|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-30 ps2017-020-05-007-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 263/ - druhé čtení

Date2018-10-30
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020193.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 250 • previousnext

ps2017-020-05-007-009.u1.p1.s1 9.
ps2017-020-05-007-009.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 263/ - druhé čtení
ps2017-020-05-007-009.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-020-05-007-009.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2017-020-05-007-009.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-007-009.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na úvod druhého čtení bych jen připomněla, že návrhem zákona se řeší akutní problémy v lékařské posudkové službě.
ps2017-020-05-007-009.u2.p1.s3 Navrhují se dvě opatření.
ps2017-020-05-007-009.u2.p1.s4 Prvním opatřením je převedení lékařů posudkové služby z režimu zákona o státní službě do režimu zákoníku práce, což bude znamenat větší pružnost při zajišťování těchto lékařů.
ps2017-020-05-007-009.u2.p1.s5 Druhým důležitým opatřením je převod posuzování zdravotního stavu pro účely odvolacího řízení správního v oblasti nepojistných sociálních dávek z posudkových komisí MPSV na Českou správu sociálního zabezpečení, což umožní v důsledku synergických efektů pružnější reakce na problémy v personální situaci v lékařské posudkové službě.
ps2017-020-05-007-009.u2.p2.s1 Ještě bych uvedla, že návrh zákona projednaly dva výbory, kterým byl návrh zákona přikázán, a to výbor pro zdravotnictví a výbor pro sociální politiku.
ps2017-020-05-007-009.u2.p2.s2 Oba výbory návrh zákona podpořily a doporučily s návrhem zákona vyslovit souhlas.
ps2017-020-05-007-009.u2.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-05-007-009.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-007-009.u3.p1.s2 Návrh byl v prvém čtení přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2017-020-05-007-009.u3.p1.s3 Dále se tiskem zabýval výbor pro zdravotnictví.
ps2017-020-05-007-009.u3.p1.s4 Usnesení výborů máme doručena jako sněmovní tisky 263/1 a 2.
ps2017-020-05-007-009.u3.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, který je zároveň zpravodajem výboru pro zdravotnictví, pan poslanec Vít Kaňkovský, a informoval nás o projednávání tohoto návrhu.
ps2017-020-05-007-009.u3.p2.s2 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-020-05-007-009.u4.p1.s1 Dobrý večer.
ps2017-020-05-007-009.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s projednáním sněmovního tisku 263 v obou zmíněných výborech.
ps2017-020-05-007-009.u4.p1.s3 Začnu výborem garančním, kterým byl určen výbor pro sociální politiku.
ps2017-020-05-007-009.u4.p1.s4 Ten se zabýval tímto tiskem na své 18. schůzi dne 2. října 2018.
ps2017-020-05-007-009.u4.p1.s5 Jak zde zmínila paní ministryně, vyslovil s tímto návrhem souhlas.
ps2017-020-05-007-009.u4.p2.s1 Přečtu vám usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 263.
ps2017-020-05-007-009.u4.p3.s1 Po odůvodnění ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové, zpravodajské zprávě poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
ps2017-020-05-007-009.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 263,
ps2017-020-05-007-009.u4.p5.s1 II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-020-05-007-009.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2017-020-05-007-009.u5.p1.s2 To byl jeden výbor, výbor garanční.
ps2017-020-05-007-009.u5.p1.s3 A nyní nás pan zpravodaj, který je zpravodajem obou výborů, jak jsem oznámil, seznámí se stanoviskem druhého výboru.
ps2017-020-05-007-009.u6.p1.s1 Jak zde zaznělo z úst paní ministryně, výbor pro zdravotnictví projednal tento tisk s kladným stanoviskem.
ps2017-020-05-007-009.u6.p1.s2 Stalo se tak na 26. schůzi dne 26. září 2018.
ps2017-020-05-007-009.u6.p2.s1 Přijal toto usnesení.
ps2017-020-05-007-009.u6.p2.s2 Po úvodním slově náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí pro řízení sekce sociálně pojistných systémů Ivy Merhautové, zpravodajské zprávě poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 263.
ps2017-020-05-007-009.u6.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-05-007-009.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji obou výborů.
ps2017-020-05-007-009.u7.p1.s2 Nyní otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-020-05-007-009.u7.p1.s3 Do obecné rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Maxová, které udělím slovo.
ps2017-020-05-007-009.u7.p1.s4 Prosím, paní poslankyně.
