ps2017-026-02-001-144.u1.p1.s1
144 . ps2017-026-02-001-144.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 167 / 2008 Sb . , o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 173 / - třetí čtení ps2017-026-02-001-144.u1.p2.s1
U stolku zpravodajů už zaujímá své místo pan místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec . ps2017-026-02-001-144.u1.p2.s2
Zpravodajkou garančního výboru , což je výbor pro životní prostředí , je paní poslankyně Dana Balcarová . ps2017-026-02-001-144.u1.p3.s1
Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 173 / 2 , který byl doručen dne 7 . prosince 2018 . ps2017-026-02-001-144.u1.p3.s2
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 173 / 3 . ps2017-026-02-001-144.u1.p3.s3
Za navrhovatele pan ministr má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy a já mu tímto dávám slovo . ps2017-026-02-001-144.u1.p4.s1
Prosím o klid v sále , zvláště vlevo . ps2017-026-02-001-144.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-02-001-144.u2.p1.s2
Ano , zvláště pak vlevo . ps2017-026-02-001-144.u2.p1.s3
Děkuji za slovo . ps2017-026-02-001-144.u2.p1.s4
Vážený pane předsedající , milé kolegyně , kolegové , přeji dobré ráno . ps2017-026-02-001-144.u2.p2.s1
Dovolte mi opravdu jenom stručně vám trochu občerstvit paměť , těm z vás , kteří se tomuto tisku nijak zvlášť nevěnovali . ps2017-026-02-001-144.u2.p2.s2
Hlavním důvodem jeho předložení je řešení infringementové situace nebo reakce na infringementové řízení , které Evropská komise zahájila s Českou republikou , protože dospěla k názoru , že tato směrnice není dostatečně transponována do českého právního řádu . ps2017-026-02-001-144.u2.p3.s1
Já bych chtěl zdůraznit , že Ministerstvo životního prostředí v reakci na to skutečně velmi úzce spolupracovalo i s Evropskou komisí , ale především že jsme upravovali a měnili pouze a výlučně ustanovení § 8 , které se týká upravení řízení , uložení preventivních nebo nápravných opatření a ne tak další věci , protože skutečně reagujeme výlučně na výtky Evropské komise . ps2017-026-02-001-144.u2.p4.s1
V diskusi v rámci prvního i druhého čtení tady zazněla celá řada námitek proti této novele , na jedné straně řekněme návrhy na její výrazné rozšíření a na druhé straně návrhy na zamítnutí nebo na podstatné zúžení a zpřísnění podmínek . ps2017-026-02-001-144.u2.p4.s2
Já bych chtěl za Ministerstvo životního prostředí říci , že všechny tyto návrhy vlastně směřují k tomu , že buď bychom šli výrazně nad tu transpoziční povinnost a nad požadavky Evropské komise , anebo naopak bychom v zásadě ještě zvýšili ten transpoziční deficit , který nám dnes Evropská komise vytýká , a s pravděpodobností blížící se k jistotě bychom směřovali k soudu . ps2017-026-02-001-144.u2.p5.s1
Ještě bych chtěl znovu zdůraznit , že obava , která tady zazněla , že by tato novela mohla poskytnout nevládním organizacím nástroje k blokování výstavby v České republice , je opravdu lichá , protože zákon o předcházení ekologické újmě se vztahuje na činnosti , které byly již provedeny , na projekty , které byly již realizovány , a jeho aplikace nemůže nějakým způsobem zasáhnout do povolování staveb či jiných záměrů . ps2017-026-02-001-144.u2.p6.s1
Znovu chci zdůraznit , že v České republice nebyl dosud identifikován žádný případ takto závažné ekologické újmy , který by si vyžádal uložení nápravných opatření podle tohoto zákona . ps2017-026-02-001-144.u2.p6.s2
Důvodem , proč to tak je , je především fakt , že v České republice se v konkrétních případech postupuje podle složkových zákonů a ne podle tohoto zákona . ps2017-026-02-001-144.u2.p6.s3
