|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-14 ps2017-027-07-002-149 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

149. Informace vlády o výběrovém řízení na mýtný systém

Date2019-03-14
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/149
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027236.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 846 • previousnext

ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s4 Ministerstvo mělo podle Kapsche porušit zásadu transparentnosti výběrového řízení tím, že zadávací podmínky byly předávány na USB discích, které se mohly pro jednotlivé uchazeče lišit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p16.s5 Dále mělo jít o nejednoznačné zadávací podmínky a tak dále.
ps2017-027-07-002-149.u4.p17.s1 Proti předběžnému opatření i dalším krokům se ministerstvo bránilo všemi právními prostředky a současně veřejně upozorňovalo na velmi nestandardní počínání úřadu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p17.s2 Požadovali po nás například vydání dokumentů, které jsme ani podle zákona nemuseli vést, nejlépe ihned nebo do dvou dnů.
ps2017-027-07-002-149.u4.p17.s3 Tady si dovolím citovat z tiskové zprávy Ministerstva dopravy z listopadu roku 2017.
ps2017-027-07-002-149.u4.p17.s4 "Postup ÚOHS při prověřování zakázky na dodávku a provoz mýtného systému považuje Ministerstvo dopravy za značně extenzivní a vzbuzující otázky, jaký je skutečný důvod."
ps2017-027-07-002-149.u4.p18.s1 Zadávací řízení na systém elektronického mýta vyhrálo konsorcium firem CzechToll a SkyToll s cenou 10,75 miliardy za správu systému na 10 let.
ps2017-027-07-002-149.u4.p18.s2 Ministerstvo o tom rozhodlo 11. 4. roku 2018 na základě doporučení výběrové komise.
ps2017-027-07-002-149.u4.p18.s3 Vítězná nabídky byla o 2,7 miliardy nižší než druhá nejlepší od společnosti Kapsch, oproti minulému tendru, ve kterém stát zaplatil za 10 let kolem 27 miliard korun, je to o 16 miliard levnější.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s1 Výsledkem bylo zesílení kampaně proti osobě a další tlak na zrušení tendru, k čemuž také došlo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s2 V květnu roku 2018 úřad rozhodl, že zadavatel porušil zákon, a zadávací řízení na výběr mýta zrušil.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s3 Záminkou byly flash disky, jejichž použití zákon rozhodně nezakazuje.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s4 K porušení zákona mělo podle úřadu dojít na základě toho, že ministerstvo údajně nenašlo takové technické řešení, které by garantovalo soutěžícím, že dostanou stejné informace o zadávacím řízení.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s5 Tomuto závěru předcházelo mimo jiné i naše zjištění a následná stížnost, že úřad s disky nesprávně manipuloval.
ps2017-027-07-002-149.u4.p19.s6 Ministerstvo dopravy dokonce podalo na ÚOHS stížnost na způsob vedení řízení, neboť nebylo možné zpět ověřit, zda s důkazy k řízení, které nebyly součástí spisu, někdo nemanipuloval.
ps2017-027-07-002-149.u4.p20.s1 Mohl bych zde zmínit ještě celou řadu dalších podivností, na něž jsme průběžně upozorňovali a protestovali proti nim.
ps2017-027-07-002-149.u4.p20.s2 V době to ovšem nikomu divné nepřišlo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p20.s3 Zapochybovat se někteří rozhodli v souvislosti s tím, že předseda ÚOHS vyhověl rozkladu, který jsme proti prvoinstančnímu rozhodnutí podali.
ps2017-027-07-002-149.u4.p20.s4 Osobně musím říct, že se rozhodnutí o rozkladu nedivím.
