|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-21 ps2017-024-08-002-130 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

130. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/ - třetí čtení

Date2018-12-21
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/130
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024276.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1159 • previousnext

ps2017-024-08-002-130.u1.p1.s1 130.
ps2017-024-08-002-130.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/ - třetí čtení
ps2017-024-08-002-130.u1.p2.s1 Poprosím, aby se u stolku zpravodajů posadila paní ministryně Alena Schillerová a zpravodaj garančního výboru, kterým byl rozpočtový výbor, a tím je pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-024-08-002-130.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku číslo 206/3, který byl doručen dne 6. prosince 2018.
ps2017-024-08-002-130.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 206/4.
ps2017-024-08-002-130.u1.p3.s1 Ptám se paní navrhovatelky, zda zájem před otevřením rozpravy o vystoupení.
ps2017-024-08-002-130.u1.p3.s2 Paní ministryně, máte zájem o úvodní slovo?
ps2017-024-08-002-130.u1.p3.s3 Nemáte, výborně.
ps2017-024-08-002-130.u1.p3.s4 Tak tedy otevírám rozpravu k tomuto bodu a jako první je přihlášen do rozpravy pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-024-08-002-130.u1.p4.s1 poprosím ty, kteří mají teď něco k řešení, aby případně svoje diskuse přenesli do předsálí a umožnili klidné projednání tohoto bodu.
ps2017-024-08-002-130.u1.p4.s2 Takže prosím o klid.
ps2017-024-08-002-130.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-024-08-002-130.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, bych zde rád představil tři pozměňovací návrhy, které jsem podal k tomuto tisku, z toho jeden společně s kolegou Skopečkem z ODS.
ps2017-024-08-002-130.u3.p1.s1 ještě jednou poprosím o klid v sále.
ps2017-024-08-002-130.u3.p1.s2 Děkuji.
ps2017-024-08-002-130.u3.p1.s3 Zvláště pravou stranu žádám, aby případné diskuse proběhly mimo sál.
ps2017-024-08-002-130.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2017-024-08-002-130.u4.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, bych rád představil pozměňovací návrhy, které jsem podal k tomuto tisku, jeden z nich spolu s kolegou Skopečkem z ODS.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s1 Vlastně ten dokument, tak jak ho vláda předložila, je fakticky implementační norma, která nepřináší mnoho nového.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s2 Implementuje směrnici ATAD a dělá fakticky velmi drobné změny v tom daňovém právu.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s3 To podstatné, co budeme dnes hlasovat, jsou pozměňovací návrhy poslanců.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s4 Myslím si, že jednoznačně nejvýznamnější návrh, který tam je, co se týče objemu peněz i změn v našem daňovém systému, je ten, který předkládáme my s kolegou Skopečkem, a to je zvýšení slevy na poplatníka u daně z příjmu na 30 tisíc korun.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s5 Ta sleva na poplatníka je vlastně základní nástroj, kterým zvýhodňujeme především nízkopříjmové lidi, aby neodváděli extrémně vysoké daně z práce.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s6 Od roku 2008 zůstává na částce necelých 25 tisíc korun, přestože průměrná mzda roste, přestože platy stoupají.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s7 Výsledkem toho, že ta sleva zůstává zafixovaná na těch necelých 25 tisících korunách, je, že neustále stoupá zdanění příjmů u nás.
ps2017-024-08-002-130.u4.p2.s8 Přesně tak, paní ministryně, to zkusím ještě jednou osvětlit.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s1 Dneska máme daň konstruovanou tak, že je to necelých - ono je to zhruba 20 % hrubé mzdy, když se přepočítá ta superhrubá mzda proti těm 15 % superhrubé, tak je to cca 20 % hrubé mzdy.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s2 Nicméně kromě toho každý daňový poplatník slevu necelých 25 tisíc korun.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s3 Takže když někdo zaplatit daň 100 tisíc, tak se od toho odečte těch 25 tisíc a zaplatí jenom 75 tisíc.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s4 To znamená, procentuálně ta sleva je významnější u nižších příjmů.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s5 A tím, že ty příjmy neustále rostou, tak roste ta složená daňová kvóta zdanění práce a fakticky roste zdanění příjmů.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s6 Když koukneme na zdanění průměrné mzdy, tak v roce 2008, když byl průměrná mzda okolo 20 tisíc korun, to bylo nějakých 11 %.
