ps2017-026-04-008-029.u1.p1.s1
29 . ps2017-026-04-008-029.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 29 / 2000 Sb . , o poštovních službách a o změně některých zákonů ( zákon o poštovních službách ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 319 / 2015 Sb . , kterým se mění zákon č . 29 / 2000 Sb . , o poštovních službách a o změně některých zákonů ( zákon o poštovních službách ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 77 / 1997 Sb . , o státním podniku , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 202 / - prvé čtení ps2017-026-04-008-029.u1.p2.s1
Z pověření vlády nám předložený návrh uvede ministryně průmyslu a obchodu , děkuji , že je u stolku zpravodajů , a také děkuji zpravodaji Leo Luzarovi , že také zaujal své místo u stolku zpravodajů . ps2017-026-04-008-029.u1.p2.s2
A jakmile se situace uklidní a bude tady dostatečný klid , požádám paní ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou , aby se ujala slova . ps2017-026-04-008-029.u1.p2.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-026-04-008-029.u2.p1.s1
Dobré dopoledne , vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . ps2017-026-04-008-029.u2.p1.s2
Na základě pověření vlády vám předkládám k projednání vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 29 / 2000 Sb . , o poštovních službách a o změně některých zákonů / zákon o poštovních službách / , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 319 / 2015 Sb . , kterým se mění zákon č . 29 / 2000 Sb . , o poštovních službách a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 77 / 1997 Sb . , o státním podniku , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-026-04-008-029.u2.p1.s3
Tento návrh předkládal ministr průmyslu a obchodu vládě společně s ministrem vnitra , který plní roli zakladatele státního podniku Česká pošta . ps2017-026-04-008-029.u2.p2.s1
Česká pošta je již druhé pětileté období držitelem poštovní licence , která ji mimo jiné ukládá povinnost zajišťovat zákonem a vyhláškou ve stanoveném rozsahu , dostupnosti a kvalitě základní poštovní služby . ps2017-026-04-008-029.u2.p2.s2
S jejich poskytováním jsou spojeny tzv . čisté náklady . ps2017-026-04-008-029.u2.p2.s3
Jejich financování bylo od počátku , to je od roku 2013 , předmětem složitých , často i politických diskusí . ps2017-026-04-008-029.u2.p2.s4
Jejich výsledkem bylo , že původně navrhovaný způsob financování těchto nákladů prostřednictvím tzv . kompenzačního fondu byl novelou zákona o poštovních službách z roku 2015 nahrazen financováním ze státního rozpočtu . ps2017-026-04-008-029.u2.p3.s1
Dnes předkládaná novela byla připravena na základě usnesení vlády z března roku 2017 , kdy po provedené analýze bude rozhodnuto , že vzhledem k problémům , které přinášel systém financování čistých nákladů držitele poštovní licence prostřednictvím kompenzačního fondu , budou tyto náklady i za roky 2013 a 2014 uhrazeny ze státního rozpočtu , a to v celkové výši 800 mil . korun , přičemž vládní návrh předpokládal tyto platby rozložit do tří let , mezi roky 2018 až 2020 . ps2017-026-04-008-029.u2.p3.s2
Vzhledem k tomu , že se nepodařilo ten návrh načíst v loňském roce , bude nutné na tuto skutečnost reagovat úpravou přechodných ustanovení . ps2017-026-04-008-029.u2.p3.s3
Doporučovala bych proto , a to i vzhledem k obtížné ekonomické situaci České pošty , aby platby původně plánované pro roky 2018 a 2019 v celkové výši 500 mil . korun byly sloučeny a vyplaceny ihned po schválení této novely . ps2017-026-04-008-029.u2.p4.s1
Předkládanou novelou dojde ke sjednocení systému financování čistých nákladů , protože zákonem č . 319 / 2015 Sb . bylo financování čistých nákladů ze státního rozpočtu již zavedeno pro roky 2015 a další s tím , že od roku 2017 je výše této úhrady limitovaná částkou 500 mil . korun ročně . ps2017-026-04-008-029.u2.p5.s1
S odvoláním na první bod přechodných ustanovení pak jen upřesňuji , že vzhledem ke komplikacím , které úprava spojená s kompenzačním fondem přinášela , nebyl tento fond nikdy aktivován , nikdo do něj nepřispěl a nebylo z něj nic vyplaceno . ps2017-026-04-008-029.u2.p5.s2