ps2017-020-05-007-009.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-020-05-007-009.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem velice ráda, že zde můžeme projednávat vládní novelu zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, která se především samozřejmě týká problematiky lékařské posudkové služby.
ps2017-020-05-007-009.u8.p1.s3 Ačkoliv jsme slyšeli, že jak vláda, tak zpravodaj doporučují tuto novelu schválit a pustit do dalších čtení, vzhledem k tomu, že se této problematice poměrně intenzivně věnuji a sbírám fakta a čísla, vyvstávají na povrch určité pochybnosti o tom, zdali všechny návrhy na změnu, co se týkají lékařské posudkové služby, jsou správně koncipovány.
ps2017-020-05-007-009.u8.p1.s4 Proto si dnes dovolím v podrobné rozpravě načíst dva pozměňovací návrhy.
ps2017-020-05-007-009.u8.p2.s1 Jeden pozměňovací návrh se bude týkat možnosti odvolacího správního řízení.
ps2017-020-05-007-009.u8.p2.s2 hned vysvětlím proč.
ps2017-020-05-007-009.u8.p2.s3 Vládní návrh novely zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení převádí posuzování zdravotního stavu v odvolacím správním řízení o dávkách pro osoby se zdravotním postižením, průkazu osoby se zdravotním postižením a příspěvku na péči z posudkových komisí Ministerstva práce a sociálních věcí na Českou správu sociálního zabezpečení.
ps2017-020-05-007-009.u8.p2.s4 Cílem být zkrácení doby řízení zapojením posudkových lékařů České správy sociálního zabezpečení, kteří dnes posuzují pouze invaliditu v námitkovém řízení, a zavedení monokratického posuzování, což znamená, že to teď nebudou v přezkumném řízení posuzovat komise, ale bude to posuzovat pouze jeden posudkový lékař.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s1 Kromě výše očekávaných přínosů však spatřuji určité riziko v přijetí této části novely.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s2 Osoby se zdravotním postižením podávající opravný prostředek do budoucna přijdou totiž o možnost odbornějšího a pečlivějšího komisionálního posouzení posudkovou komisí.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s3 Toho nebude možné dosáhnout ani v přezkumném soudním řízení.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s4 Posouzení zdravotního stavu posudkovou komisí ministerstva je vyhrazeno pouze pro řízení ve věcech důchodového pojištění.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s5 Pokud napadne účastník řízení rozhodnutí o dávkách pro osoby se zdravotním postižením, průkazu osoby se zdravotním postižením nebo příspěvku na péči správní žalobou, nedojde k přezkoumání jeho zdravotního stavu posudkovou komisí jako v řízení o invalidním důchodu.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s6 Soud nemá a nebude mít zmocnění k tomu, aby si vyžádal posudek posudkové komise ministerstva, a rozhodnutí o dávce nebo průkazu přezkoumá pouze po právní, neboli formální stránce.
ps2017-020-05-007-009.u8.p3.s7 V případě zjištění vad řízení, nejčastěji nedostatečné odůvodnění rozhodnutí, pouze zruší napadené rozhodnutí a vrátí věc k novému projednání, což znamená další prodloužení řízení.
ps2017-020-05-007-009.u8.p4.s1 Pokud by měl soud k dispozici odborné posouzení posudkové komise ministerstva, mohl by již odvolací orgán ve zrušujícím rozhodnutí zavázat právním názorem ohledně posouzení zdravotního stavu účastníka řízení a soudní řízení by bylo rychlejší a efektivnější.
ps2017-020-05-007-009.u9.p1.s1 Paní poslankyně, se omlouvám.
ps2017-020-05-007-009.u9.p1.s2 Jenom požádám kolegy, aby se opět ztišili a mohli jsme všichni poslouchat to, co říkáte.
ps2017-020-05-007-009.u9.p1.s3 Prosím, pokračujte.
ps2017-020-05-007-009.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-007-009.u10.p1.s2 Osoby se zdravotním postižením by tak získaly v soudním přezkumu podstatně účinnější prostředek obrany v případě nespokojenosti s rozhodnutím.
ps2017-020-05-007-009.u10.p2.s1 Výše uvedená omezená možnost soudního přezkumu spolu se skutečností, že v obou instancích bude fakticky posuzovat zdravotní stav žadatele o dávku či průkaz lékař z téhož úřadu, to znamená České správy sociálního zabezpečení, dle názoru předkladatelů odůvodňují zavedení posuzování zdravotního stavu posudkovou komisí alespoň v přezkumném řízení soudním u dávek pro osoby se zdravotním postižením, průkazu osoby se zdravotním postižením a příspěvku na péči.
