ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s2
A ono to bude mít i praktické dopady . ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s3
Představte si , že - a ono je to dokonce napsané i v RIA - těch společností , které mají pouze jednočlennou správní radu právě z těch důvodů úspor , nějaké větší akceschopnosti , je více než tři tisíce . ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s4
No a těm společnostem - ponechme stranou , kolik z nich je jednočlenných - ale těm společnostem bychom řekli : no tak s nějakým časovým odstupem musíte sehnat další dva lidi , kterým důvěřujete , a zároveň je musíte samozřejmě také zaplatit a bude to pro vás mít nějaké důsledky . ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s5
Bez jakéhokoliv uvedení toho , proč by to tak vlastně mělo být . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s1
Byl jsem s tímto za příslušným odborem , nebo za zástupci příslušného odboru na Ministerstvu spravedlnosti . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s2
Bylo argumentováno i například tím , že je zkrátka nutné přísně odlišovat jednotlivé formy společností , aby se nesbližovaly . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s3
Na druhou stranu praxe i v zahraničí je taková , že zkrátka kapitálové i osobní společnosti se nějakým způsobem sbližují čím dál tím více . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s4
A jestli reálný život říká " chceme mít malé provozní náklady , chceme mít prostě ty pravomoce zkoncentrovány " , tak není nejmenší důvod , proč vlastně říkat " musíte zaplatit tři lidí , musí tam být za všech okolností v té správní radě tři lidi " , když bohatě stačí člověk jeden . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s5
Bylo by to velmi vstřícné . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s6
A právě vypuštění toho novelizačního bodu podporuje i vedle Nejvyššího soudu rovněž Hospodářská komora . ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s7
Takže věřím , že to bude věc , která bude k diskuzi . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s1
Dalším tématem , kterého bych se rád dotkl , a je to úprava , která by mohla být ještě nějakým způsobem pozměněna , je otázka protestu , protestování , to znamená určitého úkonu v kapitálové společnosti , kdy společník nebo akcionář musí vznést protest proto , aby se mohl poté dovolávat neplatnosti usnesení valné hromady pro rozpor se zákonem nebo se stanovami . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s2
Dlužno podotknout , že institut protestu byl zaveden - když jsem to hledal v důvodových zprávách a tak podobně - právě z důvodu , řekněme , dosažení vyšší právní jistoty té dané společnosti . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s3
Když někdo namítá neplatnost toho usnesení , tak si ta společnost nemůže být vůbec jista , co vlastně , v jakém rozsahu , jaký to na ni bude mít dopad . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s4
Může to nějakým způsobem vyvolávat i neblahé obchodní dopady , kupříkladu . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s5
Proto se zavedl protest . ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s6
To znamená , že ten akcionář musí říkat " ne , ne , tady v tom zkrátka nesouhlasím " , a pak se samozřejmě dovolávat u soudu . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s1
Ministerstvo jde u tady té novely ještě dál . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s2
Ono říká , že ten protest nemusí být jenom formální , ale že musí být i odůvodněný . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s3
Bez toho ale , aby snášelo nějaké jasnější legislativní kontury toho , jak by ta odůvodněnost měla vypadat . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s4
Je otázkou , co to je odůvodněnost . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s5
Stačí vystoupit na valné hromadě s tím , že tady to ustanovení , tady to rozhodnutí je v rozporu se zákonem ? ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s6
Stačí to říct si takhle obecně ? ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s7
Nebo je potřeba to přesně odůvodňovat ? ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s8
Zvládne nějaký minoritní společník ve společnosti s ručením omezením na valné hromadě namítat detailní rozpor s nějakými právními předpisy ? ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s9
Nemám o tom úplně jistotu . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s10
To znamená , že toto je nutné buď specifikovat , anebo úplně vypustit a zachovat ten protest v současné podobě . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s11
I ze samotné RIA se podává , že zkrátka klesá počet věcí , kdy se dovolávají členové kapitálových společností svých společenstevních práv v podobě toho - dovolávají se neplatnosti toho daného usnesení . ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s12
