|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-01-24 ps2017-026-03-001-229 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

229. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2019-01-24
Meetingps2017/026
Agenda Itemps2017/026/229
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/026schuz/s026091.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 601 • previousnext

ps2017-026-03-001-229.u13.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedo.
ps2017-026-03-001-229.u13.p1.s2 Vážený pane ministře, vážená vládo, kolegyně, kolegové, bych chtěl úvodem poděkovat panu ministrovi za odpověď, kterou mi poskytl.
ps2017-026-03-001-229.u13.p2.s1 se vrátím trošku do historie.
ps2017-026-03-001-229.u13.p2.s2 Když problematika tendru tady byla ve Sněmovně v minulém období otevřena, tak bohužel schůze, která na to byla vyhrazena, neschválila program, takže tady mohli mluvit pouze naši kolegové, kteří mají přednostní právo, a na nás se nedostalo.
ps2017-026-03-001-229.u13.p2.s3 Myslím si, že problematika mýtného je natolik vážná věc, že když jsme tady třeba probírali předevčírem D1, tak když porovnám tyto dvě záležitosti, tak mýtné je výrazně důležitější než to, jestli se někde stálo na dálnici osm hodin.
ps2017-026-03-001-229.u13.p3.s1 A možná, protože jste určitě někteří dostali od neúspěšných uchazečů některé připomínky a možná to ve vás vzbudilo určitou nedůvěru, tak jsem si dovolil tento problém tady na plénu otevřít.
ps2017-026-03-001-229.u13.p3.s2 Protože si rozhodně nemyslím, že bychom měli bránit neúspěšné uchazeče, naopak bychom měli bránit stát a vybírat co nejvhodnější nabídku.
ps2017-026-03-001-229.u13.p3.s3 Ale jsem tam našel některá "ale", která bych rád, aby tady vysvětlení těch "ale" zaznělo na mikrofon, tak proto jsem tu interpelaci tady otevřel i z toho důvodu, že vlastně jsem ji podával někdy dva tři měsíce zpětně a ta doba se posunula.
ps2017-026-03-001-229.u13.p3.s4 Nicméně pořád si myslím, že tam některé problémy jsou.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s1 Když se vrátím k tomu tendru, tak tehdy byla vypsána soutěž, že kromě dálnic se bude zpoplatňovat mýtným systémem i asi 900 km silnic I. třídy.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s2 A tyhle podmínky vlastně byly vstupní podmínky do soutěže a takto to prostě probíhalo.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s3 Nicméně poté Ministerstvo dopravy trochu změnilo názor.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s4 Vlastně řeklo, že těch 900 km silnic I. tříd bude, řekl bych, vybíráno tak, že kraje se budou vyjadřovat, které silnice chtějí zpoplatnit a které nechtějí.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s5 A tady vidím trošku problém v tom, že vlastně tady může vzniknout velký chaos v tom, že některé kraje se rozhodnou, že budou chtít třeba všechny úseky I. tříd zpoplatnit, některé kraje řeknou, že je nebudou chtít zpoplatnit, se říct, skoro limitně nula kilometrů.
ps2017-026-03-001-229.u13.p4.s6 Takže tady vidím, že v tom bude chaos, a nakonec podle i tohle bude jeden z důvodů těch odvolání.
ps2017-026-03-001-229.u13.p5.s1 A možná bych se tady chtěl zeptat, jestli ta odvolání skončila, protože samozřejmě speciálně firma Kapsch využila možnosti se odvolat k Úřadu pro hospodářskou soutěž.
ps2017-026-03-001-229.u13.p5.s2 A mám pocit, že tam ještě jedna možnost je, rozklad potom k této záležitosti.
ps2017-026-03-001-229.u13.p5.s3 A nevím, v jakém stavu to v tuto chvíli je.
ps2017-026-03-001-229.u13.p6.s1 Myslím si, že podmínky se trochu změnily.
