|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-26 ps2017-020-04-003-114 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

114. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - třetí čtení

Date2018-10-26
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/114
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020158.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 460 • previousnext

ps2017-020-04-003-114.u1.p1.s1 114.
ps2017-020-04-003-114.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 132/ - třetí čtení
ps2017-020-04-003-114.u1.p2.s1 U stolku zpravodajů zaujal místo místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček a zpravodajka garančního výboru paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-020-04-003-114.u1.p2.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 132/3, který byl doručen dne 3. října.
ps2017-020-04-003-114.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru máme k dispozici jako sněmovní tisk 132/4.
ps2017-020-04-003-114.u1.p3.s1 Táži se pana navrhovatele, zda chce vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-020-04-003-114.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2017-020-04-003-114.u1.p3.s3 Takže pan ministr slovo.
ps2017-020-04-003-114.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-04-003-114.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, bych jenom velmi stručně zrekapituloval, jaké jsou cíle tohoto návrhu zákona, kterým se mění zákon o státní službě a některé související zákony.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s1 Konkrétně: 1.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s2 Změna úpravy výběrových řízení a otevření výběrových řízení na jednotlivé kategorie představených širšímu okruhu osob.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s3 2. Úpravy systému služebního hodnocení.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s4 3.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s5 Možnost odvolání představených i v případě dosažení dostačujících výsledků služebního hodnocení.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s6 4.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s7 Omezení počtu oborů státní služby pro služební místo státního zaměstnance.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s8 5. Povinnost vykonat úřednickou zkoušku při změně oboru služby.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s9 6. Možnost rychlejšího platového postupu státních zaměstnanců.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s10 7.
ps2017-020-04-003-114.u2.p2.s11 Vyloučení možnosti státního zaměstnance odmítnout plnění služebních úkolů v případě, že služební úkol spadá do působnosti organizačního útvaru, do kterého je státní zaměstnanec zařazen.
ps2017-020-04-003-114.u2.p3.s1 Návrh zákona samozřejmě také obsahuje změny legislativně technické povahy, drobné terminologické úpravy a zohledňuje změny provedené v jiných právních předpisech.
ps2017-020-04-003-114.u2.p4.s1 Chtěl bych říci vzhledem k tomu, že jsme ve třetím čtení, že za Ministerstvo vnitra souhlasím s pozměňovacími návrhy, které jsou označené písmeny B, C, D, F a E8.
ps2017-020-04-003-114.u2.p4.s2 Tyto návrhy jsou podle mého názoru v souladu s koncepcí vládního návrhu zákona, když mj. dále rozšiřují možnosti zařazování státních zaměstnanců na jiná vhodná služební místa bez konání výběrových řízení a zjednodušují obsazování volných služebních míst, na nichž státní zaměstnanci dočasně nevykonávají státní službu.
ps2017-020-04-003-114.u2.p5.s1 Co podpořit nemůžeme jako Ministerstvo vnitra, jsou pozměňovací návrhy paní poslankyně Kovářové, které jsou označené písmenem A. Dle mého názoru nejsou zcela koncepční a do jisté míry odporují dosavadním principům státní služby.
ps2017-020-04-003-114.u2.p5.s2 Rovněž nemohu podpořit ani pozměňovací návrhy pana poslance Výborného, které jsou označené písmeny E1 E7, E9 E12, které jsou dle mého v rozporu s koncepcí vládního návrhu zákona, zejména s opatřeními směřujícími k vyšší efektivitě fungování státní služby, a to s ohledem na skutečnost, že obsahují návrat k platné úpravě vyhlašování druhých kol výběrových řízení na služební místa představených a rovněž částečný návrat ke způsobu provádění služebního hodnocení.
ps2017-020-04-003-114.u2.p6.s1 Tolik úvodem.
ps2017-020-04-003-114.u2.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-020-04-003-114.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-04-003-114.u3.p1.s2 A v tuto chvíli otevírám rozpravu.
ps2017-020-04-003-114.u3.p1.s3 Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Martin Kupka, ale dám slovo nejprve paní zpravodajce.
ps2017-020-04-003-114.u3.p1.s4 Paní zpravodajko, prosím, máte slovo.
