|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-29 ps2017-026-05-001-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Návrh poslanců Ivana Bartoše, Jakuba Michálka, Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 50/ - druhé čtení

Date2019-01-29
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026163.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 254 • previousnext

ps2017-026-05-001-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-026-05-001-006.u1.p1.s2 Návrh poslanců Ivana Bartoše, Jakuba Michálka, Radka Holomčíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 50/ - druhé čtení
ps2017-026-05-001-006.u1.p2.s1 Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 13. listopadu 2018 na 20. schůzi Poslanecké sněmovny před ukončením obecné rozpravy, a to do vyjádření ministra obrany, usnesení Poslanecké sněmovny č. 387 z 20. schůze Poslanecké sněmovny.
ps2017-026-05-001-006.u1.p2.s2 Vyjádření ministra obrany Lubomíra Metnara vám bylo rozesláno dne 6. prosince 2018 do elektronické pošty poslancům na poslanecké kluby.
ps2017-026-05-001-006.u1.p3.s1 U stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Michálek a zpravodaj garančního výboru, kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslanec Ondřej Profant.
ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s1 Ptám se, zda je znovu zájem o vystoupení navrhovatele, případně zpravodajů.
ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s2 Není tomu tak.
ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s3 Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2017-026-05-001-006.u1.p4.s4 Do obecné rozpravy mám v tuto chvíli přihlášeného pana poslance Vícha jako prvního.
ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s1 vás ještě jednou poprosím o klid v sále.
ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s2 Případné diskuse prosím přeneste do předsálí.
ps2017-026-05-001-006.u1.p5.s3 Děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s2 Kolegyně, kolegové, členové vlády, chtěl bych říci, že v období, kdy byl tento materiál přerušen, tento materiál projednal a schválil výbor pro obranu, který přijal pozměňovací návrh, který je označen jako sněmovní tisk 50/10.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s3 Tento pozměňovací návrh byl vložen do systému.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s4 Obecně se jedná o věci, které se týkají prvků a subjektů kritické infrastruktury, objektů důležitých pro obranu státu, objektů možného napadení.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s5 Jsou to věci, které mají vztahy na zákony o krizovém řízení atd.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s6 Do tohoto pozměňovacího návrhu byl zakomponován i návrh Ministerstva obrany, aby byl tento pozměňovací návrh rozšířen, nebo ta výjimka byla i pro podniky, jejichž zřizovatelem je Ministerstvo obrany.
ps2017-026-05-001-006.u2.p1.s7 To je shrnutí tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2017-026-05-001-006.u2.p2.s1 se potom v podrobné rozpravě k tomuto pozměňovacímu návrhu přihlásím.
ps2017-026-05-001-006.u2.p2.s2 Děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s2 Jako druhá se do diskuse přihlásila paní poslankyně Černochová.
ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s3 Připraví se pan poslanec Chvojka.
ps2017-026-05-001-006.u3.p1.s4 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s2 Krásné odpoledne, dámy a pánové.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s3 Dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacím návrhům, které jsem dala do systému pod čísly 1823 a 1824.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s4 Tyto pozměňovací návrhy se týkají ustanovení § 2 odst. 3 zákona.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s5 Doplňuje se vynětí informování o probíhajícím trestním řízení z působnosti zákona o svobodném přístupu k informacím.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s6 V současné době jsou tak orgány činné v trestním řízení bohužel zahlceny řadou žádostí o informace, které směřují k běžícím trestním řízením, a tyto orgány pak každé neposkytnutí informace musejí složitě odůvodňovat.
ps2017-026-05-001-006.u4.p1.s7 Navrhovaná právní úprava se tak vrací k původnímu smyslu stávajícího znění § 11 odst. 4 písm. a) zákona, tedy vyloučit možnost žádat o informace o probíhajícím trestním řízení.
ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s1 V praxi o poskytování informací na základě zákona se velmi často vyskytují i žádosti směřující k poskytnutí řady různých vnitřních informací, které nejsou ani vnitřními pokyny, ani personálními předpisy podle stávající právní úpravy uvedené v § 11 odst. 1 písm. a) zákona.
ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s2 Jedná se například o informace o interních a probačních postupech, přípravné materiály na různá soudní jednání a řízení u správních orgánů, přípravné materiály na jednání poradních orgánů či pracovních koordinačních skupin, ale též žádosti o informace k zadání zkušebních otázek před výběrovými řízeními v personální oblasti, záznamy z pracovních cest apod.
ps2017-026-05-001-006.u4.p2.s3 Tyto informace nijak nezasahují do práv osob stojících vně povinného subjektu, přitom ale není vždy žádoucí je poskytovat, neboť by to v důsledku mohlo vést k narušování výkonu působnosti povinného subjektu.
ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s1 Žádat o informace je nejenom ústavně zaručeným právem vyplývajícím z článku 17 Listiny základních práv a svobod, ale současně je s tímto právem spojena i určitá míra odpovědnosti.
ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s2 Vyřizování žádostí o informace je spojeno s formálním procesem, a proto je namístě, aby ten, kdo ho iniciuje, byl alespoň základním způsobem identifikován a tato identifikace byla stvrzena.
ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s3 Jako v případě jiných podání se nově vyžaduje podpis žádosti o informace, a to buď fyzický, nebo elektronický v případě podání žádosti elektronicky, u žádostí zaslaných cestou datových schránek vyplývá stvrzení identifikace žadatele právě z tohoto způsobu podání žádosti.
ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s4 Navržená právní úprava nemá v žádném případě za cíl omezit možnost žádat o informace, ale ne tak, že ti lidé budou vystupovat jako anonymové.
ps2017-026-05-001-006.u4.p3.s5 Současně se navrženou právní úpravou určitým způsobem posiluje odpovědnost žadatele za podanou žádost o informaci.
ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s1 Dosavadní znění § 17 odst. 5 zákona vychází mlčky z předpokladu, že po zaplacení úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací budou tyto informace žadateli poskytnuty.
ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s2 To znamená, že povinný subjekt by měl tyto informace připravit, vyhledat ještě před zaplacením úhrady, tedy v situaci, kdy neví, zda požadovaná úhrada bude, či nebude zaplacena.
ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s3 To samozřejmě stírá význam citovaného ustanovení jako ochrany povinných subjektů před zbytečným vyžadováním nadměrně rozsáhlých informací, resp. povinným subjektům částečně hradit náklady práce spojené s touto činností.
ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s4 Navíc může vést k situaci, kdy původní žadatel sice úhradu nezaplatí a informace nedostane, ale později o požádá někdo jiný, můžeme se třeba i domnívat, že to může být nějaká nastrčená osoba, komu je povinný subjekt poskytne zadarmo, protože informace bude mít již shromážděny a nebude je muset pro tuto žádost vyhledávat.
ps2017-026-05-001-006.u4.p4.s5 Zákon by tedy měl výslovně stanovit, že i s vyhledáváním informací bude započato po zaplacení úhrady.
ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s1 Pozměňovací návrh, ke kterému se hlásím pod číslem 1824, se týká problematiky, která vyplynula z judikatury Nejvyššího správního soudu.
ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s2 Je to například rozsudek číslo jednací 8AE 55/201166 ze dne 22. 10. 2014, kdy musí povinné subjekty umožňovat uplatňování práv osobám, které by mohly být poskytnutými informacemi dotčeny, zejména v případech, kdy jsou požadovány informace týkající se projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby, osobních údajů a obchodního tajemství.
ps2017-026-05-001-006.u4.p5.s3 Tyto osoby mají dle citované judikatury právo plynoucí ze základních zásad činnosti správních orgánů zakotvených v zákoně 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tj. v průběhu vyřizování žádosti mají být povinným subjektem vyrozuměny o podané žádosti i v případě, i uvažovaném způsobu rozhodnutí jim musí být v přiměřené době umožněno se k věci vyjádřit.
ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s1 Základní lhůta pro vyřízení žádosti o poskytnutí informace činí 15 dnů.
ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s2 V této lhůtě by měl povinný subjekt identifikovat okruh dotčených osob, zpracovat vyrozumění o podané žádosti, případně o uvažovaném způsobu jeho vyřízení, nebo vyrozumění doručit dotčeným osobám a poskytnout jim přiměřenou dobu pro jejich případnou reakci.
ps2017-026-05-001-006.u4.p6.s3 Nemá-li povinný subjekt k dispozici kontaktní údaj umožňující elektronickou komunikaci s dotčenými osobami, případně tyto osoby nejsou tímto způsobem základní lhůty pro vyřízení žádosti dosažitelné, například z důvodu nemoci nebo dovolené, může docházet k situacím, kdy podstatný podklad od dotčené osoby nemá povinný subjekt k dispozici ve lhůtě pro poskytnutí informace a nemůže jej nijak využít.
ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s1 Dále navrhuji zjednodušení vyřizování žádostí o poskytnutí informace v případech, kdy informace je poskytována formou listinné či elektronické kopie dokumentu, v němž je provedena v souladu s právními předpisy pouze anonymizace osobních údajů.
ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s2 Návrh vychází ze zkušeností povinných subjektů, že žadatelé zpravidla nemají zájem primárně o osobní údaje obsažené v jimi požadovaném dokumentu, ale účelem jejich žádosti je získat ostatní v něm obsažené informace, přičemž svoji žádost ovšem příslušným způsobem neformulují, mnohdy i proto, že nemají přesnější představu o rozsahu a obsahu dokumentu, jehož kopii požadují.
ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s3 Pro případy, kdy by osobní údaje považoval žadatel za důležitou součást informace, kterou hodlá získat, měl by možnost tuto skutečnost povinnému subjektu sdělit způsobem, jaký zákon o svobodném přístupu k informacím stanoví pro podání písemné žádosti samozřejmě předpisově.
ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s4 A povinný subjekt by byl povinen v sedmidenní lhůtě vydat rozhodnutí.
ps2017-026-05-001-006.u4.p7.s5 Pro případ, že by tak povinný subjekt neučinil, měl by žadatel možnost podat na jeho postup stížnost.
ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s1 To je asi tak všechno k odůvodnění k těmto mým pozměňovacím návrhům.
ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s2 Pozměňovací návrh, který vyplynul z Ministerstva obrany a následně jej projednal výbor pro obranu, ten tady odůvodňoval pan kolega poslanec Vích, tak samozřejmě jenom avizuji, že i tento návrh podpořím.
ps2017-026-05-001-006.u4.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s1 vám děkuji, paní poslankyně.
ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s2 Další je přihlášen do rozpravy pan předseda Chvojka, poté se připraví pan poslanec Luzar.
ps2017-026-05-001-006.u5.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s2 Hezké odpoledne kolegyně, kolegové.
ps2017-026-05-001-006.u6.p1.s3 bych se chtěl ne přihlásit, to udělám v podrobné rozpravě, ale osvětlit, proč podávám pozměňovací návrh k tomuto tisku a v čem spočívá změna dané novely.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s1 Změna spočívá v tom, že nijak nezasahuji do části druhé, která upravuje registr smluv, ale zasahuji do části první, která upravuje zákon o svobodném přístupu k informacím, a to tak, že v části první navrhuji, aby se články 1 a 2 zrušily bez náhrady.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s2 A moje argumentace je velmi jednoduchá a logická.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s3 Vláda ve svém stanovisku k tomuto tisku číslo 50 poukázala na legislativní nedostatky u novely zákona o svobodném přístupu k informacím v dané části první s tím, že Ministerstvo vnitra připravuje komplexní novelu zákona číslo 106/1999 Sb., která bude upravovat řadu otázek, včetně určení povinných subjektů dle zmiňovaného zákona.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s4 Tuto novelu, doufám, a mám takový příslib od Ministerstva vnitra, začne Sněmovna projednávat ještě letos, a tedy proto navrhuji vypustit navrhovanou úpravu zákona 106 v tisku číslo 50 a vyčkat na úpravu, kterou provede zmiňovaná vládní novela.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s5 si jako bývalý předseda Legislativní rady vlády vážím legislativců, a to těch, kteří jsou zejména na Ministerstvu vnitra.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s6 Myslím si, že ty důvody, proč daný tisk v části, která se týká zákona 106, důvody, proč daná novela není úplně v pořádku, jsou logické a zřetelné, a tudíž bych opravdu počkal na vládní novelu s tím, že projde standardním mezirezortním připomínkovým řízením.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s7 Tak by to mělo být u tak důležité novely.
ps2017-026-05-001-006.u6.p2.s8 A také samozřejmě očekávám projednání na Legislativní radě vlády.
ps2017-026-05-001-006.u6.p3.s1 Děkuji a k danému pozměňovacímu návrhu se ještě přihlásím v rámci podrobné rozpravy.
ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s1 I děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s2 Krátce se omlouvá mezi z pracovních důvodů pan poslanec Pavel Růžička.
ps2017-026-05-001-006.u7.p1.s3 Další je přihlášen pan poslanec Luzar, poté pan poslanec Jurečka.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s2 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, mám drobný problém s tím, že se mi v rámci pozměňovacích návrhů, které jsem připravoval k tomuto tisku, nepodařilo do elektronické podoby převést svůj pozměňovací návrh, kterým jsem se chtěl přihlásit, a nevím, jak to teď momentálně vyřešit, protože ho mám pouze v papírové kopii a v podrobné rozpravě ho budu muset asi přečíst a chvilku vás zdržet, aby zůstal načten.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s3 A pokud se mi podaří najít v elektronické podobě tento dokument, tak vás jenom na něj odkážu.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s4 Ale v podrobné rozpravě prosím o trpělivost s tím, že v tom zmatku jsem netušil, že ten bod bude zařazen, jelikož jsem spoléhal na to, že rozum a rozhodnutí Ústavního soudu v tomto bodě bude přednostní.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s5 Přesto tak neprošlo, tak vás budu asi v podrobné rozpravě trošku více zdržovat.
ps2017-026-05-001-006.u8.p1.s6 Děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s2 Tak snad to nebude moc dlouhé, pane poslanče.
ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s3 To budete muset opravdu přečíst na protokol.
ps2017-026-05-001-006.u9.p1.s4 Pan poslanec Jurečka.
ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s2 Vážený pane předsedo, členové a členky vlády, milé kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se také zhostil představení svého pozměňovacího návrhu.
ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s3 jsem původně doufal, že tato Sněmovna bude mít ve většině selský rozum a s ohledem na to, že příští dny zaznít výrok Ústavního soudu, který se týká toho, co novelizujeme, že počkáme ty dva týdny.
ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s4 Když se tak nestalo, tak jsem nucen tady tento svůj pozměňovací návrh načíst a představit ho.
ps2017-026-05-001-006.u10.p1.s5 Je to pozměňující návrh číslo 1124 a týká se části zákona 340, zákona o registru smluv.
ps2017-026-05-001-006.u10.p2.s1 Dovolte mi tedy sdělit odůvodnění.
ps2017-026-05-001-006.u10.p2.s2 Cílem mého pozměňovacího návrhu je zachovat výjimku z povinnosti uveřejňování smlouvy v registru smluv pro povinné subjekty, které se pohybují v konkurenčním prostředí, to je pro státní podniky, národní podnik Budějovický Budvar, veřejné výzkumné instituce, státní zkušebny a další právnické osoby s majetkovou účastí státu nebo územně samosprávného celku.
ps2017-026-05-001-006.u10.p3.s1 Text výjimky, která je součástí zákona o registru smluv relativně krátkou dobu, je výsledkem složitě hledaného kompromisu v minulém volebním období v této Poslanecké sněmovně.
ps2017-026-05-001-006.u10.p3.s2 Ostatně i vláda se ve svém neutrálním stanovisku k návrhu zákona ke zrušení této výjimky postavila jednoznačně odmítavě, když konstatovala, že s ohledem na krátkou dobu, po kterou je toto ustanovení účinné, by jeho případné zrušení mělo být předmětem širšího konsenzu, aby výsledná právní úprava byla stabilní z dlouhodobého hlediska.
ps2017-026-05-001-006.u10.p4.s1 Důvody, které zákonodárce vedly k zakotvení této výjimky, jsou podrobně popsány v důvodové zprávě k zákonu č. 249/2017 Sb., kterým byl zákon o registru smluv novelizován, a jsou nadále relevantní.
ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s1 Zákon o registru smluv ve svém původním znění uvedl státní podniky a další právnické osoby s majetkovou účastí státu nebo územně samosprávného celku, které se pohybují v konkurenčním prostředí, do svízelné situace, když je de facto nutil odhalovat konkurentům svou obchodní strategii.
ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s2 Zákon o registru smluv sice poskytuje určitou ochranu obchodního tajemství, ovšem za cenu nepřijatelného rizika právní nejistoty v podobě možného zneplatnění dříve uzavřených smluv.
ps2017-026-05-001-006.u10.p5.s3 Jednoznačná legální definice obchodního tajemství totiž neexistuje a výklad toho, co je obchodní tajemství, provádějí v každém konkrétním případě soudy.

Text viewDownload CoNNL-U