|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-29 ps2017-026-05-008-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Návrh poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 241/ - druhé čtení

Date2019-01-29
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026183.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 647 • previousnext

ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s2 Využívám svého přednostního práva, protože jsme tyto záležitosti projednávali na mnoha grémiích a podle tabulky, kterou tady mám od kolegy, jsme se vlastně ke všem těm záležitostem, které zde zazněly, vyjadřovali.
ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s3 Proto bych chtěl postupně říci, jakým způsobem probíhalo projednávání v jednotlivých bodech, o kterých tady mluvil kolega Bartoň.
ps2017-026-05-008-014.u10.p1.s4 A také abychom se na to podívali zároveň i z druhé strany.
ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s1 To znamená, když budeme mluvit o doplnění působnosti agentury a definice transparentní sportovní organizace ve dvou rovinách, v jedné, které se týkalo, nejmenší, tak tam jsme zvažovali, jestli skutečně ten návrh, který je, neohrozí některé malé organizace, aby je odradil od toho, že budou podávat svoje žádosti o dotace.
ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s2 A většina lidí dospěla k tomu, že ano.
ps2017-026-05-008-014.u10.p2.s3 Proto jsme tento návrh nepřijali.
ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s1 Co se týká definice transparentní sportovní organizace.
ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s2 Ona ta transparentnost je uvedena i v tom komplexním návrhu a ten komplexní návrh je dostatečný a také tak usoudila většina při projednávání.
ps2017-026-05-008-014.u10.p3.s3 Požadavky žadatele o... teď se dívám dále.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s1 Je tady velmi důležitá věc a to je rejstřík.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s2 O tom jsme mluvili, že je to jedna z nejdůležitějších věcí, která vůbec existuje.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s3 A tam se hledala cesta, jakým způsobem ten rejstřík bude zpracováván.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s4 A tady bych velmi zdůraznil, že o rejstříku se jedná v téhle republice od roku 1995 a že každá cesta k vylepšení toho, jak vypadat ten rejstřík, je cestou správným směrem.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s5 Nicméně bude tady ještě přednesen jiný pozměňovací návrh a bude důležité posoudit, kde je ten rejstřík lépe zpracován.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s6 se domnívám, že tady bude ještě jiný pozměňovací návrh, který bude lepší než ten, který navrhl zde kolega Bartoň.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s7 Ale zdůrazňuji, že rejstřík je skutečně velmi důležitá záležitost.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s8 Jenom je tam třeba brát ohled i na různé utajené informace a na to, co tam můžeme a co tam nemůžeme dát.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s9 Tam se k tomu vyjadřovali odborníci z hlediska právního.
ps2017-026-05-008-014.u10.p4.s10 A znovu říkám, že tady budeme muset u rejstříku zcela určitě vybrat to nejlepší řešení.
ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s1 Když budeme mluvit o dotaci, že bychom tam měli přímo napsáno, že dotační programy budou všechny upřednostněny takovým způsobem, aby tam byla podpora přímo konečným příjemcům, tak tady z debaty vyplynulo, že jsou také věci, kterými se musí zabývat větší celky.
ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s2 A to, že musí být tedy vypsány dotační programy jak pro ty konečné příjemce, tak pro ty, kteří to zprostředkují v případě například svazů, sokolských žup, a podobně.
ps2017-026-05-008-014.u10.p5.s3 To znamená, že my jsme se tímto skutečně zabývali a jenom jsme přemýšleli o tom, jestli je tohle lepší řešení, říct, že všechno půjde přes konečné příjemce, nebo jestli někde dáme také přednost tomu, že se budou moci finanční prostředky dávat dohromady takovým způsobem, aby třeba ta župa nebo ten svaz mohly tyto prostředky využít na nějaké větší akce.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s1 K dalšímu, co zaznělo.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s2 Je tady otázka toho, jestli může být poslanec nebo senátor představitelem agentury.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s3 A to řeknu rovnou.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s4 tam v tom nevidím problém, a to z jednoho důvodu.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s5 Že tady ve skutečnosti máme ministry, kteří jsou poslanci nebo senátory, a se domnívám, a tady jsem přesvědčen, že si to myslela většina těch, se kterými jsme to projednávali, že tahle pozice je podobná jako pozice ministra, a tedy nikoliv jako pozice, která by měla být vyloučena z možnosti, že by to bylo například tedy ve střetu zájmů.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s6 To znamená, znovu říkám, že jsme se tam dokonce bavili o ministrech, kde jsme mluvili o klouzavém mandátu.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s7 Ale to patří do jiného druhu zákona.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s8 To znamená, že proto chci tady znovu otevřít tuto diskuzi.
