ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s1
| Děkuju. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s2
| Vážená vládo, vážení poslanci a poslankyně, dnes je 26. března 2019, což je přesně 206 dní ode dne, kdy mělo dojít ke zvýšení platů učitelů a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele na 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s3
| Přečetla jsem přímo část usnesení Poslanecké sněmovny. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s1
| Pamatuji si na den, bylo to pět dní před Štědrým dnem loňského roku, kdy jste slíbili pomocí usnesení našim učitelům a ostatním pracovníkům ve školství zvýšení platu. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s2
| Já se ptám, zda tento slib našim občanům od hnutí ANO a ČSSD byl čirý populismus. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s3
| Vypadá to totiž, že jste naše učitele a občany pouze obelhali. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s4
| Jak je možné, že vláda slíbila a postavila část své politické kampaně na zvýšení platů učitelů a dnes se nic neděje? |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s5
| Tento bohulibý záměr komplikuje zaprvé situace s financováním inkluze a za druhé finanční náklady spojené se zaváděním reformy financování školství. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s6
| Pokud rozpočet nebude počítat s miliardami na inkluzi a s téměř dvěma desítkami miliard na zavedení reformy, tak se samozřejmě nebude dostávat ani finančních prostředků na navýšení mezd našich pedagogických pracovníků. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s1
| K problému inkluze bylo již mnoho řečeno. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s2
| Inkluze neboli společné vzdělávání, tak jak je zavedeno v České republice, je ideologicko-politický nesmysl, který sem zavedla naše sociální demokracie. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s3
| Je to drahý nesmysl. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s4
| A nesmysl, který také ovlivňuje kvalitu českého školství. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s5
| Bohužel je tento nesmysl také diktovaný bruselskými neomarxisty a Ministerstvo školství a vláda nemá odvahu s ním vážně skončit. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s1
| Dále o reformě financování se zde již několikrát hovořilo. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s2
| Reforma financování byla původně navržena jako v principu nákladově neutrální. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s3
| Nyní se ukazuje, že to tak není a že doslova sežere její zavedení možná až dvě desítky miliard. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s1
| My v SPD jsme pro navýšení platů učitelů a ostatních pracovníků, protože na učitelích, kteří budou učit naše a další generace, je postavena budoucnost nás všech. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s2
| Proto se ptám prostřednictvím pana předsedajícího pana premiéra a pana ministra školství, zda vláda tento slib uskuteční, nebo nikoliv. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s3
| Myslím si, že naše učitele a pracovníky ve školství tato věc velmi zajímá. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s4
| Jelikož učitelé musí mít vysokoškolské vzdělání, měli by také být za svoji práci dostatečně finančně ohodnoceni. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s5
| Mnoho kvalitních a vzdělaných učitelů přešlo do jiné profese, na některých místech republiky ředitelé nemohou sehnat učitele do svých škol a také hrozí - už proběhla - stávka, kdy učitelé například nedorazí do výuky vůbec. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s6
| Toto všechno je pouze důsledek naší vlády a jejích slibů. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s7
| Jak se říká - od slibů k činům. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s8
| Pokud ovšem toto platí i pro vládu hnutí ANO a ČSSD. |
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s9
| Děkuji za pozornost. |
ps2017-027-09-005-151.u21.p1.s1
| Děkuji paní poslankyni Hyťhové a nyní tedy s přednostním právem pan ministr Plaga. |
ps2017-027-09-005-151.u21.p1.s2
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p1.s1
| Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předem bych chtěl poděkovat za to, že se toto téma dostalo na plénum Sněmovny, protože mi dává příležitost jednak bilancovat, jednak vás seznámit s těmi konkrétními kroky, ke kterým došlo. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p1.s2
| Vezmu to postupně. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s1
| Jak tady padlo v úvodním příspěvku, shodou okolností ta konkrétní čísla za rok 2018 máme k dispozici. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s2
| Meziroční růst je 11procentní, reálný, na tvrdých číslech, meziroční růst a průměrná mzda v regionálním školství dosáhla 35 089 korun. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s3
| Podotýkám, že kromě 11procentního meziročního růstu se jedná o růst o 31 procent v rámci posledních pěti let, to znamená, pokud to vezmete za ty dvě vlády poslední, tak je 31 procent nárůst průměrné mzdy. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s4
| Takže ty peníze nemizí. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p3.s1