ps2017-026-03-001-229.u13.p6.s2 Na druhou stranu samozřejmě je potřeba to vnímat tak, že vybrání provozovatele mýtného systému je pro náš stát velmi důležité, protože skončí dotace z EU, tak vlastně to je jeden z největších příjmů kromě výnosů z dálničních známek, který bude potom použit na dostavbu dálnic, rekonstrukce dálnic a silnic I. třídy.
ps2017-026-03-001-229.u13.p7.s1 Možná bych se chtěl zeptat, v jakém je to stavu.
ps2017-026-03-001-229.u13.p7.s2 A myslím si, že tenhle bod je opravdu hodný diskuse, jak to vlastně myslíte, protože si myslím, že ty podmínky se opravdu změnily.
ps2017-026-03-001-229.u13.p7.s3 A co se stane, pokud, a to je hypotetická otázka, pokud ten Kapsch se prostě bude dovolávat na ten rozklad a pokud úřad zjistí, řekl bych, stav jiný než v prvoinstančním řešení.
ps2017-026-03-001-229.u13.p7.s4 Takže jak to bude vypadat.
ps2017-026-03-001-229.u13.p8.s1 A druhá věc, která zajímá v souvislosti s řešením výběru mýta, je otázka elektronických dálničních známek, o kterých tady mluvíme roky.
ps2017-026-03-001-229.u13.p8.s2 Chtěl bych se zeptat, zda se počítalo s tím, že de facto ty mýtné brány by sloužily k tomu, abychom mohli kontrolovat, zda řidič zaplacenou elektronickou dálniční známku, to znamená, jestli zaplatil třeba na internetu nebo mobilem.
ps2017-026-03-001-229.u13.p8.s3 A je to jedno, jestli zaplatil roční, měsíční, týdenní nebo čtrnáctidenní, jak to tam máme nastaveno.
ps2017-026-03-001-229.u13.p8.s4 Ale že podle by to byl výrazně lepší posun k digitalizaci silniční dopravy v tom, že by se to dělo automaticky a nemusela by tady fungovat dopravní policie.
ps2017-026-03-001-229.u13.p9.s1 Takže se chci zeptat, jestli s tím takto počítáte.
ps2017-026-03-001-229.u13.p9.s2 Pokud ne, tak jak se bojuje dál.
ps2017-026-03-001-229.u13.p9.s3 Myslím si, že tady možná, pokud se s tím nepočítalo, tak je to otázka k zamyšlení, zda prostě nezintenzivnit snahu o digitalizaci naší dopravy tak, abychom prostě došli k dobrým výsledkům za minimálních nákladů.
ps2017-026-03-001-229.u13.p9.s4 Děkuji za odpověď.
ps2017-026-03-001-229.u14.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče.
ps2017-026-03-001-229.u14.p1.s2 Slovo dávám panu ministrovi, který bude reagovat.
ps2017-026-03-001-229.u15.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tak bych jenom rád řekl na začátek, že se žádné debatě nebráním.
ps2017-026-03-001-229.u15.p1.s2 Podle mého názoru to, co proběhlo z hlediska mýtného tendru, je prostě otevřená transparentní soutěž, ve které uspěl ten, který dal nejnižší cenu.
ps2017-026-03-001-229.u15.p1.s3 Že to nebyla společnost Kapsch, bylo zapříčiněno pouze tím, že oni dali cenu zhruba o miliardu a půl vyšší než vybraný účastník.
ps2017-026-03-001-229.u15.p1.s4 Takže to je všechno.
ps2017-026-03-001-229.u15.p2.s1 Co se týče podmínek, podmínky tendru se od začátku do konce nezměnily, ty jsou od začátku do konce naprosto stejné.
ps2017-026-03-001-229.u15.p2.s2 Rozsah zpoplatnění jedniček tam byl od začátku a zůstal stejný.
ps2017-026-03-001-229.u15.p2.s3 A je povinností dodavatele dodat dílo tak, jak bylo vysoutěženo, se vším všudy s tím zpoplatněním.
