|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-15 ps2017-022-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 167/ - třetí čtení

Date2018-11-15
Meetingps2017/022
Agenda Itemps2017/022/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/022schuz/s022001.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 646 • previousnext

ps2017-022-01-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-022-01-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 167/ - třetí čtení
ps2017-022-01-001-001.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal jednak zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Volný, jednak za zástupce navrhovatele nikoliv paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, ale první místopředseda vlády Jan Hamáček, který paní ministryni, resp. navrhovatele v této věci bude zastupovat.
ps2017-022-01-001-001.u1.p3.s1 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 167/4, který byl doručen dne 31. října 2018.
ps2017-022-01-001-001.u1.p3.s2 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 167/5.
ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s1 Ptám se pana navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s2 Je tomu tak.
ps2017-022-01-001-001.u1.p4.s3 Máte slovo, pane místopředsedo.
ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, účelem vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, je zmírnit značný nárůst výše platových základen představitelů státní moci.
ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s2 Ten je zapříčiněn nejen průběžným růstem průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře, ale také postupným zvyšováním násobku průměrné mzdy používaného za účelem stanovení platové základny představitelů státní moci na základě ustanovení § 3a v zákoně č. 236/1995 Sb.
ps2017-022-01-001-001.u2.p1.s3 Návrh novely zákona do budoucna stabilizovat výši násobku pro výpočet platové základny představitelů státní moci na hodnotě 2,5, která je platná pro kalendářní rok 2018, aby nedošlo k mimořádnému skokovému navýšení násobku platové základny, a to na 2,75násobek.
ps2017-022-01-001-001.u2.p2.s1 Dále se navrhuje uvést právní úpravu do souladu s rozhodnutím Nejvyššího soudu České republiky, podle kterého se v praxi postupuje již od roku 2015, tedy upřesnit, že pro účely výpočtu platových základen se použít údaj o průměrné nominální měsíční mzdě na přepočtené počty zaměstnanců v nepodnikatelské sféře, nikoliv o průměrné nominální měsíční mzdě fyzických osob v nepodnikatelské sféře.
ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s1 K vládnímu návrhu zákona byly ve druhém čtení uplatněny dva pozměňovací návrhy.
ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s2 První panem poslancem Tomio Okamurou, který navrhuje de facto zamrazit výši platové základny pro představitele od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2021 na úrovni letošního roku.
ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s3 Druhý pozměňovací návrh byl uplatněn panem poslancem Michálkem, ve kterém navrhuje změnu statistické veličiny pro výpočet platových základen všech ústavních činitelů včetně soudců a státních zástupců z průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře na průměrnou mzdu v národním hospodářství.
ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s4 V této souvislosti navrhuje zvýšit hodnotu násobku pro představitele z 2,5 na 2,54 a pro soudce z 3 na 3,06 průměrné nominální měsíční mzdy.
ps2017-022-01-001-001.u2.p3.s5 Ministerstvo práce a sociálních věcí k oběma pozměňovacím návrhům zaujímá nesouhlasné stanovisko.
ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s1 Dále byl panem poslancem Michálkem uplatněn návrh doprovodného usnesení Sněmovny, který dvě části.
ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s2 Za prvé navrhuje určit mandátový a imunitní výbor jako orgán rozhodující o důvodech ztráty nároku na plat a paušální náhrady nebo jejich části z důvodu neúčasti poslance na jednání komory nebo jejích orgánů bez řádné omluvy.
ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s3 Za druhé vyzývá poslance, aby postupovali v souladu s § 34 odst. 4 věty druhé a třetí zákona č. 236/1995 Sb. a oznamovali svoji nepřítomnost z důvodu dočasné pracovní neschopnosti příslušnému orgánu Sněmovny.
ps2017-022-01-001-001.u2.p4.s4 K tomuto usnesení Ministerstvo práce a sociálních věcí zaujímá souhlasné stanovisko.
ps2017-022-01-001-001.u2.p5.s1 Vládním návrhem se zabýval dne 7. listopadu garanční rozpočtový výbor, který k oběma pozměňovacím návrhů, jakož i k návrhu druhé části doprovodného usnesení zaujal nedoporučující stanovisko.
ps2017-022-01-001-001.u2.p5.s2 K návrhu první části doprovodného usnesení výbor zaujal názor, že je návrh nehlasovatelný.
ps2017-022-01-001-001.u2.p6.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za pozornost.
ps2017-022-01-001-001.u2.p6.s2 To je z strany vše.
ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s1 Děkuji panu prvnímu místopředsedovi vlády.
ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s2 Nyní otevírám rozpravu.
ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s3 Do rozpravy je jako první přihlášen s přednostním právem pan předseda Michálek, po něm s přednostním právem pan místopředseda Sněmovny Okamura.
ps2017-022-01-001-001.u3.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych uvedl tento bod, který se týká navrhovaného řešení otázky rostoucích platů.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s3 Ta situace je dneska taková, že poslanec bere průměrně, pokud si vezmeme toho funkcionáře, který je místopředseda výboru, což je tady drtivá většina lidí, 95 tisíc korun čistého měsíčně, v čemž jsou samozřejmě započteny i náhrady, které jsou paušální, to znamená, nemusí se vykazovat.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s4 Navrhuje se zvýšení o 20 %, z toho 10 % tvoří navýšení koeficientu z 2,5 na 2,75.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s5 To je to mimořádné skokové zvýšení.
ps2017-022-01-001-001.u4.p1.s6 A cca nějakých těch 10 %, to bude růst mezd v nepodnikatelském sektoru, který je automatický, který je zabudován již do toho platného zákona.
ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s1 si myslím, že je naprosto logické, že tato otázka vyvolává pozornost veřejnosti a vyvolává vždycky pozornost veřejnosti, s tím zkrátka nic neuděláme, protože logicky když se řekne, že poslanci si zvyšují plat o 20 tisíc měsíčně, tak řada lidí, kteří ani těch 20 tisíc korun měsíčně neberou, to vnímá jako problematické.
ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s2 My se s tím samozřejmě musíme vypořádat.
ps2017-022-01-001-001.u4.p2.s3 Je to politická otázka jako každá jiná.
ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s1 Pokud jde o návrh vlády, vláda navrhuje, aby platy politiků rostly jenom v důsledku růstu platů v nepodnikatelském sektoru, to znamená, aby nedocházelo k mimořádnému nárůstu koeficientu z toho takzvaného Hamáčkova automatu.
ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s2 Připomeňme si situaci, ve které tento návrh byl předložen.
ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s3 Ten návrh byl předložen podle mého názoru primárně proto - a předložila ho menšinová vláda Andreje Babiše bez důvěry - aby se ukázalo, že tady je hodná vláda, která předkládá snížení platů politiků, a tady je zlá Poslanecká sněmovna, která si ty platy nechce snížit.
ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s4 Takže logicky, když jsme dostali tento návrh, který vypadá celkem rozumně, tak my jsme si řekli - my to podpoříme, pane Babiši, tady máte našich 22 hlasů, my to podpoříme, a jestli se dohromady těch 78 hlasů, tak to projde.
ps2017-022-01-001-001.u4.p3.s5 To samozřejmě vyvolalo poměrně řekl bych diskuse uvnitř různých klubů, protože podpora tomu návrhu tam vůbec nebyla jednoznačná.
ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s1 Pokud jde o to ratio, tak se musíme vrátit k tomu, co je to vůbec parlament.
ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s2 Parlament je reprezentativní těleso, které reprezentovat obraz společnosti, zastupovat zájmy všech tříd napříč celou společností.
ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s3 Parlament není skupina nejchytřejších lidí ve státě, není to skupina manažerů, kteří by měli mít manažerské platy, zkrátka mělo by to být těleso, ve kterém se budou promítat všechny zájmy v celém národě.
ps2017-022-01-001-001.u4.p4.s4 A z toho také vyplývají dva extrémy, ke kterým může dojít, pokud jde o odměňování, pokud jde o platy poslanců.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s1 Prvním extrémem jsou příliš vysoké platy.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s2 A v tomto případě parlament neplní svoji reprezentativní funkci.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s3 Musíme si říci, že dneska typický poslanec bere víc než 98 % zaměstnanců v České republice.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s4 Pokud parlament plnit tuto svoji reprezentativní funkci, tak samozřejmě nemůže mít absurdně vysoké platy, protože by se odtrhl od běžných občanů.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s5 Stal by se elitou, stal by se kastou, která zastupuje zájmy vysokopříjmových skupin.
ps2017-022-01-001-001.u4.p5.s6 A musíme si říci, že někdy nám to tady tak i funguje, když jsou schvalovány návrhy, které vystihují zejména potřeby vysokopříjmových skupin.
ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s1 Pokud jde o ten druhý extrém, tak jsou to příliš nízké platy.
ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s2 To je případ, kdy je vyvolána závislost poslance na jiných příjmech, například od korporací, a je vyvoláno prostředí, které může fungovat k tomu, aby v něm bujela korupce.
ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s3 To je druhý extrém, který je naprosto nežádoucí.
ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s4 Když se podíváme na historii, tak máme řadu příkladů.
ps2017-022-01-001-001.u4.p6.s5 Například v Římě, kde byly funkce neplacené a vedlo to k tomu, že se ty funkce kupovaly a že v Římě u těch funkcí v Římské republice bujela korupce.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s1 Čili toto jsou ty dva extrémy, mezi kterými je potřeba najít nějaké optimum.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s2 Různé národy volí různý koeficient vztahu mezi průměrnou mzdou v podnikatelském sektoru a platem poslance.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s4 Domnívám se, že finanční motivace poslanců v žádném případě není to jediné, proč by lidé vstupovali do funkce.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s5 Myslím si, že finanční motivace funguje pouze do určité hranice.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s6 Dokonce jsem k tomu četl nějaké články, výzkumy, že od určité hranice další zvyšování odměňování nevede k adekvátnímu růstu produktivity práce.
ps2017-022-01-001-001.u4.p7.s7 Takže ta představa, že bychom si tady dali manažerské platy, extrémně vysoké, jaké berou šéfové státních podniků, by určitě nevedla k tomu, že by parlament fungoval lépe, jak se to někteří snaží naznačit, a kvalita parlamentní práce by se tím rozhodně nezvýšila.
