ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s2
Využívám svého přednostního práva , protože jsme tyto záležitosti projednávali už na mnoha grémiích a podle tabulky , kterou tady mám od kolegy , jsme se vlastně ke všem těm záležitostem , které zde zazněly , už vyjadřovali . ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s3
Proto bych chtěl postupně říci , jakým způsobem probíhalo projednávání v jednotlivých bodech , o kterých tady mluvil kolega Bartoň . ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s4
A také abychom se na to podívali zároveň i z té druhé strany . ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s1
To znamená , když budeme mluvit o doplnění působnosti agentury a definice transparentní sportovní organizace ve dvou rovinách , v té jedné , které se týkalo , té nejmenší , tak tam jsme zvažovali , jestli skutečně ten návrh , který je , neohrozí některé malé organizace , aby je odradil od toho , že budou podávat svoje žádosti o dotace . ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s2
A většina lidí dospěla k tomu , že ano . ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s3
Proto jsme tento návrh nepřijali . ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s1
Co se týká definice transparentní sportovní organizace . ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s2
Ona ta transparentnost je uvedena i v tom komplexním návrhu a ten komplexní návrh je dostatečný a také tak usoudila většina při projednávání . ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s3
Požadavky žadatele o . . . teď se dívám dále . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s1
Je tady velmi důležitá věc a to je rejstřík . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s2
O tom jsme mluvili , že je to jedna z nejdůležitějších věcí , která vůbec existuje . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s3
A tam se hledala cesta , jakým způsobem ten rejstřík bude zpracováván . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s4
A tady bych velmi zdůraznil , že o rejstříku se jedná v téhle republice od roku 1995 a že každá cesta k vylepšení toho , jak má vypadat ten rejstřík , je cestou správným směrem . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s5
Nicméně bude tady ještě přednesen jiný pozměňovací návrh a bude důležité posoudit , kde je ten rejstřík lépe zpracován . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s6
Já se domnívám , že tady bude ještě jiný pozměňovací návrh , který bude lepší než ten , který navrhl zde kolega Bartoň . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s7
Ale zdůrazňuji , že rejstřík je skutečně velmi důležitá záležitost . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s8
Jenom je tam třeba brát ohled i na různé utajené informace a na to , co tam můžeme a co tam nemůžeme dát . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s9
Tam se k tomu vyjadřovali odborníci z hlediska právního . ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s10
A znovu říkám , že tady budeme muset u rejstříku zcela určitě vybrat to nejlepší řešení . ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s1
Když budeme mluvit o dotaci , že bychom tam měli přímo napsáno , že dotační programy budou všechny upřednostněny takovým způsobem , aby tam byla podpora přímo konečným příjemcům , tak tady z té debaty vyplynulo , že jsou také věci , kterými se musí zabývat větší celky . ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s2
A to , že musí být tedy vypsány dotační programy jak pro ty konečné příjemce , tak pro ty , kteří to zprostředkují v případě například svazů , sokolských žup , a podobně . ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s3
To znamená , že my jsme se tímto skutečně zabývali a jenom jsme přemýšleli o tom , jestli je tohle lepší řešení , říct , že všechno půjde přes konečné příjemce , nebo jestli někde dáme také přednost tomu , že se budou moci finanční prostředky dávat dohromady takovým způsobem , aby třeba ta župa nebo ten svaz mohly tyto prostředky využít na nějaké větší akce . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s1
K dalšímu , co zaznělo . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s2
Je tady otázka toho , jestli může být poslanec nebo senátor představitelem agentury . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s3
A já to řeknu rovnou . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s4
