|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-12-04 ps2017-024-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 80/6/ - zamítnutý Senátem

Date2018-12-04
Meetingps2017/024
Agenda Itemps2017/024/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024005.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 258 • previousnext

ps2017-024-01-001-001.u13.p2.s1 Nyní s přednostním právem paní ministryně bude reagovat.
ps2017-024-01-001-001.u14.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-024-01-001-001.u14.p1.s2 Stručně.
ps2017-024-01-001-001.u14.p1.s3 Ministerstvo financí resp. mými ústy zaujímá k návrhu neutrální stanovisko.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s1 Co se týče smlouvy o zamezení dvojímu zdanění, ona je skutečně stará, ona byla někdy z roku 1975, v roce 2012 byla protokoly zpřesňována.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s2 A my se snažíme o přejednání smlouvy s Nizozemím řadu let.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s3 Ale pokud chcete přejednat smlouvu, tak si musíte jaksi sednout k jednacímu stolu a musí i ta druhá strana chtít s vámi jednat.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s4 Ne z důvodu lodníků, my máme celou řadu jiných důvodů, proč bychom chtěli smlouvu přejednat, a v tuto chvíli se nám to nedaří.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s5 Takže to je ten důvod, proč jsme ji nepřejednali.
ps2017-024-01-001-001.u14.p2.s6 Ale myslím si, že problematika lodníků by nebyla tím zásadním důvodem, proč bychom ji přejednávali.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s1 jsem se tomuto tématu věnovala velice podrobně.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s2 Ten problém, pokud jste ho zavnímali, je ten, že naši čeští lodníci musí podávat daňové přiznání podle toho, kde mají tzv. domicil, tzn. středisko trvalých zájmů, a to mají v České republice.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s3 A ten problém nastal tím, že se v roce 2016 zintenzivnila vzájemná výměna informací a vlastně české finanční úřady získaly informace o tom, že celá řada z nich pracuje na lodích a nepodává daňové přiznání.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s4 Takže tak vznikl celý tento kolotoč problémů.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s5 My jsme se do toho velmi aktivně zapojili, pomáháme jim řešit případy, kdy podali daňové přiznání v Holandsku, ty případy jsou modelové a každý případ svého druhu.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s6 Oni mi dodneška píší.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s7 Dneska zrovna mi psal jeden lodník a pořád jen řešíme tyto jejich problémy.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s8 Zavedli jsme systém posečkání, dali jsme jim šanci podat dodatečná přiznání, myslím Finanční správa, zavedli jsme tam systém promíjení sankcí.
ps2017-024-01-001-001.u14.p3.s9 Ale odpustit daně nelze, na to není žádné zákonné zmocnění.
ps2017-024-01-001-001.u14.p4.s1 Co se týče tohoto návrhu, tak zaujímám neutrální stanovisko.
ps2017-024-01-001-001.u14.p4.s2 Určitě souhlasím s tím, že pokud se týká tohoto mezinárodního prvku, tak určitá míra nepřesnosti vždy může být dána.
ps2017-024-01-001-001.u14.p4.s3 A bych chtěla říct, že ta navrhovaná právní úprava, která je předmětem tohoto návrhu, umožňuje, aby došlo k odlišnému způsobu stanovení základu daně z příjmů ze závislé činnosti na tzv. superhrubou mzdu u poplatníků daně z příjmů ze závislé činnosti, u kterých se - a to je ta podstata - veřejnoprávní pojistné řídí právními předpisy jiného členského státu Evropské unie.
