|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-06 ps2017-027-02-001-098 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

98. Vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech /sněmovní tisk 72/ - třetí čtení

Date2019-03-06
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/098
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027033.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 470 • previousnext

ps2017-027-02-001-098.u1.p1.s1 98.
ps2017-027-02-001-098.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech /sněmovní tisk 72/ - třetí čtení
ps2017-027-02-001-098.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr spravedlnosti Jan Kněžínek a zpravodajka garančního výboru, kterým je ústavněprávní výbor, paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-027-02-001-098.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 72/5, který byl doručen dne 30. ledna 2019.
ps2017-027-02-001-098.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 72/6.
ps2017-027-02-001-098.u1.p3.s1 Táži se navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-027-02-001-098.u1.p3.s2 . Prosím.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane místopředsedo.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jen velmi ve stručnosti se vyjádřím k dosavadnímu průběhu projednávání návrhu zákona o znalcích.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s3 Ten sem doputoval někdy na začátku minulého roku.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s4 Dlouhou dobu na jeho projednávání nedošlo, následně, když tedy byl po prvním čtení, jsme se za ministerstvo velmi intenzivně zamysleli nad jeho podobou, zejména na základě připomínek, které zaznívaly z veřejného prostoru, a poskytli jsme velmi úzkou spolupráci ústavněprávnímu výboru při formulování pozměňovacích návrhů.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s5 bych tady chtěl moc poděkovat členům ústavněprávního výboru, zejména zpravodajce návrhu paní profesorce Válkové, ale i ostatním, kteří se do debat zapojili.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s6 Výsledkem jsou pozměňovací návrhy, o kterých dnes budeme hlasovat.
ps2017-027-02-001-098.u2.p1.s7 Předesílám, že z velké části mají podporu Ministerstva spravedlnosti a bezesporu přispívají k tomu, aby budoucí právní úprava znalectví v České republice byla na odpovídající úrovni kvality.
ps2017-027-02-001-098.u2.p2.s1 Zároveň bych se chtěl jenom krátce pozastavit u některých pozměňovacích návrhů, které nepodpořím v dalším hlasování.
ps2017-027-02-001-098.u2.p2.s2 Jde zejména o pozměňovací návrh, kterým se navrhují snížit navržené výše pokut za přestupky v oblasti znalecké činnosti.
ps2017-027-02-001-098.u2.p2.s3 k tomu řeknu, že stávající zákon o znalcích, to znamená ten z roku 1967, byť tedy, pravda, ve znění relativně nedávné novely, umožňuje uložit znalci, který je právnickou osobou, pokutu 400 tisíc korun.
ps2017-027-02-001-098.u2.p2.s4 Upřímně řečeno, bavíme se mnohdy o právnických osobách, které mají stamilionové obraty, to znamená pokuta, která je jim ukládána, případně i ta čtyřsettisícová, což je samozřejmě maximum v případě nějakého zjevně excesivního jednání, je zřejmě způsobilá částečně splnit svůj preventivní účinek.
ps2017-027-02-001-098.u2.p3.s1 Nicméně k nyní předloženému návrhu padl pozměňovací návrh, aby v budoucí právní úpravě byly ty pokuty dokonce nižší než v tom stávajícím zákoně z roku 1967, a to tak, aby ani u těch nejzávažnějších přestupků nepřesáhly 250 tisíc korun.
ps2017-027-02-001-098.u2.p3.s2 moc prosím, abychom při hlasování o tomto pozměňovacím návrhu - abyste vy, protože hlasovat nebudu - při hlasování o tomto pozměňovacím návrhu vzali v potaz, že znalecké posudky jsou mnohdy vydávány v kauzách, kdy běží o miliardy, a zároveň je mnohdy vydávají právnické osoby, jejichž obraty se těm miliardám také blíží.
ps2017-027-02-001-098.u2.p3.s3 Pokud nebudeme mít dostatečně efektivní systém sankcí, které budou působit preventivně, tak se může stát, že ten zákon bude ve výsledku bezzubý.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s1 Proto moc prosím, aby sankce zůstaly zachovány v výši, jak jsou obsaženy ve stávajícím návrhu zákona.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s2 Podotýkám, že nejsou nikterak likvidační.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s3 Zákon o přestupcích, který se použije subsidiárně, obsahuje poměrně podrobná kritéria, na základě kterých být stanovena sankce.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s4 Jedním z nich je přihlédnutí k osobě znalce, k jeho majetkovým poměrům, pokud se budeme bavit o fyzické osobě.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s5 Vždycky platí, a judikatura to potvrzuje, že sankce nesmí být v žádném, jednom jediném konkrétním případě likvidační.