To je zároveň odpověď na to , proč se třeba tento zákon používá daleko více v Polsku nebo v Maďarsku než v České republice . ps2017-026-02-001-144.u2.p7.s1
To je asi na úvod vše . ps2017-026-02-001-144.u2.p7.s2
Více případně ještě v debatě a v reakci na předložené pozměňovací návrhy , kde rovnou dopředu říkám , že Ministerstvo životního prostředí nepodporuje žádné předložené pozměňovací návrhy a samozřejmě už vůbec ne návrh na zamítnutí této novely . ps2017-026-02-001-144.u2.p7.s3
Děkuji . ps2017-026-02-001-144.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-02-001-144.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-026-02-001-144.u3.p1.s3
V tuto chvíli je jako první přihlášen do rozpravy pan poslanec Jan Zahradník . ps2017-026-02-001-144.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , dámy a pánové , já se hlásím proto , abych znovu připomněl své pozměňovací návrhy , které jsem předložil , předtím než o nich bude rozhodnuto hlasováním . ps2017-026-02-001-144.u4.p2.s1
Pan ministr životního prostředí Brabec zmínil poměrně závažnou okolnost , že ten zákon totiž v našem právním systému už máme . ps2017-026-02-001-144.u4.p2.s2
Je to zákon číslo 167 / 2008 Sb . , který ale zatím ani jednou nebyl použit , to je poměrně správné konstatování , a to proto , a to připomínám , že zatím všechny problémy , které vznikají v souvislosti s možností páchat nějakou ekologickou újmu nebo ji napravovat , byly vyřízeny složkovými zákony , zákonem o ochraně ovzduší , zákonem o ochraně přírody , zákonem vodním a já nevím , jakými ještě zákony , ve kterých se vždycky našel nějaký nástroj , který umožnil pachatele ekologické újmy postihnout , jejich činnost jim překazit a donutit je , aby následky své neblahé činnosti nějak napravili nebo zaplatili . ps2017-026-02-001-144.u4.p2.s3
O tom není pochyb . ps2017-026-02-001-144.u4.p2.s4
Kdo páchá nebo se chystá páchat nějakou ekologickou újmu , tak mu v tom musí být účinně zabráněno , a pokud už ji spáchal , tak ta újma musí být napravena na jeho náklady . ps2017-026-02-001-144.u4.p2.s5
O tom není pochyb . ps2017-026-02-001-144.u4.p3.s1
Otázka je , do jaké míry ale ten tlak Evropské unie , který pan ministr zmínil tím slovem infringement , a možnosti podání žaloby k soudu a v případě pak rozhodnutí soudu v náš neprospěch také placení poměrně drastických pokut , kterým bychom byli vystaveni , tak já rozumím , že to prostě tak je a že holt musíme něco udělat . ps2017-026-02-001-144.u4.p3.s2
Proto tady je tento zákon . ps2017-026-02-001-144.u4.p4.s1
Já jsem předložil tři pozměňovací návrhy . ps2017-026-02-001-144.u4.p4.s2
Konkrétně první návrh se týká toho , a to je myslím gros toho celého zákona , který je předkládaný , aby tím , kdo může na tu ekologickou újmu upozorňovat , může podávat příslušným orgánům podání ve smyslu upozornění na tu újmu a ve smyslu žádosti o její nápravu , tak zatím to mohly být pouze dotčené osoby , tedy ty osoby , kterých se týká ta neblahá činnost , nějací sousedé té továrny nebo lidé , kteří jsou tedy , jak už říká ten původní zákon , tou újmou dotčeni . ps2017-026-02-001-144.u4.p4.s3
Tady přichází na podnět Evropské unie návrh , který by zařadil jako ty osoby , které mohou podávat to podání , jakékoli nevládní organizace , které usilují o ochranu přírody . ps2017-026-02-001-144.u4.p4.s4
Ten náš zákon to říká slovy , že to může být právnická osoba soukromého práva , jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí a jejíž hlavní činnost není podnikání nebo jiná výdělečná činnost . ps2017-026-02-001-144.u4.p4.s5
Čili tedy výhradně organizace nevládní , činné v ochraně životního prostředí . ps2017-026-02-001-144.u4.p5.s1