ps2017-027-07-002-149.u4.p20.s5 Rozkladem se totiž nejprve zabývá rozkladová komise složená z nezávislých odborníků, která dává doporučení, a bylo by velmi nestandardní, aby se s takovým doporučením předseda úřadu neztotožnil.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s1 I bez toho, že bychom podlehli vábení ke zrušení a novému vypsání tendru, jsme se dostávali do značného časového presu.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s2 Koncem srpna roku 2018 bylo zrušeno prvoinstanční rozhodnutí úřadu, ale do nového rozhodnutí úřadu zůstalo v platnosti předběžné opatření, jímž se zadavateli zakazuje uzavřít smlouva s vybraným uchazečem.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s3 Samotnou stížnost Kapsche úřad zamítl 20. září, aniž by však zrušil předběžné opatření, které nám zakazovalo smlouvu uzavřít.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s4 Přesto jsme ji v ten den k údivu mnohých uzavřeli zcela legálně.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s5 Ministerstvo se totiž vzdalo práva na rozklad a předběžné opatření tím zaniklo ze zákona.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s6 Tento postup jsme zvolili, abychom hájili zájmy státu a předešli dalším účelovým námitkám a zdržováním.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s7 Aby celé naše několikaleté snažení mělo smysl, bylo ministerstvo povinno smlouvu uzavřít do konce října roku 2018.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s8 Nový provozovatel totiž podle smlouvy musel dostat na přípravu bodového systému - ne, nového systému 14 měsíců.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s9 Stihli jsme to jen taktak.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s10 Kdybychom se rozhodli tendr zadat znovu, nestihli bychom to zcela jistě.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s11 U takové soutěže totiž nelze počítat jen s lhůtami ze zákona, ale i s tím, že se účastníci soutěže budou obracet na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který žádné závazné termíny nemá.
ps2017-027-07-002-149.u4.p21.s12 A proč si myslet, že když dnes tendr (nesroz.)ÚOHS trvá téměř půl druhého roku, napodruhé to bude kratší.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s1 Dámy a pánové, rád bych ještě okomentoval jednu věc.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s2 Kromě jiných nesmyslných tvrzeních o tom, jak stát prodělal a jak by Kapsch vybíral mýto zdarma, jen kdyby mohl, přišla od této firmy někdy v červenci roku 2018 nabídka, aby stát vybíral mýto sám.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s3 Údajně by stačilo, aby si od Kapsche odkoupil unikátní provozně-personální know-how.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s4 Musím říct, že jsme se touto nabídkou, byť svou povahou byla spíše neformální, zabývali a došli jsme k závěru, že je to další vějička, která byla na nás nastražena.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s5 Kromě toho, že bychom si svůj systém koupili podruhé, si máme koupit lidi, kteří nám druhý den mohou dát výpověď.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s6 Zákon logicky ani nepřipouští, aby stát tímto způsobem nakupoval firmy.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s7 Nemluvě o tom, že Kapsch usiloval na stát převést všechna nákladová střediska systému a profitabilní části by si ponechal pod svou kuratelou.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s8 Kapsch navíc neprovozuje mýtný systém sám.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s9 Podstatnou část mu zajišťují subdodavatelé, které stát opět musel vysoutěžit, a to, jak známo, vyžaduje čas, který jsme neměli.
ps2017-027-07-002-149.u4.p22.s10 A to nemluvím o tom, že bychom v takovém případě byli nuceni systém provozovat na základě servisní smlouvy s firmou Kapsch, o které pan Feix cudně ve své nabídce pomlčel, a nikdy neřekl, kolik by za stát musel ročně platit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p23.s1 Celkově je zcela evidentní, že návrh byl jen dalším ze způsobů, jak využít časového presu, do kterého nás dostali, a k tomu, abychom při výběru mýta i nadále byli plně závislí na stávajícím dodavateli.
