|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-014-037 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

37. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - prvé čtení

Date2019-01-25
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/037
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026153.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 366 • previousnext

ps2017-026-04-014-037.u1.p1.s1 37.
ps2017-026-04-014-037.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 298/ - prvé čtení
ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková.
ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s3 Zároveň se připraví jako zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vojtěch Munzar, který je již připraven za stolkem.
ps2017-026-04-014-037.u1.p2.s4 Takže paní ministryně, máte slovo.
ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s1 Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci.
ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych uvedla novelu zákona o investičních pobídkách, jejíž součástí je i související změna zákona o zaměstnanosti.
ps2017-026-04-014-037.u2.p1.s3 Návrh zákona byl před předložením vládě, která jej projednala 26. září 2018, dlouhodobě diskutován s odborníky z praxe, se svazy i dotčenými rezorty.
ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s1 Dosavadní nastavení systému investičních pobídek bylo spojeno především s potřebou snížit nezaměstnanost.
ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s2 Toto zaměření však již dlouhodobě neodpovídá aktuálnímu stavu našeho hospodářství.
ps2017-026-04-014-037.u2.p2.s3 Investiční pobídky je proto potřeba poskytovat jen velmi výjimečně a primárně na projekty s vysokou přidanou hodnotou pro Českou republiku, popř. na projekty s lokací v nejvíce hospodářsky postižených regionech České republiky.
ps2017-026-04-014-037.u2.p3.s1 Předložená novela přinese zejména tyto změny:
ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s1 1.
ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s2 Za účelem posílení racionalizace budou veškeré žádosti o investiční pobídky před jejich rozhodnutím podléhat schválení vlády.
ps2017-026-04-014-037.u2.p4.s3 Bez toho nebude investiční pobídka poskytnuta.
ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s1 2.
ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s2 Zvýší se pružnost celého systému investičních pobídek a jeho provázanost s konkrétní hospodářskou situací v České republice, neboť dojde ke kompetenčnímu rozdělení systému mezi zákon a nařízení vlády.
ps2017-026-04-014-037.u2.p5.s3 Z důvodu možnosti uplatňování slevy na dani z příjmu jsou investiční pobídky jediným programem podpory, který je upraven zákonem, a proto se navrhuje převedení pouze některých parametrů podporovaných investic do prováděcího předpisu.
ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s1 3.
ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s2 Budou také investiční pobídky dostupné pouze pro projekty s vyšší přidanou hodnotou, kdy způsob posouzení vyšší přidané hodnoty bude vymezen nařízením vlády.
ps2017-026-04-014-037.u2.p6.s3 Předpokládá se, že investice bude spojená především s kvalifikovaností prováděné práce, podílu výzkumu a vývoje a bude muset být zajištěna předepsaná mzdová úroveň u podporovaného subjektu.
ps2017-026-04-014-037.u2.p7.s1 4.
ps2017-026-04-014-037.u2.p7.s2 Předpokládá se zlepšení dostupnosti investičních pobídek především pro menší lokální české podnikatele snížením vstupních limitů.
ps2017-026-04-014-037.u2.p8.s1 Předkládaná novela zákona posílí roli vlády jak v obecné rovině při určování bližších parametrů podporovaných investic, tak i v individuálním posuzování jednotlivých investičních projektů.
ps2017-026-04-014-037.u2.p8.s2 S ohledem na hospodářské dopady udělovaných investičních pobídek a potřebu důkladně zhodnotit adekvátnost požadované podpory vůči přínosům jednotlivých projektů se tato úprava jeví jako velmi žádoucí.
ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s1 Závěrem mi dovolte, vážené paní poslankyně a páni poslanci, požádat vás o podporu tohoto zákona jak v prvém čtení, tak i v rámci následujícího legislativního procesu v Poslanecké sněmovně.
ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s2 Chtěla bych říci, že současný zákon je skutečně přežitý a novela je velmi nutná.
ps2017-026-04-014-037.u2.p9.s3 Děkuji.
ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s1 To byla paní ministryně Marta Nováková.
ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s2 Než dám prostor panu zpravodaji, přečtu jednu omluvu.
ps2017-026-04-014-037.u3.p1.s3 Pan poslanec Petr Pávek se omlouvá mezi a z důvodu jednání ve volebním kraji.
ps2017-026-04-014-037.u3.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vojtěch Munzar.
ps2017-026-04-014-037.u3.p2.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s2 Vážená paní ministryně, dámy a pánové, dnes vystoupím dvakrát.
ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s3 Vidíte, že jsem přihlášen na tabuli, protože jednou chci vystoupit jako zpravodaj a podruhé abych vás seznámil se svým osobním pohledem na investiční pobídky.
ps2017-026-04-014-037.u4.p1.s4 Nejdříve tedy vystoupím se zpravodajskou zprávou.
ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s1 Jak řekla paní ministryně, tento zákon mění úplně filozofii investičních pobídek.
ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s2 Původní zákon o investičních pobídkách, který je platný dodnes a být novelou změněn, měl de facto tři hlavní cíle.
ps2017-026-04-014-037.u4.p2.s3 Tím prvním byla podpora investic do regionů s nižším ekonomickým výkonem, druhým obecným cílem bylo snižování nezaměstnanosti prostřednictvím tvorby pracovních míst a konečně třetím cílem byla snaha řešit nedostatek domácího kapitálu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p3.s1 Je samozřejmé, že třeba tvorba nových pracovních míst z důvodu růstu ekonomiky, a víme, že mnoho firem dnes problém získat zaměstnance, tak to vedlo předkladatele k novelizaci zákona, i když si můžeme říkat, jestli jde opravdu o novelu, nebo o nový zákon jako takový, protože dochází ke změně v téměř šedesáti místech a i v rámci meziresortního připomínkového řízení se objevovaly poznámky, zda by nebylo smysluplnější řešit stav vytvořením normy zcela nové.
ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s1 Takže ta novela nahrazuje tyto tři původní cíle novými, které si kladou za cíl zlepšení flexibility rozhodování o podpoře dle aktuálních podmínek hospodářské situace, zahrnutí mezi orgány rozhodující o podpoře vlády, za druhé zvýšení přidané hodnoty - to deklarují předkladatelé, to není můj názor - podporovaných projektů, deklarovaný ústup od projektů s nízkou přidanou hodnotou a za třetí zachování intenzivnější podpory v hospodářsky slabších regionech.
ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s2 K tomu je třeba připomenout, že investiční pobídky pro technologická centra a centra strategických služeb se dostaly do zákona v roce 2012.
ps2017-026-04-014-037.u4.p4.s3 Od tohoto roku bylo přijato celkem 502 žádostí o podporu, z toho 8 žádostí bylo z oblasti technologických center a 22 z oblasti center strategických služeb.
ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s1 Nově navrhovatelé navrhují zacílit investiční podporu na projekty s vyšší přidanou hodnotou, a to posílením podpory technologických center a center strategických služeb a zavedením zpřísněných podmínek pro podporu výrobních projektů.
ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s2 Zároveň zachovat zvýšenou podporu v hospodářsky problémových regionech, zlepšit dostupnost pobídek pro malé a střední podnikatele a zlepšit pružnost systému investičních pobídek ve vztahu k aktuální hospodářské situaci.
ps2017-026-04-014-037.u4.p5.s3 Proto se například ruší podmínka počtu pracovních míst a nahrazuje se podmínkou, že 80 % zaměstnanců musí dosáhnout průměrné mzdy v kraji v kombinaci s jednou ze dvou dalších podmínek, buď uzavření smlouvy o spolupráci s výzkumnou organizací nebo vysokou školou v oblasti aktivit výzkumu a vývoje a alespoň 10 % zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním, nebo podíl alespoň 2 % zaměstnanců věnujících se výzkumu a vývoji.
ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s1 Hlavní těžiště novely tedy leží v podpoře právě technologických center a center strategických služeb.
ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s2 Ale protože podle předkladatelů sleva na dani z příjmu, která je hlavní investiční pobídkou, není pro centra dostatečně motivační - přímo cituji z důvodové zprávy -, tak vláda přichází se změkčením podmínek týkajících se například omezení výpočtu pracovních míst v celé společnosti na provozovnu, zvýšení limitu finančního příspěvku apod.
ps2017-026-04-014-037.u4.p6.s3 Nebo se nová pracovní místa mohou obsazovat i dlouhodobě rezidenty pobývajícími v Evropské unii, tedy těmi, co žijí v jiných státech Evropské unie.
ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s1 Pro další projednávání je třeba si uvědomit, že i v tomto sektoru strategických služeb a technologických center se dnes nedostává v České republice dostatečných kvalifikovaných pracovníků.
ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s2 Navíc z důvodu digitalizace a globalizace se jedná zrovna o služby, které jsou velmi snadno přemístitelné.
ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s3 Proto je třeba si klást v prvním čtení otázku, jak tato podpora bude efektivní, zda nebude dále vysávat pracovní trh, kde dneska je nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců.
ps2017-026-04-014-037.u4.p7.s4 Za druhé je třeba si klást otázku, zda po vyčerpání investiční pobídky nejsou tato technologická centra a centra strategických služeb snadno přemístitelná.
ps2017-026-04-014-037.u4.p8.s1 Zároveň je tady třeba připomenout, že kromě investičních pobídek technologická centra a centra strategických sdílených služeb jsou dnes již přímo podporována dotacemi z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.
ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s1 Předkladatelé předpokládají větší flexibilitu v reakci na hospodářský cyklus.
ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s2 To umožní vládě rozhodovat o nastavení bližšího provádění některých podmínek zákona o investičních pobídkách prostřednictvím prováděcího právního předpisu, nařízením vlády, což tady zmínila paní ministryně, protože nařízení vlády a jeho změna je méně časově náročná.
ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s3 Tak to odůvodňují, a to například zúžením podporovaných typů investičních akcí, minimální výší pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, minimální počet vytvořených pracovních míst, konkrétní způsob prokázání vyšší přidané hodnoty, minimální limity pro strategickou investiční akci a maximální výši finančního příspěvku na pořízení majetku při strategické investiční akci.
ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s4 A právě to je velmi významná změna - posílení role vlády jako toho posledního arbitra.
ps2017-026-04-014-037.u4.p9.s5 Vláda by totiž podle návrhu novely měla právo investiční pobídku neudělit zájemci i při splnění podmínek.
ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s1 Bohužel se debata v odborných kruzích kolem tohoto zákona zúžila zejména na tuto otázku, zda být v rozhodování nějaký automatismus na základě splnění kritérií, nebo přidělení pobídky bude politickým rozhodnutím, protože o tom se také v tomto zákoně rozhoduje.
ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s2 V tomto ohledu se na to liší názor třeba Svazu průmyslu a dopravy nebo Hospodářské komory.
ps2017-026-04-014-037.u4.p10.s3 Ale je to hlavně diskuse o tom, kdo bude rozhodovat o konkurenčních výhodách plynoucích z udělení takové investiční pobídky, protože každá investiční pobídka nabízí příjemci konkurenční výhodu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p11.s1 Podle by bylo významnou chybou zužovat diskusi o tomto zákoně jenom na otázku, kdo o tom bude rozhodovat, ale měli bychom se právě zabývat tím, jestli nabízet někomu takto konkurenční výhody, zda vůbec a za jakých podmínek.
ps2017-026-04-014-037.u4.p12.s1 Jak je vidět, dámy a pánové, budeme tady rozhodovat o investičních pobídkách, které jsou zejména z tohoto pohledu dotačním titulem, a jeho kritériích, protože tak jak je zákon koncipován, se jedná o speciální dotační titul, nic jiného.
ps2017-026-04-014-037.u4.p13.s1 V tomto prvním čtení bychom se dnes měli zabývat zejména potřebností takového dotačního titulu a jeho efektivitou při navrhovaných kritériích.
ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s1 V rámci meziresortního připomínkového řízení se objevila řada zásadních obecných připomínek směřujících právě na samou podstatu zákona, které stojí za to znát, a považuji za vhodné vás s nimi seznámit.
ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s2 Zejména jde o připomínky Ministerstva financí, které se podivným řízení osudu změnily v průběhu projednávání ze zásadních na doporučující.
ps2017-026-04-014-037.u4.p14.s3 Šlo o připomínky argumentačně silné a poměrně zásadního charakteru, proto je zde přednesu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s1 Teď citace.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s2 "Ministerstvo financí je toho názoru, že návrhu změny systému v poskytování investičních pobídek musí předcházet důkladná analýza stávajícího fungování systému, zejména vyhodnocení jeho přínosu a nákladů, motivačního účinku, nezbytnosti a tak podobně, a poté musí být stanoveny konkrétní cíle, kterých být dosaženo, a v konečném kroku jakou vhodnou formou a jakými způsoby jich lze dosáhnout.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s3 Komplexnímu posouzení je nutné podrobit fungování systému i z hlediska jeho stávající formy, tedy zákonné úpravy.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s4 Jsme si vědomi, že takové vyhodnocení není jednoduché, nicméně po téměř dvaceti letech účinnosti zákona nezbytné.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s5 Opakovanými novelizacemi, kdy nově navržená kritéria a změny nejsou hlouběji podloženy či zdůvodněny (pro ilustraci lze uvést jako příklad nastavení kritéria deset procent podílu vysokoškolských zaměstnanců), není jisté, že bude dosaženo kýženého cíle, tedy obecně stanovené vyšší přidané hodnoty investic a zlepšení inovačního potenciálu České republiky či podnikatelského prostředí, což jsou cíle sice obtížně definovatelné, ale splnitelné, a tedy i vyhodnotitelné.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s6 Výsledkem je, že budou cíle naplněny nebo nenaplněny, bude vždy následovat další novela.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s7 Tímto způsobem budou dílčí změny zákony vždy pouze reakcí na aktuální situaci.
ps2017-026-04-014-037.u4.p15.s8 Zároveň těmito změnami roste náročnost administrace procesu státu na jedné straně a obtížnost orientace v systému včetně s tím souvisejícího zatížení příjemců četnými kontrolami na straně druhé."