ps2017-020-05-007-009.u10.p3.s1 Pro úplnost bych chtěla uvést, že na počátku účinnosti zákona o dávkách pro osoby se zdravotním postižením takové posuzování posudkové komise v přezkumném soudním řízení na žádost soudu prováděly.
ps2017-020-05-007-009.u10.p3.s2 Avšak jakmile soudy zjistily, že k němu chybí zákonné zmocnění, začaly od této praxe ustupovat.
ps2017-020-05-007-009.u10.p3.s3 Zavedení tohoto posuzování by nemělo přinést zásadní personální zatížení posudkových komisí.
ps2017-020-05-007-009.u10.p3.s4 Z důvodové zprávy k zákonu vyplývá, že posudky pro přezkumné řízení soudní představují pouze 5 10 % stávající činnosti posudkových komisí ministerstva.
ps2017-020-05-007-009.u10.p3.s5 Obdobné zatížení lze očekávat v případě posudkové činnosti u výše uvedených nepojistných dávek a průkazu pro osoby se zdravotním postižením.
ps2017-020-05-007-009.u10.p4.s1 Tento pozměňovací návrh, který bude pod č. 1489, proto dává větší právní jistotu klientům, kteří se budou chtít odvolávat, aby měli lepší zastoupení a možnost lepšího rozhodnutí.
ps2017-020-05-007-009.u10.p5.s1 Druhý pozměňovací návrh pod č. 1514, ke kterému se potom přihlásím, je trošku z jiného ranku.
ps2017-020-05-007-009.u10.p5.s2 Vzhledem k tomu, jak se vyvíjí situace na lékařské posudkové službě, na České správě sociálního zabezpečení a zároveň na Ministerstvu práce a sociálních věcí v posudkových komisích, přivedlo k návrhu tohoto pozměňovacího návrhu, protože v současné době jak na České správě sociálního zabezpečení...
ps2017-020-05-007-009.u11.p1.s1 Poprosím i kolegy z vašeho poslaneckého klubu, aby vás nerušili při vašem projevu.
ps2017-020-05-007-009.u11.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-020-05-007-009.u12.p1.s1 Jak situace na České správě sociálního zabezpečení, lékařské posudkové služby, tak na posudkových komisích Ministerstva práce.
ps2017-020-05-007-009.u12.p1.s2 To jsou dvě instituce, kde v současné době je nařízeno krizové řízení, protože ani jedna z institucí nezvládá vyřizovat dávky.
ps2017-020-05-007-009.u12.p1.s3 A my touto novelou, která je předložena, dáváme dvě instituce, které jsou v krizovém řízení, do jedné instituce s dvojitým krizovým řízením.
ps2017-020-05-007-009.u12.p1.s4 Posudkové komise na Ministerstvu práce a sociálních věcí měly v září zhruba tak 9 000 nevyřízených žádostí, 6 000 po prodloužené lhůtě na vyřízení.
ps2017-020-05-007-009.u12.p1.s5 A my tuto instituci, posudkové komise, které nestíhají svou práci, chceme přesunout na Českou správu sociálního zabezpečení, která také krizové řízení.
ps2017-020-05-007-009.u12.p2.s1 Proto to přivedlo k tomu, že dávám pozměňovací návrh, kde budu žádat zrušení článků v této novele z hlediska těchto rizik, která vám zde přednesu.
ps2017-020-05-007-009.u12.p3.s1 Hrozí další nárůst nedodělků a prodloužení délky posudkového řízení na okresních správách sociálního zabezpečení - zavedeno od 1. 2. 2018 krizové řešení s více jak 50 000 nevyřízenými žádostmi při měsíčním nápadu menším nežli 35 000 žádostí s nápravou nevyřízených po zákonné lhůtě.
ps2017-020-05-007-009.u12.p4.s1 Za další hrozí další nárůst nedodělků na posudkových komisích.
ps2017-020-05-007-009.u12.p4.s2 K 31. 8., jak jsem říkala, bylo nevyřízeno 9 000 žádostí, po lhůtě 6 000 žádostí, při celkovém nápadu za rok 20 000 žádostí.
ps2017-020-05-007-009.u12.p5.s1 Další - může hrozit nedodržení principu rovnosti.
