|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-31 ps2017-020-06-003-065 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

65. Návrh poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 241/ - prvé čtení

Date2018-10-31
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/065
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020235.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1415 • previousnext

ps2017-020-06-003-065.u1.p1.s1 65.
ps2017-020-06-003-065.u1.p1.s2 Návrh poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 241/ - prvé čtení
ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Milan Hnilička.
ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s2 A ještě vás vyzývám ke strpení, protože poslanci stále odcházejí, takže není dostatečný klid.
ps2017-020-06-003-065.u1.p2.s3 Nicméně... je to vaše.
ps2017-020-06-003-065.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, vážené kolegyně a kolegové, vážení členové vlády, společně s 51 kolegyněmi a kolegy poslanci vám předkládám k projednání návrh zákona o změně zákona č.115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů, který je projednáván jako sněmovní tisk č. 241.
ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s1 Od 1. března letošního roku vykonávám vedle funkce Poslanecké sněmovny též funkci vládního zmocněnce pro oblast sportu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s2 Spolupracuji se zástupci sportovního prostředí, ze kterého sám jako bývalý profesionální sportovec a hrdý reprezentant naší republiky a později klubový a svazový funkcionář pocházím.
ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s3 Komunikuji s obecními a krajskými samosprávami, pro které se snažím zohlednit jejich potřeby při nastavování pravidel financování sportu na centrální úrovni státu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p2.s4 spolupráce s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, s Ministerstvem pro místní rozvoj nebo s Ministerstvem financí je samozřejmostí a jsem velmi rád, že od zástupců těchto rezortů dostávám i na svou práci vládního zmocněnce pro sport kladné reakce.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s1 Mnoho kamarádů a známých i spousta cizích lidí se ptá, proč to vlastně dělám.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s2 Jestli mám vůbec zapotřebí dělat politiku.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s3 Často to slýchávám: Vždyť jsi na tom hokejovém svazu měl poměrně dobrou pozici.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s4 jim odpovídám: Ano.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s5 Mám to zapotřebí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s6 nebaví se dívat na to, kterým směrem se sport v Česku ubírá.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s7 Naše děti čím dál méně sportují.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s8 Pohybová gramotnost našich dětí je žalostná.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s9 A tělocvik se stal jedním z nejméně oblíbených předmětů.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s10 Naše národní sporty se úspěšně propadají světovými žebříčky.
ps2017-020-06-003-065.u2.p3.s11 A jediné sporty, které se ještě dnes vyrovnají světové špičce, jsou vesměs založeny na individuálním přístupu jedince a jeho rodiny, téměř nezávisle na systému státní podpory.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s1 Mám to zapotřebí i proto, že vidím, že sport se venku dělá jinak.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s2 Lépe, efektivně.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s3 S mnohem lepšími výsledky, na úrovni reprezentace, nebo i všeobecně na úrovni sportování celé společnosti.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s4 A tady u nás bohužel vidím a slyším neustálé remcání, jak nic nefunguje.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s5 Jak je všechno drahé, jak nemáme potřebná sportoviště.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s6 V klubech nemají na základní sportovní vybavení.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s7 Jak trenéři, kteří se starají o naše malé holky a kluky, dělají svou práci fakticky zadarmo.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s8 A to nechci poslouchat.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s9 bych to chtěl změnit.
ps2017-020-06-003-065.u2.p4.s10 Proto jsem tady, proto jsem kandidoval do Poslanecké sněmovny, abych pomohl změnit fungování podpory sportu a napravil dnes nelichotivou reputaci všech těch, kteří sport z centrální úrovně řídili.
ps2017-020-06-003-065.u2.p5.s1 Co ale opravdu štve, a možná bych pro to našel i jiný výraz, když v televizi každou chvíli slyším nebo v novinách čtu o nových a nových kauzách při přidělování sportovních dotací.
ps2017-020-06-003-065.u2.p5.s2 Tohle se mi příčí, protože vidím, jak to degraduje celé sportovní prostředí, jak to znedůvěryhodňuje všechny ty, kteří v tomto sportu poctivě pracují a dělají to s láskou a velkou obětí na úkor svého volného času, svých rodin a nejbližších a často s použitím svých vlastních peněz, které opravdu nejsou malé.
ps2017-020-06-003-065.u2.p6.s1 Když jsem se jako zástupce ANO podílel na přípravě programového prohlášení vlády a jednali jsme se zástupci sociální demokracie, jasně jsme se shodli, že se sportem musíme pohnout a vytvořit novou entitu, která bude nově oblast podpory sportu v České republice řídit.
ps2017-020-06-003-065.u2.p6.s2 A přestože ho znáte, si dovolím pro vás všechny, kolegyně a kolegové, odcitovat část znění tohoto uzavřeného programového prohlášení: "Vládní zmocněnec pro sport, podřízený předsedovi vlády, bude ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy koordinovat oblast státní podpory sportu a definovat institucionální, finanční a legislativní parametry pro vznik nové centrální autority, Národní sportovní agentury, která bude komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva."
ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s1 Takže dámy a pánové, tady to máme.
ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s2 Do prvního čtení je předložena technická novela zákona o podpoře sportu, která upravuje to klíčové, a to je, že dává možnost vzniku Národní sportovní agentuře.
ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s3 Agentuře, která bude mít za cíl komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatelstva, tedy nás všech.
ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s4 Chci teď na tomto místě poděkovat všem, se kterými jsem měl tuto technickou novelu možnost komunikovat a připravovat, což bylo napříč politickým spektrem, a kteří se pod ni posléze i připodepsali.
ps2017-020-06-003-065.u2.p7.s5 Ještě jednou děkuji.
ps2017-020-06-003-065.u2.p8.s1 Z jednání, která vedu se zástupci sportovního prostředí, vyplývají jednoznačně závěry a doporučení, nejen že to je potřebné, ale je nutné změnit a nastavit nové podmínky podpory sportu tak, aby odpovídaly významu sportu jako veřejně prospěšné činnosti.
ps2017-020-06-003-065.u2.p8.s2 Při poskytování podpory sportu je naprosto klíčové klást důraz na rychlost, přehlednost, transparentnost, předvídatelnost, stabilitu a průběžnou informovanost.
ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s1 Asi se ptáte, co myslím tou rychlostí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s2 Uvedu konkrétní příklady.
ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s3 Není absurdní, aby se Jizerská padesátka, která se koná v lednu, dostala jako žádost o projekt ve výzvě v červnu a dotace byla přidělena v září nebo v říjnu, tedy devět měsíců poté, co dojel i poslední závodník tohoto skvělého a prestižního závodu?
ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s4 Tou rychlostí myslím také to, že malý klub, který si v prosinci požádá o dotaci na podporu své činnosti, obdrží dotaci v srpnu následujícího roku, tedy opět po osmi měsících, co podal žádost.
ps2017-020-06-003-065.u2.p9.s5 se ptám, jak může sportovní prostředí efektivně a účelně fungovat, což se od něj samozřejmě očekává, když vlastně pořádně neví, jestli mu dotace bude přidělena, jestli nebudou změněny podmínky dotace během doby od vyhlášení výzvy po udělení dotace a vydání rozhodnutí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p10.s1 Chci tady říci, že rychlostí nevnímám to, že by se peníze bezhlavě a slepě posílaly všem, kteří o požádají, ale že je sportovní prostředí průběžně informováno o přípravách výzev, o podmínkách a kritériích, za kterých je možné finanční podporu získat, že jsou s nimi, tedy sportovním prostředím, připravované změny konzultovány a že tak nedochází k chybám a zbytečným administrativním a byrokratickým obstrukcím, právě kvůli kterým často dochází k tomu, že kluby, svazy a prostě celé sportovní dění dlouho čeká na požadovanou finanční podporu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p10.s2 Tady vidím nutnost a principiální změnu přístupu poskytovatele dotace ke všem žadatelům o dotaci.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s1 Dále jsem zmínil přehlednost.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s2 Zde mám na mysli především vytvoření funkčního rejstříku sportovců, trenérů a sportovních funkcionářů, ale také zavedení rejstříku sportovišť.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s3 Vždyť centrální autorita, tedy Ministerstvo školství zodpovědné za oblast sportu, v současné době pořádně ani neví, kolik je aktivních sportovců, trenérů, klubů, hřišť a sportovišť.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s4 Ptám se tedy - je možné v takovém naprosto nepřehledném prostředí udělovat správně a včas, přehledně a efektivně sportovní dotace, které český sport drží nad vodou?
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s5 Je možné v takovém prostředí očekávat, že se nám s podporou státu podaří vychovat nové olympijské vítěze nebo že se nám podaří ke sportu, sportování a sportovní činnosti přilákat většinu naší společnosti?
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s6 Podle mého názoru určitě ne.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s7 Takové prostředí tomu jednoznačně nenahrává.
ps2017-020-06-003-065.u2.p11.s8 Nemůžeme se proto divit, když na poslední zimní olympiádě hrála čtrnáctkrát norská hymna, osmkrát holandská a pětkrát rakouská, a nebýt naší fantastické a poměrně autonomně fungující Ester Ledecké, tak bychom tu naši hymnu neslyšeli ani jednou.
ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s1 Ty země, které jsem zmiňoval, Norsko, Holandsko či Rakousko, nejsou velké jako Spojené státy americké nebo Rusko.
ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s2 Jsou podobně velké, jako jsme my, ale ve svých systémech mají vyprecizované - není to přesně to, co nám chybí?
ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s3 - přehlednost, transparentnost, jasné zacílení podpory a s tím související efektivitu vynaložených prostředků.
ps2017-020-06-003-065.u2.p12.s4 Mají prostě to, co nám na centrální úrovni chybí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p13.s1 Proto když začneme tím základním, to je rejstříkem, bude pro potřeby přehlednosti rovněž důležité zavést digitalizaci sportovního prostředí, v rámci elektronické evidence sportovců pro účely přesnějšího a rychlejšího přerozdělování dotačních prostředků, nebo pro účely efektivní kontroly.
ps2017-020-06-003-065.u2.p13.s2 Teprve po reálném zprovoznění takovýchto opatření budeme moci mluvit o základních prvcích přehledného sportovního prostředí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s1 Zmínil jsem také transparentnost, předvídatelnost a stabilitu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s2 Tato kritéria, resp. tyto nutné podmínky k sobě neodmyslitelně patří a jsou základními stavebními kameny pro rozvoj sportu, protože každá sportovní organizace potřebuje pro svou činnost vědět, za jakých podmínek bude poskytnuta podpora ze strany státu a ideálně také v jaké výši.
ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s3 Pro svůj rozvoj potřebuje znát, za jakých podmínek bude moci případně dosáhnout i na podporu vyšší, nebo případně na podporu jinou či další z jiného finančního zdroje.
ps2017-020-06-003-065.u2.p14.s4 Dovolím si tvrdit, že téměř každá sportovní organizace řeší vícezdrojové financování.
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s1 Co ale rozvoji českého sportu v posledních letech způsobilo největší problémy, byla absence systematického přístupu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s2 Téměř v pravidelných intervalech se střídali noví ministři školství, s každým jedním novým ministrem přišel i jiný způsob uchopení podpory sportu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s3 Za posledních deset let se na resortu školství vystřídalo třináct ministrů.
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s4 A v takovém prostředí se opravdu jen velmi těžko vytvářejí fungující systémy.
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s5 A se ptám - nebude právě v novele zákona námi navržené šestileté funkční období předsedy agentury tím, co tyto nutné podmínky pro rozvoj sportu v podobě transparentnosti, předvídatelnosti a stability zajistí?
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s6 Nebude právě toto vytvářet potřebný prostor pro systematický přístup ke sportu?
ps2017-020-06-003-065.u2.p15.s7 Dovolím si odpovědět, že ano, že bude.
ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s1 Možná si, milé kolegyně a kolegové, pro sebe teď říkáte, co nám to tady ten Hnilička povídá, kde k tomu přišel, že nám tvrdí, že to je právě takhle.
ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s2 No, dovolím si na tomto místě použít kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, které mám i tady s sebou, mohu popřípadě i ukázat, závěry ze čtyř posledních kontrol provedených na MŠMT v letech 2011 2016.
ps2017-020-06-003-065.u2.p16.s3 Konstatují, že se při poskytování dotací ze státního rozpočtu jednalo o systémová pochybení MŠMT při poskytování dotací na podporu sportu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s1 Uvedu několik příkladů.
ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s2 MŠMT přidělilo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 4,5 milionu korun příjemci, který vypracoval žádost o dotaci jedenáct měsíců po stanoveném termínu a zároveň vůbec nesplňoval stanovené podmínky programu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s3 Nebo třeba když MŠMT poskytlo dotaci na projekt, na který žadatel podporu nepožadoval.
ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s4 Konkrétně MŠMT poskytlo dotaci ze státního rozpočtu ve výši 250 tisíc korun příjemci na projekt, přestože v žádostech o poskytnutí dotace žadatel o podpoření tohoto projektu vůbec nežádal.
ps2017-020-06-003-065.u2.p17.s5 Není pro mně zcela neuvěřitelný závěr a nález NKÚ, že MŠMT neoprávněně vynaložilo peněžní prostředky státního rozpočtu a porušilo rozpočtovou kázeň tím - a teď , prosím, dobře poslouchejte - že poskytovalo dotace na základě žádostí o dotaci, které byly vyhotovené poté, co bylo vydáno rozhodnutí o jejím poskytnutí.
ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s1 Výčet systémových pochybení je dlouhý, popisuje chyby v žádostech, chyby v termínech, samozřejmě i chyby v účelu použití dotace apod.
ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s2 Pochybení rovněž NKÚ spatřoval v nedostatečné kontrole, kdy MŠMT prověřovalo dotace pouze ve dvou případech, v projektech za 15 milionů korun, ačkoli došlo ze státního rozpočtu k podpoře projektů za více než 3 miliardy korun.
ps2017-020-06-003-065.u2.p18.s3 Jak říkám, jsou to pro zcela neuvěřitelná pochybení, která byla jako nálezy NKÚ učiněna opakovaně i při dalších kontrolách.
ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s1 Nejde nezmínit, že výsledkem kontrolních akcí NKÚ zaměřených na poskytování dotací na podporu sportu bylo podání čtyř trestních oznámení a podání 25 oznámení na podezření z porušení rozpočtové kázně.
ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s2 Když k tomu přidám zásah Policie České republiky z května loňského roku, který probíhal v souvislosti s rozdělováním dotací na podporu sportu, pak jen podtrhnu doslova kritický stav, do kterého se systematická podpora sportu v Česku dostala a ze kterého se jen velice komplikovaně a složitě dostává.
ps2017-020-06-003-065.u2.p19.s3 V této souvislosti pouze doplním, že zásah policie měl tak fatální dopad na odbor sportu na MŠMT, že mimo obviněné znamenal bezprostřední odchody referentů, vedoucích oddělení nebo ředitele odboru sportu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p20.s1 Milé dámy a pánové, kolegyně a kolegové, pochybuje ještě někdo z vás o tom, jak zásadně nutná a potřebná je změna, která musí nastat, aby mohla začít fungovat profesionální, systematická a cíleně vedená podpora českého sportu?
ps2017-020-06-003-065.u2.p20.s2 spolu s ostatními předkladateli novely zákona o tom nepochybuji.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s1 Jako první a nezbytný krok ke změně společně prosazujeme vytvoření nového ústředního orgánu státní správy, který bude mít zároveň vlastní rozpočtovou kapitolu ve státním rozpočtu, navrhujeme vznik Národní sportovní agentury.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s2 Odpovím možná dříve, než se zeptáte - ne, nebude to nové ministerstvo s často náročným a komplikovaným systémem fungování a někdy i velmi těžkopádným aparátem.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s3 Jsem společně s ostatními předkladateli tohoto návrhu zákona přesvědčen, že pro naplnění očekávání nejen sportovního prostředí, ale i široké veřejnosti není nezbytné zakládat nové ministerstvo, přestože to zaznívá z návrhů některých zástupců sportovního prostředí nebo od některých kolegů z Poslanecké sněmovny.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s4 S ohledem na předchozí zákonodárnou praxi, zkušenost a historii při vyčleňování specifických částí kompetencí z ministerstev, jako je právě navržené vyčlenění sportu z resortu Ministerstva školství, se osvědčil model, při němž tyto kompetence přecházejí na nový, další ústřední orgán státní správy, nikoli však na úrovni nově zřízeného ministerstva.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s5 Pro příklad uvedu, že tento model byl použit při vzniku Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nebo Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
ps2017-020-06-003-065.u2.p21.s6 Za předkladatele novely zákona jsem přesvědčený, že uvedený postup svou logiku, též s přihlédnutím k zákonu o státní službě a jeho prováděcím právním předpisům, zejména pak nařízení vlády č. 92/2015 Sb., o pravidlech pro organizaci služebního úřadu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s1 Rád bych v této souvislosti poznamenal a s plným přesvědčením prohlásil, že ačkoli se předloženým návrhem zákona jedná o vyčlenění sportu z resortu školství, tak je potřeba celou sportovní oblast považovat za tak zásadní pro celou naši společnost, že navržená agentura bude mít některé atributy - a opakuji, jen některé atributy - podobající se ministerstvu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s2 A právě i proto je agentura navržena jako ústřední orgán státní správy mající vlastní rozpočtovou kapitolu.
ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s3 Pokud se ptáte, proč si myslíme, že je to takto správně, odpovím jednoduše.
ps2017-020-06-003-065.u2.p22.s4 Od doby, co se pohybuji ve sportovním prostředí jako funkcionář, potažmo poslanec a vládní zmocněnec, se snažím vést debaty a diskuse s rodiči sportujících dětí, trenéry, učiteli a učitelkami tělocviku, zástupci sportovních svazů, největších sportovních klubů, probíráme sport s kamarády sportovci, jako jsou Radek Štěpánek, Jarda Jágr nebo Pavel Nedvěd, jsou to dobří přátelé, a další, kteří se již také pomalu dostávají ve sportu na tzv. druhý břeh.

Text viewDownload CoNNL-U