|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-04 ps2017-024-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/4/ - zamítnutý Senátem

Date2018-12-04
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024009.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 259 • previousnext

ps2017-024-01-002-002.u1.p1.s1 2.
ps2017-024-01-002-002.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony /sněmovní tisk 130/4/ - zamítnutý Senátem
ps2017-024-01-002-002.u1.p2.s1 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 130/5.
ps2017-024-01-002-002.u1.p2.s2 Vítám mezi námi senátora Ladislava Kose.
ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s1 Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s2 Prosím, paní ministryně.
ps2017-024-01-002-002.u1.p3.s3 Prosím.
ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, předstupuji před vás s návrhem novely zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky.
ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s3 Je to novela, jejíž cíl je jediný - zvýšit transparentnost nakládání s veřejnými prostředky a ve svém důsledku posílit roli Parlamentu České republiky při rozhodování o finančních tocích v řádu miliardu korun ročně.
ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s4 Ambicí novely naopak není v žádném případě jakékoli rozpouštění prostředků, stejně jako není cíl získat pro vládu či Ministerstvo financí žádný nový zdroj příjmů ani žádná jiná z podobných fám, naopak, zatímco při zachování současného stavu by ministr financí a vláda měli neomezenou možnost zcela mimo rámec Poslaneckou sněmovnou schváleného státního rozpočtu přesouvat finanční prostředky na celou řadu různých priorit, bytových potřeb, průmyslových zón, nebo dopravy.
ps2017-024-01-002-002.u2.p1.s5 Předkládaná novela zakotvuje povinnost zahrnout rozhodování o těchto prostředcích již do samotné přípravy státního rozpočtu a jejich nakládání přísně svazuje s následně schváleným zákonem o státním rozpočtu a jeho Poslaneckou sněmovnou schválenou podobou.
ps2017-024-01-002-002.u2.p2.s1 Dovolím si tedy nyní uvést tento návrh v nezbytně nutné šíři souvislostí a věřím, že se mi tím podaří osvětlit, proč je tato novela potřebná.
ps2017-024-01-002-002.u2.p3.s1 Chceme novelizovat zákon, kterým byl od 1. ledna 2006 zrušen Fond národního majetku České republiky a jeho činnost převzalo Ministerstvo financí.
ps2017-024-01-002-002.u3.p1.s1 Tak bych chtěl poprosit o větší klid.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s1 Zde byl pro správu majetku a financování závazků zřízen zvláštní účet a zvláštní evidence, které jsou vedeny odděleně od státního rozpočtu, s cílem, aby výnosy z privatizovaného majetku sloužily k úhradě právě těch závazků státu, které s privatizací souvisely.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s2 Tím je myšlena zejména likvidace ekologických škod, k níž se stát před privatizací zavázal.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s3 Od samotného počátku však zákon připouštěl také použití na jiné neprivatizační účely.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s4 A byly to právě tyto jiné neprivatizační účely, které se postupem času staly hlavními výdajovými tituly hrazenými z tohoto zvláštního účtu, a navíc se k nim postupně dílčími novelami zákona přidávaly další a další.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s5 Z privatizačních zdrojů tak byly často hrazeny četné vládní projekty.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s6 Například v roce 2007 investovala vláda z tohoto účtu do oblasti nesouvisející s privatizací, zejména do Státního fondu dopravní infrastruktury, 21 mld. korun, o rok později to bylo dokonce 34 mld. korun.
