět úkony , na které jsou zvyklí , včetně kontrol papírových přiznání . ps2017-027-02-013-014.u2.p5.s4
Zvýšeným počtem elektronických podání by se měla snížit náročnost práce zaměstnanců finančního úřadu . ps2017-027-02-013-014.u2.p6.s1
Návrh nepřináší žádné zásadní změny . ps2017-027-02-013-014.u2.p6.s2
Nově se pouze budou případné sankce za nepodání daňového přiznání počítat až po uplynutí šesti měsíců , kdy bude jasné , že poplatník nepodal přiznání k dani z příjmu ani elektronicky , ani je nepodal daňový poradce v určené prodloužené lhůtě . ps2017-027-02-013-014.u2.p7.s1
Obdobná legislativa platí v jiných zemích . ps2017-027-02-013-014.u2.p7.s2
Například ve Velké Británii je standardní lhůta pro podání daňového přiznání sedm měsíců po skončení zdaňovacího období , pro elektronické daňové přiznání je ovšem lhůta celých deset měsíců . ps2017-027-02-013-014.u2.p7.s3
V sousedním Rakousku je termín pro elektronické přiznání daně z příjmu 30 . 6 . , to je o dva měsíce déle než v případě papírového podání . ps2017-027-02-013-014.u2.p7.s4
Termín zvýhodnění pro elektronické daňové přiznání dále zvýhodňují například v Belgii , Francii , Irsku , Kypru nebo Maďarsku . ps2017-027-02-013-014.u2.p7.s5
Daňové přiznání lze podat již pouze elektronicky v Dánsku , Finsku , Chorvatsku , Lotyšsku , Nizozemí , Rumunsku , Řecku , Slovinsku či Španělsku . ps2017-027-02-013-014.u2.p8.s1
Novela má potenciál výrazně zrychlit administrativu , snížit náklady a zjednodušit archivaci . ps2017-027-02-013-014.u2.p8.s2
Elektronická forma navíc výrazně snižuje chybovost . ps2017-027-02-013-014.u2.p9.s1
Již dříve návrh podpořila Komora daňových poradců České republiky a Česká advokátní komora . ps2017-027-02-013-014.u2.p9.s2
V rámci připomínkového řízení navíc daly souhlasné stanovisko Hospodářská komora České republiky , Svaz průmyslu a dopravy České republiky a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky . ps2017-027-02-013-014.u2.p9.s3
S návrhem také souhlasí Senát České republiky , který vrátil daňový balíček zpět Poslanecké sněmovně právě s tímto návrhem . ps2017-027-02-013-014.u2.p9.s4
Pro tento konkrétní návrh ohledně prodloužení elektronického daňového přiznání , jeho termínu , hlasovalo 57 ze 70 přítomných senátorů , a to ze všech senátorských klubů . ps2017-027-02-013-014.u2.p10.s1
Účinnost zákona je nastavena tak , aby byl dostatek času na přípravu potřebných změn i případnou úpravu v rámci například některého daňového balíčku . ps2017-027-02-013-014.u2.p10.s2
Urychlené přijetí také řeší některé výhrady vlády . ps2017-027-02-013-014.u2.p11.s1
Na základě těchto zmíněných argumentů vás žádám o podporu této poměrně jednoduché změny , která může usnadnit život a ušetřit peníze mnoha obyvatelům České republiky i státní správě . ps2017-027-02-013-014.u2.p11.s2
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u3.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-027-02-013-014.u3.p1.s2
Poprosím nyní , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Kytýr . ps2017-027-02-013-014.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , kolegyně a kolegové , tak jak bylo zmíněno předkladatelem návrhu , cílem tohoto zákona je prodloužení současné tříměsíční lhůty pro podání daňového přiznání o jeden měsíc v případech , kdy daňový subjekt podává daňové přiznání elektronicky , a následně druhým , doplňujícím , je úprava ve vazbě na daňové poradce , kdy nově by nebylo potřeba plné moci , která nyní musí být uplatněna u správce daně před uplynutím tříměsíční lhůty pro podání daňového přiznání . ps2017-027-02-013-014.u4.p2.s1
Navrhovatelé , jak bylo zmíněno , sledují správný směr a to je vytvoření pozitivní motivace pro podávání daňového přiznání elektronicky . ps2017-027-02-013-014.u4.p2.s2
Bohužel základním nedostatkem tohoto poslaneckého návrhu je absence široké diskuse dotčených navrženou změnou . ps2017-027-02-013-014.u4.p2.s3
Domnívám se , že vzhledem k chystané novele daňového řádu je tento zásah do daňového řádu bez řádné diskuse zainteresovaných velmi citlivý ps2017-027-02-013-014.u4.p2.s4
Z těchto důvodů se domnívám , že je potřeba řešit tyto věci širokou diskusí dotčených navrženou změnou , kde vedle správce daně se změna dotkne daňových subjektů a daňových poradců . ps2017-027-02-013-014.u4.p3.s1
Navrhovatelé v návrhu řeší pouze daňové příjmy k dani z příjmu , ale neřeší navazující povinnost podání přehledu o příjmech a výdajích u pojistného na sociální a zdravotní pojištění , jak jste měli možnost se dočíst ve vyjádření vlády k tomuto poslaneckému návrhu . ps2017-027-02-013-014.u4.p3.s2
Rovněž v důvodové zprávě jsou určité disproporce ve vazbě na informace ohledně elektronicky podávaných daňových přiznání , kde dle poznatků vlády u právnických osob jde o 90 % a u fyzických osob o 11 % většinou s přeplatkem . ps2017-027-02-013-014.u4.p4.s1
Lze konstatovat , že návrh zákona v předložené podobě rozhodně otevírá téma , o kterém je vhodné odborně diskutovat , a sleduje směr , který je žádoucí a podporující elektronické podávání daňových přiznání . ps2017-027-02-013-014.u4.p4.s2
