|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-22 ps2017-026-01-003-226 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

226. Informace vlády České republiky k řešení krizové situace na dálnici D1

Date2019-01-22
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/226
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026025.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1419 • previousnext

ps2017-026-01-003-226.u1.p1.s1 226.
ps2017-026-01-003-226.u1.p1.s2 Informace vlády České republiky k řešení krizové situace na dálnici D1
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s1 Mohli bychom postupovat tak, že nejprve promluví pověřený zástupce vlády, ale na základě dohody dám nyní slovo navrhovateli, to je pan poslanec Vít Kaňkovský, který tento bod uvede.
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s2 Po něm vystoupí pan ministr dopravy Ťok.
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s3 Předpokládám, že pan poslanec Kaňkovský bude následně ochoten stát se zpravodajem tohoto bodu.
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s4 Děkuji.
ps2017-026-01-003-226.u1.p2.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s1 Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s2 O zařazení mimořádného bodu k projednání krizové situace na dálnici D1 jsme požádali na prosincové schůzi.
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s3 Bylo to v bezprostřední návaznosti na krizovou situaci, která nastala v období od 10. prosince minulého roku.
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s4 Jak dobře víte, tak bod zařazen na schůzi byl, nicméně k jeho projednání následně nedošlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p1.s5 Chci zdůraznit, že ambice, proč stále trváme na tom, že by se měl tento bod projednat, nereflektuje pouze onu krizovou situaci, která nastala v tom zmíněném týdnu od 10. prosince, ale přiznávám, že to byla taková poslední kapka, která vedla k tomu, že jsme přesvědčeni o tom, že bychom měli o této krizové situaci a i o všech souvislostech hovořit zde na půdě Poslanecké sněmovny.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s1 Podle mého názoru je potřeba si na začátek říci, jakou hodnotou je pro nás lidské zdraví a jakou hodnotou je pro nás lidský život.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s2 jsem přesvědčený o tom, a pevně v to doufám, že pro každého poslance a pro každého zákonodárce je lidský život a lidské zdraví tou nejvyšší hodnotou.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s3 Anebo minimálně jednou z těch nejvyšších hodnot.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s4 A pokud dochází k hazardu, kterým skutečně ta kalamitní situace na dálnici D1 v tom uvedeném období byla, tak jsem přesvědčený o tom, že skutečně je potřeba se nad tím zamyslet, otevřeně a věcně to diskutovat a hledat řešení k tomu, aby k podobné situaci nedošlo, nebo abychom alespoň minimalizovali rizika, aby k takové situaci dojít nemohlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s5 Také chci říci, že ambicí poslaneckého klubu KDU-ČSL není usilovat o hlavu, a teď to myslím obrazně, pana ministra Ťoka, ta je v rukou pana premiéra, ale skutečně chceme diskutovat o tom, co se na dálnici D1 v posledních měsících a letech děje.
ps2017-026-01-003-226.u2.p2.s6 To znamená, chceme diskutovat aspekty rozsáhlé rekonstrukce dálnice D1 se vším, co s tím souvisí.
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s1 Jak jsem zmínil, poslední kapkou k tomu, abychom žádali o projednání bodu, byla zmíněná situace mezi 10. a 13. prosincem minulého roku.
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s2 Na začátku stálo rozhodnutí Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, že uzavírka, o které na dálnicích rozhoduje a tím správním orgánem je Ministerstvo dopravy, bude povolena do zimního období, tedy původně do 16. prosince minulého roku.
