ps2017-026-06-025-040.u1.p1.s1
40 . ps2017-026-06-025-040.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 326 / - prvé čtení ps2017-026-06-025-040.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok . ps2017-026-06-025-040.u1.p2.s2
Prosím ujměte se slova . ps2017-026-06-025-040.u1.p2.s3
Případně bych poprosil , aby přímo před řečnickým pultíkem byl klid . ps2017-026-06-025-040.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-026-06-025-040.u2.p1.s2
Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . ps2017-026-06-025-040.u2.p1.s3
Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016 / 2370 ze dne 14 . prosince 2016 , kterou se mění směrnice 2012 / 34 / EU , pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury do vnitrostátního právního řádu . ps2017-026-06-025-040.u2.p1.s4
Dalším pak je adaptace vnitrostátního právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016 / 2338 ze dne 14 . prosince 2016 , kterým se mění nařízení (ES) 1370 / 2007 , pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici . ps2017-026-06-025-040.u2.p2.s1
Oba unijní předpisy tvoří součást tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku , přičemž jejich implementací dochází zejména ke stanovení povinností provozovatelů dráhy celostátní nebo regionální anebo veřejně přístupné vlečky směřujících k vyloučení diskriminačního jednání a střetu zájmů ve vztahu k dopravcům . ps2017-026-06-025-040.u2.p2.s2
Dále jsou stanoveny povinnosti osob přidělujících kapacitu dráhy , přídělců , a povinnosti podnikatelů v rámci vertikálně integrovaného podniku a povinnosti provozovatelů dráhy provozujících drážní dopravu . ps2017-026-06-025-040.u2.p3.s1
V zákoně o veřejných službách je pak v návaznosti na zmíněné unijní předpisy upravena zejména problematika dopravního plánování . ps2017-026-06-025-040.u2.p3.s2
Dále se nově vymezují případy , kdy bude možné smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících zadat bez nabídkového řízení , a rovněž se zavádí nová právní úprava jednotného jízdního dokladu . ps2017-026-06-025-040.u2.p4.s1
Kromě uvedených unijních předpisů je součástí návrhu zákona i další sada legislativních opatření směřujících k adaptaci právního řádu České republiky na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016 / 424 ze dne 9 . března 2016 o lanových dráhách a o zrušení směrnice 2000 / 9 / ES spočívající zejména v úpravě pravidel pro navrhování a výstavbu lanových drah a lyžařských vleků a jejich uvedení do provozu . ps2017-026-06-025-040.u2.p5.s1
Navrhováno je rovněž odstranění několika nedostatků právní úpravy , jež se v zákoně č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona , následně publikované pod číslem 319 / 2016 Sb . ps2017-026-06-025-040.u2.p5.s2
Zejména dochází k novému vymezení veřejně přístupné i nepřístupné vlečky , k převedení působnosti ke schvalování návrhu plánu omezení provozování dráhy nebo její části z Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře na drážní správní úřad , nejde - li o dráhu celostátní nebo regionální nebo veřejně přístupnou vlečku . ps2017-026-06-025-040.u2.p5.s3
U vlečky veřejně nepřístupné se návrh plánu nově nebude zpracovávat , nebo k drobnému rozšíření kompetence Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře projednávat vybrané přestupky dle požadavků unijního práva . ps2017-026-06-025-040.u2.p6.s1
Převážná většina těchto úprav je rovněž relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie . ps2017-026-06-025-040.u2.p6.s2
Stejně tak je navrhováno odstranění dílčích nedostatků právní úpravy , jež se v zákoně č . 194 / 2010 Sb . , o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , objevily v průběhu projednávání návrhu novely tohoto zákona , následně publikované pod číslem 135 / 2016 Sb . ps2017-026-06-025-040.u2.p6.s3
Jde o opravu chybných odkazů na zákon 134 / 2016 o zadávání veřejných zakázek . ps2017-026-06-025-040.u2.p7.s1
Děkuji za pozornost a žádám o podporu tohoto návrhu . ps2017-026-06-025-040.u3.p1.s1
Také děkuji . ps2017-026-06-025-040.u3.p1.s2
