ps2017-024-04-006-011.u10.p5.s4
Nově vzniklá centra se tak budou moci na provádění adaptačně integračních kurzů připravit . ps2017-024-04-006-011.u10.p6.s1
Další pozměňovací návrh se týká ujasnění , kdy bude žádost o pracovní vízum a kartu nepřijatelná . ps2017-024-04-006-011.u10.p6.s2
U tohoto pozměňovacího návrhu lze jednoduše říci , že se jedná o zefektivnění práce příslušných úřadů při vyřizování přijatých žádostí . ps2017-024-04-006-011.u10.p6.s3
Účelem navrhované právní úpravy je při stanovení maximálního počtu podaných žádostí o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podnikání a o zaměstnaneckou kartu zohlednit existenci vládou schválených programů za účelem dosažení ekonomického nebo jiného významného přínosu pro Českou republiku . ps2017-024-04-006-011.u10.p6.s4
V současnosti se jedná o vládou schválené programy , které představují jednak režimy Ukrajina , Srbsko , Mongolsko a Filipíny , a jednak projekty Ukrajina , Indie . ps2017-024-04-006-011.u10.p6.s5
Jde o režimy a projekty zvláštního zacházení pro určité skupiny zaměstnanců , například vysoce kvalifikovaní zaměstnanci , které byly vytvořeny za účelem dosažení časových úspor při přijímání a vyřizování žádosti o víza k pobytu nad 90 dnů za účelem podnikání a o zaměstnanecké karty . ps2017-024-04-006-011.u10.p7.s1
Posledním pozměňovacím návrhem je návrh , který doplňuje a zpřesňuje , kdo je to zákonný zástupce . ps2017-024-04-006-011.u10.p7.s2
Cílem navrhované právní úpravy je usnadnit přístup nezletilých žadatelů ke správnímu orgánu tím , že se explicitně stanoví , že osobní přítomnost nezletilého žadatele za účelem podání pobytové žádosti je splněna rovněž prostřednictvím osoby , která osobně pečuje o nezletilého žadatele na území státu , jehož je nezletilý občanem , jakožto zákonného zástupce , který je nejlépe znalý poměrů dítěte . ps2017-024-04-006-011.u10.p7.s3
Děkuji . ps2017-024-04-006-011.u11.p1.s1
Také děkuji a nyní prosím pana poslance Kopřivu , který je jako další přihlášen do obecné rozpravy , aby se ujal slova . ps2017-024-04-006-011.u12.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-024-04-006-011.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , ze začátku svého příspěvku se omluvím za mírnou hlasovou indispozici , takže zkrátím svá odůvodnění ke dvěma pozměňovacím návrhům . ps2017-024-04-006-011.u12.p1.s3
Přesto si dovolím je krátce odůvodnit . ps2017-024-04-006-011.u12.p2.s1
První pozměňovací návrh se týká správních poplatků , kde novela v části deváté v článku deset v několika bodech nepřiměřeně a nedůvodně navyšuje některé správní poplatky dopadající na cizince v průběhu pobytových a souvisejících řízení , zavádí poplatky nové či spojuje správní poplatky za podání žádosti a vydání průkazu , čímž zásadně zvyšuje náklady nevratné i v případě zamítnutí žádosti . ps2017-024-04-006-011.u12.p2.s2
Předpokládaný pozměňovací návrh proto ruší či mění navýšení nebo zavedení správních poplatků a ruší spojování poplatků za podání žádosti a za její vyřízení . ps2017-024-04-006-011.u12.p2.s3
Novelou navrhované změny byly do zákona přidány až po meziresortním připomínkovém řízení , tedy bez řádné diskuse , a v důvodové zprávě není ani řádně zdůvodněna jejich opodstatněnost . ps2017-024-04-006-011.u12.p3.s1
Navrhovaný bod jedna zanechává rozdělení správních poplatků u žádostí o pobytová oprávnění na poplatek za podání žádosti a samotné vydání průkazu . ps2017-024-04-006-011.u12.p3.s2
Navrhovaný bod (dva) ruší novelou zaváděný poplatek 60 eur za podání žádosti o nové posouzení důvodů neudělení víza . ps2017-024-04-006-011.u12.p3.s3
Navrhovaný bod tři ruší novelou zavedený poplatek ve výši 1 000 Kč za zpracování objednávky ke sjednání termínu osobního podání žádosti o dlouhodobé vízum a dlouhodobý pobyt . ps2017-024-04-006-011.u12.p3.s4
Navrhovaný bod čtyři potom položka 162 bod A zachovává rozdělení správního poplatku za přijetí žádosti o povolení k dlouhodobému pobytu a za vydání průkazu a sjednocuje jeho výši se žádostmi podávanými na území v bodě C , snižuje nepřiměřené navýšení za přijetí žádosti o zaměstnaneckou nebo modrou kartu místo pětinásobku dnešní částky , to je namísto 1 000 Kč na 5 000 Kč , a tak dále . ps2017-024-04-006-011.u12.p4.s1
