|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-23 ps2017-020-01-003-022 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

22. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/ - prvé čtení

Date2018-10-23
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/022
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020012.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 690 • previousnext

ps2017-020-01-003-022.u1.p1.s1 22.
ps2017-020-01-003-022.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony /sněmovní tisk 206/ - prvé čtení
ps2017-020-01-003-022.u1.p2.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa paní ministryně financí Alena Schillerová a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Dolejš.
ps2017-020-01-003-022.u1.p2.s2 Myslím si, že oba jsou připraveni, a mohu tedy požádat paní ministryni financí Alenu Schillerovou, která uvedený návrh z pověření vlády uvede.
ps2017-020-01-003-022.u1.p2.s3 Prosím, paní ministryně, máte slovo.
ps2017-020-01-003-022.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-020-01-003-022.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych stručně uvedla návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony.
ps2017-020-01-003-022.u2.p2.s1 Všechny novely daňových zákonů, jak se stalo tradicí, tak i pro rok 2019 byly spojeny do takzvaného balíčku.
ps2017-020-01-003-022.u2.p2.s2 Výjimkou je novela zákona o evidenci tržeb a související novela o DPH, které byly předloženy samostatně.
ps2017-020-01-003-022.u2.p2.s3 Zařazením těchto změn do jednoho právního předpisu se pro daňové subjekty zvyšuje přehlednost, neboť jsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale tyto jsou obsaženy v jednom návrhu.
ps2017-020-01-003-022.u2.p3.s1 Hlavním důvodem předložení a provedení změn daňových zákonů je především provedení změn v zákonu od 1. ledna 2019, a to z důvodů implementačních změn a potom následně provedení nezbytných dílčích změn, kdy se reaguje zejména na požadavky praxe, případně se odstraňují nejasnosti.
ps2017-020-01-003-022.u2.p4.s1 Balíček obsahuje soubor novel deseti právních předpisů, devět daňových zákonů a související novelu zákona insolvenčního.
ps2017-020-01-003-022.u2.p5.s1 Kdybych podrobněji měla popsat obsah jednotlivých novel, co se týče novely zákona o dani z příjmů, tak mezi nejvýznamnější věcné změny lze uvést implementaci evropských směrnic, takzvaný ATAD, který se týká především omezení uznatelnosti nadměrných výpůjčních výdajů, kdy je možné uplatnit v základu daně výpůjční výdaje pouze do výše 80 mil. korun nebo 30 % daňové EBITDA, pak se zde řeší neuznatelné výpůjční výdaje, které lze převést do dalších zdaňovacích období.
ps2017-020-01-003-022.u2.p6.s1 Dalším principem této novely je zdanění při přemístění majetku beze změny vlastnictví neboli takzvaná exit tax, zdanění při přemístění, účetní přeřazení majetku do stálé provozovny nebo ústředí v zahraničí nebo změně daňového rezidentství, pokud Česká republika v důsledku toho ztratí právo zdanit příjem z budoucího prodeje tohoto majetku, čili jsou to všechno věci, které se týkají boje s daňovými úniky.
ps2017-020-01-003-022.u2.p7.s1 Dále se zde řeší zdanění ovládané zahraniční společností, kdy ovládaná zahraniční společnost... více než 50% podíl český daňový rezident a nevykonává podstatnou hospodářskou činnost, to znamená takzvané prázdné schránky.
ps2017-020-01-003-022.u2.p7.s2 Příjmy těchto společností se přičítají ovládající společnosti v České republice.
ps2017-020-01-003-022.u2.p8.s1 Další z okruhů důležitých změn jsou důsledky rozdílné právní kvalifikace neboli takzvané hybridní nesoulady, kdy se řeší odlišně právní kvalifikace jedné právní skutečnosti v různých státech.
ps2017-020-01-003-022.u2.p8.s2 Zabraňuje například tomu, aby určitá transakce byla v jednom státě osvobozena od daně, zatímco ve druhém byla uznatelným výdajem, například jeden stát ji kvalifikuje jako dividendu a druhý jako platbu úroku.
ps2017-020-01-003-022.u2.p9.s1 Další úpravy souvisejí s úpravou IFRS, kdy je nutná novela v důsledku změny oceňování cenných papírů a oznamovací povinnost příjmů plynoucích daňovým rezidentům do zahraničí.
