ps2017-027-02-013-014.u14.p1.s2
No tak já vám to , pane kolego Ferjenčíku , vysvětlím , protože já jsem to pochopil velmi dobře . ps2017-027-02-013-014.u14.p1.s3
Prostřednictvím pana předsedajícího pane kolego Ferjenčíku . ps2017-027-02-013-014.u14.p2.s1
Bylo nám tady jednoznačně řečeno , že to není vládní návrh , a proto je potřeba ho v prvním čtení zamítnout . ps2017-027-02-013-014.u14.p2.s2
Tohleto je demonstrace , jak ANO je skutečně konstruktivní , tak jak jste to napsali do vládního prohlášení , že k užitečným návrhům opozice budou přistupovat věcně , nikoliv ideologicky . ps2017-027-02-013-014.u14.p2.s3
Takže teď jsme to tady slyšeli od člena ANO , který nám oznámil , že protože to není vládní návrh , ačkoliv to má stanoviska od asi pěti zájmových organizací včetně České advokátní komory , všichni to prodiskutovali , dva měsíce to tady je v legislativním procesu , kdokoliv se k tomu mohl vyjádřit , tak to ani nepustí do výboru . ps2017-027-02-013-014.u14.p2.s4
Takovýmhle způsobem vláda porušuje svoje programové prohlášení ohledně toho , jak se bude chovat k opozici , to zaprvé . ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s1
A za druhé , porušuje své programové prohlášení i ve vztahu k tomu , že tady bude zavádět tu digitalizaci . ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s2
Protože co může být jednoduššího než umožnit lidem , aby podávali elektronické přiznání sami a měli nějakou výhodu , aby byli pozitivně motivováni ? ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s3
Nejenom negativní motivace , aby se nějakým způsobem omezili , dostali nějakou pokutu jako u EET , ale aby byli sami motivováni . ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s4
Bohužel vláda , která tedy na Ministerstvu financí připravuje projekt Moje daně , který teď zase zkrachoval a bude se dělat od začátku , tak tohle jsou její výsledky v digitalizace . ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s5
A teď že chce vysabotovat věc , která sem byla připravená , Piráti ji dali dohromady , Piráti ji prodiskutovali se zájmovými organizacemi , tak tohle jsou výsledky , jak vláda skutečně chce plnit svoje programové prohlášení . ps2017-027-02-013-014.u14.p3.s6
Ani na to minimum jste se nezmohli . ps2017-027-02-013-014.u15.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u15.p1.s2
Já jsem zapomněl zmáčknout časomíru , ale myslím , že jsem ty dvě minuty odhadl zhruba dobře . ps2017-027-02-013-014.u15.p1.s3
S přednostním právem paní ministryně , poté pan navrhovatel . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s2
Já vrátím diskusi opět na věcnou rovinu a vysvětlím to . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s3
Vůbec to tak není , pane předsedo Michálku . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s4
Já nemusím , já jsem členka vlády a já vás mohu oslovovat přímo . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s5
Je to tak , pane předsedající ? ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s6
Je . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s7
Už jsme se tady o tom bavili několikrát , bylo mi to vysvětleno , že já mohu . ps2017-027-02-013-014.u16.p1.s8
Tak můžu přímo oslovovat ? ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s1
V jednacím řádu je výslovně napsáno , že poslanec oslovuje poslance . ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s2
Paní ministryně není poslancem , je ministryní . ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s3
A ačkoli já jsem razil trochu jiný výklad , tak jsem minule připustil , že ministr může , protože po dohodě i s dalšími odborníky se budeme striktně držet jednacího řádu . ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s4
Poslanec poslance . ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s5
A paní ministryně vystupuje v tuto chvíli čistě jako ministr , protože nemá poslanecký mandát . ps2017-027-02-013-014.u17.p1.s6
U ministrů , kteří jsou zároveň poslanci , je třeba vždy , aby předsedající zvážil , v jaké pozici se zrovna nachází ten daný řečník . ps2017-027-02-013-014.u17.p2.s1
Takže paní ministryně , prosím , můžete napřímo . ps2017-027-02-013-014.u18.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u18.p1.s2
Já plně respektuji jednací řád této Poslanecké sněmovny . ps2017-027-02-013-014.u18.p1.s3
V žádném případě se nikdy nechovám nezdvořile . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s1
Tak zaprvé . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s2
Projekt Moje daně nezkrachoval . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s3
