|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-26 ps2017-027-09-005-151 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

151. Kontrola plnění usnesení Poslanecké sněmovny č. 66 ze dne 19. 10. 2017 ve věci zvýšení platů učitelů

Date2019-03-26
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/151
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027323.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 544 • previousnext

ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s1 Děkuju.
ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s2 Vážená vládo, vážení poslanci a poslankyně, dnes je 26. března 2019, což je přesně 206 dní ode dne, kdy mělo dojít ke zvýšení platů učitelů a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele na 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020.
ps2017-027-09-005-151.u20.p1.s3 Přečetla jsem přímo část usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s1 Pamatuji si na den, bylo to pět dní před Štědrým dnem loňského roku, kdy jste slíbili pomocí usnesení našim učitelům a ostatním pracovníkům ve školství zvýšení platu.
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s2 se ptám, zda tento slib našim občanům od hnutí ANO a ČSSD byl čirý populismus.
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s3 Vypadá to totiž, že jste naše učitele a občany pouze obelhali.
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s4 Jak je možné, že vláda slíbila a postavila část své politické kampaně na zvýšení platů učitelů a dnes se nic neděje?
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s5 Tento bohulibý záměr komplikuje zaprvé situace s financováním inkluze a za druhé finanční náklady spojené se zaváděním reformy financování školství.
ps2017-027-09-005-151.u20.p2.s6 Pokud rozpočet nebude počítat s miliardami na inkluzi a s téměř dvěma desítkami miliard na zavedení reformy, tak se samozřejmě nebude dostávat ani finančních prostředků na navýšení mezd našich pedagogických pracovníků.
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s1 K problému inkluze bylo již mnoho řečeno.
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s2 Inkluze neboli společné vzdělávání, tak jak je zavedeno v České republice, je ideologicko-politický nesmysl, který sem zavedla naše sociální demokracie.
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s3 Je to drahý nesmysl.
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s4 A nesmysl, který také ovlivňuje kvalitu českého školství.
ps2017-027-09-005-151.u20.p3.s5 Bohužel je tento nesmysl také diktovaný bruselskými neomarxisty a Ministerstvo školství a vláda nemá odvahu s ním vážně skončit.
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s1 Dále o reformě financování se zde již několikrát hovořilo.
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s2 Reforma financování byla původně navržena jako v principu nákladově neutrální.
ps2017-027-09-005-151.u20.p4.s3 Nyní se ukazuje, že to tak není a že doslova sežere její zavedení možná dvě desítky miliard.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s1 My v SPD jsme pro navýšení platů učitelů a ostatních pracovníků, protože na učitelích, kteří budou učit naše a další generace, je postavena budoucnost nás všech.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s2 Proto se ptám prostřednictvím pana předsedajícího pana premiéra a pana ministra školství, zda vláda tento slib uskuteční, nebo nikoliv.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s3 Myslím si, že naše učitele a pracovníky ve školství tato věc velmi zajímá.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s4 Jelikož učitelé musí mít vysokoškolské vzdělání, měli by také být za svoji práci dostatečně finančně ohodnoceni.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s5 Mnoho kvalitních a vzdělaných učitelů přešlo do jiné profese, na některých místech republiky ředitelé nemohou sehnat učitele do svých škol a také hrozí - proběhla - stávka, kdy učitelé například nedorazí do výuky vůbec.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s6 Toto všechno je pouze důsledek naší vlády a jejích slibů.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s7 Jak se říká - od slibů k činům.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s8 Pokud ovšem toto platí i pro vládu hnutí ANO a ČSSD.
ps2017-027-09-005-151.u20.p5.s9 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-09-005-151.u21.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Hyťhové a nyní tedy s přednostním právem pan ministr Plaga.
ps2017-027-09-005-151.u21.p1.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2017-027-09-005-151.u22.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předem bych chtěl poděkovat za to, že se toto téma dostalo na plénum Sněmovny, protože mi dává příležitost jednak bilancovat, jednak vás seznámit s těmi konkrétními kroky, ke kterým došlo.
ps2017-027-09-005-151.u22.p1.s2 Vezmu to postupně.
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s1 Jak tady padlo v úvodním příspěvku, shodou okolností ta konkrétní čísla za rok 2018 máme k dispozici.
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s2 Meziroční růst je 11procentní, reálný, na tvrdých číslech, meziroční růst a průměrná mzda v regionálním školství dosáhla 35 089 korun.
