|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-29 ps2017-026-05-005-031 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 333/ - prvé čtení

Date2019-01-29
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/031
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026173.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 448 • previousnext

ps2017-026-05-005-031.u1.p1.s1 31.
ps2017-026-05-005-031.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 333/ - prvé čtení
ps2017-026-05-005-031.u1.p2.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a zpravodaj pro prvé čtení Lukáš Kolářík.
ps2017-026-05-005-031.u1.p2.s2 Paní ministryně, myslím, že je dostatečný klid, abyste mohla přednést své úvodní slovo.
ps2017-026-05-005-031.u1.p2.s3 Máte slovo.
ps2017-026-05-005-031.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-005-031.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi uvést sněmovní tisk č. 333, což je návrh novely zákona o nemocenském pojištění.
ps2017-026-05-005-031.u2.p2.s1 Návrh zákona se předkládá v návaznosti na zrušení karenční doby při dočasné pracovní neschopnosti.
ps2017-026-05-005-031.u2.p2.s2 Poskytování náhrady mzdy již od prvého dne trvání dočasné pracovní neschopnosti je totiž potřebné vyvážit posílením kontrolní činnosti zaměstnavatelů a orgánů nemocenského pojištění, zejména okresních správ sociálního zabezpečení, ve věci správnosti posuzování dočasné pracovní neschopnosti a kontroly dodržování režimu dočasně práce neschopného pojištěnce, k čemuž vytváří navržená právní úprava lepší předpoklady.
ps2017-026-05-005-031.u2.p2.s3 V podstatě se jedná o zavedení první fáze eNeschopenky.
ps2017-026-05-005-031.u2.p3.s1 Návrh zákona obsahuje dvě hlavní opatření, a to zavedení povinné elektronické formy hlášení ošetřujícího lékaře o vzniku a ukončení dočasné pracovní neschopnosti podávaného okresní správě sociálního zabezpečení a s tím související zkrácení lhůty, v níž ošetřující lékař toto rozhodnutí odesílá, a druhá věc, rozšíření okruhu údajů, které mohou orgány nemocenského pojištění sdělovat zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců.
ps2017-026-05-005-031.u2.p3.s2 Zavedení povinné elektronizace hlášení o vzniku a o ukončení dočasné pracovní neschopnosti přinese potřebné urychlení předávání informací mezi ošetřujícím lékařem a okresní správou sociálního zabezpečení.
ps2017-026-05-005-031.u2.p3.s3 Umožní se tak okresní správě sociálního zabezpečení pružněji reagovat na žádost zaměstnavatele o sdělení informace o dočasné pracovní neschopnosti jeho zaměstnance, a to především v těch případech, kdy zaměstnanec -
ps2017-026-05-005-031.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás přece jen přeruším a požádám sněmovnu o klid!
ps2017-026-05-005-031.u3.p1.s2 Pokud, kolegové a kolegyně, diskutujete jiné téma, než je novela zákona o nemocenském pojištění, prosím v předsálí, paní ministryně šanci své úvodní slovo dokončit v důstojné atmosféře.
ps2017-026-05-005-031.u3.p2.s1 Děkuji, můžete pokračovat.
ps2017-026-05-005-031.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-005-031.u4.p1.s2 ... kdy zaměstnanec svou oznamovací povinnost vůči zaměstnavateli buď nesplní, nebo si bude chtít zaměstnavatel tyto skutečnosti sám ověřit.
ps2017-026-05-005-031.u4.p1.s3 Zákon předpokládá elektronickou formu komunikace mezi zaměstnavatelem a okresní správou sociálního zabezpečení a zaměstnavatelé si tak budou moci velmi rychle ověřit, zda zaměstnanec, který nenastoupil do práce, je v pracovní neschopnosti, či nikoliv.
ps2017-026-05-005-031.u4.p2.s1 Účinnost tohoto návrhu zákona se stanoví dnem 1. července 2019, tedy ke stejnému dni, k němuž se navrhuje zrušení karenční doby.
ps2017-026-05-005-031.u4.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-05-005-031.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové.
ps2017-026-05-005-031.u5.p1.s2 Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Lukáše Koláříka, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-026-05-005-031.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s2 Děkuji za slovo.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s3 bych tady přednesl zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku číslo 333, to je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 187, o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s4 Tento sněmovní tisk byl rozeslán poslancům 19. listopadu 2018.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s5 Následně organizační výbor po projednání návrhu zákona doporučil 22. listopadu svým usnesením k projednání a rovněž navrhl výbor pro sociální politiku jako výbor garanční.