Já v tomto případě navrhuji , aby to , pokud tedy se rozhodneme , že dáme možnost těmto organizacím se na podávání podání ve věci ekologické újmy podílet , aby to byly ty , které mají tříletou historii , aby to nemohly být ad hoc vzniklé organizace , které někdo , komu se z nějakých důvodů prostě nelíbí činnost nějakého podniku , který už je postavený , zřízený , kterému chce tu jeho činnost zkazit , tak aby mohl podávat podání , tak založí ad hoc organizaci , dá si do vínku , že tak činí v zájmu životního prostředí , a bude podávat , neustále bude žádat informace , bude účastníkem veškerých řízení a bude činnost tomu podniku , tomu subjektu prostě úspěšně kazit . ps2017-026-02-001-144.u4.p6.s1
Já navrhuji , aby tady bylo nutné vyžádat doložení tříleté historie té organizace , že tedy skutečně už tady minimálně tři roky existuje a skutečně koná činnost v ochraně životního prostředí , nejenom činnost spočívající v tom , že se založí a podá prostě tu stížnost na nějaký podnik . ps2017-026-02-001-144.u4.p6.s2
Tak aby to nemohly být právě tyto ad hoc vzniklé organizace . ps2017-026-02-001-144.u4.p6.s3
Já chápu , že ministerští úředníci právě tady tomu mému návrhu vytýkají to , že neumožňuje přístup těmto ad hoc vzniklým organizacím . ps2017-026-02-001-144.u4.p6.s4
A já právě naopak se snažím těmto organizacím tuto možnost překazit a zabránit jim v tom . ps2017-026-02-001-144.u4.p7.s1
A ještě také druhá část toho mého návrhu spočívá v tom , že navrhuji , aby tyto organizace , které budou chtít podávat ta podání , mohly prokázat , že mají transparentní účetnictví . ps2017-026-02-001-144.u4.p7.s2
Tenhle návrh se nezrodil někde z nicoty , ale je to návrh , který jsem našel při připomínkovém řízení mezi návrhy , které podalo Ministerstvo pro místní rozvoj . ps2017-026-02-001-144.u4.p7.s3
Myslím , že ti úředníci pochopili celkem správně , že u nás je celá řada organizací , které mají na právě podávání takovýchto stížností , žalob , založený docela slušný byznys , a chtěli , aby ty organizace musely doložit , že skutečně jejich účetnictví je průzračné a že tam nejsou nějaké cesty , které by nasvědčovaly tomu , že ony tu svoji činnost konají ve smyslu získat z toho nějaké nekalé prostředky . ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s1
Ještě tady mám jednu významnou připomínku k tomu mému prvnímu návrhu , k tomu § 8 odst . 2 písm . b ) . ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s2
Proč vlastně my vyzdvihujeme tak významně ty organizace činné v ochraně životního prostředí ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s3
Proč pouze ony mohou podávat ta podání ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s4
Čím jsou ony v tomto smyslu tak významné ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s5
Mají nějaký patent na rozum ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s6
Jsou mezi jejich členy , kteří všichni musí doložit nějaké ekologické vzdělání ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s7
Jsou to lidé , kteří mají za sebou nějakou historii právě v oblasti ochrany životního prostředí , nějaké zkušenosti ? ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s8
A pokud můj návrh neprojde , tak tomu tak nebude . ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s9
Budou to moci být ad hoc přišlí , sešedší se lidé , kteří by podávali svoje návrhy . ps2017-026-02-001-144.u4.p8.s10
Proč třeba to nemohou být nějací jiní lidé zdržující se v nějakém jiném spolku , který si také může povšimnout , že se tady děje nějaká ekologická újma - třeba ochránci památek , památkového dědictví , sběratelé nějakých věcí prostě , filatelisté , ti si taky přece mohou povšimnout , že se někde páchá ekologická újma . ps2017-026-02-001-144.u4.p9.s1
