|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-04 ps2017-024-01-007-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 170/ - druhé čtení

Date2018-12-04
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024028.htm

Select a sentence

ps2017-024-01-007-008.u1.p1.s1 8.
ps2017-024-01-007-008.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 170/ - druhé čtení
ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s1 Původně to bylo tak, že z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček, nicméně tady mám ručně psaný dopis od pana ministra Hamáčka, že v zastoupení nepřítomného předsedy vlády pověřuje pan ministr Hamáček ministra kultury Antonína Staňka zastoupením předkladatele sněmovního tisku 170, to souhlasí, ve druhém čtení na plénu Poslanecké sněmovny 4. 12.
ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s2 Nyní tedy, pane ministře, vyzývám vás, pana ministra kultury, abyste se ujal slova.
ps2017-024-01-007-008.u1.p2.s3 Prosím.
ps2017-024-01-007-008.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, z pověření pana ministra Hamáčka mi dovolte, abych stručně připomněl návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací.
ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s1 Účelem tohoto zákona je transponovat směrnici o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru do českého právního řádu.
ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s2 Cílem této směrnice je pak zajištění přístupnějších internetových stránek a mobilních aplikací napříč celou Evropskou unií.
ps2017-024-01-007-008.u2.p2.s3 Navrhovaný zákon tedy zajistit přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací všem jejich uživatelům, zejména však osobám se zdravotním postižením.
ps2017-024-01-007-008.u2.p3.s1 Internetové stránky a mobilní aplikace musejí být pro své uživatele vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a stabilní.
ps2017-024-01-007-008.u2.p3.s2 Návrh zákona proto zaprvé definuje povinné subjekty, na něž se povinnost zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací vztahuje, zadruhé stanovuje samotné zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací, zatřetí upravuje institut nepřiměřené zátěže, začtvrté upravuje prohlášení o přístupnosti, zapáté zakotvuje proceduru vyřizování podnětů v případě, že přístupnost není zajištěna, zašesté stanoví působnost Ministerstva vnitra a konečně zasedmé obsahuje související legislativně technickou změnu zákona o informačních systémech veřejné správy.
ps2017-024-01-007-008.u2.p4.s1 Zajištění přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací se přitom realizuje na základě požadavků obsažených v příslušných evropských normách, na které je v návrhu zákona odkazováno.
ps2017-024-01-007-008.u2.p4.s2 Tímto postupem bude zajištěno, že internetové stránky a mobilní aplikace povinných subjektů budou zcela v souladu s evropskými požadavky.
ps2017-024-01-007-008.u2.p5.s1 Výše nákladů, které bude nutno vynaložit na zpřístupnění internetových stránek a mobilních aplikací povinných subjektů, se bude pohybovat v rozmezí od 6 000 korun do 15 000 korun.
ps2017-024-01-007-008.u2.p5.s2 Předpokládá se, že tyto náklady budou hrazeny přímo povinným subjektem.
ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s1 Při projednávání návrhu zákona garančním výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj byla diskutována otázka veřejné dostupnosti technických norem.
ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s2 Výsledkem této diskuse je doprovodné usnesení tohoto výboru.
ps2017-024-01-007-008.u2.p6.s3 Jelikož se však jedná o záležitost v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, odkazuji dále na případné vyjádření paní ministryně.
ps2017-024-01-007-008.u2.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s3 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 170/1, 170/2 a 170/3.
ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Ondřej Profant a informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-024-01-007-008.u3.p1.s5 Prosím.
ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s1 Dobrý podvečer, vážení kolegové, milá veřejnosti.
ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s2 Jenom shrnu, že právo na přístupnost informací a služeb je obecně zakotveno zejména v Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením, protože ta přístupnost, o které se bavíme, je hlavně proto, aby i lidé s nějakým zdravotním postižením, například barvoslepost nebo podobně, mohli konzumovat stránky a mobilní aplikace jako my ostatní.
ps2017-024-01-007-008.u4.p1.s3 Z těch reálných problémů, které to řeší, se jedná hlavně o mobilní aplikace, které dosud nebyly upraveny vůbec, ale také věci typu CAPTCHA nebo zastaralé technologie typu Flash či Silverlight.