ps2017-026-03-001-229.u15.p3.s1 Jediná debata, která se tady vedla a zatím není dokončená a záleží na vládě, jak bude dokončena, je debata, kterou vznesly kraje a některé obce s tím, že přišly s tím, že je obava, že pokud tam bude zpoplatněna nějaká jednička, tak by mohl některý z kamionů využít objízdné trasy po dvojkách, trojkách, že by jim je ničil a že oni jsou právě proti tomu zpoplatnění.
ps2017-026-03-001-229.u15.p3.s2 Ministerstvo se k této věci postavilo tak, že říkáme, že jsme připraveni s kraji o věci debatovat, s tím, že to ale neznamená, že by byla změna rozsahu zpoplatnění.
ps2017-026-03-001-229.u15.p3.s3 Nicméně vláda může dočasně na nějakých úsecích vyhláškou stanovit jinou sazbu mýta pro ty úseky, kde chce, aby se to celé neobjíždělo.
ps2017-026-03-001-229.u15.p3.s4 Ale zatím se k takovému kroku vláda nerozhodla, takže nic zásadního se v této situaci neděje.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s1 jenom k celé debatě ohledně zpoplatnění-nezpoplatnění jedniček bych rád uvedl jednu věc.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s2 Víte, když se podíváte do roku 2006, jak byla původní smlouva vysoutěžena, nebo vysoutěžena, on vlastně byl vybrán jediný dodavatel, protože soutěž byla zrušena.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s3 Nebo nebyla zrušena, všichni ostatní byli vyloučeni kromě jednoho.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s4 Tak závazek Kapsche jako vítěze v smlouvě byl, že zpoplatní 1 850 km silnic I. třídy.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s5 A on se k tomu zavázal.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s6 Zavázal se, že tam budou mýtné brány, že tam bude mikrovlnný systém.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s7 A v roce 2007 v jednom z prvních dodatků, když zjistil, že to není schopen udělat, tak se dohodl s tehdejším ministerstvem, že se smlouva změní a v dodatku číslo 1 se z těch 1 850 km stalo zhruba 180 km.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s8 Takže tady není žádné novum to zpoplatňování jedniček, to jsme měli ve smlouvách v roce 2006, 2005.
ps2017-026-03-001-229.u15.p4.s9 Takže bych to neviděl jako nijak tragickou záležitost.
ps2017-026-03-001-229.u15.p5.s1 Máte pravdu, z toho průběhu výběrového řízení v podstatě proběhla veškerá odvolání a rozklady.
ps2017-026-03-001-229.u15.p5.s2 Poslední rozklad, který rozhodnout ÚOHS, je rozklad proti rozhodnutí v prvním stupni, ve kterém dne, myslím, že to bylo 10. prosince 2018, úřad v prvním stupni rozhodl, že návrh společnosti Kapsch Telematic Services na uložení zákazu plnění smlouvy o dodávce a poskytování komplexních služeb v provozu elektronického systému zamítá, 18. prosince dal proti tomu Kapsch rozklad a nyní čekáme na rozhodnutí o tom rozkladu.
ps2017-026-03-001-229.u15.p5.s3 se přiznám, že teď nemám informace, kdy by to mělo být, ale mám pocit, že v této věci ÚOHS nemá žádnou lhůtu, takže to určitě přijde.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s1 se ještě vrátím k těm elektronickým dálničním známkám.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s2 Ty ministerstvo připravuje.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s3 Připravujeme je.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s4 Nicméně vypsání nějaké soutěže, která by měla být mnohem jednodušší, protože to není tak složitý systém, jako je vybírání mýtného pro nákladní auta, tak tomu musí předcházet změna v zákoně, která tuto možnost umožní.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s5 Ta změna je dneska připravena do vlády.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s6 Myslím, že to je v zákoně číslo 13, a ten by měl přijít do Poslanecké sněmovny, aby to umožnil.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s7 Paralelně s tím chystáme všechny kroky k tomu, tak aby ten systém mohl být ve zkušebním provozu v roce 2020 a mohl najet do systému v roce 2021 pro všechny, nebo v podstatě v prosinci roku 2020 tak, jak mají být nové dálniční známky v platnosti.
