|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-01 ps2017-020-07-005-087 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

87. Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii /sněmovní tisk 97/ - druhé čtení

Date2018-11-01
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/087
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020261.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 904 • previousnext

ps2017-020-07-005-087.u1.p1.s1 87.
ps2017-020-07-005-087.u1.p1.s2 Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii /sněmovní tisk 97/ - druhé čtení
ps2017-020-07-005-087.u1.p2.s1 Předložený návrh postupně uvede paní ministryně financí Alena Schillerová a po pan ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček, což se možná nestane, tak paní ministryni prosím, aby se ujala slova.
ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych zde opět uvedla vládní návrh na přístup České republiky ke Smlouvě o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, známý jako fiskální pakt - nadále budu používat jenom této zkratky.
ps2017-020-07-005-087.u2.p1.s3 Nejdříve bych stručně shrnula dosavadní projednávání fiskálního paktu v Parlamentu České republiky a pak se zaměřím především na argumenty odpůrců fiskálního paktu, které tu již opakovaně zazněly.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s1 Vláda přistoupení ke smlouvě poprvé schválila svým usnesením 24. března 2014 a znovu 14. února 2018.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s2 V Senátu byl návrh projednán výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu, výborem pro záležitosti EU, výborem pro zahraniční věci, bezpečnost a obranu.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s3 Všechny výbory Senátu doporučily dát souhlas s přístupem ke smlouvě.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s4 Plénum Senátu projednalo návrh dne 18. července 2018 a usnesením odročilo projednávání tohoto návrhu do projednání v Poslanecké sněmovně.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s5 Poslanecká sněmovna se návrhu věnovala v prvním čtení během května a června, načež byl přidělen k projednání zahraničnímu a rozpočtovému výboru.
ps2017-020-07-005-087.u2.p2.s6 Rozpočtový výbor projednal návrh dne 5. září 2018 a zahraniční výbor dne 7. září 2018, přičemž oba výbory doporučily dát souhlas s ratifikací.
ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s1 Oba spolupředkladatelé návrhu ke smlouvě přistupují jako k mezinárodní smlouvě, která nepřenáší pravomoci dle čl. 10a Ústavy a k jejíž ratifikaci postačí souhlas prosté většiny členů v obou komorách Parlamentu.
ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s2 Relevantní ustanovení smlouvy se pohybují v mezích pravomocí na Evropskou unii již přenesených a doplňují je.
ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s3 Smlouva na Evropskou unii ani na jinou mezinárodní organizaci či instituci nepřenáší žádné nové pravomoci, ale odkazuje na již existující a fungující mechanismy evropského práva.
ps2017-020-07-005-087.u2.p3.s4 Jedná se proto o mezinárodní smlouvu tzv. prezidentské kategorie dle čl. 49 Ústavy, k jejímuž schválení postačuje prostá většina v obou komorách Parlamentu, a to platí i pro případ budoucího přistoupení k hlavám III a IV.
ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s1 V rámci projednávání ve výborech byla také nadnesena otázka vnitrostátního postupu pro případ, že by vláda České republiky měla úmysl být vázána všemi ustanoveními hlav III a IV této smlouvy nebo jejich části k dřívějšímu okamžiku.
ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s2 Nutno konstatovat, že český ústavní pořádek výslovně neupravuje podmínky a procedury pro takový případ, ani dosavadní praxe jej neřeší.
ps2017-020-07-005-087.u2.p4.s3 Nejedná se totiž z formálního hlediska o typickou výhradu k mezinárodní smlouvě, jelikož výjimka z aplikovatelnosti hlav III a IV vyplývá přímo z ustanovení smlouvy.
ps2017-020-07-005-087.u2.p5.s1 Na základě uvedeného lze nastínit dvě výkladové alternativy.
ps2017-020-07-005-087.u2.p6.s1 Za prvé.
ps2017-020-07-005-087.u2.p6.s2 Při zdůraznění oznámení dle článku 14 odst. 5 smlouvy jako aktu aplikace již existující ratifikované smlouvy, kdy Parlament dávající k ratifikaci souhlas si je objektivně obsahu smlouvy vědom, a to včetně ve smlouvě zachycených mechanismů způsobilých založit různé varianty rozsahu právních závazků, lze uvažovat o dostatečnosti oznámení, jehož jediným vnitrostátním překladem by bylo toliko schválení vládou s následným odesláním depozitáři.
