|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-016-052 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

52. Návrh poslanců Marka Výborného, Pavla Bělobrádka, Mariana Jurečky, Jana Bartoška, Pavly Golasowské, Aleše Juchelky a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění usnesení č. 2/1993 Sb., předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 211/ - prvé čtení

Date2018-11-14
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/052
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020385.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 123 • previousnext

ps2017-020-10-016-052.u1.p1.s1 52.
ps2017-020-10-016-052.u1.p1.s2 Návrh poslanců Marka Výborného, Pavla Bělobrádka, Mariana Jurečky, Jana Bartoška, Pavly Golasowské, Aleše Juchelky a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění usnesení č. 2/1993 Sb., předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 211/ - prvé čtení
ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 211/1.
ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Marek Výborný.
ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo, případně další z navrhovatelů, ale máme tady pana poslance Výborného.
ps2017-020-10-016-052.u1.p2.s4 Prosím.
ps2017-020-10-016-052.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážená paní ministryně, milé kolegyně, vážení kolegové, předně mi dovolte vám poděkovat za vaši vstřícnost a odsouhlasení sloučení debaty u obou dvou tisků číslo 50 a 52.
ps2017-020-10-016-052.u2.p1.s2 Považuji to za rozumné, protože sice každý tisk směřuje k jinému zákonu, řeší věc z trochu jiného úhlu pohledu, nicméně věcně, meritorně se jedná o věci velmi blízké.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s1 Dovolte mi, abych vám nyní tedy představil avizovaný návrh, když to zjednoduším, novely Listiny základních práv a svobod.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s2 Návrh samotný je velmi jednoduchý.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s3 V článku 32, který dnes zní: Rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s4 Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s5 Je to článek 32 odst. 1.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s6 My jako navrhovatelé chceme od odst. 1 čl. 32 vložit pouze dohromady sedm slov a ten odstavec by zněl takto: Rodičovství, rodina a manželství jako svazek muže a ženy jsou pod ochranou zákona.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s7 Zvláštní ochrana dětí a mladistvých je zaručena.
ps2017-020-10-016-052.u2.p2.s8 To zůstává bez jakékoliv změny.
ps2017-020-10-016-052.u2.p3.s1 Dovolte mi nyní odůvodnit navrhovanou úpravu ústavní Listiny základních práv a svobod.
ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s1 Cílem předkládaného návrhu novely Listiny základních práv a svobod je doplnit ochranu rodiny na úrovni ústavního pořádku zakotvenou článkem 32 hlavy čtvrté Listiny základních práv a svobod o ochranu jednoho ze základních stavebních prvků úplné rodiny, jímž je manželství muže a ženy.
ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s2 Potřeba poskytnout manželskému svazku muže a ženy coby jednomu ze základních kamenů společnosti zvláštní uznání a ústavní ochranu je v dnešní turbulentní době, v níž se setkáváme s všudypřítomnými snahami o relativizaci a bourání vzorů, již sebelépe osvědčených, aktuálnější než kdy dříve.
ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s3 Je proto nanejvýš žádoucí, aby pravou podstatu, význam a důležitost tohoto svazku reflektoval i dokument, který zakotvuje ty nejvyšší a nejposvátnější hodnoty, na nichž stojí naše společnost a náš právní řád.
ps2017-020-10-016-052.u2.p4.s4 Tímto dokumentem je právě Listina základních práv a svobod.
ps2017-020-10-016-052.u2.p5.s1 Výslovná ústavní ochrana manželství není v historii českého ústavního pořádku institutem neznámým, byla totiž již obsažena v ustanovení § 126 Ústavní listiny Československé republiky z roku 1920.
ps2017-020-10-016-052.u2.p5.s2 Dovolte mi tady připomenout jistou symboliku toho, že projednávání tohoto našeho návrhu je otevíráno právě v den, kdy jsme si před chvílí připomněli sto let od prvního zasedání Národního shromáždění Československé republiky, které potom v tomto sále 29. února 1920 přijalo řádnou Ústavu Československé republiky, kde právě toto zakotvení ochrany manželství bylo uvedeno.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s1 Rovněž z hlediska mezinárodní komparace nejde o ojedinělou úpravu, což zvláště platí pro středoevropský prostor.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s2 Ústavní ochranu manželství jakožto svazku muže a ženy poskytuje například článek "L" maďarské ústavy, dále článek 18 polské ústavy a článek 41 slovenské ústavy.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s3 Tedy všechny tři státy visegrádské čtyřky kromě ČR toto ve svém ústavním pořádku již mají zakomponováno.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s4 Obdobné ustanovení uznávající manželství za svazek muže a ženy je přítomno též v ústavním pořádku Chorvatska, Lotyšska, Litvy a dalších států.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s5 Manželství za základ rodiny prohlašuje také například ústava italská.
