|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-30 ps2017-020-05-004-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 183/ - druhé čtení

Date2018-10-30
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020178.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 301 • previousnext

ps2017-020-05-004-006.u1.p1.s1 6.
ps2017-020-05-004-006.u1.p1.s2 Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 183/ - druhé čtení
ps2017-020-05-004-006.u1.p2.s1 Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Pavel Kováčik.
ps2017-020-05-004-006.u1.p2.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s2 Paní a pánové, přeji hezký dobrý den.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s3 Protože v prvním čtení to úvodní slovo bylo dostatečně silné, jen připomínám, že se jedná o změnu zákona o spotřebních daních, která se týká tzv. zelené nafty, čili vratky spotřební daně, kterou jednak prodlužuje přes konec tohoto roku, kde původně tento program měl být ukončen, a jednak rozšiřuje o některé další oblasti, zejména co se týká živočišné výroby a některých dalších komodit.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s4 Máme k dispozici i komplexní pozměňovací návrh, máme k dispozici projednání v zemědělském výboru, projednání v rozpočtovém výboru, nyní se nacházíme ve druhém čtení.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s5 A víc k tomu jako úvodní slovo snad ani pro urychlení toho průběhu nemám.
ps2017-020-05-004-006.u2.p1.s6 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u3.p1.s2 přečtu jednu omluvu.
ps2017-020-05-004-006.u3.p1.s3 Do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Dominik Feri.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s1 A nyní tedy budu pokračovat.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s3 Dále byl tisk přikázán zemědělskému výboru.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky číslo 183/2 183/5.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s5 Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Ivana Nevludová a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2017-020-05-004-006.u3.p2.s6 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-020-05-004-006.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-05-004-006.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak jste tady z úst mého kolegy slyšeli, jedná se zelenou naftu.
ps2017-020-05-004-006.u4.p1.s3 Podpora prostřednictvím vratky spotřební daně pro zemědělskou výrobu je důležitou součástí systému podpory zemědělského odvětví.
ps2017-020-05-004-006.u4.p1.s4 Obdobná podpora je poskytována ve většině států EU.
ps2017-020-05-004-006.u4.p1.s5 Zemědělský svaz ČR tento předložený návrh vítá, je pro něj systémovým krokem k zachování rovných podmínek pro české zemědělce a rozměru českého zemědělství.
ps2017-020-05-004-006.u4.p2.s1 Na rozpočtovém výboru usnesením ze 13. schůze ze dne 10. října 2018 rozpočtovém výboru doporučil Poslanecké sněmovně návrh schválit.
ps2017-020-05-004-006.u4.p2.s2 bych tedy to usnesení načetla:
ps2017-020-05-004-006.u4.p3.s1 "Usnesení rozpočtového výboru ze 13. schůze ze dne 10. října.
ps2017-020-05-004-006.u4.p3.s2 Po úvodním slově zástupce předkladatelů poslance pana Volného, zpravodajské zprávě poslankyně Nevludové a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
ps2017-020-05-004-006.u4.p4.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh poslanců k návrhu poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 183)
ps2017-020-05-004-006.u4.p5.s1 a) schválila bez připomínek;
ps2017-020-05-004-006.u4.p6.s1 b) schválila ve znění komplexního pozměňovacího návrhu."
ps2017-020-05-004-006.u4.p7.s1 K tomuto komplexnímu návrhu vydalo Ministerstvo financí stanovisko neutrální, kdy uznalo, že komplexní návrh s sebou oproti původnímu návrhu přináší značné administrativní zjednodušení pro správce daně i dotčené subjekty, a dají se tak očekávat úspory nákladů na obou stranách a dojde ke zvýšení spravovatelnosti systému vrácení spotřební daně.
ps2017-020-05-004-006.u4.p7.s2 Na druhou stranu nadále upozorňuje na stejné rozpočtové dopady - přibližně 900 mil. ročně oproti situaci, která 1. ledna 2019 nastat dle stávající úpravy.
ps2017-020-05-004-006.u4.p8.s1 Zemědělský výbor tento návrh také projednal, projednal ho na své 15. schůzi ze dne 10. října a Poslanecké sněmovně ho doporučuje schválit.