Já tam v tom nevidím problém , a to z jednoho důvodu . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s5
Že tady ve skutečnosti máme ministry , kteří jsou poslanci nebo senátory , a já se domnívám , a tady jsem přesvědčen , že si to myslela většina těch , se kterými jsme to projednávali , že tahle pozice je podobná jako pozice ministra , a tedy nikoliv jako pozice , která by měla být vyloučena z možnosti , že by to bylo například tedy ve střetu zájmů . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s6
To znamená , znovu říkám , že jsme se tam dokonce bavili o ministrech , kde jsme mluvili o klouzavém mandátu . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s7
Ale to patří do jiného druhu zákona . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s8
To znamená , že proto chci tady znovu otevřít tuto diskuzi . ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s9
Jenom tady otvírám tyto věci , o kterých jsme mluvili , z toho důvodu , aby tady mohla zaznít znovu a nahlas vždycky ta kontroverzní část . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s1
Uvedu to i v té další záležitosti . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s2
Jestli má mít ten dotyčný člověk pět let praxe obecně , to znamená , jestli ho skutečně bereme jenom jako manažera , nebo jestli ho bereme , že musí mít praxi zároveň propojenou i s tím sportovním prostředím . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s3
Dospěli jsme k tomu , nebo většina při tom projednávání dala přednost tomu , aby to byla praxe ve sportovním prostředí . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s4
Proto ta stanoviska z komisí takto zazněla . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s5
Ale znovu říkám , pro mě jako pro zpravodaje je důležité , aby tady zaznělo , že na jedné straně je zde tato záležitost , to znamená , řekneme ano , musí mít vazbu na sportovní prostředí , ta druhá je , že nemusí mít vazbu na sportovní prostředí . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s6
Tak jenom většinově se rozhodlo obráceně . ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s7
Kolega má plné právo prostřednictvím předsedajícího , má plné právo předložit ten pozměňovací návrh znovu , i když při projednáváních neprošel . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s1
Když budeme mluvit o poradním orgánu . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s2
Tady bych zašel i do minulé historie . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s3
Já považuji z hlediska sportovního prostředí za důležité , aby tam ten poradní orgán byl , aby to nebylo jenom na dobrovůli toho předsedy agentury nebo kohokoliv jiného . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s4
Aby to bylo dáno v tomto zákonu . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s5
Protože tady už máme tradici , že tady bylo nějaké všesportovní kolegium , které kdysi spolupracovalo s Ministerstvem školství , a toto všesportovní kolegium bylo také nadefinováno a existovalo do té doby , než zanikla Sazka . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s6
A já to tady cítím , že my při tomto zákonu musíme také trošku reflektovat , a to se týká více těch pozměňovacích návrhů , to sportovní prostředí , které vnímá jak tu záležitost , že v čele agentury bude někdo , kdo má praxi ve sportu , tak že bude i v té další věci poradní orgán ze sportovního prostředí . ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s7
To znamená , abychom tady reflektovali to , že sportovní prostředí chce dát nějakým způsobem najevo , že se na té věci a na té záležitosti chce podílet . ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s1
Ještě k některým věcem se mohu vyjádřit , ale ta poslední , možná trošku úsměvná , je , že jsem očekával , že bude víc návrhů na sídlo mimo Prahu . ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s2
A tady musím říci , že co se toho týká , tak zůstala tři města . ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s3
Abychom tedy ten Bruntál tak nevyvyšovali , tak jenom shrnu , že zůstala tři města , to je Bruntál , Žďár nad Sázavou a Ostrava . ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s4
S ohledem na to , že všechna tři jsou na Moravě , tak čekám , že ještě bude nějaký pozměňovací návrh , o kterém nevím , a že bude v Čechách . ps2017-026-05-008-014.u10.p10.s1
To je z mého pohledu v tuto chvíli ten pohled . ps2017-026-05-008-014.u10.p10.s2