ps2017-027-02-001-098.u2.p4.s6 Právní řád obsahuje dostatek pojistek proti excesům, ale zároveň by měl obsahovat, a to obsahuje ten původní návrh, pojistky pro to, aby sankční úprava byla efektivní i vůči těm, kteří mají obrovské obraty.
ps2017-027-02-001-098.u2.p5.s1 To je jenom moje poznámka.
ps2017-027-02-001-098.u2.p5.s2 Jinak moc prosím o podporu této právní úpravy ve třetím čtení, protože je to zákon, který si opravdu Česká republika zaslouží.
ps2017-027-02-001-098.u2.p5.s3 Zároveň připomínám, že úprava z roku 1967 opravdu není odpovídající stávajícím poměrům v České republice.
ps2017-027-02-001-098.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-02-001-098.u3.p1.s1 také děkuji.
ps2017-027-02-001-098.u3.p1.s2 Chtěl bych požádat o větší klid v sále, abychom řečníky slyšeli.
ps2017-027-02-001-098.u3.p1.s3 Přece jen nás čeká složitý tisk se složitou procedurou.
ps2017-027-02-001-098.u3.p2.s1 Mám tady jednu omluvenku.
ps2017-027-02-001-098.u3.p2.s2 Omlouvá se nám pan předseda Radek Vondráček mezi 10. a . a mezi . a . hodinou.
ps2017-027-02-001-098.u3.p3.s1 Nyní otevírám rozpravu, do které nemám v tuto chvíli žádné přihlášky.
ps2017-027-02-001-098.u3.p3.s2 Nicméně paní zpravodajka bude určitě chtít vystoupit, takže prosím.
ps2017-027-02-001-098.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-027-02-001-098.u4.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, budu velmi stručná, protože těch pozměňovacích návrhů je asi 110 jenom v tom komplexním, takže věcně jsme je propojili tak, aby měly souvislost a mohly se hlasovat některé z nich současně.
ps2017-027-02-001-098.u4.p1.s3 Poprosím vás tedy o disciplínu v tom smyslu, že pokud budu něco věcně zdůvodňovat a budete mít zájem, tak to ráda udělám.
ps2017-027-02-001-098.u4.p1.s4 Pokud nikoliv, tak bych jela tu proceduru tak, jak ji máme připravenou.
ps2017-027-02-001-098.u4.p2.s1 Současně bych chtěla jenom ještě doplnit to, co tady zaznělo z úst pana ministra.
ps2017-027-02-001-098.u4.p2.s2 On možná nedostatečně zdůraznil - malá kritika -, že jsme jednou ty pokuty snížili, že původní návrh byl opravdu na můj vkus i na vkus garančního ústavněprávního výboru příliš striktní.
ps2017-027-02-001-098.u4.p2.s3 Teď jsou ty pokuty již snížené, a naopak tím, že bychom je snížili ještě dále, tak věřím, že znalcům by se to líbilo, i když na druhé straně víme z praxe, že se nečerpá, když se vůbec pokuta, tak rozhodně ne v horní polovině sazby, ale bylo by to diskriminující a nerovné ve vztahu k jiným právnickým profesím.
ps2017-027-02-001-098.u4.p2.s4 Takže vás také poprosím, abyste v tomto ohledu podpořili návrh, který již ty snížené pokuty .
ps2017-027-02-001-098.u4.p3.s1 To je zatím vše.
ps2017-027-02-001-098.u4.p3.s2 Procedura nebude snadná.
ps2017-027-02-001-098.u4.p3.s3 Doufejme, že se nám podaří schválit navzdory tomu kvalitní normu.
ps2017-027-02-001-098.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-001-098.u5.p1.s2 Nyní pan poslanec Blažek.
ps2017-027-02-001-098.u6.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-027-02-001-098.u6.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-027-02-001-098.u6.p1.s3 jenom navrhuji stažení svého pozměňovacího návrhu evidovaného pod číslem E19.
ps2017-027-02-001-098.u6.p1.s4 Důvod je jednoduchý.
ps2017-027-02-001-098.u6.p1.s5 On se týkal některých otázek kolem pojištění, a protože této otázce se věnuje i pozměňovací návrh paní kolegyně Válkové, který je zpracován lépe, musím objektivně říci, tak ho stahuji a poprosím o podporu návrhu paní poslankyně Válkové.
