ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s6
Protože jak to tedy v rámci pohledu veřejnosti bude vypadat ? ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s7
Ano , už se ví , že pokud by zákon Sněmovna znovu schválila , tak je skupina senátorů , ve které jsem i já , a bude iniciovat napadení k Ústavnímu soudu . ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s8
Nicméně Ústavní soud to velmi pravděpodobně zruší , když už se k tomu jednou vyjadřoval . ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s9
Musí držet kontinuitu svého rozhodování . ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s10
A proč tady tedy vytváříme nějakou zákonnou normu , o které v podstatě předpokládáme , že ji zruší Ústavní soud ? ps2017-027-05-004-004.u4.p5.s11
To si myslím , že je poměrně nehezká situace a nehezký vzkaz vůči veřejnosti a vůči lidem , kteří by měli právě v zákony a zákonodárný sbor věřit . ps2017-027-05-004-004.u4.p6.s1
A nakonec po politické rovině musím zmínit i rovinu morální , protože to celé vypadá tak , že někdo , kdo původně způsobil situaci , která byla napravena zákonem , ten samý subjekt , to znamená Komunistická strana Čech a Moravy , chce znovu jakýmsi způsobem odebrat alespoň část majetku , který už jednou odebrala . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s1
Pokud se sami zamyslíme nad tím , co náhrada je , tak jsou tam tři druhy náhrad . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s2
První náhrada je naturální , to znamená , majetek jde skutečně vydat . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s3
Majetek činí 75 mld . , což je 56 % celých náhrad . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s4
Ten , který nejde vydat , který je v jakémsi užívání subjektů zastaven , je ve vojenských újezdech a podobně , je nutný k provozování dopravy , činí 59 mld . a je to 44 % . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s5
Já tam ani nevidím nějakou nepřiměřenost , protože 56 % bylo vydáno v naturáliích , 44 % , to znamená 59 mld . , je vypláceno ve finanční náhradě . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s6
A pokud si vezmeme paralelu , že by nám dneska někdo odňal majetek , senátorům a poslancům , a tento majetek byl nějakým způsobem znehodnocen , to znamená , že by nebylo možné fyzické vydání , tato situace může běžně nastat s ukradeným automobilem , který nám potom nikdo nemůže vrátit , protože už ho někdo vydržel , tak za to dostáváme finanční náhradu . ps2017-027-05-004-004.u4.p7.s7
A nedokážu si představit někoho z nás i z vás , že by hlasoval pro to , že finanční náhrada za jeho navrácený majetek by byla zdaněna běžnou daní , jak se tomu činí u tohohle zákona . ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s1
Z těchto všech důvodů opravdu Senát zásadním způsobem tento návrh zákona zamítl . ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s2
A já vás žádám , abyste hlasovali stejným způsobem a abyste návrh zákona zamítli . ps2017-027-05-004-004.u4.p8.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s2
V tuto chvíli s přednostním právem pan předseda Pavel Bělobrádek . ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s3
Přečtu omluvu : pan poslanec Dominik Feri se omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-027-05-004-004.u5.p1.s4
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s2
Kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , jsem přesvědčen , že v této situaci skutečně rozhodujeme o věcech , které nejsou jenom běžné , ale které jsou principiální a které hovoří o charakteru státu , o tom , jak se vlastně stát tváří . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s3
Jsem přesvědčen , že v mnoha směrech k právnímu státu , tak jak si ho představujeme , máme daleko . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s4
Ale tímto rozhodnutím v podstatě právní stát skutečně popřeme . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s5
Jsem o tom bytostně přesvědčen . ps2017-027-05-004-004.u6.p1.s6
A také jsem přesvědčen , že ti , kteří pro to budou hlasovat a hlásí se často ke křesťanskému odkazu nebo židovsko - křesťanské tradici naší civilizace , naší kultury , našich kořenů , nejvíce potrestají Federaci židovských obcí , protože těm seberou nejvíce , a potom sáhnou i na peníze dalších církví a náboženských společností . ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s1