ps2017-026-05-005-031.u6.p1.s6 Projednávání tisku je i navrženo na pořad této schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s1 Navržená novela reaguje na zrušení karenční doby, aby bylo vyhověno požadavku zaměstnavatelů k okamžitému ověření, zdali je zaměstnanec nemocný.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s2 Tento návrh zavádí povinnost lékařů vydávat části dočasné pracovní neschopnosti v elektronické podobě.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s3 Jedná se pouze o civilní sféru.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s4 Nejedná se tedy o příslušníky bezpečnostních sborů a podobně.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s5 Jde zejména o komunikaci na ose lékař a Česká správa sociálního zabezpečení.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s6 Povinnost sdělit zaměstnavateli dočasnou pracovní neschopnost zaměstnance je ponechána právě na zaměstnanci, a to bez zbytečného odkladu.
ps2017-026-05-005-031.u6.p2.s7 Zaměstnavatel dostává pouze možnost si ověřit pracovní neschopnost zaměstnance od příslušného orgánu nemocenského pojištění, což se jeví administrativně problematické, zejména u zaměstnavatelů s vysokým počtem zaměstnanců.
ps2017-026-05-005-031.u6.p3.s1 Sdružení praktických lékařů dále namítá, že Česká správa sociálního zabezpečení na odpověď zaměstnavateli osm dní, což tedy hluboce přesáhne dobu nemoci a dobu i karenční doby.
ps2017-026-05-005-031.u6.p3.s2 Zaměstnavatel se o nemoci svého zaměstnance nedozví online nic.
ps2017-026-05-005-031.u6.p3.s3 Do databáze eNeschopenek bude mít totiž přístup pouze Česká správa sociálního zabezpečení.
ps2017-026-05-005-031.u6.p3.s4 Zároveň návrh zkracuje lhůtu lékaře na oznámení o počátku a konci doby pracovní neschopnosti ze tří pracovních dnů na dva dny, resp. nejpozději v den následující po dni, kdy lékař vydal rozhodnutí o vzniku nebo ukončení dočasné pracovní neschopnosti.
ps2017-026-05-005-031.u6.p4.s1 Navržená právní úprava počítá se vznikem nákladů na straně lékařů.
ps2017-026-05-005-031.u6.p4.s2 Jedná se o pořízení lékařského softwaru nebo i celé výpočetní techniky, například v případě venkovských lékařů.
ps2017-026-05-005-031.u6.p5.s1 Návrh obsahuje i změnu režimu volných vycházek, kdy je určuje lékař, a nebude tak zapotřebí opakovaných povolení ze strany posudkové služby OSSZ.
ps2017-026-05-005-031.u6.p6.s1 Tento návrh mimo jiné odmítá Svaz průmyslu a dopravy, Sdružení praktických lékařů i Společnost všeobecného lékařství.
ps2017-026-05-005-031.u6.p6.s2 Jeví se to jako nějaký mezikrok (nesrozumitelné)eNeschopenky, jejíž plnohodnotná verze je slibována ministerstvem od 1. 1. 2020.
ps2017-026-05-005-031.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a nyní otevřeme obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Jana Bauera, dále pana kolegy Kaňkovského.
ps2017-026-05-005-031.u7.p1.s2 Ano.
ps2017-026-05-005-031.u7.p1.s3 Požádal bych o totéž.
ps2017-026-05-005-031.u7.p1.s4 Slovo pan poslanec Jan Bauer.
ps2017-026-05-005-031.u7.p1.s5 Prosím.
ps2017-026-05-005-031.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-05-005-031.u8.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, návrh právní úpravy eNeschopenky byl zpracován urychleně a neprošel řádným legislativním procesem.
ps2017-026-05-005-031.u8.p1.s3 K navrhované právní úpravě eNeschopenky neproběhlo standardní připomínkové řízení ani procedura hodnocení dopadu regulace RIA.
ps2017-026-05-005-031.u8.p1.s4 Návrhy právní úpravy eNeschopenky sice Ministerstvo práce a sociálních věcí urychleně konzultovalo se služebními orgány nemocenského pojištění včetně zástupců zpravodajských služeb, tato spolupráce však samozřejmě nemohla řádné připomínkové řízení nahradit.