ps2017-027-02-001-098.u7.p1.s1 Děkuji za návrh.
ps2017-027-02-001-098.u7.p1.s2 S tím se vypořádáme na konci rozpravy.
ps2017-027-02-001-098.u7.p1.s3 Slovo pan poslanec Benda.
ps2017-027-02-001-098.u7.p1.s4 Prosím.
ps2017-027-02-001-098.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, ono to vypadá, že začínáme schvalovat skoro v bezvědomí, ale pokládám tento návrh zákona za velmi důležitý.
ps2017-027-02-001-098.u8.p1.s2 Upravuje znalce a v následující fázi i tlumočníky.
ps2017-027-02-001-098.u8.p2.s1 Musím říci, že oceňuji práci, kterou odvedla zpravodajka, paní poslankyně Válková, i ministerstvo, které se konečně po dobách pana ministra Pelikána rozhodlo, že je ochotno spolupracovat jak s odbornými skupinami, tak s ústavněprávním výborem a najít nějaké řešení.
ps2017-027-02-001-098.u8.p2.s2 Myslím, že to řešení je asi optimálně možné, které mohlo projít dnešní Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-027-02-001-098.u8.p2.s3 přesto nedoporučím svému klubu, abychom pro zvedli ruku, a ten důvod je bohužel jednoduchý.
ps2017-027-02-001-098.u8.p3.s1 Pokládám za nepříliš šťastné, že se celý výběr znalců centralizuje jenom do Vyšehradské ulice, respektive jenom na Ministerstvo spravedlnosti.
ps2017-027-02-001-098.u8.p3.s2 Víte dobře, že dnešní systém je ten, který je kritizován, ale přesto jsem ho pokládal za zajímavý, protože je do jisté míry konkurenční.
ps2017-027-02-001-098.u8.p3.s3 Část znalců jmenují předsedové krajských soudů pro obvod svých soudů, část znalců jmenuje Ministerstvo spravedlnosti.
ps2017-027-02-001-098.u8.p3.s4 Je to občas kritizováno, jsou předsedové krajských soudů, kteří to nemají rádi, jsou současně předsedové krajských soudů, kteří to pokládají za výhodné, ale je to přece jenom model, který je do jisté míry decentralizovaný, do jisté míry není v rukou jednoho člověka nebo jedné instituce.
ps2017-027-02-001-098.u8.p4.s1 Bohužel paní zpravodajka i pan ministr se přiklonili k tomu modelu centralizovanému, kde všechny znalce, samozřejmě prostřednictvím komisí a všeho, ale bude vybírat Ministerstvo spravedlnosti.
ps2017-027-02-001-098.u8.p4.s2 z různých důvodů tyto centralizované modely nepokládám za nejšťastnější, a proto pro návrh zákona nezvednu ruku, i když poctivě říkám, že je mnohem lepší, než který přišel původně z vlády a byl prapůvodně zpracován panem ministrem Pelikánem.
ps2017-027-02-001-098.u8.p4.s3 To, co se odvedlo na půdě ústavněprávního výboru za úzké součinnosti s Ministerstvem spravedlnosti, je užitečná práce.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s1 A druhá poznámka a druhá prosba, kterou k vám mám.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s2 Přece jenom se týká těch pokut, o kterých mluvil i pan ministr Kněžínek, mluvila o nich i paní zpravodajka.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s3 Ústavněprávní výbor doporučil snížení pokut.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s4 A jsem to na půdě ústavněprávního výboru hájil s tím - my máme jít příkladem.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s5 Ústavněprávní výbor je ten výbor, který by měl jít příkladem v ostatních otázkách.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s6 Prostě my máme pokuty v České republice naprosto enormně nadsazené skoro ve všech oblastech.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s7 Všichni vám řeknou, že se využívá v podstatě v reálu spodních 10, maximálně 20 procent, že ty horní hranice pokut v téměř žádné oblasti, a obzvlášť ne v oblastech, které se týkají Ministerstva spravedlnosti, vůbec nejsou používány.
ps2017-027-02-001-098.u8.p5.s8 Ale přesto to působí děsivě, jestliže říkáme - za banální porušení, za nevedení evidence je možná půlmilionová pokuta.
ps2017-027-02-001-098.u8.p6.s1 Mám dojem, že bychom měli celý systém pokut v České republice zásadně zrevidovat.
