|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-25 ps2017-026-04-012-034 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

34. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 240/ - prvé čtení

Date2019-01-25
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/034
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026151.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 141 • previousnext

ps2017-026-04-012-034.u1.p1.s1 34.
ps2017-026-04-012-034.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 240/ - prvé čtení
ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s1 Pardon, pane poslanče Profante, jsem vás omylem odmazal, tak přihlaste ještě jednou do obecné rozpravy.
ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s2 Z pověření vlády návrh měl uvést premiér Andrej Babiš, nicméně pověřil ministra spravedlnosti Jana Kněžínka.
ps2017-026-04-012-034.u1.p2.s3 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s2 Tento návrh novely zákona o zpravodajských službách, o Bezpečnostní informační službě a o Vojenském zpravodajství reaguje na aktuální společenský vývoj v oblasti, která souvisí s činností zpravodajských služeb, včetně vývoje v oblasti veřejné správy a rozvoje elektronizace, eGovernmentu.
ps2017-026-04-012-034.u2.p1.s3 Jedná se v zásadě o několik dílčích opatření, která tedy mají vytvořit předpoklady pro efektivnější činnost zpravodajských služeb v zájmu ochrany zájmů a bezpečnosti ČR.
ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s1 Jednou z novinek je, že ke stávajícímu oprávnění, podle kterého zpravodajské služby již dnes mohou získávat informace z evidencí vedených ústředními orgány státní správy, mají přibýt pravidla, podle kterých by v případech, kdy to bude důvodné, získávaly podobné informace i od orgánů územní samosprávy, které souvisejí tedy s činností územní samosprávy.
ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s2 Nově by měla být zavedena pravidla pro získávání informací od Generálního ředitelství cel, a to v zásadě v podobném rozsahu, v jakém dnes je možné takové informace získávat již od Finanční správy, od Generálního finančního ředitelství, a rozšíření možnosti, která dnes existuje, získávat informace od bank o jejich činnosti, zejména tedy o tocích finančních prostředků.
ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s3 Samozřejmě ta souvislost je zřejmá.
ps2017-026-04-012-034.u2.p2.s4 Jde zejména o boj proti mezinárodnímu terorismu.
ps2017-026-04-012-034.u2.p3.s1 V návaznosti na rozvoj elektronizace potom se předpokládá zpřesnění a rozšíření pravidel pro evidenční ochranu činnosti zpravodajských služeb.
ps2017-026-04-012-034.u2.p3.s2 Jinými slovy, s tím souvisí i problematika krycích dokladů a vůbec tedy vytváření legendy pro to, aby zpravodajské služby mohly efektivně fungovat i na základě krycích dokladů tak, aby celá ta identita byla dostatečně věrohodná a nebylo možné její rozkrytí neoprávněnými osobami.
ps2017-026-04-012-034.u2.p4.s1 Další novinkou, která přispět zejména k boji s mezinárodním terorismem, je potom vytvoření pravidelně aktualizované referenční databáze osob v digitální podobě, která v zásadě by měla být anonymizovanou evidencí fotografií osob, které jsou nebo mohou být spojeny s teroristickou činností, tak aby je bylo možné případně ztotožnit na základě jejich podobizny.
ps2017-026-04-012-034.u2.p5.s1 A posledním tematickým okruhem je potom sjednocení právní úpravy v oblasti používání odposlechů zpravodajskými službami, kde v současné době existuje jistá disproporce mezi úpravou podle trestního řádu, podle kterého se používání odposlechů povoluje na čtyři měsíce, a úpravou platnou pro zpravodajské služby, kde toto povolení je platné pouze tři měsíce.
ps2017-026-04-012-034.u2.p5.s2 V zásadě jde pouze o sjednocení této lhůty na tu lhůtu čtyřměsíční.
ps2017-026-04-012-034.u2.p6.s1 Vzhledem k tomu, v jaké době se nacházíme, jsem přesvědčen, že všechny návrhy, které se týkají posílení pravomocí zpravodajských služeb, jsou velmi dobře odůvodněné, jsou důvodné, a moc tedy prosím o to, aby ten návrh byl propouštěn do dalšího čtení.
ps2017-026-04-012-034.u2.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Rakušan.
ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s2 Máte slovo.
ps2017-026-04-012-034.u3.p1.s3 Prosím.
ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s1 Děkuji vám, pane předsedající.
ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s2 Dámy a pánové, kolegyně, kolegové.
ps2017-026-04-012-034.u4.p1.s3 Pouze na začátek i z pohledu tajných služeb se v této fázi jedná o maximum možného, co lze prosadit, nicméně samy tajné služby mají dlouhodobě ten názor, že zákon zabývající se jejich prací by si vyžadoval důkladnější revizi, vyžadoval by si kompletní novelizaci, a tady se stále bavíme pouze o dílčích aspektech toho, co by mohlo práci našich zpravodajců v nové, poměrně turbulentní a stále se měnící době zjednodušit.
ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s1 bych ještě rád v hlavních bodech shrnul principy navrhované novely.
ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s2 Doplnění oprávnění zpravodajských služeb o získávání údajů uchovávaných orgány samosprávy v souvislosti s výkonem samosprávy a stanovení povinností orgánů veřejné správy vyhovět za splnění zákonných podmínek žádosti zpravodajské služby o poskytnutí informací.
ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s3 Dále se jedná o posílení evidenční ochrany údajů tím, že nebude omezen výčet informačních systémů veřejné správy, z nichž se poskytují údaje o přístupu k evidenčně chráněným údajům.
ps2017-026-04-012-034.u4.p2.s4 Dále, že evidenční ochrana údajů bude poskytována také informačními systémy, které využívají údaje z informačních systémů veřejné správy, a tím, že budou poskytovány také neveřejné nebo znepřístupněné údaje o přístupu k evidenčně chráněným údajům.
ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s1 Zavedení možnosti pro zpravodajské služby získávat údaje od bank prostřednictvím jiného subjektu.
ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s2 O tom hovořil podrobněji pan ministr.
ps2017-026-04-012-034.u4.p3.s3 Rovněž prodloužení doby pro povolení použití zpravodajské techniky Bezpečnostní informační službou a Vojenským zpravodajstvím na dobu čtyř měsíců popsal pan ministr ve své zprávě.
ps2017-026-04-012-034.u4.p4.s1 Zpravodajské služby rovněž usilují o posílení součinnosti poskytnuté ze strany orgánů veřejné správy při zřizování krycích prostředků a krycích dokladů zpravodajských služeb.
ps2017-026-04-012-034.u4.p4.s2 Dalším bodem je vytvoření pravidelně aktualizované referenční databáze digitálních podob osob na základě databází, do kterých jsou již nyní oprávněny vstupovat.
ps2017-026-04-012-034.u4.p5.s1 Navrhované změny jsou odůvodňovány ze strany zpravodajských služeb rizikem nejednotného výkladu stávajících zákonných ustanovení v důsledku neustálené terminologie v zákonech upravujících vedení evidencí, registrů a informačních systémů.
ps2017-026-04-012-034.u4.p5.s2 Dále za současného stavu nelze vyloučit, že část objemu dat bude poskytována způsobem nikoliv dálkovým, což znamená sníženou účinnost evidenční ochrany v důsledku vyšší časové náročnosti tohoto klasického, tedy ne dálkového způsobu.
ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s1 Ve vztahu k povinnosti orgánů veřejné správy poskytovat požadovanou informaci lze dovodit z principu dobré správy, že ten orgán nemůže bezdůvodně odmítnout poskytnutí informace jinému státnímu orgánu.
ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s2 Toto odmítnutí musí být odůvodněno, například úpravou mlčenlivosti apod.
ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s3 Vynutitelnost takové povinnosti je z pohledu předkladatelů v současné době nedostatečná.
ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s4 Bezproblémovému průběhu vyřizování žádostí zpravodajských služeb navíc brání výše uvedené historické srovnání se starší zákonnou úpravou.
ps2017-026-04-012-034.u4.p6.s5 Ve vztahu k poskytování informací vedených v souvislosti s celou šíří veřejné databáze, nikoliv jen správy státní, ale i samosprávy, je nutno konstatovat, že potřebné informace lze v zásadě zjistit jinými prostředky získávání informací, ovšem zdlouhavým a neefektivním způsobem.
ps2017-026-04-012-034.u4.p7.s1 Dále poněkud zastaralá úprava krycích prostředků a krycích dokladů skrývá nebezpečí takové své aplikace, která by mohla právě tyto krycí a důležité prostředky ve svém důsledku prozradit.
ps2017-026-04-012-034.u4.p8.s1 Asi nejvíce diskutabilní částí, o které jistě může být vedena diskuze, je potřebnost vytvoření referenční databáze - tedy potřebnost deklarovaná našimi tajnými službami - digitálních podob osob, které tedy ilustrují případy pohybu osob potenciálně spojených s terorismem, ve kterých zpravodajské služby mohou disponovat obrazovými záznamy zájmové osoby, z vlastní činnosti, či od zahraničních partnerů, avšak jejich následná identifikace je dle názoru tajných služeb z důvodu absence výše popsaného nástroje časově znesnadněna.
ps2017-026-04-012-034.u4.p9.s1 Přes některé aspekty, které jistě mohou vyvolávat diskuse, které jsou legitimní, nejrůznější pozměňovací návrhy, například ve druhém čtení, jako zpravodaj tohoto zákona doporučuji daný zákon k postoupení do dalšího kola legislativního procesu, tedy do druhého čtení.
ps2017-026-04-012-034.u4.p9.s2 Děkuji.
ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s1 Tak, to byl zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Vít Rakušan.
ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s2 Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu a mám tady jednu přihlášku, pan poslanec Ondřej Profant.
ps2017-026-04-012-034.u5.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s1 Dobré poledne, vážená sněmovno, vážená veřejnosti.
ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s2 Pan ministr nám to tu odůvodnil, vysvětlil nám, že potřebujeme vyšší efektivnost zpravodajských služeb apod.
ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s3 Nicméně co mně tady velmi chybí, je bavit se o tom, jaký je nad nimi civilní dohled.
ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s4 V současnosti je totiž velmi slabý.
ps2017-026-04-012-034.u6.p1.s5 Oni např. mají povinnost používat spisové služby, ale když zjistíte, jestli je někdo kontroluje, jestli je používají, jestli s nimi nakládají správně atd., tak nekontroluje, protože to v zákoně ošetřeno nemáme.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s1 Máme tu sněmovní komise samozřejmě pro zpravodajské služby, pro odposlechy apod., tak to je docela dobré.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s2 No, problém je, že jsme schválili jejich rozšíření, aby tam byli zástupci všech politických stran v Poslanecké sněmovně, a za více než rok se to nestalo.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s3 To opravdu není kontrola, kterou by si takto citlivé téma zasloužilo.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s4 Zvláště ne v momentě, kdy na jedné straně rozšiřujeme pravomoci zpravodajských služeb a na druhé straně naši nejvyšší ústavní činitelé zpochybňují jejich závěry.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s5 Asi všichni víme o tom, co prohlásil pan prezident, asi všichni víme, jak složitý vztah měl pan premiér s varováním NÚKIBu, jak několikrát otáčel svá tvrzení, a doteď je z toho velmi zmaten, co se vlastně stalo a co to znamená.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s6 Pořád se někde objevuje, že zakazujeme mobilní telefony.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s7 Popřípadě, jaké problémy pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip.
ps2017-026-04-012-034.u6.p2.s8 Také varování, které sice nevznesla zpravodajská služba, ale vycházelo z informací od zpravodajských služeb.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s1 Jak naznačil zpravodaj, my jako pirátská strana máme největší problém s tou referenční databází digitálních podob osob.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s2 To je jednoduše řečeno velký bratr.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s3 Měli jsme to tady jako přílepek k GDPR.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s4 A tady se v tom nadále pokračuje.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s5 A my proto nevidíme pro budování takovýchto šmírovacích databází, nevidíme důvod.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s6 Jak jsem řekl, pojďme se o tom bavit, ale v ten moment pojďme rozšiřovat ten civilní dohled, aby byl opravdu účinný, aby byl nezpochybnitelný, což tu dnes zcela viditelně není.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s7 Koneckonců my třeba kontrolujeme odposlechy, ale kdo kontroluje data z data detention, které povinně dělají mobilní operátoři, kteří ukládají data?
