|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-03-06 ps2017-027-02-015-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony /sněmovní tisk 207/ - prvé čtení

Date2019-03-06
Meetingps2017/027
Agenda Itemps2017/027/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/027schuz/s027078.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 278 • previousnext

ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s2 A ono to bude mít i praktické dopady.
ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s3 Představte si, že - a ono je to dokonce napsané i v RIA - těch společností, které mají pouze jednočlennou správní radu právě z těch důvodů úspor, nějaké větší akceschopnosti, je více než tři tisíce.
ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s4 No a těm společnostem - ponechme stranou, kolik z nich je jednočlenných - ale těm společnostem bychom řekli: no tak s nějakým časovým odstupem musíte sehnat další dva lidi, kterým důvěřujete, a zároveň je musíte samozřejmě také zaplatit a bude to pro vás mít nějaké důsledky.
ps2017-027-02-015-017.u6.p7.s5 Bez jakéhokoliv uvedení toho, proč by to tak vlastně mělo být.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s1 Byl jsem s tímto za příslušným odborem, nebo za zástupci příslušného odboru na Ministerstvu spravedlnosti.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s2 Bylo argumentováno i například tím, že je zkrátka nutné přísně odlišovat jednotlivé formy společností, aby se nesbližovaly.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s3 Na druhou stranu praxe i v zahraničí je taková, že zkrátka kapitálové i osobní společnosti se nějakým způsobem sbližují čím dál tím více.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s4 A jestli reálný život říká "chceme mít malé provozní náklady, chceme mít prostě ty pravomoce zkoncentrovány", tak není nejmenší důvod, proč vlastně říkat "musíte zaplatit tři lidí, musí tam být za všech okolností v správní radě tři lidi", když bohatě stačí člověk jeden.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s5 Bylo by to velmi vstřícné.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s6 A právě vypuštění toho novelizačního bodu podporuje i vedle Nejvyššího soudu rovněž Hospodářská komora.
ps2017-027-02-015-017.u6.p8.s7 Takže věřím, že to bude věc, která bude k diskuzi.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s1 Dalším tématem, kterého bych se rád dotkl, a je to úprava, která by mohla být ještě nějakým způsobem pozměněna, je otázka protestu, protestování, to znamená určitého úkonu v kapitálové společnosti, kdy společník nebo akcionář musí vznést protest proto, aby se mohl poté dovolávat neplatnosti usnesení valné hromady pro rozpor se zákonem nebo se stanovami.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s2 Dlužno podotknout, že institut protestu byl zaveden - když jsem to hledal v důvodových zprávách a tak podobně - právě z důvodu, řekněme, dosažení vyšší právní jistoty dané společnosti.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s3 Když někdo namítá neplatnost toho usnesení, tak si ta společnost nemůže být vůbec jista, co vlastně, v jakém rozsahu, jaký to na ni bude mít dopad.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s4 Může to nějakým způsobem vyvolávat i neblahé obchodní dopady, kupříkladu.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s5 Proto se zavedl protest.
ps2017-027-02-015-017.u6.p9.s6 To znamená, že ten akcionář musí říkat "ne, ne, tady v tom zkrátka nesouhlasím", a pak se samozřejmě dovolávat u soudu.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s1 Ministerstvo jde u tady novely ještě dál.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s2 Ono říká, že ten protest nemusí být jenom formální, ale že musí být i odůvodněný.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s3 Bez toho ale, aby snášelo nějaké jasnější legislativní kontury toho, jak by ta odůvodněnost měla vypadat.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s4 Je otázkou, co to je odůvodněnost.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s5 Stačí vystoupit na valné hromadě s tím, že tady to ustanovení, tady to rozhodnutí je v rozporu se zákonem?
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s6 Stačí to říct si takhle obecně?
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s7 Nebo je potřeba to přesně odůvodňovat?
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s8 Zvládne nějaký minoritní společník ve společnosti s ručením omezením na valné hromadě namítat detailní rozpor s nějakými právními předpisy?