ps2017-020-05-004-006.u4.p8.s2 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u5.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2017-020-05-004-006.u5.p1.s2 vás, za prvé, poprosím, abyste na to usnesení ještě poukázala, nemusíte ho číst znova, v podrobné rozpravě.
ps2017-020-05-004-006.u5.p1.s3 Takže teď jste ho přečetla, ale potom ještě vystupte v podrobné rozpravě a jenom na něj poukažte, abychom splnili formality.
ps2017-020-05-004-006.u5.p1.s4 Nicméně co se týče stanoviska zemědělského výboru, tak to tady poprosíme, jestli tedy pan poslanec Marian Jurečka chce vystoupit jako zpravodaj zemědělského výboru, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s2 mohu jenom doplnit, že tento sněmovní tisk a pozměňovací návrhy k němu byly projednány 10. října na schůzi zemědělského výboru s tím, že zemědělský výbor projednal i pozměňovací návrh, který jsem doručil ve lhůtě zemědělskému výboru, který víceméně předložený tisk, tak jak byl tady zmiňován v rámci projednávání i rozpočtového výboru, upravuje v jedné jediné části, která se týká rozšíření principů zelené nafty také o tzv. citlivé komodity v rámci rostlinné výroby.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s3 To znamená, že se prodlužuje princip vratky zelené nafty, který je pro živočišnou výrobu vyšší, i po 1. lednu příštího roku.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s4 A přidává se k tomu právě ten akcent pro zemědělce, kteří nemají živočišnou výrobu na úrovni 0,3 VDJ, ale mají pouze rostlinnou výrobu, ale mají více jak 10 % tzv. citlivých komodit, které jsou v návrhu specifikovány, to znamená ovoce, zelenina, brambory, chmel a cukrová řepa, a tito zemědělci, kteří pěstují tyto plodiny, které jsou řekněme environmentálně příznivé z hlediska osevního postupu, tak jsou bonifikováni také tou vyšší sazbou vratky spotřební daně, jako je tomu v případě zemědělců, kteří mají tu vyšší intenzitu rostlinné výroby.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s5 Tento návrh zemědělský výbor doporučil a je také v příloze tohoto materiálu.
ps2017-020-05-004-006.u6.p1.s6 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi.
ps2017-020-05-004-006.u7.p1.s2 A nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které máme pět přihlášených poslanců v tuto chvíli, takže nebudeme otálet a požádám o vystoupení paní poslankyni Janu Černochovou.
ps2017-020-05-004-006.u7.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-020-05-004-006.u7.p1.s4 Prosím.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s2 Dámy a pánové, chtěla bych využít příležitosti projednávání novely zákona o spotřebních daních k řešení jednoho problému, na který jsem narazila na městské části, kde jsem starostkou.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s3 Týká se to školy, která se věnuje výuce výroby piva, což je určitě v této době chvályhodný počin, a opravdu ten můj návrh vychází z praxe z mého setkání se zástupci Vyšší odborné školy, Střední průmyslové školy a Střední odborné školy v Podskalské ulici, která nabízí právě výukový program pivovarnictví a která narazila na jeden veliký problém stran spotřební daně.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s4 Zákon o spotřebních daních totiž stanovuje v současné době povinnost platit spotřební daň z piva každému, kdo ho v daném roce vyrobí více než 200 litrů.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s5 Osvobození od této daně se bohužel nevztahuje na školská zařízení, již veřejná, či soukromá, která se věnují výuce výroby piva a která své pivní produkty chtějí využít nekomerčním způsobem, například při prezentaci školy, na veřejných akcích apod., a tedy je neznehodnotí.
ps2017-020-05-004-006.u8.p1.s6 Vzhledem k tomu, že ze spotřeby těchto produktů neplyne školám žádný zisk, odvod spotřební daně musí hradit z vlastních zdrojů, které jsou jinak vyčleněny například na výuku, pořízení školních pomůcek, k provozu apod., a jak víme, tak u veřejných škol, což je právě případ těch u nás na dvojce, tak se jedná de facto o úhradu z prostředků vybraných od daňových poplatníků, že se z jedné kapsy finanční prostředky přelévají do kapsy druhé v rámci jednoho státního prostředku.