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Martin Kolovratník . ps2017-026-06-025-040.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-026-06-025-040.u4.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-06-025-040.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer . ps2017-026-06-025-040.u4.p1.s3
Teď ne v roli volební komise , ale zpravodaje tohoto návrhu zákona velmi krátce vystoupím , abych nezatěžoval vás , pro které drážní problematika není zásadní . ps2017-026-06-025-040.u4.p1.s4
Budeme to řešit na garančním hospodářském výboru . ps2017-026-06-025-040.u4.p2.s1
Jak bylo řečeno panem ministrem , je to novela zákona č . 266 / 1994 . ps2017-026-06-025-040.u4.p2.s2
Já ji vnímám jako zásadní . ps2017-026-06-025-040.u4.p2.s3
Je opravdu , možná mohu použít slovo , průlomová , protože ona přijímá , nebo implementuje do českého práva tzv . čtvrtý železniční balíček . ps2017-026-06-025-040.u4.p2.s4
Ten byl mezi orgány Evropské unie projednáván dlouho , jak to u této legislativy bývá , mezi léty 2013 až 2016 . ps2017-026-06-025-040.u4.p2.s5
V rámci toho balíčku bylo vytvořeno šest návrhů právních předpisů Evropského parlamentu i Rady a primárně tady ten tzv . čtvrtý železniční balíček si dává za ambiciózní cíl revitalizovat železniční prostor , udělat železnici ještě atraktivnější , zvýšit její konkurenceschopnost oproti jiným druhům dopravy , především tedy silniční , a zavést cosi , čemu i eurokomisařka Violeta Bulc říká one single market , tedy jeden společný dopravní trh pro celou evropskou železnici . ps2017-026-06-025-040.u4.p3.s1
Ty předpisy sestávají ze dvou pilířů . ps2017-026-06-025-040.u4.p3.s2
Jeden je technický a druhý je tržní . ps2017-026-06-025-040.u4.p3.s3
A to , co tady dnes s panem ministrem prezentujeme , je řešení právě toho tzv . tržního pilíře , tedy řešení problematiky liberalizace , postupného otvírání železničního trhu . ps2017-026-06-025-040.u4.p3.s4
A je potřeba vysvětlit , že tu část technickou , která řeší implementaci , popisuje implementaci technických norem , interoperabilitu a podobné otázky , zatím neřešíme , protože Česká republika využívá možnost prodloužení lhůty transpozice , a to až do 16 . června 2020 . ps2017-026-06-025-040.u4.p3.s5
Máme tedy vlastně rok a půl na to věnovat se pak následně těm technickým náležitostem . ps2017-026-06-025-040.u4.p4.s1
Nebudu zdržovat a znovu číst čísla evropských dokumentů . ps2017-026-06-025-040.u4.p4.s2
Pan ministr je zmiňoval . ps2017-026-06-025-040.u4.p4.s3
Když to velmi zjednoduším , předložený návrh dává možnost otvírání železničního trhu , vytváří a popisuje právní prostředí pro liberalizaci železničních služeb , kterou už Ministerstvo víceméně postupně začíná realizovat , a teď jí to tedy dává jakýsi pevný právní rámec . ps2017-026-06-025-040.u4.p4.s4
A ještě musím říci , že i tato novela logicky navazuje na předchozí novelu , kterou jsme tady ve Sněmovně diskutovali a schválili v roce 2016 , kdo jste tu v té době byl . ps2017-026-06-025-040.u4.p4.s5
V té době jsme i zaváděli existenci , vlastně vznikl tzv . Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře , který je vlastně tím nezávislým regulátorem a veškeré případné spory řeší v návaznosti na legislativu . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s1
Určitě také se přimlouvám a prosím za schválení , za podporu . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s2
Případné pozměňovací návrhy budeme projednávat na hospodářském výboru . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s3
Mohu avizovat , že určité množství jich bude . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s4
Už jsem měl avizováno , že bude zájem otvírat debatu právě těch vleček , jestli mají být veřejné , nebo neveřejné . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s5
Takže určitě na hospodářském výboru se budeme snažit najít vysvětlení a stanovisko , které považujeme za správné . ps2017-026-06-025-040.u4.p5.s6
Diskutujeme na SŽDC i o tzv . institutu přetížené dopravní cesty , co dělat , když už při žádosti dopravců se vlastně nevejdou všechny vlaky na ten - v našem případě je to především ten hlavní koridor směrem z Prahy na Moravu , i když si myslím , že ještě nenajdeme shodu celého sektoru a nebudeme tento trochu citlivý bod nakonec zařazovat do této novely a že ho třeba necháme na nějaké případné další projednávání zmíněného zákona . ps2017-026-06-025-040.u4.p6.s1