ps2017-024-01-007-008.u4.p2.s1 A teď k tomu samotnému projednávání.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s1 Návrh zákona byl poslancům rozeslán jako sněmovní tisk 170 již v květnu.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s2 V květnu také bylo první čtení.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s3 Garanční výbor tedy zákon podpořil svým usnesením 170/2 a doporučil dva pozměňovací návrhy.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s4 Zaprvé návrh zveřejnit požadavky, které tento zákon požaduje po těch webových stránkách a mobilních aplikacích, na stránkách Ministerstva vnitra, to znamená, aby opravdu byly dostupné ty informace, které ten zákon vyžaduje.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s5 A pak pozměňovací návrh kolegy Václava Klause - účinnost pro školy.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s6 Jelikož jsou to dost technicistní pozměňovací návrhy, tak je tu nebudu přímo číst.
ps2017-024-01-007-008.u4.p3.s7 Máte je ve sněmovním tisku 170/2.
ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s1 Dále garanční výbor schválil návrh doprovodného usnesení v dokumentu 170/3 a to vám tedy přečtu: Výbor pro veřejnou správu doporučuje Poslanecké sněmovně v rámci projednávání sněmovního tisku 170 přijmout následující usnesení: "Poslanecká sněmovna České republiky žádá vládu České republiky, aby podnikla nezbytné kroky k zajištění veřejné dostupnosti všech technických norem pro uplatnění principu rovnosti před zákonem a dostupnosti práva."
ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s2 Tam se jedná o to, je to napsáno tak, aby vláda zajistila, není tam žádné konkrétní ustanovení, které by mohlo narušit nějaké mezinárodní smlouvy, nebo něco podobného.
ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s3 Ale ten požadavek je jasný, aby to, co je odkázáno v našem právním řádu, bylo dostupné našim občanům, protože to teď není splněno.
ps2017-024-01-007-008.u4.p4.s4 Několikrát se k tomu vyjadřoval i Ústavní soud a Nejvyšší soud.
ps2017-024-01-007-008.u4.p5.s1 A ještě z pozice zpravodaje si dovolím doplnit, že budu dávat pozměňovací návrh, co se týče účinnosti, protože v současném návrhu je účinnost v minulosti, a také Ministerstvo vnitra připravilo sněmovní dokument 1109, kde se mění ta účinnost, což pak předložím v rozpravě.
ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s2 Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil opět pan poslanec Ondřej Profant, takže máte slovo.
ps2017-024-01-007-008.u5.p1.s3 Prosím.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s1 Tak tentokrát nikoli z pozice zpravodaje, ale z pozice poslance.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s2 Chtěl bych představit dva pozměňovací návrhy, které načtu v podrobné rozpravě.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s3 První, sněmovní dokument 1855, doplňuje povinnost z tohoto zákona nejen pro obecně veřejné subjekty, ale i pro Českou televizi a Český rozhlas, tedy veřejnoprávní média.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s4 Ta jsou vyňata.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s5 V důvodové zprávě je uvedeno, že z důvodů, že se jimi bude zabývat separátní směrnice.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s6 Nicméně si myslím, že tato problematika je tak jednoduchá, že se můžeme zabývat rovnou.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s7 Takže i Český rozhlas a Česká televize, které jakožto instituce jsou zřízeny k tomu, aby šířily informace, by samozřejmě měly mít webové stránky přístupné pro všechny, včetně osob se zdravotním postižením a podobně.
ps2017-024-01-007-008.u6.p1.s8 Myslím si, že jim nemůže vzniknout nějaká velká zátěž, protože z většiny to splňují již dnes, popřípadě v zákoně je ta část o mimořádné a nepřiměřené zátěži.
ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s1 A tou nepřiměřenou a mimořádnou zátěží se zabývám ve svém druhém pozměňovacím návrhu, protože ta formulace mi přijde příliš gumová.
ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s2 Není tam jasně uvedeno, kdo to kontroluje.
ps2017-024-01-007-008.u6.p2.s3 Protože dneska si ty instituce mohou říct, pro nás je to nepřiměřená zátěž, a nic neudělat, což takový zákon je nám asi k ničemu, proto v tom pozměňovacím návrhu upřesňuji a zároveň zavádím, že to kontroluje Ministerstvo vnitra, aby nad tím byl nějaký dohled.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s2 Podívám se, zdali máme někoho dalšího do obecné rozpravy.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s3 Vidím, že nemáme, takže obecnou rozpravu končím.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s4 Ptám se na závěrečná slova.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s5 Zájem není.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s6 Zahajuji tedy podrobnou rozpravu.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s7 Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s8 Máme přihlášeny dva poslance, takže opět pan poslanec Ondřej Profant.
ps2017-024-01-007-008.u7.p1.s9 Prosím.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s1 Potřetí zdravím.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s2 Chci se přihlásit ke svým třem pozměňovacím návrhům.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s3 První je sněmovní dokument 1109, což je upravení účinnosti tak, aby byla správně.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s4 Další je sněmovní dokument 1855, což je rozšíření působnosti na Českou televizi a Český rozhlas.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s5 A třetí dokument je 1856, což je nepřiměřená zátěž.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s6 Vše jsem zdůvodnil v obecné rozpravě.
ps2017-024-01-007-008.u8.p1.s7 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s2 Nyní pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-024-01-007-008.u9.p1.s3 Prosím.
ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s1 Dobrý večer.
ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s2 Rád bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu - sněmovní dokument 945, který jsem podal.
ps2017-024-01-007-008.u10.p1.s3 Podal jsem ho na přání několika školských asociací a garanční výbor ho podpořil, za což tedy děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s1 Nyní ho odůvodním, jaký je smysl.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s2 Účelem tohoto zákona je transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 26. října 2016 o přístupnosti internetových stránek atd.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s3 To tady přesně řekl pan Profant.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s4 Směrnice primárně cílí na stát a státní orgány a územně samosprávné celky a směrnice také požaduje, aby v minimálním rozsahu zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací také vysoké školy, školy a školská zařízení.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s5 Ovšem ten předložený vládní návrh zákona jde v případě vysokých škol, škol a školských zařízení výrazně nad rámec směrnice a požaduje vlastně přístupnost internetových stránek veškerých.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s6 Bylo to na základě popudu ministra pověřeného koordinací v oblasti lidských práv, rovných příležitostí, pana Dienstbiera, se to tam takto dostalo.
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s7 Čili ten návrh směřuje k tomu...
ps2017-024-01-007-008.u10.p2.s8 vlastně ty vysoké školy, školy a školská zařízení by musely zajistit plnou přístupnost veškerého obsahu do ledna 2023.
ps2017-024-01-007-008.u10.p3.s1 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyčíslilo náklady tohoto opatření asi na půl miliardy korun, které by vyšly k tíži škol, a i věcně by to často ty vesnické školy a malé školy, které třeba nemají vůbec žádného studenta se zdravotním postižením, neúměrně zatěžovalo finančně i organizačně.
ps2017-024-01-007-008.u10.p3.s2 Je důležité také říci, že školy jsou bez toho povinny zpřístupnit veškerý obsah na základě právě těch studentů, jaké mají.
ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s1 Čili můj pozměňovací návrh vlastně zrušuje ten jeden odstavec a ty školy z toho vyjímá, z naprosto přísné povinnosti, která jde nad rámec i směrnice EU.
ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s2 To je asi v kostce všechno.
ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s3 Takže kdo chcete trošku podpořit školy v tomto smyslu, aby nebyly tolik zatíženy další organizační věcí, tak budu rád, když ten pozměňovací návrh podpoříte.
ps2017-024-01-007-008.u10.p4.s4 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s2 A nyní tedy...
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s3 Ano, pozměňovací návrh, vás tady si vložím.
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s4 Nyní se tedy podívám, jestli máme nějaké další přihlášky do podrobné rozpravy.
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s5 Nikoho nevidím, takže podrobnou rozpravu končím.
ps2017-024-01-007-008.u11.p1.s6 A jelikož nemáme ani žádný návrh na hlasování, tak končím druhé čtení tohoto návrhu.
ps2017-024-01-007-008.u11.p2.s1 Tak, máme ještě čas, to znamená, zahájíme další tisk.
ps2017-024-01-007-008.u11.p2.s2 Pan ministr Brabec je přítomen, jako vždy, připraven.

Text viewDownload CoNNL-U