Ministerští úředníci tady argumentují v neprospěch mého návrhu tím , že by jeho pomocí došlo k nepřijatelné , neodůvodněné diskriminaci nevládních organizací , které by neměly přístup k právům , která pro nevládní organizace je navrhováno zakotvit , že by to bylo v rozporu s Aarhuskou smlouvou a bylo by to nepřiměřené omezení podmínek pro účast nevládních organizací . ps2017-026-02-001-144.u4.p9.s2
No tak skutečně to tak bude , pokud dáme to právo jenom těm ekologům . ps2017-026-02-001-144.u4.p9.s3
Samozřejmě pak omezíme jiné nevládní organizace , které fungují v nějaké jiné oblasti a které nebudou moci podávat tyto návrhy . ps2017-026-02-001-144.u4.p10.s1
Druhý můj návrh se týká toho , že osoby uvedené v tom odst . 2 písm b ) , tedy ty nevládní organizace , mohou požádat příslušný orgán , aby byly po dobu jednoho roku bez zbytečného odkladu informovány písemně o každém zahájeném řízení o uložení preventivních opatření . ps2017-026-02-001-144.u4.p10.s2
Já navrhuji , aby tuto možnost měly pouze ty nevládní organizace , pokud tedy to tak dopadne , na základě jejichž podání bude to šetření probíhat , aby to nemohly být úplně jakékoli nevládky v oblasti životního prostředí , ale pouze ty , které podaly tu žádost , daly si nějakou práci se shromážděním těch informací , které vedly k zahájení šetření a které pak samozřejmě mají právo , aby o průběhu toho šetření byly informovány . ps2017-026-02-001-144.u4.p10.s3
Tedy ne všechny bez výjimky , ale pouze ty , jejichž podání řekněme bylo úspěšné . ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s1
A za třetí , opět ten odstavec 7 říká , že nebylo - li řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření zahájeno na jejich žádost , jsou osoby uvedené v odstavci 2 písm . b ) účastníky takového řízení , pokud písemně oznámí do osmi dnů svůj zájem o to být těmi účastníky . ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s2
No to opět umožňuje , aby se účastníky řízení stal kdokoli , nejenom ten , kdo úspěšně podá ten podnět , kdo úspěšně zdůvodní , proč jej podává , kdo úspěšně zdůvodní , že jeho informace jsou správné , pravdivé , že to není nějaké šikanózní podání , které by mělo zabránit tomu podnikateli v jeho podnikání z nějakých prostě důvodů , ale pouze ti , kdo skutečně doložili , že jej podávají oprávněně . ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s3
Proto - ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s4
a taky ta směrnice Evropské komise nic takového explicitně neříká . ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s5
Tady sice je , že osoby , na které odkazuje článek 12 , to jsou tedy ty nevládky , mají přístup k soudu nebo jinému nezávislému nebo nestrannému veřejnému orgánu , který je kompetentní přezkoumávat procesně atd . podle této směrnice . ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s6
No samozřejmě , to má u nás každý , ne ? ps2017-026-02-001-144.u4.p11.s7
Přístup k soudu má u nás každý občan a nemusí být takto zvýhodňován . ps2017-026-02-001-144.u4.p12.s1
Takže já tedy shrnu své vystoupení takto . ps2017-026-02-001-144.u4.p12.s2
Myslím si , že v této podobě je tento zákon pro naši republiku škodlivý . ps2017-026-02-001-144.u4.p12.s3
Myslím si , že bychom jej měli zamítnout , pověřit pak neformálně pana ministra , aby znovu nějak dojednal ty podmínky s Evropskou unií , abychom nedávali nevládkám v oblasti životního prostředí takto výjimečný mandát a poměrně velkou pravomoc do rukou . ps2017-026-02-001-144.u4.p12.s4
A proto tedy navrhuji zamítnutí toho zákona . ps2017-026-02-001-144.u4.p12.s5
Navrhl jsem to ve druhém čtení , tedy o tom návrhu bude jako o prvním návrhu teď za chvilku hlasováno . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s1