ps2017-020-01-003-022.u2.p10.s1 Další novelou zákona, která tvoří součást daňového balíčku, je novela zákona o dani z hazardních her, kdy jsou především řešena témata jako změna způsobu, jakým se v základu daně zohledňují vrácené vklady a daňové řešení problematiky garantovaných turnajů.
ps2017-020-01-003-022.u2.p10.s2 Současně se upouští od zpřísněné informační povinnosti obecních úřadů poskytovat informace správci daně bezodkladně a ponechání pouze obecné úpravy poskytnout informace na vyžádání.
ps2017-020-01-003-022.u2.p11.s1 Poměrně technická je i novela zákona o dani z přidané hodnoty, kde mezi nejvýznamnější změny patří implementace evropských směrnic, takzvané poukazy neboli vouchery a e-commerce, stanovení podrobnějších pravidel pro výpočet nároku na odpočet daně v částečné výši, úprava pojmu úplata, ekonomická činnost, stanovení základu daně při platbě virtuální měnou, například bitcoinem, rozšíření možnosti uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce a úprava institutu opravy výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení, kdy se stávající úprava v § 44 nahrazuje novými ustanoveními, paragrafem 46 a následujícími, která v návaznosti na judikaturu Soudního dvora Evropské unie rozšiřuje tituly, na základě kterých může být základ daně opraven.
ps2017-020-01-003-022.u2.p11.s2 Dále se zde řeší úprava osvobození od daně při dání lidské krve a jejích složek a úprava pokut v souvislosti s kontrolním hlášením.
ps2017-020-01-003-022.u2.p12.s1 Zmíněná novela insolvenčního zákona řeší potvrzení zapodstatovosti pohledávky státu z titulu opravy výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení, kde se srovnává vlastně § 44 zákona o dani z přidané hodnoty.
ps2017-020-01-003-022.u2.p13.s1 Velice bych chtěla upoutat vaši pozornost na novelu zákona o spotřebních daních, kde kromě úpravy ustanovení upravujících tabákové nálepky je především důležité zdanění zahřívaných tabákových výrobků, které nejsou harmonizovány v rámci Evropské unie.
ps2017-020-01-003-022.u2.p13.s2 Vychází se z úpravy spotřební daně z tabákových výrobků, sazba je stanovena ve výši sazby daně z tabáku ke kouření, což odpovídá částce 2,236 na gram, a základ daně je stanoven podle hmotnosti tabáku obsaženého ve výrobku v gramech.
ps2017-020-01-003-022.u2.p14.s1 V rámci zákona o spotřební dani dochází také k úpravě kódu kombinované nomenklatury v návaznosti na prováděcí rozhodnutí.
ps2017-020-01-003-022.u2.p15.s1 Další úpravy zákonů, které jsou v daňovém balíčku zařazeny, jsou spíše kosmetického charakteru, jako je dílčí změna novely zákona celního, daňového řádu, kde dochází v návaznosti na evropskou legislativu k explicitnímu doplnění mezi základní zásady správy daní takzvaný zákaz zneužití práva, novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, která obsahuje úpravy implementace DAC 2 a DAC 4, a související mezinárodní dohody v návaznosti na OECD provedené hodnocení implementace.
ps2017-020-01-003-022.u2.p16.s1 Novela zákona o Finanční správě, která obsahuje speciální pravidla pro Finanční správu ve vztahu k zákonu o státní službě, především centralizaci vydávání služebních předpisů, služební průkaz.
ps2017-020-01-003-022.u2.p17.s1 Dále potom drobná technická novela zákona o Celní správě, která přináší rozšíření možností použití krycích dokladů celníkem v případě, kdy zjištění jeho totožnosti v oblasti působnosti hazardních her nebo evidence tržeb vede ke zmaření tohoto výkonu.
ps2017-020-01-003-022.u2.p18.s1 To bylo stručné shrnutí daňového balíčku na rok 2019.
ps2017-020-01-003-022.u2.p18.s2 Děkuji vám.
ps2017-020-01-003-022.u3.p1.s1 Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové a žádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Jiřího Dolejše, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2017-020-01-003-022.u3.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-020-01-003-022.u4.p1.s1 Ano.
ps2017-020-01-003-022.u4.p1.s2 Nehodlám být příliš obšírný, protože tento tisk tady v parlamentu leží skoro půl roku.
ps2017-020-01-003-022.u4.p1.s3 Doufejme, že dnes to úspěšně zvládneme a projdeme prvním čtením.