ps2017-020-07-005-087.u2.p7.s1 Za druhé.
ps2017-020-07-005-087.u2.p7.s2 Jakkoliv by se nejednalo o změnu textu smlouvy, pokud zvážíme faktický rozsah závazků, které nastoupí ze smlouvy bez dalšího, je zřejmé, že se významně liší od rozsahu závazků, které s eventuálním oznámením dle článku 14 odst. 5 smlouvy mohou přistoupit.
ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s1 Je otázkou, nakolik souhlas Parlamentu v sobě skutečně předpokládá další dispozici vlády s rozsahem mezinárodních závazků vyplývajících ze smlouvy, přesně řečeno, zda snad souhlas implikuje delegaci takové dispozice na vládu a zda takto koncipovaná diskrece vlády odpovídá ústavní funkci Parlamentu v oblasti normotvorby.
ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s2 Na oznámení článku 14 odst. 5 smlouvy by bylo možno naopak materiálně nahlížet jako na formu odvolání výhrady k mezinárodní smlouvě.
ps2017-020-07-005-087.u2.p8.s3 Oznámení by tak muselo být projednáno stejným způsobem, jako by se jednalo o změnu smlouvy, to znamená, před ratifikací prezidentem by byl návrh oznámení předložen Parlamentu České republiky k vyslovení jeho souhlasu.
ps2017-020-07-005-087.u2.p9.s1 Jedná se o situaci specifickou a dosud neřešenou, a proto nelze dát jednoznačnou odpověď, nicméně z důvodu právní jistoty a jisté věrohodnosti České republiky, kdyby vnitrostátní procedura přijetí mezinárodních závazků neměla být následně vnitrostátně zpochybněna, se spolupředkladatelé a ministr spravedlnosti shodují, že by měl být uplatněn druhý z uvedených postupů s předpokladem obligatorního projednání v Parlamentu a ratifikací prezidentem republiky.
ps2017-020-07-005-087.u2.p9.s2 Předesílám, že konečným arbitrem může být v této věci při splnění procesních podmínek pouze Ústavní soud.
ps2017-020-07-005-087.u2.p10.s1 A nyní bych zde zmínila nejčastěji uváděné důvody pro nepřijetí fiskálního paktu, mezi něž patří především následující domněnky.
ps2017-020-07-005-087.u2.p11.s1 Za prvé, že fiskální pakt údajně není mnohými státy plněn a jeho plnění není nikým kontrolováno.
ps2017-020-07-005-087.u2.p12.s1 Za druhé, že v současné chvíli, kdy Česká republika nepřijala euro, není fiskální pakt vůbec potřeba.
ps2017-020-07-005-087.u2.p13.s1 Za třetí, v neposlední řadě také to, že ho někteří chybně spojují s přijetím eura.
ps2017-020-07-005-087.u2.p14.s1 Ráda bych zde tedy opětovně vyvrátila tyto nepřesnosti.
ps2017-020-07-005-087.u2.p15.s1 V žádném případě nelze tvrdit, že by fiskální pakt nebyl plněn.
ps2017-020-07-005-087.u2.p15.s2 Plnění číselných fiskálních pravidel, která jsou ve fiskálním paktu obsažena, tj. pravidla strukturálně zhruba vyrovnaných veřejných financí, pravidla pro zadluženost veřejných financí, je pravidelně hodnoceno nezávislými národními institucemi v souladu s národním právem smluvních stran a na evropské úrovni Evropskou komisí a svou roli zde i Rada, respektive její pracovní orgány.
ps2017-020-07-005-087.u2.p16.s1 Za druhé.
ps2017-020-07-005-087.u2.p16.s2 Ratifikace smlouvy je pro Českou republiku výhodná, protože umožní nejen účastnit se, ale také se plnohodnotně podílet na diskusích během eurosummitu.
ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s1 Za třetí.
ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s2 Přistoupení k fiskálnímu paktu rovněž žádným způsobem Českou republiku nezavazuje ani nijak nepřibližuje k přístupu do eurozóny.
ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s3 Primárně je smlouva sice určena zemím eurozóny, její ratifikace však nijak neovlivňuje rozhodnutí České republiky o vstupu do eurozóny a nijak nás k němu dodatečně nezavazuje.
ps2017-020-07-005-087.u2.p17.s4 Vláda se v prosinci minulého roku rozhodla datum vstupu do eurozóny nestanovovat a návrh na přistoupení k této smlouvě na tom nic nemění.
ps2017-020-07-005-087.u2.p18.s1 V neposlední řadě mi opět dovolte zopakovat, že Česká republika je poslední zemí, která k fiskálnímu paktu nepřistoupila, což je pro naše evropské partnery i s ohledem na stav našich veřejných financí jen stěží pochopitelná věc.
ps2017-020-07-005-087.u2.p19.s1 Závěrem bych chtěla také podotknout, že pokud by se vláda v budoucnu rozhodla být vázána všemi ustanoveními hlav III a IV této smlouvy nebo jejich částí k dřívějšímu okamžiku, zastávají spolupředkladatelé a ministr spravedlnosti názor, že takový závazek by měl být opět podroben celému ratifikačnímu procesu, a vláda tudíž nebude mít volné ruce, aby rozhodla o dřívější vázanosti ustanovení hlav III a IV bez souhlasu Parlamentu a ratifikace prezidentem republiky.
ps2017-020-07-005-087.u2.p20.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s1 Děkuji, paní ministryně.
ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s2 Tento sněmovní tisk jsme přikázali k projednání jak zahraničnímu výboru, tak i rozpočtovému výboru.
ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s3 Usnesení výborů nám byla doručena jako sněmovní tisky 97/1 a 2.
ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s4 Nyní poprosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Jana Kubíka, aby nás seznámil s projednáním ve výboru a odůvodnil usnesení.
ps2017-020-07-005-087.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s1 Ještě jednou dobrý den.
ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, se opět odkážu na projev paní ministryně, poněvadž si myslím, že k tomuto tématu tady bylo řečeno vše.
ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s3 Debata byla podrobná a dlouhá nejen na půdě této Sněmovny, ale i ve výborech.
ps2017-020-07-005-087.u4.p1.s4 Proto své vystoupení pouze zkrátím na přednesení usnesení zahraničního výboru, který byl určen výborem garančním.
ps2017-020-07-005-087.u4.p2.s1 Usnesení zahraničního výboru ze 17. schůze ze dne 6. září 2018 k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s přístupem Smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, sněmovní tisk 97.
ps2017-020-07-005-087.u4.p3.s1 Po odůvodnění náměstkyně ministryně financí JUDr. Ing.
ps2017-020-07-005-087.u4.p3.s2 Lenky Dupákové, Ph.D., náměstka ministra zahraničních věcí JUDr. Martina Smolka, Ph.D., zpravodajské zprávě poslance Jana Kubíka a po rozpravě zahraniční výbor
ps2017-020-07-005-087.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky dává souhlas s přístupem ke Smlouvě o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, která byla podepsána v Bruselu dne 2. března 2012;
ps2017-020-07-005-087.u4.p5.s1 II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
ps2017-020-07-005-087.u4.p6.s1 III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru - což také činím.
ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s1 To je za vše.
ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s2 Rád bych vás poprosil o podporu ratifikace této smlouvy.
ps2017-020-07-005-087.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s2 Zpravodajem rozpočtového výboru je pan poslanec Zbyněk Stanjura, tak ho prosím, aby nás seznámil s projednáním ve výboru.
ps2017-020-07-005-087.u5.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s1 Ano, pane místopředsedo.
ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s2 tak určitě učiním.
ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s3 Bohužel nemohu splnit to poslední, jak jste říkal, abych odůvodnil.
ps2017-020-07-005-087.u6.p1.s4 vlastně nevím, proč to rozpočtový výbor doporučil ke schválení, protože žádné racionální důvody pro to nejsou.
ps2017-020-07-005-087.u6.p2.s1 Ale abych dostál své povinnosti: rozpočtový výbor to projednal na své řádné schůzi, nebudu číst po úvodním slově a vystoupení těch či oněch, základní stanovisko rozpočtového výboru je, že rozpočtový výbor doporučil Poslanecké sněmovně, aby tuto smlouvu schválila.
ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s2 myslím, že i takto jsme naplnili jednací řád.
ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s3 Nyní otevírám rozpravu.
ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s4 Do rozpravy je přihlášen nejprve pan místopředseda Okamura s přednostním právem, po něm pan předseda Stanjura.
ps2017-020-07-005-087.u7.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-020-07-005-087.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, máme na programu znovu Smlouvu o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, takzvaný fiskální pakt Evropské unie.
ps2017-020-07-005-087.u8.p1.s2 si dovolím zopakovat jednoduché a čitelné argumenty, proč tuto smlouvu neodhlasovat.
ps2017-020-07-005-087.u8.p2.s1 Tyto návrhy v praxi znamenají jediné: ztrátu kontroly suverénních států nad svými rozpočty.
ps2017-020-07-005-087.u8.p2.s2 Hnutí SPD samozřejmě přijetí fiskálního paktu nepodpoří.
ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s1 Před pár dny jsme slavili sto let od data, kdy naši předci definitivně vybojovali suverenitu nad národním evropským soustátím.
ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s2 Je třeba říci, že součástí tohoto soustátí jsme se stali dobrovolně hlasováním českých stavů.
ps2017-020-07-005-087.u8.p3.s3 Vstupovali jsme do něj jako absolutně suverénní země, ale centralistická vláda tohoto nadnárodního spolku postupně očesávala naše práva a naši suverenitu k momentu, kdy jsme se stali ve své podstatě pouhou ekonomickou kolonií ovládanou z byrokratického centra mimo naši zemi.
ps2017-020-07-005-087.u8.p4.s1 Fiskální pakt je další krok přibližování České republiky do eurozóny a ke společné rozpočtové politice Evropské unie.
ps2017-020-07-005-087.u8.p4.s2 to zdůrazním pro paní ministryni, že co říkáme, a to je prostě pravda, fiskální pakt je další krok přibližování České republiky do eurozóny a ke společné rozpočtové politice Evropské unie.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s1 Opakuji poněkolikáté, že v debatě o paktu bychom neměli hovořit o tom, jakou přináší rozpočtovou kázeň a jak by se nám to hodilo.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s2 To, aby naše vlády hospodařily hospodárně, chceme, věřím, všichni.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s3 A společně to pojďme prosazovat.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s4 Jenže k tomu není třeba fiskální pakt.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s5 A po pravdě víme, jak jakákoli pravidla v rámci Evropské unie v mnohých případech dopadla.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s6 Žádné pakty a ekonomické úmluvy nepomohly Řecku, Itálii ani Španělsku či Portugalsku, jen je dotlačily k falšování hospodářských výsledků.
ps2017-020-07-005-087.u8.p5.s7 K tomu, abychom hospodařili správně, potřebujeme slušnost, rozum a vymahatelnou odpovědnost těch, co s veřejnými penězi hospodaří.
ps2017-020-07-005-087.u8.p6.s1 My v SPD po léta navrhujeme švýcarský model, dlouhodobě vyrovnaný rozpočet, kdy samozřejmě je možné pružně reagovat například na hospodářské cykly dočasnými deficity, ale s povinností je vyrovnávat v čase prosperity.
ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s1 Platí samozřejmě, že vzhledem k závažnosti rozhodnutí ohledně přijetí fiskálního paktu Evropské unie, kdy jde skutečně o významnou část státní suverenity, resp. jde skutečně o to, že přicházíme o významnou část státní suverenity, nemá ani tato Sněmovna jakékoli právo a mandát o takové otázce rozhodnout.
ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s2 Měla by to být otázka na referendum.
ps2017-020-07-005-087.u8.p7.s3 Pokud chcete našemu státu sebrat další pravomoci, pokud ho chcete opět o kus víc podřídit cizí vládě v Bruselu, o tom mají potom právo rozhodnout jen majitelé této země - všichni občané -, nikoli my, pouzí správci pověření hájit jejich zájmy.
ps2017-020-07-005-087.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s2 Nyní vystoupí pan předseda Stanjura.
ps2017-020-07-005-087.u9.p1.s3 Prosím, máte slovo.

Text viewDownload CoNNL-U