Přijímaná úprava proto nevyvolá žádné negativní důsledky u dotčených subjektů . ps2017-026-04-008-029.u2.p6.s1
V kontextu návrhu je dále vhodné uvést , že poté , co Evropská komise na základě notifikace označila úhradu čistých nákladů za celé období platnosti minulé poštovní licence , to je za roky 2013 až 2017 , jako slučitelnou s pravidly veřejné podpory , byly čisté náklady za roky 2015 až 2017 České poště již uhrazeny , a to ve výši limitů stanovených zákonem . ps2017-026-04-008-029.u3.p1.s1
Paní ministryně , já vás přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid ! ps2017-026-04-008-029.u3.p1.s2
Pokud si někdo přejete , abyste byli součástí protokolu , kde jsem vás vyzval , abyste . . . ps2017-026-04-008-029.u3.p1.s3
tak mi to řekněte , já vás do toho protokolu rád nadiktuji . ps2017-026-04-008-029.u3.p1.s4
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u3.p1.s5
Můžete pokračovat . ps2017-026-04-008-029.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u4.p1.s2
Takže tyto náklady byly České poště již uhrazeny ve výši limitů stanovených zákonem , v celkové výši 1 , 8 mld . korun . ps2017-026-04-008-029.u4.p1.s3
Navrhovaných 800 mil . za roky 2013 a 2014 bylo součástí uvedené notifikace Evropské komise a Česká pošta by tak za roky 2013 až 2017 měla dostat úhradu čistých nákladů v celkové výši 2 , 6 mld . korun . ps2017-026-04-008-029.u4.p2.s1
Součástí této nevelké novely je i řešení dalších dílčích institutů navazujících na financování čistých nákladů , jako je možnost přerušení řízení o čistých nákladech po dobu notifikace veřejné podpory vůči Evropské komisi . ps2017-026-04-008-029.u4.p2.s2
Na základě poznatků z praxe Českého telekomunikačního úřadu , který je nezávislým regulátorem i pro sektor poštovních služeb , se pak upravuje i mechanismus změn poštovních podmínek a některé přestupky . ps2017-026-04-008-029.u4.p3.s1
Vláda návrh novely zákona o poštovních službách projednala a schválila 30 . května roku 2018 ve znění , které je vám nyní předkládáno . ps2017-026-04-008-029.u4.p3.s2
V této souvislosti bych vás , vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci , chtěla požádat o podporu tohoto návrhu jak na dnešním zasedání , tak v rámci následujícího legislativního procesu ve výborech Poslanecké sněmovně a poté následně i ve druhém a třetím čtení . ps2017-026-04-008-029.u4.p3.s3
Je to především z důvodu , že se jedná opravdu o roky 2013 a 2014 a nikoli o financování čistých nákladů pro další období . ps2017-026-04-008-029.u4.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-04-008-029.u5.p1.s1
Děkuji paní ministryni průmyslu a obchodu Martě Novákové , a než dám slovo zpravodaji , konstatuji , že došla omluva pana poslance Jana Lipavského od 10.50 do 14 hodin z pracovních důvodů , a vítám tady pana ministra spravedlnosti Jana Kněžínka , který ruší svou omluvu a je přítomen na jednání . ps2017-026-04-008-029.u5.p2.s1
Pane zpravodaji , máte slovo . ps2017-026-04-008-029.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-04-008-029.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážená paní ministryně , dovolte mi , abych byl mírně obšírnější ve své zpravodajské zprávě , kterou vám chci přednést , protože nezávidím roli paní ministryni , protože tento problém zdědila , samozřejmě nestála při jeho vzniku , snaží se ho řešit , řeší ho vcelku objektivně . ps2017-026-04-008-029.u6.p2.s1
Bohužel ten problém vznikl historicky tím , že jsme nedávali pozor . ps2017-026-04-008-029.u6.p2.s2
Na začátku bylo to , že liberalizace České pošty vstupem soukromých subjektů do poštovní sféry umožňovala volit dvě cesty . ps2017-026-04-008-029.u6.p2.s3
První cesta byla ty neatraktivní služby , které bychom chtěli , aby Česká pošta poskytovala , hradit plně ze státního rozpočtu , druhá cesta byla vytvořit fond a do toho fondu by všichni ti , kteří tyto služby nebo na tomto trhu chtějí působit , by poměrnou částí přispívali právě na ty neatraktivní služby , které Česká pošta musí poskytovat , jinými slovy ty malé pobočky v různých vesnicích , doručování atd . , které většinu z nás , starosty , trápí , že prostě ti lidé si stěžují , že Česká pošta omezuje své služby pro neefektivnost . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s1