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s8 No nekontroluje to nikdo.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s9 Ta data jsou, policie a další instituce si k nim vyžádají přístup - a kdo kontroluje, jak se s nimi nakládá?
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s10 No viditelně nikdo.
ps2017-026-04-012-034.u6.p3.s11 Jsou uložena dokonce u soukromých subjektů, které jsme tím pouze zatížili.
ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s1 souhlasím tady s tím, co tady již bylo řečeno, že tato legislativa je velmi zastaralá a potřebovala by koncepční změnu, ale tou koncepční změnou nesmí být pouze, že zpravodajským službám povolíme všechno, co chtějí.
ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s2 To musí být, že budeme budovat zpravodajské instituce pro 21. století, kde budou vyváženy zájmy demokratického právního státu a nějaké efektivity v těchto věcech.
ps2017-026-04-012-034.u6.p4.s3 Z těchto důvodů my prosíme - nebo vznáším návrh na vrácení k přepracování.
ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s1 Tak.
ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s2 reflektuji váš návrh.
ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s3 A nyní tady mám jednu faktickou poznámku.
ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s4 Takže požádám o vystoupení pana poslance Pavla Žáčka.
ps2017-026-04-012-034.u7.p1.s5 Prosím, vaše dvě minuty.
ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s2 jenom bych dodal k ctěnému předřečníkovi, že pochopitelně orgány Poslanecké sněmovny kompetentní se vyjádřily k tomu zpochybňování našich zpravodajských služeb.
ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s3 Myslím, že jsme opakovaně probírali i potřebu reagovat na novou situaci, která se dramaticky mění, na nové technologie.
ps2017-026-04-012-034.u8.p1.s4 Proto si myslím, že určitý posun, byť to není komplexní změna našeho právního řádu, ve fungování zpravodajských služeb je namístě.
ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s1 Myslím si, že velkým tématem je pochopitelně i ta kontrola.
ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s2 V této souvislosti, protože máme samozřejmě zkušenosti z minulosti, které nejsou příliš vábné, s čím je konfrontujeme, to je činnost Státní bezpečnosti a dalších komunisticky bezpečnostních složek.
ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s3 Tak jenom zmíním to, co doufám, že je zažehnáno, uvidíme, že Ministerstvo vnitra v této době navrhovalo nařízení vlády, ve kterých měly být začerňovány, nebo které měly být nezveřejňovány, a to i ve vědeckých pracích, jména příslušníků státní bezpečnostní agenturní sítě a dalších bezpečnostních složek nebo orgánů komunistické strany, které nás tady represivně postihovaly.
ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s4 Připadá mi to samozřejmě v této situaci velmi, velmi zvláštní a velmi kontroverzní a je namístě to tady zmínit.
ps2017-026-04-012-034.u8.p2.s5 Děkuji.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s2 Takže zatím přihláška do obecné rozpravy.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s3 Rozhlédnu se po sále... nevidím žádnou další přihlášku, takže končím obecnou rozpravu.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s4 Táži se pana ministra, pana poslance zpravodaje Víta Rakušana, máte zájem o závěrečné slovo?
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s5 Ano.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s6 Takže pan ministr ne, ale pan zpravodaj ano.
ps2017-026-04-012-034.u9.p1.s7 Prosím.
ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s2 Žádné dlouhé závěrečné slovo.
ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s3 Pouze bych chtěl zrekapitulovat, jak ta poměrně krátká debata probíhala, a chtěl bych tedy upozornit na to, že zde byl vznesen návrh na vrácení daného návrhu k přepracování.
ps2017-026-04-012-034.u10.p1.s4 Děkuji.

Text viewDownload CoNNL-U