ps2017-020-05-004-006.u8.p2.s1 Cílem mého pozměňovacího návrhu tedy je tuto situaci změnit, osvobodit školy od povinnosti platit spotřební daň z piva vyrobeného v rámci výuky, pokud jej nechtějí znehodnotit a zároveň pokud není určeno k prodeji, ale k nekomerční spotřebě.
ps2017-020-05-004-006.u8.p2.s2 Chtěla jsem vás všechny moc poprosit o podporu tohoto mého návrhu a v případě, že by někdo z kolegů měl zájem tuto školu navštívit, tak to mohu zprostředkovat, a skutečně stojí to za to.
ps2017-020-05-004-006.u8.p2.s3 Je to škola, která tradici více než 150 let, a určitě bychom neměli jako zákonodárci házet klacky pod nohy.
ps2017-020-05-004-006.u8.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-05-004-006.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u9.p1.s2 A další tedy požádal o vystoupení pan poslanec Josef Kott a připraví se pan poslanec Marian Jurečka.
ps2017-020-05-004-006.u9.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-05-004-006.u10.p1.s1 Pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2017-020-05-004-006.u10.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych stručně představil komplexní pozměňovací návrh zemědělského výboru k tomuto návrhu, který byl na jednání zemědělského výboru schválen.
ps2017-020-05-004-006.u10.p1.s3 Nejprve se ale musím vrátit k argumentaci některých kolegů, která zde probíhala při prvním čtení, kteří hovořili o tom, že zelená nafta nefunguje, že zelená nafta nepomáhá a místo bychom měli zjednodušit a odbourat byrokracii podnikatelům v zemědělství.
ps2017-020-05-004-006.u10.p1.s4 Jednoduché podnikání je sice věc krásná, ale těžko souhlasit s názorem, že tohoto cíle jsme schopni dosáhnout bez podpory našeho českého zemědělství.
ps2017-020-05-004-006.u10.p1.s5 Nicméně rozumím argumentům, že současný stav ve vyplácení vratky spotřební daně byl složitý a předpokládal v podstatě to samé, které probíhá do konce letošního roku, a to nejenom pro zemědělce, ale i pro kontrolní orgány - Ministerstvo financí, což zde při prvním čtení zmínila paní ministryně financí Schillerová.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s1 Proto jsme připravili komplexní pozměňovací návrh, který administrativu zjednoduší, aniž by šel cestou, že zelenou naftu prostě zrušíme.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s2 Za takovéto zjednodušení administrativy by nám asi zemědělci příliš nepoděkovali.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s3 Návrh zemědělského výboru chce tyto cíle dosáhnout v podstatě takovými třemi kroky.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s4 Za prvé je to snížení počtu skupin osob provozujících rostlinnou výrobu a zároveň chov hospodářských zvířat ze tří současných skupin na dvě, tedy zavedení pouze dvou sazeb vratky daně.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s5 Za druhé je to zavedení možnosti prokazování spotřeby minerálních olejů úředními evidencemi a využití ročních normativů těch nejlepších podniků minimální spotřeby k určení výše nároku na vrácení daně.
ps2017-020-05-004-006.u10.p2.s6 Za třetí je to prodloužení zdaňovacího období z jednoho měsíce na jedno čtvrtletí, respektive jeden rok u živočišné výroby.
ps2017-020-05-004-006.u10.p3.s1 A ještě mi nyní dovolte, abych stručně ty jednotlivé tři kroky okomentoval.
ps2017-020-05-004-006.u10.p4.s1 Takže snížení počtu skupin osob provozujících rostlinnou výrobu a zároveň chov hospodářských zvířat pro účely vracení spotřební daně dělených podle intenzity chovu hospodářských zvířat ze tří skupin na dvě je jedním ze způsobů snížení administrativní zátěže.
ps2017-020-05-004-006.u10.p4.s2 Úprava počtu sazeb i výše vratky je navrhována tak, aby ve srovnání s rokem 2018 zůstala zachována intenzita podpory.
ps2017-020-05-004-006.u10.p4.s3 Z návrhu proto nevyplývá snížení podpory ani zvýšení nároků na státních rozpočet.
