|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-12 ps2017-027-05-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/5/ - vrácený Senátem

Date2019-03-12
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027174.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 593 • previousnext

ps2017-027-05-003-003.u4.p11.s6 Léta šla a výše spotřební daně zůstala i v době, kdy ekonomika byla na vzestupu, nebo je na vzestupu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s1 Pozměňovací návrh je navíc předložen tak, že se nevrací k původním sazbám.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s2 Navrhované sazby spotřební daně jsou vyšší, než které platily před ekonomickou krizí.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s3 Vláda tehdy počítala s navýšením výnosu daně o zhruba 1,2 miliardy korun.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s4 Tak jak to bývá, skutečnost nebyla taková, protože tak jako většina podobných úprav, i tato změna zákona prošla změnou spotřebitelského chování.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s5 Čistý výpadek, pokud by byla přijat tento návrh v navrhované úpravě, lze odhadnout tak maximálně do 600 milionů korun pro období celého roku.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s6 Aby bylo jasné, o kolik by se cena piva nebo spotřební daň snížila, tak jsou to desetihaléře.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s7 Pro půllitr plzeňského piva se jedná o snížení spotřební daně o zhruba 30 haléřů.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s8 Výše daně u piva se vypočítává jako součin množství tohoto piva v hektolitrech a příslušné výše procenta koncentrace piva vyjádřeného v procentech extraktu původní mladiny a základní nebo snížené sazby.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s9 U Plzeňského Prazdroje při základní sazbě 32 korun, sazbě, která platí teď, činí u půllitru piva spotřební daň 1,76 koruny.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s10 Podle navrhované změny by to bylo 1,45 koruny.
ps2017-027-05-003-003.u4.p12.s11 Asi v takovýchto relacích se pohybujeme.
ps2017-027-05-003-003.u4.p13.s1 Ano, pozměňovací návrh obsahuje větší snížení sazby spotřební daně u menších pivovarů, ale k nějaké výrazné daňové diferenciaci, o které mluvila paní ministryně, skutečně nedochází.
ps2017-027-05-003-003.u4.p14.s1 Paní ministryně argumentovala v Senátu i tady, že se tím podporuje větší dostupnost lahvového piva a zvětší se zdravotní rizika.
ps2017-027-05-003-003.u4.p14.s2 S tímto argumentem úplně nemohu souhlasit, protože skutečně se jedná o haléřové položky.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s1 Poslední věcnou změnou, a zkrátím to, je podpora elektronického daňového přiznání u daně z příjmů.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s2 Tento návrh byl vznesen již při projednávání tohoto návrhu zákona v Poslanecké sněmovně.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s3 Byl vlastně zamítnut i asi v minulém týdnu, jak jsem zjistil, jako návrh, který předložila pirátská strana.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s4 Především se ta změna týká fyzických osob, protože právnické osoby podávají dnes většinou již daňové přiznání elektronicky.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s5 Tento návrh zvýhodňuje elektronické podání tím, že v takovém případě se prodlužuje obecná lhůta pro podání z 31. března na konec dubna.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s6 Paní ministryně argumentuje, že tím dojde ke zpoždění u vratky k přeplatku pro fyzické osoby.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s7 Ale také se musí dodat, že také dojde k prodloužení lhůty k placení daně.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s8 To je také potřeba dodat.
ps2017-027-05-003-003.u4.p15.s9 Takže musíme se na to dívat skutečně z obou stran.
ps2017-027-05-003-003.u4.p16.s1 Jenom chci přiznat, že při srovnání s dalšími státy Evropské unie je lhůta pro podání daňového přiznání u nás velmi krátká.
ps2017-027-05-003-003.u4.p16.s2 Tato změna se také navrhuje od podání daňového přiznání v roce 2021, to paní ministryně nezmínila, za zdaňovací období roku 2020.
ps2017-027-05-003-003.u4.p16.s3 Odpadají tedy výhrady nedostatečné legisvakance, času na technické přizpůsobení Finanční správy této změně, toho času je hodně.
ps2017-027-05-003-003.u4.p16.s4 Z debaty na půdě Senátu vyplynulo, že s touto změnou principiálně nemají problém ani zástupci Ministerstva financí, a opět tedy nevidíme důvod, proč čekat na pravděpodobně nový daňový řád, který ještě není ani v legislativním procesu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p17.s1 Ostatní navržené změny, a to jenom velmi stručně, se týkají posunutí obecné účinnosti návrhu zákona o jeden měsíc.
ps2017-027-05-003-003.u4.p17.s2 Ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou je nabytí účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, což Senát považuje za nepřiměřeně krátkou legisvakanci.
