|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-30 ps2017-026-06-022-035 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 286/ - prvé čtení

Date2019-01-30
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/035
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026223.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 225 • previousnext

ps2017-026-06-022-035.u10.p3.s3 Není to takový zásadní problém třeba v mém městě, v městě Plzni, ale, a tím navážu na pana poslance Veselého, na příspěvek pana poslance Veselého, k čemu bych rozhodně upřít pozornost chtěl, je stanovení maximální lhůty 60 dnů, protože to je také velice významná změna oproti stávající legislativě, a ona se na první pohled samozřejmě jeví logicky ve vztahu k tomu, jaká je průměrná doba ubytování v klasickém hotelu, v penzionu za účelem cestovního ruchu, ale myslím si, že v tom návrhu zákona, tak jak je předložen, není vlastně téměř vůbec zdůrazněno to, že se to týká také tzv. ubytoven.
ps2017-026-06-022-035.u10.p3.s4 To je speciální záležitost.
ps2017-026-06-022-035.u10.p3.s5 A jsem si vědom toho, že se to netýká plošně nejen všech obcí, to vůbec, ale ani měst v ČR, ale velice se týká například města Plzně nebo obecně měst v našem kraji, která sousedí se sousedním Bavorskem a kde v souvislosti s dramatickým růstem ekonomiky v posledních letech masivně narostl počet zaměstnanců, které jednotlivé firmy používají prostřednictvím personálních agentur, a tito zaměstnanci bydlí v těchto tzv. ubytovnách.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s1 Přednost toho zákona je ta, že on by umožňoval, pokud by byl přijat v nezměněné podobě, to, abychom my jako zástupci měst a obcí měli příležitost zpoplatnit i ubytování mimo tzv. zkolaudované ubytovny.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s2 My můžeme v současné době vybírat poplatek z pobytu nebo stávající poplatek vlastně ze zkolaudovaných ubytoven, v současné době se to rozšiřuje, ale dámy a pánové, v našem městě pracuje - my máme 170 tisíc obyvatel a pracuje tam v současné době asi 17 tisíc agenturních zaměstnanců, kteří někde přebývají.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s3 A pokud bychom tedy řekli, že horní hranice, ze které lze ten nový poplatek z pobytu vybírat, nebo to časové omezení, je 60 dnů, tak za této situace vlastně přestáváte mít možnost získávat alespoň nějakou malou kompenzaci za to, co znamená ubytování v ubytovnách pro naše město a další města, ve kterých tento problém existuje.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s4 Náklady s tímto související jsou velmi vysoké.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s5 Souvisejí s odstraňováním komunálního odpadu, s využíváním městských služeb.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s6 Je to velmi široké téma, které nepatří přímo do tohoto bodu, ale tady speciálně upozorňuji právě na tuto 60denní hranici.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s7 Byla-li by tady paní předkladatelka, paní ministryně financí, určitě bych ji požádal, případně, paní ministryně, vás, o vysvětlení, proč se tam těch 60 dní objevilo, jaký byl ten důvod toho.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s8 Možná jsem to přeslechl v úvodu, ale z jakého důvodu se tam objevilo těch 60 dnů.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s9 A podporuji v tomto smyslu ten základní směr, který tady předložil pan poslanec Veselý a který reaguje na tuto skutečnost.
ps2017-026-06-022-035.u10.p4.s10 Návrh pana poslance Veselého je vstřícný v tom, že nemýlím-li se, tak v tom čase nad 60 dnů klesá výše poplatku, který může obec z ubytování na ubytovnách vybírat, ale ta možnost existuje, což v tom stávajícím znění není.
ps2017-026-06-022-035.u10.p5.s1 Takže bych si závěrem dovolil říct to, že my v principu podporujeme tento zákon.
ps2017-026-06-022-035.u10.p5.s2 Řeší problém, který zde dlouhodobě řešen nebyl - sloučení poplatků, zvýšení sazby -, ale upozorňuji na tu speciální část, která se týká právě ubytoven, které ve městech, jako je město Plzeň, slouží pro agenturní zaměstnance.
