ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s1
Takže my určitě , můžeme se o tom bavit . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s2
Já nevím , jak to je namyšleno , ale vládní zmocněnec nestojí ani korunu . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s3
Úřad vlády mu nedává nic . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s4
A určitě budeme šetřit , budeme transparentní . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s5
A pokud to bude digitalizováno , no tak fajn , tak můžeme se o tom pobavit . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s6
A samozřejmě o těch sídlech těch institucí , tady byl návrh od STAN , tak je otázka debaty , které instituce kde můžou být , protože jde o to , když zrušíme nějaký úřad v Praze , aby ten nový úřad někde . . . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s7
můžeme se bavit o , nevím , teď myslím , že ERÚ je v Jihlavě a všichni jsou v Praze . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s8
Takže sídlo je v Jihlavě , všichni jsou v Praze , aby to skutečně potom mělo nějaký efekt . ps2017-024-07-003-196.u12.p2.s9
Ale těm regionům my hlavně pomůžeme , když dostavíme ty dálnice , což nám od revoluce jde ztěžka . ps2017-024-07-003-196.u13.p1.s1
Já děkuji . ps2017-024-07-003-196.u13.p1.s2
A nyní bude tedy interpelovat paní poslankyně Langšádlová ve věci mediální gramotnosti . ps2017-024-07-003-196.u13.p1.s3
Připraví se pan poslanec Luzar . ps2017-024-07-003-196.u13.p1.s4
Prosím , paní poslankyně . ps2017-024-07-003-196.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-024-07-003-196.u14.p1.s2
Vážený pane premiére , v pondělí 4 . 12 . byla zveřejněna výroční zpráva Bezpečnostní informační služby za rok 2017 . ps2017-024-07-003-196.u14.p1.s3
Ve zprávě je jasně potvrzena existence česky psaných dezinformačních webů , které jsou využívány k šíření strachu , konspiračních teorií a dezinformací . ps2017-024-07-003-196.u14.p1.s4
Jistě víte , že řada těchto zpráv je mířena proti vládě či našemu členství v EU a NATO . ps2017-024-07-003-196.u14.p2.s1
Věřím , že se shodneme na tom , že mnohé tyto nepravdivé zprávy mají na naši společnost destruktivní vliv . ps2017-024-07-003-196.u14.p2.s2
Za této situaci považuji za zásadní posílení mediální gramotnosti a kritického myšlení . ps2017-024-07-003-196.u14.p2.s3
Je nutné učit děti , a nejenom děti a mladé lidi , ale i starší generace , jak pracovat s informacemi , se zdroji a jak si informace ověřovat . ps2017-024-07-003-196.u14.p2.s4
V těchto souvislostech je základem mít kvalitní koncept občanského vzdělávání , jehož součástí bude i mediální gramotnost a výchova ke kritickému myšlení . ps2017-024-07-003-196.u14.p2.s5
Ostatně toto přijali např . v Německu po zkušenosti s totalitními režimy . ps2017-024-07-003-196.u14.p3.s1
Ráda bych se vás , pane premiére , zeptala , zda se ztotožňujete s informacemi , že výroční zpráva , která hovoří o využívání dezinformačních webů , je alarmující , a vnímáte to jako bezpečnostní riziko pro naši společnost . ps2017-024-07-003-196.u14.p3.s2
A chtěla jsem se také zeptat , proč vláda stále neprojednala v létě předložený základní dokument tvorby koncepce občanského vzdělávání . ps2017-024-07-003-196.u14.p3.s3
Děkuji . ps2017-024-07-003-196.u15.p1.s1
Děkuji za dodržení času . ps2017-024-07-003-196.u15.p1.s2
Než pan premiér dorazí k mikrofonu , přečtu omluvy . ps2017-024-07-003-196.u15.p1.s3
Omlouvá se nám od 14.30 do 18.00 paní poslankyně Kozlová , omlouvá se nám paní poslankyně Maxová také od 14.30 hodin , omlouvá se nám pan poslanec Koten z celého jednacího dne , omlouvá se poslanec Kolářík od 14.30 z osobních důvodů , omlouvá se pan poslanec Pošvář od 15 hodin z pracovních důvodů a omlouvá se pan poslanec Černohorský od 14.30 do konce jednacího dne z důvodu účasti na schůzi vyšetřovací komise OKD . ps2017-024-07-003-196.u15.p2.s1