ps2017-024-01-002-002.u4.p1.s7 Od roku 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z výnosů privatizace do státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s1 Často se v této souvislosti uvádí, že tyto prostředky měly sloužit na krytí schodku důchodového účtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s2 Je potřeba si ale uvědomit, že ve chvíli, kdy jsou prostředky převedeny do rozpočtu, stávají se příjmy státního rozpočtu a jsou k nerozeznání od jiných příjmů rozpočtu - typicky daní.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s3 Jednotlivé příjmy státního rozpočtu, jak všichni víme, nemají mašličky.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s4 Od roku 2012 bylo do státního rozpočtu převáděno průměrně 10 mld. ročně, a to při zachování bezpečného zůstatku na krytí privatizačních výdajů, zejména nejvýznamnější ekologie.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s5 A tak tomu bylo každý rok do roku 2018.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s6 Jedinou podmínkou, která k tomuto převodu musí být splněna, je záporné saldo důchodového systému - ne účtu, my nemáme žádný účet - důchodového systému, tedy že příjmy vybrané v daném roce na sociálním pojistném jsou nižší než prostředky vyplacené na důchody.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s7 Technická podmínka, která v roce 2018 nenastala, protože se důchodový systém po mnoha letech ocitl v přebytku.
ps2017-024-01-002-002.u4.p2.s8 A nejinak tomu pravděpodobně bude i v roce příštím.
ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s1 Ministerstvo financí se jako zodpovědný hospodář rozhodlo tuto absurdní situaci řešit jednoduchou a logickou novelou, která usnadní převádění peněz z jedné státní kapsy do druhé, z privatizačních účtů do státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s2 Stát zároveň nebude mít důvod kumulovat peníze na privatizačních účtech pro případ, že by jejich zdroje zeslábly, protože novela upravuje i opačnou eventualitu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s3 Pokud by na privatizačních účtech nebyl dostatek prostředků na privatizační závazky, peníze by se naopak převedly ze státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p3.s4 Stávající úprava to neumožňuje.
ps2017-024-01-002-002.u4.p4.s1 Je zjevné, že celá řada argumentů, které zaznívají na odpor proti navrhované novele, je účelová a zavádějící.
ps2017-024-01-002-002.u4.p4.s2 S těmi nejnesmyslnějšími bych se ráda teď hned vypořádala.
ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s1 Za prvé.
ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s2 Nikdy nebylo účelem zvláštních účtů privatizace tvořit rezervu na horší časy.
ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s3 Ten, kde si to myslí, se měl ozvat v roce 2002, když byly příjmy téměř 130 miliard, nebo v roce 2005, když to bylo 110 miliard, ani 40 miliard z roku 2008 nebylo málo.
ps2017-024-01-002-002.u4.p5.s4 Hovořit dnes, kdy jsou tyto příjmy v podstatě omezeny na rok od roku klesající dividendu ČEZu a v součtu tvoří zhruba desetinu příjmů z let 2002 2005 a ani ne polovinu roku 2008, o rezervách státu je argument přitažený za vlasy.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s1 Za druhé.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s2 Není ohroženo financování ekologických závazků státu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s3 V současném znění zákona není žádná pojistka, která by zabránila situaci, že veškeré dostupné prostředky na zvláštních účtech budou převedeny například na přípravu průmyslových zón, dopravní infrastrukturu či do rozvoje bydlení.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s4 To je ryze na rozhodnutí vlády, protože účet stojí mimo návrh zákona o státním rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s5 Na ekologii by pak nezbyla ani koruna.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s6 Navrhovaná novela ale průmyslové zóny či průmyslovou infrastrukturu jako výdajové tituly škrtá a ponechává v podstatě jen ekologické závazky, rekultivace a to, co přímo souvisí s privatizací.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s7 Navíc, usnesením z loňského roku ukládá vláda ministru financí zajistit na ekologii nejméně 4,5 miliardy korun ročně.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s8 Jak to ministr zajistí?
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s9 Nejsnáze tak, že je na těch účtech prostě nechá!
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s10 A kdyby se stalo něco nepředvídatelného, jako je například prohra v privatizačním v soudním sporu, i takové věci jsme zdědili, je tu nově zavedena možnost doplnění chybějících prostředků ze státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p6.s11 Proto není sporu, že plnění ekologických závazků je navrhovanou novelou řešeno mnohem lépe než doposud.
ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s1 Za třetí.
ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s2 Nejde o žádný účetní trik za účelem vylepšení bilance.
ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s3 Hlavním cílem navrhované novely je, aby prostředky, které nebudou využity na krytí privatizačních výdajů, nezůstaly na účtu nečinně ležet, ale aby mohly být smysluplně využity na investiční či sociální potřeby dle aktuálního stavu hospodářství.
ps2017-024-01-002-002.u4.p7.s4 Tento proces bude transparentní a kontrolovatelný, neboť bude podléhat standardním procesům uplatňovaným při sestavování státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s1 Na závěr mi dovolte krátké shrnutí.
ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s2 Novela eliminovat všechny účelové vládní výdaje a ponechat pouze výdajové tituly související se závazky z privatizace, které tak opět získají prioritu financování.
ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s3 Zdůrazňuji, že v současné době není možné hradit privatizační výdaje z žádných jiných zdrojů.
ps2017-024-01-002-002.u4.p8.s4 Současně bude novelou umožněno efektivní a transparentní využití volných finančních prostředků.
ps2017-024-01-002-002.u4.p9.s1 Účinnost novely je předpokládána na 1. leden 2019.
ps2017-024-01-002-002.u4.p10.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové a budeme pokračovat v našem odpoledním jednání.
ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s2 Nyní požádám pana senátora Ladislava Kose, aby se ujal slova.
ps2017-024-01-002-002.u5.p1.s3 Prosím, pane senátore.
ps2017-024-01-002-002.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-002-002.u6.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážené poslankyně, vážení poslanci, tady nebudu polemizovat s argumenty, které tady uvedla paní ministryně na obhajobu novely tohoto zákona o zrušení Fondu národního majetku, tak, jak jsem to dělal v Senátu, na to si myslím, že tady budou jiní, a jenom bych vás konzervativně seznámil s průběhem projednávání tohoto zákona v Senátu.
ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s1 Jenom stručně.
ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s2 Vlastně novelou zákona je odstraněna velká část taxativního výčtu možností použití prostředků privatizačního fondu, kromě úhrady spojené s odstraňováním ekologických škod privatizovaných podniků a úhrady nákladů nápravy škod způsobených na životním prostředí těžbou nerostů a na revitalizace dotčených území.
ps2017-024-01-002-002.u6.p2.s3 Nově je pak zavedena možnost převedení prostředků fondu privatizace do státního rozpočtu a jejich využití v jakékoliv jeho kapitole a naopak nově zavedena možnost převodu prostředků ze státního rozpočtu do tohoto fondu.
ps2017-024-01-002-002.u6.p3.s1 Návrh zákona byl projednán na plénu Senátu dne 15. 11. s výsledkem hlasování: návrh zákona zamítnout - při účasti 69 senátorů bylo 51 pro zamítnutí, 10 proti a 8 se hlasování zdrželo.
ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s1 K hlavním důvodům, které vedly k zamítnutí a které padly jak na projednávání ve výboru, tak na plénu, tak bylo většinou řečníků požadováno, aby fond prioritně sloužil k pokrytí závazků státu na odstraňování ekologických škod, které činí řádově v závazcích ze smluv asi 100 miliard korun, a ne k tomu, aby z tohoto fondu byly vyváděny prostředky do státního rozpočtu.
ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s2 Naopak by mělo Ministerstvo financí zajistit ve fondu dostatečné množství prostředků a hlavně urychlený průběh sanací tak, aby tyto závazky byly urychleně odstraněny, protože ekologické závazky, respektive smlouvy na jejich odstranění, v některých případech jsou již vousaté a trvají 25 let.
ps2017-024-01-002-002.u6.p4.s3 Senátoři uváděli příklady ze svých regionů, kdy se sanace postižených lokalit táhne velice dlouho a Ministerstvo financí k tomu přistupuje velice laxně.
ps2017-024-01-002-002.u6.p5.s1 Padaly rovněž pochybnosti, zda je tato novela motivována snahou...
ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s1 vám rozumím, pane senátore.
ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s2 Ještě chviličku počkáme, ti, kteří diskutují jiné téma, než je zrušení Fondu národního majetku v poslední novele, aby přesunuli své diskuze do předsálí a pana senátora nechali v klidu a v důstojném prostředí přednést stav nebo výsledek projednávání v Senátu.
ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s3 Děkuji.
ps2017-024-01-002-002.u7.p1.s4 Můžete pokračovat.
ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s2 Padaly rovněž pochybnosti, zda je tato novela motivována skutečně snahou o hospodárné využití prostředků, které jsou ve fondu privatizace uloženy, nebo pouhou snahou o posílení státního rozpočtu, jak tady bylo řečeno.
ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s3 Ve fondu díky tomu, že je důchodový účet v přebytku, se vlastně nashromáždilo 34 miliard a samozřejmě je to velice lákavým soustem tyto prostředky použít do státního rozpočtu a financovat z nich akce, jako jsou slevy na jízdném a podobně.
ps2017-024-01-002-002.u8.p1.s4 Takže to byla další námitka.
ps2017-024-01-002-002.u8.p2.s1 A pak tam padaly takové návrhy, že tento fond privatizace by měl být veden v podobném modu, jako je například atomový fond, kde se střádají peníze na likvidaci jaderných elektráren po jejich dožití, a pokud by měl ten fond být něčemu použit, tak potom na financování základních opatření, jako je například opatření reagující na klimatickou změnu, snížení uhlíkové stopy nebo prostředky na řešení energetické bezpečnosti.
ps2017-024-01-002-002.u8.p3.s1 Takže to byl asi takový průřez tím, co se dělo při projednávání v Senátu, a jak jsem říkal, 51 ze 69 přítomných senátorů souhlasilo s návrhem na zamítnutí.
ps2017-024-01-002-002.u8.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2017-024-01-002-002.u9.p1.s1 Děkuji panu senátorovi Ladislavu Kosovi a nyní požádám, aby se zpravodaj garančního výboru, rozpočtového výboru, Petr Vrána vyjádřil ke zprávě Senátu.
ps2017-024-01-002-002.u9.p1.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi krátkou rekapitulaci.
ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s3 Usnesení Senátu k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku), ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony, bylo doručeno Sněmovně a rozesláno poslancům dne 16. 11. 2018 jako sněmovní tisk 130/5.
ps2017-024-01-002-002.u10.p1.s4 Senát svým 32. usnesením z druhé schůze konané 15. listopadu 2018 zamítl návrh zákona a důvody k zamítnutí popsal pan senátor Kos.
ps2017-024-01-002-002.u10.p2.s1 Z důvodů, které uvedla paní ministryně Schillerová a které bych pouze opakoval v tuto chvíli, doporučuji přehlasovat veto Senátu.
ps2017-024-01-002-002.u10.p2.s2 Děkuji.
ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s1 Děkuji, panu zpravodaji Petrovi Vránovi a otevírám rozpravu, do které mám jako prvního přihlášeného s přednostním právem pana místopředsedu Tomia Okamuru.
ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s2 Připraví se paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-024-01-002-002.u11.p1.s3 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-024-01-002-002.u12.p1.s1 Vážené dámy a pánové, podle paní ministryně financí Aleny Schillerové novela zákona omezit počet výdajových titulů, na které je možné čerpat prostředky ze zvláštních účtů privatizace.
ps2017-024-01-002-002.u12.p1.s2 Dál umožnit převod peněz z těchto účtů do státního rozpočtu, ale i na zvláštní účty z rozpočtu, pokud to bude zapotřebí ke krytí zákonných výdajů.
ps2017-024-01-002-002.u12.p2.s1 Zajímavé je, že stejné Ministerstvo financí, které vede vládní hnutí ANO a paní ministryně, upozornilo na problémy, kdy Ministerstvo financí ve své zprávě k Fondu národního majetku uvedlo, že - cituji: "V případě, že by došlo k neočekávanému výpadku příjmů, nebude ve fondu privatizace dostatek aktiv pro krytí všech závazků a finančních požadavků".
ps2017-024-01-002-002.u12.p2.s2 Vycucnout z tohoto fondu za této situace poslední peníze je tedy opravdu nezodpovědné.

Text viewDownload CoNNL-U