Přesto si dovolím v obecné rozpravě navrhnout zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení , pokud nebude projednáván podle § 90 . Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-027-02-013-014.u5.p1.s3
S přednostním právem je přihlášen nejprve pan předseda Chvojka a poté jsem zaregistroval přihlášku pana poslance Ferjenčíka z místa . ps2017-027-02-013-014.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-027-02-013-014.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-02-013-014.u6.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , hezké odpoledne přeji . ps2017-027-02-013-014.u6.p1.s3
Já bych chtěl jménem dvou poslaneckých klubů , poslaneckého klubu ČSSD a poslaneckého klubu hnutí ANO , vetovat návrh na zrychlené čtení podle § 90 . Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u7.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-027-02-013-014.u7.p1.s2
Vaši námitku jsem zaregistroval . ps2017-027-02-013-014.u7.p1.s3
Jako další je přihlášen pan poslanec Ferjenčík . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s2
Já bych chtěl reagovat na pana zpravodaje . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s3
Vlastně vůbec nechápu , proč hnutí ANO chce navrhnout zamítnutí tohoto zákona , zvláště ve chvíli , kdy vetovalo projednání podle § 90 , takže ten návrh bude řádně projednán . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s4
My jsme ten návrh předložili už v prosinci , takže logicky všechny zainteresované státní orgány měly dostatečný časový prostor na to najít tam nějaký problematický aspekt , ale to se vůbec nestalo . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s5
Vy jste nepředložili ani jeden věcný argument proti tomu zákonu . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s6
Není vůbec žádná výhrada , která by věcně říkala , co je na tom návrhu špatně , jenom říkáte , že to nebylo dostatečně prodiskutováno . ps2017-027-02-013-014.u8.p1.s7
Tak to pojďme posunout do výborů a tam to dostatečně prodiskutovat . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s1
Ve chvíli , kdy tady je celá řada návrhů , které jsou objektivně špatně napsané a předkladatelé tady přímo přiznávají , že je potřeba je opravit ve druhém čtení , tak ve chvíli , kdy tady je náš návrh , který nemá žádnou vadu , na kterou by někdo upozornil , pouze podle vás nebyl dostatečně prodiskutován , mi přijde logické řešení nechat ho prodiskutovat a následně ho schválit . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s2
Přiznám se , že ten váš argument vůbec nechápu . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s3
Tady je jednoduchá změna , která zlepšuje postavení plátců daně a stejně tak snižuje administrativní náklady státu . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s4
Je to win - win . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s5
Pro obě strany je to výhodné . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s6
A místo toho , abyste ho jednoduše schválili , tak ho tady nepochopitelně chcete zamítnout . ps2017-027-02-013-014.u8.p2.s7
Přiznám se , že tomu vůbec nerozumím . ps2017-027-02-013-014.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u9.p1.s2
S přednostním právem pan zpravodaj chtěl vystoupit . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s1
Dovoluji si reagovat na svého předřečníka prostřednictvím předsedajícího . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s2
Ten smysl je celkem , myslím si , nabíledni . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s3
Neustálé změny v oblasti daňové jsou podle mě nežádoucí , jak proti jednotlivým daňovým subjektům . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s4
A jestliže víme , že oblast daňového řádu bude otevřená , pak se skutečně domnívám , že jednání ve výborech se rozhodně nedá srovnat se standardním legislativním procesem vládního návrhu . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s5
Z těchto důvodů se domnívám , že je nutné tuto záležitost zamítnout v prvním čtení a věnovat této záležitosti pozornost , která odpovídá standardnímu legislativnímu procesu . ps2017-027-02-013-014.u10.p1.s6
Z těchto důvodů návrh zákona navrhuji zamítnout , jak jsem již zmínil , v prvním čtení . ps2017-027-02-013-014.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u11.p1.s2
Faktická poznámka , poslanec Ferjenčík , poté poslanec Michálek . ps2017-027-02-013-014.u11.p1.s3
Z místa mám potom přihlášenu s přednostním právem paní ministryni a pana navrhovatele . ps2017-027-02-013-014.u11.p1.s4
Prosím , vaše dvě minuty . ps2017-027-02-013-014.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-02-013-014.u12.p1.s2
Tohle je daňová změna , která lidem zjednodušuje život . ps2017-027-02-013-014.u12.p1.s3
Platí od roku 2021 , aby se na ni všichni mohli připravit . ps2017-027-02-013-014.u12.p1.s4
Skutečně nechápu , co s tím máte za problém . ps2017-027-02-013-014.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u13.p1.s2
Poslanec Michálek , faktická poznámka . ps2017-027-02-013-014.u13.p1.s3
Prosím . ps2017-027-02-013-014.u14.p1.s1
Děkuji za slovo .