Prosím , pane premiére . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s1
Já určitě souhlasím s paní poslankyní , že dezinformační kampaně jsou problém . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s2
Mediální výchova je součástí rámcových vzdělávacích programů pro základní a gymnaziální vzdělávání . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s3
Školy ji musejí zařadit do svých školních vzdělávacích programů a realizovat ve výuce . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s4
Jedná se o takzvané průřezové téma , které nemá svoji samostatnou hodinovou dotaci na úrovni rámcového učebního plánu . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s5
Školy tedy nemusejí mediální výchovu vyučovat jako samostatný předmět , ale mohou ji například začlenit do jiných předmětů , například základu společenských věd , českého jazyka , literatury , uměleckých oborů , dějepisu atd . ps2017-024-07-003-196.u16.p1.s6
Mediální výchovu lze také realizovat formou projektového vyučování . ps2017-024-07-003-196.u16.p2.s1
Mediální výchova nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médií a žáky vybaví základní úrovní mediální gramotnosti . ps2017-024-07-003-196.u16.p2.s2
Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení , posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr , popřípadě je dát do souvislosti s jinými informacemi . ps2017-024-07-003-196.u16.p2.s3
Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa . ps2017-024-07-003-196.u16.p2.s4
Mají výrazně nadoborový , transdisciplinární charakter . ps2017-024-07-003-196.u16.p2.s5
Jejich cílem je rozvíjet nejen dovednosti a znalosti žáků , ale též utvářet jejich postoje a hodnoty a chápat danou problematiku v širších souvislostech oborů i každodenní praxe . ps2017-024-07-003-196.u16.p3.s1
Kromě mediální výchovy zahrnují stávající rámcové vzdělávací programy například environmentální výchovu , výchovu demokratického občana či myšlení v evropských a globálních souvislostech . ps2017-024-07-003-196.u16.p4.s1
Pravidla pro výuku mediální výchovy jsou plně v kompetenci školy , ve kterých ročnících a jakým způsobem bude jako průřezové téma vyučována . ps2017-024-07-003-196.u16.p4.s2
Školy ale musí zajistit to , že žáci daného typu a stupně škol budou seznámeni s jejich obsahem definovaným v rámcovém vzdělávacím programu , avšak s tím , že některé obsahy jednotlivých témat mohou akcentovat . ps2017-024-07-003-196.u16.p4.s3
Je možné realizovat integraci do jiných předmětů formou projektu či samostatného předmětu . ps2017-024-07-003-196.u16.p4.s4
Nejvhodnější je kombinovat všechny uvedené formy . ps2017-024-07-003-196.u16.p5.s1
Jako příklad metodické podpory pro výuku mediální výchovy lze uvést publikaci s názvem K integraci mediální výchovy , která vznikla s podporou MŠMT . ps2017-024-07-003-196.u16.p5.s2
Metodickou podporu najdou učitelé také na portálu www.rvp.cz , kde jsou metodické materiály nabízející učitelům výstupy , které žáci mají dosáhnout , konkretizované náměty apod . ps2017-024-07-003-196.u16.p5.s3
Jsou uvedena také doporučení pro přístup k hodnocení mediální výchovy i příklady , jak začlenit mediální výchovu do školního vzdělávacího programu . ps2017-024-07-003-196.u16.p6.s1
V rámci práce na revizích rámcových vzdělávacích programů byla v letošním roce zveřejněna studie , která pojmenovává zásadní směry budoucího vývoje mediální výchovy . ps2017-024-07-003-196.u16.p6.s2
V letošním roce byl také ustaven expertní tým , který pracuje na aktualizaci obsahu mediální výchovy . ps2017-024-07-003-196.u16.p7.s1
Občanské vzdělávání je rovněž povinnou součástí výuky na školách podle rámcových vzdělávacích programů . ps2017-024-07-003-196.u16.p7.s2
Občanská kompetence je jednou z klíčových kompetencí , kterou si žáci musí ze školy odnést . ps2017-024-07-003-196.u16.p7.s3