ps2017-026-03-001-229.u15.p6.s8 Děkuji.
ps2017-026-03-001-229.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-03-001-229.u16.p1.s2 Pan poslanec.
ps2017-026-03-001-229.u16.p1.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-026-03-001-229.u17.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, jsem neříkal, že pan ministr se brání diskuzi.
ps2017-026-03-001-229.u17.p1.s2 To bych si ani nedovolil.
ps2017-026-03-001-229.u17.p1.s3 Myslím si, že on se diskuzi opravdu nebrání.
ps2017-026-03-001-229.u17.p1.s4 Tady se bránila Poslanecká sněmovna svým rozhodnutím, že neschválili program.
ps2017-026-03-001-229.u17.p1.s5 Proto jsem to tady uváděl.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s1 Ale z vlastní zkušenosti vím, že ÚOHS opravdu nemá lhůty, je to velmi nepříjemná záležitost.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s2 Je to otázka na zamyšlení, jestli by ÚOHS neměl v nějakém rozumném čase rozhodovat.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s3 Protože my třeba jako starostové nebo hejtmani tenhle problém známe velmi dobře.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s4 Je to velmi nepříjemné.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s5 Speciálně se to třeba týká záležitosti evropských dotací.
ps2017-026-03-001-229.u17.p2.s6 Takže to je podle na zamyšlení, co s tím do budoucna.
ps2017-026-03-001-229.u17.p3.s1 Ale jsem se chtěl zeptat k těm elektronickým dálničním známkám, zda se budou využívat ty mýtné brány ke kontrole.
ps2017-026-03-001-229.u17.p3.s2 To by zajímalo, jestli to takhle uvažujete, nebo ne.
ps2017-026-03-001-229.u17.p3.s3 Nebo jakým způsobem bude probíhat kontrola zaplacení toho dálničního poplatku.
ps2017-026-03-001-229.u18.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-03-001-229.u18.p1.s2 Pan ministr bude reagovat.
ps2017-026-03-001-229.u18.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-026-03-001-229.u19.p1.s1 Děkuji za ten doplňující dotaz.
ps2017-026-03-001-229.u19.p1.s2 se ještě vrátím k tomu ÚOHSu.
ps2017-026-03-001-229.u19.p1.s3 bych nechtěl, aby to tady vyznělo jako kritika ÚOHSu.
ps2017-026-03-001-229.u19.p1.s4 On v podstatě od toho prosince ten termín není tak dlouhý a předpokládám, že v nějaké blízké době rozhodne.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s1 Nicméně co se týče těch dálničních známek.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s2 My to dneska v každém případě máme rozdělené do dvou fází.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s3 V první fázi by v podstatě měly ty dnešní systémy, které jsou manuální, kontrola těch známek, být udělány elektronicky.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s4 To znamená, vybavíme celní službu a policii aplikací.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s5 Když si vyfotí tu značku, tak budou vědět, jestli je to držitel známky, nebo není, nebo zaplacený ten poplatek.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s6 V druhé fázi počítáme s tím, že by měly být i statické snímače.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s7 A bych chtěl říct, že i ty mýtné brány, na které ten nový systém nevyužijeme, tak na ty máme nachystány další aplikace.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s8 Určitě tam chceme dát telematiku, proměnné značky, chceme tam dát i vysokorychlostní vážení a další kroky.
ps2017-026-03-001-229.u19.p2.s9 A v souvislosti s tím by tam mohly být i ty kontrolní kamery pro dálniční známky.
ps2017-026-03-001-229.u20.p1.s1 Děkuji.
ps2017-026-03-001-229.u20.p1.s2 Ptám se, zda pan poslanec bude mít zájem o vyslovení nějakého stanoviska.

Text viewDownload CoNNL-U