Celé to odůvodnění je součástí mého pozměňovacího návrhu . ps2017-024-04-006-011.u12.p5.s1
Druhý pozměňovací návrh se týká listinných podob , kde se nově stanoví požadavek pro všechny žadatele , kteří přijdou do styku se zastupitelským úřadem v zahraničí , aby byly náležitosti žádostí předkládány pouze v listinné podobě osobně , případně prostřednictvím místní pošty . ps2017-024-04-006-011.u12.p5.s2
Takový požadavek je nepřiměřený , výrazně zpomalí všechna správní řízení , zatíží jak zastupitelské úřady , tak i samotné žadatele , a to výrazně zpomalí všechna správní řízení , zatíží jak zastupitelské úřady , tak i samotné žadatele , a to osobně či prostřednictvím místní pošty . ps2017-024-04-006-011.u12.p6.s1
Změny v oblasti správního řízení před zastupitelskými úřady jsou navrhovatelem odůvodňovány zejména reakcí na judikaturu správních soudů včetně posouzení aplikace zákona o pobytu cizinců , jde - li o efektivní a zákonné podávání žádosti o pobytová oprávnění , a dále potřebou nastavit transparentní způsob podávání žádostí na zastupitelských úřadech . ps2017-024-04-006-011.u12.p6.s2
Navrhovaná úprava však ve skutečnosti obchází judikaturu Nejvyššího správního soudu a zatěžuje řízení před zastupitelskými úřady požadavky , které jdou zcela proti rozvoji moderních technologií a strategií eGovernmentu . ps2017-024-04-006-011.u13.p1.s1
Pane poslanče , já vás musím přerušit . ps2017-024-04-006-011.u13.p1.s2
Chtěl bych vyzvat kolegy v sále ke klidu , případně aby své hovory nebo zábavu přenesli mimo sál . ps2017-024-04-006-011.u13.p1.s3
Děkuji . ps2017-024-04-006-011.u13.p1.s4
Můžete pokračovat . ps2017-024-04-006-011.u14.p1.s1
Návrh je dále v rozporu s programovým prohlášením vlády České republiky ze dne 27 . června tohoto roku , resp . s prioritou digitalizace veřejné správy . ps2017-024-04-006-011.u14.p1.s2
Dle tohoto prohlášení - cituji : Pro urychlený rozvoj digitálních služeb ve veřejném sektoru je potřeba zmapovat všechny právní předpisy , které v sobě obsahují případné bariéry pro úspěšnou implementaci digitálních technologií , a zároveň trvale sledovat , aby v nově přijímané legislativě se neobjevovaly bariéry další nebo nové atd . ps2017-024-04-006-011.u14.p1.s3
Zůstává nejasné , zda vůbec byly posuzovány dopady předloženého návrhu v tomto smyslu . ps2017-024-04-006-011.u14.p1.s4
Takže s ohledem na výše uvedené je třeba vrátit v oblasti řízení před zastupitelskými úřady k nulové variantě , tedy vypuštění výše uvedených bodů z vládního návrhu . ps2017-024-04-006-011.u14.p2.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-024-04-006-011.u15.p1.s1
Také děkuji a nyní prosím paní poslankyni Gajdůškovou , která je další přihlášenou v rozpravě . ps2017-024-04-006-011.u15.p1.s2
Vypadá to , že sněmovna se trošku uklidnila . ps2017-024-04-006-011.u15.p1.s3
Prosím . ps2017-024-04-006-011.u16.p1.s1
Vážený pane předsedající , pane ministře , ctěná Sněmovno , pokusím se být jenom velmi krátká , protože čas kvapí . ps2017-024-04-006-011.u16.p1.s2
Chtěla bych říci , že tento návrh zákona podporuji velmi zvláště v té části , která zjasňuje , usnadňuje podmínky pro zaměstnávání a pro pobyt cizinců v oblasti vědy , výzkumu . ps2017-024-04-006-011.u16.p1.s3
Vysoké školy skutečně tuto věc velmi potřebují , a naše výzkumná pracoviště , chceme - li býti světoví . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s1
Ale z firem slyšíme , že nejsou lidi . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s2
Myslím si , že je důležité , abychom na tuto výzvu , že nejsou lidi ve firmách , nejsou lidi v organizacích , tedy lidi na práci , abychom se podívali také na skupiny občanů České republiky , kteří by rádi pracovali a z nějakého důvodu nemohou . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s3