Jako kompetentní občan má žák být tolerantní , dodržovat zákony a společenské normy , zodpovědně se rozhodovat , bránit svá práva i pomáhat druhým v nouzi a respektovat a ochraňovat naše tradice a přírodní , kulturní a historické dědictví . ps2017-024-07-003-196.u16.p8.s1
Občanské vzdělávání je přímo obsaženo ve vzdělávacích oborech člověk a jeho svět na prvním stupni základních škol , výchova k občanství na druhém stupni základních škol , občanský a společenskovědní základ na gymnáziích a společenskovědní vzdělávání a občanskovzdělávací základ na středních odborných školách . ps2017-024-07-003-196.u16.p8.s2
Dále je obsaženo v průřezových tématech jako výchova demokratického občana , mediální výchova , výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech či multikulturní výchova , která mohou být uplatněna ve zvláštních samostatných předmětech nebo průřezově v obecnějších předmětech podle rozhodnutí jednotlivých škol . ps2017-024-07-003-196.u16.p9.s1
Rámcové vzdělávací programy procházejí v současnosti revizí prováděnou Národním ústavem pro vzdělávání jako odbornou organizací podřízenou Ministerstvu školství , mládeže a tělovýchovy . ps2017-024-07-003-196.u16.p9.s2
Cílem revize - a mimochodem , my jsme to měli na vládě , neschválili jsme to a vrátili jsme to k přepracování - je přizpůsobit obsah vzdělávání současným společenským potřebám a připravit žáky na život v současné společnosti s jejími změnami a jejich dopady . ps2017-024-07-003-196.u16.p10.s1
Občanského vzdělávání se má týkat nová vzdělávací oblast člověk a společnost a průřezové téma výchova demokratického občana (upozornění na čas) , které mají rozvíjet občanskou kompetenci žáků . ps2017-024-07-003-196.u17.p1.s1
Paní poslankyně bude pokládat doplňující dotaz , předpokládám . ps2017-024-07-003-196.u18.p1.s1
Pane premiére , děkuji , že jste mi to tak hezky přečetl o mediální gramotnosti a kritickém myšlení , ale já jsem se ptala na něco jiného . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s1
Pane premiére , moc prosím , já jsem se ptala na to , jestli to opravdu považujete také za bezpečnostní riziko , to , co zmiňuje BIS . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s2
Prosím , zeptejte se i kolegů v pobaltských zemích , ve Finsku . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s3
Oni opravdu dělají podstatně více , než děláme my . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s4
Ptala jsem se na to , proč nebyla schválena ta koncepce občanského vzdělávání , která opravdu v mnoha zemích je , a netýká se to jenom škol . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s5
Tam třeba v Německu je koncepce občanského vzdělávání , do které jsou zahrnuty všechny složky společnosti , od univerzit třeba i po kluby důchodců , tak aby lidé věděli , že mohou participovat na rozhodování ve společnosti a rozuměli tomu , jak funguje politika , jak se schvalují zákony , aby se zkrátka ve společnosti orientovali . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s6
To není jen koncept pro školy . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s7
To je opravdu koncept , který jsme my ještě neudělali . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s8
Chtěla jsem se zeptat , kdy ho schválíte (upozornění na čas) a jestli opravdu to považujete za riziko . ps2017-024-07-003-196.u18.p2.s9
Jestli to , tak jak je to v té BIS , považujete za riziko . ps2017-024-07-003-196.u19.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-07-003-196.u19.p1.s2
Prosím pana premiéra o doplňující odpověď . ps2017-024-07-003-196.u20.p1.s1
No tak samozřejmě , my máme tady služby , které nám něco říkají , a my například máme teď na stole de facto výzvu NÚKIB ke konkrétní firmě a já jsem i kvůli tomu svolal Bezpečnostní radu státu na zítra ráno , protože je potřeba samozřejmě , pokud mluvíme o těch rizicích , tak je potřeba i nějakým způsobem je prokázat , aby potom nevznikaly nějaké problémy . ps2017-024-07-003-196.u20.p1.s2
