|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-022-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - prvé čtení

Date2019-01-30
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026223.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 225 • previousnext

ps2017-026-06-022-035.u1.p1.s1 35.
ps2017-026-06-022-035.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - prvé čtení
ps2017-026-06-022-035.u1.p2.s1 Z pověření vlády původně měla uvést návrh ministryně financí Alena Schillerová, nicméně mám tady od premiéra Andreje Babiše dopis, že paní ministryni zastoupí paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
ps2017-026-06-022-035.u1.p2.s2 A ji poprosím, aby se ujala slova.
ps2017-026-06-022-035.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s1 Důvody předložení: Bylo potřeba pokrýt oblast rychle se rozšiřující tzv. sdílené ekonomiky v oblasti ubytování, což bude učiněno díky novému poplatku z pobytu, který nahradí stávající poplatky za lázeňský nebo rekreační pobyt a z ubytovací kapacity.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s2 Nově bude možné zavést poplatek jakoukoliv obcí bez vazby na přítomnost lázní nebo na zvýšený turistický ruch.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s3 Poplatek bude možno vybírat za jakýkoliv krátkodobý úplatný pobyt bez ohledu na druh a určení místa, kde je poskytován, tedy vedle hotelů, motelů a penzionů taky v soukromých bytech a ateliérech.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s4 Maximální hranice pro výši poplatku se navrhuje na 21 korun, protože dneska to je v podstatě 16 korun a 5 korun, to znamená 21, takže tato hranice zůstala zachována, s tím, že od roku 2020 si budou moci obce navýšit tento poplatek na 50 korun.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s5 Jde o reakci na skutečnost, že výše poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt se neměnila více než 25 let.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s6 Přitom platí, že konkrétní výši poplatku do této maximální hranice vždy určí jednotlivá obec v obecně závazné vyhlášce.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s7 To znamená, že pokud obec bude chtít samozřejmě na svém území mít čilý cestovní ruch a zatím ho třeba tolik neměla, může samozřejmě svou vyhláškou stanovit i nulu.
ps2017-026-06-022-035.u2.p2.s8 Je to opravdu na rozhodnutí konkrétní obce.
ps2017-026-06-022-035.u2.p3.s1 Provedení nezbytných dílčích změn v reakci na požadavky praxe, odstranění nejasností a tvrdostí, a to prostřednictvím přesnějšího vymezení osvobozených osob a úlev od poplatku ze psů, kdy budou nově osvobozeny všechny osoby provozující útulky pro psy bez ohledu na jejich zřizovatele, a stávající úleva pro osoby, jejichž jediným zdrojem příjmu byl starobní, vdovský a vdovecký nebo invalidní důchod, bude nahrazena úlevou pro všechny osoby starší 65 let a osvobozením osob, které jsou držiteli průkazu ZTP.
ps2017-026-06-022-035.u2.p3.s2 Dosud byli osvobozeni pouze ZTP/P.
ps2017-026-06-022-035.u2.p4.s1 Zavedení protizneužívací klauzule u poplatků za užívání veřejného prostranství a u poplatků ze vstupného.
ps2017-026-06-022-035.u2.p4.s2 Nově bude podmínkou pro osvobození od poplatku skutečnost, že výtěžek z konané akce byl skutečně odveden na charitativní účely, nikoliv pouhé prohlášení, že je na tyto účely určen.
ps2017-026-06-022-035.u2.p5.s1 Toliko k těm změnám, které nás vedly, protože tento pozměňovací návrh jsme připravili ve spolupráci Ministerstva financí a Ministerstva pro místní rozvoj i právě s ohledem na to, že se nám opravdu objevuje fenomén sdílené ekonomiky, a bylo potřeba na to reagovat.
ps2017-026-06-022-035.u2.p5.s2 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u3.p1.s2 A prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Roman Onderka.