ps2017-020-05-004-006.u10.p5.s1 Výhodou umožnění prokazování spotřeby minerálních olejů pomocí ústředních evidencí je pro dotčené subjekty zrušení povinnosti vést evidenci o skutečné spotřebě.
ps2017-020-05-004-006.u10.p5.s2 Na straně správce daně dojde ke zjednodušení kontrolní činnosti.
ps2017-020-05-004-006.u10.p5.s3 Ta se omezí pouze na kontrolu správnosti údajů, které jsou vedeny v ústředních evidencích, respektive na kontrolu, zda byla daná plodina na konkrétním pozemku skutečně pěstována nebo bylo hospodářské zvíře skutečně chováno, ustájeno.
ps2017-020-05-004-006.u10.p6.s1 Za třetí.
ps2017-020-05-004-006.u10.p6.s2 Také prodloužením zdaňovacího období dochází ke snížení administrativní zátěže spočívající v prodloužení zdaňovacího období, a tedy snížení počtu podání při uplatňování nároků.
ps2017-020-05-004-006.u10.p6.s3 Při prokazování spotřeby pomocí úředních evidencí bude zdaňovacím obdobím kalendářní rok, případně při prokazování evidence o skutečné spotřebě kalendářní čtvrtletí.
ps2017-020-05-004-006.u10.p7.s1 Přijetím zákona ve znění komplexního pozměňovacího návrhu zemědělského výboru se umožní v příštích letech tak jako v původním návrhu udržet dosavadní stavy chovaných hospodářských zvířat v České republice, popřípadě i dosažení žádoucího zvýšení jejich počtu včetně jejich přínosu pro životní prostředí, což je zejména zachování kvality půdy.
ps2017-020-05-004-006.u10.p7.s2 Při snížení administrativy dojde ke zlepšení ekonomické situace chovatelů hospodářských zvířat, zvýší se rentabilita chovu hospodářských zvířat a bude to mít i pozitivní sociální dopad do života obyvatel na venkově.
ps2017-020-05-004-006.u10.p8.s1 Na závěr mi ještě dovolte, abych avizoval zkrácení lhůty na projednání mezi druhým a třetím čtením podle § 95 odst. 1 jednacího řádu Poslanecké sněmovny na sedm dnů.
ps2017-020-05-004-006.u10.p8.s2 K tomuto se přihlásím v podrobné rozpravě a dovolil bych si vás požádat ve třetím čtení o podporu těchto našich pozměňovacích návrhů.
ps2017-020-05-004-006.u10.p8.s3 Děkuji.
ps2017-020-05-004-006.u11.p1.s1 Děkuji panu poslanci Kottovi.
ps2017-020-05-004-006.u11.p1.s2 Svého stranického kolegů předběhne pan kolega Ondřej Benešík, který se přihlásil s faktickou poznámkou.
ps2017-020-05-004-006.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s2 Dámy a pánové, vážená vládo, jenom na návrh paní poslankyně Černochové.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s3 Myslím, že je to chvályhodné, zejména v České republice.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s4 Jsme přece jenom pivovarnická velmoc.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s5 Ale přece jenom jestli existuje nějaký limit na takto nezdaněné pivo, byť to, které se vyrábí v rámci výuky a praxe, anebo jestli neexistuje takový limit...
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s6 Jestli neexistuje, tak jestli je možno vést nějakou diskuzi i třeba s odbornými kruhy, se školami, které se tím zabývají, jestli je nějaké množství, které je běžně v nějaké časové jednotce vyrobeno.
ps2017-020-05-004-006.u12.p1.s7 Protože za určitých okolností hrozí, že i to nekomerční využití může být zneužito.
ps2017-020-05-004-006.u12.p2.s1 si vzpomínám na jednu historku, která tak nějak koluje u nás po Slovácku, že jistý spolek, možná hasiči, možná myslivci, měli ve svém účetnictví položku dva tisíce za inkoust a jiné tekutiny.
ps2017-020-05-004-006.u12.p2.s2 Takže přece jenom, jestli by se neměla vést diskuze o nějakém limitu.

Text viewDownload CoNNL-U