ps2017-020-04-003-114.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, vážená vládo, jenom si dovoluji načíst pozměňovací návrh, kterým by bylo umožněno posunout účinnost služebního zákona a připravit se tak na možnou situaci, pokud by Senát vrátil zákon o státní službě Sněmovně zpět a nestihli bychom nyní předpokládanou účinnost návrhu zákona od 1. ledna 2019.
ps2017-020-04-003-114.u4.p1.s2 Dovolte mi tedy, abych v souladu s procedurou a v souladu s ustanovením § 95 odst. 2 jednacího řádu navrhla následující změnu:
ps2017-020-04-003-114.u4.p2.s1 V části třetí článek IV zní: Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.
ps2017-020-04-003-114.u4.p3.s1 Nyní stručné odůvodnění: Ustanovení o nabytí účinnosti zákona se navrhuje upravit tak, aby mohlo pružně reagovat na pokračující legislativní proces.
ps2017-020-04-003-114.u4.p3.s2 Pokud by byl zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů ještě v průběhu prosince roku 2018, nedošlo by ke změně a návrh by nabyl účinnosti podle plánu, tedy 1. ledna 2019.
ps2017-020-04-003-114.u4.p3.s3 V případě vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů v průběhu příštího roku pak bude zajištěno, aby zákon nabyl účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce, což je nezbytné pro jeho bezproblémovou aplikaci zejména ve vztahu k běžné personální praxi, kdy především informační systém pro personalistiku je navázán na začátek měsíce.
ps2017-020-04-003-114.u4.p4.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s1 Tak děkuji.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s2 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 132/3, který byl doručen dne 3. října 2018.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 132/4.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s4 A nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s5 Dobře.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s6 Takže otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Martin Kupka.
ps2017-020-04-003-114.u5.p1.s7 Prosím, pane poslanče.
ps2017-020-04-003-114.u6.p1.s1 Vážený pane premiére, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, jsem se jak v prvním, tak ve druhém čtení přikláněl k tomu, aby se celý návrh vrátil zpět k přepracování.
ps2017-020-04-003-114.u6.p1.s2 My jsme při projednávání toho prvotního zákona o státní službě upozorňovali na celou řadu vážných problémů.
ps2017-020-04-003-114.u6.p2.s1 Smyslem zákona o státní službě bylo odpolitizovat státní správu, zajistit, aby mohla fungovat efektivně, aby fungovala nezávisle na výměnách vlád, nezávisle na tom, o čem bude jednat Poslanecká sněmovna, ale zároveň zajistit veřejnou státní správu takovou, aby byla schopna, a to byl jeden z našich důležitých požadavků, uplatňovat vůli vlády.
ps2017-020-04-003-114.u6.p2.s2 A jsme přesvědčeni o tom, že si zákon o státní službě zaslouží jinou podobu, protože to, k čemu jsme dospěli, by na první pohled byla nezávislá státní správa, ale bohužel zafixovaná a zakonzervovaná do podoby, že není konkurenceschopná, že se uzavřely brány státních úřadů schopným lidem z komerční branže, jejich vstup do státní správy, do státní služby je prostě mnohem komplikovanější.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s1 V tomhle směru voláme po tom, aby se upravil zákon tak, aby byl pružnější, aby bylo možné se rozloučit s těmi, kteří nepracují dobře, a přijmout ty třeba i z komerční sféry, kteří by státní správě přinesli důležité nové podněty a příslušně efektivní výkon.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s2 A upozorňovali jsme na to, že máme v ČR konkrétní podobu jiného zákona, zákona o úřednících samosprávných územních celků, který by mohl posloužit jako vodítko a jako lepší vzor pro to, jak organizovat i státní službu.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s3 Nicméně všechny tyto připomínky a podněty tehdy byly oslyšeny a teď máme v ruce návrh na novou úpravu, vládní úpravu, která ale ve skutečnosti představuje vychýlení kyvadla přesně do opačné úvrati.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s4 Tím prvním zákonem jsme se dostali k podobě, která zejména vyhověla všem, kteří volali po absolutní nezávislosti, zafixování, zakonzervování státní služby.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s5 Ukázalo se, že to nefunguje, ukázalo se, že na ministerstvech mají reálné problémy s tím, jak se rozloučit s některými, kteří špatně pracují, že mají vážné problémy s tím, jak vůbec uplatňovat vůli vlády.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s6 V tomto směru praxe bohužel dala za pravdu našim připomínkám.