ps2017-026-06-022-035.u3.p1.s3 Tak, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-06-022-035.u3.p1.s4 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, paní ministryně nám řekla, proč vlastně dochází k tomuto pozměňovacímu návrhu.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s2 Je potřeba si uvědomit, že je to opravdu návrh, který nám upravuje zákon, který je historicky velmi zastaralý.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s3 A zastaralý nejen ve struktuře legislativy, ale zastaralý i s ohledem na dnešní dobu.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s4 Byla zde zmíněna sdílená ekonomika, Airbnb.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s5 Největší dopad v Praze, v lázeňských městech, turistických destinacích.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s6 Těch větších, ale i v menších statutárních městech.
ps2017-026-06-022-035.u4.p1.s7 Z tohoto pohledu považuji tento zákon za velmi důležitý.
ps2017-026-06-022-035.u4.p2.s1 Důležité také je, že nově zřízené poplatky budou moci řešit všechny obce v České republice, a to bez jakékoliv výjimky.
ps2017-026-06-022-035.u4.p2.s2 Ta výše, která nám v první fázi bude slučovat částku na 21 korun z těch dvou poplatků stávajících, to znamená 16 a 5 korun, tak do budoucna může být navýšena, nebo se předpokládá, že bude navýšena, na částku 50 korun.
ps2017-026-06-022-035.u4.p3.s1 A již dneska eviduji pozměňovací návrhy od ctěných kolegů z pirátské strany o navýšení v některých destinacích, kde to ubytování je diametrálně dražší oproti ostatním obcím v České republice.
ps2017-026-06-022-035.u4.p3.s2 Když se budeme bavit o zákonu z roku 1990, tak bezesporu to asi nebude jediná novela, těch pozměňovacích návrhů bude vícero.
ps2017-026-06-022-035.u4.p3.s3 Eviduji další pozměňovací návrhy, které uvažují o řešení výběru poplatků pomocí jednoho správce, který by mohl být nějakým elektronickým portálem.
ps2017-026-06-022-035.u4.p3.s4 Ono vše se nějakým způsobem vyvíjí a v 21. století opravdu je nutné hledat řešení.
ps2017-026-06-022-035.u4.p3.s5 Ale samozřejmě nesmí být nějakým způsobem popřena právní vymahatelnost následně těch poplatků při jejich neplacení, tzn. poplatník a správce musí být jasné a srozumitelné veličiny.
ps2017-026-06-022-035.u4.p4.s1 Berme to, že se jedná o fiskální poplatek.
ps2017-026-06-022-035.u4.p4.s2 To je to nejdůležitější.
ps2017-026-06-022-035.u4.p4.s3 To znamená, aby bylo jasné a srozumitelné, za jakou službu kolik peněz ta daná obec vybírá.
ps2017-026-06-022-035.u4.p4.s4 Vše ostatní je tou podružnou záležitostí.
ps2017-026-06-022-035.u4.p5.s1 Další pozměňovací návrh, o kterém uslyšíme v následujících čteních a při projednávání ve výboru, bude pozměňovací návrh, který jsem měl tu drzost předložit osobně, a to je osvobození (od)těchto poplatků u takových věcí, jako jsou např. akce sokolů, pionýrské tábory a další věci, tzn. příměstské tábory apod., které prodražují dětem, tzn. nezletilým, tuto část vzdělávací aktivity, která se převážně odvíjí v letních měsících a podle mého názoru by byla zbytečná (?).
ps2017-026-06-022-035.u4.p5.s2 Samozřejmě bude se dotýkat i záležitostí, které se dotýkají sociálních akcí, tzn. akcí, které souvisí se zdravím, zdravotně postiženými apod.
ps2017-026-06-022-035.u4.p6.s1 Paní ministryně se dotkla i těch podružných věcí, by se dalo říci, které v zákonu byly upravovány, tzn. např. záležitosti, které se dotýkají psů, tzn. osvobození útulků, následně sjednocení legislativních prvků jako takových.
