|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-19 ps2017-024-06-011-115 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

115. Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení

Date2018-12-19
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/115
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024226.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 416 • previousnext

ps2017-024-06-011-115.u1.p1.s1 115.
ps2017-024-06-011-115.u1.p1.s2 Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s1 Požádám paní ministryni Alenu Schillerovou, aby návrh odůvodnila, a zpravodaje rozpočtového výboru Jiří Dolejš, aby se dostavil ke stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku.
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s2 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s3 Paní předsedkyně rozpočtového výboru pravděpodobně musí dodat někoho dalšího jako zpravodaje.
ps2017-024-06-011-115.u1.p2.s4 Paní ministryně, máte slovo.
ps2017-024-06-011-115.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-024-06-011-115.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedla návrh Střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021, který byl vládou schválen 19. září 2018 a vláda ho předkládá Poslanecké sněmovně na vědomí.
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s1 Základní údaje předloženého návrhu Střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou předkládány v této podobě: pro rok 2020 příjmy státního rozpočtu 1 431,3 mld., výdaje 1 701,3 mld., saldo státního rozpočtu minus 40 mld.
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s2 Pro rok 2021 příjmy 1 495,1 mld., výdaje státního rozpočtu 1 535,1 mld., schodek minus 40 mld.
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s3 Výdaje navržené ve Střednědobém výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021 jsou v souladu s výdajovými rámci stanovenými v Rozpočtové strategii veřejných institucí České republiky, kterou schválila vláda dne 30. dubna 2018.
ps2017-024-06-011-115.u2.p2.s4 Strukturální saldo sektoru vládních institucí by mělo zůstat v celém horizontu kladné.
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s1 Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu na léta 2019 2021 vychází z aktualizace makroekonomické predikce Ministerstva financí z července 2018 zpracované na základě dat k 11. červenci 2018.
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s2 Makroekonomický rámec výhledu státního rozpočtu byl dne 8. srpna 2018 posouzen v souladu se zákonem č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, Výborem pro rozpočtové prognózy.
ps2017-024-06-011-115.u2.p3.s3 Výbor ve svém stanovisku č. 1/2018 shledal makroekonomický rámec jako realistický.
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s1 Dále bych ráda uvedla pár slov k základním makroekonomickým ukazatelům.
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s2 V letech 2018 a 2019 by měl růst HDP mírně přesahovat hranici 3 %, v letech 2020 a 2021 by pak ekonomika mohla vzrůst o 2,7 %, respektive 2,4.
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s3 Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce zůstane hlavním tahounem domácí poptávka.
ps2017-024-06-011-115.u2.p4.s4 Dynamika spotřeby domácností odráží silný růst mezd, zvýšení minimální a zaručené mzdy, zvyšování platů v sektoru vládních institucí a vysokou úroveň důvěry spotřebitelů.
ps2017-024-06-011-115.u2.p5.s1 Růst tvorby hrubého fixního kapitálu by měl postupně zpomalovat, a to v důsledku přísnějších měnových podmínek, pomalejšího růstu ekonomik hlavních obchodních partnerů a zpomalení růstu investic sektoru vládních institucí spolufinancovaných z fondů EU.
ps2017-024-06-011-115.u2.p5.s2 Očekáváme, že příspěvek z čistých vývozů bude v roce 2018 záporný, v dalších letech by však již saldo zahraničního obchodu mělo k hospodářskému výkonu přispívat nepatrně kladně.
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s1 Průměrná míra inflace by se v roce 2019 mohla pohybovat mírně nad dvouprocentním inflačním cílem České národní banky.
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s2 Proinflačně by měla působit především silná dynamika jednotkových nákladů práce v prostředí kladné produkční mezery a růst cen ropy.
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s3 Dynamika spotřebitelských cen by však v letech 2020 a 2021 měla zpomalit a průměrná míra inflace by se mohla pohybovat těsně pod dvouprocentním inflačním cílem.
ps2017-024-06-011-115.u2.p6.s4 Předpokládáme, že v celém horizontu makroekonomického rámce bude vliv administrativních opatření na inflaci nepatrný.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s1 Situace na trhu práce je napjatá.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s2 Vysoká poptávka po pracovní síle je patrná napříč celou ekonomikou.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s3 S ohledem na čerpání dostupné pracovní síly by měla po celý horizont makroekonomického rámce míra nezaměstnanosti stagnovat na úrovni 2,3 %.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s4 Nerovnováhy na trhu práce se odráží také ve vysokém nárůstu výdělků.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s5 Dynamika mezd je však podporována také plošným navyšováním platových tarifů i zvýšením minimální a zaručené mzdy.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s6 Průměrná mzda by se v letech 2018 a 2019 mohla zvyšovat přibližně o 8 % ročně.
