|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-021-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - druhé čtení

Date2019-01-30
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026216.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 640 • previousnext

ps2017-026-06-021-023.u1.p1.s1 23.
ps2017-026-06-021-023.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - druhé čtení
ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s1 Jenom upozorňuji, že tento tisk byl na základě rozhodnutí Poslanecké sněmovny přerušen.
ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s2 Takže nyní tedy prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-026-06-021-023.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s2 věřím, že všichni o tomto návrhu, který se předkládá ve druhém čtení, všechno slyšeli a že budeme pokračovat v dané rozpravě.
ps2017-026-06-021-023.u2.p1.s3 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s1 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273/2.
ps2017-026-06-021-023.u3.p1.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Ivan Bartoš a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil podle § 93 odst. 1. Prosím, máte slovo.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s2 Podobně jako moje předřečnice tedy znovu zopakuji.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s3 Výbor pro veřejnou správu projednal tento návrh zákona na své 14. schůzi.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s4 Myslím, že z 6 pozměňovacích návrhů na výboru nebyl schválen žádný.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s5 Proto výbor doporučuje tento tisk Poslanecké sněmovně ke schválení v původním znění.
ps2017-026-06-021-023.u4.p1.s6 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s2 Obecná rozprava byla přerušená, takže budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s3 Jako prvního mám pana poslance Pavla Jelínka.
ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s4 Nyní mi tam naskočil s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec, takže ten se připraví následně.
ps2017-026-06-021-023.u5.p1.s5 Ne, prosím, pane poslanče, klidně vystupte.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, v jednom popisu voleb se hovoří, že volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kterým občané vybírají vládnoucí politiky a podílejí se tím na chodu země.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s3 Občané delegují svého zástupce a předávají mu některé své pravomoci, vybírají je při hlasování.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s4 Vítěz voleb, většinou jím je zvolená nadpoloviční většina, získá právo rozhodovat o zásadních věcech dotýkajících se všech obyvatel.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s5 Jak vyplývá z tohoto popisu, občané vybírají své zástupce v osobě kandidáta.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s6 Nevybírají členy týmu daného kandidáta.
ps2017-026-06-021-023.u6.p1.s7 Jenže v důsledku kumulací funkcí dochází k předávání výkonu funkce svým spolupracovníkům, a tím k degradaci voleb na pouhou možnost volby strany či hnutí, nikoliv konkrétních kandidátů a osob.
ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s1 Jelikož SPD prosazuje přímou demokracii s osobní odpovědností, kterou s kumulací funkcí nelze opravdu slučovat, navrhujeme pozměňovací návrh ke změně zákona, který je v systému pod číslem 1567.
ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s2 Vycházíme z potřeby řešit problematiku komplexně.
ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s3 Částečné řešení problémů navrhované v předkládaném návrhu zákona, tisku 273, pouze zjemňuje nekorektnost chování politiků k výsledkům voleb.
ps2017-026-06-021-023.u6.p2.s4 V předkládaném pozměňovacím návrhu vloženém v systému navrhujeme nevyplácet uvolněným zastupitelům při souběhu funkcí s poslaneckým nebo senátorským mandátem či členstvím ve vládě žádnou odměnu za komunální funkci.
ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s1 V současné době je asi 100 obcí, které mají takzvaně svého poslance a mohou využívat výhody transferu zkušeností z komunální či regionální sféry do činnosti zákonodárných výborů či vlády, nebo naopak, prostřednictvím osob působících v obou sférách, jak je řečeno v důvodové zprávě k tisku 273.
ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s2 Jenže obcí je 6 tisíc.
ps2017-026-06-021-023.u6.p3.s3 Co tedy těch 5 900 dalších obcí, které svého poslance nemají?
ps2017-026-06-021-023.u6.p4.s1 V našem návrhu se omezení odměn taktéž netýká neuvolněných členů zastupitelstev, a tím dává veškerou možnost odměňování těchto funkcionářů do rukou jednotlivých zastupitelstev a umožní i transfer zkušeností z komunální či regionální sféry do Poslanecké sněmovny.
ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s1 V důvodové zprávě k našemu pozměňovacímu návrhu se dále hovoří, že dne 1. 1. 2018 nabyl účinnosti zákon č. 99/2017 Sb., kterým se mimo jiné novelizuje zákon o obcích a kterým došlo ke změně koncepce odměňování zastupitelů.
ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s2 V tomto zákonu v případě souběhu výkonu více funkcí náleží uvolněnému zastupiteli odměna jen na tu funkci, za kterou náleží nejvyšší odměna.
ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s3 Tento náš pozměňovací návrh reaguje na tuto úpravu a v podstatě vnáší soulad do odměňování na úrovni komunální politiky a odměňování poslanců, senátorů a členů vlády.
ps2017-026-06-021-023.u6.p5.s4 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s2 A nyní s faktickou poznámkou poslanec Ivan Adamec.
ps2017-026-06-021-023.u7.p1.s3 Zároveň máte i obecnou rozpravu.
ps2017-026-06-021-023.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-06-021-023.u8.p1.s2 Kolegyně, kolegové.
ps2017-026-06-021-023.u9.p1.s1 Tak vám dám prostor v obecné přímo?
ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s1 si myslím, že to sloučíme.
ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s2 Bohužel jsem se nedostal na řadu před polední pauzou s reakcí na některá vyjádření, která tady padla.
ps2017-026-06-021-023.u10.p1.s3 Možná bych na zareagoval úvodem a pak bych řekl svůj postoj k tomuto návrhu zákona i s návrhem usnesení.
ps2017-026-06-021-023.u10.p2.s1 Takže padlo tady, že neuvolněný funkcionář neví, kdy dovolenou.
ps2017-026-06-021-023.u10.p2.s2 No tak on nemá ani pracovní dobu, tak si myslím, že je to vyřešeno.
ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s1 Pak jsem tady zaslechl, že když schválíme tento návrh zákona, že ten konkrétní starosta, hejtman bude okamžitě vědět, do čeho jde, nebude muset žádat zastupitelstvo o to, aby mu schválili jeho odměnu.
ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s2 Musím říct, že pokud to ti starostové či hejtmani myslí vážně a vlastně chtějí se zneuvolnit, což jsem ve všech případech udělal, jednou dokonce šest let neplaceně, tak přece žádné zastupitelstvo, žádná koalice nepůjde proti svému starostovi, pokud to není pouze jenom habaďůra na voliče.
ps2017-026-06-021-023.u10.p3.s3 A to si myslím, že všichni my, co děláme v komunální sféře, víme, že si to dovolit nemůžeme, nechceme, protože občané voliči by nám to okamžitě spočítali při příští příležitosti.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s1 Musím tedy říci, že moc mrzí, že se tady celá ta diskuse motá kolem odměny.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s2 Mně to připadá velmi, řekl bych, neetické v tuto chvíli.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s3 Možná bych rád, kdyby tady zaznělo, jestli si někdo fakt myslí, že někdo dělá politika pro peníze, komunálního politika pro peníze.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s4 za svých 21 let působení na městě ve funkci starosty jsem nikdy tento pocit neměl.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s5 Pokud bych chtěl peníze a víc peněz, tak bych šel do privátní sféry, protože tam ty peníze jsou.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s6 V politice nechodíme do politiky kvůli penězům, do politiky chodíme z jiných důvodů.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s7 Chceme něco prosazovat, chceme hájit zájmy naší politické strany, máme nějaké představy, jak pomoct tomuto státu, jak pomoct své obci.
ps2017-026-06-021-023.u10.p4.s8 Takže o to víc to irituje.
ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s1 Myslím si, že stávající stav, kdy to nařízení vlády říká, jak se s tím poprat, je naprosto namístě.
ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s2 Tento návrh považuji za nadbytečný.
ps2017-026-06-021-023.u10.p5.s3 Nebudu říkat, že je pokrytecký, to si myslím, že je docela silné vyjádření, ale možná trochu alibistický bude, projde, nebo neprojde...
ps2017-026-06-021-023.u10.p6.s1 chápu, že kolegy na levici to moc nezajímá, to zajímá.
ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s1 si myslím, že ta základní myšlenka, že za odvedenou práci se platit, žijeme v kapitalismu a je úplně jedno, jestli v privátní, nebo veřejné sféře.
ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s2 A říkat, že 0,4 je ten správný koeficient, no, nevím, jestli ti sociální inženýři, kteří ho navrhli, jestli to myslí vážně, nebo jestli je to jenom výstřel od boku.
ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s3 Na druhou stranu chápu to a bral bych jako čisté řešení - a to říkám i přesto, že s tím nesouhlasím, nesouhlasím s tím - kdybychom zakázali souběh funkcí.
ps2017-026-06-021-023.u10.p7.s4 Tomu bych rozuměl, bylo by to bez problémů, bylo by to čisté, bylo by to poctivé a bylo by to správné.
ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s1 Ale znovu opakuji, pro tento návrh zákona nikdy hlasovat nebudu, protože vím, jak vypadá naše politická scéna.
ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s2 Znám své kolegy.
ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s3 Nikdo z nás to nedělá pro peníze prioritně.
ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s4 Děláme to proto, že chceme něco dokázat, něco prosadit a také občas něčemu zabránit.
ps2017-026-06-021-023.u10.p8.s5 Takže na závěr svého relativně krátkého vystoupení dávám návrh, abychom tento návrh zákona zamítli ve třetím čtení, protože ten zákon je nadbytečný, alibistický.
ps2017-026-06-021-023.u10.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s2 Nyní mám posledního přihlášeného do obecné rozpravy, poslance Martina Kupku.
ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s4 A následně tady bude ještě faktická.
ps2017-026-06-021-023.u11.p1.s5 Prosím.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s1 Děkuji moc za slovo.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, se také přidávám k těm hlasům, které volají po tom, aby ten zákon ve výsledku nespatřil světlo světa, protože opravdu je zbytečný.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s3 My se tady často holedbáme tím, že český právní řád je zbytečně komplikovaný, že je zbytečně mnoho zákonů.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s4 Tak přirozeným výsledkem téhle úvahy být, že zabráníme tomu, aby jakýkoli další zbytečný zákon vznikal.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s5 A tenhle zákon zbytečný je, protože v současné době přece existuje v zavedené právní normě způsob, jak se vypořádat s tím, kdy se stane starosta zároveň poslancem.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s6 Stejně tak jako Ivan Adamec, tak jsem také krátce potom se nechal pro funkci neuvolnit, pro funkci starosty tedy.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s7 A stala se neuvolněnou.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s8 Je to nástroj, který může využít každý, je k dispozici.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s9 A neuvolněný starosta úplně stejné pravomoce, úplně stejné kompetence jako starosta uvolněný.
ps2017-026-06-021-023.u12.p1.s10 Nic se na tom nemění.
ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s1 Poznámka ohledně dovolené či stravenek mi v tomto kontextu připadá úplně směšná.
ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s2 Platí to, že ani uvolněný, ani neuvolněný starosta, ani uvolněný, ani neuvolněný hejtman fakticky nemá omezenou dobu.
ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s3 Kdykoliv nastane nějaký problém v obci nebo na kraji, tak se samozřejmě musí hejtman či starosta okamžitě vydat ten problém řešit a žádný zákoník práce mu jeho volný čas neochrání a ochránit z principu nesmí.
ps2017-026-06-021-023.u12.p2.s4 V tomto směru pokládám i úvahy o tom, jakým způsobem by se tedy ta funkce měla řídit běžnými pravidly, za nadbytečnou.
ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s1 Ano, ten zákon vznikal jako alibi nebo odpustek nenaplněných předvolebních slibů.
ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s2 Ale to je podle přesně důvod, proč by neměl být přijat, protože vznikal opravdu kvůli několika málo lidem v celé České republice, kteří navíc mají možnost vyřešit problém, o kterém je řeč, a vypořádat se s tím se ctí.
ps2017-026-06-021-023.u12.p3.s3 A samozřejmě spolu s tím, že mají mandát od svých voličů a zastupitelstva, řeší své samosprávné úkoly.
ps2017-026-06-021-023.u12.p4.s1 Další důvod, proč si myslím, že bychom ten zákon neměli přijímat, že vstupujeme nesourodě, nesymetricky a nesystematicky do kompetencí samospráv, protože určení toho, zda bude starosta uvolněný, nebo neuvolněný, stejně tak jako uvolněný či neuvolněný hejtman, je prostě předmětem rozhodování samospráv a návrhem toho dotyčného politika, ke kterému nepochybně, pokud se stal starostou či hejtmanem a potom navíc poslancem, tak je nepochybně zcela svéprávný a je schopen dostát své roli.

Text viewDownload CoNNL-U