ps2017-024-08-002-130.u4.p3.s7 Dnes, v roce 2018, je to 13 %.
ps2017-024-08-002-130.u4.p4.s1 Proto my ve snaze snížit zdanění práce a současně ve snaze udělat to způsobem, který je sociálně citlivý, tak aby mohl vlastně najít podporu i u levé části spektra, jsme navrhli právě zvýšení slevy na poplatníka.
ps2017-024-08-002-130.u4.p4.s2 Fakticky to znamená mírné zvýšen daňové progrese, ale je to opatření, ze kterého prostě profitují všichni stejně.
ps2017-024-08-002-130.u4.p4.s3 Všichni daňoví poplatníci v České republice by za rok zaplatili o 5 tisíc korun méně na daních.
ps2017-024-08-002-130.u4.p4.s4 jsem to počítal, skutečně i lidé, kteří dneska berou minimální mzdu, stejně budou z toho zvýšení slevy profitovat v plné výši.
ps2017-024-08-002-130.u4.p4.s5 Myslíme si, že ve chvíli, kdy příjem, inkaso daně z příjmu roste ročně cca o 20 miliard, tak že jeden rok místo toho, aby si stát tyto peníze nechal, by je měl nechat lidem a srovnat ten nepoměr, kdy se to deset let nevalorizovalo.
ps2017-024-08-002-130.u4.p5.s1 Těch 30 tisíc dokonce ani nekopíruje růst mezd, kopíruje to pouze inflaci.
ps2017-024-08-002-130.u4.p5.s2 Kdybychom chtěli valorizovat přímo na růst mezd, tak by ta sleva byla ještě vyšší.
ps2017-024-08-002-130.u4.p5.s3 Chtěli jsme ale, aby to byl nějaký kompromis, který naději touto Sněmovnou projít.
ps2017-024-08-002-130.u4.p5.s4 Proto jsme tedy předložili, Piráti a ODS společně, návrh na snížení daně z příjmu v České republice formou zvýšení slevy na dani tak, aby každý daňový poplatník zaplatil o 5 tisíc korun na daních méně.
ps2017-024-08-002-130.u4.p5.s5 Rozpočtové dopady jsou necelých 20 miliard korun, což je kompenzováno růstem výběru inkasa této daně každoročně v posledních letech, a plánuje to i rozpočet, který jsme schválili ve středu.
ps2017-024-08-002-130.u4.p6.s1 Takže prosím o podporu tohoto návrhu.
ps2017-024-08-002-130.u4.p6.s2 Výbor k němu nezaujal žádné stanovisko, je to čistě otázka politické vůle ve Sněmovně.
ps2017-024-08-002-130.u4.p6.s3 Výbor k němu byl bez stanoviska.
ps2017-024-08-002-130.u4.p7.s1 Další dva spíše technické pozměňovací návrhy, které jsem podal, si dovolím představit, a to je zrušení výslovné implementace obecného protizneužívacího pravidla.
ps2017-024-08-002-130.u4.p7.s2 Ten daňový řád zavádí pravidlo GAAR, které po nás chce Evropská unie pro právnické osoby, nicméně my ho implementováno máme, protože je to jednoznačně řešeno judikaturou.
ps2017-024-08-002-130.u4.p7.s3 Dnes právnické osoby, když se snažily obcházet daňové právo, tak soudy zakročily a daly za pravdu správě daní a neumožnily toto jednání, přestože výslovně žádné paragrafy nepřekračovaly.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s1 Proč se obávám zavedení toho protizneužívacího pravidla obecně do daňové legislativy?