ps2017-027-02-001-098.u8.p6.s2 Je škoda, že se to nepodařilo v minulém volebním období v okamžiku, kdy se dělala reforma správního trestání, ale tehdy na to nebyla síla.
ps2017-027-02-001-098.u8.p6.s3 Ministerstvo vnitra přineslo vlastně normu, která to jenom promítala, nebylo schopné udělat porovnání jednotlivých pokut a jejich výše.
ps2017-027-02-001-098.u8.p6.s4 Ale mám dojem, že máme jít příkladem a máme naznačovat státní moci a výkonné moci, že prostě pokuty mají být v rozumné výši a že se nelze pořád zaklínat tím: pokuta nesmí být likvidační, on to nakonec zruší správní soud.
ps2017-027-02-001-098.u8.p6.s5 Samozřejmě, že to správní soudy dělají, ale v okamžiku, kdy tu likvidační pokutu dostanete, tak pak nemáte moc šancí, i když se jdete soudit, tak vám to trvá půl roku, tři čtvrtě roku, někdy dva roky a znamená to pro vás velký problém.
ps2017-027-02-001-098.u8.p7.s1 Takže bych velmi poprosil, jestli byste mohli podpořit ten návrh, který doporučil ústavněprávní výbor a který navrhuje další snížení pokut, jejichž výše bude i tak dost vysoká, ta horní hranice 250 tisíc.
ps2017-027-02-001-098.u8.p7.s2 Kdo dostane 250 tisíc, to není žádná legrace.
ps2017-027-02-001-098.u8.p7.s3 A rozhodně zatím žádné pokuty v této výši nepadají.
ps2017-027-02-001-098.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-02-001-098.u9.p1.s1 Také děkuji a nyní prosím poslance Michálka, který se hlásil.
ps2017-027-02-001-098.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-02-001-098.u10.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, rovněž bych se připojil k poděkování Ministerstvu spravedlnosti za to, že i mně pomohlo třeba s pozměňovacím návrhem D, který se týká...
ps2017-027-02-001-098.u10.p1.s3 a podařilo se nám dosáhnou konsenzu i na výboru, aby bylo jasným způsobem odpovězeno na otázky položené znalci a současně aby , pokud dochází k nějaké odchylce nebo možnosti nějakého rozpětí, byly uvedeny okolnosti, které mají vliv na přesnost toho závěru.
ps2017-027-02-001-098.u10.p1.s4 To znamená, mělo by být standardní, že znalec, když oceňuje například nemovitosti, tak opravdu bude důsledně uvádět rozpětí, aby pak nedocházelo k tomu, že když například uvede cenu vyšší o 100 tisíc korun, tak že potom to bude v režimu, že se bude zpochybňovat, zda někdo jedná s péčí řádného hospodáře.
ps2017-027-02-001-098.u10.p1.s5 Budou z toho vyvozovány i třeba různé trestněprávní důsledky, i když z hlediska nějakého toho vědeckého pohledu je logické, že ta cena určité rozpětí, které je určeno s určitým intervalem spolehlivosti.
ps2017-027-02-001-098.u10.p2.s1 Takže to by bylo jakési zakotvení vědečtějšího přístupu do odpovědi na některé, podotýkám některé, v některých oborech znalecké činnosti.
ps2017-027-02-001-098.u10.p2.s2 Není samozřejmě úplně možné toto aplikovat na jiné obory, například z hlediska posuzování různých medicínských aspektů, ale i tam je možné uvést okolnosti, které mají vliv na spolehlivost.
ps2017-027-02-001-098.u10.p2.s3 To, aby byly ty skutečnosti v občanském soudním řízení a v jiných řízeních upravených našimi zákony prokázány spolehlivě, to je tam dneska obsaženo, ale často to ztroskotá právě na tom, že jsou nedostatečným způsobem zpracovány znalecké posudky.
ps2017-027-02-001-098.u10.p3.s1 Musím říct, že pan ministr tady ve vztahu k hranicím pokut uvedl relevantní argumenty, zejména to, že ty pokuty musí být nastaveny, pokud jde o jejich horní hranici tak, aby měly adekvátní efekt i pro ty největší společnosti, které poskytují znaleckou činnost a které mají opravdu vysoké obraty.
ps2017-027-02-001-098.u10.p3.s2 Takže my v tomto ohledu podpoříme to, aby to bylo zachováno v původní podobě, a nepodpoříme ten pozměňovací návrh, který povede k dalšímu snížení.

Text viewDownload CoNNL-U