ps2017-026-01-003-226.u2.p3.s3 Chci říci, že v průběhu léta a podzimu, jak mám zprávy od Policie České republiky i od Hasičského záchranného sboru a od odborníků, bylo jak Ředitelství silnic a dálnic, tak Ministerstvo dopravy upozorňováno na to, že to je rizikové, a že pokud dojde k tomu, že firma nestihne do začátku zimního období tu opravu, tak že tam v tom klimaticky nejsložitějším úseku dálnice D1 nastanou problémy.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s1 Je potřeba si také uvědomit, že ten úsek, který tam byl naplánován, měl 14 kilometrů v původní verzi.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s2 Bylo to mezi 91. a 105. kilometrem v obou směrech dálnice.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s3 Na začátku se v první fázi začal opravovat středový koridor, kdy se odstranila středová svodidla a začala vybraná firma rekonstruovat sítě.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s4 A v obou směrech, jak ve směru na Brno, tak ve směru na Prahu, došlo ke zúžení na dva neplnohodnotné jízdní pruhy.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s5 osobně považuji to rozhodnutí jenom z toho ohledu, že šlo o tak dlouhý úsek, za rizikové.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s6 Nechci teď tady polemizovat o tom, jestli to šlo, nebo nešlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s7 Známe ze zahraničí, že tam někdy opravují i delší úseky.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s8 Ale co považuji za podcenění situace, je, že na tom poměrně dlouhém úseku chyběly záchytné odstavné plochy i řešení možného přístupu integrovaného záchranného systému.
ps2017-026-01-003-226.u2.p4.s9 A toto bylo problémem nejenom v tom zimním období, ale tento problém v tom úseku byl dávno před nástupem zimy.
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s1 Teď bych krátce časově shrnul.
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s2 Vy víte dobře, že ta rekonstrukce začala v průběhu roku 2018.
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s3 Vybraná firma podle některých - a o tom samozřejmě můžeme diskutovat a vím, že složitost výběrových řízení zasahuje i do dopravních staveb, a tady musím říct, že to panu ministrovi vůbec nezávidím, ale reference na tu firmu nebyly zrovna z nejlepších.
ps2017-026-01-003-226.u2.p5.s4 Proto v průběhu časného podzimu existovaly vážné pochybnosti o tom, že bude ta rekonstrukce do nástupu zimního období natolik zvládnutá, že bude možné, tak jak bývá zvykem, na zimní období zprůjezdnit v obou směrech dálnici bez omezení.
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s1 Jak jsem říkal, na ten problém upozorňovali odborníci, upozorňovala na Policie České republiky, upozorňoval na Hasičský záchranný sbor.
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s2 A tady je potřeba se ptát, zda Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic skutečně ten problém takto vnímaly.
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s3 A zase musím říct, že chápu, že pan ministr a Ředitelství silnic a dálnic byli vázáni platnou smlouvou.
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s4 To je samozřejmě zásadní věc.
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s5 Nicméně, a opět to tady musím zdůraznit - co je výše?
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s6 Cena lidského života, anebo platná smlouva a možné problémy, které by nastaly, pokud by se z stát předčasně vyvázal?
ps2017-026-01-003-226.u2.p6.s7 To je potřeba si tady v diskusi také říci.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s1 Co nastalo v týdnu od 10. do 13., ono to bylo ještě vlastně déle, ale v těch třech dnech od 10. do 13. prosince?
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s2 Ta situace začala v pondělí, kdy se začaly měnit klimatické podmínky.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s3 A tady si neodpustím, a doufám, že to nebude pan ministr brát nějak extrémně šťouravě, ale říci, že jsme neočekávali v období prosince sníh a že ten sníh, který přišel, nebyl obyčejný sníh, ale byl to kalamitní sníh, tak to se obávám, že skutečně veřejnost takovou argumentaci nepřijme.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s4 jsem z Vysočiny, takže znám klimatické podmínky na Vysočině.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s5 My jsme se sněhovou kalamitou ne zas tak úplně let nazad bojovali koncem října.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s6 To znamená, prostě ten sníh na Vysočině přijde.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s7 A pokud si uvědomujete, v jakém úseku se skutečně ta omezená část nachází, tak tam např. v roce 2008 byla taky kalamitní situace.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s8 To znamená, to skutečně je klimaticky velmi nevýhodné území, kde se velmi často mění počasí.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s9 Velmi často tam dochází k náhlým klimatickým změnám.
ps2017-026-01-003-226.u2.p7.s10 A proto zdůrazňuji, že to bylo neuvážené rozhodnutí Ministerstva dopravy, že povolilo omezení provozu i do zimního období.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s1 A je potřeba si také na rovinu říci, že to povolení bylo do 16. prosince.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s2 Dnes ráno jsem na tom úseku jel.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s3 Ministerstvo dopravy po kritice, která se na něj snesla, i Ředitelství silnic a dálnic skutečně přistoupily k řadě opatření, za to panu ministrovi děkuj.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s4 Ale v žádném případě to nelze hodnotit tak, že máme vlastně vystaráno a že se v tuto chvíli tam nemůže nic stát.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s5 Jaká je ta situace dnes?
