|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-008-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - druhé čtení

Date2019-01-30
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026210.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 387 • previousnext

ps2017-026-06-008-023.u1.p1.s1 23.
ps2017-026-06-008-023.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/ - druhé čtení
ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s1 Paní kolegyně poslankyně Jana Mračková
ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s2 Vildumetzová je u stolku zpravodajů.
ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s3 Pan zpravodaj Ivan Bartoš také zaujal své místo.
ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s4 A požádám paní kolegyni poslankyni Janu Mračkovou Vildumetzovou o úvodní slovo pro druhé čtení.
ps2017-026-06-008-023.u1.p2.s5 Máte slovo.
ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, jsme ve druhém čtení projednávání zákona o obcích, zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze, který řeší kumulaci odměn.
ps2017-026-06-008-023.u2.p1.s3 Tento návrh spočívá v tom, že pokud poslanec, senátor nebo člen vlády bude zároveň uvolněným zastupitelem, to znamená starostou, hejtmanem nebo náměstkem, tak za tu uvolněnou funkci zastupitele bude pobírat pouze 0,4násobek.
ps2017-026-06-008-023.u2.p2.s1 Tento sněmovní tisk byl přiřazen garančnímu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který doporučil tento sněmovní tisk Poslanecké sněmovně schválit v předloženém znění.
ps2017-026-06-008-023.u2.p2.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-026-06-008-023.u3.p1.s1 Děkuji paní zástupkyni navrhovatelů a konstatuji, že jsme v prvém čtení přikázali tento tisk k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-026-06-008-023.u3.p1.s2 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273/2.
ps2017-026-06-008-023.u3.p2.s1 Teď požádám zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Ivana Bartoše, aby nás informoval o jednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-026-06-008-023.u3.p2.s2 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, pane předsedající, zástupci vlády, jak zde bylo řečeno mou předřečnicí paní Mračkovou Vildumetzovou, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se zabýval tímto tiskem na své 14. schůzi.
ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s2 Byly zde i předneseny pozměňovací návrhy, které ovšem výbor neschválil.
ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s3 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj tedy na své 14. schůzi přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk 273 projednat a schválit v předloženém znění.
ps2017-026-06-008-023.u4.p1.s4 Děkuji.
ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, kde máme zatím tři přihlášky, a to pana poslance Pavla Jelínka...
ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s2 Omlouvám se.
ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s3 S přednostním právem pan předseda klubu ODS.
ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s4 Ještě, pane předsedo, než vám dám slovo, jsem totiž chtěl konstatovat, že byl přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Ondřej Benešík, ale tu není možné udělit, faktickou poznámku, po zahájení rozpravy a k vystoupení v rozpravě.
ps2017-026-06-008-023.u5.p1.s5 Pane předsedo, máte slovo s přednostním právem.
ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s2 Teď nevím, jestli to bude jménem klubu, ale sám za sebe chci říct, že ten návrh je pokrytecký a minimálně dvě zásadní chyby, které se podle odstranit nedají.
ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s3 První je, že ten návrh je bezesporu retroaktivní, protože zasahuje do stávajících funkčních období řádně zvolených zastupitelů na úrovni měst a obcí, anebo na úrovni krajů a mění pravidla hry pro již zvolené zastupitele.
ps2017-026-06-008-023.u6.p1.s4 Takže v podrobné rozpravě načtu minimálně změnu účinnosti, pokud si prohlasuje většina, že ten návrh chce, aby to bylo účinné pro příští funkční období anebo pro stávající.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s1 Když se podíváme na kraje, tak jsme za polovinou funkčního období krajů.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s2 Volby budou za chvilku.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s3 Ten běh voleb je neúprosný.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s4 Někdy v říjnu roku 2020 budou krajské volby, a pokud si taková pravidla schválíte, tak by měla platit pro nově zvolené zastupitele a každý například z členů zákonného sboru, Sněmovny, nebo Senátu, by s tím počítal, než by přijal kandidaturu.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s5 To mi připadá správné, logické.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s6 U komunálních voleb je samozřejmě ten odklad delší, protože jsme pár měsíců po komunálních volbách.
ps2017-026-06-008-023.u6.p2.s7 Mnoho z mých kolegů úspěšně vedlo kandidátní listiny, vyhráli volby, sestavili většinové koalice a byli zvoleni.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s1 Proč ten návrh pokládám za nesystémový?
