|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-02-13 ps2017-026-10-002-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení

Date2019-02-13
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026338.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 802 • previousnext

ps2017-026-10-002-032.u1.p1.s1 32.
ps2017-026-10-002-032.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení
ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme opětovně přerušili v obecné rozpravě ve čtvrtek 20. prosince na 24. schůzi.
ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s2 vás opakovaně žádám o klid v sále, abych slyšel aspoň sám sebe.
ps2017-026-10-002-032.u1.p2.s3 Děkuji.
ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s1 Poprosím, aby místa zaujali paní ministryně Alena Schillerová a zpravodaj pan poslanec Jan Volný.
ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s2 Budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2017-026-10-002-032.u1.p3.s3 V tuto chvíli je do obecné rozpravy jako první přihlášen pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, se vás dnes, předpokládám, naposledy pokusím v prvním čtení přesvědčit, abyste hlasovali pro zamítnutí tohoto návrhu, který skutečně nepřináší nic pozitivního a naopak zatěžuje živnostníky a malé podnikatele zcela nadbytečnou byrokracií, která státnímu rozpočtu peníze navíc nepřinese.
ps2017-026-10-002-032.u2.p1.s3 Z toho důvodu jsem si nechal zpracovat analýzu údajných výnosů EET, kterými operuje vláda, když se chlubí, kolik miliard EET v první a druhé vlně údajně přinesla.
ps2017-026-10-002-032.u2.p2.s1 Musím zdůraznit, že mezi první a druhou vlnou a tou třetí a čtvrtou, kterou se vláda snaží zavést nyní, je obrovský rozdíl.
ps2017-026-10-002-032.u2.p2.s2 Respektive dva obrovské rozdíly.
ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s1 Za prvé, tu třetí a čtvrtou vlnu zrušil Ústavní soud jako protiústavní a nepřiměřený zásah do svobody podnikání v ČR.
ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s2 To je první faktor.
ps2017-026-10-002-032.u2.p3.s3 Vy se snažíte prosadit zákon, který jednou Ústavní soud zrušil jako v rozporu s Ústavou.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s1 A za druhé, zatímco u maloobchodu a restauračních zařízení je skutečně reálně možné nějak základně to dodržování zákona o EET kontrolovat, tak v případě třetí a čtvrté vlny to možné prakticky vůbec není.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s2 Ve chvíli, kdy malíř pokojů vymalovává pokoj, tak skutečně obtížně bude daňová správa dělat fiktivní kontrolu, že si fiktivně nechá vymalovat pokoj, aby ověřili, jestli ten malíř vydává účtenku.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s3 To samé instalatér.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s4 Celá řada svobodných povolání, kde probíhá transakce jeden na jednoho, skutečně ty kontrolní možnosti jsou ze strany státu naprosto minimální.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s5 A jediný, kdo na tom skutečně masivně vydělá, jsou prodejci EET účetních systémů.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s6 To je jediná skupina v ČR, která skutečně na třetí a čtvrté vlně vydělá, protože všichni živnostníci zcela nesmyslně budou platit nějaký paušál s tím, že ti poctiví, co dneska všechny tržby přiznávají, si akorát budou muset pořídit nějakou EET krabičku navíc a platit za to peníze, stát na tom nevydělá vůbec nic, a na ty nepoctivé to nedopadne, protože prostě nevydají tu účtenku.
ps2017-026-10-002-032.u2.p4.s7 I dneska musí podle zákona všechny tržby přiznat, a tak kontrolní možnost státu se skrz zavedení tohoto zákona skutečně nerozšiřuje.
ps2017-026-10-002-032.u2.p5.s1 Ještě se zkusím tedy vyjádřit k tvrzení, kolik miliard údajně přinesla první a druhá vlna.
ps2017-026-10-002-032.u2.p5.s2 jsem měl možnost nechat zanalyzovat pouze údajné přínosy EET za rok 2017, určitě úplně stejně zanalyzujeme i údajný výnos za rok 2018, ale skutečně jsme na to neměli časový prostor.
ps2017-026-10-002-032.u2.p6.s1 Nicméně základní problém metodiky Ministerstva financí, které tvrdí, že EET přináší nějaké miliardy, konkrétně tuším 5,7 za rok 2017, je to, celá ta metodika spočívá v tom, že se vezme autonomní růst výběru DPH, to znamená výběr DPH, o kterém Ministerstvo financí tvrdí, že je způsobený růstem ekonomiky, a následně se vezme skutečný růst výběru DPH, ta dvě čísla se od sebe odečtou.