ps2017-020-10-016-052.u2.p6.s6 Lze tak mimo jiné uzavřít, že ČR je v současnosti jediným státem visegrádské skupiny, jehož ústavní pořádek ochranu manželství jakožto svazku muže a ženy dosud nereflektuje, jak jsem uvedl před chvílí.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s1 Rodina a rodinný život ze své podstaty náleží do bytostně soukromé a autonomní sféry života člověka.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s2 Rodina ovšem zároveň nenahraditelně a v podstatě výlučně plní několik funkcí takového významu, že bez není život v lidské společnosti jako celku vůbec myslitelný.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s3 K těmto funkcím, které rodina přirozenou cestou naplňuje, náleží zejména funkce reprodukční, zajišťující reprodukci a generační obměnu obyvatelstva, funkce socializační, zajišťující všestrannou výchovu dětí, funkce sociálně-ekonomická, tj. fungování rodiny jakožto svébytného a soběstačného ekonomického celku, dále funkce regenerační a podpůrná, jejíž podstatou je vzájemná sounáležitost, poskytování citového zázemí, emoční i materiální podpora mezi členy rodiny.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s4 Rodina je postavena na vzájemné lásce.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s5 Rodina proto nutně představuje základní jednotku společnosti a nezastupitelný prvek triády: jednotlivec - rodina - společnost.
ps2017-020-10-016-052.u2.p7.s6 Každý historický pokus odbourat některou z funkcí rodiny a přenést ji na jinou entitu je znám svými škodlivými důsledky pro jednotlivce, zvláště pro dotčené děti, i pro společnost.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s1 Z těchto předpokladů vyvěrá úloha působení státu ve vztahu k rodinám.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s2 Všeobecná deklarace lidských práv v článku 16 odst. 3 konstatuje - cituji: "Rodina je přirozenou a základní jednotkou společnosti a nárok na ochranu ze strany společnosti a státu."
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s3 Konec citátu.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s4 Je posláním státu, aby zároveň respektoval autonomii a vnitřní život rodiny a současně rodinu uznával, poskytoval ochranu, napomáhal v nesnázích a přitom zejména všestranně podporoval dosažení takové její podoby, která nejlépe odpovídá osvědčenému a zažitému ideálu funkční rodiny naplňující přirozenou cestou všechny její soukromé i společenské úlohy.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s5 Jádrem takové rodiny je manželský svazek muže a ženy.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s6 Tato podoba rodiny je v našem civilizačním okruhu pevně zakotvena bez nejmenší nadsázky již několik tisíc let.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s7 Jejími nezpochybnitelnými kořeny jsou jak římské právo, z něhož pochází nejklasičtější definice manželského svazku muže a ženy, tak postupné prosazení se monogamického svazku ve starověkém Izraeli a přítomnost manželství muže a ženy v základním kodexu křesťanství, tedy v Bibli.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s8 Právní institut manželství, trvalého svazku jedné ženy a jednoho muže, byl v novější době jako samozřejmý přejat a včleněn do všech velkých evropských kodifikací soukromého práva vznikajících na základě přirozenoprávních, popř. římskoprávních doktrín v 19. a 20. století a lze na něj jistě nahlížet jako na součást přirozeného práva.
ps2017-020-10-016-052.u2.p8.s9 Tato zcela mimořádná situace právního institutu manželského svazku zajišťuje, že uvedené vnímání a vymezení pojmu manželství, tj. trvalého svazku jedné ženy a jednoho muže, je navzdory některým tendencím posledních několika málo let hluboce společensky i právně prověřeno a zakořeněno.
ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s1 Rodina vznikající na podkladě manželského svazku zvýšené předpoklady pro zdraví a plnohodnotný vývoj.
ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s2 Manželství muže a ženy typicky potenciál naplnit všechny hlavní funkce rodiny, a zvláště pak přivést na svět další generaci a vychovat ji v nenahraditelné a vzájemně nezastupitelné mateřské i otcovské lásce i vzoru, a to v prostředí poskytujícím alespoň nějaké záruky stability a dlouhodobosti.
ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s3 Jakákoli jiná podoba rodinného soužití toho v takové míře schopna být nemůže.
ps2017-020-10-016-052.u2.p9.s4 Manželství proto od státu, který se přihlašuje k ochraně rodiny, nutně rovněž náleží prvořadá a výjimečná ochrana.
ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s1 Právní institut manželství nenahraditelnou úlohu i z hlediska efektivního výkonu státní politiky, zejména , jež směřuje k podpoře rodin.
ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s2 Je legitimním požadavkem státu, aby prostředky, které vynakládá do sociálního zabezpečení a podpory rodin, směřovaly v prvé řadě do prostředí, v němž existují právní záruky jeho stability, neboť v něm mohou tyto prostředky nejlépe a nejúčelněji plnit svůj smysl.
ps2017-020-10-016-052.u2.p10.s3 Takové záruky poskytuje právě zejména rodina založená na manželském svazku.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s1 Úkolem státu nejvyššího významu je rovněž přičiňovat se o příznivý demografický vývoj.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s2 Situace v tomto směru není v České republice úplně optimální.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s3 Český statistický úřad pro rok 2016 uvádí číslo 1,63 jako průměrný počet dětí připadajících na jednu ženu.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s4 K tomu Český statistický úřad konstatuje - cituji: Ani tato úroveň plodnosti však v dlouhodobém pohledu nezajišťuje prostou reprodukci populace.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s5 K by byla potřeba plodnost minimálně ve výši 2,1 dítěte na jednu ženu.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s6 V České republice tomu tak bylo naposledy v roce 1980.
ps2017-020-10-016-052.u2.p11.s7 - Toto považuji za velmi alarmující konstatování a může mít dlouhodobý dopad na celou českou společnost.
ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s1 Nástroje státního působení v této otázce mohou být ze své podstaty pouze nepřímé.
ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s2 Je jimi právě důsledná prorodinná politika založená na podpoře vzniku pokud možno úplných a stabilních rodin, v nichž je základním stavebním kamenem zpravidla manželství.
ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s3 V rovině fakticity nemohou z řady různých objektivních i subjektivních důvodů, závislých i nezávislých na vůli zúčastněných osob, nikdy všechny rodiny dospět k podobě, která je chápána jako její ideál.
ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s4 Rodina založená na manželství muže a ženy je skutečně ideálem zcela jedinečným a musíme počítat s tím, že ne vždy právě z těch objektivních, subjektivních důvodů bude tohoto ideálu dosaženo.
ps2017-020-10-016-052.u2.p12.s5 To platí i pro manželství, jehož velký potenciál mnohdy nemůže být z řady příčin naplněn.
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s1 Tato skutečnost však nemůže znamenat, že stát rezignovat na svou úlohu stanovovat normy chování.
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s2 V tomto případě totiž obsahem a smyslem navrhované normy není jakékoliv sankcionování toho, kdo její cíle nenaplňuje, nýbrž naopak, my jdeme pozitivní cestou, chceme podpořit dobrou praxi a být nápomocní.
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s3 Cílem, ambicí je vytvořit mantinely, ukázat směr, kterým se naše společnost ubírá.
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s4 Listina základních práv a svobod je z povahy právní deklarativního charakteru, čili jakékoliv změny nepřinášejí úpravy, které by fakticky byly k sankcionování nebo něčemu podobnému, ale nastavují obecný směr naší společnosti.
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s5 Prožívá-li rodina v dnešní době, Českou republiku nevyjímaje, určitou krizi a proces eroze - a o tom svědčí např. skutečnost, že v populaci celkově přibývá osob rodinného stavu svobodný a svobodná a naopak ubývá osob ženatých a vdaných;
ps2017-020-10-016-052.u2.p13.s6 opět to vychází z čísel Českého statistického úřadu: osoby žijící v manželství jsou sice stále nejpočetnější, nicméně jejich podíl v obyvatelstvu se již snížil pod jednu polovinu a dále klesá - není přesto úlohou státu na její podporu rezignovat, nýbrž naopak ji tím více a intenzivněji podporovat, a to včetně stanovení vzorců, vzorů a vytyčení principů, jejichž naplňování je pro fungování rodiny žádoucí.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s1 K tomuto cíli směřuje i tato novela.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s2 Chtěl bych zde také jednoznačně odmítnout výtky toho, že v případě... nebo že za krizi rodiny, o které tady teď v tuto chvíli hovořím, by mohl někdo jiný než my samotní, kteří žijeme v heterosexuálních manželství.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s3 Skutečně za krizi rodiny v žádném případě nemůže homosexuální komunita.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s4 To je skutečně naprostý nesmysl.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s5 Za krizi rodiny si můžeme my sami.
