|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-24 ps2017-020-02-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 /sněmovní tisk 287/ - prvé čtení

Date2018-10-24
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020037.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1155 • previousnext

ps2017-020-02-001-001.u1.p1.s1 1.
ps2017-020-02-001-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 /sněmovní tisk 287/ - prvé čtení
ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujaly svá místa paní ministryně financí Alena Schillerová a zpravodajka pro první čtení zákona o státním rozpočtu paní poslankyně Miloslava Vostrá.
ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s2 Připomínám, že s přednostním právem se přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek jako první.
ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s3 A v rozpravě tedy ještě bych upozornil vystupující: pan místopředseda Okamura a místopředseda Fiala.
ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s4 Podle tohoto pořadí budeme tedy postupovat, zahájíme rozpravu.
ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s1 Z pověření vlády zákon o státním rozpočtu, sněmovní tisk číslo 287, uvede ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s2 Ještě než se ujme slova - předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím číslo 17 předložený návrh zákona přikázal k projednání rozpočtovému výboru.
ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s3 Rozpočtový výbor předložil usnesení, které bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 287/1.
ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s1 Nyní tedy požádám paní ministryni o její úvodní slovo.
ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s2 doufám, že tady bude patřičný klid na vystoupení paní ministryně.
ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové (ministryně se odmlčela a chvíli čekala, až se sníží hluk v sále), předstupuji před vás jako ministryně financí se zákonem, který ztělesňuje fiskální politiku této vlády nejen na rok 2019, ale díky dlouhodobému působení opatření v něm zakomponovaných také na roky další.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s3 Vláda si je plně vědoma toho, že udržení a intenzita růstu, dalšího růstu naší ekonomiky závisí nejen na vnějších faktorech, ale také na faktorech vnitřních.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s4 Na domácím poli to znamená přiměřenou hospodářskou politiku, která respektuje pozici našeho hospodářství v ekonomickém cyklu.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s5 Letošní jednání o rozpočtu v rámci vlády byla kultivovaná, věcná, bez zbytečných mediálních přestřelek.
ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s6 Výsledkem je, domnívám se, dobrý návrh státního rozpočtu, který naší zemi přináší rekordní investice na potřebné projekty a více peněz na důchody, do školství a do dalších oblastí, kde se nám to v budoucnu vrátí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s1 Než přistoupím k jednotlivým prioritám návrhu státního rozpočtu, dovolím si zdůraznit, že jeho návrh byl sestaven v plném souladu s fiskálním pravidlem zohledňujícím střednědobý rozpočtový cíl vyplývající z evropské legislativy, podle kterého by úroveň strukturálního salda, tedy salda očištěného o vliv ekonomického cyklu, neměla činit méně než minus 1 % HDP. Strukturální saldo v České republice přitom dosahuje přebytku plus 1,1 % HDP.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s2 Saldo veřejných financí dosáhne v roce 2018 přebytku plus 1,6 % HDP.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s3 Pro rok 2019 pak predikujeme přebytek 1 % HDP.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s4 Tento stav řadí Českou republiku mezi tři země v Evropské unii s nejvyššími přebytky veřejných financí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s5 Adekvátně se bude vyvíjet i zadlužení veřejných financí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s6 V letošním roce očekáváme výši zadlužení na 33 % HDP, přičemž příští rok by měla klesnout pod 32 % HDP.
ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s1 Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje makroekonomické prognózy a názory domácích i mezinárodních institucí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s2 Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami mohu jednoznačně konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2019 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názorů všech těchto pracovišť a institucí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s3 Dovolím si připomenout, že v souvislosti se zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti č. 23/2017 byl makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu poprvé také zhodnocen výborem pro rozpočtové prognózy, který je složen z nezávislých makroekonomických odborníků a který makroekonomickou prognózu Ministerstva financí ohodnotil jako realistickou.
ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s4 Tolik k makroekonomickému rámci, do kterého byly přípravy státního rozpočtu zasazeny.
ps2017-020-02-001-001.u2.p4.s1 Základní údaje zákona o státním rozpočtu na rok 2019 jsou předkládány v této podobě: příjmy státního rozpočtu 1465,3 mld. korun, výdaje státního rozpočtu 1505,3 mld. korun, deficit státního rozpočtu na rok 2019 je plánován ve výši 40 mld., což je o 10 mld. korun méně, než představuje deficit plánovaný v návrhu státního rozpočtu na letošní rok.
ps2017-020-02-001-001.u2.p4.s2 Dovolím si zdůraznit, že 40 mld. prezentuje 0,7 % HDP.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s1 Nyní bych ráda zmínila zásadní vlivy, které jsou zahrnuty do příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 2019 v porovnání s rokem 2018.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s2 Příjmy státního rozpočtu na rok 2019 jsou oproti roku 2018 zvýšeny celkem o 150,8 mld. korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s3 Daňové příjmy státního rozpočtu na rok 2019 byly zvýšeny o 47 mld. korun na celkových 769 mld., příjmy z pojistného na sociální zabezpečení byly zvýšeny o téměř 60 mld. korun na celkových 556 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s4 Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou rozpočtovány v celkové výši 94 mld. korun, což v porovnání s letošním rokem představuje zvýšení o téměř 23 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s5 V rámci přijatých transferů se pro rok 2019 počítá i s příjmy ze zvláštních účtů Ministerstva financí, bývalý Fond národního majetku, ve výši 18 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s6 V kapitole Operace státních finančních aktiv jsou nově rozpočtovány příjmy z dividend společnosti Letiště Praha ve výši 3 mld. korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s1 Výdaje státního rozpočtu jsou oproti roku 2018 zvýšeny celkem o 140,8 mld., přičemž zvýšení výdajů bez vlivu prostředků z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů činí 118,1 mld. korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s2 Finanční prostředky budou v roce 2019 použity především na posílení těchto výdajových oblastí státního rozpočtu: zvýšení průměrného starobního důchodu o více než 900 korun od 1. ledna 2019.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s3 Pro důchodce starší 85 let je schváleno zvýšení procentní výměry důchodu o dalších 1 000 korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s4 Průměrný starobní důchod tak po zvýšení bude činit 13 286 korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s5 Meziročně výdaje na důchody rostou o rekordních 38 mld. na úroveň bezmála 473 mld. korun.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s6 Celkové kapitálové výdaje jsou pro rok 2019 rozpočtovány ve výši 122 mld., což je o 31,9 mld. korun více než v roce 2018.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s7 K meziročnímu nárůstu dochází u kapitálových výdajů, které jsou kryty příjmy z rozpočtu EU, a to o více než 10 mld., a u českých kapitálových výdajů je nárůst o bezmála 22 mld. na úroveň téměř 80 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s8 Právě zvyšování státního podílu výdajů na investice je jedním z cílů současné vlády, čímž navazuje na trend, kdy od roku 2014 soustavně navyšuje kapitálové výdaje z národních zdrojů.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s9 Celkové výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury jsou rozpočtovány ve výši 84 mld., to je meziroční navýšení o téměř 15 mld. Národní výdajový rámec fondu činí téměř 66 mld., to je meziroční navýšení o 11,7 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s10 Výdaje na výzkum, vývoj a inovace jsou zahrnuty do rozpočtu v celkovém objemu, který přesahuje 42 mld. korun, což proti roku 2018 představuje zvýšení výdajů o 1,5 mld.
ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s1 Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2019 rozpočtovány v objemu 210 mld., což představuje zvýšení o více než 23 mld. proti roku 2018.
ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s2 Co se týče navýšení platů, ráda bych zdůraznila, že plníme závazek navýšení platů pedagogů o 15 %, dále nepedagogům navyšujeme o 10 %, a co je velmi zásadní, tak se podařilo dosáhnout toho, že nenavyšujeme plošně, to znamená, nepokračujeme v rozevírání nůžek, tak jak tomu bylo v minulosti, ale je skutečně přidáváno státním zaměstnancům podle toho, jaké výše průměrného platu dosahují.
ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s3 Takže když vyberu pár položek, nejvíce bude přidáváno civilním zaměstnancům na státním zastupitelství, v průměru asi o 15,9 %, civilním zaměstnancům na soudech, pracovníkům v kultuře, úřadům práce, České správě sociálního zabezpečení.
ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s4 V průměru ostatním zaměstnancům bude navyšováno asi o 7,4 %, tomu zbytku, ale navyšuje se diferencovaně.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s1 Rozpočet současně řeší problém s vysokým počtem neobsazených míst ve státní správě.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s2 I na tato místa totiž rezorty dlouhodobě historicky dostávaly peníze na platy, které se ale potom používaly na tzv. fond odměn.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s3 S touto situací jsme se vypořádali tak, že u úřadů, kde byl na konci prvního čtvrtletí 2018 počet neobsazených míst vyšší než 3 %, se do státního rozpočtu 2019 promítlo odebrání výdajů na platy pro tato neobsazená místa, a pokud bylo neobsazených míst více než 5 %, tak se tato místa škrtla.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s4 Díky tomu došlo k redukci asi 1 300 funkčních míst, takzvaných mrtvých duší, jak je známo, a došlo k celkové úspoře tím, že se peníze vlastně budou na ta další místa, která zůstala v rámci do 3 %, přidělovat po obsazení těch místa, tak k celkové úspoře 3,6 mld., což samozřejmě obsahuje i ta škrtnutá místa.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s5 A stejný postup byl proveden i u zaměstnanců placených z prostředků EU a finančních mechanismů, což znamená snížení o dalších 160 míst.
ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s6 Mohu vás ubezpečit, že to je první krok, že i nadále budu vyzývat své vládní kolegy a budeme na úrovni vlády hledat další úspory ve stávajících kapacitách na svých úřadech.
ps2017-020-02-001-001.u2.p9.s1 Vážené dámy, vážení pánové, státní rozpočet je nazýván zákonem roku a jsem přesvědčena, že předkládaný materiál tomuto přívlastku v plném rozsahu dostojí.
ps2017-020-02-001-001.u2.p9.s2 Při respektování závazných parametrů fiskálního pravidla s výsledky řadícími Českou republiku mezi evropskou špičku rekordně zvyšujeme životní úroveň seniorů, rekordně investujeme, zvyšujeme výdaje na sport, na vědu a výzkum, aktivně řídíme platovou politiku státu, valorizujeme samosprávám příspěvek na výkon státní správy a v neposlední řadě posilujeme obranyschopnost a bezpečnost naší země.
ps2017-020-02-001-001.u2.p10.s1 Dovolte mi, dámy a pánové, abych vám poděkovala za pozornost a požádala tímto Poslaneckou sněmovnu o podporu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2019.
ps2017-020-02-001-001.u2.p10.s2 Děkuji vám.
ps2017-020-02-001-001.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové za její vystoupení a požádám zpravodajku tohoto tisku, předsedkyni rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-020-02-001-001.u3.p1.s2 Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
ps2017-020-02-001-001.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, členky a členové vlády, kolegyně, kolegové, návrhem rozpočtu se zabýval, jak bylo řečeno, rozpočtový výbor, který na svém jednání na 13. schůzi dne 10. října přijal návrh usnesení, se kterým vás nyní seznámím.
ps2017-020-02-001-001.u4.p2.s1 Usnesení rozpočtového výboru z 13. schůze ze dne 10. října 2018 k prvému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 - sněmovní tisk 287.
ps2017-020-02-001-001.u4.p2.s2 Po úvodním slově ministryně financí, zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor
ps2017-020-02-001-001.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 v prvém čtení přijala následující usnesení: "Poslanecká sněmovna
ps2017-020-02-001-001.u4.p4.s1 I. schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 podle sněmovního tisku 287, kterými jsou:
ps2017-020-02-001-001.u4.p5.s1 A. Výše příjmů stanovená částkou 1 465 359 071 851 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p6.s1 výše výdajů stanovená částkou 1 505 359 071 851 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p7.s1 rozdíl mezi příjmy a výdaji, tedy saldo, stanovený částkou minus 40 000 000 000 .
ps2017-020-02-001-001.u4.p8.s1 B. Způsob vypořádání salda těmito financujícími položkami
ps2017-020-02-001-001.u4.p9.s1 a) zvýšením stavu státních dluhopisů do výše 43 873 390 336 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p10.s1 b) zvýšením stavu přijatých dlouhodobých úvěrů do výše 80 736 000 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p11.s1 c) změnou stavu na účtech státních finančních aktiv, a to zvýšením o 3 954 126 336 .