ps2017-026-06-022-035.u10.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-06-022-035.u11.p1.s1 také děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u11.p1.s2 Dobrý podvečer všem.
ps2017-026-06-022-035.u11.p1.s3 Mám tady jednu omluvenku.
ps2017-026-06-022-035.u11.p1.s4 Omlouvá se nám pan ministr Antonín Staněk z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-026-06-022-035.u11.p2.s1 tady v tuto chvíli nemám dalších poznámek, ani přihlášení do rozpravy, stejně tak to nevypadá, že by se někdo hlásil z místa, takže rozpravu končím.
ps2017-026-06-022-035.u11.p2.s2 Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova.
ps2017-026-06-022-035.u11.p2.s3 Paní ministryně zájem.
ps2017-026-06-022-035.u11.p2.s4 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s2 se pokusím na některé věci odpovědět.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s3 Jinak samozřejmě chápu, že všechny podněty, náměty probereme ve výborech.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s4 Jenom asi je potřeba si na začátku říct, že skutečně lázeňský poplatek a poplatek z ubytování primárně vždycky sloužily jako turistické taxy.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s5 Také je potřeba samozřejmě tento princip tomu zákonu nechat.
ps2017-026-06-022-035.u12.p1.s6 Pokud bychom se samozřejmě začali zabývat úplně jinými poplatky, tak to opravdu trošičku mění charakter toho zákona, a mělo by to tedy proběhnout nějakou hlubší debatou, protože pokud tady budeme naznačovat, že prostřednictvím tohoto zákona budeme otevírat občanský zákoník atd., tak to si myslím, že skutečně nelze takto pozměňovacími návrhy a že bychom to měli detailněji probrat.
ps2017-026-06-022-035.u12.p2.s1 Těch 60 dnů právě hovoří o tom, že se mělo jednat o krátkodobé turistické cíle.
ps2017-026-06-022-035.u12.p2.s2 To znamená, tam byla velká debata, protože právě to, že se to netýká ubytoven, protože to je maximálně 60 dnů, tak se také respektovalo to, že se to nebude týkat dětí na kolejích, které samozřejmě v průběhu třeba letních prázdnin opouštějí koleje, pak se to nabízí jako turistický cíl, ale pak se tam ty děti zase zpátky vracejí.
ps2017-026-06-022-035.u12.p3.s1 Padala tady debata o tom, kdo co vlastně komu kde platí, tak jenom tady bych doporučila Sněmovně opravdu § 3f, kde je jasně napsáno, že plátce poplatku je povinen vybrat poplatek od poplatníka a plátce poplatku z pobytu je poskytovatel úplatného pobytu.
ps2017-026-06-022-035.u12.p3.s2 To znamená, pokud máme sdílenou ekonomiku, tak samozřejmě ubytovaný host to zaplatí Airbnb nebo jiným platformám, tady skutečně je spousta jiných digitálních platforem, a ta to odvede na tom poplatku.
ps2017-026-06-022-035.u12.p3.s3 Takže tady je potřeba to ještě v těchto věcech dát do souladu.
ps2017-026-06-022-035.u12.p4.s1 O občanském zákoníku jsem hovořila.
ps2017-026-06-022-035.u12.p4.s2 A znova říkám, co se týká ubytoven, tam skutečně bylo respektováno to, aby se to nedotklo lidí, kteří jsou v tom daném místě kvůli výkonu povolání, anebo právě dětí na kolejích, ale samozřejmě bude to procházet ještě předmětem dalších debat.
ps2017-026-06-022-035.u12.p4.s3 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s1 také děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s2 Objevily se tady tři faktické poznámky.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s3 Bohužel jsme v závěrečných slovech, takže nemůžu dát prostor k faktickým poznámkám.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s4 Pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s5 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s6 Kdyžtak některý z ministrů by mohl znovu otevřít rozpravu.