Když budu citovat : " Nepřidáš se k většině , páchá - li hanebnost . " ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s2
A já bych takhle chtěl apelovat : nepřidávejte se k většině , páchá - li hanebnost , protože to hanebnost bezpochyby je . ps2017-027-05-004-004.u6.p2.s3
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s2
Chtějí se k usnesení Senátu vyjádřit další zpravodajové z výborů ? ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s3
Rozpočtový výbor - pan poslanec Milan Feranec ? ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s4
Nechce se vyjádřit . ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s5
A zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Benda ? ps2017-027-05-004-004.u7.p1.s6
Prosím . ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane předkladateli , vážené dámy , vážení pánové , já si pak vezmu nepochybně za sebe slovo řádněji , ale v tuto chvíli musím jenom říct , že bych rád poděkoval senátorům , že si zdravý rozum zachovati ráčili a že nám tento návrh zákona vrátili . ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s2
Diskuse , která tady běžela po mnoho , mnoho dnů a týdnů - myslím si , že míra rozporu s ústavním pořádkem České republiky , nespravedlnosti , toho , že se opravdu jedná jenom o nějakou platbu v rámci vládnutí , je zcela zjevná a jsem opravdu docela rád za Senát jako celek , že dokáže v takových chvílích bez ohledu na své politické priority říct : některé věci se v zemi konat nesmějí , některé věci jsou v rozporu s ústavním pořádkem , nemůžete někomu něco vracet a současně mu to zdaňovat . ps2017-027-05-004-004.u8.p1.s3
Takže bych rád poděkoval senátorům za to , že nám sem návrh zákona vrátili a že se tím musíme zabývat znovu . ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s2
V tuto chvíli otevírám rozpravu , do které mám přihlášeno pět poslanců a poslankyň . ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s3
První je pan poslanec Marek Výborný , připraví se pan poslanec Grebeníček . ps2017-027-05-004-004.u9.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-027-05-004-004.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-05-004-004.u10.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , milé kolegyně , vážení kolegové , nejprve bych se rád připojil ke slovům kolegy . . . ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s1
Poprosil bych Poslaneckou sněmovnu o klid , abychom mohli vytvořit podmínky pro ty , kteří vystupují , aby nám mohli sdělit to , co potřebují . . . ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s2
Já bych počkal . . . ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s3
Na levé straně . . . ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s4
Pane poslanče , můžete pokračovat . ps2017-027-05-004-004.u11.p1.s5
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s2
Rád bych se připojil ke slovům kolegy Marka Bendy a chtěl bych vyjádřit respekt a poděkování Senátu . ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s3
Protože když jsem si četl doprovodné usnesení , kde - cituji - ps2017-027-05-004-004.u12.p1.s4
" Senát považuje schvalování takových návrhů zákona za neslučitelné s tvorbou demokratického právního řádu a s řádnou péčí o zachování právního státu " , tak jsem se trochu zastyděl za to , součástí jaké komory jsem , protože to je bohužel vizitka nás , to je vizitka poslanců zde v Poslanecké sněmovně . ps2017-027-05-004-004.u12.p2.s1
Jsem rád , že Senát v tomto smyslu naprosto většinově , průřezově napříč kluby , když se podíváte na to hlasování , pochopil , že zde dochází k popření skutečně principů právního státu . ps2017-027-05-004-004.u12.p2.s2
A přestože jsme tady na to mnozí opakovaně upozorňovali v průběhu všech tří čtení zde na půdě Poslanecké sněmovny , tak bohužel většina poslanců se rozhodla nesledovat věcný obsah , meritum té věci , ale podlehla hlasování , které bylo obchodem , jednoznačným obchodem s podporou vládě , státnímu rozpočtu atd . ps2017-027-05-004-004.u12.p3.s1