Nebo to není pro ně výhodné . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s4
Ty tři velké skupiny jsou jednak maminky s malými dětmi po dvou letech dosažení věku dítěte . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s5
Další velká skupina jsou lidé , kteří z nějakého důvodu odešli do předčasného důchodu , a ten důvod pominul . ps2017-024-04-006-011.u16.p2.s6
A třetí skupina jsou lidé se zdravotním postižením . ps2017-024-04-006-011.u16.p3.s1
Když dovolíte , já se budu v této chvíli věnovat té třetí skupině , lidem se zdravotním postižením , pro které je to , že mohou jít do zaměstnání , nejenom důležité ekonomicky , ale pro tyto lidi zvláště je to důležité i z pohledu jejich životního pocitu , pocitu potřebnosti , pocitu seberealizace . ps2017-024-04-006-011.u16.p3.s2
A proto stát podporuje zaměstnávání lidí se zdravotním postižením . ps2017-024-04-006-011.u16.p3.s3
Nicméně nařízením vlády dojde ke změně výše minimální mzdy z 12 200 korun na 13 350 korun za měsíc . ps2017-024-04-006-011.u16.p3.s4
Je to pozitivní krok i z pohledu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s1
Na druhou stranu je skutečností , že v rámci tohoto chráněného trhu práce působí také společnosti , které zaměstnáváním lidí se zdravotním postižením splňují i tu druhou úlohu , o které jsem mluvila , tedy , že dávají těm lidem možnost seberealizace , možnost uplatnění , ale ta jejich produktivita práce nezajišťuje , že ty firmy jsou natolik efektivní , aby skutečně jako zaměstnavatelé mohly dál existovat . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s2
Proto tedy je těmto zaměstnavatelům , kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením , poskytován příspěvek Úřadem práce České republiky . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s3
Je ale potřeba říci , že za poslední tři roky vzrostl zaměstnavatelům , kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením , v důsledku zvyšování minimální mzdy náklad o 4 200 korun . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s4
To ale není kryto příspěvkem na zaměstnávání osob se zdravotním postižením . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s5
Je tedy vážná obava , že pokud nebude navýšen příspěvek na zaměstnávání těchto osob firmám , jsou to většinou družstva invalidů , spotřební družstva , výrobní družstva či jiné formy , může dojít k tomu , že tito zaměstnavatelé prostě svoji činnost ukončí . ps2017-024-04-006-011.u16.p4.s6
To by nebylo žádoucí samozřejmě ani z pohledu osob se zdravotním postižením , ale ani z pohledu společnosti . ps2017-024-04-006-011.u16.p5.s1
Proto v podrobné rozpravě se potom přihlásím k pozměňovacímu návrhu , kterým se navrhuje zvýšení příspěvku osob se zdravotním postižením podle § 67 odst . 2 písm . a ) nebo b ) zákona o zaměstnanosti o 800 korun v dosavadní výši . ps2017-024-04-006-011.u16.p6.s1
V písemném zdůvodnění tohoto návrhu jsou zakotvena i přechodná ustanovení a samozřejmě účinnost tak , aby naběhla již od prvního kvartálu roku 2019 . ps2017-024-04-006-011.u16.p6.s2
Předpokládaný náklad tohoto návrhu se předpokládá , a to podle toho , jak bude využíván zaměstnavateli , ve výši 557 mil . korun ročně , pokud by bylo uplatněno na všechny osoby v plné výši pracovního úvazku . ps2017-024-04-006-011.u16.p6.s3
Pokud by se jednalo o přepočtené úvazky , byl by tento náklad 336 mil . ročně . ps2017-024-04-006-011.u16.p7.s1
Poprosím vás poté , abyste tento pozměňovací návrh podpořili . ps2017-024-04-006-011.u16.p7.s2
Děkuji . ps2017-024-04-006-011.u17.p1.s1
Děkuji a chtěl bych poprosit poslance a poslankyně , kteří nás opouštění , aby tak činili tiše ! ps2017-024-04-006-011.u17.p2.s1
Nyní prosím posledního , kdo je přihlášen v obecné rozpravě , a to pana poslance Čižinského . ps2017-024-04-006-011.u17.p2.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-024-04-006-011.u18.p1.s1
Děkuji . ps2017-024-04-006-011.u18.p1.s2
Dámy a pánové , rád bych se vyjádřil k pozměňujícímu návrhu , jak tady zaznělo , pana Radka Kotena , který je podle mého názoru a podle názoru všech ostatních neústavní . ps2017-024-04-006-011.u18.p1.s3