ps2017-026-05-005-031.u8.p1.s5 Elektronizace takto komplexního procesu bez důkladné analýzy stávajícího stavu, vyhodnocení všech rizik a kvalitně připravené a řádně připomínkované právní úpravy včetně zahrnutí všech orgánů sociálního zabezpečení je riziková.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s1 Vážené dámy a pánové, to překvapivě nebyla moje slova.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s2 totiž nemám zapotřebí být ke všemu, co předkládá naše vláda za každou cenu kritický, ale to byla citace samotného Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s3 Našel jsem je v důvodové zprávě k jinému návrhu zákona, který prošel, nebo projde ve druhém čtení, protože momentálně se tady nachází několik sněmovních tisků, které řeší, nebo mají za snahu řešit eNeschopenku, a je to právě k tomu, kterým po nás vláda chce zrušit původní návrh zavádějící eNeschopenku, protože je jaksi nestihla realizovat.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s4 Ta slova necituji určitě náhodně, ani není úmyslem útočit nyní na ministerstvo za dřívější chyby, jenže problém je v tom, že ani v případě zákona, který je před námi teď, v tuto chvíli, tento sněmovní tisk, ministerstvo nepostupovalo jinak.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s5 Projednávaný zákon o nemocenském pojištění totiž na výjimku prošel zkráceným připomínkovým řízením a nebylo u něj provedeno hodnocení dopadů RIA.
ps2017-026-05-005-031.u8.p2.s6 Slovy ministerstva, návrh právní úpravy eNeschopenky byl zpracován urychleně a neprošel řádným legislativním procesem.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s1 Když se navíc detailněji podíváte na průběh přípravy tohoto návrhu, zjistíte, že k němu bylo několik velmi zásadních připomínek například ze strany klíčového Ministerstva zdravotnictví nebo Úřadu na ochranu osobních údajů.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s2 Pravda je, že ministerstvo jako předkladatel na tyto připomínky zareagovalo, a to prostým vypuštěním sporných paragrafů.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s3 Na jednu stranu zřejmě udělalo dobře, na druhou stranu to ukazuje na bídu přípravy legislativních návrhů ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s4 Velmi často se tomu říká legislativní diletantismus nebo neumětelství.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s5 Takže nevím.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s6 Máme být rádi, že se vláda rozhoupala, konečně do Sněmovny poslala něco, co může přiblížit zavádění eNeschopenky do praxe, byť zatím jen v první etapě a bez vyřešení dalších navazujících záležitostí, anebo máme vládě tento návrh vrátit, aby se nejdříve domluvily rezorty mezi sebou a do Sněmovny doputoval komplexní a provázaný návrh, který bude akceptován ze strany lékařů, poskytovatelů zdravotních služeb, zaměstnanců a pojištěnců a také zaměstnavatelů, tedy všech, kterých se to bude bytostně do budoucna dotýkat?
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s7 Nesporně platí, že elektronizace procesu rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti je bez diskuse nutná a patří do 21. století.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s8 Ale anabáze, kterou tady opakovaně podstupujeme kvůli zavádění eNeschopenky, bohužel ukazuje, že vláda není schopná na požadavky dnešní doby zavčas reagovat a v případě související legislativy vytrvale selhává.
ps2017-026-05-005-031.u8.p3.s9 Možná by se měla věnovat, a teď slovy ministerstva, řádnému legislativnímu procesu a nevyčerpávat se prosazováním populistických opatření, jako bylo třeba v nedávné minulosti zrušení fungující karenční doby.
ps2017-026-05-005-031.u8.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-026-05-005-031.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Janu Bauerovi.
ps2017-026-05-005-031.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Vít Kaňkovský, připraví se paní poslankyně Pekarová.
ps2017-026-05-005-031.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-05-005-031.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se také vyjádřil za klub KDU-ČSL k předložené novele zákona o nemocenském pojištění, který za vládu předkládá paní ministryně Maláčová ve sněmovním tisku 333.
ps2017-026-05-005-031.u10.p1.s2 Navážu na kolegu Bauera.
ps2017-026-05-005-031.u10.p2.s1 Podle našeho názoru všichni víme, do jakého tristního stavu se dostal projekt tzv. eNeschopenky.