ps2017-022-01-001-001.u4.p8.s1 Čili ten návrh považuji za věcně správný, protože dosahuje lepší rovnováhy mezi těmito dvěma extrémy.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s1 Proti tomu návrhu byly vzneseny dvě námitky.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s2 První námitka spočívá v tom, že je to návrh populistický.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s3 Mně se úplně nelíbí, že se označí zvyšování platu politiků za zodpovědné řešení, a když to někdo kritizuje, tak se mu namítá, že je to populismus a že by se to dělat nemělo.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s4 si myslím, že mohou být populistické návrhy, které se týkají odměňování ústavních činitelů.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s5 To jsou ty návrhy na to, aby například poslanci pracovali zadarmo, a tudíž byli závislí a zkorumpovatelní.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s6 A domnívám se, že na hraně populismu je i to, abychom si v tento okamžik zmrazili odměny, pro což není žádný rozumný důvod.
ps2017-022-01-001-001.u4.p9.s7 Jediné, k čemu by to vedlo, je, že na začátku dalšího volebního období by zase skokově vyrostly platy politiků.
ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s1 Druhá námitka, která je vznesena proti tomuto návrhu, je, že by si poslanci neměli sami zvyšovat platy.
ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s2 Přitom všichni víme, že to právě bylo politické rozhodnutí v minulém volebním období, kterým ty platy byly tímto způsobem politicky zvýšeny.
ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s3 jsem si tady vytiskl ilustrační graf, jak to vypadá, když politici mají vliv na zvyšování svých platů.
ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s4 Takhle to vypadá.
ps2017-022-01-001-001.u4.p10.s5 Takhle jednoduše lineárně rostou mzdy v ekonomickém sektoru a tímto kostrbatým způsobem rostly platy politiků.
ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s1 A to je podstata mého pozměňovacího návrhu, který podávám dneska k sněmovnímu tisku 167, aby ty platy nerostly podle státního sektoru, protože to můžou politici ovlivňovat tím, že zvyšují platy učitelů, úředníků a tak dále, ale aby byly navázány na prosperitu celé naší země.
ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s2 To znamená, aby byly navázány na ten ekonomický sektor.
ps2017-022-01-001-001.u4.p11.s3 Kdyby to tak skutečně bylo, tak platy politiků porostou lineárně, nebo přibližně tímto způsobem, jako rostla průměrná mzda v ekonomice, a nemusíme tady vůbec nic řešit, máme to vyřešeno na mnoho let dopředu.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s1 Nevím, jestli ten návrh projde.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s2 Je to samozřejmě otázka hlasovací většiny, která tady bude.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s3 Nicméně myslím, že bychom se i v této oblasti měli posunout směrem k systémovému řešení.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s4 My jako pirátská strana jsme k tomu ochotni a uspořádáme kulatý stůl, abychom se sešli k tomu, jak to do budoucna vyřešit, aby se odměny, platy politiků odvíjely od celé podnikatelské sféry a aby nastal i nějaký vyvážený vztah vzhledem k představitelům soudní moci.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s5 Došlo tady totiž historicky k tomu, že soudci si zvýšili platy, a došlo k tomu, že někteří soudci berou podstatně více než třeba ministr spravedlnosti.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s6 A to si myslím, že rozhodně systémové není.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s7 Proto jsem vás chtěl poprosit, jestli byste byli ochotni se této dlouhodobější diskuze zúčastnit, abychom se s tím konečně jednou provždy vypořádali a nemohl mít nikdo z veřejnosti námitky proti tomu, že si politici jakýmkoliv způsobem zvyšují platy.
ps2017-022-01-001-001.u4.p12.s8 Děkuji za pozornost.
ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s2 Obecná rozprava bude pokračovat tak, že s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Okamura, pan předseda Kalousek a po něm ti, kteří jsou přihlášeni do rozpravy písemně.
ps2017-022-01-001-001.u5.p1.s3 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-022-01-001-001.u6.p1.s1 Vážené dámy a pánové, poté co jsme slyšeli košatou řeč předsedy Pirátů pana Michálka, tak bych to zase zkrátil a zrekapituloval.
ps2017-022-01-001-001.u6.p1.s2 Jsou tady tři návrhy.
ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s1 Za prvé, jako první budeme hlasovat o návrhu SPD, které jako jediné navrhuje zamrazení nárůstu platů politiků do roku 2021.
ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s2 Takže o tom budeme hlasovat.
ps2017-022-01-001-001.u6.p2.s3 Tady se ukáže, kdo chce skutečně zamrazit nárůst platů, nebo kdo nechce nárůst platů.
ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s1 Následně budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu - mluvím jenom o těch pozměňovacích návrzích, které se týkají těch platů.
ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s2 Tak je tady návrh Pirátů, kteří navrhují zvýšit platy politiků cirka o devět procent.
ps2017-022-01-001-001.u6.p3.s3 Možná opraví, že o deset, nebo o devět a půl.

Text viewDownload CoNNL-U