ps2017-020-02-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2017-020-02-001-001.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 / sněmovní tisk 287 / - prvé čtení ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s1
Požádám , aby u stolku zpravodajů zaujaly svá místa paní ministryně financí Alena Schillerová a zpravodajka pro první čtení zákona o státním rozpočtu paní poslankyně Miloslava Vostrá . ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s2
Připomínám , že s přednostním právem se přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek jako první . ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s3
A v rozpravě tedy ještě bych upozornil vystupující : pan místopředseda Okamura a místopředseda Fiala . ps2017-020-02-001-001.u1.p2.s4
Podle tohoto pořadí budeme tedy postupovat , až zahájíme rozpravu . ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s1
Z pověření vlády zákon o státním rozpočtu , sněmovní tisk číslo 287 , uvede ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s2
Ještě než se ujme slova - předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím číslo 17 předložený návrh zákona přikázal k projednání rozpočtovému výboru . ps2017-020-02-001-001.u1.p3.s3
Rozpočtový výbor předložil usnesení , které bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 287 / 1 . ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s1
Nyní tedy požádám paní ministryni o její úvodní slovo . ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s2
Já doufám , že tady bude patřičný klid na vystoupení paní ministryně . ps2017-020-02-001-001.u1.p4.s3
Prosím , paní ministryně , máte slovo . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové (ministryně se odmlčela a chvíli čekala, až se sníží hluk v sále) , předstupuji před vás jako ministryně financí se zákonem , který ztělesňuje fiskální politiku této vlády nejen na rok 2019 , ale díky dlouhodobému působení opatření v něm zakomponovaných také na roky další . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s3
Vláda si je plně vědoma toho , že udržení a intenzita růstu , dalšího růstu naší ekonomiky závisí nejen na vnějších faktorech , ale také na faktorech vnitřních . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s4
Na domácím poli to znamená přiměřenou hospodářskou politiku , která respektuje pozici našeho hospodářství v ekonomickém cyklu . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s5
Letošní jednání o rozpočtu v rámci vlády byla kultivovaná , věcná , bez zbytečných mediálních přestřelek . ps2017-020-02-001-001.u2.p1.s6
Výsledkem je , domnívám se , dobrý návrh státního rozpočtu , který naší zemi přináší rekordní investice na potřebné projekty a více peněz na důchody , do školství a do dalších oblastí , kde se nám to v budoucnu vrátí . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s1
Než přistoupím k jednotlivým prioritám návrhu státního rozpočtu , dovolím si zdůraznit , že jeho návrh byl sestaven v plném souladu s fiskálním pravidlem zohledňujícím střednědobý rozpočtový cíl vyplývající z evropské legislativy , podle kterého by úroveň strukturálního salda , tedy salda očištěného o vliv ekonomického cyklu , neměla činit méně než minus 1 % HDP . Strukturální saldo v České republice přitom dosahuje přebytku plus 1 , 1 % HDP . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s2
Saldo veřejných financí dosáhne v roce 2018 přebytku plus 1 , 6 % HDP . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s3
Pro rok 2019 pak predikujeme přebytek 1 % HDP . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s4
Tento stav řadí Českou republiku mezi tři země v Evropské unii s nejvyššími přebytky veřejných financí . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s5
Adekvátně se bude vyvíjet i zadlužení veřejných financí . ps2017-020-02-001-001.u2.p2.s6
V letošním roce očekáváme výši zadlužení na 33 % HDP , přičemž příští rok by měla klesnout pod 32 % HDP . ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s1
Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje makroekonomické prognózy a názory domácích i mezinárodních institucí . ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s2
Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami mohu jednoznačně konstatovat , že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2019 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názorů všech těchto pracovišť a institucí . ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s3
Dovolím si připomenout , že v souvislosti se zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti č . 23 / 2017 byl makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu poprvé také zhodnocen výborem pro rozpočtové prognózy , který je složen z nezávislých makroekonomických odborníků a který makroekonomickou prognózu Ministerstva financí ohodnotil jako realistickou . ps2017-020-02-001-001.u2.p3.s4