To znamená , není důvod to nějakým způsobem výrazně měnit a věřím , že to bude ještě nějakým způsobem vyrovnáno a upraveno . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s1
A poslední věc , zase trochu drobná , věc , která tam chybí , je otázka možnosti souběžné účasti společníka , respektive akcionáře , na valné hromadě se svým zástupcem . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s2
Je to takový trochu evergreen , byť je to velmi drobné ustanovení . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s3
O co v praxi jde ? ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s4
Představte si , že jste ten minoritní společník a de facto máte třeba nějakým způsobem napjaté vztahy a ten většinový společník vás vláčí a předkládá nějaké překvapivé usnesení a tak podobně . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s5
Samozřejmě pozvánka na valnou hromadu a tak dále . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s6
Dá se to tahle pojistit . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s7
Jenže je otázkou , s čím může přijít na té valné hromadě . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s8
A také závisí na vašem právním vědomí , jestli dokážete pohotově reagovat . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s9
A přiznejme si , že významná část společníků a nedokáže reagovat , protože zkrátka nejsou právníci , nejsou odborníci na společenstevní právo . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s10
To se nedá nic dělat . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s11
Myslím si , že v tomto bychom měli být vstřícní a umožnit společníkům a akcionářům , aby si mohli toho svého zejména právního zástupce na valnou hromadu vzít . ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s12
Z jakého důvodu ? ps2017-027-02-015-017.u7.p1.s1
Ano , máte pravdu . ps2017-027-02-015-017.u8.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u8.p1.s2
Ono už je pozdě , já to chápu . ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s1
Pardon , ještě chvilku počkáme . ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s2
Poprosil bych váženou Sněmovnu , vážené paní poslankyně , vážené pány poslance , aby v případě , že něco důležitého projednávají , ať to prosím projednávají prosím v předsálí a neruší přednes těch , kteří vystupují . . . ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s3
Děkuji vám . ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s2
To znamená , pojďme v té novele upravit a zcela explicitně říci ano , ten společník si může s sebou vzít svého advokáta , protože může nastat nějaká nenadálá situace , ve které by se on sám nemohl náležitým způsobem právně na té valné hromadě bránit . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s3
Jde to ruku v ruce s tím , co jsem zmiňoval předtím , tzn . s tím protestem . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s4
Zpřísňujeme protest , ale vlastně nepředkládáme těm společníkům nějaký nástroj , jak toho dosáhnout , jak to odůvodnit . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s5
Protože s sebou nemůže mít toho advokáta , který řekne ano , je to v rozporu s ustanovením paragrafu tolik a tolik toho daného zákona . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s6
No a absence tohoto ustanovení , tzn . možnosti souběžné účasti , je zase úplně v rozporu s reálným životem a myslím , že bychom neměli tvořit zákony , které jsou v rozporu s reálným životem . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s7
Žijeme v době výpočetních technologií , ten společník si může zavolat kdykoliv svému zástupci . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s8
A ten hlavní argument ministerstva , proč toto nemá být zakotveno , je to , že valná hromada není nějaké veřejné fórum , ale v současné době to zkrátka jde , může tam mít skype , může telefonovat . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s9
V praxi se uplatňuje například to , že akcionáři převádějí třeba jeden kus své akcie na svého právního zástupce proto , aby tam mohl být . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s10
Protože i na valné hromadě by měla platit aspoň nějaká určitá rovnost zbraní . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s11
A zatímco to představenstvo tam má svůj právní tým , tak já tam nemůžu mít , kdybych byl akcionář , tak tam nemohu mít svého právního zástupce , když mi ho jako hosta nepřipustí . ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s12
Takže tam bychom mohli vnést určitou nějakou rovnováhu . ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s1
Tolik k tomu . ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s2
Jsou to drobné věci , které , myslím , nejsou důvodem , proč tento návrh zamítat v prvním čtení . ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s3
Propusťme to dál . ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s4
Prodloužíme - li lhůty , dokážeme se s tím velmi obratně na ústavněprávním výboru vypořádat . ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s5
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s2