ps2017-027-07-002-149.u4.p23.s2 Ono mimochodem platí, že ta šance, aby stát mýto provozoval sám, tady byla, nikoli však v roce 2018, ale v roce 2015, jak jsem uvedl dříve.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s1 Tím se dostávám k úplnému závěru.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s2 Jak jsem zmínil, v průběhu let 2015 a 2016 docházelo v rámci tehdejší koalice k politickým půtkám o to, zda je možné ihned vyhlásit tendr na dalších deset let, zda rozšířit rozsah zpoplatnění atd.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s3 To byly politické otázky a se ne vždy nutně účastnil na debatě na jejich řešení.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s4 Nicméně mohu potvrdit, že šlo o různá jednání na koaličním půdorysu - předsedů stran, řídícího výboru na mýto nebo dopravní koaliční rady.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s5 Samotná jednání o dodatku se smlouvou Kapsch, přirozeně i o přípravě zadávacího řízení na nového provozovatele mýtného systému, jeho vyhodnocení a vyhlášení vítěze ale probíhala plně v režii Ministerstva dopravy a jeho expertů.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s6 Taková smlouva nebo i jen dodatek k , to je pro představu zhruba 300 stran odborného právního textu, které musíte s protistranou pečlivě probrat a odsouhlasit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s7 V zadávacím řízení se hodnotí nabídky, aniž by při tom docházelo k jakýmkoliv jiným než formálním kontaktům s uchazeči skrze profil zadavatele.
ps2017-027-07-002-149.u4.p24.s8 A tak tomu také v tomto případě bylo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p25.s1 To je prakticky vše, co k tomu mohu sdělit.
ps2017-027-07-002-149.u4.p25.s2 A jak jsem řekl na začátku, Ministerstvo dopravy ani osobně nemáme žádné informace o tom, že by se orgány činné v trestním řízení zabývaly dodatkem ke smlouvě s firmou Kapsch nebo zadávacím řízením na výběr mýta, na kterých ministerstvo během mého působení pracovalo.
ps2017-027-07-002-149.u4.p26.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-07-002-149.u5.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-027-07-002-149.u5.p1.s2 Než budeme pokračovat, tak vás seznámím s dalšími omluvami.
ps2017-027-07-002-149.u5.p1.s3 Pan poslanec Rozner se omlouvá od do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-027-07-002-149.u5.p1.s4 Pan poslanec Lesák od do z pracovních důvodů, pan poslanec Richter se omlouvá od do hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Grospič od hodin do konce jednání z pracovních důvodů, pan ministr Jan Kněžínek z dnešního dopoledního jednání z pracovních důvodů.
ps2017-027-07-002-149.u5.p2.s1 Jenom na vysvětlenou toho dalšího postupu.
ps2017-027-07-002-149.u5.p2.s2 Tento bod jsme do programu zařadili na 13. schůzi, teď máme 27. schůzi, a tehdy ho navrhl pan předseda Jan Bartošek.
ps2017-027-07-002-149.u5.p2.s3 Proto je i po pevném zařazení tohoto bodu navrhovatelem a ho nyní prosím, aby vystoupil.
ps2017-027-07-002-149.u5.p2.s4 Současně ho prosím, aby se poté stal v souladu s tradicí zpravodajem tohoto bodu.
ps2017-027-07-002-149.u5.p2.s5 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-027-07-002-149.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-027-07-002-149.u6.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, nepochybně mnoho z nás na pana ministra v této věci řadu otázek, a proto řeč nebude příliš dlouhá, abyste se mohli zeptat.
ps2017-027-07-002-149.u6.p1.s3 Rád bych však objasnil, proč se KDU-ČSL rozhodla zařadit tento bod na program jednání Poslanecké sněmovny.
ps2017-027-07-002-149.u6.p1.s4 Ti z vás, kteří máte dobrou paměť, si možná vzpomínáte, že KDU-ČSL navrhovala zařazení tohoto bodu na schůzi Sněmovny 22. května 2018.
ps2017-027-07-002-149.u6.p1.s5 Tedy téměř před rokem.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s1 Není to téma nové.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s2 Již tehdy jsme upozorňovali na to, že výběrové řízení na mýtný systém provází celá řada nejasností, které by měly být objasněny.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s3 Vůle vlády, resp. vládní koalice byla jiná.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s4 Bod se sice zařadil, ale neposunoval do programu, protože se ukazovalo, že vlastně vláda informovat o ničem nechce, patrně s nadějí, že celé téma vyšumí a nebudeme se tím muset zabývat.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s5 Možná kdyby tehdy vláda o výběrovém řízení na mýtný systém Poslaneckou sněmovnu z iniciativy KDU-ČSL informovala, nemuseli bychom být svědky událostí posledních dní.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s6 Tehdy to ještě mohlo být bez policie.