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s2 si myslím, že k tomu můžeme přistupovat pouze dvěma způsoby.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s3 Oba dva jsou legitimní a oba dva jsou používané i v zahraničí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s4 První je, že necháme stávající stav a rozhodují pouze voliči, kteří velmi dobře vědí, že když někdo kandiduje, buď starosta do Sněmovny či Senátu, nebo naopak senátor či poslanec do zastupitelstva města nebo obcí, moc dobře vědí o jeho již existující funkci.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s5 A druhý model, který je také legitimní, který je systémový, že zákonem zakážeme kumulaci těchto funkcí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s6 To je podle taky legitimní.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s7 A jsou země, kde to platí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s8 To znamená, to se stalo bývalému senátorovi za hnutí ANO, například, že když starosta je zvolen poslancem či senátorem, automaticky mu zaniká funkce, protože kandidovat může každý, kam chce, a naopak.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s9 To je ale technická debata a je to legitimní návrh a je to k politické diskusi.
ps2017-026-06-008-023.u6.p3.s10 A ta diskuse není černobílá, obě řešení mají své plusy a obě řešení mají své minusy.
ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s1 Omlouvám se, že mluvím víc o starostech nebo hejtmanech.
ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s2 Myslím, že paní předkladatelka pochopí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p4.s3 Těch starostů je mnohem víc než hejtmanů, kterých je pouze třináct plus primátor hlavního města, ale ten volební cyklus stejně jako starostové měst a obcí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s1 A proč ten návrh pokládám za pokrytecký?
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s2 si pamatuji na volební kampaně, minule, např. do Sněmovny, kdy vládní hnutí ANO říkalo: My bojujeme proti kumulaci funkcí, a pokud budou zvoleni naši hejtmani, oni si vyberou.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s3 Je to jejich názor.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s4 bych je k tomu nenutil.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s5 Mně vyhovuje stávající stav a říkám, rozhoduje volič, který o tom .
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s6 Potom z různých důvodů, možná dobrých, možná horších, to nechci hodnotit, se minimálně tři hejtmani rozhodli, že zůstanou v Poslanecké sněmovně.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s7 Opět, to nekritizuji, protože to je plně v souladu se zákonem a řekl bych, že to je v souladu s vůlí voličů.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s8 Nevidím v tom žádný problém.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s9 A jak z toho ven, když jsme říkali, že ta kumulace nebude, a teď ji reálně máme?
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s10 Byla tady čestná výjimka, paní kolegyně Jermanová byla zvolena a složila mandát a věnuje se práci na hejtmanství.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s11 Nechci hodnotit, který přístup je lepší, nebo horší.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s12 A podle hnutí ANO, paní předkladatelka a někteří další hledají alibi, jak by mohli vysvětlit, že ten svůj slib, který dali dobrovolně, ke kterému je netlačila konkurence, minimálně ne občanští demokraté, možná že jiné politické síly, jiné politické strany je k tomu vyzývaly, tak jak z toho ven.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s13 Tak přijdou s nápadem, kde říkají: Jsem proti kumulaci odměn.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s14 Ne proti kumulaci funkcí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s15 A směřuje to na tu závist.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s16 Aby měli aspoň míň peněz, když si je ti voliči vybrali v obou volbách.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s17 Přestavte si, jsou tak dobří, že byli minimálně dvakrát zvoleni a získali tu důvěru voličů dvakrát.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s18 Někteří i třikrát, protože někteří jsou i zastupitelé kraje.
