|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-12 ps2017-027-05-004-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/9/ - zamítnutý Senátem

Date2019-03-12
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027182.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 318 • previousnext

ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s6 Protože jak to tedy v rámci pohledu veřejnosti bude vypadat?
ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s7 Ano, se , že pokud by zákon Sněmovna znovu schválila, tak je skupina senátorů, ve které jsem i , a bude iniciovat napadení k Ústavnímu soudu.
ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s8 Nicméně Ústavní soud to velmi pravděpodobně zruší, když se k tomu jednou vyjadřoval.
ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s9 Musí držet kontinuitu svého rozhodování.
ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s10 A proč tady tedy vytváříme nějakou zákonnou normu, o které v podstatě předpokládáme, že ji zruší Ústavní soud?
ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s11 To si myslím, že je poměrně nehezká situace a nehezký vzkaz vůči veřejnosti a vůči lidem, kteří by měli právě v zákony a zákonodárný sbor věřit.
ps2017-027-05-004-004.u4.p6.s1 A nakonec po politické rovině musím zmínit i rovinu morální, protože to celé vypadá tak, že někdo, kdo původně způsobil situaci, která byla napravena zákonem, ten samý subjekt, to znamená Komunistická strana Čech a Moravy, chce znovu jakýmsi způsobem odebrat alespoň část majetku, který jednou odebrala.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s1 Pokud se sami zamyslíme nad tím, co náhrada je, tak jsou tam tři druhy náhrad.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s2 První náhrada je naturální, to znamená, majetek jde skutečně vydat.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s3 Majetek činí 75 mld., což je 56 % celých náhrad.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s4 Ten, který nejde vydat, který je v jakémsi užívání subjektů zastaven, je ve vojenských újezdech a podobně, je nutný k provozování dopravy, činí 59 mld. a je to 44 %.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s5 tam ani nevidím nějakou nepřiměřenost, protože 56 % bylo vydáno v naturáliích, 44 %, to znamená 59 mld., je vypláceno ve finanční náhradě.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s6 A pokud si vezmeme paralelu, že by nám dneska někdo odňal majetek, senátorům a poslancům, a tento majetek byl nějakým způsobem znehodnocen, to znamená, že by nebylo možné fyzické vydání, tato situace může běžně nastat s ukradeným automobilem, který nám potom nikdo nemůže vrátit, protože ho někdo vydržel, tak za to dostáváme finanční náhradu.
ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s7 A nedokážu si představit někoho z nás i z vás, že by hlasoval pro to, že finanční náhrada za jeho navrácený majetek by byla zdaněna běžnou daní, jak se tomu činí u tohohle zákona.
ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s1 Z těchto všech důvodů opravdu Senát zásadním způsobem tento návrh zákona zamítl.
ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s2 A vás žádám, abyste hlasovali stejným způsobem a abyste návrh zákona zamítli.
ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s2 V tuto chvíli s přednostním právem pan předseda Pavel Bělobrádek.
ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s3 Přečtu omluvu: pan poslanec Dominik Feri se omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s2 Kolegyně a kolegové, vážení členové vlády, jsem přesvědčen, že v této situaci skutečně rozhodujeme o věcech, které nejsou jenom běžné, ale které jsou principiální a které hovoří o charakteru státu, o tom, jak se vlastně stát tváří.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s3 Jsem přesvědčen, že v mnoha směrech k právnímu státu, tak jak si ho představujeme, máme daleko.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s4 Ale tímto rozhodnutím v podstatě právní stát skutečně popřeme.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s5 Jsem o tom bytostně přesvědčen.
ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s6 A také jsem přesvědčen, že ti, kteří pro to budou hlasovat a hlásí se často ke křesťanskému odkazu nebo židovsko-křesťanské tradici naší civilizace, naší kultury, našich kořenů, nejvíce potrestají Federaci židovských obcí, protože těm seberou nejvíce, a potom sáhnou i na peníze dalších církví a náboženských společností.
ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s1 Když budu citovat: "Nepřidáš se k většině, páchá-li hanebnost."
ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s2 A bych takhle chtěl apelovat: nepřidávejte se k většině, páchá-li hanebnost, protože to hanebnost bezpochyby je.
ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s3 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s2 Chtějí se k usnesení Senátu vyjádřit další zpravodajové z výborů?
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s3 Rozpočtový výbor - pan poslanec Milan Feranec?
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s4 Nechce se vyjádřit.
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s5 A zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Benda?
ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s6 Prosím.
ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane předkladateli, vážené dámy, vážení pánové, si pak vezmu nepochybně za sebe slovo řádněji, ale v tuto chvíli musím jenom říct, že bych rád poděkoval senátorům, že si zdravý rozum zachovati ráčili a že nám tento návrh zákona vrátili.
ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s2 Diskuse, která tady běžela po mnoho, mnoho dnů a týdnů - myslím si, že míra rozporu s ústavním pořádkem České republiky, nespravedlnosti, toho, že se opravdu jedná jenom o nějakou platbu v rámci vládnutí, je zcela zjevná a jsem opravdu docela rád za Senát jako celek, že dokáže v takových chvílích bez ohledu na své politické priority říct: některé věci se v zemi konat nesmějí, některé věci jsou v rozporu s ústavním pořádkem, nemůžete někomu něco vracet a současně mu to zdaňovat.
ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s3 Takže bych rád poděkoval senátorům za to, že nám sem návrh zákona vrátili a že se tím musíme zabývat znovu.
ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s2 V tuto chvíli otevírám rozpravu, do které mám přihlášeno pět poslanců a poslankyň.
ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s3 První je pan poslanec Marek Výborný, připraví se pan poslanec Grebeníček.
ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-027-05-004-004.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-05-004-004.u10.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, nejprve bych se rád připojil ke slovům kolegy...
ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s1 Poprosil bych Poslaneckou sněmovnu o klid, abychom mohli vytvořit podmínky pro ty, kteří vystupují, aby nám mohli sdělit to, co potřebují...
ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s2 bych počkal...
ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s3 Na levé straně...
ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s4 Pane poslanče, můžete pokračovat.
ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s5 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s2 Rád bych se připojil ke slovům kolegy Marka Bendy a chtěl bych vyjádřit respekt a poděkování Senátu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s3 Protože když jsem si četl doprovodné usnesení, kde - cituji -
ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s4 "Senát považuje schvalování takových návrhů zákona za neslučitelné s tvorbou demokratického právního řádu a s řádnou péčí o zachování právního státu", tak jsem se trochu zastyděl za to, součástí jaké komory jsem, protože to je bohužel vizitka nás, to je vizitka poslanců zde v Poslanecké sněmovně.
ps2017-027-05-004-004.u12.p2.s1 Jsem rád, že Senát v tomto smyslu naprosto většinově, průřezově napříč kluby, když se podíváte na to hlasování, pochopil, že zde dochází k popření skutečně principů právního státu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p2.s2 A přestože jsme tady na to mnozí opakovaně upozorňovali v průběhu všech tří čtení zde na půdě Poslanecké sněmovny, tak bohužel většina poslanců se rozhodla nesledovat věcný obsah, meritum věci, ale podlehla hlasování, které bylo obchodem, jednoznačným obchodem s podporou vládě, státnímu rozpočtu atd.
ps2017-027-05-004-004.u12.p3.s1 Dovolte mi se teď ale vyjádřit k tomu, co tady opakovaně zaznívalo.
ps2017-027-05-004-004.u12.p3.s2 A když to dneska opět pan kolega Grospič za předkladatele velmi detailně uváděl ve své vstupní řeči, když vidím, že na tabuli je přihlášený pan kolega Mašek, který se opakovaně věnuje tématu, jakým způsobem a jak špatně byly oceněny ty finanční náhrady, tak mi dovolte se k tomuto tématu vyjádřit podrobně, všichni víme, všichni víte, jakým způsobem k tomu ocenění původního církevního majetku došlo.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s1 Ocenění původního církevního majetku bylo provedeno v roce 2007 na základě tehdejších podkladů.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s2 Tady myslím, že se shodujeme s tím, co zde zaznělo.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s3 Vycházelo se z tržní ceny majetku, která se blížila jeho skutečné hodnotě a představovala současnou, nebo tehdejší hodnotu majetku, který byl církvím v minulosti protiprávně odebrán a se kterým v důsledku toho nemohly nakládat a mít z něj užitky.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s4 Původní církevní majetek je charakteristický tím, že jeho rozmístění po území České republiky je prakticky rovnoměrné.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s5 Z toho důvodu byla zjištěna průměrná cena zemědělské půdy za celou Českou republiku ve výši 44,48 za jeden metr čtvereční, podotýkám v cenách z roku 2007.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s6 Při výpočtu byly použity studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky a dále přehled cen stavebních pozemků v krajích České republiky z června 2007, který zpracoval inženýr Václav Dolanský z katedry oboru management a marketing Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s7 Podle studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky se tržní ceny zemědělské půdy pohybovaly ve velice širokém rozmezí od 5 do 500 za jeden metr čtvereční v závislosti na výměře pozemku, jeho předpokládaném budoucím využití a lokalizaci.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s8 Podstatně nižší cena je vysledována u pozemků nad 10 hektarů mimo zástavbu a její okolí ve venkovských oblastech.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s9 Nejvyšší tržní ceny potom dosahují pozemky v okolí Prahy o výměře do 0,1 hektaru.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s10 Vysoká tržní hodnota byla zjištěna rovněž na Brněnsku.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s11 Zemědělskou půdou se rozumí půda, která byla zemědělská v roce 1948.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s12 Od roku 1948 však došlo k velkým změnám.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s13 Část tehdejší zemědělské půdy je dnes v intravilánech velkých měst, jako je Praha nebo Brno, kde je její cena mnohem vyšší než cena zemědělské půdy ve venkovských oblastech.
ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s14 Z toho důvodu je výsledná průměrná cena zemědělské půdy vyšší než běžně uváděné tržní ceny zemědělské půdy na venkově, kde se tato půda nejvíce prodává.
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s1 A teď mi dovolte se ještě vyjádřit k prověření toho výpočtu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s2 Ověření výpočtu provedlo nejprve Ministerstvo kultury.
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s3 Bylo zjištěno, že podle studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky průměrná hodnota sjednávaných cen v prodejích realizovaných v období 1993 2003 činí 37,72 za jeden metr čtvereční.
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s4 Extrapolace těchto průměrných cen metodou lineární regrese vedla v roce 2008 k odhadu průměrné ceny zemědělské půdy ve výši 54,58 za jeden metr čtvereční.
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s5 Tato cena byla vyšší než použitá cena - opakuji - 44,48 .
ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s6 V roce 2008 zadala sněmovní komise prověření výpočtu společnosti Ernst and Young a tato společnost zkontrolovala vybrané položky v jednotlivých krajích a shledala, že použitý výpočet je oprávněný a racionální.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s1 Ceny, které byly použity pro výpočet hodnoty původního církevního majetku, jsou často srovnávány s cenami, které byly použity pro účely restituce podle zákona o půdě.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s2 Takové srovnání je ale chybné, neboť zákon o půdě pracuje s odlišnou koncepcí.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s3 Zákon o půdě č. 229/1991 Sb. zásadně preferuje náhradu v naturální formě, finanční náhrada byla záležitostí okrajovou.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s4 Pouze v 10 % nebylo možné vydat původní nemovitost a z těchto 10 % pouze 7 % dostalo finanční náhradu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s5 Finanční náhrada se tak poskytovala za relativně nevelké množství majetku a byla stanovena samostatně u každé jednotlivé položky.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s6 Jelikož v roce 1991 ještě neexistovaly tržní ceny zemědělské půdy, byly ceny stanoveny administrativně, a to podle cenového předpisu platného v době přijetí zákona o půdě.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s7 Jednalo se tehdy o vyhlášku Ministerstva financí č. 182/1988 Sb. ve znění vyhlášky č. 316/1990 Sb.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s8 Zákon o majetkovém vyrovnání stanoví paušální finanční náhradu, tedy nebylo reálné ocenit všechny položky samostatně.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s9 Při počtu cca 110 000 položek by to představovalo značné finanční a časové náklady.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s10 Proto se při stanovení finanční náhrady vycházelo ze zjištěných průměrných tržních cen, které v současnosti, na rozdíl od roku 1991, nebo tehdy v tom roce 2008 existovaly.
ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s11 Cena lesní půdy včetně porostů byla stanovena na základě Zprávy o stavu lesa a lesního hospodářství České republiky, kterou vydalo Ministerstvo zemědělství.
ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s1 Pokud by ocenění historického církevního majetku bylo určeno podle vyhlášky Ministerstva financí, jak jsem ji citoval, mohla by být finanční náhrada napadena u Ústavního soudu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s2 Taková kompenzace by zjevně nesplňovala kritérium přiměřenosti a byla by výsledkem libovůle zákonodárce, který by stanovil cenovou hladinu zpětně o 21 let.
ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s3 Bylo by možno hovořit o nové křivdě na straně církví a náboženských společností ve smyslu tehdy známé judikatury Ústavního soudu.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s1 Na rozdíl od zákona o půdě zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi předpokládá vydávání majetku pouze státem.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s2 Podle zákona o půdě přitom vydávaly i obce a všechny právnické osoby.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s3 Rovněž se neposkytují náhrady za znehodnocení majetku nebo živý a mrtvý inventář, který se podle zákona o půdě také poskytoval.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s4 V neposlední řadě mohly fyzické osoby 20 let, dneska téměř 30 let čerpat výnosy z majetku, který jim byl vydán podle zákona o půdě.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s5 A jenom zisky z bývalých církevních lesů za dobu 20 let se pohybovaly v řádu miliard českých korun.
ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s6 A tyto zisky, které samozřejmě plynuly státu, nikdo ani z církví a z náboženských společností nepožadoval.
ps2017-027-05-004-004.u12.p9.s1 To jsou tedy základní informace, které si nakonec můžete dohledat i na stránkách Ministerstva kultury a které zjevně dokazují, že občas to kouzlení s různými čísly, kouzlení s hranicí 25. února 1948, která nebyla prolomena, to jsme si tady také opakovaně říkali, kdy ten zákon byl sice schválen v roce 1947, nicméně jeho účinnost nastala po 25. únoru 1948, že k ničemu takovému nedošlo.
ps2017-027-05-004-004.u12.p9.s2 Čili tolik k tomu, co říkal za předkladatele pan poslanec Grospič a co tady možná ještě zazní, aby bylo zřejmé a jasné, jakým způsobem došlo k vyčíslení těch náhrad.

Text viewDownload CoNNL-U