A pak jsem samozřejmě předložil ty tři pozměňovací návrhy , o jejichž podporu vás žádám . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s2
Můžeme stokrát mluvit o tom , jak nám Evropská unie svazuje ruce a jak jsou směrnice Evropské unie byrokratické , jak bychom jim měli čelit , jak bychom se měli bránit tomu byrokratickému vlivu , který na nás padá z Evropské unie . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s3
Teď máme možnost se k tomu postavit , i byť je to takto marginální zákon , který , jak asi tuším , nikoho z vás extra moc nezajímá . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s4
Nakonec ten výbor , a to vám paní zpravodajka za chvilku řekne , se celkem jasně vyjádřil v neprospěch mých návrhů . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s5
To musím přiznat , to mě mrzí , ale nedá se nic dělat . ps2017-026-02-001-144.u4.p13.s6
To je tak všechno , co asi můžu dělat . ps2017-026-02-001-144.u4.p14.s1
Čili ministerstvo je zamítá a i výbor pro životní prostředí jako garanční výbor se k nim postavil negativně . ps2017-026-02-001-144.u4.p14.s2
Bohužel se mi nepodařilo přesvědčit kolegy z výboru , že by na mé návrhy měli kývnout a spíš se podařilo ministerstvu přesvědčit , že holt ten infringement už je tak blízko a ty pokuty , že holt musíme zavřít oči a odhlasovat to . ps2017-026-02-001-144.u4.p14.s3
Dáváme tím ekologům do ruku velkou moc . ps2017-026-02-001-144.u4.p14.s4
Souhlasím s panem ministrem , že to nebude ve věci možnosti bránit realizaci nějakých nových záměrů , ale možnosti kazit činnost nějakých institucí , podniků , které fungují a které budou pod touto záminkou ekologové moci šikanovat . ps2017-026-02-001-144.u4.p14.s5
Proto navrhuji a prosím , abyste mé návrhy podpořili . ps2017-026-02-001-144.u4.p15.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-02-001-144.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-026-02-001-144.u5.p1.s2
Jako další je do řádné rozpravy přihlášena paní poslankyně Balcarová . ps2017-026-02-001-144.u5.p1.s3
Prosím máte slovo . ps2017-026-02-001-144.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-026-02-001-144.u6.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , tato novela zákona o ekologické újmě byla k nám do Poslanecké sněmovny dána s tím , že není žádoucí , aby byla změněna jinak , než co se týká účasti spolků . ps2017-026-02-001-144.u6.p1.s3
Protože to je hlavní důvod , proč vlastně Evropská komise měla výhrady . ps2017-026-02-001-144.u6.p1.s4
Ten zákon nebyl nikdy použit a já si myslím , že to , co jsme teď udělali , že jsme tam lépe ukotvili účast spolků , tomu zákonu nijak nepomůže , protože i nadále ten zákon nebude využíván , a to z toho důvodu , jak říkal i pan ministr , říkal to i pan kolega Zahradník , že ekologická újma je dostatečně ošetřena jinými složkovými zákony , pomocí kterých se dá předcházet ekologické újmě , nebo případně potom uložit nějaká nápravná opatření či pokutu . ps2017-026-02-001-144.u6.p2.s1
Já musím říct , že s tímto názorem nesouhlasím . ps2017-026-02-001-144.u6.p2.s2
Já jsem právě proto podala svoje pozměňovací návrhy a chtěla bych tady uvést konkrétní příklad , aby bylo zřejmé , že jsou případy , kde zákon nechrání poškození životního prostředí , kde neexistuje žádný takový zákon , který by mohl být použit . ps2017-026-02-001-144.u6.p2.s3
Já jsem jeden pozměňovací návrh směřovala na půdu . ps2017-026-02-001-144.u6.p2.s4
Říká se , že půda je dobře chráněna , a to složkovými zákony . ps2017-026-02-001-144.u6.p2.s5
V zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu je chráněna půda zemědělská a v lesním zákoně je chráněna půda lesní .