ps2017-020-02-001-001.u4.p12.s1 C. Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů, s výjimkou hlavního města Prahy, a to příspěvky v celkové výši 1 317 332 700 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p13.s1 D. Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí, s výjimkou hlavního města Prahy, v úhrnech po jednotlivých krajích, a to příspěvky v celkové výši 9 438 270 400 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p14.s1 E. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, a to příspěvek v celkové výši 1 075 508 600 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p15.s1 F. Zmocnění ministryni financí v § 2 odst. 1, 2 včetně možnosti změnit výši celkových příjmů, celkových výdajů a dalších ukazatelů zde uvedeným postupem a v daném rozsahu, zmocnění Ministerstvu financí postupovat při stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze a zmocnění krajským úřadům postupovat pro přerozdělování výše příspěvku na výkon státní správy v průběhu kalendářního roku podle § 1 odst. 10.
ps2017-020-02-001-001.u4.p16.s1 II. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2019
ps2017-020-02-001-001.u4.p17.s1 a) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 92 213 119 805 a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 43 600 000 000 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p18.s1 b) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., ve výši 188 000 000 000 ,
ps2017-020-02-001-001.u4.p19.s1 c) obsahuje dotace vyjmenovaným kapitolám státního rozpočtu s označením jejich příjemců a uvedením jejich výše, které nepodléhají režimu podle rozpočtových pravidel - § 12, příloha č. 9 vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019;
ps2017-020-02-001-001.u4.p20.s1 III. přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2019 takto."
ps2017-020-02-001-001.u4.p21.s1 A pokud dovolíte a nebude námitek, tak to přikázání jednotlivým výborům podle jednotlivých kapitol bych teď nečetla, protože je to dlouhé a máte to všichni písemně.
ps2017-020-02-001-001.u4.p21.s2 Pokud samozřejmě bude námitka, tak přečtu celé znění tohoto návrhu usnesení, který projednal rozpočtový výbor.
ps2017-020-02-001-001.u4.p22.s1 Když přeskočím na tu část přikazovací, tak samozřejmě je tam: IV. přikazuje dále střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021, sněmovní tisk 288, rozpočtovému výboru a (II.)zmocňuje zpravodajku, abych vás seznámila s návrhem tohoto usnesení.
ps2017-020-02-001-001.u4.p23.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce tohoto tisku paní poslankyni Miloslavě Vostré a otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s2 Kromě řádně přihlášených v pořadí mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Miroslava Kalouska, Tomia Okamuru, Petra Fialu a pana poslance Ferjenčíka, který je pověřen podle jednacího řádu přednést stanovisko klubu.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s3 Takže to jsou přihlášení.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s4 První tedy v rozpravě pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s5 Dále vidím přihlášku pana kolegy Bělobrádka.
ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s2 Dobré ráno, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s3 Dovolte i mně, abych popřál jmenovitě panu prezidentovi krásné Vánoce a šťastný Nový rok, když tak obšťastnil individuální pozorností.
ps2017-020-02-001-001.u6.p2.s1 A dovolte, abych přednesl stanovisko poslaneckého klubu TOP 09 k návrhu zákona o státním rozpočtu.
ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s1 Odpovědné rozpočtování nespočívá pouze ve splnění úlohy, jak mi to vyjde příští rok.
ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s2 Odpovědné rozpočtování spočívá zejména v nastavování trendů, aby rozpočet vycházel i v dobách méně příznivých, i v dobách, kdy nebude docházet k tak pozitivnímu hospodářskému růstu, k jakému dochází posledních pět let.
ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s3 Logicky bychom tedy v odpovědně sestaveném rozpočtu měli nalézt průměty změn rozpočtové legislativy, které vedou za a) ke snižování mandatorních, tedy ze zákona povinných výdajů, ke snižování kvazimandatorních výdajů, to jsou dlouhodobé závazky, zejména ve smlouvách služebního a pracovněprávního charakteru, a měli bychom tam také nalézt, tady se hlásím ke slovům pana prezidenta, postupný nárůst poměru investičních výdajů k celkovým výdajům.

Text viewDownload CoNNL-U