ps2017-020-04-003-114.u6.p3.s7 A aby se s tím vláda vyrovnala, tak místo systémového opatření, kvalitního zákona, kvalitní úpravy přichází opravdu s vychýlením kyvadla na druhou stranu, kdy se může stát, že všechna první kola výběrových řízení budou vlastně jenom naoko, protože se bude čekat, se otevře kolo druhé, do kterého je možné potom přizvat i všechny ostatní účastníky, zájemce například z oné privátní sféry.
ps2017-020-04-003-114.u6.p4.s1 Co nejlépe dokumentuje, co nejlépe dokresluje to, že jde o vychýlení kyvadla přesně do opačné úvrati, je možnost, aby státní tajemníky na návrh příslušného ministra odvolávala vláda.
ps2017-020-04-003-114.u6.p4.s2 To je přece zásadní popření prvotní základní motivace pro vznik zákona o státní službě, pokud neměl jenom tehdy posloužit k tomu, aby se mohl premiérem stát člověk se záznamem v tajných službách a zároveň aby naplnila ČR požadavek EU.
ps2017-020-04-003-114.u6.p4.s3 Přeci tady šlo o to opravdu vytvořit podmínky pro efektivně fungující státní službu.
ps2017-020-04-003-114.u6.p4.s4 Vychýlení kyvadla do opačné úvrati to znovu nezajistí.
ps2017-020-04-003-114.u6.p4.s5 Proto chci povědět a chci znovu poprosit, zda by bylo možné tuto normu neschválit a dospět k úpravě, která by byla systémová, která by byla správnější, nepředstavovala to, co bohužel u nás umíme příliš, že umíme buďto jeden, nebo druhý extrém, ale často neumíme jít správnější střední cestou.
ps2017-020-04-003-114.u6.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-04-003-114.u7.p1.s1 Děkuji a s přednostním právem mám přihlášeného předsedu poslaneckého klubu Pirátů Ivana Bartoše a následně s přednostním právem, teď se přihlásil, předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-020-04-003-114.u7.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-04-003-114.u8.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající, vystoupím v této věci pouze krátce.
ps2017-020-04-003-114.u8.p1.s2 My jsme cestu zákona o státní službě sledovali ještě v době, kdy Piráti ještě nebyli v Poslanecké sněmovně.
ps2017-020-04-003-114.u8.p1.s3 Viděli jsme i ta úskalí, která v některých momentech vlastně zakonzervování stavu státní správy tento zákon přinesl, a nepopíráme ten fakt, že tento zákon po vyhodnocení a po praktických zkušenostech vyžaduje novelizaci.
ps2017-020-04-003-114.u8.p1.s4 Jsme ovšem přesvědčeni, že tato novelizace, která přišla a vlastně byla diskutována na přelomu roku poté, co ministerstvo a vláda sbíraly informace z jednotlivých pracovišť, není připravena dobře.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s1 K tomuto návrhu zákona byly výhrady z Evropské komise.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s2 A my jsme se bavili s Ministerstvem pro místní rozvoj, jakým způsobem byly tyto výhrady vypořádány, a v řadě pozměňovacích návrhů jsme shledali, že jsou adresovány ty největší problémy.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s3 Skutečně to umožnění během velmi krátké doby zopakovat hodnocení a vlastně bez možnosti nápravy se tak toho nepohodlného úředníka zbavit.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s4 Tyto věci v pozměňovacích návrzích jednotlivých poslanců jsou a jako takové mají podporu pirátské strany, protože řeší asi ty čtyři nebo pět nejkritičtějších výhrad.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s5 Bohužel na poslední chvíli, vlastně není to příliš dávno, do tohoto návrhu výrazně zasáhly i pozměňovací návrhy, které negují, a to tady zaznělo - prostřednictvím pana předsedajícího děkuji panu Kupkovi - od pana Kupky, samotnou podstatu tohoto zákona a tou být depolitizace státní správy.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s6 A je to skutečně umožnění nahrazování těch náměstků pouze na popud ministra nebo vlády.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s7 Toto je značně problematické a odmítám důvod, který nám byl několikrát zde ve Sněmovně sdělen, ten praktický příklad, že někde je nějaký náměstek, který dělá problémy, samozřejmě, a bohužel jsme to v negativních aspektech viděli při takzvaných, a říkám schválně takzvaných, nechci to slovo používat, čistkách, kdy prostě pomocí dvou nějakých výtek a důtek dostanete člověka do momentu, kdy před třetí důtkou, tyto třeba nebyly oprávněné, sám raději odchází.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s8 Takže pokud se vláda nebo premiér nebo někdo chtěl zbavit nějakého člověka, ty metody bohužel, které se tváří navenek naprosto v pořádku, protože to kárné řízení se skutečně nastartovat, ale se i zneužít k tomu, tak ta metoda tady je.