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s2 Je to proto, že ono se nezavádí jen pro právnické osoby, zavádí se do daňového řádu obecně.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s3 To znamená, úplně pro všechny, včetně těch nejmenších živnostníků.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s4 A mám obavu, že právě tito lidé se nebudou schopni bránit proti excesivnímu využívání tohoto pravidla daňovou správou, a proto mi přijde rozumnější ho vyjmout.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s5 Ostatně podpořily to i profesní komory, vyškrtnout tento návrh z daňového řádu.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s6 Myslím si, že je to nadbytečné, a především oproti požadavkům Evropské unie se to nevztahuje zdaleka jen na právnické osoby, ale na všechny.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s7 Naopak zase kdybychom to zavedli jen pro právnické osoby, tak by to vedlo k otazníkům u fyzických osob, jestli stále platí ta judikatura i pro fyzické osoby ve chvíli, kdy to zákonodárce explicitně neuvedl u těch fyzických osob.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s8 Proto mi dává největší smysl to vyškrtnout.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s9 Je to čistě filozofické dilema.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s10 Podle daňová legislativa být předvídatelnější, a když je něco v zákoně, tak to platit.
ps2017-024-08-002-130.u4.p8.s11 Myslím si, že právní jistota OSVČ je velmi důležitá a v posledních letech bohužel v této zemi příliš nefunguje.
ps2017-024-08-002-130.u4.p9.s1 Poslední pozměňovací návrh, který jsem podal, je návrh na zrušení krycích dokladů pro kontrolu EET.
ps2017-024-08-002-130.u4.p9.s2 Návrh Ministerstva financí rozšiřuje používání krycích dokladů, to znamená možnosti, kdy celníci dělají kontroly ne pod svým jménem, ale pomocí krycích dokladů.
ps2017-024-08-002-130.u4.p9.s3 Zatímco v oblasti kontroly heren mi to přijde ještě skousnutelné, tak v oblasti kontroly EET mi to přijde skutečně nepřiměřená pravomoc Celní správy.
ps2017-024-08-002-130.u4.p9.s4 Z toho důvodu jsem navrhl používání krycích dokladů pro kontrolu EET škrtnout.
ps2017-024-08-002-130.u4.p9.s5 Ještě jednou to řeknu: pokud skutečně dochází k ohrožení zdraví a života celníků, když kontrolují EET, problém je někde úplně jinde než v tom, že nemají pravomoc používat krycí doklady.
ps2017-024-08-002-130.u4.p10.s1 Ještě jednou děkuji za zvážení podpory svých pozměňovacích návrhů.
ps2017-024-08-002-130.u5.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-024-08-002-130.u5.p1.s2 A nyní s přednostním právem pan předseda Kalousek.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s2 Dámy a pánové, nejprve mi dovolte, abych se přimluvil za ten pozměňovací návrh, který tu prezentoval poslanec Ferjenčík, týkající se zvýšení slevy na dani.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s3 Dovolím si apelovat zejména na levicové poslance.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s4 Když jsem v roce 2007 prosadil jednu jedinou sazbu daně z příjmů fyzických osob oproti dosavadním čtyřem, levice to velmi kritizovala s tím, že jsme zavedli - říkali tomu - rovnou daň a že jsme zcela zničili progresi.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s5 Ona to nebyla úplně pravda, ona to nebyla rovná daň a nezničili jsme zcela progresi, protože vlivem právě slevy na dani byla ta křivka zdanění progresivní.
ps2017-024-08-002-130.u6.p1.s6 A dokonce vlivem slevy na dani i u dětí bylo několik progresivních křivek podle toho, zda daňový poplatník danil sám za sebe, nebo měl i vyživované osoby.
ps2017-024-08-002-130.u6.p2.s1 Tím, jak rostou mzdy, progrese se snižuje, dochází k něčemu, co lze označit za studenou degresi.
ps2017-024-08-002-130.u6.p2.s2 Snižování progrese je přece něco, co nutně musí levicovým poslancům vadit.
ps2017-024-08-002-130.u6.p2.s3 Protože čím méně progrese, tím menší výhody pro nízkopříjmové, tím větší výhody pro vysokopříjmové.
ps2017-024-08-002-130.u6.p2.s4 Takže se domnívám, že v zájmu právě těch nízkopříjmových, pro které ta sleva na dani je mnohem zásadnější než pro vysokopříjmové, by zejména levicoví poslanci mohli tento návrh podpořit.
ps2017-024-08-002-130.u6.p3.s1 Dovolte nyní, abych na vás ještě jednou apeloval, pravděpodobně marně, ale přece jenom to musím zkusit, u svých dvou pozměňovacích návrhů - týkající se solidární přirážky a týkající se daně z přidané hodnoty.