| České školství, a na tom se shodneme, to znamená, nedostáváme se do sporu s vámi, ale není černou dírou a ten dluh patnácti, dvaceti let, který českému školství dlužíme, respektive ten deficit, který tam nastoupal, se daří postupně odstraňovat. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p4.s1
| Když se vrátím k roku 2018 a k tvrzení, že nedošlo k žádnému doplnění rozpočtu 2018, tak, tuším, že v červnu došlo k tomu, v roce 2018, že vláda uvolnila přes jednu miliardu korun, a právě to byly prostředky na speciální školy. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p4.s2
| To znamená ty, které v tom systému chyběly z důvodu podfinancování nebo podříznutí financování speciálního školství. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s1
| K inkluzi, která tady byla zmíněna, podotýkám jednu věc. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s2
| Pojďme se o tom tématu bavit věcně. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s3
| To znamená, speciální školy patří do českého systému. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s4
| A jestli se něco ukázalo v minulých letech, tak že i tyto speciální školy jsou podfinancované. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s5
| Tento stav se snažíme změnit. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s6
| A já pro rok 2020, byť se teď bavíme o přidávání platů v roce 2018, tak pro rok 2020 bych byl rád, kdybychom přešli na institucionální financování speciálního školství. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s7
| Protože tam to není o tom, aby si sáhly do toho společného balíku, který nazýváte inkluzí, tak já upozorňuji, že na ty peníze, které tam dneska jsou a které jsou dost často kritizovány, tak jsou to i peníze, na které si přes podpůrná opatření sahají speciální školy. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s8
| To znamená, pojďme se bavit věcně o tom, kde je balanc, kde skutečně je v zájmu toho dítěte, aby se vzdělávalo buď v běžném vzdělávacím proudu, nebo aby bylo ve speciální škole, ale prosím, v debatě o rozpočtu roku 2020, mohu-li poprosit, si uvědomme, že ten balík prostředků, pokud podřízneme, tak ho bereme českým učitelům a českým nepedagogickým pracovníkům. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p6.s1
| Tolik faktická poznámka k tématu, které nás bude provázet v následujících měsících. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p7.s1
| V roce 2018 jsme doplnili do systému, kde se zvyšovaly tarifní platy, a od listopadu 2017 jsme doplnili 1,1 miliardu korun, to znamená, neznamená to a rozhodně se nestalo, že by vláda kašlala na školství v průběhu roku 2018. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p7.s2
| Nebylo tomu tak. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p8.s1
| Co se týká tvrzení, které se tady také objevilo, že změna financování regionálního školství, ke kterému mám dojít k 1. 1. 2020, je nákladově neutrální. |
ps2017-027-09-005-151.u22.p8.s2
| Nemůže být z povahy věci nákladově neutrální, protože věc, kterou tím léčíme... |
ps2017-027-09-005-151.u23.p1.s1
| Prosím o klid, aby se pan ministr mohl vyjádřit. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s1
| Věc, kterou tím léčíme, za prvé, jsou meziregionální rozdíly, kdy skutečně v některých regionech byly neodůvodněné rozdíly a ty regiony neměly nenárokové složky platu, to je chtěná věc, protože se bavíme o celostátním systému. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s2
| A druhá věc směřuje ke kvalitě. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s3
| A to, oč se tam hraje, jsou takzvané PHmaxy - abych to přeložil, jsou to počty hodin maximálních. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s4
| Tedy celý ten systém v následujících letech má směřovat k možnosti zkvalitnění výuky přes dělení hodin a jakoby individualizovaném přístupu. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s5
| To znamená, toto je záležitost, kterou v tom českém vzdělávacím systému je nutné zaplatit, je nutné na ni dát prostředky, ale - a to podstatné, co tady padlo - vládní závazek, programové prohlášení, že na konci roku 2020/2021 bude průměrný plat českého učitele 150 procent úrovně roku 2017, tedy převedeno na číslo 45 000 nebo 46 000 korun, tak ten držíme a i z prvních jednání s paní ministryní financí tento závazek nebyl zpochybněn. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s6
| To znamená, že pokud jsem tady v něčem říkal, že jsem nespokojen s minulým rozpočtem, tak že to nebylo propsáno do střednědobých výdajových rámců. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s7
| A já jsem se shodl s paní ministryní financí, že to navýšení bude propsáno na nárůst roku 2020 a 2021 tak, aby bylo zjevné, že toho vládního závazku bude dosaženo nejpozději na konci roku 2020/2021. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s1
| Tolik asi úvodní vstup. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s2
| Dále budu reagovat na další řečníky. |
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s3
| Děkuji. |
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s1
| Děkuji panu ministrovi a mám tady tři faktické poznámky. |
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s2
| Jako první vyzývám paní poslankyni Kateřinu Valachovou, připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň a zároveň se připraví následně pan poslanec Jiří Mihola. |