ps2017-020-05-007-009.u12.p5.s2 Zatímco referentky okresních správ jsou ponechány v 8. platové třídě, referentky druhé instance, to znamená námitkové, jsou v 9. platové třídě.
ps2017-020-05-007-009.u12.p5.s3 Nově zavedené pozice odborný asistent posudkového lékaře v první a v druhé instanci jsou v 10. platové třídě, ale tajemnice posudkových komisí ministerstva jsou v 11. platové třídě.
ps2017-020-05-007-009.u12.p5.s4 Pokud by došlo ke schválení této novely, od 1. 1. 2019 budou všechny tyto pozice, které jsem jmenovala vykonávat srovnatelně složitou agendu.
ps2017-020-05-007-009.u12.p6.s1 Další riziko - nedodržení principu rovnosti u lékařů.
ps2017-020-05-007-009.u12.p6.s2 Bude nezbytné zajistit uplatnění stejného principu rovnosti alespoň mezi lékaři v oddělení lékařské posudkové služby, což je pracoviště České správy sociálního zabezpečení, a lékaři převedenými z posudkových komisí Ministerstva práce.
ps2017-020-05-007-009.u12.p6.s3 Ale vzhledem ke skutečnosti, že řada lékařů okresních správ jsou ve 13. platové třídě a jsou nuceni tzv. vypomáhat ve druhém stupni námitkovém, takže by bylo atestovaného lékaře nutno převést do 14. platové třídy.
ps2017-020-05-007-009.u12.p7.s1 Další riziko - neschopnost zajistit plynulý chod pojistných a nepojistných agend lékařské posudkové služby v případě převodu posudkových komisí bez současného převodu dosud nedefinovaného objemu mzdových i provozních prostředků.
ps2017-020-05-007-009.u12.p8.s1 Další riziko - nedořešená struktura organizace práce, vyšší časová náročnost metodické a kontrolní činnosti bez znalosti tzv. nepojistných agend -
ps2017-020-05-007-009.u13.p1.s1 Paní poslankyně, vás znovu přeruším a prosím kolegy a kolegyně, tentokrát v levé části tohoto sálu, aby vytvořili podmínky pro dokončení vašeho vystoupení.
ps2017-020-05-007-009.u13.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2017-020-05-007-009.u14.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-020-05-007-009.u14.p2.s1 Další riziko - v případě odlišné dislokace snížená možnost operativního využívání pracovního potenciálu zaměstnanců a z toho plynoucí potenciální riziko nárůstu dalších nedodělků.
ps2017-020-05-007-009.u14.p3.s1 Za sedmé, což je celkově velký problém Ministerstva práce a České správy sociálního zabezpečení - dosud nezajištěná IT aplikační podpora pro lékařskou posudkovou službu, natož od 1. 1. 2019 s následným dalším nárůstem nevyřízených žádostí po zákonné lhůtě.
ps2017-020-05-007-009.u14.p4.s1 Dále - dosud ve spisové dokumentaci pouze písemné posudky posudkových komisí ministerstva, omezené využití dostupných dat a prodloužení délky posudkového řízení v případě nutnosti využívání dvou oddělených aplikací pro lékařskou posudkovou službu.
ps2017-020-05-007-009.u14.p4.s2 Předpokládané snížení efektivity a výkonnosti lékařské posudkové služby vlivem nutnosti řešení nejasností, dosud chybí metodiky, a tak hrozí další riziko nesprávného úředního postupu.
ps2017-020-05-007-009.u14.p4.s3 Z dostupných zdrojů se projevuje i neochota pracovníků posudkových komisí přejít na Českou správu sociálního zabezpečení, tedy další prohloubení personální krize lékařské posudkové služby a další nárůst nevyřízených žádostí, či dokonce po zákonné lhůtě.
ps2017-020-05-007-009.u14.p5.s1 A v neposlední řadě - osoby se zdravotním postižením podávající opravný prostředek do budoucna přijdou o možnost odbornějšího a pečlivějšího komisionálního posouzení posudkovou komisí.
ps2017-020-05-007-009.u14.p5.s2 Toho nebude možno dosáhnout ani v přezkumném soudním řízení.
ps2017-020-05-007-009.u14.p5.s3 Posouzení zdravotního stavu posudkových komisí Ministerstva práce je vyhrazeno pouze pro řízení ve věcech důchodového pojištění.

Text viewDownload CoNNL-U