ps2017-024-08-002-130.u6.p3.s2 Jak solidární přirážka, tak zvýšení daně z přidané hodnoty byly stabilizačními opatřeními v době krize, byly časově omezeny do 1. 1. 2016.
ps2017-024-08-002-130.u6.p3.s3 A v tom platném právním řádu ta účinnost skutečně platila jenom do 1. 1. 2016.
ps2017-024-08-002-130.u6.p3.s4 Obě dvě tato opatření byla velmi kritizována dnešními vládními stranami ANO i ČSSD.
ps2017-024-08-002-130.u6.p3.s5 Přesto, že to tak strašně kritizovali, tak odstranili onu omezenou časovou účinnost a nechali si ty daně takzvaně na jeden furt.
ps2017-024-08-002-130.u6.p4.s1 Chci vás proto poprosit, zda bychom vzhledem k tomu, že je rok 2018 a za týden bude rok 2019, jestli bychom si neřekli, že to stačí, že ty daně oproti původní dohodě s veřejností, oproti původně platnému zákonu, vybíráme o tři roky déle, než jsme měli.
ps2017-024-08-002-130.u6.p4.s2 A znovu si dovoluji apelovat na levicové poslance, protože dokážu pochopit, že se jim líbí ona solidární přirážka, nebo chcete-li druhá sazba, ale nedokážu pochopit, proč se jim líbí to vyšší DPH.
ps2017-024-08-002-130.u6.p4.s3 Zvlášť když ho tak strašně kritizovali.
ps2017-024-08-002-130.u6.p4.s4 Nechcete to, kolegové, přece jenom vrátit na tu úroveň, kam to patří, podle původních zákonů?
ps2017-024-08-002-130.u6.p5.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-024-08-002-130.u7.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-024-08-002-130.u7.p1.s2 Jako další je do diskuse přihlášen poslanec Jurečka.
ps2017-024-08-002-130.u7.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-024-08-002-130.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-08-002-130.u8.p1.s2 Vážený pane předsedo, členové vlády, vážené milé kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych stručně ještě před hlasováním ve třetím čtení okomentoval pět pozměňovacích návrhů, které jsem k tomuto sněmovnímu tisku načetl.
ps2017-024-08-002-130.u8.p1.s3 Ve druhém čtení jsem tady bohužel nemohl být přítomen, tak se k nim přihlásili poslanci Pavla Golasowská a Jan Čižinský.
ps2017-024-08-002-130.u8.p2.s1 Jde o principiálně o tyto pozměňovací návrhy.
ps2017-024-08-002-130.u8.p2.s2 Týkají se úpravy výše slev pro děti, podpora poctivě pracujících rodičů, kde navrhujeme zvýšení slevy na první dítě o 500 korun měsíčně, i na druhé, a potom o tisíc korun měsíčně vyšší sleva na třetí a další dítě.
ps2017-024-08-002-130.u8.p2.s3 Vnímáme to jako důležitý krok podpory rodin v České republice, rodičů, všech, kteří poctivě pracují, a zároveň chceme odstranit určitou diskriminaci, která tady dlouhodobě je, a sice že pro ty, kteří jsou nízkopříjmoví, ale přesto poctivě pracující rodiče, tak dnes daňový bonus na úrovni 60 300 korun je prostě hendikepuje, a ten rodič, který čtyři děti a více, tak vlastně není tou slevou a následně tím bonusem podporován tak, jako jsou podporováni ti, kteří mají první, druhé a třetí dítě.
ps2017-024-08-002-130.u8.p2.s4 Tuto disproporci chceme také odstranit, proto je tady tento návrh.
ps2017-024-08-002-130.u8.p2.s5 Jsou to pozměňovací návrhy pod písmenem J.
ps2017-024-08-002-130.u8.p3.s1 Zároveň tedy kromě těchto úprav, to znamená zvýšení slev a odstranění daňového bonusu, jsem si také dovolil předložit návrh, který se týká zavedení nové slevy na děti, které studují střední a vysokou školu.

Text viewDownload CoNNL-U