ps2017-026-06-022-035.u13.p1.s7 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u14.p1.s1 Pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, doufám, že ne (směje se), a myslím si, že najdu většinovou shodu na plénu.
ps2017-026-06-022-035.u14.p2.s1 Ke kolegům.
ps2017-026-06-022-035.u14.p2.s2 Ctěný kolega Baxa a kolega Veselý, prostřednictvím pana předsedajícího, zde zmiňovali právě ubytovací zařízení, ubytovny jako takové a žádost o jejich rozšíření.
ps2017-026-06-022-035.u14.p2.s3 jsem zaznamenal tento požadavek, určitě se o tom v rozpočtovém výboru budeme bavit při projednávání této novely, ale je potřeba si uvědomit, že opravdu, tak jak tady avizovala paní ministryně, se jedná o poplatek, který je turistického charakteru.
ps2017-026-06-022-035.u14.p2.s4 Je to fiskální záležitost, čistě fiskální.
ps2017-026-06-022-035.u14.p2.s5 A že pomocí této fiskální záležitosti řešíme z nějakých 20-30 % problém sdílené ekonomiky, dneska nazývané například Airbnb, to je věc druhá.
ps2017-026-06-022-035.u14.p3.s1 Ale je potřeba si uvědomit, že opravdu se bavíme o zákonné normě, která je z roku 1990, která je zastaralá, která nám sdělila nějakým způsobem a reagovala na dobu po roce 1989, a my dneska se snažíme a) sjednotit poplatek, jasně ho definovat, kde je jeho maximální výše, aby obce si mohly formou vyhlášky vydat, jaká ta výše bude, aby si to upravily podle svých potřeb, protože něco jiného je statutární město Plzeň a něco jiného je hlavní město Praha, určitě něco jiného je třeba statutární město Olomouc, o dalších obcích ani nemluvě.
ps2017-026-06-022-035.u14.p3.s2 Takže z tohoto pohledu určitě ty podmínky, a hlavně turistický ruch, kterého se to převážně dotýká, je bezesporu úplně jiný.
ps2017-026-06-022-035.u14.p4.s1 Další z mých předřečníků zde mluvil o kapitole, která se dotýká spíše občanského zákoníku, to znamená ubytování.
ps2017-026-06-022-035.u14.p4.s2 Tam je potřeba říci, že předmětem poplatku je záměrně úplatné poskytnutí pobytu a nikoli ubytování.
ps2017-026-06-022-035.u14.p4.s3 Tam se opravdu musíme trošku podívat na občanský zákoník, protože ubytování poskytnuté na základě smlouvy o ubytování podle občanského zákoníku je sice jednou z forem úplatného poskytnutí pobytu, ale předmět poplatku být širší a zahrnout i zastřené formy ubytování poskytovaného formálně na základě nájemní nebo jiné smlouvy.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s1 K tomu Airbnb ještě jednu drobnost, to znamená k sdílené ekonomice, a my jsme se o tom s kolegou Ferjenčíkem prostřednictvím pana předsedajícího již bavili s ohledem na pirátský pozměňovací návrh, který je dneska v systému, jestli se nepletu.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s2 Tak tam je potřeba si říct, že platba jako taková, když by byla prostřednictvím takzvané třetí - v tomto případě právnické - osoby, to znamená, že by například firma typu Booking nebo někdo takový zajišťoval platbu za ty - v uvozovkách, zdůrazňuji - živnostníky, to znamená ty, kteří poskytují ten krátkodobý pobyt, tak je sice krásná myšlenka, ale s ohledem na vymahatelnost práva, kde tyto zahraniční firmy mají většinou sídlo mimo Českou republiku, dokonce mimo Evropskou unii, je velice složitá.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s3 I v tom zákoně je potřeba jasně definovat poplatníka, jasně definovat správce poplatku, lépe řečeno daně.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s4 Z tohoto pohledu jsem trošku skeptik, ale to není moje role zde jako zpravodaje.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s5 jenom chci upozornit kolegy, tak jak vystoupili, že všechny tyto pozměňovací návrhy, jejich připomínky bereme v potaz a že bezesporu se jimi budeme zabývat.