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s3 Podotýkám, že kromě 11procentního meziročního růstu se jedná o růst o 31 procent v rámci posledních pěti let, to znamená, pokud to vezmete za ty dvě vlády poslední, tak je 31 procent nárůst průměrné mzdy.
ps2017-027-09-005-151.u22.p2.s4 Takže ty peníze nemizí.
ps2017-027-09-005-151.u22.p3.s1 České školství, a na tom se shodneme, to znamená, nedostáváme se do sporu s vámi, ale není černou dírou a ten dluh patnácti, dvaceti let, který českému školství dlužíme, respektive ten deficit, který tam nastoupal, se daří postupně odstraňovat.
ps2017-027-09-005-151.u22.p4.s1 Když se vrátím k roku 2018 a k tvrzení, že nedošlo k žádnému doplnění rozpočtu 2018, tak, tuším, že v červnu došlo k tomu, v roce 2018, že vláda uvolnila přes jednu miliardu korun, a právě to byly prostředky na speciální školy.
ps2017-027-09-005-151.u22.p4.s2 To znamená ty, které v tom systému chyběly z důvodu podfinancování nebo podříznutí financování speciálního školství.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s1 K inkluzi, která tady byla zmíněna, podotýkám jednu věc.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s2 Pojďme se o tom tématu bavit věcně.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s3 To znamená, speciální školy patří do českého systému.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s4 A jestli se něco ukázalo v minulých letech, tak že i tyto speciální školy jsou podfinancované.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s5 Tento stav se snažíme změnit.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s6 A pro rok 2020, byť se teď bavíme o přidávání platů v roce 2018, tak pro rok 2020 bych byl rád, kdybychom přešli na institucionální financování speciálního školství.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s7 Protože tam to není o tom, aby si sáhly do toho společného balíku, který nazýváte inkluzí, tak upozorňuji, že na ty peníze, které tam dneska jsou a které jsou dost často kritizovány, tak jsou to i peníze, na které si přes podpůrná opatření sahají speciální školy.
ps2017-027-09-005-151.u22.p5.s8 To znamená, pojďme se bavit věcně o tom, kde je balanc, kde skutečně je v zájmu toho dítěte, aby se vzdělávalo buď v běžném vzdělávacím proudu, nebo aby bylo ve speciální škole, ale prosím, v debatě o rozpočtu roku 2020, mohu-li poprosit, si uvědomme, že ten balík prostředků, pokud podřízneme, tak ho bereme českým učitelům a českým nepedagogickým pracovníkům.
ps2017-027-09-005-151.u22.p6.s1 Tolik faktická poznámka k tématu, které nás bude provázet v následujících měsících.
ps2017-027-09-005-151.u22.p7.s1 V roce 2018 jsme doplnili do systému, kde se zvyšovaly tarifní platy, a od listopadu 2017 jsme doplnili 1,1 miliardu korun, to znamená, neznamená to a rozhodně se nestalo, že by vláda kašlala na školství v průběhu roku 2018.
ps2017-027-09-005-151.u22.p7.s2 Nebylo tomu tak.
ps2017-027-09-005-151.u22.p8.s1 Co se týká tvrzení, které se tady také objevilo, že změna financování regionálního školství, ke kterému mám dojít k 1. 1. 2020, je nákladově neutrální.
ps2017-027-09-005-151.u22.p8.s2 Nemůže být z povahy věci nákladově neutrální, protože věc, kterou tím léčíme...
ps2017-027-09-005-151.u23.p1.s1 Prosím o klid, aby se pan ministr mohl vyjádřit.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s1 Věc, kterou tím léčíme, za prvé, jsou meziregionální rozdíly, kdy skutečně v některých regionech byly neodůvodněné rozdíly a ty regiony neměly nenárokové složky platu, to je chtěná věc, protože se bavíme o celostátním systému.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s2 A druhá věc směřuje ke kvalitě.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s3 A to, se tam hraje, jsou takzvané PHmaxy - abych to přeložil, jsou to počty hodin maximálních.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s4 Tedy celý ten systém v následujících letech směřovat k možnosti zkvalitnění výuky přes dělení hodin a jakoby individualizovaném přístupu.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s5 To znamená, toto je záležitost, kterou v tom českém vzdělávacím systému je nutné zaplatit, je nutné na ni dát prostředky, ale - a to podstatné, co tady padlo - vládní závazek, programové prohlášení, že na konci roku 2020/2021 bude průměrný plat českého učitele 150 procent úrovně roku 2017, tedy převedeno na číslo 45 000 nebo 46 000 korun, tak ten držíme a i z prvních jednání s paní ministryní financí tento závazek nebyl zpochybněn.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s6 To znamená, že pokud jsem tady v něčem říkal, že jsem nespokojen s minulým rozpočtem, tak že to nebylo propsáno do střednědobých výdajových rámců.
ps2017-027-09-005-151.u24.p1.s7 A jsem se shodl s paní ministryní financí, že to navýšení bude propsáno na nárůst roku 2020 a 2021 tak, aby bylo zjevné, že toho vládního závazku bude dosaženo nejpozději na konci roku 2020/2021.
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s1 Tolik asi úvodní vstup.
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s2 Dále budu reagovat na další řečníky.
ps2017-027-09-005-151.u24.p2.s3 Děkuji.
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s1 Děkuji panu ministrovi a mám tady tři faktické poznámky.
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s2 Jako první vyzývám paní poslankyni Kateřinu Valachovou, připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň a zároveň se připraví následně pan poslanec Jiří Mihola.