Dovolte mi se teď ale vyjádřit k tomu , co tady opakovaně zaznívalo . ps2017-027-05-004-004.u12.p3.s2
A když to dneska opět pan kolega Grospič za předkladatele velmi detailně uváděl ve své vstupní řeči , když vidím , že na tabuli je přihlášený pan kolega Mašek , který se opakovaně věnuje tématu , jakým způsobem a jak špatně byly oceněny ty finanční náhrady , tak mi dovolte se k tomuto tématu vyjádřit podrobně , ať všichni víme , ať všichni víte , jakým způsobem k tomu ocenění původního církevního majetku došlo . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s1
Ocenění původního církevního majetku bylo provedeno v roce 2007 na základě tehdejších podkladů . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s2
Tady myslím , že se shodujeme s tím , co zde zaznělo . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s3
Vycházelo se z tržní ceny majetku , která se blížila jeho skutečné hodnotě a představovala současnou , nebo tehdejší hodnotu majetku , který byl církvím v minulosti protiprávně odebrán a se kterým v důsledku toho nemohly nakládat a mít z něj užitky . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s4
Původní církevní majetek je charakteristický tím , že jeho rozmístění po území České republiky je prakticky rovnoměrné . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s5
Z toho důvodu byla zjištěna průměrná cena zemědělské půdy za celou Českou republiku ve výši 44 , 48 Kč za jeden metr čtvereční , podotýkám v cenách z roku 2007 . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s6
Při výpočtu byly použity studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky a dále přehled cen stavebních pozemků v krajích České republiky z června 2007 , který zpracoval inženýr Václav Dolanský z katedry oboru management a marketing Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s7
Podle studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky se tržní ceny zemědělské půdy pohybovaly ve velice širokém rozmezí od 5 do 500 Kč za jeden metr čtvereční v závislosti na výměře pozemku , jeho předpokládaném budoucím využití a lokalizaci . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s8
Podstatně nižší cena je vysledována u pozemků nad 10 hektarů mimo zástavbu a její okolí ve venkovských oblastech . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s9
Nejvyšší tržní ceny potom dosahují pozemky v okolí Prahy o výměře do 0 , 1 hektaru . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s10
Vysoká tržní hodnota byla zjištěna rovněž na Brněnsku . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s11
Zemědělskou půdou se rozumí půda , která byla zemědělská v roce 1948 . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s12
Od roku 1948 však došlo k velkým změnám . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s13
Část tehdejší zemědělské půdy je dnes v intravilánech velkých měst , jako je Praha nebo Brno , kde je její cena mnohem vyšší než cena zemědělské půdy ve venkovských oblastech . ps2017-027-05-004-004.u12.p4.s14
Z toho důvodu je výsledná průměrná cena zemědělské půdy vyšší než běžně uváděné tržní ceny zemědělské půdy na venkově , kde se tato půda nejvíce prodává . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s1
A teď mi dovolte se ještě vyjádřit k prověření toho výpočtu . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s2
Ověření výpočtu provedlo nejprve Ministerstvo kultury . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s3
Bylo zjištěno , že podle studie Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky průměrná hodnota sjednávaných cen v prodejích realizovaných v období 1993 až 2003 činí 37 , 72 Kč za jeden metr čtvereční . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s4
Extrapolace těchto průměrných cen metodou lineární regrese vedla v roce 2008 k odhadu průměrné ceny zemědělské půdy ve výši 54 , 58 Kč za jeden metr čtvereční . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s5
Tato cena byla vyšší než použitá cena - opakuji - 44 , 48 Kč . ps2017-027-05-004-004.u12.p5.s6
V roce 2008 zadala sněmovní komise prověření výpočtu společnosti Ernst and Young a tato společnost zkontrolovala vybrané položky v jednotlivých krajích a shledala , že použitý výpočet je oprávněný a racionální . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s1