ps2017-026-06-022-035.u4.p7.s1 Jako zpravodaj této novely bych chtěl poděkovat ministerstvu za to, že udělalo novelu, která je čitelná, která je srozumitelná a která, myslím, že velkou pravděpodobnost s minimem změn projít následně do druhého a třetího čtení, a to včetně projednání ve výboru.
ps2017-026-06-022-035.u4.p7.s2 Dovolím si hned na začátku navrhnout propuštění do druhého čtení a následně zařazení do garančního výboru jakožto výboru rozpočtového.
ps2017-026-06-022-035.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u5.p1.s1 Tak tímto otevírám obecnou rozpravu, do které mám, dobře, dvě přihlášky, ale jednu přednostní, takže pan poslanec Michálek, předseda klubu Pirátů.
ps2017-026-06-022-035.u5.p1.s2 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-06-022-035.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, podporuji návrh jako celek, jak ho předložilo Ministerstvo financí, nicméně v jedné věci mám názor odchylný, a to že tento návrh je reálnou reakcí nebo reálným řešením problematiky sdíleného ubytování.
ps2017-026-06-022-035.u6.p1.s3 Tento návrh neřeší absolutně nic na sdíleném ubytování.
ps2017-026-06-022-035.u6.p1.s4 Pouze zavádí možnost, že digitální platforma, pokud se tedy rozhodne sama, dobrovolně, se může rozhodnout, že bude sama vybírat poplatky a dostane se do nějakého daňového režimu.
ps2017-026-06-022-035.u6.p1.s5 Popravdě, i když to ty platformy slibují a slibují, tak neznám mnoho příkladů, kdy by si dobrovolně na sebe uvrhly tyto povinnosti, že budou muset v tomto přísnějším režimu komunikovat s daňovou správou.
ps2017-026-06-022-035.u6.p2.s1 Takže my chceme, aby se v rámci projednávání tohoto návrhu reálně řešilo Airbnb, aby se řešily jednak ty problémy, na které upozorňují obyvatelé center měst, jako je Praha, Praha 1, kde se v podstatě mění domy na hotely a přináší to velký počet turistů, kteří neustále chodí tím barákem a občas tam způsobí nějakou neplechu a ztěžují život obyvatelům toho domu.
ps2017-026-06-022-035.u6.p2.s2 Tam by bylo namístě, abychom probrali nějaký způsob rychlého řešení, ne administrativních zásahů ze strany státu, ale např. soudního řešení této věci, pokud dochází podnikáním v bytě k opakovanému rušení pořádku v domě.
ps2017-026-06-022-035.u6.p2.s3 Protože to právo na to, aby se lidi mohli v klidu vyspat a bydlet, zkrátka podle Ústavy mají.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s1 Další věc, která je špatně nebo nedostatečně řešena v tom zákoně, je, že se vůbec nevymezuje rozdíl mezi tím, kdy jde o smlouvu o ubytování, kdy jde o smlouvu o nájmu, to jsou určité soukromoprávní záležitosti, které jsou zneužívány k obcházení standardního daňového režimu.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s2 Máme tam nedostatečně vymezeno, od jaké hranice to není sdílená ekonomika, ale od jaké hranice je to podnikání.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s3 To by v zákoně mělo být jednoznačně určeno, protože pak to samozřejmě i konsekvence z daňového hlediska.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s4 Máme tady stížnosti společenství vlastníků jednotek, kteří se podle dnešní právní úpravy ani nedovědí o tom, že někdo pronajímá v jejich domě ten byt k Airbnb.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s5 Takže tady si myslím, že bychom měli taky posílit jejich právo, aby se o tom aspoň dozvěděli, že je ten byt využíván k podnikání formou poskytování ubytování.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s6 Máme tady nedostatky v rozúčtovacím řádu, kde v výchozí pozici je to napsáno tak špatně, že pokud rozpočítáváte služby za celý barák, tak když to někdo pronajímá pomocí Airbnb, tak nemusí platit vůbec nic, protože tam nejsou žádné osoby, které by se tam zdržovaly po dobu delší než šedesát dnů.