Vláda zvolila tu druhou cestu . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s2
Vláda vytvořila fond , pověřila Český telekomunikační úřad jako nezávislého regulátora , aby stanovil tyto poměry a stanovil sumy , které vlastně jednotliví poskytovatelé těchto poštovních služeb na trhu by do tohoto fondu měli přispívat . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s3
Potud vše v pořádku , a od roku 2013 měl tento fond začít nabývat , Česká pošta by z tohoto fondu měla dostávat kompenzace a tyto kompenzace měla používat právě na fungování těch malých , neatraktivních , neefektivních pošt , aby byla zachována dostupnost těchto služeb . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s4
Ukázalo se v roce 2015 - a tady využiji slov paní ministryně , že existuje analýza , takže na tu analýzu se potom velice rádi ve výboru podíváme - nebyl schopen Český telekomunikační úřad stanovit , popř . vymoci ty sazby , které měly být dány . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s5
Samozřejmě to končí u soudu . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s6
A tady to řečeno úplně nebylo , součástí tohoto návrhu je taky zpětvzetí žalob na jednotlivé poskytovatele , že neplní naplňování tohoto fondu . ps2017-026-04-008-029.u6.p3.s7
Protože samozřejmě komu by se chtělo , když už dostane dar v řádech miliard , tento dar od státu jakoby vracet zpátky , popř . ho nechat volně . ps2017-026-04-008-029.u6.p4.s1
Jinými slovy se dostávám k tomu , že tento zákon není úplně bezproblémový . ps2017-026-04-008-029.u6.p4.s2
Otázka je , jak svou funkci plnil Český telekomunikační úřad , kterému stát uložil nějakou povinnost , a on se s tou povinností nevypořádal a navrhuje nám , abychom se s ní vypořádali my tím , že mu tu povinnost vezmeme , protože ji není schopen plnit . ps2017-026-04-008-029.u6.p4.s3
A teď není schopen plnit z důvodů , které si rád v rámci projednávání ve výboru vyslechnu . ps2017-026-04-008-029.u6.p5.s1
Druhá věc je , že se zde bavíme o sumách řádově stamilionových , které překračují i řád miliard v rámci součtu let . ps2017-026-04-008-029.u6.p5.s2
My jsme poskytli , a teď to číslo nebude přesné , kolem dvaceti operátorům na tom trhu doručování dar v řádu miliard , že jsme původní záměr státu , který říkal , že budou přispívat , zrušili , to byl rok 2015 . ps2017-026-04-008-029.u6.p5.s3
A teď se zpětně ještě vracím k těm dvěma letům , že bychom k tomu připočetli ty dva roky zpětně , to znamená 2013 a 2014 , a v objemu se jedná asi o 1 , 5 mld . plus minus stamiliony , ale to přesné vyčíslení i díky tomu , že není přesně stanoveno a není ještě soudem rozhodnuto , jaké by vlastně konkrétně mělo být , je také nepřesné . ps2017-026-04-008-029.u6.p6.s1
Vláda se s tím vyrovnala tím stylem , že určila sumu 800 mil . korun , které by měla pošta dostat jako kompenzaci rozloženou do dvou let . ps2017-026-04-008-029.u6.p6.s2
Již nyní víme , že to asi tedy sloučíme do jedné sumy a bude vypláceno poště najednou . ps2017-026-04-008-029.u6.p6.s3
Celkový problém je , že to ale nedosahuje té výše , kterou původně ta pošta měla dostat , čili tam je také trošku řekněme na nátlak Ministerstva financí snížení té sumy v rámci té kompenzace , která teoreticky měla této poště náležet . ps2017-026-04-008-029.u6.p7.s1
Čili jsou zde otázky , které budou muset najít odpovědi v rámci projednávání tohoto zákona , a hledat cesty , jak , když už se vláda a parlament rozhodne , že pověří nějaký orgán , nezávislý orgán , teď je to konkrétně třeba ten Český telekomunikační úřad , ale těch úřadů máme více , pověří nějakým úkolem , aby se nám nestávalo , že ten úkol je nad jeho síly , popř . nesignalizuje tohleto včas a my potom zpětně musíme sahat do státního rozpočtu a kompenzovat a řešit tyto problémy , což považuji za velice špatný příklad a za velice špatné řešení z toho pohledu do budoucna a poučení se z tohoto případu . ps2017-026-04-008-029.u6.p7.s2