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s6 Během období ještě před Vánocemi začaly práce na tom, aby se alespoň zkrátil onen úsek, tzn. v tuto chvíli to není 14 kilometrů, ale pouze 10.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s7 Ale to pouze říkám velmi v uvozovkách.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s8 Na tom zbylém úseku 10 kilometrů došlo k posunu středových betonových svodidel zhruba o 30, 40 centimetrů.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s9 Ano, zlepšila se ta situace.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s10 Přece jenom se v tuto chvíli jedná o plnohodnotné, nebo ne úplně plnohodnotné, ale rozhodně širší pruhy.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s11 Je to rozhodně méně složité pro obsluhu údržby dálnice.
ps2017-026-01-003-226.u2.p8.s12 Nicméně z hlediska těch rizik ve chvíli, kdy dojde ke změně povětrnostní situace anebo kdy dojde k nějaké havárii na tomto úseku, tak toto opatření ta rizika zmírnila pouze velmi nepatrně.
ps2017-026-01-003-226.u2.p9.s1 Znovu musím zdůraznit, v tomto úseku neexistují odstavná parkoviště nebo odstavné plochy.
ps2017-026-01-003-226.u2.p9.s2 Dneska bychom mohli říci, že tam nějaké existují, protože jsou tam v těch betonových svodidlech proluky, kde v případě havárie tam někdo může na chvíli to auto odstavit, nicméně pro zásah integrovaného záchranného systému tam ty bezpečnostní zóny prostě nejsou.
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s1 A je potřeba říci, že zima nám nekončí, jsme v polovině nebo kousek za polovinou ledna a do konce zimy nás může čekat ještě několik klimatických změn.
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s2 Z toho důvodu chci vyzvat Ministerstvo dopravy - a pevně doufám, že ve svém příspěvku nás pan ministr seznámí s tím, jaké kroky dál na tomto úseku plánuje, a apeluji na to, aby skutečně ta situace byla řešena urgentně.
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s3 Zase jsem se mohl dnes přesvědčit o tom, že se tam pracuje, na celém tom úseku se pracuje, jsou tam různé kroky v tuto chvíli prováděny, ale do toho stavu, kdy by ten úsek byl zprůjezdněn kompletně, si myslím, že je ještě daleko.
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s4 Možná pan ministr nějakou informaci o tom, jak dlouho to ještě bude trvat.
ps2017-026-01-003-226.u2.p10.s5 Nicméně apeluji na to, aby se ta situace vyřešila co nejdříve, protože jinak se opět můžeme s tou kalamitní situací setkat, klimatická změna může přijít dneska v noci, za týden, skutečně to nelze odhadovat.
ps2017-026-01-003-226.u2.p11.s1 Takže na úvod tohoto bodu bych chtěl požádat pana ministra o to, aby nás seznámil s tím, proč došlo k této situaci, proč přes upozorňování odborníků byla uzávěra v tom rozsahu, tzn. v 14kilometrové délce a na období do 16. prosince s tím výhledem, že to stejně nebude stiženo, proč k tomu Ministerstvo dopravy jako správní orgán dalo svoje souhlasné stanovisko.
ps2017-026-01-003-226.u2.p11.s2 To bych bral jako otázku číslo jedna.
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s1 Pak bych se chtěl zeptat, jaké dopady a jaké vývody z toho Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic udělá, a to jak ty krátkodobé, tzn. co udělá teď v tuto chvíli, aby ta situace se na tom úseku co nejrychleji vyřešila, ale jaká opatření přijme i směrem do budoucnosti, aby se na dalších rekonstruovaných úsecích nejenom dálnice D1, ale i dalších páteřních sítí v naší republice minimalizovala rizika, která se na tomto úseku projevila.