ps2017-026-10-002-032.u2.p6.s2 A Ministerstvo financí tvrdí, že rozdíl mezi těmito dvěma čísly je automaticky vliv EET, a přitom žádným způsobem toto tvrzení nepodkládá nějakými dalšími daty.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s1 Hlavní problém tohoto přístupu je, že ten autonomní růst vláda určuje podle odhadu spotřeby, podle odhadu růstu spotřeby.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s2 Kde vidím problém: Za prvé, růst spotřeby je jenom odhad Českého statistického úřadu.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s3 Ve chvíli, kdy se změní o několik set milionů, což se běžně děje, tak najednou se jakoby změní ten údajný výnos EET.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s4 To samotné mi přijde velmi podivné, že podle vládní metodiky, když se změní odhad statistického úřadu, tak se změní vládní odhad výnosu EET.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s5 A za druhé, co považuji za větší problém, že ten autonomní růst si vláda určuje libovolně.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s6 Prostě to, kolik se v uvozovkách mělo vybrat, protože ekonomika roste, to určuje vláda podle toho, jak se to zrovna hodí.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s7 To je ten důvod, proč operuji s touto infografikou toho, jak ve skutečnosti probíhá výpočet výnosu údajného EET na Ministerstvu financí.
ps2017-026-10-002-032.u2.p7.s8 Prostě proto, že vláda si zcela libovolně určí, kolik je podle nich ten autonomní růst, a následně tedy řekne, že všechno navíc je vlivem EET.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s1 Proč si myslím, že tento přístup je problematický?
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s2 Za prvé vláda vůbec žádným způsobem nezohledňuje další vlivy na výnos EET.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s3 Například ve chvíli, kdy roste ekonomika a roste inflace, tak víc podnikatelů spadne do kategorie plátců DPH.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s4 Prostě proto, že podnikatelé vydělávají víc peněz, protože roste ekonomika, tak překročí obrat jeden milion a spadnou do kategorie plátci DPH.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s5 A logicky tedy potom odvedou na DPH víc.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s6 A může to být víc, než o kolik stoupl ekonomický růst.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s7 Stejně tak inflace podobný efekt.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s8 Takže ve chvíli, kdy máme více plátců DPH, tak logicky se vybere víc.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s9 Ale vláda žádným způsobem nevyhodnotila, kolik dělá například tento efekt.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s10 Těch efektů je celá řada: změna struktury spotřeby, rozdíl mezi zahraničními a jinými platbami.
ps2017-026-10-002-032.u2.p8.s11 A vláda to žádným způsobem nevyhodnotila a nezohlednila ve svých odůvodněních toho, jak ten údajný vliv EET pomáhá.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s1 Dále, když k tomu autonomnímu růstu místo růstu spotřeby použijeme pro odhad růst hrubé přidané hodnoty, tak dojdeme k tomu, že efekt EET byl minus 2 miliardy.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s2 A při tomhle parametru v ostatních oborech, kde EET zavedeno nebylo, to vysvětluje lépe ten nárůst výběru DPH.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s3 A to je ten můj asi hlavní argument.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s4 Podle vládní metodiky, pokud použijeme vládní metodiku odhadu vlivu EET na výběr DPH, tak EET vyneslo 5,9 miliardy korun v oborech, kde vůbec zavedeno nebylo.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s5 Což je zcela evidentní nesmysl.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s6 Prostě když vezmeme metodiku vlády, podle které se odhaduje vliv EET na výběr DPH, tak EET "funguje" údajně i v oborech, kde EET vůbec zavedeno nebylo.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s7 Samozřejmě to je nesmysl.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s8 Z toho je zjevné, že ta metodika postrádá smysl.
ps2017-026-10-002-032.u2.p9.s9 Ministerstvo by ji mělo přepracovat a skutečně nám dávat relevantní čísla, protože jinak nám nezbývá, než si skutečně myslet, že si to pan premiér vycucal z prstu.
ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s1 Tolik k údajným výnosům EET.
ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s2 Podle mého názoru je vláda zcela evidentně nadhodnocuje.
ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s3 A v třetí a čtvrté vlně se nedají očekávat vůbec žádné.
ps2017-026-10-002-032.u2.p10.s4 To je skutečně jenom byrokracie navíc.
ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s1 tedy opakuji svůj návrh na zamítnutí tohoto zcela nepromyšleného zákona.
ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s2 Naposledy se na nás obracím, abyste podpořili můj návrh na zamítnutí rozšiřování EET pro všechny živnostníky.
ps2017-026-10-002-032.u2.p11.s3 A dále, pokud tento návrh nebude přijat, tak navrhuji prodloužení lhůt o 20 dní.
ps2017-026-10-002-032.u2.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-10-002-032.u3.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-026-10-002-032.u3.p1.s2 S přednostním právem se přihlásil do rozpravy pan předseda Kalousek.
ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s2 Dobré ráno, vážené dámy, vážení pánové.
ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s3 Na grémiu Poslanecké sněmovny jsme se za jednotlivé kluby zavázali, že nebudeme postupovat způsobem, který by mohl být vykládán jako obstrukce.
ps2017-026-10-002-032.u4.p1.s4 Nemusíte se obávat, můj projev skutečně nepřesáhne 120 minut.
ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s1 My jsme konzistentní ve stanovisku k elektronické evidenci tržeb.
ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s2 Myslím si, že jeho dosavadní aplikace prokázala, že nedošlo k slibovanému narovnání podnikatelského prostředí.
ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s3 Naopak prokázala, že dosavadní výběr DPH je sice velmi často propagandisticky Ministerstvem financí zdůrazňován, ale jeho skutečný přínos nepřesáhne náklady, kterými jsou zatíženi jak správce daně, tak podnikatelé.
ps2017-026-10-002-032.u4.p2.s4 Je to prostě kanón na vrabce, drahý, velmi málo účinný.
ps2017-026-10-002-032.u4.p3.s1 K čemu naopak přispěl velmi, velmi prokazatelně, je k likvidaci stovek malých provozoven, zejména na venkově, čímž zúžil pro život na venkově dostupnost celé řady služeb.
ps2017-026-10-002-032.u4.p3.s2 Je to celkem logické, protože velké obchody, velké korporace, natožpak řetězce se s takovou zátěží vyrovnají celkem snadno, zatímco pro malého živnostníka s malým obratem a často v penzijním věku to byla poslední kapka vládní šikany vůči malým živnostníkům a prostě se rozhodli dál tu šikanu nepodstupovat a svoji provozovnu zavřít.
ps2017-026-10-002-032.u4.p4.s1 Domnívám se, že jediná možnost, jak opravdu naplnit deklarovaný cíl, tedy narovnat podnikatelské prostředí, je celou tuhle slepou cestu uzavřít a ten zákon zrušit.
ps2017-026-10-002-032.u4.p4.s2 V prvém čtení budeme hlasovat pro zamítnutí, ve druhém čtení proto načteme pozměňující návrh, který by rušil celý zákon, tedy i první a druhou vlnu, a konečně jsme mohli trochu volněji vydechnout.
ps2017-026-10-002-032.u4.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-026-10-002-032.u5.p1.s1 Také děkuji.
ps2017-026-10-002-032.u5.p1.s2 Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Munzar.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s2 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s3 Jsem si vědom toho, že jsem tady vystoupil několikrát.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s4 Nechci se opakovat.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s5 Přesto na některé otázky mi nebylo zodpovězeno, tak ty zopakuji.
ps2017-026-10-002-032.u6.p1.s6 Na začátek mi dovolte ještě jednou shrnout ten obecný pohled a navázat na předřečníky, na pana kolegu Ferjenčíka, pak na kolegu Kalouska.
ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s1 Tento návrh skutečně nenarovnává a EET nenarovnává podnikatelské prostředí.
ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s2 EET naopak likviduje menší živnostníky v místech, kde je malá kupní síla, protože náklady spojené s EET, na ty si živnostník musí vydělat.
ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s3 Navíc s plánovitě nasazenou nálepkou podvodníka, který musí být permanentně státem kontrolován a sledován.
ps2017-026-10-002-032.u6.p2.s4 Ekonomický růst, jak vidíme, se zpomaluje, si toho všimla i vláda a pan premiér, i když je na to upozorňujeme dlouho a dlouho plédujeme za reformní kroky, abychom se na časy, kdy nebude tak dobře, připravili.
ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s1 Ale základ prosperity státu není růst státní moci.
ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s2 Není permanentní nedůvěra a utahování šroubů pro malé živnostníky.
ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s3 Základem ekonomické prosperity státu jsou soukromé aktivity.
ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s4 A my budeme rádi za každého člověka, který se dokáže postarat sám o sebe, o svou rodinu, dokáže vydělávat, nabízí své služby svému okolí, dává svému okolí práci, zároveň přispívá do státního rozpočtu, do sociálního zabezpečení státu a není závislý zároveň na sociální podpoře státu.
ps2017-026-10-002-032.u6.p3.s5 Tímto návrhem vláda tento přirozený model dlouhodobě a plánovitě boří, protože ukazuje, že živnostníci jsou tím poníženi pouze na pouhý zdroj příjmů do státního rozpočtu právě na ten masivní růst provozních výdajů a přerozdělování posledních let, kde je navíc živnostníky nutno permanentně sledovat a kontrolovat.
ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s1 Jak říkám, EET pro , jsem to tady říkal i minule, je symbolem nedůvěry, která byla uměle podnícena a přiživována představiteli vlády a Ministerstva financí, aby vznikla společenská poptávka po opatření typu EET.
ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s2 Tento symbol nedůvěry je navíc podporovaný nepřiměřenými kontrolami, pokutami a trestání spíše za chyby zaměstnanců než za plánovité nepřiznávání příjmů.
ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s3 Například za později zaúčtované zboží v čase.
ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s4 Za nezměnu času ze zimního na letní.
ps2017-026-10-002-032.u6.p4.s5 Desetitisíce korun za porušení striktnosti zákona, ale ne za zatajování, ale pouze za banální chyby.

Text viewDownload CoNNL-U