ps2017-026-05-005-031.u10.p2.s2 Jak zde zaznělo, máme v tuto chvíli ve Sněmovně několik sněmovních tisků, které se zabývají elektronizací dočasné pracovní neschopnosti, a již zde bylo zmíněno, že mimo jiné zde máme sněmovní tisk 204, kde dneska také v citované důvodové zprávě se praví řada věcí, ale mimo jiné se zde praví, že projekt eNeschopenky je velmi složitý legislativně i technicky, a předkladatelé sněmovního tisku 204 v podstatě odůvodňují zrušení projektu eNeschopenky právě jeho složitostí a nedostatkem času k jeho přípravě.
ps2017-026-05-005-031.u10.p2.s3 Tolik sněmovní tisk 204, který máme ve druhém čtení.
ps2017-026-05-005-031.u10.p2.s4 Je tam i zajímavé stanovisko garančního výboru.
ps2017-026-05-005-031.u10.p2.s5 Nebudu ho zde rozebírat.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s1 A teď se dostávám k tomu, co v tuto chvíli vláda předkládá, a to je nový návrh řešení elektronické neschopenky.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s2 za sebe mohu říci, že nejsem odpůrce elektronizace ve zdravotnictví.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s3 Nicméně vždy si myslím a jsem o tom přesvědčen, že je potřeba dbát na to, aby ta elektronizace ve zdravotnictví, ale i ve veřejné správě byla efektivní.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s4 A pokud se zamyslíme nad tím, co v tuto chvíli nám Ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá ve sněmovním tisku 333, tak to nelze hodnotit nijak jinak než jako polotovar.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s5 Je zde navrženo to, že budeme mít dva díly dočasné pracovní neschopnosti řešené elektronickou formou.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s6 Je to v rámci zrychlení informací směrem k České správě sociálního zabezpečení a také na možnost dotazů zaměstnavatelů.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s7 A zbytek těch dílů dočasné pracovní neschopnosti zůstává ve fakultativní podobě.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s8 Vláda to uvádí, že to je vlastně první krok, že to je první etapa řešení elektronické neschopenky, ale se ptám, proč jdeme cestou zase nějakého polotovaru.
ps2017-026-05-005-031.u10.p3.s9 Proč nejsme schopni připravit komplexní normu, která nám zavede kompletní elektronickou neschopenku, která bude projednaná se všemi zainteresovanými subjekty a se kterou bude i v odborné veřejnosti alespoň částečný souhlas.
ps2017-026-05-005-031.u10.p4.s1 Co považuji za velký problém, je navržená legisvakance tohoto zákona.
ps2017-026-05-005-031.u10.p4.s2 Jak paní ministryně zmínila, účinnost je navržena od 1. 7. 2019.
ps2017-026-05-005-031.u10.p4.s3 Pokud si uvědomíme, že jsme dnes v prvém čtení tohoto sněmovního tisku, tak i při optimistickém předpokladu nejsme schopni projít celým legislativním procesem dříve než v dubnu tohoto roku.
ps2017-026-05-005-031.u10.p4.s4 A poté zbudou zdravotnickým zařízením a dalším dotčeným subjektům dva měsíce na to, aby se na tuto zásadní změnu připravily.
ps2017-026-05-005-031.u10.p4.s5 A tady se opět odkážu na důvodovou zprávu, a ta je k tomuto tisku, kde předkladatelé hovoří, a tady cituji: Vzhledem k zavedení povinnosti ošetřujícího lékaře zasílat rozhodnutí o vzniku a o skončení dočasné pracovní neschopnosti příslušné okresní správě sociálního zabezpečení pouze elektronicky lze očekávat, že na tuto skutečnost zareagují i dodavatelé lékařského softwaru.
ps2017-026-05-005-031.u10.p5.s1 Za to zní logicky.
ps2017-026-05-005-031.u10.p5.s2 Pokud si někdo nechá udělat software na řešení elektronické neschopenky, tak zcela jistě bude chtít, aby tam byly i ty nadstavby pro budoucí kroky.
ps2017-026-05-005-031.u10.p5.s3 Ale opět se ptám: Skutečně si myslíme, že dodavatelé toho softwaru to stihnou za dva měsíce?
ps2017-026-05-005-031.u10.p5.s4 A že budou k tomu i motivováni do doby, než vyjde zákon ve Sbírce zákonů?

Text viewDownload CoNNL-U