ps2017-024-06-011-115.u2.p7.s7 V dalších dvou letech očekáváme její růst kolem 5,5 % ročně.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s1 Nyní bych vás ráda podrobněji seznámila s některými tituly příjmové strany státního rozpočtu na léta 2020 2021.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s2 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 798,9 miliard koruny v roce 2020 a 831,6 miliardy v roce 2021.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s3 Daňové příjmy na rok 2020 oproti návrhu rozpočtu roku 2019 vzrostou o 30 miliard.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s4 Nárůst daňových příjmů mezi rokem 2021 a 2020 je odhadován ve výši 32,7 miliardy.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s5 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy veřejných rozpočtů, bude činit 19,8 % v roce 2020 i v roce 2021.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s6 Složená daňová kvóta bude činit 35,8 % v roce 2020 a 35,9 % HDP v roce 2021.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s7 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 586,3 miliardy koruny v roce 2020 a 617,1 miliardy v roce 2021, čili jsou v porovnání s rokem 2019 vyšší o 29,9 miliardy, to je o 5,4 %.
ps2017-024-06-011-115.u2.p8.s8 Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů nejsou do návrhu střednědobého výhledu státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 zapracovány.
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s1 Dále mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta 2020 a 2021.
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s2 Celkové výdaje bez prostředků EU a finančních mechanismů jsou pro rok 2020 navrženy ve výši 1 471,3 miliardy a v porovnání s rokem 2019 rostou o 59,9 miliardy koruny a pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 1 535,1 miliardy koruny, tedy o 63,8 miliardy více než v roce 2020.
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s3 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní sociální výdaje státního rozpočtu.
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s4 Pro rok 2020 jsou rozpočtovány ve výši 724 miliard korun a budou tvořit 49,2 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů.
ps2017-024-06-011-115.u2.p9.s5 Pro rok 2021 jsou rozpočtovány ve výši 749,4 miliardy, což bude představovat 48,8 % celkových výdajů státního rozpočtu bez EU a finančních mechanismů.
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s1 Mezi nejdůležitější mandatorní sociální výdaje patří výdaje na důchody, které se rozpočtují ve výši 496,2 miliardy pro rok 2020, to je o 23,7 miliardy korun více než v roce 2019, pro rok 2021 se rozpočtují ve výši 517,3.
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s2 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti.
ps2017-024-06-011-115.u2.p10.s3 Pro rok 2020 se navrhují ve výši 76,9, což je o 3,6 miliardy více než pro rok 2019, a na rok 2021 ve výši 78 miliard.
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s1 Paní ministryně, vás na chvíli přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s2 Pokud vedete jiné debaty, než je rozpočtový výhled České republiky na léta 2019, 2020 a 2021, prosím mimo sál...
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s3 Ještě chviličku.
ps2017-024-06-011-115.u3.p1.s4 Děkuji, můžete pokračovat.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s2 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou pro rok 2020 rozpočtovány prostředky v objemu 76,9 miliardy korun, což je o 3,6 miliardy korun více než pro rok 2019, a na rok 2021 jsou navrženy ve výši 78 miliard.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s3 Výdaje na státní sociální podporu a pěstounskou péči se rozpočtují ve výši 43,2 miliardy v roce 2020 i 2021.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s4 Pro rok 2019 je rozpočtována stejná částka.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s5 Výdaje na příspěvek na péči byly navrženy ve výši 27,5 miliardy, to je o 0,9 miliardy korun více než pro rok 2019.
ps2017-024-06-011-115.u4.p1.s6 Na rok 2021 jsou navrženy ve výši 28,3 miliardy.
ps2017-024-06-011-115.u4.p2.s1 Nyní bych se chtěla zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu.
ps2017-024-06-011-115.u4.p3.s1 V platové oblasti na léta 2020, 2021 není zapracován meziroční růst prostředků na platy a ostatní platby na provedenou práci.
ps2017-024-06-011-115.u4.p3.s2 O kolik budou navýšeny platy, bude předmětem diskuse na vládě a diskuse se sociálními partnery při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2020 a bude to samozřejmě ovlivněno i vývojem ekonomické situace.
ps2017-024-06-011-115.u4.p4.s1 Výdaje na výzkum, vývoj, inovace bez EU prostředků jsou zahrnuty v celkovém objemu 37,5 miliardy korun v roce 2020, to je o 1,5 miliardy korun více než v roce 2019.
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s1 Výdaje kapitoly Ministerstva obrany v roce 2020 dosáhnou 76,3 miliardy, to je o 9,6 miliardy korun více než v roce 2019.
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s2 V roce 2021 budou činit 85,3 miliardy.
ps2017-024-06-011-115.u4.p5.s3 Podíl výdajů kapitoly Ministerstva obrany na HDP bude v roce 2020 činit 1,3 % a v roce 2021 dosáhne hodnoty 1,4 % HDP.
ps2017-024-06-011-115.u4.p6.s1 Kapitálové výdaje státního rozpočtu se bez prostředků EU na rok 2020 plánují ve výši 85 miliard, což představuje nárůst oproti roku 2019 o 5,6 miliardy koruny.
ps2017-024-06-011-115.u4.p6.s2 Pro rok 2021 jsou navrženy ve výši 90,7 miliardy.