ps2017-026-06-022-035.u6.p3.s7 Samozřejmě si to můžou schválit odchylně, ale myslím si, že v tom základním nastavení by to zákon měl adekvátně řešit.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s1 No a ta poslední věc jsou problémy, se kterými se potýkají velká města, zejména Praha, Brno a další, které se setkávají s daňovými úniky na poplatku za pobyt, a to z toho důvodu, že podstatná část těch osob, které poskytují ubytování touto formou, žádný poplatek neodvádí, což je nefér vůči těm, kteří ho samozřejmě odvádějí.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s2 Vznikla zde tedy iniciativa, aby ten poplatek vybírala přímo digitální platforma, tak jak je tomu v některých státech v zahraničí.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s3 Bylo by dobré, abychom měli efektivní páky na vyjednávání s těmito digitálními platformami.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s4 Takže my budeme předkládat pozměňovací návrh, který zavede možnost uzavřít dohodu s tou digitální platformou - jde nám zejména o centra velkých měst, jako je Praha - tak aby ten poplatek odvedla přímo ta digitální platforma.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s5 A pokud ta platforma nebude chtít spolupracovat a nadále tam bude podstatný počet těch osob, které neplatí ty poplatky a způsobují tak daňové úniky na tom poplatku ve výši cca 120 milionů korun třeba v případě hlavního města Prahy ročně, tak aby mohlo rozhodnout Ministerstvo financí o tom, že ta digitální platforma zkrátka ten poplatek odvádět bude povinně.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s6 Myslím si, že kdyby se nám podařilo přesunout povinnost výběru poplatku na tu digitální platformu, tak bychom tím pomohli i podnikatelům, kteří využijí byt k pronajímání tímto způsobem, protože oni by nemuseli chodit a hlásit třem různým úřadům, je to městská část, cizinecká policie, vedení knihy hostů a x dalších věcí, které se v dnešní době dají zautomatizovat.
ps2017-026-06-022-035.u6.p4.s7 Takže to jsou všechno věci, které bychom chtěli řešit tak, aby se snížila nakonec ta administrativa i pro podnikatele, kteří Airbnb využívají, aby ten návrh byl i pro přijatelný a byl i pro cestou lepším směrem.
ps2017-026-06-022-035.u6.p5.s1 Návrhy načteme v rámci příslušných výborů a byl bych rád, kdybyste je podpořili, protože přece jenom ta problematika se probírala hodně i v komunální kampani tady na Praze 1, kde sídlí Poslanecká sněmovna.
ps2017-026-06-022-035.u6.p5.s2 To bylo velké téma, všechny politické strany se k tomu vyjadřovaly, tak teď máme reálnou možnost ukázat, že s tím chceme něco dělat.
ps2017-026-06-022-035.u7.p1.s1 Další v pořadí, pan poslanec Ondřej Veselý, a připraví se pan poslanec Martin Baxa.
ps2017-026-06-022-035.u7.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s2 navážu tam, kde skončil můj předřečník.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s3 Musím říct, že stejně jako on obecně souhlasím s principem toho zákona.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s4 Uznávám, že je třeba změna.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s5 Opravdu ta doba od poslední úpravy je velmi dlouhá a ten zákon zůstal poněkud archaickým.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s6 Nicméně i zde vidím jeden problém, který jsem se rozhodl upravit pozměňovacím návrhem, který je načten pod číslem 2135.
ps2017-026-06-022-035.u8.p1.s7 Ten problém se týká dlouhodobého ubytování v ubytovnách.
ps2017-026-06-022-035.u8.p2.s1 Podle této současné úpravy by nebylo již nově možné vybírat ubytovací poplatek resp. lázeňský poplatek v dlouhodobých ubytovnách.