ps2017-020-10-016-052.u2.p14.s6 A fakticky je to hozená rukavice nám, kteří v tradičním manželství muže a ženy v rodinách žijeme.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s1 Ochrana manželství muže a ženy v rámci ústavního pořádku, jehož je Listina základních práv a svobod součástí, je tak zejména pokynem pro zákonodárce, stejně jako pro soudy a jiné orgány veřejné moci, aby svou činností co nejlépe přispívali k podpoře a nerušenému fungování právního institutu manželství.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s2 Manželství jako svazek muže a ženy je jistě hodnotou konzervativní, ale není to institut přežilý.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s3 V roce 2017 uzavřelo manželství bezmála 53 tisíc párů v České republice.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s4 Jako takový tento institut povahu privilegia.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s5 Jeho účelem není ošetřit vztahy dvou milujících se osob.
ps2017-020-10-016-052.u2.p15.s6 Česká republika není státem bezhodnotovým, ochrana manželství v Listině základních práv a svobod tak může vyjadřovat i uznání manželství jakožto výjimečné a nenarušitelné hodnoty odpovídající svým významem a mírou ochrany základních právům a svobodám.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s1 Dámy a pánové, tolik k odůvodnění jinak velmi stručné úpravy Listiny základních práv a svobod.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s2 Náš návrh logicky vychází z debaty, která se vede nejenom na půdě Poslanecké sněmovny, a to i v rámci veřejných slyšení před petičním výborem, nebo v rámci různých seminářů a konferencí, ale také v reakci na debatu ve veřejném prostoru.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s3 My se domníváme, že tu debatu nevedeme o právech menšin, ale vedeme ji primárně o hodnotách.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s4 A hodnotová politika je něco, co zde ve Sněmovně nepřichází často na pořad.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s5 Domnívám se, že i právě proto je důležité, kolik je přihlášeno vás poslanců do rozpravy, protože k otázkám hodnot, na kterých stojí naše společnost, naše civilizace, je třeba se vyjádřit a nad nimi také uvažovat.
ps2017-020-10-016-052.u2.p16.s6 Věřím, že rozprava nad jedním i druhým tiskem k tomu povede.
ps2017-020-10-016-052.u2.p17.s1 Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s1 Dobrý večer, dámy a pánové.
ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s2 vám také děkuji.
ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s3 Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Procházková.
ps2017-020-10-016-052.u3.p1.s4 A poprosil bych levou část sálu o větší klid.
ps2017-020-10-016-052.u4.p1.s1 Dobrý večer ještě všem znova.
ps2017-020-10-016-052.u4.p1.s2 bych nejdříve přečetla vyjádření vlády k tomuto tisku a poté svoji zpravodajskou zprávu.
ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s1 Navrhovaná změna je zjevně reakcí na aktuální snahy otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví.
ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s2 I z obsahu důvodové zprávy plyne, že smyslem navrhované změny Listiny základních práv a svobod mimo jiné je, že zákonem uznané manželství musí spočívat ve svazku jednoho muže a jedné ženy.
ps2017-020-10-016-052.u4.p2.s3 Vláda naopak svým usnesením ze dne 22. června 2018 č. 414 vyjádřila souhlas s návrhem zákona, jehož cílem je otevřít institut manželství osobám stejného pohlaví, viz sněmovní tisk č. 201.
ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s1 Vláda se domnívá, že k jakékoli změně Listiny je třeba přistupovat zdrženlivě.
ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s2 Katalog práv a svobod zakotvený v Listině by neměl být používán k blokování práv určitých skupin.
ps2017-020-10-016-052.u4.p3.s3 Vláda též uvádí, že podle jejího názoru výše uvedeného cíle, tedy že zákonem uznané manželství musí spočívat pouze ve svazku jednoho muže a jedné ženy, ani nebude zakotvením obecné proklamace do Listiny dosaženo.

Text viewDownload CoNNL-U