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s1 Výdaje kapitoly Státní dluh jsou pro rok 2020 navrženy v objemu 48,4 miliardy, což je o 1,9 miliardy korun více než v roce 2019.
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s2 Pro rok 2021 jsou celkové výdaje ve výši 51,1 miliardy a podíl státního dluhu na HDP ke konci roku 2020 by měl činit 29,7 %, to je o půl procentního bodu méně než v roce 2019.
ps2017-024-06-011-115.u4.p7.s3 Ke konci roku 2021 bude činit podíl 29,2 %.
ps2017-024-06-011-115.u4.p8.s1 Děkuju vám za pozornost.
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí a konstatuji, že tento sněmovní tisk byl projednán rozpočtovým výborem, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 288/1.
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s2 Žádám zpravodaje rozpočtového výboru poslance Jiřího Dolejše, aby informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-024-06-011-115.u5.p1.s3 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s2 nemám ambici poměrně zevrubné slovo paní ministryně příliš obšírně komentovat či doplňovat.
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s3 Jenom bych podtrhl ten fakt, že makroekonomická východiska byla zpracována v souběhu samozřejmě s pracemi na státním rozpočtu a slyšeli jsme zde, že v tu chvíli, kdy vznikly a kdy byly použity, bylo konstatováno, že jsou relativně konzervativní.
ps2017-024-06-011-115.u6.p1.s4 To, že se některé konjunkturální pohledy na další ekonomický vývoj začínají lišit, to těžko mohlo být zachyceno, a upřímně řečeno by nebylo ani seriózní je teď v tuto chvíli zakalkulovávat.
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s1 Druhá otázka, která vás možná napadne v souvislosti s již právě schváleným rozpočtem, je, do jaké míry ty výhledy musí počítat s politickými sliby a úvahami směrem k navyšování peněz do resortu školství a na platy učitelů.
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s2 Pochopitelně že přesný kalkul a tempo musí být teprve zvoleno.
ps2017-024-06-011-115.u6.p2.s3 Opět platí to, co jsem říkal před chvilkou, že ta východiska při zpracování onoho výhledu byla v čase Č, a tudíž tyto věci tam ještě zahrnuty nejsou.
ps2017-024-06-011-115.u6.p3.s1 Poslední věc, kterou bych snad podtrhl, je, že výhled na ty příští roky je v souladu, tedy v koridoru onoho snižování deficitu a udržování strukturálního deficitu v parametrech, který v podstatě jde souhrnně označit, že veřejné finance jsou v udržitelném stavu a nedosahují žádných parametrů, které by vedly k řekněme když ne zapínání zákonné brzdy, tak ani ne brzdy politické.
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s1 Pokud jde o projednání rozpočtovým výborem, tak rozpočtový výbor to projednal.
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s2 Musím říci, že projednal bez výhrad.
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s3 Usnesení je jednoduché, to znamená s odvoláním na zákon o rozpočtových pravidlech, který nám nově ukládá to takto projednat, doporučil Sněmovně, aby to vzala na vědomí.
ps2017-024-06-011-115.u6.p4.s4 Děkuji.
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s2 Otevírám rozpravu.
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s3 Je přihlášený pan poslanec Lukáš Bartoň, ale s přednostním právem pan předseda Miroslav Kalousek.
ps2017-024-06-011-115.u7.p1.s4 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s2 Mám dva body.
ps2017-024-06-011-115.u8.p1.s3 Ten první bod je vyjádření ke střednědobému výhledu.
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s1 ten výhled děsí ve dvou rovinách.
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s2 Tou první rovinou je, že vláda, byť předpokládá dobrý ekonomický růst v následujících třech letech, což je velmi odvážný předpoklad, tak nepředpokládá žádné tzv. fiskální úsilí ke konsolidaci veřejných rozpočtů.
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s3 To se můžeme podívat, koneckonců je to vidět i z fiskálních i ze strukturálních deficitů.
ps2017-024-06-011-115.u8.p2.s4 Vláda nepředpokládá, že v následujících dvou letech bude dělat jakákoliv aktivní opatření, která by vedla k dlouhodobé stabilizaci bilance veřejných rozpočtů, což se domnívám, že je téměř zločin, protože to je povinnost každé vlády, každé země, která se potýká s problémem prodlužující se délky lidského života a snahou, aby ten život byl důstojný do posledního okamžiku našich dnů.
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s1 A ono je to jedno, protože se nedomnívám, že v následujících dvou letech to takhle bude.
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s2 A to je ten druhý problém, který děsí, že vláda nepočítá s tím, že udělá nějaké aktivní opatření, že vláda nepočítá s tím, že přijdou horší časy.
ps2017-024-06-011-115.u8.p3.s3 To první je mimořádně nezodpovědné, to druhé je hazard.

Text viewDownload CoNNL-U