ps2017-027-07-002-149.u6.p2.s7 Dnes se to bez bohužel obejít nejde.
ps2017-027-07-002-149.u6.p3.s1 Lidovci dlouhodobě upozorňovali, že hnutí ANO od roku 2014 nezvládá na Ministerstvu dopravy řádnou přípravu tendrů, konkrétně otevřeného tendru na mýtný systém.
ps2017-027-07-002-149.u6.p3.s2 Bohužel se to projevilo v roce 2016, kdy tento systém byl bez řádné soutěže prodloužen u společnosti Kapsch.
ps2017-027-07-002-149.u6.p3.s3 A nyní se ukazuje, že také výběrové řízení z minulého roku vzbuzuje velkou pozornost.
ps2017-027-07-002-149.u6.p4.s1 Je potřeba také zmínit, abychom nebojovali minulé války, ale soustředili se na to, co se děje teď a tady, proto je důležité zmínit i roli pana poslance Faltýnka prostřednictvím pana předsedajícího, kdy se mohu vyjádřit nejenom jako předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL, ale také jako místopředseda strany, která byla v minulé koaliční vládě.
ps2017-027-07-002-149.u6.p4.s2 Nepamatujeme, že by padlo na úrovni koaliční rady vlády, nebo tzv. monitorovacího výboru pro výběr mýtného systému nějaké pověření pro pana poslance Faltýnka, aby vyjednával výběr mýtného systému, případně dojednával záležitosti s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
ps2017-027-07-002-149.u6.p4.s3 Kolegové, kteří se účastnili minulé vlády, opravdu nepamatují, že by pověření, o kterém pan poslanec Faltýnek mluví, reálně vzniklo.
ps2017-027-07-002-149.u6.p4.s4 Možná to vzniklo někde uvnitř hnutí ANO, ale to je potom jiná záležitost.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s1 Před pár měsíci jsme řešili kalamitu na D1, kde nás v zimě překvapil sníh na Vysočině.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s2 Minulý týden vlakovou nehodu v Brně, která potvrzuje rostoucí počet nehod na železnici.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s3 A nyní řešíme mýtný systém.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s4 Co přijde příště?
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s5 Ministerstvo dopravy je jednoznačně nejslabším článkem vlády a výběrové řízení na mýtný systém je jedním velkým kostlivcem ve skříni tohoto ministerstva.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s6 doufám, že k této záležitosti všichni dostaneme řádné vysvětlení.
ps2017-027-07-002-149.u6.p5.s7 vám děkuji.
ps2017-027-07-002-149.u7.p1.s1 Děkuji panu předsedovi Bartoškovi, který se stane současně zpravodajem tohoto bodu.
ps2017-027-07-002-149.u7.p2.s1 Nyní zahajuji všeobecnou rozpravu.
ps2017-027-07-002-149.u7.p2.s2 Pořadí bude následující: s přednostním právem písemně je přihlášen pan předseda Faltýnek, po něm je s přednostním právem přihlášen pan předseda Stanjura a pak přijde řada na poslance, kteří se přihlásili do rozpravy.
ps2017-027-07-002-149.u7.p2.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s1 Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, pane místopředsedo.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s3 chci moc poděkovat kolegovi Bartoškovi za jeho úvodní slovo.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s4 A ve svém projevu samozřejmě budu částečně reagovat i na to pověření-nepověření, protože jsem nikdy, pane kolego, nikdy neřekl, že jsem měl nějaké pověření - prostřednictvím pana předsedajícího, omlouvám se, pane kolego.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s5 Nikdy.
ps2017-027-07-002-149.u8.p1.s6 A pan kolega Bartošek - teď bohužel, protože pan kolega Bartošek to zmínil, to ve svém projevu, který jsem si připravoval dneska ráno, tak to nemám.

Text viewDownload CoNNL-U