ps2017-026-05-008-014.u10.p6.s9 Jenom tady otvírám tyto věci, o kterých jsme mluvili, z toho důvodu, aby tady mohla zaznít znovu a nahlas vždycky ta kontroverzní část.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s1 Uvedu to i v další záležitosti.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s2 Jestli mít ten dotyčný člověk pět let praxe obecně, to znamená, jestli ho skutečně bereme jenom jako manažera, nebo jestli ho bereme, že musí mít praxi zároveň propojenou i s tím sportovním prostředím.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s3 Dospěli jsme k tomu, nebo většina při tom projednávání dala přednost tomu, aby to byla praxe ve sportovním prostředí.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s4 Proto ta stanoviska z komisí takto zazněla.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s5 Ale znovu říkám, pro jako pro zpravodaje je důležité, aby tady zaznělo, že na jedné straně je zde tato záležitost, to znamená, řekneme ano, musí mít vazbu na sportovní prostředí, ta druhá je, že nemusí mít vazbu na sportovní prostředí.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s6 Tak jenom většinově se rozhodlo obráceně.
ps2017-026-05-008-014.u10.p7.s7 Kolega plné právo prostřednictvím předsedajícího, plné právo předložit ten pozměňovací návrh znovu, i když při projednáváních neprošel.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s1 Když budeme mluvit o poradním orgánu.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s2 Tady bych zašel i do minulé historie.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s3 považuji z hlediska sportovního prostředí za důležité, aby tam ten poradní orgán byl, aby to nebylo jenom na dobrovůli toho předsedy agentury nebo kohokoliv jiného.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s4 Aby to bylo dáno v tomto zákonu.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s5 Protože tady máme tradici, že tady bylo nějaké všesportovní kolegium, které kdysi spolupracovalo s Ministerstvem školství, a toto všesportovní kolegium bylo také nadefinováno a existovalo do doby, než zanikla Sazka.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s6 A to tady cítím, že my při tomto zákonu musíme také trošku reflektovat, a to se týká více těch pozměňovacích návrhů, to sportovní prostředí, které vnímá jak tu záležitost, že v čele agentury bude někdo, kdo praxi ve sportu, tak že bude i v další věci poradní orgán ze sportovního prostředí.
ps2017-026-05-008-014.u10.p8.s7 To znamená, abychom tady reflektovali to, že sportovní prostředí chce dát nějakým způsobem najevo, že se na věci a na záležitosti chce podílet.
ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s1 Ještě k některým věcem se mohu vyjádřit, ale ta poslední, možná trošku úsměvná, je, že jsem očekával, že bude víc návrhů na sídlo mimo Prahu.
ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s2 A tady musím říci, že co se toho týká, tak zůstala tři města.
ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s3 Abychom tedy ten Bruntál tak nevyvyšovali, tak jenom shrnu, že zůstala tři města, to je Bruntál, Žďár nad Sázavou a Ostrava.
ps2017-026-05-008-014.u10.p9.s4 S ohledem na to, že všechna tři jsou na Moravě, tak čekám, že ještě bude nějaký pozměňovací návrh, o kterém nevím, a že bude v Čechách.
ps2017-026-05-008-014.u10.p10.s1 To je z mého pohledu v tuto chvíli ten pohled.
ps2017-026-05-008-014.u10.p10.s2 jsem si dovolil vystoupit proto, protože jsme tyto body, o kterých zde byla řeč, projednávali, a abychom se dostali zrovna do obrazu z obou dvou pohledů na tu jednotlivou věc.
ps2017-026-05-008-014.u10.p11.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s2 S faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-026-05-008-014.u11.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-05-008-014.u12.p1.s1 myslím, že s těmi třemi destinacemi, všechno jsou to krásná města, není žádný problém, protože náš velký vzor Evropská unie také přejíždí z Bruselu do Štrasburku každých čtrnáct dní, takže to by se pak dalo vyřešit, že by ten úřad přejížděl, takže by týden byli v Bruntále, týden v Ostravě a takhle by to fungovalo dle vzoru Evropské unie velice zdárně.
ps2017-026-05-008-014.u12.p1.s2 Děkuju.
ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s2 V rozpravě vystoupí pan poslanec Janda.
ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s3 Připraví se pan poslanec Birke.
ps2017-026-05-008-014.u13.p1.s4 Máte slovo, pane poslanče.
ps2017-026-05-008-014.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-026-05-008-014.u14.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, chtěl bych vám tímto představit několik pozměňovacích návrhů, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě a které jsem avizoval již v prvním čtení této novely, a dovolte mi proto představit vám jejich obsah a důvody, které vedly k jejich podání.
ps2017-026-05-008-014.u14.p2.s1 Protože se jedná o několik desítek úprav paragrafového znění vycházejících z věcí, které jsem novele v prvním čtení vytýkal, předložil jsem tyto návrhy formou komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-026-05-008-014.u14.p2.s2 Dle mého názoru existují de facto čtyři základní předpoklady, na které bychom jako zákonodárci měli brát ohled a které jsou klíčové pro to, aby zde vznikl kvalitní zákon.
ps2017-026-05-008-014.u14.p3.s1 1. Podrobit národní agenturu parlamentnímu dohledu a vládní kontrole.
ps2017-026-05-008-014.u14.p4.s1 2.
ps2017-026-05-008-014.u14.p4.s2 Nastavit v maximální možné míře systém řízení ve sportu.
ps2017-026-05-008-014.u14.p5.s1 3.
ps2017-026-05-008-014.u14.p5.s2 Strukturovat řízení Národní sportovní agentury tak, aby bylo transparentní.
ps2017-026-05-008-014.u14.p6.s1 4.
ps2017-026-05-008-014.u14.p6.s2 Zpřesnit sportovní terminologii a některé technické názvosloví tak, aby odpovídalo dnešním moderním standardům ve světě.
ps2017-026-05-008-014.u14.p7.s1 Tyto čtyři předpoklady pokládám za naprosto zásadní pro to, aby tato novela přinášela českému sportu potřebnou míru autonomie a zároveň došlo k první větší transformaci sportovního prostředí v České republice.
ps2017-026-05-008-014.u14.p8.s1 Konkrétně se jedná o tyto praktické body:
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s1 Zaprvé je to vznik předsednictva agentury.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s2 Stávající znění novely předpokládá, že národní sportovní agenturu bude řídit v plné kompetenci její předseda a tzv. k ruce mu budou dva místopředsedové, které bude sám jmenovat.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s3 Dle mého názoru to není úplně šťastné řešení v případě, že se jedná o nově vzniklý ústřední orgán státní správy s takto specifickou agendou, která nemá ve své kompetenci čistě výkon státní správy, a naopak proto by měl být alespoň v těch zásadních věcech řízen kolektivně.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s4 Navrhuji proto, aby tím vrcholným orgánem agentury nebyl předseda, ale nově předsednictvo - předsednictvo složené z předsedy a jeho dvou místopředsedů.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s5 Toto předsednictvo by schvalovalo ty nejzásadnější dokumenty pro sportovní politiku a prostřednictvím předsedy by je předkládalo vládě ke schválení.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s6 Týká se to návrhu strategie státní politiky ve sportu, akčního plánu k této strategii a návrhu pravidel činnosti, financování a vzájemné spolupráce resortních sportovních center.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s7 Zároveň jsou tyto tři dokumenty společně s návrhem rozpočtu, závěrečným účtem a návrhem organizační struktury agentury v pozměňovacím návrhu explicitně vyjmenovány a zakotveny jako povinnost předsedy předkládat tyto dokumenty ke schválení vládě a jejich nepředložení v případě sportovní strategie a akčního plánu může být důvodem pro jeho odvolání.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s8 Dále by předsednictvo mělo také schvalovat výroční zprávu agentury, statut národní rady pro sport jako svého poradního orgánu a memoranda či smlouvy o dlouhodobé spolupráci, případně dlouhodobé smlouvy, ke kterým se váže víceleté financování sportovních projektů.