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s3
Konstatuji , že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku , a ptám se , jestli se hlásí někdo z místa . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s4
Nikoho nevidím , mohu tedy rozpravu skončit . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s5
Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s6
Pravděpodobně není . ps2017-026-04-008-029.u7.p1.s7
Protože v rozpravě nikdo nevystoupil , nemáme žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí , budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-026-04-008-029.u7.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-026-04-008-029.u7.p2.s2
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2017-026-04-008-029.u7.p2.s3
Není tomu tak . ps2017-026-04-008-029.u7.p3.s1
Rozhodneme tedy v hlasování číslo 97 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo souhlasí , aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-026-04-008-029.u7.p3.s2
Kdo je proti ? ps2017-026-04-008-029.u7.p3.s3
Děkuji vám . ps2017-026-04-008-029.u7.p4.s1
V hlasování pořadové číslo 97 ze 169 pro 138 , proti nikdo . ps2017-026-04-008-029.u7.p4.s2
Návrh byl schválen . ps2017-026-04-008-029.u7.p5.s1
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému jako garančnímu výboru . ps2017-026-04-008-029.u7.p5.s2
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento bod k projednání jinému výboru a ptám se , kdo se hlásí . ps2017-026-04-008-029.u7.p5.s3
Pan poslanec Bartoš a potom pan zpravodaj . ps2017-026-04-008-029.u7.p5.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2017-026-04-008-029.u8.p1.s1
Dobré ráno , dámy a pánové , zástupce vlády , já bych chtěl navrhnout , aby byl tento tisk přikázán i výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-026-04-008-029.u8.p1.s2
My tento problém řešíme . ps2017-026-04-008-029.u8.p1.s3
Generální ředitel České pošty je častým hostem na našem výboru , takže můj návrh je přiřadit to ještě výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-026-04-008-029.u8.p1.s4
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u9.p1.s1
Dobře . ps2017-026-04-008-029.u9.p1.s2
Pan zpravodaj . ps2017-026-04-008-029.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-026-04-008-029.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u10.p1.s2
Já bych doporučil , aby se tímto tiskem zabýval i rozpočtový výbor , protože se jedná o finance v řádu miliard , které se objevily navíc v rámci rozpočtu , a to řešení , které je voleno , je vlastně na úkor státního rozpočtu a v rozpočtu s ním počítáno nebylo . ps2017-026-04-008-029.u10.p1.s3
Děkuji . ps2017-026-04-008-029.u11.p1.s1
Dobře , děkuji . ps2017-026-04-008-029.u11.p1.s2
Nikdo další , budeme rozhodovat o dvou dalších výborech , které by tento návrh projednaly , a to nejdříve výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-026-04-008-029.u11.p2.s1
Rozhodneme v hlasování číslo 99 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro . ps2017-026-04-008-029.u11.p2.s2
Kdo je proti ? ps2017-026-04-008-029.u11.p2.s3
Děkuji vám . ps2017-026-04-008-029.u11.p3.s1
V hlasování pořadové číslo 98 z přítomných 168 je 131 poslanec pro , proti 1 poslanec . ps2017-026-04-008-029.u11.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2017-026-04-008-029.u11.p4.s1
Návrh na přikázání rozpočtovému výboru rozhodneme v hlasování číslo 99 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro . ps2017-026-04-008-029.u11.p4.s2
Kdo je proti ? ps2017-026-04-008-029.u11.p4.s3
Děkuji vám . ps2017-026-04-008-029.u11.p5.s1
V hlasování pořadové číslo 99 z přítomných 168 pro 80 , proti 26 . Návrh nebyl přijat . ps2017-026-04-008-029.u11.p6.s1
Konstatuji , že dalším výborem , který bude projednávat tisk 202 , bude výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-026-04-008-029.u11.p6.s2
V rozpravě nezazněl návrh na zkrácení nebo prodloužení lhůty , lhůta k projednání tedy zůstává podle zákona 60 dnů .