|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-009-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - druhé čtení

Date2018-11-14
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020367.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 166 • previousnext

ps2017-020-10-009-015.u1.p1.s1 15.
ps2017-020-10-009-015.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 115/ - druhé čtení
ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede za navrhovatele poslanec Jan Čižinský, kterého požádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů.
ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s2 Stejně tak požádám paní Zuzanu Majerovou Zahradníkovou, která je zpravodajkou tohoto tisku.
ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s3 Než udělím slovo zástupci navrhovatelů, požádám Sněmovnu o klid.
ps2017-020-10-009-015.u1.p2.s4 My jsme ve druhém čtení.
ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s1 Jen musím konstatovat, že nemohu dát kolegyni Černochové slovo k faktické poznámce, s přednostním právem bych ho samozřejmě udělil, vzhledem k tomu, že není předsedou poslaneckého klubu.
ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s2 Ale v tuhle chvíli tedy máme před sebou vystoupení zástupce navrhovatelů, pokud bude dostatečný klid ve sněmovně.
ps2017-020-10-009-015.u1.p3.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s2 Jedná se o ty přípravné třídy základních škol.
ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s3 Jedná se o to, aby se do těch přípravných tříd mohly dostat děti, které mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny, ale nesplňují tu podmínku odkladu.
ps2017-020-10-009-015.u2.p1.s4 Protože tyto děti se do přípravných tříd, i když by pro byly vhodné, nemohou dostat z toho důvodu, že nemají odklad, když je jim pět let v době, kdy by se mohly do těch přípravných tříd dostat, a potom, když ten odklad mají, tak jsou zase příliš staré, aby se do přípravné třídy mohly dostat.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s1 Návrh, který předkládáme, je návratem k původnímu znění.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s2 A bych rád, kolegyně a kolegové, každého z vás požádal, abyste se spojili s nejbližším ředitelem školy a zeptali se ho, jestli to znění podporuje, nebo nikoli.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s3 Domnívám se, že se všichni dozvíme, že to podporuje, anebo že je mu to jedno, protože přípravnou třídu nemá.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s4 Ale ten ředitel, který přípravnou třídu , velmi často řeší problém, že právě nemůže děti, které se narodí od září do prosince, vzít, i když by pro přípravná třída byla vhodná.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s5 Tedy dámy a pánové, ještě jednou prosím, poptejte se u svých ředitelů, kteří jsou vám blízcí, u ředitelů základních škol, abyste si na to vytvořili názor.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s6 Protože jako pozměňovací návrh tento náš návrh, toto doplnění neprošlo o tři hlasy a je to škoda, protože umožní, aby se do přípravných tříd dostaly všechny děti, pro které je to vhodné.
ps2017-020-10-009-015.u2.p2.s7 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s2 Mám tady faktickou poznámku, ale tu nemohu také panu kolegovi Ferjenčíkovi udělit, protože ještě nevystoupila zpravodajka.
ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s3 A musím konstatovat, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu.
ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s4 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 115/2.
ps2017-020-10-009-015.u3.p1.s5 Dále výbor předložil záznam, který byl doručen jako sněmovní tisk 115/3.
ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s1 Nyní tedy udělím slovo zpravodajce, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu pro druhé čtení a informovala nás o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila podle § 93 odst. 1.
ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s2 Paní zpravodajko, máte slovo, a potom teprve zahájím rozpravu.
ps2017-020-10-009-015.u3.p2.s3 Prosím máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s2 Hezký den, dámy a pánové.
ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s3 Co se týká výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tak tento výbor nepřijal usnesení k danému pozměňovacímu návrhu.
ps2017-020-10-009-015.u4.p1.s4 Nicméně co se týká návrhu 115, tak touto změnou je umožněno přijímat do přípravných tříd základních škol kromě dětí, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky a které jsou přijímány přednostně, přijímat i další děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých to písemně doporučilo školské poradenské zařízení.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s1 Chci k tomu jen z praxe doplnit, že jsem mluvila s několika řediteli základních škol.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s2 Ti si velice přejí, aby se to vrátilo k tomu původnímu nastavení, o což se tady snažíme.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s3 Protože mnohdy právě proto, že tyto děti do přípravných tříd v současném stavu nemohou být přijímány, tak nemají danou minimální kapacitu k naplnění, a tudíž přípravné třídy nemohou být vůbec otevírány.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s4 Takže my bychom vlastně touto změnou, která se vrací do původního stavu, umožnili, aby všechny děti, které legitimně na to nárok mají, mohly touto přípravnou třídou projít a tyto přípravné třídy mohly fungovat všude, kde je o zájem.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s5 A ten zájem o je.
ps2017-020-10-009-015.u4.p2.s6 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce a ještě před obecnou rozpravou se hlásí s přednostním právem místopředseda klubu hnutí ANO pan Kubíček.
ps2017-020-10-009-015.u5.p1.s2 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s2 Dámy a pánové, vláda na své schůzi 4. dubna roku 2018 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s3 Zaujala k tomu nesouhlasné stanovisko, a to zejména z těchto důvodů.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s4 Vláda dlouhodobě usiluje o snížení počtu odkladů školní docházky a je přesvědčena o tom, že pro dosažení tohoto cíle je nezbytné dbát na správné zacílení jednotlivých zaváděných opatření.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s5 Práce s dětmi s odkladem povinné školní docházky by proto měla být profesionální, individuální a přípravné třídy by se měly zaměřit především na vyrovnávání vývoje dítěte.
ps2017-020-10-009-015.u6.p1.s6 Pedagogové v přípravných třídách by se proto měli věnovat výhradně dětem s odkladem povinné školní docházky a nikoliv jiným, které mají jiné potřeby a vyžadovaly by jiný způsob práce.
ps2017-020-10-009-015.u6.p2.s1 S ohledem na velmi krátkou dobu účinnosti novely školského zákona provedené zákonem č. 178/2016 Sb. není podle názoru vlády případné tuto nedávno zavedenou právní úpravu nyní znova měnit a vracet ji do předchozího stavu.
ps2017-020-10-009-015.u6.p2.s2 Proto si dovoluji dát procedurální návrh na zamítnutí tohoto zákona.
ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s1 To je od vás hezké, pane místopředsedo, ale to bohužel v tuto chvíli nemůžete, protože se musíte přihlásit do rozpravy.
ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s2 Teď mám přihlášku pana poslance Václava Klause, který je první přihlášený do rozpravy.
ps2017-020-10-009-015.u7.p1.s3 Pan kolega Čižinský je zástupce navrhovatelů, čili bez přednostního práva, bude druhým přihlášeným, pokud ho nepřeskočí někdo v elektronické přihlášce, a pak teprve mohu přijímat i faktické poznámky, protože nejdříve musím zahájit rozpravu.
ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s1 Rozpravu jsem právě zahájil, slovo pan poslanec Václav Klaus.
ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s2 Vy jste první přihlášený, pane poslanče.
ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s3 Do podrobné rozpravy, aha, tak dobře.
ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s4 V tom případě se omlouvám.
ps2017-020-10-009-015.u7.p2.s5 Otevírám rozpravu obecnou, vidím pana poslance Čižinského jako prvního přihlášeného do podrobné rozpravy - do obecné rozpravy.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s2 bych rád zareagoval na předřečníka.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s3 Ten proces je následující.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s4 Přípravné třídy jsou zřízeny pro děti, které to potřebují.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s5 A zda to potřebují, rozhoduje pedagogicko-psychologická poradna.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s6 Teď jsou ale v tom zákoně dvě podmínky, že rozhodne pedagogicko-psychologická poradna a že to dítě odklad.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s7 Takže je to naopak, než jak se vláda usnesla.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s8 Pokud chceme omezit odklady, tak právě otevřme také přípravné třídy dětem a podmínku odkladu vynechme, dejme tam, že jsou přednostně přijímány děti s odkladem, ale všechny děti jsou přijímány jenom ty, u kterých pedagogicko-psychologická poradna řekne, že to potřebují.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s9 Takže to, co tady bylo čteno, co je cílem vlády, tak to je přesně cílem této změny, k tomuto návratu, a vracíme se právě k tomu, aby děti, které se narodily od září do prosince, nemusely žádat o odklad, aby se dostaly do přípravné třídy.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s10 Takže je to úplně naopak, než to tady bylo řečeno.