ps2017-027-05-003-003.u4.p17.s3 Další změny jsou již jen legislativně technické úpravy k některým ustanovením návrhu zákona navržené legislativním odborem Senátu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s1 Vážené poslankyně a poslanci, Senát učinil v textu takové změny, které se buď připravují v jiných legislativních návrzích, nebo se o nich již delší dobu diskutuje a jsou v souladu s veřejně proklamovanými záměry vlády.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s2 Není to nic, co by bylo mimo záměr vlády.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s3 Senátoři naopak upustili od dalších změn, byť jsme k tomu byli vyzýváni třeba Komorou daňových poradců.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s4 Týkalo se to obcí a velkého problému, jak nebo jestli zdaňovat třeba prodeje nemovitostí.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s5 Zda se jedná o ekonomickou činnost, nebo se nejedná o ekonomickou činnost.
ps2017-027-05-003-003.u4.p18.s6 A byť jsem přesvědčen, že ta úprava, kterou navrhl výbor v Senátu, by byla konzistentní nebo koherentní s Evropskou unií, tak jsme od této úpravy upustili, abychom zbytečně nezavdávali nějaké příčiny odmítání tohoto návrhu.
ps2017-027-05-003-003.u4.p19.s1 Jsou to tedy změny, které v letošním roce neznamenají ani zásadní dopady na veřejné rozpočty, protože účinnost některých změn se posunuje ke konci letošního roku.
ps2017-027-05-003-003.u4.p19.s2 Jsou to změny, které ale bezprostředně po svém přijetí pomohou daňovým poplatníkům a živnostníkům.
ps2017-027-05-003-003.u4.p19.s3 Proto věřím, že tyto změny i bez nesouhlasu Ministerstva financí ve svém hlasování podpoříte.
ps2017-027-05-003-003.u4.p20.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-027-05-003-003.u5.p1.s1 To byl pan senátor Vladislav Vilímec.
ps2017-027-05-003-003.u5.p1.s2 Nyní se tedy ptám, jestli k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu se chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru rozpočtového výboru pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-027-05-003-003.u5.p1.s3 Nemáte zájem.
ps2017-027-05-003-003.u5.p2.s1 Tímto otevírám rozpravu.
ps2017-027-05-003-003.u5.p2.s2 Do rozpravy mám s přednostním právem předsedu poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjuru a připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-027-05-003-003.u5.p2.s3 Tedy s prominutím ještě přečtu jednu omluvu, abych nezapomněl.
ps2017-027-05-003-003.u5.p2.s4 Pan premiér se omlouvá od hodin do konce jednání a pan ministr Dan Ťok se omlouvá od hodin do ukončení jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-027-05-003-003.u5.p3.s1 Prosím, pane předsedo.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s2 Paní ministryně, kolegyně, kolegové, začal bych tím, že v Senátu mají většinu opoziční strany z Poslanecké sněmovny.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s3 Senát mohl přistoupit k projednávání daňového balíčku - i když ten název je poměrně bombastický na to, že v původním vládním návrhu bylo pouze zdanění zahřívaného tabáku, o čemž není žádný politický spor, to podporují úplně všichni, jinak to moc daňový balíček není.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s4 Senát mohl přistoupit dvěma způsoby.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s5 Buď mohl prosadit, a tu sílu jsme na to měli v Senátu, vlajkové lodi našeho ekonomického programu: zrušení superhrubé mzdy, jednotnou sazbu daně z příjmu ze závislé činnosti ve výši 15 % z hrubé mzdy, zrušení třetí sazby DPH atd.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s6 Kdybychom sledovali politiku, tady bychom měli ohnivé projevy, obhajovali bychom své stranické ekonomické programy a stoprocentně by prošla sněmovní verze.
ps2017-027-05-003-003.u6.p1.s7 Anebo druhá možnost, kterou zvolil Senát, a jsem rád, pokusit se udělat něco menšího, ale něco smysluplného, zejména pro drobné podnikatele a živnostníky.
ps2017-027-05-003-003.u6.p2.s1 se ve svém vystoupení budu držet, stejně jako paní ministryně a pan senátor, předseda hospodářského výboru Senátu, těch jednotlivých, bych řekl, že jsou čtyři základní témata - pomiňme legislativně technické úpravy, které navrhovala legislativa Senátu jako celku a ne jednotliví senátoři.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s1 Možná bych začal pivem, protože to byl můj pozměňovací návrh v Poslanecké sněmovně.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s2 Chyběly mu dva hlasy.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s3 To je škoda, protože kdyby ty dva hlasy přišly, tak by to bylo u obou dvou verzí.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s4 Mluvil o tom pan senátor Vilímec.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s5 Kdysi úřednická vláda v reakci na ekonomickou krizi přišla do Poslanecké sněmovny, kde na jedné straně navrhovala zvýšení daní a na druhé straně snížení výdajů.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s6 Poslanecká sněmovna - jsem v v době neseděl - vzala za své zvýšení daní a snížení výdajů ne.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s7 Takže jediné opatření v době, kterým se mělo reagovat na světovou hospodářskou krizi - abych byl spravedlivý, ne na krizi v České republice -, bylo zvýšení daní.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s8 K rozpravě, a opět to citoval pan senátor, zaznělo, že ta daň je přechodná.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s9 Jak říká klasik: dávám tomu rok nebo dva.