ps2017-024-01-001-001.u14.p4.s4 Superhrubá mzda by tedy nebyla tvořena českým zaměstnavatelským pojistným, protože vlastně to se tam nezahrnuje, ale zahraničním pojistným stejného druhu.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s1 Chci upozornit - a proto je moje stanovisko neutrální - že návrh vždy i určité nevýhody.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s2 Tato úprava nemusí být vždycky výhodná pro poplatníky, na které dopadá.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s3 A chci zdůraznit, že nebude dopadat jenom na lodníky, my máme celou řadu jiných profesí českých občanů, kteří pracují i v Holandsku.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s4 Zejména tehdy nebude výhodná, pokud by zaměstnavatelské pojistné v zahraničí převýšilo to, které je odváděno v České republice.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s5 Tato právní úprava po nějakou dobu po zavedení superhrubé mzdy byla účinná, ale fungovala s docela značnými komplikacemi.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s6 Proto je možné očekávat, že mohou tyto komplikace zase vzniknout.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s7 Výše takového zahraničního pojistného tedy nebyla tuzemskému zaměstnavateli běžně známa, neboť je jiná, vyšší, nižší, než u tuzemského veřejnoprávního pojištění.
ps2017-024-01-001-001.u14.p5.s8 A bylo obtížné - a teď čerpám z těch zkušeností doby, kdy tato právní úprava existovala - určit, zdali se vůbec jedná o systém povinný, protože v některých zemích neexistuje např. povinné veřejné zdravotní pojištění.
ps2017-024-01-001-001.u14.p6.s1 S ohledem na tyto skutečnosti jsem zaujala neutrální stanovisko.
ps2017-024-01-001-001.u14.p6.s2 Chápu ten problém, ale samozřejmě upozorňuji i na tyto nedostatky, které mohou nastat.
ps2017-024-01-001-001.u14.p6.s3 Děkuji vám.
ps2017-024-01-001-001.u15.p1.s1 také děkuji.
ps2017-024-01-001-001.u15.p1.s2 A nyní tedy pan poslanec Stanjura.
ps2017-024-01-001-001.u16.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-024-01-001-001.u16.p1.s2 Mně se hovoří poměrně jednoduše, jsem ten zákon v Poslanecké sněmovně nepodpořil.
ps2017-024-01-001-001.u16.p1.s3 Nicméně ty důvody, které uvedl pan senátor a Senát jako celek, jsou poměrně vážné.
ps2017-024-01-001-001.u16.p2.s1 Nikdo nezpochybňuje problém těch několika set lodníků, který chceme vyřešit, nicméně to řešení, které je na stole, může přinést problém několika stovkám nebo tisícům firem.
ps2017-024-01-001-001.u16.p2.s2 A přestože paní ministryně před chvílí sdělila neutrální stanovisko k návrhu Senátu, lze říct, že jsem pochopil, že senátoři mají vlastně pravdu, protože říká, že ty komplikace hrozí.
ps2017-024-01-001-001.u16.p2.s3 Přesně to, o čem mluvil pan senátor, jak vlastně zjistit, jak je to v jiném státě, jak to udělat nebo neudělat.
ps2017-024-01-001-001.u16.p3.s1 si myslím, že mnohem rozumnější je, když návrh zákona zamítneme, nezpůsobíme další nejasnosti pro stovky dalších podnikatelů a budeme nadále hledat jiné řešení, které by mohlo tuto speciální skupinu diskriminovaných daňových poplatníků vyřešit - vyřešit jejich problém s daní z příjmu.
ps2017-024-01-001-001.u16.p3.s2 Tím, že bychom přijali tento návrh zákona, možná pomůžeme dvěma, třem stovkám lodníků, to je určitě dobře, na druhé straně ten nezamýšlený efekt by mohl být mnohem horší a do roka a do dne tady budeme řešit novelu, která odstraní to, co bychom dneska svým hlasováním pro tento návrh zákona způsobili.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s1 Myslím, že se shodujeme, a říkal to i pan senátor, v tom, že problém je třeba řešit, jenom nás senátoři upozornili, že navržené řešení vytvoří jiné problémy, mnohem horší.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s2 Můžeme nad tím kývnout rukou, nicméně stát a Finanční správa mají mnohem delší období než podnikatel, který se musí nejpozději desátého, když počítá mzdy, nějak rozhodnout.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s3 A Finanční správa pak minimálně tři roky na to, aby řekla, zda to udělal dobře, nebo špatně.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s4 Nevím, jestli bychom měli zatěžovat Ministerstvo financí nějakou informační povinností, jak dostat k jednotlivým zaměstnavatelům ty sazby, zda je to povinné, dobrovolné, jaké jsou sazby.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s5 Těch problémů je podle celá řada.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s6 Vystoupení pana senátora bylo poměrně krátké, nicméně si myslím, že řekl to podstatné, ty hlavní důvody.