Já jsem si dovolil vystoupit proto , protože jsme tyto body , o kterých zde byla řeč , projednávali , a abychom se dostali zrovna do obrazu z obou dvou pohledů na tu jednotlivou věc . ps2017-026-05-008-014.u10.p11.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji . ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s2
S faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Václav Klaus . ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-026-05-008-014.u12.p1.s1
Já myslím , že s těmi třemi destinacemi , všechno jsou to krásná města , není žádný problém , protože náš velký vzor Evropská unie také přejíždí z Bruselu do Štrasburku každých čtrnáct dní , takže to by se pak dalo vyřešit , že by ten úřad přejížděl , takže by týden byli v Bruntále , týden v Ostravě a takhle by to fungovalo dle vzoru Evropské unie velice zdárně . ps2017-026-05-008-014.u12.p1.s2
Děkuju . ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s1
Děkuji . ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s2
V rozpravě vystoupí pan poslanec Janda . ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s3
Připraví se pan poslanec Birke . ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s4
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-026-05-008-014.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-026-05-008-014.u14.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážená vládo , vážené dámy , vážení pánové , chtěl bych vám tímto představit několik pozměňovacích návrhů , ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě a které jsem avizoval již v prvním čtení této novely , a dovolte mi proto představit vám jejich obsah a důvody , které mě vedly k jejich podání . ps2017-026-05-008-014.u14.p2.s1
Protože se jedná o několik desítek úprav paragrafového znění vycházejících z věcí , které jsem novele v prvním čtení vytýkal , předložil jsem tyto návrhy formou komplexního pozměňovacího návrhu . ps2017-026-05-008-014.u14.p2.s2
Dle mého názoru existují de facto čtyři základní předpoklady , na které bychom jako zákonodárci měli brát ohled a které jsou klíčové pro to , aby zde vznikl kvalitní zákon . ps2017-026-05-008-014.u14.p3.s1
1 . Podrobit národní agenturu parlamentnímu dohledu a vládní kontrole . ps2017-026-05-008-014.u14.p4.s1
2 . ps2017-026-05-008-014.u14.p4.s2
Nastavit v maximální možné míře systém řízení ve sportu . ps2017-026-05-008-014.u14.p5.s1
3 . ps2017-026-05-008-014.u14.p5.s2
Strukturovat řízení Národní sportovní agentury tak , aby bylo transparentní . ps2017-026-05-008-014.u14.p6.s1
4 . ps2017-026-05-008-014.u14.p6.s2
Zpřesnit sportovní terminologii a některé technické názvosloví tak , aby odpovídalo dnešním moderním standardům ve světě . ps2017-026-05-008-014.u14.p7.s1
Tyto čtyři předpoklady pokládám za naprosto zásadní pro to , aby tato novela přinášela českému sportu potřebnou míru autonomie a zároveň došlo k první větší transformaci sportovního prostředí v České republice . ps2017-026-05-008-014.u14.p8.s1
Konkrétně se jedná o tyto praktické body : ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s1
Zaprvé je to vznik předsednictva agentury . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s2
Stávající znění novely předpokládá , že národní sportovní agenturu bude řídit v plné kompetenci její předseda a tzv . k ruce mu budou dva místopředsedové , které bude sám jmenovat . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s3
Dle mého názoru to není úplně šťastné řešení v případě , že se jedná o nově vzniklý ústřední orgán státní správy s takto specifickou agendou , která nemá ve své kompetenci čistě výkon státní správy , a naopak proto by měl být alespoň v těch zásadních věcech řízen kolektivně . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s4
Navrhuji proto , aby tím vrcholným orgánem agentury nebyl předseda , ale nově předsednictvo - předsednictvo složené z předsedy a jeho dvou místopředsedů . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s5
Toto předsednictvo by schvalovalo ty nejzásadnější dokumenty pro sportovní politiku a prostřednictvím předsedy by je předkládalo vládě ke schválení . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s6
Týká se to návrhu strategie státní politiky ve sportu , akčního plánu k této strategii a návrhu pravidel činnosti , financování a vzájemné spolupráce resortních sportovních center . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s7