ps2017-027-05-003-003.u6.p3.s10 A to platí devátý rok.
ps2017-027-05-003-003.u6.p4.s1 My jsme chtěli vyjít vstříc zejména minipivovarům.
ps2017-027-05-003-003.u6.p4.s2 Bohužel spotřební daň na pivo je částečně harmonizovaná.
ps2017-027-05-003-003.u6.p4.s3 To paní ministryně stejně jako my.
ps2017-027-05-003-003.u6.p4.s4 To znamená, abychom mohli snížit spotřební daň na pivo těm nejmenším, musíme snížit základní sazbu, kterou platí ti největší, protože harmonizace spočívá v tom, že úleva pro malé může být maximálně ve výši 50 % toho, co platí ti největší.
ps2017-027-05-003-003.u6.p4.s5 A z toho náš návrh vychází a jsem rád, že si ho osvojil i Senát.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s1 Struktura výroby piva se změnila.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s2 V této chvíli v České republice funguje více než 400 minipivovarů.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s3 Průměrný počet zaměstnanců je deset patnáct, jak v kterém.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s4 Tak si spočtěte, kolik lidí pracuje v minipivovarech.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s5 A to jsou lidé a vlastníci, kteří nebudou odcházet za investičními pobídkami do jiných zemí.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s6 To nejsou lidé, kteří budou odcházet kvůli daňovým prázdninám do jiných zemí.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s7 To jsou ti, kteří přispívají k pestrosti nabídky spotřebitelům.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s8 Odhadované výpadky na straně veřejných rozpočtů jsou tak zhruba na 800 milionech korun.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s9 Můžeme se přít. Zhruba možná 200 milionů, to Ministerstvo financí odhaduje víc, ale po pravdě řečeno, kdyby státní rozpočet skončil na straně příjmů nebo výdajů s odchylkou jedné miliardy, tak je to spíš zázrak, protože když si to spočtete procentuálně, tak by to bylo 99 celých něco, čím by se plnil státní rozpočet.
ps2017-027-05-003-003.u6.p5.s10 Myslím si, přestože ty sliby učinila vláda a nevím, jestli po přišlo pět nebo šest vlád, mohli bychom je splnit při tom, že podpoříme ty malé a drobné.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s1 Říkal jsem paní ministryni, že jsem s úsměvem zaznamenal takový názorový veletoč hnutí ANO, které po pěti letech přijde na to, že živnostníci to mají těžké, jak říkal pan premiér.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s2 Teď jsme si všimli, jak to mají ti živnostníci těžké.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s3 Ale minipivovary provozují opravdu malí a drobní podnikatelé.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s4 jsem říkal, můžete se podívat, jaký mají objem, jaký mají počet zaměstnanců.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s5 A když jsme tady projednávali poprvé v minulém volebním období, tak mi zástupce Svazu minipivovarů - bohužel to nemám s sebou, ale kdyby vás to zajímalo, tak jsem to ještě schopen dohledat a přečíst - dal seznam možných kontrol, které mohou v jednom roce přijít na minipivovar.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s6 Pokud mne paměť neklame, to číslo bylo větší než dvacet.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s7 Tak takhle my se chováme k malým a drobným.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s8 A tady ten návrh jim vlastně vrací daň na úroveň o něco vyšší, než byla do roku 2010.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s9 Ani to nekopíruje.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s10 Rozumím tomu, že je nějaká inflace z roku 2010.
ps2017-027-05-003-003.u6.p6.s11 Podle mého názoru je ten návrh správný, nijak neohrozí stability státního rozpočtu a zaslouží si podporu.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s1 Elektronické daňové přiznání.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s2 Patřím k těm fyzickým osobám, které nepodnikají, které nejpozději ode dneška za devatenáct nebo dvacet dnů musí podat přiznání k dani z příjmů fyzických osob, a určitě bych to přivítal osobně, a nejenom .
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s3 Nebudu si kvůli tomu zřizovat datovou schránku, abych měl tu možnost.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s4 Argument "my jsme proti, protože právnické osoby to mají" mi přijde lichý, když i autoři tohoto návrhu říkají, že se to týkat především fyzických osob.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s5 Víte moc dobře, že ti, kteří podnikají, mohou daňové poznání přidávat 30. 6., pokud se tak rozhodnou.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s6 Tady vidíme problém.
ps2017-027-05-003-003.u6.p7.s7 A jedním z těch argumentů je údajně to, že se nestačí stát a Finanční správa na to připravit.

Text viewDownload CoNNL-U