Tolik k makroekonomickému rámci , do kterého byly přípravy státního rozpočtu zasazeny . ps2017-020-02-001-001.u2.p4.s1
Základní údaje zákona o státním rozpočtu na rok 2019 jsou předkládány v této podobě : příjmy státního rozpočtu 1465 , 3 mld . korun , výdaje státního rozpočtu 1505 , 3 mld . korun , deficit státního rozpočtu na rok 2019 je plánován ve výši 40 mld . , což je o 10 mld . korun méně , než představuje deficit plánovaný v návrhu státního rozpočtu na letošní rok . ps2017-020-02-001-001.u2.p4.s2
Dovolím si zdůraznit , že 40 mld . prezentuje 0 , 7 % HDP . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s1
Nyní bych ráda zmínila zásadní vlivy , které jsou zahrnuty do příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 2019 v porovnání s rokem 2018 . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s2
Příjmy státního rozpočtu na rok 2019 jsou oproti roku 2018 zvýšeny celkem o 150 , 8 mld . korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s3
Daňové příjmy státního rozpočtu na rok 2019 byly zvýšeny o 47 mld . korun na celkových 769 mld . , příjmy z pojistného na sociální zabezpečení byly zvýšeny o téměř 60 mld . korun na celkových 556 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s4
Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou rozpočtovány v celkové výši 94 mld . korun , což v porovnání s letošním rokem představuje zvýšení o téměř 23 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s5
V rámci přijatých transferů se pro rok 2019 počítá i s příjmy ze zvláštních účtů Ministerstva financí , bývalý Fond národního majetku , ve výši 18 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p5.s6
V kapitole Operace státních finančních aktiv jsou nově rozpočtovány příjmy z dividend společnosti Letiště Praha ve výši 3 mld . korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s1
Výdaje státního rozpočtu jsou oproti roku 2018 zvýšeny celkem o 140 , 8 mld . , přičemž zvýšení výdajů bez vlivu prostředků z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů činí 118 , 1 mld . korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s2
Finanční prostředky budou v roce 2019 použity především na posílení těchto výdajových oblastí státního rozpočtu : zvýšení průměrného starobního důchodu o více než 900 korun od 1 . ledna 2019 . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s3
Pro důchodce starší 85 let je schváleno zvýšení procentní výměry důchodu o dalších 1 000 korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s4
Průměrný starobní důchod tak po zvýšení bude činit 13 286 korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s5
Meziročně výdaje na důchody rostou o rekordních 38 mld . na úroveň bezmála 473 mld . korun . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s6
Celkové kapitálové výdaje jsou pro rok 2019 rozpočtovány ve výši 122 mld . , což je o 31 , 9 mld . korun více než v roce 2018 . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s7
K meziročnímu nárůstu dochází u kapitálových výdajů , které jsou kryty příjmy z rozpočtu EU , a to o více než 10 mld . , a u českých kapitálových výdajů je nárůst o bezmála 22 mld . na úroveň téměř 80 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s8
Právě zvyšování státního podílu výdajů na investice je jedním z cílů současné vlády , čímž navazuje na trend , kdy od roku 2014 soustavně navyšuje kapitálové výdaje z národních zdrojů . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s9
Celkové výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury jsou rozpočtovány ve výši 84 mld . , to je meziroční navýšení o téměř 15 mld . Národní výdajový rámec fondu činí téměř 66 mld . , to je meziroční navýšení o 11 , 7 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p6.s10
Výdaje na výzkum , vývoj a inovace jsou zahrnuty do rozpočtu v celkovém objemu , který přesahuje 42 mld . korun , což proti roku 2018 představuje zvýšení výdajů o 1 , 5 mld . ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s1
Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2019 rozpočtovány v objemu 210 mld . , což představuje zvýšení o více než 23 mld . proti roku 2018 . ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s2
Co se týče navýšení platů , ráda bych zdůraznila , že plníme závazek navýšení platů pedagogů o 15 % , dále nepedagogům navyšujeme o 10 % , a co je velmi zásadní , tak se podařilo dosáhnout toho , že nenavyšujeme plošně , to znamená , nepokračujeme v rozevírání nůžek , tak jak tomu bylo v minulosti , ale je skutečně přidáváno státním zaměstnancům podle toho , jaké výše průměrného platu dosahují . ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s3