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s3 Paní poslankyně, vaše dvě minuty.
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s4 Prosím.
ps2017-027-09-005-151.u25.p1.s5 A prosím o klid sněmovnu, aby se paní poslankyně mohla v klidu vyjádřit.
ps2017-027-09-005-151.u26.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, chci podpořit ministra školství Roberta Plagu.
ps2017-027-09-005-151.u26.p1.s2 A jenom několik faktických poznámek.
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s1 Za prvé, usnesení, které tady projednáváme a jehož naplňování projednáváme, prosadily právě strany vládní koalice.
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s2 Myslím si, že je docela důležité to říct.
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s3 Nikdy předtím, deset, patnáct let předtím, žádná debata na půdě Sněmovny ani usnesení Sněmovny o vzdělávání a o financování vzdělávání nebylo ani navrženo, ani přijato.
ps2017-027-09-005-151.u26.p2.s4 Je poctivé to přiznat.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s1 Druhá věc.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s2 Koneckonců sám Lukáš Bartoň, předkladatel tohoto usnesení, uvedl, že pokud dodržíme ty sliby, to znamená, znovu dojde ke zvýšení o 15 procent směrem k učitelům a o 10 procent k neučitelům - tady to nezaznělo, ale mělo by to také býti dodrženo - tak jsme schopni cíl, který jsme si stanovili, naplnit.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s3 To znamená, nechci strašit učitele a učitelky a nepedagogy ve školách, protože pokud toto splníme, tak to naplníme.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s4 A věřím, že společně, nejenom koalice, ale i ostatní politické strany ve Sněmovně, naplnění usnesení zvládneme a dokážeme.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s5 Chtěla bych jenom poznamenat, že abychom ten cíl dosáhli, nesmíme zapomínat na navyšování platů nepedagogů.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s6 Nezaznělo to tady dostatečně silně.
ps2017-027-09-005-151.u26.p3.s7 A všichni víme, že školy jsou jednolitý mechanismus, a pokud nebudeme navyšovat platy nepedagogů, ředitelé si s tím neporadí a budou finance přelévat.
ps2017-027-09-005-151.u26.p4.s1 A co se týká změn financování regionálního školství, prosím vás, bez nich opravdu nejsme schopni zajistit to, že pokud my tady ve Sněmovně v rámci rozpočtu řekneme, chceme navýšení tolik a tolik, tak aby na výplatnici to ten učitel nebo nepedagog našel.
ps2017-027-09-005-151.u26.p4.s2 Taková je realita.
ps2017-027-09-005-151.u26.p5.s1 podporuji změny financování škol a věřím, že pan ministr školství postupuje z hlediska harmonogramu tak, jak , a komunikuje napříč politickým spektrem.
ps2017-027-09-005-151.u26.p5.s2 Děkuji.
ps2017-027-09-005-151.u27.p1.s1 Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Lukáše Bartoně a připraví se pan poslanec Jiří Mihola k faktické.
ps2017-027-09-005-151.u27.p1.s2 Prosím.
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s2 Reagoval bych jak na svoji předřečnici, tak na pana ministra.
ps2017-027-09-005-151.u28.p1.s3 Uváděl jsem odhad za rok 2018, který byl dokonce o tisíc korun nižší, z čehož vyplývá, že pokud by opravdu došlo na těch 15 %, jak původně ministerstvo chtělo, jak i pan premiér v polovině ledna plánoval, tak by došlo k naplnění cíle, který jsme si vytyčili, a to je oněch 130 % u platů pedagogů.
ps2017-027-09-005-151.u28.p2.s1 se omlouvám paní poslankyni Valachové prostřednictvím pana předsedajícího.
ps2017-027-09-005-151.u28.p2.s2 Četl jsem právě usnesení, kde se hovoří o programovém cíli dostat platy učitelů na 130 %, nicméně nepedagogové tam nebyli takto explicitně uvedeni, proto jsem to takto přečetl.
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s1 Reagoval bych na pana ministra.
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s2 Samozřejmě je dobře, že jste dostali miliardu do speciálního školství, že se dále staráte o školství jako celek, nicméně pokud jde o platy učitelů, tak se jedná o takovou částku, kde tato miliarda je málo.
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s3 Bavíme-li se o 15 %, tak miliardy jsou v řádech desítek.
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s4 Proto bych se tady rád zeptal na to, jak vyjednáváte s Ministerstvem financí.
ps2017-027-09-005-151.u28.p3.s5 Plánujete, že budou v rozpočtu na rok 2020 zvýšeny platy učitelů o 15 %?
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s1 Další s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Mihola.
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s2 Připraví se pan poslanec Marek Výborný, zatím poslední faktická.
ps2017-027-09-005-151.u29.p1.s3 Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče.
ps2017-027-09-005-151.u30.p1.s1 Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-027-09-005-151.u30.p1.s2 jsem rád, že jsme se vrátili k diskusi o platech učitelů.

Text viewDownload CoNNL-U