ps2017-026-06-022-035.u14.p5.s6 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u15.p1.s1 také děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u15.p1.s2 Máme tady omluvenku pana poslance Pávka, který se nám omlouvá z důvodu návštěvy lékaře mezi a .
ps2017-026-06-022-035.u15.p1.s3 A jelikož to nevypadá, že by někdo dokázal otevřít rozpravu, a nepadly, pokud vím, žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat teď, tak se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
ps2017-026-06-022-035.u15.p1.s4 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2017-026-06-022-035.u15.p2.s1 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
ps2017-026-06-022-035.u15.p2.s2 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
ps2017-026-06-022-035.u15.p2.s3 Paní poslankyně, prosím.
ps2017-026-06-022-035.u16.p1.s1 Protože tento návrh přímou souvislost s podnikatelským prostředím, navrhuji výbor hospodářský.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s1 Takže navrhujete jako další.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s2 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s3 Takže to je návrh na hospodářský jako další.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s4 To vezmeme v potaz potom.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s5 se znovu radši zeptám, jestli je nějaký - ano, pane poslanče, na další, tak ještě počkejme prosím.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s6 Dobře, takže teď budeme hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
ps2017-026-06-022-035.u17.p1.s7 Pokud nikdo není proti, ještě zagonguji, aby si toho případně kolegové venku byli vědomi, že budeme hlasovat.
ps2017-026-06-022-035.u17.p2.s1 Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přiřazení rozpočtovému výboru jako garančnímu.
ps2017-026-06-022-035.u17.p2.s2 Kdo je proti?
ps2017-026-06-022-035.u17.p2.s3 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u17.p3.s1 V hlasování číslo 126 bylo přihlášeno 178 poslanců a poslankyň, pro 139, proti nikdo.
ps2017-026-06-022-035.u17.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2017-026-06-022-035.u17.p4.s1 konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
ps2017-026-06-022-035.u17.p4.s2 Ptám se, kdo návrhy na další výbor.
ps2017-026-06-022-035.u17.p4.s3 Jako první byl pan poslanec Veselý, poté paní poslankyně Mračková.
ps2017-026-06-022-035.u17.p4.s4 Prosím.
ps2017-026-06-022-035.u18.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-026-06-022-035.u18.p1.s2 Protože příjmy z místních poplatků tvoří zásadní příjem místních samospráv, tak navrhuji, aby další z výborů byl výbor pro místní samosprávu a regionální rozvoj, VVVR nebo jak se jmenuje.
ps2017-026-06-022-035.u18.p1.s3 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u19.p1.s2 A nyní prosím paní poslankyni Mračkovou.
ps2017-026-06-022-035.u20.p1.s1 jsem měla úplně tentýž návrh, aby to bylo přikázáno, a řeknu to správně, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2017-026-06-022-035.u20.p1.s2 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u21.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u21.p1.s2 Pan poslanec Michálek ještě.
ps2017-026-06-022-035.u22.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-06-022-035.u22.p1.s2 jsem to krátce probíral s panem předsedou Bendou.
ps2017-026-06-022-035.u22.p1.s3 Vzhledem k tomu, že ten návrh se týká Airbnb, a v souvislosti s Airbnb je minimálně podle mého názoru potřeba řešit i některé sousedské vztahy a věci týkající se občanského práva, tak navrhuji, aby dalším výborem byl ústavněprávní výbor.
ps2017-026-06-022-035.u23.p1.s1 Ano, zaznamenávám si, to je třetí návrh.
ps2017-026-06-022-035.u23.p1.s2 ještě někdo jiný návrh na další výbor?

Text viewDownload CoNNL-U