S panem ministrem jsme diskutovali , že nebude ministerstvo žádat o úpravu nebo zkracování lhůt . ps2017-026-06-025-040.u4.p6.s2
Měli bychom mít tedy dostatek času případné pozměňovací návrhy v rámci hospodářského výboru řádně projednat . ps2017-026-06-025-040.u4.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-06-025-040.u5.p1.s1
Také děkuji . ps2017-026-06-025-040.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se mi přihlásil pan poslanec Adamec a paní poslankyně Matušovská . ps2017-026-06-025-040.u5.p1.s3
Jako první prosím pana poslance Adamce . ps2017-026-06-025-040.u5.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já trošku zdržovat budu a možná bych se vrátil i malinko do historie , kdy jsem působil ve Správní radě SŽDC , Správy železniční dopravní cesty , a už v té době jsme řešili liberalizaci železničního trhu , to znamená to , že nám Evropa nařídila oddělit koleje od vlaků . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s3
Ta jednání byla velmi intenzivní , nebyla úplně jednoduchá . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s4
A musím říct , že dodnes nejsem přesvědčen o tom , že Evropa toto dělá správně . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s5
A docela musím říct , když jsem byl na návštěvě za evropské peníze v rámci projektu ve Švýcarsku , kde jsme porovnávali švýcarskou železnici , která je takovým vzorem pro všechny svou přesností , svým výkonem , tak jak je to tam uděláno , tak když jsme otevřeli problematiku unbundlingu , to znamená oddělení kolejí od provozu , tak se nám Švýcaři trošku smáli a říkali , že to je jeden z hlavních důvodů , ne tedy jediný , kdy oni radši budou přidruženými členy Evropské unie , ale nikoli řádnými , protože oni nikdy na tuto praxi nepřistoupí . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s6
A já si myslím , že mají pravdu . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s7
Ale my jsme bohužel v tuto chvíli , v uvozovkách bohužel , členy Evropské unie , musíme se řídit evropským právem . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s8
Evropa to takto řeší . ps2017-026-06-025-040.u6.p1.s9
A já znovu opakuji , že si nemyslím , že to je úplně ideální . ps2017-026-06-025-040.u6.p2.s1
Je pravda , co tady bylo řečeno . ps2017-026-06-025-040.u6.p2.s2
Tento návrh zákona je hlavně transpozicí tržní části čtvrtého železničního balíčku a ten byl právě schválen z důvodu vytvoření podmínek pro hospodářskou soutěž v železniční dopravě . ps2017-026-06-025-040.u6.p2.s3
A když vypíchnu ten hlavní cíl , který už tady byl řečen , že hlavním cílem navrhované právní úpravy je v obecné rovině v souladu se směrnicí EU / 2016 / 2370 dokončit vytvoření jednotného evropského železničního prostoru se společnými pravidly , který zavedla směrnice 2012 / 34 / EU , a umožnit ve zvýšené míře hospodářskou soutěž na vnitrostátním trhu železniční dopravy a rovný přístup k železniční infrastruktuře . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s1
Tolik hovoří teorie . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s2
A teď se pojďme trochu podívat , jak to vypadá v praxi . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s3
V minulosti Ministerstvo dopravy , resp . v minulém roce , uskutečnilo několik tzv . rozstřelů neboli interních soutěží mezi provozovateli železniční dopravy na provozování několika rychlíkových linek , čímž stát ušetřil stovky milionů . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s4
To , že pak je rozdal na jízdném , nebo na slevy na jízdném , tak to bylo politické rozhodnutí , to bych tady nekritizoval , to je jenom moje takové povzdechnutí a omlouvám se za to . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s5
Ale pravda je , že podle mých informací v letošním roce s tímto formátem Ministerstvo dopravy už nepočítá a že - aspoň vycházím ze zprávy tiskového odboru Ministerstva dopravy , který říká , že institut tzv . rozstřelů v letošním roce zřejmě nevyužijeme , i po konzultacích s dopravci bude pro ministerstvo prioritou namísto rozstřelů nastartovat režim řádných nabídkových řízení , řekla Lenka Rezková , mluvčí Ministerstva dopravy . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s6