Zároveň jsou tyto tři dokumenty společně s návrhem rozpočtu , závěrečným účtem a návrhem organizační struktury agentury v pozměňovacím návrhu explicitně vyjmenovány a zakotveny jako povinnost předsedy předkládat tyto dokumenty ke schválení vládě a jejich nepředložení v případě sportovní strategie a akčního plánu může být důvodem pro jeho odvolání . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s8
Dále by předsednictvo mělo také schvalovat výroční zprávu agentury , statut národní rady pro sport jako svého poradního orgánu a memoranda či smlouvy o dlouhodobé spolupráci , případně dlouhodobé smlouvy , ke kterým se váže víceleté financování sportovních projektů . ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s9
Předsednictvo by tedy bylo tím vrcholným orgánem agentury , v jehož gesci jsou ty opravdu strategické záležitosti sportovní politiky , ale zároveň by bylo ponecháno operativní řízení sportu v gesci předsedy . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s1
Zadruhé je to upřesnění kompetencí , pravomocí a odpovědnosti předsedy agentury . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s2
V pozměňovacím návrhu je zcela jasně určeno , že předseda jedná jménem agentury navenek , stojí v jejím čele a řídí činnost předsednictva . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s3
V této funkci je také považován za služební orgán , který jmenuje a odvolává vláda , a to na návrh předsedy vlády . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s4
Jenom je přesně specifikováno , jakým způsobem se ujímá funkce a jaké náležitosti musí osoba , která se o tuto funkci uchází , splňovat . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s5
Co je v návrhu zásadní , je přesné vyjmenování , kdy vláda odvolá / vá předsedu , kdy ho může odvolat a kdy funkce předsedy agentury zaniká . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s6
Tady bych zdůraznil nový bod , který navazuje na zmiňovanou parlamentní kontrolu , a to stanovení povinnosti předsedy agentury předkládat vládě , Poslanecké sněmovně i Senátu výroční zprávu agentury , a pakliže toto neučiní a výroční zpráva je předsednictvem schválena , je to důvod pro jeho odvolání z funkce . ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s7
V rámci ústředních orgánů státní správy to není nic neobvyklého a navazuje tak na dobrou praxi předkládání takových dokumentů . ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s1
Zatřetí , a to je velká změna , je to postavení místopředsedů agentury . ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s2
Zatímco stávající znění předpokládá , že oba místopředsedové budou jmenováni předsedou , komplexní pozměňovací návrh stanovuje , aby jeden z místopředsedů agentury byl volen Sněmovnou a taktéž odvoláván Sněmovnou a druhý z místopředsedů byl jmenován vládou na návrh předsedy agentury . ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s3
Do funkce místopředsedy agentury voleného Sněmovnou by pak Sněmovně mohli navrhovat předseda vlády i předseda agentury nebo skupina alespoň deseti poslanců . ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s4
Stejné podmínky by pak platily i pro jeho případné odvolání , pokud pro to existují přesně stanovené důvody . ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s1
Ano , pane poslanče , máte pravdu . ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s2
Je tady příliš velký hluk na to , abyste mohl pokračovat . ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s3
Prosím paní poslankyně a pány poslance , aby umožnili další vystoupení pana poslance Jandy , kterému opět dávám slovo . ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s1
Stejně jako v případě předsedy agentury se proto specifikují podmínky a kritéria pro jmenování a také jasně stanovují postupy v případě , pro které mohou být místopředsedové ze svých funkcí odvoláni . ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s2
Takto navržený způsob jmenování , odvolání členů předsednictva dle mého názoru umožní dostatečnou kontrolu činnosti agentury ze strany vlády a Poslanecké sněmovny , ale zároveň také zajistí potřebnou míru nezávislosti agentury , protože místopředsedové mohou být odvoláni jen z přesně daných důvodů , jako je například pravomocné odsouzení za trestný čin nebo neslučitelnost funkcí s řízením sportovní organizace . ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s3
Pro některé poslance by mohlo být velmi diskutabilní , že jsou přesně vymezeny důvody pro odvolání orgánů agentury .