ps2017-020-10-009-015.u8.p1.s11 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s2 Nyní pan Lukáš Bartoň do obecné rozpravy.
ps2017-020-10-009-015.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s1 bych moc rád podpořil tento předkládaný návrh, a to i z dalšího hlediska, to je, že jde o děti, a děti nejsou digitální, děti nejsou jedny a tytéž, jako třída pětiletých, třída šestiletých, třída sedmiletých.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s2 Již dnes máme to, že základní povinnou školní docházku musí zahájit v šesti letech a děti, které nejsou připraveny, mohou dostat odklad, mohou navštěvovat přípravnou třídu.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s3 Stejně tak bychom se měli chovat i k těm dětem v ještě dřívějším věku, než mohou nastoupit povinnou školní docházku, a i pro ty bychom měli otevřít právě tyto přípravné třídy.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s4 I ty jsou zralé na to, aby mohly chodit do přípravné třídy.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s5 A zejména to ukazuje na to, že zde je stále potřeba posudek pedagogicko-psychologického poradce na to, že mohou chodit do těchto tříd.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s6 Žádné jiné děti do přípravných tříd nemohou chodit.
ps2017-020-10-009-015.u10.p1.s7 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u11.p1.s2 Pan poslanec Kubíček se hlásí do rozpravy s tím, co říkal, s přednostním právem, prosím.
ps2017-020-10-009-015.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-10-009-015.u12.p1.s2 Ještě jednou vznáším návrh na zamítnutí.
ps2017-020-10-009-015.u13.p1.s1 Teď nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy - vidím přihlášku pana poslance Ferjenčíka.
ps2017-020-10-009-015.u13.p1.s2 Máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s2 Podle ten návrh je naprosto logický.
ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s3 Vláda podle dala nesouhlasné stanovisko jenom proto, že ho předkládá opozice.
ps2017-020-10-009-015.u14.p1.s4 Vážně bych vás poprosil, abyste ho podpořili, protože jednoduše dává smysl.
ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s1 Kdo dál v obecné rozpravě?
ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s2 Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.
ps2017-020-10-009-015.u15.p1.s3 Pan poslanec Karel Rais ještě v obecné rozpravě, přihlásil se předtím, než jsem - prosím, pane poslanče.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s2 jenom k těm závěrům.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s3 Vždyť to v podstatě není, vlastně nejsou - pan kolega říkal, že to nedává smysl, možná logický, ale nejsou žádné výsledky, v podstatě vlastně žádné šetření.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s4 To jsou prostě názory bez jakýchkoliv empirických důkazů nebo dokladů, dat, tak se domnívám, že je potřeba, a to je v tom stanovisku vlády, prostě chvíli počkat a pak udělat toto řešení.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s5 Možná i dobré.
ps2017-020-10-009-015.u16.p1.s6 Ale my jsme zažili v tom školství teď spoustu unáhlených řešení v tom minulém období, jejichž důsledky zejména finanční v miliardách korun neseme dodnes.
ps2017-020-10-009-015.u17.p1.s1 Mám tady dvě faktické poznámky, pana poslance Marka Výborného a pana poslance Jana Čižinského.
ps2017-020-10-009-015.u17.p1.s2 Kolega Výborný, prosím, máte slovo.
ps2017-020-10-009-015.u18.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-020-10-009-015.u18.p1.s2 Dámy a pánové, nezlobte se na , to jsou naprosté pseudoargumenty, co se tady teď snášejí.

Text viewDownload CoNNL-U