ps2017-024-01-001-001.u16.p4.s7 A důvodem není to, že bychom ten problém nechtěli řešit.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s1 bych doporučil, abychom se řídili zdravým rozumem, kdybych parafrázoval svého kolegu, pana poslance Kalouska, abychom byli papežštější než papež, nevím, kdo je papež v této chvíli, protože přijmout špatný zákon, který vyrobí nové problémy, aby odstranil nějaké dílčí problémy, mně nepřijde jako správný postup Poslanecké sněmovny jako celku.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s2 Takže mnohem rozumnější je, když novelu zamítneme a požádáme paní ministryni, aby se pokusila přijít ne s poslaneckým návrhem, ale vládním s nějakým způsobem řešení, který by pomohl těm konkrétním lidem a nezatížil ty ostatní nějakou nejasností nebo novou byrokracií.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s3 Že nebude jednoduché s Nizozemskem vyjednat novou smlouvu o novém zdanění, je jasné, protože když se bavíme o daňových rájích, tak mimo exotických zemí padá velmi často i Nizozemsko.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s4 myslím, že v veřejné debatě to tak velmi často je.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s5 Mnoho českých firem tam taky své sídlo, není to nic překvapivého ani nic tajného.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s6 Pokud ta smlouva je výhodnější pro Nizozemsko než pro Českou republiku, je velmi těžké toho partnera přesvědčit k tomu, abychom smlouvu změnili.
ps2017-024-01-001-001.u16.p5.s7 Nicméně si myslím, že i díky tomu, že jsme společně v EU, máme nějaké páky a se to zase vyměnit za něco jiného.
ps2017-024-01-001-001.u16.p6.s1 Takže doporučení našeho klubu: podpořme stanovisko senátorů, mají pravdu, nechtějí zvýšit nejistotu těch, kteří podnikají a zaměstnávají například i zahraniční pracovníky.
ps2017-024-01-001-001.u17.p1.s1 děkuji.
ps2017-024-01-001-001.u17.p1.s2 V tuto chvíli nemám další přihlášené do rozpravy.
ps2017-024-01-001-001.u17.p1.s3 Ptám se, jestli se někdo ještě hlásí z místa v tuto chvíli.
ps2017-024-01-001-001.u17.p1.s4 Paní ministryně.
ps2017-024-01-001-001.u17.p1.s5 Prosím.
ps2017-024-01-001-001.u18.p1.s1 Víte, často slýchám, co s tím uděláte, že v Holandsku mají tak nízké daně, v Irsku mají nízké daně.
ps2017-024-01-001-001.u18.p1.s2 Jak chcete donutit národní legislativu k tomu, aby si stanovila nějakým způsobem daně?
ps2017-024-01-001-001.u18.p1.s3 Nás taky někdo může donutit?
ps2017-024-01-001-001.u18.p1.s4 Nemůže.