ps2017-026-05-008-014.u14.p9.s9 Předsednictvo by tedy bylo tím vrcholným orgánem agentury, v jehož gesci jsou ty opravdu strategické záležitosti sportovní politiky, ale zároveň by bylo ponecháno operativní řízení sportu v gesci předsedy.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s1 Zadruhé je to upřesnění kompetencí, pravomocí a odpovědnosti předsedy agentury.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s2 V pozměňovacím návrhu je zcela jasně určeno, že předseda jedná jménem agentury navenek, stojí v jejím čele a řídí činnost předsednictva.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s3 V této funkci je také považován za služební orgán, který jmenuje a odvolává vláda, a to na návrh předsedy vlády.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s4 Jenom je přesně specifikováno, jakým způsobem se ujímá funkce a jaké náležitosti musí osoba, která se o tuto funkci uchází, splňovat.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s5 Co je v návrhu zásadní, je přesné vyjmenování, kdy vláda odvolá/ předsedu, kdy ho může odvolat a kdy funkce předsedy agentury zaniká.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s6 Tady bych zdůraznil nový bod, který navazuje na zmiňovanou parlamentní kontrolu, a to stanovení povinnosti předsedy agentury předkládat vládě, Poslanecké sněmovně i Senátu výroční zprávu agentury, a pakliže toto neučiní a výroční zpráva je předsednictvem schválena, je to důvod pro jeho odvolání z funkce.
ps2017-026-05-008-014.u14.p10.s7 V rámci ústředních orgánů státní správy to není nic neobvyklého a navazuje tak na dobrou praxi předkládání takových dokumentů.
ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s1 Zatřetí, a to je velká změna, je to postavení místopředsedů agentury.
ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s2 Zatímco stávající znění předpokládá, že oba místopředsedové budou jmenováni předsedou, komplexní pozměňovací návrh stanovuje, aby jeden z místopředsedů agentury byl volen Sněmovnou a taktéž odvoláván Sněmovnou a druhý z místopředsedů byl jmenován vládou na návrh předsedy agentury.
ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s3 Do funkce místopředsedy agentury voleného Sněmovnou by pak Sněmovně mohli navrhovat předseda vlády i předseda agentury nebo skupina alespoň deseti poslanců.
ps2017-026-05-008-014.u14.p11.s4 Stejné podmínky by pak platily i pro jeho případné odvolání, pokud pro to existují přesně stanovené důvody.
ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s1 Ano, pane poslanče, máte pravdu.
ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s2 Je tady příliš velký hluk na to, abyste mohl pokračovat.
ps2017-026-05-008-014.u15.p1.s3 Prosím paní poslankyně a pány poslance, aby umožnili další vystoupení pana poslance Jandy, kterému opět dávám slovo.
ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s1 Stejně jako v případě předsedy agentury se proto specifikují podmínky a kritéria pro jmenování a také jasně stanovují postupy v případě, pro které mohou být místopředsedové ze svých funkcí odvoláni.
ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s2 Takto navržený způsob jmenování, odvolání členů předsednictva dle mého názoru umožní dostatečnou kontrolu činnosti agentury ze strany vlády a Poslanecké sněmovny, ale zároveň také zajistí potřebnou míru nezávislosti agentury, protože místopředsedové mohou být odvoláni jen z přesně daných důvodů, jako je například pravomocné odsouzení za trestný čin nebo neslučitelnost funkcí s řízením sportovní organizace.
ps2017-026-05-008-014.u16.p1.s3 Pro některé poslance by mohlo být velmi diskutabilní, že jsou přesně vymezeny důvody pro odvolání orgánů agentury.

Text viewDownload CoNNL-U