Ceny , které byly použity pro výpočet hodnoty původního církevního majetku , jsou často srovnávány s cenami , které byly použity pro účely restituce podle zákona o půdě . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s2
Takové srovnání je ale chybné , neboť zákon o půdě pracuje s odlišnou koncepcí . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s3
Zákon o půdě č . 229 / 1991 Sb . zásadně preferuje náhradu v naturální formě , finanční náhrada byla záležitostí okrajovou . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s4
Pouze v 10 % nebylo možné vydat původní nemovitost a z těchto 10 % pouze 7 % dostalo finanční náhradu . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s5
Finanční náhrada se tak poskytovala za relativně nevelké množství majetku a byla stanovena samostatně u každé jednotlivé položky . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s6
Jelikož v roce 1991 ještě neexistovaly tržní ceny zemědělské půdy , byly ceny stanoveny administrativně , a to podle cenového předpisu platného v době přijetí zákona o půdě . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s7
Jednalo se tehdy o vyhlášku Ministerstva financí č . 182 / 1988 Sb . ve znění vyhlášky č . 316 / 1990 Sb . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s8
Zákon o majetkovém vyrovnání stanoví paušální finanční náhradu , tedy nebylo reálné ocenit všechny položky samostatně . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s9
Při počtu cca 110 000 položek by to představovalo značné finanční a časové náklady . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s10
Proto se při stanovení finanční náhrady vycházelo ze zjištěných průměrných tržních cen , které v současnosti , na rozdíl od roku 1991 , nebo tehdy v tom roce 2008 existovaly . ps2017-027-05-004-004.u12.p6.s11
Cena lesní půdy včetně porostů byla stanovena na základě Zprávy o stavu lesa a lesního hospodářství České republiky , kterou vydalo Ministerstvo zemědělství . ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s1
Pokud by ocenění historického církevního majetku bylo určeno podle vyhlášky Ministerstva financí , jak jsem ji citoval , mohla by být finanční náhrada napadena u Ústavního soudu . ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s2
Taková kompenzace by zjevně nesplňovala kritérium přiměřenosti a byla by výsledkem libovůle zákonodárce , který by stanovil cenovou hladinu zpětně o 21 let . ps2017-027-05-004-004.u12.p7.s3
Bylo by možno hovořit o nové křivdě na straně církví a náboženských společností ve smyslu tehdy už známé judikatury Ústavního soudu . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s1
Na rozdíl od zákona o půdě zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi předpokládá vydávání majetku pouze státem . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s2
Podle zákona o půdě přitom vydávaly i obce a všechny právnické osoby . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s3
Rovněž se neposkytují náhrady za znehodnocení majetku nebo živý a mrtvý inventář , který se podle zákona o půdě také poskytoval . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s4
V neposlední řadě mohly fyzické osoby 20 let , dneska už téměř 30 let čerpat výnosy z majetku , který jim byl vydán podle zákona o půdě . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s5
A jenom zisky z bývalých církevních lesů za dobu 20 let se pohybovaly v řádu miliard českých korun . ps2017-027-05-004-004.u12.p8.s6
A tyto zisky , které samozřejmě plynuly státu , nikdo ani z církví a z náboženských společností nepožadoval . ps2017-027-05-004-004.u12.p9.s1
To jsou tedy základní informace , které si nakonec můžete dohledat i na stránkách Ministerstva kultury a které zjevně dokazují , že občas to kouzlení s různými čísly , kouzlení s hranicí 25 . února 1948 , která nebyla prolomena , to jsme si tady také opakovaně říkali , kdy ten zákon byl sice schválen v roce 1947 , nicméně jeho účinnost nastala až po 25 . únoru 1948 , že k ničemu takovému nedošlo . ps2017-027-05-004-004.u12.p9.s2
Čili tolik k tomu , co říkal za předkladatele pan poslanec Grospič a co tady možná ještě zazní , aby bylo zřejmé a jasné , jakým způsobem došlo k vyčíslení těch náhrad .