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s9 Nemám o tom úplně jistotu.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s10 To znamená, že toto je nutné buď specifikovat, anebo úplně vypustit a zachovat ten protest v současné podobě.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s11 I ze samotné RIA se podává, že zkrátka klesá počet věcí, kdy se dovolávají členové kapitálových společností svých společenstevních práv v podobě toho - dovolávají se neplatnosti toho daného usnesení.
ps2017-027-02-015-017.u6.p10.s12 To znamená, není důvod to nějakým způsobem výrazně měnit a věřím, že to bude ještě nějakým způsobem vyrovnáno a upraveno.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s1 A poslední věc, zase trochu drobná, věc, která tam chybí, je otázka možnosti souběžné účasti společníka, respektive akcionáře, na valné hromadě se svým zástupcem.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s2 Je to takový trochu evergreen, byť je to velmi drobné ustanovení.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s3 O co v praxi jde?
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s4 Představte si, že jste ten minoritní společník a de facto máte třeba nějakým způsobem napjaté vztahy a ten většinový společník vás vláčí a předkládá nějaké překvapivé usnesení a tak podobně.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s5 Samozřejmě pozvánka na valnou hromadu a tak dále.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s6 se to tahle pojistit.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s7 Jenže je otázkou, s čím může přijít na valné hromadě.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s8 A také závisí na vašem právním vědomí, jestli dokážete pohotově reagovat.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s9 A přiznejme si, že významná část společníků a nedokáže reagovat, protože zkrátka nejsou právníci, nejsou odborníci na společenstevní právo.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s10 To se nedá nic dělat.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s11 Myslím si, že v tomto bychom měli být vstřícní a umožnit společníkům a akcionářům, aby si mohli toho svého zejména právního zástupce na valnou hromadu vzít.
ps2017-027-02-015-017.u6.p11.s12 Z jakého důvodu?
ps2017-027-02-015-017.u7.p1.s1 Ano, máte pravdu.
ps2017-027-02-015-017.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u8.p1.s2 Ono je pozdě, to chápu.
ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s1 Pardon, ještě chvilku počkáme.
ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s2 Poprosil bych váženou Sněmovnu, vážené paní poslankyně, vážené pány poslance, aby v případě, že něco důležitého projednávají, to prosím projednávají prosím v předsálí a neruší přednes těch, kteří vystupují...
ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s3 Děkuji vám.
ps2017-027-02-015-017.u9.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s2 To znamená, pojďme v novele upravit a zcela explicitně říci ano, ten společník si může s sebou vzít svého advokáta, protože může nastat nějaká nenadálá situace, ve které by se on sám nemohl náležitým způsobem právně na valné hromadě bránit.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s3 Jde to ruku v ruce s tím, co jsem zmiňoval předtím, tzn. s tím protestem.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s4 Zpřísňujeme protest, ale vlastně nepředkládáme těm společníkům nějaký nástroj, jak toho dosáhnout, jak to odůvodnit.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s5 Protože s sebou nemůže mít toho advokáta, který řekne ano, je to v rozporu s ustanovením paragrafu tolik a tolik toho daného zákona.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s6 No a absence tohoto ustanovení, tzn. možnosti souběžné účasti, je zase úplně v rozporu s reálným životem a myslím, že bychom neměli tvořit zákony, které jsou v rozporu s reálným životem.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s7 Žijeme v době výpočetních technologií, ten společník si může zavolat kdykoliv svému zástupci.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s8 A ten hlavní argument ministerstva, proč toto nemá být zakotveno, je to, že valná hromada není nějaké veřejné fórum, ale v současné době to zkrátka jde, může tam mít skype, může telefonovat.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s9 V praxi se uplatňuje například to, že akcionáři převádějí třeba jeden kus své akcie na svého právního zástupce proto, aby tam mohl být.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s10 Protože i na valné hromadě by měla platit aspoň nějaká určitá rovnost zbraní.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s11 A zatímco to představenstvo tam svůj právní tým, tak tam nemůžu mít, kdybych byl akcionář, tak tam nemohu mít svého právního zástupce, když mi ho jako hosta nepřipustí.
ps2017-027-02-015-017.u10.p1.s12 Takže tam bychom mohli vnést určitou nějakou rovnováhu.
ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s1 Tolik k tomu.
ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s2 Jsou to drobné věci, které, myslím, nejsou důvodem, proč tento návrh zamítat v prvním čtení.
ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s3 Propusťme to dál.
ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s4 Prodloužíme-li lhůty, dokážeme se s tím velmi obratně na ústavněprávním výboru vypořádat.
ps2017-027-02-015-017.u10.p2.s5 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s2 S faktickou poznámkou pan Tomáš Kohoutek.
ps2017-027-02-015-017.u11.p1.s3 Prosím.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, budu reagovat vaším prostřednictvím na Dominika Feriho, pokud jde o tu monistickou strukturu.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s3 Je skutečně pravdou, že existují společnosti, tzv. jednočlenné akciové společnosti, kde je jediný člen správní rady a statutární ředitel v podobě jedné osoby.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s4 jsem toho názoru, že to ale postrádá smysl a vůbec filozofii toho zákona, pokud jde o monistické společnosti.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s5 vidím monistickou společnost takovou, kde je více akcionářů, kteří si zvolí tříčlennou správní radu, která následně v rámci způsobu řízení odvolává či jmenuje statutárního ředitele.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s6 Pokud je společnost akciovka, jsou to většinou ty klasické základní dvoumilionové akciovky, která jediného akcionáře, tak jsem toho názoru, že daleko výhodnější z hlediska řízení je klasický dualistický systém, kdy jediný akcionář udělá prostou formou, rozhodnutím jediného akcionáře s úředně ověřeným podpisem, kde není potřeba ani notářský zápis, to, že odvolá jednoho člena představenstva, a tudíž myslím si, že je správné to, že správní rada by měla být vždycky minimálně tříčlenná.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s7 Protože pokud je jednočlenná správní rada a ta samá osoba je zároveň statutárním ředitelem, tak to postrádá logiku a základní smysl, proč se ty monistické společnosti dělaly.
ps2017-027-02-015-017.u12.p1.s8 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s2 Do obecné rozpravy je přihlášen pan místopředseda Filip.
ps2017-027-02-015-017.u13.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, budu poměrně stručný.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s3 Ano, je pravda to, co tady říkal pan zpravodaj, že poté, kdy máme určitou zkušenost s fungováním zákona o korporacích, kdy byl přijat nový občanský zákoník, zrušený zákoník obchodní, tak je potřeba se na to podrobně podívat.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s4 A je jistě dobré, že po vyhodnocení, dokonce i po některých judikátech, které jsou z právní praxe, se tím budeme zabývat.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s5 Ale připomínám, že pro KSČM je zcela zásadní pro přijetí této normy, je tam cokoliv dobrého pro budoucnost, to, že nebude vyřazena možnost zaměstnanců, aby byli členy dozorčí rady.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s6 To je prostě věc, která pro nás je limitní pro konečné hlasování ve třetím čtení.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s7 Říkám to tady na začátku v prvním čtení, abychom tu diskusi také formulovali tak, že budeme opravdu sledovat zájem na tom, aby pracující v konkrétních akciových společnostech, jsou ve vlastnictví fyzických osob, nebo obcí, krajů či státu, aby tam mohli být zastoupeni.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s8 Protože pokud by tomu tak nebylo, tak samozřejmě bychom to museli považovat za krok, který je v rozporu s naším ústavním pořádkem a omezuje práva pracujících podílet se na správě toho, co vytvářejí.
ps2017-027-02-015-017.u14.p1.s9 To na úvod.
ps2017-027-02-015-017.u14.p2.s1 Pokud jde o jednotlivá ustanovení návrhu zákona o obchodních korporacích, klub KSČM bude na výborech samozřejmě aktivně prosazovat ty změny, které vedou k efektivnějšímu řízení podniků, k jejich možnému řízení tak, aby přispívaly k rozšiřování možností naší ekonomiky.
ps2017-027-02-015-017.u14.p2.s2 Děkuji vám.
ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s2 bych tady chtěl pana zpravodaje upozornit na to, že tady jsem slyšel nějaký návrh o prodloužení lhůty, jenže to musí padnout v rozpravě.
ps2017-027-02-015-017.u15.p1.s3 Poslanecká sněmovna může prodloužit lhůtu o 20 dnů, může prodloužit lhůtu o více než 20 dnů pouze se souhlasem navrhovatele.
ps2017-027-02-015-017.u16.p1.s1 za navrhovatele souhlasím s tím, aby došlo k prodloužení o 30 dnů.
ps2017-027-02-015-017.u17.p1.s1 Formálně ještě poprosím pana zpravodaje, by tento návrh řekl, protože to musíme říct v obecné rozpravě.
ps2017-027-02-015-017.u18.p1.s1 Takže navrhuji, aby byla prodloužena doba pro projednávání ve výborech o 30 dnů.
ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s1 Dobrá.
ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s2 Nevidím nikoho dalšího přihlášeného.
ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s3 Pardon, tak vidím.
ps2017-027-02-015-017.u19.p1.s4 Prosím, pan poslanec Benda Marek.

Text viewDownload CoNNL-U