|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-22 ps2017-026-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 109/7/ - zamítnutý Senátem

Date2019-01-22
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026006.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 423 • previousnext

ps2017-026-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-026-01-001-001.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 109/7/ - zamítnutý Senátem
ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 109/8.
ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s2 mezi námi vítám pana senátora Vilímce, který i zaujal své místo.
ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s3 Poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s4 A opět poprosím o klid v sále, aby paní poslankyně měla možnost vystoupit.
ps2017-026-01-001-001.u1.p2.s5 Prosím.
ps2017-026-01-001-001.u2.p1.s1 Vážení poslanci, vážené poslankyně, vážená vládo, vážený pane předsedo, dovolte mi, abych za předkladatele, sociálně demokratické poslance a poslankyně, krátce uvedla znovu tady v Poslanecké sněmovně novelu zákona, kterou již jednou Sněmovna schválila, Senát bohužel tuto novelu zamítl, a jejímž cílem je jedna jediná a podle našeho soudu poctivá věc, aby v České republice v době hospodářského růstu zaměstnanci a zaměstnankyně měli jistotu, že pokud jsou účastni na pojištění, tak v době nemoci jsou již od prvního dne účastni na náhradě za ztrátu výdělku a mají jistotu, že nejsou za nemoc trestání.
ps2017-026-01-001-001.u2.p1.s2 Návrh tedy počítá s tím, aby od 1. července 2019 -
ps2017-026-01-001-001.u3.p1.s1 vás přeruším na okamžik a poprosím o klid v sále!
ps2017-026-01-001-001.u4.p1.s1 Návrh tedy počítá s tím, aby od 1. července 2019 zaměstnanci a zaměstnankyně v České republice měli obnovenou náhradu mzdy ve výši 60 % vyměřovacího základu, což je tedy laicky řečeno polovina mzdy, polovina platu, od prvního dne nemoci.
ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s1 Návrh nezapomíná ani na zaměstnavatele.
ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s2 Podle našeho názoru kompenzace směrem k zaměstnavatelům jsou dostatečné, činí zhruba 3,5 mld. korun.
ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s3 Stejně tak chci zdůraznit, že tyto výdaje, investice podle nás směrem ke zdraví zaměstnanců, jsou kryty státním rozpočtem.
ps2017-026-01-001-001.u4.p2.s4 Z toho důvodu také došlo ke kompromisu tady ve Sněmovně v tom smyslu, aby účinnost zákona nastala 1. července 2019.
ps2017-026-01-001-001.u4.p3.s1 Stejně tak Ministerstvo práce a sociálních věcí postupuje ve věci přípravy elektronické neschopenky, protože jsme samozřejmě také vyslyšeli hlasy zaměstnavatelů volajících po tom, aby došlo k debyrokratizaci, aby se snížila administrativa a aby se také zabránilo tomu, aby v ojedinělých případech, protože podle našeho soudu to není masivní věc, bylo zabráněno tomu, aby případní nepoctivci nemocenskou zneužívali.
ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s1 Takže ještě jednou, doufám, že znovu Sněmovna stejnou silou hlasů podpoří to, aby zaměstnanci a zaměstnankyně od 1. července 2019 měli obnovenou nemocenskou, a domnívám se, že všechny argumenty, které měly padnout ve Sněmovně, tak padly, a věřím, že si na velmi pečlivě vzpomínáte.
ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s2 Hlavní věc je, jsem-li účastna jako zaměstnanec na pojistném, mám být chráněna od prvního dne nemoci.
ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s3 Nemá smysl si hrát na to, že je poctivé trestat zaměstnance za nemoc.
ps2017-026-01-001-001.u4.p4.s4 Děkuji.
ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s2 Nyní poprosím, aby se slova ujal pan senátor Vladislav Vilímec.
ps2017-026-01-001-001.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-01-001-001.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl důvody, které vedly Senát k zamítnutí novely zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, dle senátního tisku 11.
ps2017-026-01-001-001.u6.p1.s2 Usnesení Senátu je obsaženo ve sněmovním tisku 109/8, který máte k dispozici.
ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s1 Chtěl bych dodat, že návrh zákona byl před jeho projednáním na plénu v Senátu postoupen k projednání třem senátním výborům.
ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s2 V rámci projednání ve výborech doporučil ústavněprávní výbor zamítnutí návrhu zákona, výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu jeho vrácení s pozměňovacími návrhy a toliko výbor pro zdravotnictví a sociální politiku doporučil schválit návrh zákona ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s3 Na plénu Senátu pak byl přijat návrh na zamítnutí.
ps2017-026-01-001-001.u6.p2.s4 Pro zamítnutí z 62 přítomných senátorů hlasovalo 37.
ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s1 V průběhu diskuse se objevil věcný i formální nesouhlas s částí 13. - změnou zákona o vysokých školách, která vůbec nesouvisí se záměrem novely zákona, tedy zrušením karenční doby, kdy se tedy neposkytuje ta náhrada mzdy za prvé tři dny pracovní neschopnosti.
ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s2 Ten návrh části 13. se totiž týká úplně něčeho jiného - rozvržení pracovní doby akademických pracovníků.
ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s3 Navíc úprava je vnímána jak věcně, tak legislativně jako velmi problematická.
ps2017-026-01-001-001.u6.p3.s4 Navrhované ustanovení v části 13. v podstatě znamená, že by zaměstnavatel evidoval jen tu část pracovní doby, kterou sám rozvrhuje, nicméně vyloučení povinnosti zaměstnavatele evidovat odpracované směny je v rozporu s dalšími povinnostmi zaměstnavatele.
ps2017-026-01-001-001.u6.p4.s1 Ze své poslanecké praxe vím, že podobný návrh se diskutoval již v minulém volebním období.
ps2017-026-01-001-001.u6.p4.s2 S tímto návrhem ani tehdy, ani teď nesouhlasilo Ministerstvo práce a sociálních věcí, byť sněmovní tisk je samozřejmě podáván jako poslanecký návrh.
ps2017-026-01-001-001.u6.p5.s1 Senát zhodnotil úpravu části 13. jako evidentní přílepek, který nemá ani příslušnou institucionální podporu akademické obce.
ps2017-026-01-001-001.u6.p5.s2 S návrhem nesouhlasil také ani zástupce předkladatele, paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s1 Pokud se týká samotného zrušení karenční doby, diskuse v Senátu, ale samozřejmě i v Poslanecké sněmovně poukázala na skutečnost, že se jedná o závažnou věc, která nejen dopady sociální, ale evidentně velké finanční dopady na zaměstnavatele.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s2 O karenční době se vedly vždy velmi vášnivé diskuse.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s3 Koneckonců vím, že v Poslanecké sněmovně levice se vícekráte v minulosti pokusila dosáhnout zrušení karenční doby, již cestou novely zákona, novely zákoníku práce, nebo u Ústavního soudu.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s4 Neuspěla dosud.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s5 U změny, jakou představuje zrušení karenční doby - a odmítám, že by to bylo trestání jaksi zaměstnanců - je zcela namístě, aby taková norma byl předkládána jako výsledek elementární dohody tripartity, dohody mezi zástupci zaměstnavatelů, zaměstnanců a státem.
ps2017-026-01-001-001.u6.p6.s6 Dobře víme, že nic takového nenastalo.
ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s1 Karenční doba, nechci o tom nějak šíře debatovat, protože určitě debat o této věci tady ve Sněmovně jste si užili dost, stejně tak v Senátu, byla zavedena ještě v roce 2008 a opakovaně v roce 2009.
ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s2 Jejím cílem a koneckonců i výsledkem bylo zvýšení zodpovědnosti zaměstnanců především ke krátkodobým pracovním neschopnostem i zmenšení prostoru pro případnou fiktivní nemocnost, což je prokázáno mnoha statistikami.
ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s3 Navíc, a o tom také mluvila paní předkladatelka, nebo zástupkyně předkladatelů, navíc by případnému zrušení karenční doby mělo předcházet dosažení plně funkčního stavu systému elektronických neschopenek.
ps2017-026-01-001-001.u6.p7.s4 Na to poukazovali i senátoři z vládní koalice.
ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s1 Je třeba mít také na paměti souvislosti se zavedením karenční doby, kde se zrušila coby kompenzace povinnost placení nemocenského pojištění ve výši 1,1 % z hrubé mzdy ze strany zaměstnanců.
ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s2 Za zaměstnance, a to se mnoho dnes nezdůrazňuje, nemocenské pojištění platí pouze zaměstnavatel.
ps2017-026-01-001-001.u6.p8.s3 V zásadě tak zaměstnanci oproti minulosti vytvářejí zdroje, jak bylo spočteno, na zhruba pět či šest neplacených dní dočasné pracovní neschopnosti.
ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s1 Senát, nebudu teď mluvit o dalších statistikách, ale Senát také vzal na vědomí i vysoké finanční náklady, které by při zvoleném a nedostatečném způsobu kompenzace, to je to snížení o dvě desetiny procentního bodu na pojištění nemocenského, tak při takto zvoleném způsobu kompenzace by náklady dosáhly roční výše minimálně 4,5 miliardy korun.
ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s2 To jsou čísla, která byla oficiálně předložena Ministerstvem práce a sociálních věcí na jednání tripartity a nebyla zpochybňována.
ps2017-026-01-001-001.u6.p9.s3 Nebyla zpochybňována ani v Senátu, a to ani ze strany předkladatelů.
ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s1 V době, kdy se proplácela v prvních třech dnech náhrada mzdy, tedy před tím rokem 2009, činila její výše 30 % vyměřovacího základu, nikoli to, co se teď navrhuje, to znamená 60 % z vyměřovacího základu.
ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s2 Senátoři proto navrhovali také vyšší kompenzace zaměstnavatelům v podobě snížení pojistného odváděného zaměstnavateli na nemocenské pojištění za zaměstnance o 35 setin procenta, nikoli o ty dvě desetiny, ale o 35 setin procenta, které by tyto finanční dopady zhruba snížily na úroveň 2 miliard korun.
ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s3 Senát však nakonec zvolil zamítnutí zákona.
ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s4 Je třeba si uvědomit, a to se také moc nezdůrazňuje, že stát dosud vyšší příjmy z nemocenského pojištění, než jsou roční výdaje státu na výplatu dávek nemocenského pojištění.
ps2017-026-01-001-001.u6.p10.s5 Nevidím jeden důvod, proč by stát měl na nemocenském pojištění takto vydělávat.
ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s1 Návrh zákona měl stejně nabýt účinnosti 1. července 2019.
ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s2 Senát tedy návrhem na zamítnutí předložené novely vytvořil i určitý časový prostor k novému posouzení všech aspektů spojených s případným rušením karenční doby, a to včetně finančních dopadů i předpokládaného nárůstu vykazované pracovní neschopnosti.
ps2017-026-01-001-001.u6.p11.s3 S tímto vědomím a předpokladem tedy Senát návrh zákona zamítl.
ps2017-026-01-001-001.u6.p12.s1 Vážené poslankyně a poslanci, nezbývá mi než věřit, že důvody tohoto zamítnutí pochopíte a budete usilovat v této věci o nalezení lepší vyváženosti změn jak ve prospěch zaměstnanců, tak ale i také ve prospěch zaměstnavatelů.
ps2017-026-01-001-001.u6.p12.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s1 Děkuji vám, pane senátore.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s2 Vzhledem k tomu, že pan zpravodaj garančního výboru sedí na svém místě (poslanec Novák u stolku zpravodajů), ptám se ho, zda se chce vyjádřit.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s3 V tuto chvíli ne.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s4 Ptám se pana poslance Bauera, který byl zpravodajem v hospodářském výboru.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s5 Nemá zájem o vystoupení.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s6 Otevírám tedy k tomuto bodu rozpravu.
ps2017-026-01-001-001.u7.p1.s7 Měl jsem zde přednostní právo - pan místopředseda Okamura.
ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, na úvod zdůrazním, že hnutí SPD podporuje proplacení prvních tří dnů nemocenské, tedy zrušení karenční doby, jelikož chceme, aby se lidé mohli v případě nemoci co nejdříve vyléčit.
ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s2 Zároveň však prosazujeme, aby tyto první tři dny nemocenské proplácel stát a nikoli zaměstnavatel, jak prosazuje vláda.
ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s3 Zatížení živnostníků a malých a středních podnikatelů je totiž v současnosti již tak vysoké, že ho není možné již více navyšovat.
ps2017-026-01-001-001.u8.p1.s4 Proto se v hlasování o sněmovní verzi opět zdržíme, protože jste nám zamítli náš pozměňovací návrh, který právě měnil povinnost proplácení ze zaměstnavatele na stát.
ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s1 Karenční dobu, tzn. neproplácení prvního dnů nemocenské, zavedla v úsporném balíčku vláda ODS, a tím snížila náklady firmám na úkor zaměstnanců a současně pozvedla míru odvodu do státního rozpočtu, protože velká část zaměstnanců přestala krátkodobě marodit.
ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s2 A je zcela jasné, že na nemocenskou chodí v drtivé většině ti s nejmenšími platy, protože rozdíl mezi nemocenskou a platem je v jejich případě v řádu stokorun, zatímco třeba u nás by to byl rozdíl v řádu tisíců.
ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s3 Ústavní soud karenční dobu v pololetí 2008 zrušil.
ps2017-026-01-001-001.u8.p2.s4 Kabinet ale neproplácení prosadil znovu a ústavní soudci poté tuto úpravu paradoxně nechali v platnosti.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s1 Proč Ústavní soud karenční dobu zrušil?
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s2 Zrušení poskytování nemocenské za první tři dny v pracovní neschopnosti je v rozporu s ustanovením článku 30 odst. 1 Listiny, konkrétně s právem na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s3 Jedná se tedy o poněkud pohodlný svévolný postup ze strany státu, který kvůli neurčitému počtu zneuživatelů nemocenských dávek plošně postihuje všechny kategorie zaměstnanců.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s4 Výsledkem je stav, kdy převážná většina zaměstnanců zůstává po dobu prvních tří dnů v pracovní neschopnosti bez jakýchkoli prostředků, zatímco jejich povinnost platit pojistné zůstala nedotčena.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s5 Je nepřípustné, aby stát pouze vyžadoval splnění povinností ze strany zaměstnanců, v daném případě plnění pojistného, a nedbal přitom ochrany jejich zájmů, postihne-li je zmíněná událost v podobě pracovní neschopnosti.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s6 Došlo tak k porušení práv zaměstnanců, které dosahuje ústavněprávní dimenze.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s7 Systém nemocenského pojištění by neměl sloužit ke krytí deficitu státního rozpočtu.
ps2017-026-01-001-001.u8.p3.s8 Karenční doba je podle mého soudu v rozporu s právem občana na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle článku 30 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a se zásadou závaznosti vykonavatelných rozhodnutí Ústavního soudu pro všechny orgány a osoby podle článku 89.
ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s1 U článku 26 Listiny jde zejména o odstavec 3, kde se stanovuje, že každý právo získávat prostředky pro své životní prostředky prací.
ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s2 Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny vykonávat, stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje.
ps2017-026-01-001-001.u8.p4.s3 Podmínky stanovuje zákon.
ps2017-026-01-001-001.u8.p5.s1 Článek 30 Listiny upravuje právo občanů na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci a právo každého na takovou pomoc v hmotné nouzi, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.
ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s1 Proč toto cituji?
ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s2 Z výše uvedených ustanovení plynou dva zásadní principy.
ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s3 Ano, v čase nemoci zaměstnanec právo na pomoc, ale tuto pomoc je povinen mu poskytovat stát, nikoliv zaměstnavatel a z toho také vyplývá postoj našeho hnutí SPD.
ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s4 A jak jsme za SPD navrhovali a o našem návrhu se tady hlasovalo a byl zamítnut, jediné spravedlivé řešení, a také, jak vidíme, které odpovídá Ústavě, je, aby se nemocenská proplácela z nemocenského pojištění.
ps2017-026-01-001-001.u8.p6.s5 Argument, že zaměstnavatelům vláda snížila odvody, moc neobstojí, protože vláda naopak kontinuálně v mnoha úrovních zaměstnavatele naopak silně zatěžuje.
ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s1 Na druhé straně pakliže by si někdo přál, aby nemocný člověk za první tři dny nedostal ani haléř, tak to je také absolutně nepřípustné, protože bohužel v této zemi jsou miliony lidí, pro které je důležitá každá stokoruna a kteří žijí od výplaty k výplatě.
ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s2 A je o pravdu nemyslitelné, aby ve 21. století existovali v naší zemi lidé, kteří si nemohou dovolit být nemocní, protože by neměli na jídlo nebo na nájem.
ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s3 Je dost iluzorní představa, že tím stát nebo systém něco šetří.
ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s4 Nikdo totiž u nás neudělal relevantní průzkum, kolik nás stojí závažná, často chronická onemocnění lidí, kteří si je přivodili tím, že dlouhodobě opomíjeli si léčit drobná onemocnění.
ps2017-026-01-001-001.u8.p7.s5 Každý , že přecházené nemoci se v budoucnu projevují v daleko horší podobě, v kardiovaskulárních chorobách, tak v oslabení imunity, které následuje rakovina.

Text viewDownload CoNNL-U