Takže když vyberu pár položek , nejvíce bude přidáváno civilním zaměstnancům na státním zastupitelství , v průměru asi o 15 , 9 % , civilním zaměstnancům na soudech , pracovníkům v kultuře , úřadům práce , České správě sociálního zabezpečení . ps2017-020-02-001-001.u2.p7.s4
V průměru ostatním zaměstnancům bude navyšováno asi o 7 , 4 % , tomu zbytku , ale navyšuje se diferencovaně . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s1
Rozpočet současně řeší problém s vysokým počtem neobsazených míst ve státní správě . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s2
I na tato místa totiž rezorty dlouhodobě historicky dostávaly peníze na platy , které se ale potom používaly na tzv . fond odměn . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s3
S touto situací jsme se vypořádali tak , že u úřadů , kde byl na konci prvního čtvrtletí 2018 počet neobsazených míst vyšší než 3 % , se do státního rozpočtu 2019 promítlo odebrání výdajů na platy pro tato neobsazená místa , a pokud bylo neobsazených míst více než 5 % , tak se tato místa škrtla . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s4
Díky tomu došlo k redukci asi 1 300 funkčních míst , takzvaných mrtvých duší , jak je známo , a došlo k celkové úspoře tím , že se peníze vlastně budou na ta další místa , která zůstala v rámci do 3 % , přidělovat až po obsazení těch místa , tak k celkové úspoře 3 , 6 mld . , což samozřejmě obsahuje i ta škrtnutá místa . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s5
A stejný postup byl proveden i u zaměstnanců placených z prostředků EU a finančních mechanismů , což znamená snížení o dalších 160 míst . ps2017-020-02-001-001.u2.p8.s6
Mohu vás ubezpečit , že to je první krok , že i nadále budu vyzývat své vládní kolegy a budeme na úrovni vlády hledat další úspory ve stávajících kapacitách na svých úřadech . ps2017-020-02-001-001.u2.p9.s1
Vážené dámy , vážení pánové , státní rozpočet je nazýván zákonem roku a já jsem přesvědčena , že předkládaný materiál tomuto přívlastku v plném rozsahu dostojí . ps2017-020-02-001-001.u2.p9.s2
Při respektování závazných parametrů fiskálního pravidla s výsledky řadícími Českou republiku mezi evropskou špičku rekordně zvyšujeme životní úroveň seniorů , rekordně investujeme , zvyšujeme výdaje na sport , na vědu a výzkum , aktivně řídíme platovou politiku státu , valorizujeme samosprávám příspěvek na výkon státní správy a v neposlední řadě posilujeme obranyschopnost a bezpečnost naší země . ps2017-020-02-001-001.u2.p10.s1
Dovolte mi , dámy a pánové , abych vám poděkovala za pozornost a požádala tímto Poslaneckou sněmovnu o podporu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2019 . ps2017-020-02-001-001.u2.p10.s2
Děkuji vám . ps2017-020-02-001-001.u3.p1.s1
Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové za její vystoupení a požádám zpravodajku tohoto tisku , předsedkyni rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou , aby přednesla svou zpravodajskou zprávu . ps2017-020-02-001-001.u3.p1.s2
Prosím , paní předsedkyně , máte slovo . ps2017-020-02-001-001.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , členky a členové vlády , kolegyně , kolegové , návrhem rozpočtu se zabýval , jak už bylo řečeno , rozpočtový výbor , který na svém jednání na 13 . schůzi dne 10 . října přijal návrh usnesení , se kterým vás nyní seznámím . ps2017-020-02-001-001.u4.p2.s1
Usnesení rozpočtového výboru z 13 . schůze ze dne 10 . října 2018 k prvému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 - sněmovní tisk 287 . ps2017-020-02-001-001.u4.p2.s2
Po úvodním slově ministryně financí , zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor ps2017-020-02-001-001.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 v prvém čtení přijala následující usnesení : " Poslanecká sněmovna ps2017-020-02-001-001.u4.p4.s1
I . schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 podle sněmovního tisku 287 , kterými jsou : ps2017-020-02-001-001.u4.p5.s1
A . Výše příjmů stanovená částkou 1 465 359 071 851 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p6.s1
výše výdajů stanovená částkou 1 505 359 071 851 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p7.s1
rozdíl mezi příjmy a výdaji , tedy saldo , stanovený částkou minus 40 000 000 000 Kč . ps2017-020-02-001-001.u4.p8.s1
B . Způsob vypořádání salda těmito financujícími položkami ps2017-020-02-001-001.u4.p9.s1
a ) zvýšením stavu státních dluhopisů do výše 43 873 390 336 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p10.s1
b ) zvýšením stavu přijatých dlouhodobých úvěrů do výše 80 736 000 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p11.s1
c ) změnou stavu na účtech státních finančních aktiv , a to zvýšením o 3 954 126 336 Kč . ps2017-020-02-001-001.u4.p12.s1
C . Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů , s výjimkou hlavního města Prahy , a to příspěvky v celkové výši 1 317 332 700 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p13.s1
D . Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí , s výjimkou hlavního města Prahy , v úhrnech po jednotlivých krajích , a to příspěvky v celkové výši 9 438 270 400 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p14.s1
E . Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy , a to příspěvek v celkové výši 1 075 508 600 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p15.s1
F . Zmocnění ministryni financí v § 2 odst . 1 , 2 včetně možnosti změnit výši celkových příjmů , celkových výdajů a dalších ukazatelů zde uvedeným postupem a v daném rozsahu , zmocnění Ministerstvu financí postupovat při stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze a zmocnění krajským úřadům postupovat pro přerozdělování výše příspěvku na výkon státní správy v průběhu kalendářního roku podle § 1 odst . 10 . ps2017-020-02-001-001.u4.p16.s1
II . bere na vědomí , že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2019 ps2017-020-02-001-001.u4.p17.s1
a ) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie , a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 92 213 119 805 Kč a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 43 600 000 000 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p18.s1
b ) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní garanční a pojišťovací společnosti , a . s . , ve výši 188 000 000 000 Kč , ps2017-020-02-001-001.u4.p19.s1
c ) obsahuje dotace vyjmenovaným kapitolám státního rozpočtu s označením jejich příjemců a uvedením jejich výše , které nepodléhají režimu podle rozpočtových pravidel - § 12 , příloha č . 9 vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019 ; ps2017-020-02-001-001.u4.p20.s1
III . přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2019 takto . " ps2017-020-02-001-001.u4.p21.s1
A pokud dovolíte a nebude námitek , tak to přikázání jednotlivým výborům podle jednotlivých kapitol bych teď nečetla , protože je to dlouhé a máte to všichni písemně . ps2017-020-02-001-001.u4.p21.s2
Pokud samozřejmě bude námitka , tak přečtu celé znění tohoto návrhu usnesení , který projednal rozpočtový výbor . ps2017-020-02-001-001.u4.p22.s1
Když přeskočím na tu část přikazovací , tak samozřejmě je tam : IV . přikazuje dále střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020 a 2021 , sněmovní tisk 288 , rozpočtovému výboru a (II.) zmocňuje zpravodajku , abych vás seznámila s návrhem tohoto usnesení . ps2017-020-02-001-001.u4.p23.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce tohoto tisku paní poslankyni Miloslavě Vostré a otevírám obecnou rozpravu . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s2
Kromě řádně přihlášených v pořadí mám s přednostním právem přihlášeného pana poslance Miroslava Kalouska , Tomia Okamuru , Petra Fialu a pana poslance Ferjenčíka , který je pověřen podle jednacího řádu přednést stanovisko klubu . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s3
Takže to jsou přihlášení . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s4
První tedy v rozpravě pan poslanec Miroslav Kalousek . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s5
Dále vidím přihlášku pana kolegy Bělobrádka . ps2017-020-02-001-001.u5.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s2
Dobré ráno , vážení členové vlády , vážené poslankyně , vážení poslanci . ps2017-020-02-001-001.u6.p1.s3
Dovolte i mně , abych popřál jmenovitě panu prezidentovi krásné Vánoce a šťastný Nový rok , když už mě tak obšťastnil individuální pozorností . ps2017-020-02-001-001.u6.p2.s1
A dovolte , abych přednesl stanovisko poslaneckého klubu TOP 09 k návrhu zákona o státním rozpočtu . ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s1
Odpovědné rozpočtování nespočívá pouze ve splnění úlohy , jak mi to vyjde příští rok . ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s2
Odpovědné rozpočtování spočívá zejména v nastavování trendů , aby rozpočet vycházel i v dobách méně příznivých , i v dobách , kdy nebude docházet k tak pozitivnímu hospodářskému růstu , k jakému dochází posledních pět let . ps2017-020-02-001-001.u6.p3.s3
Logicky bychom tedy v odpovědně sestaveném rozpočtu měli nalézt průměty změn rozpočtové legislativy , které vedou za a ) ke snižování mandatorních , tedy ze zákona povinných výdajů , ke snižování kvazimandatorních výdajů , to jsou dlouhodobé závazky , zejména ve smlouvách služebního a pracovněprávního charakteru , a měli bychom tam také nalézt , tady se hlásím ke slovům pana prezidenta , postupný nárůst poměru investičních výdajů k celkovým výdajům .