ps2017-024-01-001-001.u18.p1.s5 Je to výlučně právo jedině tohoto parlamentu.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s1 A pokud by se vyjednávala smlouva s Nizozemím, chci upozornit, že ten problém, a jsem se mu opravdu velmi věnovala, velmi věnovala, jsem se žádné skupině poplatníků nikdy tolik nevěnovala jako lodníkům a nelituji toho času, bylo hrozně zajímavé vyslechnout si jejich příběhy.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s2 Ale uvědomme si jednu věc - tam je progresivní zdanění.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s3 To znamená, že tam je od 8 %, nevím, teď nechytejte za slovo, do 35, do 45 podle výše.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s4 A lodníci, kteří mají plat kolem 3 tisíc eur, což je na tamější poměry nízký plat, platí daň 8 %.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s5 U nás platí 15, samozřejmě je to ze superhrubé, takže je to přes 20 %, takže logicky to je ten problém, že oni by chtěli platit tu daň v Nizozemí, protože by tam měli 8 %.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s6 Ale my tam nemáme jenom lodníky, my tam máme například vysokoškolské pedagogy, my tam máme letce, kteří patří do vysokopříjmové skupiny, a zase kdybychom přejednali smlouvu pro lodníky, oni budou platit 35 nebo 40.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s7 To nechceme.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s8 Takže jenom nechci slibovat těšínská jablíčka, že nám ta smlouva, kdybychom ji přejednali, vyřeší problém lodníků.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s9 Je to docela složitý problém.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s10 Takže jsme se snažili ty případy spíše řešit, Finanční správa, ad hoc, každý případ svého druhu, dokonce máme lodníka, kde jsme zahájili jako Ministerstvo financí dohadovací řízení, on dodal všechny doklady a vlastně jsme zjistili, že to měl špatně spočítané, je to složité, počítá se to jako součást pojistného, daň by měl platit tady, pojistné tam, a vraceli mu asi 3 tisíce eur.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s11 Takže my jsme skutečně, Finanční správa, každý případ posuzovali, tohle je zase kompetence ministerstva, dohadovací řízení, skutečně, co jsme mohli udělat, jsme udělali.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s12 Ale prominout daň jsme nemohli.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s13 Tu kompetenci nemá ani ministr financí.
ps2017-024-01-001-001.u18.p2.s14 Děkuji.
ps2017-024-01-001-001.u19.p1.s1 také děkuji.
ps2017-024-01-001-001.u19.p1.s2 Nyní tady mám dvě faktické poznámky.
ps2017-024-01-001-001.u19.p1.s3 Takže první pan poslanec Stanjura, poté pan poslanec Kalousek.
ps2017-024-01-001-001.u19.p1.s4 Prosím.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s1 Abychom si rozuměli, jsem nechtěl, donutíme jiné státy, aby zvýšily daně.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s2 Naopak cesta je, abychom snížili daně u nás.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s3 My to pravidelně navrhujeme, a v bodě 7 určitě budeme mít možnost, o tom budeme hlasovat.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s4 Jsem rád, že paní ministryně tak barvitě a se životní zkušeností lodníků popsala negativa progresivního zdanění.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s5 O tom se budeme taky bavit.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s6 Tak se z toho poučme, mějme rovnou daň, mějme nízké a jednoduché daně a problém budou mít jiné členské státy Evropské unie.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s7 Je lidskou přirozeností, že daňový poplatník chce platit co nejnižší daň.
ps2017-024-01-001-001.u20.p1.s8 To není nic překvapivého, neznám nikoho, kdo by sám sobě navrhoval vyšší daně a byl z toho nadšený, když stát zvýší daně.
ps2017-024-01-001-001.u20.p2.s1 jsem říkal, najdete jiné řešení.
ps2017-024-01-001-001.u20.p2.s2 jsem neříkal, že řešení je nová smlouva.
ps2017-024-01-001-001.u20.p2.s3 jsem reagoval na vaše vystoupení, paní ministryně, vy jste říkala, že to s nimi není jednoduché.
ps2017-024-01-001-001.u20.p2.s4 A pro to mám pochopení.
ps2017-024-01-001-001.u20.p2.s5 A nemyslím si, že to je jednoduchá úloha a že za měsíc, za dva jsme schopni mít novou smlouvu s Nizozemskem.

Text viewDownload CoNNL-U