Podle názoru pana ministra . ps2017-024-04-006-011.u18.p1.s4
Jenom bych chtěl poprosit nebo požádat , aby bylo možné o něm hlasovat , aby neprošel , aby to nebylo v nějakém balíku . ps2017-024-04-006-011.u18.p1.s5
Aby to nevyšlo z výboru v balíku , čímž by nebylo možné ho z toho vyhodit . ps2017-024-04-006-011.u18.p2.s1
Ale pak bych měl ještě otázku prostřednictvím pana předsedajícího na pana ministra ohledně mimořádného pracovního víza , protože podle mých informací to neprošlo meziresortním připomínkovým řízením ani Legislativní radou vlády . ps2017-024-04-006-011.u18.p2.s2
A tak bych si chtěl ujasnit , jestli to je pravda , nebo není , a případně , proč k tomu tak došlo . ps2017-024-04-006-011.u19.p1.s1
Děkuji za toto krátké vystoupení v rozpravě . ps2017-024-04-006-011.u19.p1.s2
Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Koten , poté pan ministr . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s1
Dobrý den , ještě jednou . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s2
Já bych velmi rád reagoval na vystoupení pana Čižinského prostřednictvím pana předsedajícího . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s3
O ústavnosti či neústavnosti doufám , že bude rozhodovat Ústavní soud . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s4
Nevím , v čem je ten návrh tak protiústavní . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s5
Já si myslím , že v této republice by měly být zákony takové , které našim bezpečnostním složkám v dobrém termínu pomohou k tomu , aby byly schopny vyhostit z této země teroristu nebo nějakého člověka , který bude konat proti zájmům tohoto státu . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s6
Pokud takové lidi tady budeme chránit , tak je tady budeme mít dalších 90 dní s tím , že o nich nebudeme mít naprosto žádný přehled a mohou nám tady vesele páchat dál podvratnou činnost nebo teroristické útoky . ps2017-024-04-006-011.u20.p1.s7
Tolik asi k tomu . ps2017-024-04-006-011.u20.p2.s1
A další věcí je , že jsou různé výjimky , které i Ústavní soud má , takže doufám , že to bude i v případě tady toho . ps2017-024-04-006-011.u21.p1.s1
Děkuji a teď se zeptám pana ministra , jestli má zájem o faktickou poznámku . ps2017-024-04-006-011.u21.p1.s2
Vypadá to , že nikoli . ps2017-024-04-006-011.u21.p1.s3
V tom případě s faktickou poznámkou pan poslanec Kopřiva , poté paní poslankyně Golasowská . ps2017-024-04-006-011.u22.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-024-04-006-011.u22.p1.s2
Já bych se vaším prostřednictvím rád zeptal svého předřečníka , proč mu přijde systémové rušit možnost soudního přezkumu zrovna v tomto případě a zdali má nějakou analýzu odůvodňující tento pozměňovací návrh . ps2017-024-04-006-011.u22.p1.s3
Analýzu , která by prokázala , že ten návrh není v rozporu s článkem 36 české Ústavy , resp . Listiny základních práv a svobod , a zároveň s návratovou směrnicí Evropské unie . ps2017-024-04-006-011.u22.p1.s4
Rád bych požádal o tyto podklady . ps2017-024-04-006-011.u22.p1.s5
Děkuji . ps2017-024-04-006-011.u23.p1.s1
Já děkuji . ps2017-024-04-006-011.u23.p1.s2
A chtěl bych sněmovnu vyzvat ke klidu . ps2017-024-04-006-011.u23.p1.s3
Rád bych upozornil , že podle jednacího řádu je možné dneska jednat do 21 hodin . ps2017-024-04-006-011.u23.p2.s1
Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Golasowská . ps2017-024-04-006-011.u23.p2.s2
Faktická poznámka byla asi stažena , takže pan ministr . ps2017-024-04-006-011.u24.p1.s1
Já jenom reakce na pana poslance Čižinského . ps2017-024-04-006-011.u24.p1.s2
Samozřejmě , ten zákon prošel mezirezortem - pokud mě pan poslanec Čižinský poslouchá . ps2017-024-04-006-011.u24.p1.s3
Zákon prošel mezirezortem . ps2017-024-04-006-011.u24.p1.s4
Pokud narážíte na ta pracovní víza , tak to nebylo projednáno v mezirezortu . ps2017-024-04-006-011.u24.p1.s5
Nicméně na vládě o tom byli informováni všichni ministři a nikdo , žádný rezort nevznesl připomínku proti .