Takže to , že máme v prostoru různé dezinformace , tak s tím zápasíme vlastně od pondělí , kdy tady někdo se snažil občanům vnutit a dezinformovat o tom , že jsme něco podepsali , nic jsme nepodepsali , a že vlastně jsme zradili a tyto nesmysly , které byly v tom mediálním prostoru z hlediska uprchlíků , ale k tomu jsem viděl , že je interpelace , takže o tom nebudu mluvit . ps2017-024-07-003-196.u20.p2.s1
Co se týká toho vzdělávání , tak vláda a členové vlády , zkrátka se jim ten materiál MŠMT nelíbil , tak MŠMT to dostalo , aby to přepracovali , a teď se musím zeptat pana Plagy , kdy má termín , ale budu se snažit ho popohnat . ps2017-024-07-003-196.u21.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-07-003-196.u21.p1.s2
Prosím s další interpelaci pana poslance Luzara . ps2017-024-07-003-196.u21.p1.s3
Připraví se pan poslanec Berkovec . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s2
Vážený pane premiére , moje otázka je velice krátká . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s3
Budu velice rád za odpověď . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s4
Před nedávnem jsme se tady zabývali na mimořádné schůzi situací ArcelorMittal Ostrava a jejím nuceným prodejem novému nabyvateli . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s5
Vy jste přislíbil , že se pokusíte zjistit informace z Evropské komise k věcem , které by objasnily tuto situaci , popřípadě oddálily ty problémy nebo ty obavy , které mají zaměstnanci . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s6
Rád bych se zeptal , zda se vám podařilo na Evropské komisi něco zjistit , popřípadě jestli jsou už nějaké informace , jako investiční plán a další záležitosti , protože informace o nabyvateli , které vzbudily pochybnosti , přetrvávají i nadále . ps2017-024-07-003-196.u22.p1.s7
Děkuji . ps2017-024-07-003-196.u23.p1.s1
Děkuji za krátký a konkrétní dotaz a dodržení času a prosím pana premiéra o odpověď . ps2017-024-07-003-196.u24.p1.s1
Já se nejdříve omluvím paní poslankyni Langšádlové . ps2017-024-07-003-196.u24.p1.s2
Já jsem to popletl , máte pravdu . ps2017-024-07-003-196.u24.p1.s3
To vzdělávání je u paní Štěpánkové , lidská práva na Úřadu vlády , takže už vím . ps2017-024-07-003-196.u24.p1.s4
To , co ona předvedla , se nám nelíbilo , takže je to teď na mně , takže já popoženu sám sebe . ps2017-024-07-003-196.u24.p1.s5
Tak se omlouvám , že jsem vám dal špatnou informaci . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s1
Ohledně ArcelorMittal je na začátek možná dobře si připomenout trošku historie . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s2
ArcelorMittal koupil majoritní podíl Nové huti v roce 2002 za 9 mil . dolarů . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s3
Za 52 % dal 6 mil . dolarů , což tehdejší vláda hodnotila jako velký úspěch . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s4
V té době se tento investor jmenoval LMN Holding při registraci na antilském Curacao a byl považován za holandskou firmu . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s5
Zavázal se k určitým investicím , ale ty všechny uhradil až ze zisku firmy , nikoliv jak slíbil , že to půjde z jeho kapitálu ze zahraničí . ps2017-024-07-003-196.u24.p2.s6
A proto se jeho investice do ekologie opožďovaly za dohodnutým harmonogramem . ps2017-024-07-003-196.u24.p3.s1
Okolo jeho činnosti bylo mnoho dalších nejasností a podivných akcí , například pan podnikatel Mastný a společnost PETRCÍLE , žaloba na Českou republiku . ps2017-024-07-003-196.u24.p3.s2
Na druhé straně mu média zobala z ruky , protože o něm psali obdivné články , že je to jeden z nejbohatších lidí na světě . ps2017-024-07-003-196.u24.p3.s3
Číst některé věci z té doby je opravdu zážitek . ps2017-024-07-003-196.u24.p3.s4
Od počátku si také minoritní akcionáři stěžovali , že firma nevyplácí dividendy , ačkoliv má zisk a poskytuje půjčky uvnitř skupiny za nižších úroků , než je obvyklé .