Jestli chcete , přijďte , já vám k tomu dám podrobnější výklad . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s4
Rok pracoval projektový tým , ono to není žádná legrace . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s5
To je docela složitý IT problém . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s6
A já , až třeba něco takového budete mít za sebou , takového velkého , tak určitě ráda si nechám poradit . ps2017-027-02-013-014.u18.p2.s7
Ale zatím nic takového za sebou nemáte , pokud vím . ps2017-027-02-013-014.u18.p3.s1
A další věc . (Nesrozumitelné.) sestavil a připravil výběrové řízení . ps2017-027-02-013-014.u18.p3.s2
Je tam problém s IBM , to jsme dořešili krok za krokem . ps2017-027-02-013-014.u18.p3.s3
Vypsalo se výběrové řízení , načež po vypsání asi po nějaké velice krátké době přišla výzva NÚKIBu , a tím se to zkomplikovalo , načež projektový tým rozhodl , že raději to výběrové řízení zruší a vypíše ho znova , na čemž se teď pracuje . ps2017-027-02-013-014.u18.p3.s4
Takže nezkrachoval projekt Moje daně . ps2017-027-02-013-014.u18.p3.s5
Projekt Moje daně , konkrétně on - line finanční úřad , dál na něm pracujeme . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s1
Ta změna , kterou navrhujete , znamená velkou změnu do systému . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s2
To není jenom o tom , že ten , kdo podá elektronicky podání , a ta podání se činí už dlouhou dobu elektronicky na Finanční správě , tak že se mu prodlouží lhůta pro podání přiznání . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s3
To má dopad , a dovolte malé poučení , samozřejmě vůbec nechci mentorovat , ale daň je splatná ve lhůtě pro podání přiznání , říká daňový řád . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s4
To znamená , posunete - li legálním způsobem lhůtu pro podání přiznání , posouváte její splatnost . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s5
To znamená , má to dopad na placení daně , na vyměření daně , na úročení , na vymáhání , na všechny tyto konsekvence . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s6
A ty všechny musí být zapracovány do IT systému . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s7
Takže to není jen tak hup na krávu , jak se říká u nás na Moravě , ale musí to být promyšleno a dopracováno . ps2017-027-02-013-014.u18.p4.s8
Já jsem zažila za svoji praxi celou řadu takovýchto velice progresivních poslaneckých návrhů a dopadlo to tak , že potom si Finanční správa s tím nevěděla rady . ps2017-027-02-013-014.u18.p5.s1
Takže já připravuji legislativu on - line finančnímu úřadu . ps2017-027-02-013-014.u18.p5.s2
Ta bude poslána do legislativního procesu do poloviny tohoto roku . ps2017-027-02-013-014.u18.p5.s3
Součástí bude i vámi navrhovaný způsob prodloužení lhůty , bude řádně prodiskutován připomínkovými místy , vnitřním připomínkovým řízením , vnějším připomínkovým řízením , bude prodiskutován s Finanční správou a bude to prostě vládní návrh , který prostě bude lepší . ps2017-027-02-013-014.u18.p5.s4
Zlobte se nebo ne , bude lepší . ps2017-027-02-013-014.u18.p6.s1
A jenom ještě taková malá poznámka . ps2017-027-02-013-014.u18.p6.s2
Neslibujte si od toho nic moc , protože ono to nemusí vést - uděláme to , my to chceme , máme to v záměru , ale nepovede to k žádnému , a my to budeme potom demonstrovat v RIA , kterou k tomu řádně zpracujeme - nepovede to k nějakému dramatickému nárůstu počtu elektronických podání , protože tak jak vy očekáváte , protože už dnes poplatníci daně z příjmů právnických osob v podstatě podávají , téměř všichni úplně ne , ale podávají téměř ve 100 % , je to něco víc přes 90 % elektronicky , takže tam je velice minimální , minimální prostor pro nárůst těchto elektronických podání . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s1
A co se týče daně z příjmu fyzických osob , tak se podíl elektronicky podávaných daňových přiznání pohybuje kolem 11 % . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s2
A víte proč ? ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s3
Já vám to řeknu . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s4
To má úplně jasný důvod . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s5
Protože kolem 60 % těchto přiznání vykazuje žádost o přeplatek . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s6
To znamená , oni nemají zájem o prodloužení lhůty pro podání přiznání , a tudíž prodloužení lhůty pro vyměření , a tudíž o prodloužení lhůty pro vrácení přeplatku . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s7