ps2017-026-04-014-037.u4.p16.s1 Ministerstvo průmyslu a obchodu se k tomu postavilo docela svérázným způsobem, a to tvrzením, že k takové analýze je zapotřebí velké množství dlouhodobě kvantifikovaných ekonomických dat, přičemž součástí těchto dat musí být i konkrétní data od příjemců investičních pobídek, která vlastně nejsou k dispozici.
ps2017-026-04-014-037.u4.p16.s2 Což mi přijde zvláštní, pokud tady dvacet let funguje zákon o investičních pobídkách, že MPO při navrhování takto zásadního zákona, o kterém vlastně my budeme rozhodovat, o dotačním titulu, který obnáší pro vaši představu zhruba tři a půl miliardy korun ročně, tři a půl miliardy korun daňových poplatníků, nemá potřebná data, aby vytvořilo analýzu, zda je to potřeba, zda je to efektivní a podobně.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s1 Jinými slovy, proč jsem vám to četl.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s2 Chtěl jsem vám ukázat, že i Ministerstvo financí chtělo důkladnou analýzu, zda mají investiční pobídky nějaký smysl, a bližší zdůvodnění kritérií.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s3 A MPO se k tomu postavilo tak, že je třeba rychle přijmout novelu a analýza by byla příliš zatěžující.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s4 K této připomínce Ministerstva financí se připojil i předseda Legislativní rady vlády, kde - zase citace: RIA se v rámci definice problému věnuje nefunkčnosti stávajícího nástroje investičních pobídek, jako řešení předkládá pouze variantu nulovou, což je stávající stav, která je pro řadu věcných důvodů odmítnuta, a navrhovanou.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s5 Opomíjí tak možná řešení ve vztahu k naplnění cílů.
ps2017-026-04-014-037.u4.p17.s6 Žádáme proto u takto významné novely mající dopady na podnikatelské prostředí a veřejné rozpočty o rozšíření nebo vysvětlení, proč nebyly další varianty zvažovány.
ps2017-026-04-014-037.u4.p18.s1 MPO se k tomu zase postavilo zcela vágně.
ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s1 Ministerstvo financí ve svých připomínkách i pokračovalo, že určení vyšší přidané hodnoty, což je ten hlavní argument předkladatelů, je velmi obtížné, jak sám předkladatel uvádí.
ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s2 Proto nebyla zvolena optimální varianta, jak od sebe odlišit projekty s nízkou a vyšší mírou přidané hodnoty, nýbrž ta jediná relativně přijatelná a zároveň alespoň zdánlivě spravovatelná.
ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s3 S ohledem na obtížná nastavitelná kritéria vyšší přidané hodnoty by měla být zodpovězena zásadní otázka, zda je tato forma, zákon o investičních pobídkách, vůbec vhodná pro tento typ podpory a podporovaných projektů.
ps2017-026-04-014-037.u4.p19.s4 K pochybnostem přispívá i samotný materiál, například svým tvrzením, že sleva na dani z příjmů, která je hlavní investiční pobídkou, není pro centra dostatečně motivační - je to dokonce v důvodové zprávě, obecná část, B, 1.1. -, nebo konstatováním, že zásadním problémem investorů je mimo jiné nedostatek kvalifikované pracovní síly, který se očekávaným přílivem zacílených investic ještě zhorší.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s1 Tak tolik velké výhrady Ministerstva financí k tomuto zákonu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s2 Jak vidíte z uvedených připomínek, není zcela jednoznačné, že uvedená novela je tou optimální variantou a také jedinou možnou a správnou variantou.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s3 Chybí zcela vyhodnocení varianty zrušení investičních pobídek jako zákonného dotačního titulu, jako relevantní varianty.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s4 A také u dopadů do podnikatelského prostředí neobsahuje dopady do ekonomiky regionu, do jeho zaměstnanosti a do fungování stávajících okolních firem a jejich konkurenceschopnost.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s5 Protože to je ta konkurenční výhoda, kterou investiční pobídkou dáváme jedné firmě na úkor ostatních v regionu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s6 Vše se předkládá pouze jako pozitivní dopad.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s7 Je to, jako kdybyste postavili dotovanou hospodu a napsali, že tam klienti se dobře najedí a zvýší to popularitu vašeho města, ale zároveň zapomněli, že tím přetáhnete klienty těm ostatním, co vám platí daně, a ty byste klidně mohli zavřít.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s8 Spíš z toho je patrná snaha udržet tento dotační titul za každou cenu.
ps2017-026-04-014-037.u4.p20.s9 Když není udržitelná jeho stávající podoba, tak je zde snaha ho kompletně celý změnit, ale ponechat možnost utratit tři miliardy daňových poplatníků ročně.

Text viewDownload CoNNL-U