S faktickou poznámkou pan Tomáš Kohoutek . ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s3
Prosím . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s2
Vážený pane předsedající , členové vlády , kolegyně , kolegové , já budu reagovat vaším prostřednictvím na Dominika Feriho , pokud jde o tu monistickou strukturu . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s3
Je skutečně pravdou , že existují společnosti , tzv . jednočlenné akciové společnosti , kde je jediný člen správní rady a statutární ředitel v podobě jedné osoby . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s4
Já jsem toho názoru , že to ale postrádá smysl a vůbec filozofii toho zákona , pokud jde o monistické společnosti . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s5
Já vidím monistickou společnost takovou , kde je více akcionářů , kteří si zvolí tříčlennou správní radu , která následně v rámci způsobu řízení odvolává či jmenuje statutárního ředitele . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s6
Pokud je společnost akciovka , jsou to většinou ty klasické základní dvoumilionové akciovky , která má jediného akcionáře , tak jsem toho názoru , že daleko výhodnější z hlediska řízení je klasický dualistický systém , kdy jediný akcionář udělá prostou formou , rozhodnutím jediného akcionáře s úředně ověřeným podpisem , kde není potřeba ani notářský zápis , to , že odvolá jednoho člena představenstva , a tudíž myslím si , že je správné to , že správní rada by měla být vždycky minimálně tříčlenná . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s7
Protože pokud je jednočlenná správní rada a ta samá osoba je zároveň statutárním ředitelem , tak to postrádá logiku a základní smysl , proč se ty monistické společnosti dělaly . ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s8
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s2
Do obecné rozpravy je přihlášen pan místopředseda Filip . ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s2
Vážený pane předsedající , členové vlády , paní a pánové , já budu poměrně stručný . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s3
Ano , je pravda to , co tady říkal pan zpravodaj , že poté , kdy máme určitou zkušenost s fungováním zákona o korporacích , kdy byl přijat nový občanský zákoník , zrušený zákoník obchodní , tak je potřeba se na to podrobně podívat . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s4
A je jistě dobré , že po vyhodnocení , dokonce i po některých judikátech , které jsou z právní praxe , se tím budeme zabývat . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s5
Ale připomínám , že pro KSČM je zcela zásadní pro přijetí této normy , ať je tam cokoliv dobrého pro budoucnost , to , že nebude vyřazena možnost zaměstnanců , aby byli členy dozorčí rady . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s6
To je prostě věc , která pro nás je limitní pro konečné hlasování ve třetím čtení . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s7
Říkám to tady na začátku v prvním čtení , abychom tu diskusi také formulovali tak , že budeme opravdu sledovat zájem na tom , aby pracující v konkrétních akciových společnostech , ať už jsou ve vlastnictví fyzických osob , nebo obcí , krajů či státu , aby tam mohli být zastoupeni . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s8
Protože pokud by tomu tak nebylo , tak samozřejmě bychom to museli považovat za krok , který je v rozporu s naším ústavním pořádkem a omezuje práva pracujících podílet se na správě toho , co vytvářejí . ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s9
To na úvod . ps2017-027-02-015-017.u14.p2.s1
Pokud jde o jednotlivá ustanovení návrhu zákona o obchodních korporacích , klub KSČM bude na výborech samozřejmě aktivně prosazovat ty změny , které vedou k efektivnějšímu řízení podniků , k jejich možnému řízení tak , aby přispívaly k rozšiřování možností naší ekonomiky . ps2017-027-02-015-017.u14.p2.s2
Děkuji vám . ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s2
Já bych tady chtěl pana zpravodaje upozornit na to , že tady jsem slyšel nějaký návrh o prodloužení lhůty , jenže to musí padnout v rozpravě . ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s3
Poslanecká sněmovna může prodloužit lhůtu o 20 dnů , může prodloužit lhůtu o více než 20 dnů pouze se souhlasem navrhovatele . ps2017-027-02-015-017.u16.p1.s1
Já za navrhovatele souhlasím s tím , aby došlo k prodloužení o 30 dnů . ps2017-027-02-015-017.u17.p1.s1
Formálně ještě poprosím pana zpravodaje , by tento návrh řekl , protože to musíme říct v obecné rozpravě . ps2017-027-02-015-017.u18.p1.s1
Takže navrhuji , aby byla prodloužena doba pro projednávání ve výborech o 30 dnů . ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s1
Dobrá . ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s2
Nevidím nikoho dalšího přihlášeného . ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s3
Pardon , tak už vidím . ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s4
Prosím , pan poslanec Benda Marek .