Oni mají zájem na tom , aby ten přeplatek dostali hned . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s8
Takže si tu lhůtu prodlužovat nechtějí . ps2017-027-02-013-014.u18.p7.s9
Rozumíme si ? ps2017-027-02-013-014.u18.p8.s1
Takže my to uděláme , my chceme podporovat digitalizaci , ale samozřejmě nečekejte - uděláme to řádně , prodebatujeme to , hlavně s Finanční správou , připravíme na to samozřejmě IT systémy . ps2017-027-02-013-014.u18.p8.s2
A tu účinnost navrhujeme úplně stejně jako vy . ps2017-027-02-013-014.u18.p8.s3
Chceme to do daňového balíčku roku 2020 . ps2017-027-02-013-014.u18.p9.s1
Děkuji vám . ps2017-027-02-013-014.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u19.p1.s2
Pan navrhovatel , poté s přednostním právem pan poslanec Kalousek . ps2017-027-02-013-014.u20.p1.s1
Já bych tedy ještě podotkl pár informací , které tady nepadly . ps2017-027-02-013-014.u20.p1.s2
Návrh byl podán samozřejmě jako poslanecký návrh , takže na vládě byl , připomínkové řízení proběhlo . ps2017-027-02-013-014.u20.p1.s3
Měli se možnost vyjádřit všichni . ps2017-027-02-013-014.u20.p1.s4
Vyjádřila se dokonce i Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo práce a sociálních věcí a žádnou konkrétní legislativní změnu nenavrhla , kterou by bylo potřeba , pokud by doopravdy shledala , že nějaká potřeba je k tomu následnému podání u nich . ps2017-027-02-013-014.u20.p2.s1
Byl bych nerad , aby tady ty argumenty byly využívány pro jakýkoliv poslanecký návrh . ps2017-027-02-013-014.u20.p2.s2
Že to nemůže být poslanecký návrh , že nebyl dostatečně prodiskutován , proto ho zamítneme a radši ho předložíme jako vládní návrh . ps2017-027-02-013-014.u20.p2.s3
To by přece úplně zničilo princip demokratického navrhování i opozičních stran a podobně . ps2017-027-02-013-014.u20.p2.s4
To bych zase nebral tyto argumenty jako nějaké zásadní . ps2017-027-02-013-014.u20.p3.s1
Jak je řečeno , tak podání by podle tohoto návrhu , kdyby byl schválen v tomto roce , bylo možné od 1 . 1 . 2021 . ps2017-027-02-013-014.u20.p3.s2
Což je právě důvod , proč by se měl schválit co nejdříve , aby , jak jste říkala , že bude potřeba změna informačních systémů , aby se na ní mohlo začít dělat co nejdříve . ps2017-027-02-013-014.u20.p3.s3
To je samozřejmě také jeden z důvodů . ps2017-027-02-013-014.u20.p3.s4
Aby se mohlo umožnit těm , kteří mají tu správu daně , ať už to je Generální finanční ředitelství a podobně , tak aby připravovalo již nyní tu změnu , která nastane od roku 2021 , protože to samozřejmě nějakou dobu trvá . ps2017-027-02-013-014.u20.p4.s1
Takže i z toho důvodu to bylo předloženo v devadesátce , abychom to mohli přijmout dnes a aby případně , pokud by doopravdy MPSV anebo Ministerstvo zdravotnictví objevilo něco , že je nutné změnit kvůli této změně , což si nemyslím , ale třeba by se něco takového našlo , tak by bylo dost času , předpokládám , že minimálně projednávání dvou daňových balíčků , kde by se to mohlo napravit . ps2017-027-02-013-014.u20.p4.s2
Což ovšem se nyní asi dít nebude . ps2017-027-02-013-014.u20.p4.s3
Navíc mohla takto vláda rychlým schválením vyslat signál , že chce vlastně digitalizovat , a chce digitalizovat co nejrychleji . ps2017-027-02-013-014.u20.p5.s1
Jinak , jak byli zmíněni lidé s přeplatkem , tak těch se návrh de facto nijak netýká . ps2017-027-02-013-014.u20.p5.s2
Můžou podávat jak elektronicky , tak papírově . ps2017-027-02-013-014.u20.p5.s3
Samozřejmě se na to myslí , takže lhůta je vypočítána podle toho , kdy to podají , ať už to je tedy elektronicky , nebo papírově . ps2017-027-02-013-014.u20.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-027-02-013-014.u21.p1.s1
Děkuji . ps2017-027-02-013-014.u21.p1.s2
S přednostním právem pan předseda Kalousek . ps2017-027-02-013-014.u22.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-027-02-013-014.u22.p1.s2
Dámy a pánové , je to novela k daňovému řádu , na kterém jsem intenzivně pracoval tři roky , a v závěru mé mise na Ministerstvu financí se ji i podařilo prosadit . ps2017-027-02-013-014.u22.p1.s3
A když jsem tenhle návrh viděl poprvé , tak ano , to první , co mě napadlo , bylo , zda posunutí jedné procesní lhůty nezpůsobí nějakou procesní kolizi v navazování na jiných lhůtách . ps2017-027-02-013-014.u22.p1.s4
A poměrně pečlivě jsem se tím zabýval a opravdu jsem na žádnou minelu nenarazil . ps2017-027-02-013-014.u22.p2.s1
Mělo by to své důsledky v podzákonných normách , mělo by to své důsledky ve změně metodiky , ale to holt každé ministerstvo musí udělat , když se schválí zákon .