ps2017-026-06-022-035.u8.p2.s2 Chápu, že místům, která jsou rekreačním cílem, to nemusí působit problémy.
ps2017-026-06-022-035.u8.p2.s3 Na druhou stranu je celá řada měst a obcí, a je jich většina, které ubytovací kapacity řekněme hotelového a penzionového typu nemají, a zásadní část výběru tohoto poplatku právě tvoří ubytovny, nejčastěji dělnické ubytovny.
ps2017-026-06-022-035.u8.p2.s4 A pokud bychom nevybírali poplatek z ubytoven, tak by nastal problém v tom, že ten poplatek by se vlastně v těch obcích a městech nevyplatil vybírat, protože ten výběr by byl natolik nedostatečný, že by ani nezaplatil úředníka, který se tomu věnuje.
ps2017-026-06-022-035.u8.p2.s5 Takže načítám pozměňovací návrh, který samozřejmě potom načtu ve druhém čtení řádně, kterým se toto upravuje.
ps2017-026-06-022-035.u8.p3.s1 Jinak abych rozptýlil obavu, která tady byla, netýká se to prosím studentských pobytů na kolejích a různých internátech, ty jsou z toho vyjmuty, pokud se do toho pozměňovacího návrhu podíváte.
ps2017-026-06-022-035.u8.p3.s2 To znamená, že jediná úprava tam je, aby se dalo dál vybírat poplatek z ubytoven s tím, že tento je ze sociálních důvodů výrazně snížen proti tomu návrhu, který je v zákoně.
ps2017-026-06-022-035.u8.p3.s3 Děkuji za slovo.
ps2017-026-06-022-035.u9.p1.s1 Další do obecné rozpravy a poslední zatím, pan poslanec Martin Baxa.
ps2017-026-06-022-035.u9.p1.s2 Další přihlášku zatím neregistruji.
ps2017-026-06-022-035.u10.p1.s1 Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, kolegyně a kolegové.
ps2017-026-06-022-035.u10.p1.s2 bych si dovolil také krátce komentovat ten návrh, který tady byl předložen.
ps2017-026-06-022-035.u10.p2.s1 Chtěl bych na počátku uvést, že nejen , ale i klub Občanské demokratické strany podporuje to, aby návrh postoupil do druhého čtení, protože v některých zásadních principech přináší jednoznačně pozitivní změny, je to sjednocení poplatků a zejména jejich výše.
ps2017-026-06-022-035.u10.p2.s2 Je absurdní, že v legislativě máme výši poplatku, která se nezměnila desítky let, a je samozřejmé, že ve městech, která mají větší cestovní ruch, a teď nemyslím tím jenom Prahu, toto hraje svou roli, protože v každém případě oproti situaci před rokem 1989 samozřejmě cestovní ruch výrazně narostl, a jako starosta nebo primátor města, které v posledních letech zaznamenalo dramatický nárůst cestovního ruchu, tak toto jednoznačně potvrzuji, a vidíme, že to, jakým způsobem se musejí obce a města vyrovnávat například s dopady zvýšeného cestovního ruchu, vůbec neodpovídá tomu, kolik se dosud vybíralo za tyto poplatky, za tzv. lázeňský a rekreační poplatek.
ps2017-026-06-022-035.u10.p2.s3 Takže v tomto ohledu je ten návrh určitě správný a princip, který směřuje, naplňuje to, aby měly obce a města příležitost kompenzovat si ve větší míře to, co je způsobeno právě například zvýšeným cestovním ruchem.
ps2017-026-06-022-035.u10.p3.s1 Nechci se vyjadřovat nějak detailněji k problematice ubytování prostřednictvím digitálních platforem.
ps2017-026-06-022-035.u10.p3.s2 To je záležitost, která, si myslím, je především omezena na hlavní město Prahu, případně na Brno a některá další.

Text viewDownload CoNNL-U