ps2017-020-04-003-114.u8.p2.s9 Jestli je používána správně, nebo není, skutečně pokud někdo neplní své úkoly, pokud někdo opakovaně neplní zadané úkoly nebo nějaké problémy s prací, s docházkou, s tím, aby se vyskytoval na důležitých jednáních, se to řešit touto cestou, ne tím, že skutečně uvolníme ruce vládě a ministrům, aby se těchto lidí zbavovali.
ps2017-020-04-003-114.u8.p3.s1 Takže to je ten problém.
ps2017-020-04-003-114.u8.p3.s2 Je to myslím návrh, který je načten od paní ministryně Dostálové v tuto chvíli, a kdyby prošel tento návrh, tak ta novela zákona v podstatě vytvoří precedens nebo tu bezzubost, skutečně to, co je v rozporu s původním smyslem zákona, a to je depolitizace státní správy.
ps2017-020-04-003-114.u8.p3.s3 Pokud tento návrh projde, pirátská strana rozhodně tuto novelu zákona o státní službě nepodpoří a jsem z tohoto důvodu načetl v předchozím čtení návrh na zamítnutí novely tohoto zákona.
ps2017-020-04-003-114.u8.p3.s4 Děkuji.
ps2017-020-04-003-114.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-020-04-003-114.u9.p1.s2 Nyní tedy do obecné rozpravy pan poslanec Marek Benda...
ps2017-020-04-003-114.u9.p1.s3 Pardon, s přednostním právem ještě pan poslanec Stanjura a připraví se pan poslanec Benda.
ps2017-020-04-003-114.u9.p1.s4 Prosím, omlouvám se.
ps2017-020-04-003-114.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-04-003-114.u10.p1.s2 My podpoříme návrh na zamítnutí.
ps2017-020-04-003-114.u10.p1.s3 bych měl pro pana předsedu Bartoše smutnou zprávu.
ps2017-020-04-003-114.u10.p1.s4 jsem si jist, že bohužel tento pozměňovací návrh projde, tím pádem vláda si bude měnit státní tajemníky, jak chce, a bude tomu říkat, že provedla depolitizaci státní správy ve smyslu: státní tajemník, když bude mít správnou politickou příslušnost, tak to vykonává dobře, a když nebude mít správnou politickou příslušnost nebo správné politické názory, tak to vykonává špatně.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s1 Paní zpravodajka se nás pokusila zmást, protože nevěřím tomu, že by to nevěděla jako zkušená právnička, a navrhuje ve třetím čtení změnit účinnost.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s2 To není možné!
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s3 vám přesně odcituji paragraf.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s4 Vy jste si podle spletla projednávání zákona podle § 90 odst. 2 a třetí čtení návrhu zákona.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s5 Paragraf 95 odst. 2: Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s6 Změna účinnosti určitě není chyba.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s7 Gramatických chyb.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s8 Změna účinnosti určitě není gramatická chyba.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s9 Chyb písemných nebo tiskových.
ps2017-020-04-003-114.u10.p2.s10 Ani v tomto případě se nejedná o ten návrh, který přednesla paní zpravodajka.

Text viewDownload CoNNL-U