A teď nevím , jestli mám správnou informaci . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s7
Mám pocit , že zatím žádné nabídkové řízení neběží . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s8
Ale pokud se mýlím , tak samozřejmě rád uvěřím panu ministrovi , že je to jinak . ps2017-026-06-025-040.u6.p3.s9
A zajímalo by mě , v jaké době na jakou linku , kdy výběrové řízení vypíšete , a asi v tuto chvíli možná , jestli už nějaké bylo vypsáno v minulosti za vašeho působení , tak bych rád věděl , kde to bylo . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s1
Musím také říct , že tu ale máme národního dopravce , České dráhy , a ty se pochopitelně té liberalizaci brání . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s2
Já tomu rozumím na jednu stranu , je to národní dopravce . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s3
Na druhou stranu , pokud budeme tady pořádat otevřené soutěže , tak je potřeba i částečně toho národního dopravce chránit . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s4
Myslím si , že oni oprávněně křičí , že se jim to nelíbí a že je potřeba přijít s legislativními návrhy , které postavení Českých drah s těmi ostatními dopravci srovnají , a mám pocit , že zatím toto se nestalo . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s5
Pokud se mýlím , budu rád , že se tak stane , protože pokud chceme opravdu ten trh otevřít , tak musí mít podmínky všichni stejné . ps2017-026-06-025-040.u6.p4.s6
Musíme se s tím problémem nějak porovnat , abychom učinili zákonu , a hlavně té evropské legislativě . ps2017-026-06-025-040.u6.p5.s1
Máme tady novelu zákona o dráhách , která je potřebná pro rovnou soutěž na poli železniční dopravy , ale konkrétní kroky , ty bych rád tady slyšel od pana ministra , které budou následovat tak , abychom neohrozili postavení Českých drah a zároveň proběhla liberalizace , proběhl ten trh na kolejích tak , abychom naplnili tento zákon , který je transpozicí skutečně evropské směrnice . ps2017-026-06-025-040.u6.p6.s1
Děkuji panu ministrovi za případné odpovědi . ps2017-026-06-025-040.u6.p6.s2
A samozřejmě my ten návrh zákona chceme propustit do výborů . ps2017-026-06-025-040.u6.p6.s3
Myslím si , že je tam spousta odborných záležitostí , které je potřeba vyřešit v rámci jednání hospodářského výboru , nicméně to byly takové mé úvodní dotazy , protože si myslím , ta problematika je natolik vážná - a chápu , že ne všichni vědí , jak funguje železnice . ps2017-026-06-025-040.u6.p6.s4
Já vím , každý z nás někdy jel vlakem , ale nemusíme vědět , jak je to s tou soutěží a s těmi kolejemi , to je mi jasné . ps2017-026-06-025-040.u6.p6.s5
Ale rozhodně pokud chceme , abychom měli kvalitní železniční dopravu , osobní dopravu , aby vlaky měly jinou úroveň , jiné standardy , aby došlo k rozvoji , k investicím v této oblasti , tak je potřeba samozřejmě mít kvalitní zákon , který pak budeme tvrdě uplatňovat v praxi . ps2017-026-06-025-040.u6.p7.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-06-025-040.u7.p1.s1
Také děkuji . ps2017-026-06-025-040.u7.p1.s2
Nevím , jestli bude chtít někdo reagovat s faktickou poznámku . ps2017-026-06-025-040.u7.p1.s3
Nevypadá to . ps2017-026-06-025-040.u7.p1.s4
Prosím paní poslankyni Matušovskou . ps2017-026-06-025-040.u7.p1.s5
Prosím . ps2017-026-06-025-040.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-026-06-025-040.u8.p1.s2
Děkuji kolegovi Adamcovi za spoustu připomínek , které k tomu měl , prostřednictvím předsedajícího , protože ohledně liberalizace národního dopravce a stejných podmínek pro všechny , samozřejmě v tomhle se shodneme . ps2017-026-06-025-040.u8.p1.s3
Protože pan ministr dopravy spolu s panem zpravodajem vás informovali o hlavních cílech této novely zákona , já bych k této novele měla pár připomínek . ps2017-026-06-025-040.u8.p1.s4
Jedná se o následující oblasti . ps2017-026-06-025-040.u8.p2.s1
Ráda bych , aby se zakotvila do zákona o dráhách existence hasičských záchranných služeb SŽDC , tj . Správa železniční dopravní cesty .