ps2017-026-06-008-023.u6.p5.s19 A myslím, že jenom chvilku trval stav, že jsme měli v české politice politika, který byl uvolněn na obci, na kraji i v zákonodárném sboru, ale to v této chvíli neplatí.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s1 Proto si myslím, že ten návrh si zaslouží zamítnout.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s2 A pokud chceme zabránit kumulaci funkcí, o tom se bavme, tak tomu zabraňme zákonem.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s3 sám říkám, že nevím, jak bych hlasoval.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s4 Určitě bych podrobně poslouchal argumenty pro a proti, protože na jedné straně je ten argument, který slýcháme: Starosta, hejtman je v Praze, může se potkat s ministry, vyjednat dobré věci pro svůj kraj, pro svou obec.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s5 Nijak to nezpochybňuji.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s6 Tento argument je bezesporu pravdivý.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s7 Na druhé straně je argument, že ve Sněmovně či v Senátu děláte celostátní politiku.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s8 Měli byste řešit celostátní zájmy a mnohdy legitimně se celostátní zájmy míjejí se zájmy obce či kraje.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s9 Je to naprosto legitimní, vůbec nezáleží na politické příslušnosti, abychom si rozuměli, že tu debatu nevedu z pozice koalice versus opozice, resp. v mém případě opozice vůči koalici.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s10 Myslím, že i tento názor je pravdivý.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s11 Takže máme dobré důvody pro to, aby to bylo.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s12 A máme dobré důvody pro to, aby to nebylo.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s13 A zákonodárný sbor by měl rozhodnout, zda převáží ty první a necháme stávající model, nebo převáží pohled, který je v několika západních zemích, že ten druhý pohled je důležitější než ten první, a zakážeme to zákonem.
ps2017-026-06-008-023.u6.p6.s14 Opět bychom to museli udělat od nového funkčního období, na úrovni krajů, nebo obcí, aby ti lidé, kteří kandidují, věděli, do čeho jdou a jaká jsou pravidla hry, a měli jistotu, že během jejich mandátu se nic nezmění.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s1 Vzpomínám si na nešťastný návrh, myslím že z dílny sociálních demokratů, v době jsem působil v komunální politice, kdy uprostřed volebního období zákonodárci rozhodli většinou, že členem rady města nemůže být ředitel příspěvkové organizace, kterou zřizuje to město.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s2 Mnozí k tomu přistoupili, řekl bych, švejkovským způsobem, my v Opavě taky.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s3 Abychom naplnili literu zákona, než rozhodne Ústavní soud - pak se k tomu dostanu, jak rozhodl Ústavní soud - tak jsme to podle zákona předložili zastupitelstvu, návrh na odvolání těch radních.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s4 jsem je prosil, aby neodstupovali.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s5 A v zastupitelstvu byl jeden hlas pro odvolání.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s6 To znamená, tento pohled sdílela i naše tehdejší opozice.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s7 Následně Ústavní soud tento zákon zrušil s argumentem, že mění pravidla hry uprostřed volebního období.
ps2017-026-06-008-023.u6.p7.s8 A tento návrh dělá to samé.
ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s1 Tak pokud chceme zakázat souběh funkcí, udělejme to zákonem, nesahejme na odměny.
ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s2 Navíc bude docházet k absurdní situaci, pokud by zákon prošel v této verzi, že uvolněný starosta, který je současně poslanec či senátor, bude mít ze zákona nižší plat než neuvolněný starosta či hejtman nebo místostarosta.
ps2017-026-06-008-023.u6.p8.s3 To je přece absurdní.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s1 vím, že může být protiargument, že zastupitelstvo může snížit odměnu neuvolněnému starostovi či místostarostovi.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s2 Ale proč by to dělali, když jednou rozhodli?
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s3 se jednou sešli, rozhodli, zda ten člověk je uvolněný, nebo není uvolněný.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s4 A v případě neuvolnění rozhodli o výši odměny, kdy zákon opravdu stanovuje pouze horní hranici a není to taxativně jako v případě uvolněných.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s5 To jsou podle pádné důvody pro to, abychom ten zákon neschválili.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s6 A pokud se chceme bavit vážně o zamezení kumulací funkcí, my jsme na tu politickou debatu připraveni s tím, že dopředu neříkáme, že budeme pro, nebo proti.
ps2017-026-06-008-023.u6.p9.s7 Protože říkám, ty argumenty se musí zvážit z obou stran.

Text viewDownload CoNNL-U