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s2 A tady se můžeme bavit o tom, co dělat s neuváženým a často nekorektním chováním dopravců - a tady mám na mysli zejména kamionovou dopravu.
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s3 Je potřeba se ptát, zda si jsme schopni vzít příklad ze zahraničí a skutečně plánovat ty rekonstrukce tak, aby tam po krátkých úsecích byly ty odstavné plochy a minimalizovali jsme riziko, že když dojde k havárii, zastaví se celá dálnice.
ps2017-026-01-003-226.u2.p12.s4 A hlavně abychom měli vždycky na paměti možnost příjezdu integrovaného záchranného systému, protože samozřejmě ve dne tam někdy někde je schopen přistát vrtulník, ale v noci a v zimě to často možné není.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s1 A jenom abychom ještě přiblížili tu noc toho 13. prosince.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s2 Toho 13. prosince se tam během několika hodin vytvořily kolony, které čítaly v obou směrech více než 30 kilometrů.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s3 Mrzlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s4 V těch kolonách byly jednak zástupy osobních automobilů, ale byla tam celá řada zájezdových i linkových autobusů.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s5 Mně volali dva lidé, kteří jsou od nás z regionu, pak jsem dostal ještě několik textových zpráv.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s6 A mimo jiné se jeden z těch lidí zastával autobusu, ve kterém bylo 56 dětí.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s7 Ty děti tam byly šest hodin, ty děti neměly tekutiny, neměly jídlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s8 Ano, autobus topil, to bylo asi to jediné, co pro ty děti v tu chvíli mohli udělat.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s9 Samozřejmě děti komunikovaly se svými rodiči, kteří říkali: no tak vás odsud nějak dostanou...
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s10 Ale jak?
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s11 Ony byly zhruba v polovině kolony.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s12 A jsem se, musím říci, spojil jednak s panem ministrem, ale opakovaně taky s panem hejtmanem Běhounkem, a poté, co jsme se spojili s vedením krajského hasičského záchranného sboru, tak se po dvou hodinách byli schopni k nim hasiči dostat a alespoň jim dovézt tekutiny a nějaké jídlo.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s13 A zhruba po další asi 1,5 hodině se ten autobus dostal na sjezd u Humpolce a děti pokračovaly domů.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s14 Celkově tam strávily asi 11 hodin.
ps2017-026-01-003-226.u2.p13.s15 A těch autobusů tam bylo mnohem více.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s1 Zkusme se vžít do situace jednak těch lidí, kteří na dálnici byli.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s2 To jsme asi každý z nás někdy zažili i na neopravovaném úseku.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s3 Je to vždycky velmi nepříjemné a nikdy za to nikdo nemůže.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s4 Ale tady jsme skutečně ta rizika podcenili.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s5 A můžeme být rádi, že tam nedošlo k žádnému závažnému zdravotnímu postižení a že tam nikdo nezemřel.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s6 To je potřeba říci.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s7 A je potřeba také říci, že těch lidí, kteří tam byli - byli tam senioři, pak jsme zjistili, že autobusy s dětmi tam byly ještě minimálně dva, to znamená, skutečně ta situace byla velmi, velmi komplikovaná, velmi vyhrocená.
ps2017-026-01-003-226.u2.p14.s8 A jestliže my se tímto nebudeme zabývat a nebudeme to chtít slyšet, tak se nám tahle situace může opakovat když ne na D1, tak na některé jiné páteřní komunikaci.
ps2017-026-01-003-226.u2.p15.s1 To znamená, tady bych chtěl, aby se nad tím pan ministr skutečně zamyslel a aby nám představil nějaký plán jak legislativních, či nelegislativních kroků k tomu, aby budoucí rekonstrukce páteřních sítí probíhaly jiným způsobem, aby skutečně ta rizika zejména z hlediska možné bezpečnosti byla minimalizována.

Text viewDownload CoNNL-U