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s3
| Paní poslankyně, vaše dvě minuty. |
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s4
| Prosím. |
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s5
| A prosím o klid sněmovnu, aby se paní poslankyně mohla v klidu vyjádřit. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p1.s1
| Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, chci podpořit ministra školství Roberta Plagu. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p1.s2
| A jenom několik faktických poznámek. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s1
| Za prvé, usnesení, které tady projednáváme a jehož naplňování projednáváme, prosadily právě strany vládní koalice. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s2
| Myslím si, že je docela důležité to říct. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s3
| Nikdy předtím, deset, patnáct let předtím, žádná debata na půdě Sněmovny ani usnesení Sněmovny o vzdělávání a o financování vzdělávání nebylo ani navrženo, ani přijato. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s4
| Je poctivé to přiznat. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s1
| Druhá věc. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s2
| Koneckonců sám Lukáš Bartoň, předkladatel tohoto usnesení, uvedl, že pokud dodržíme ty sliby, to znamená, znovu dojde ke zvýšení o 15 procent směrem k učitelům a o 10 procent k neučitelům - tady to nezaznělo, ale mělo by to také býti dodrženo - tak jsme schopni cíl, který jsme si stanovili, naplnit. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s3
| To znamená, nechci strašit učitele a učitelky a nepedagogy ve školách, protože pokud toto splníme, tak to naplníme. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s4
| A já věřím, že společně, nejenom koalice, ale i ostatní politické strany ve Sněmovně, naplnění usnesení zvládneme a dokážeme. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s5
| Chtěla bych jenom poznamenat, že abychom ten cíl dosáhli, nesmíme zapomínat na navyšování platů nepedagogů. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s6
| Nezaznělo to tady dostatečně silně. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s7
| A všichni víme, že školy jsou jednolitý mechanismus, a pokud nebudeme navyšovat platy nepedagogů, ředitelé si s tím neporadí a budou finance přelévat. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p4.s1
| A co se týká změn financování regionálního školství, prosím vás, bez nich opravdu nejsme schopni zajistit to, že pokud my tady ve Sněmovně v rámci rozpočtu řekneme, chceme navýšení tolik a tolik, tak aby na výplatnici to ten učitel nebo nepedagog našel. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p4.s2
| Taková je realita. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p5.s1
| Já podporuji změny financování škol a věřím, že pan ministr školství postupuje z hlediska harmonogramu tak, jak má, a komunikuje napříč politickým spektrem. |
ps2017-027-09-005-151.u26.p5.s2
| Děkuji. |
ps2017-027-09-005-151.u27.p1.s1
| Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Lukáše Bartoně a připraví se pan poslanec Jiří Mihola k faktické. |
ps2017-027-09-005-151.u27.p1.s2
| Prosím. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s2
| Reagoval bych jak na svoji předřečnici, tak na pana ministra. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s3
| Uváděl jsem odhad za rok 2018, který byl dokonce o tisíc korun nižší, z čehož vyplývá, že pokud by opravdu došlo na těch 15 %, jak původně ministerstvo chtělo, jak i pan premiér v polovině ledna plánoval, tak by došlo k naplnění cíle, který jsme si vytyčili, a to je oněch 130 % u platů pedagogů. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p2.s1
| Já se omlouvám paní poslankyni Valachové prostřednictvím pana předsedajícího. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p2.s2
| Četl jsem právě usnesení, kde se hovoří o programovém cíli dostat platy učitelů na 130 %, nicméně nepedagogové tam nebyli takto explicitně uvedeni, proto jsem to takto přečetl. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s1
| Reagoval bych na pana ministra. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s2
| Samozřejmě je dobře, že jste dostali miliardu do speciálního školství, že se dále staráte o školství jako celek, nicméně pokud jde o platy učitelů, tak se jedná o takovou částku, kde tato miliarda je málo. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s3
| Bavíme-li se o 15 %, tak miliardy jsou v řádech desítek. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s4
| Proto bych se tady rád zeptal na to, jak vyjednáváte s Ministerstvem financí. |
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s5
| Plánujete, že budou v rozpočtu na rok 2020 zvýšeny platy učitelů o 15 %? |
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s1
| Další s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Mihola. |
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s2
| Připraví se pan poslanec Marek Výborný, zatím poslední faktická. |
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s3
| Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče. |
ps2017-027-09-005-151.u30.p1.s1
| Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. |
ps2017-027-09-005-151.u30.p1.s2
| Já jsem rád, že jsme se vrátili k diskusi o platech učitelů. |