ps2017-020-01-003-022.u4.p1.s4 Jenom si neodpustím poznámku, že ten daňový balíček, který se skládá vlastně ze dvou tisků, že tento svým způsobem možná politicky snazší tisk tak trošku trpěl tím, že byl za tiskem 205, který takové oblíbené věci, jako elektronická evidence tržeb, a z toho trochu i vyplývá jistý, řekněme, časový stres, byť dneska to, doufám, zvládneme, pokud jde o účinnosti tohoto zákona, protože ona to sice je technická novela a implementační novela, ale je tam celá řada věcí, které zkrátka ne všechny jdou seřadit k 1. 1. 2019, a pokud se dopustí nově navolený Senát jisté tvořivosti, tak samozřejmě ten legislativní proces se může, pravda, protáhnout, takže se možná ve druhém čtení budeme ještě muset zamyslet nad účinnostmi.
ps2017-020-01-003-022.u4.p2.s1 Jinak pokud jde o klíčovou implementační část, tak tam bych jenom chtěl zdůraznit, že ten komplex opatření, který se týká především boje proti agresivnímu daňovému plánování, je opravdu velmi důležitý a že termín implementace svůj význam stihnout, byť se za drobné překročení termínů hlava netrhá, a že také pokud jde o charakter implementace, tak míra striktnosti naší české právní reakce je samozřejmě na nás.
ps2017-020-01-003-022.u4.p2.s2 Čili to je jedna z poznámek.
ps2017-020-01-003-022.u4.p3.s1 Druhá z poznámek je, že samozřejmě DPH, pokud jde o sazby, je v tom dalším tisku, ale i zde zdánlivě technické kroky mohou přinést některé praktické dopady.
ps2017-020-01-003-022.u4.p3.s2 Mám na mysli například otázku pokutování v oblasti kontrolních hlášení.
ps2017-020-01-003-022.u4.p4.s1 Co je ale možná zejména hodno pozornosti a co bude muset se třeba nějakým způsobem dořešit, je uplatnění daně z přidané hodnoty na veřejnoprávní média, která tím, že poskytují trošku atypickou službu, ne běžně obchodovatelnou, tak se vymykají z režimu úlev, a pochopitelně že to nějaký konkrétní dopad na fungování veřejnoprávních médií.
ps2017-020-01-003-022.u4.p5.s1 Pokud jde o celý komplex racionalizace daňové správy, finanční úřad, daňový řád atd., tak tam bych podtrhl jednu také implementační věc, a to je, že jsme se konečně dopracovali k přijetí směrnice, což je záležitost mezinárodní výměny informací, nesmírně důležitá věc.
ps2017-020-01-003-022.u4.p5.s2 To bych také rád lehce doplnil k tomu, co zde tady zaznělo.
ps2017-020-01-003-022.u4.p5.s3 A pokud jde o spotřební daň, tam právě mohou být některé problémy s lhůtami z hlediska legisvakance, atd., protože tam je záležitost, řekněme, i úprava nálepek, a ten režim u speciálního vyhřívaného tabáku je také dobré v klidu zvládnout, ale pak si to samozřejmě vyžádá některé dopady na účinnost zákona.
ps2017-020-01-003-022.u4.p5.s4 Takže nás zřejmě ve druhém čtení tyto věci domyslet čeká, protože marná sláva, uteklo nám poměrně dost času tím, že jsme vlastně čekali na čekačce, proběhne tisk 205.
ps2017-020-01-003-022.u4.p6.s1 Myslím, že jako doplnění úvodního slova to bohatě stačí.
ps2017-020-01-003-022.u4.p6.s2 A pochopitelně avizuji, to, co vlastně máte, pane řídící, určitě v podkladech, a to že není zatím jiných návrhů na projednání než garanční výbor, a to je výbor rozpočtový.
ps2017-020-01-003-022.u4.p6.s3 Děkuji.
ps2017-020-01-003-022.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášenou nejdříve paní poslankyni Věru Kovářovou, potom paní poslankyni Mračkovou a poslance Ferjenčíka.
ps2017-020-01-003-022.u5.p1.s2 První v rozpravě vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2017-020-01-003-022.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-020-01-003-022.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-01-003-022.u6.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych zareagovala na sněmovní tisk 206, tedy na tzv. daňový balíček, jménem klubu Starostů a nezávislých.
ps2017-020-01-003-022.u6.p2.s1 Novela reaguje na vývoj evropské harmonizace ve věci nahlížení na problematiku tzv. úplaty a na judikaturu Soudního dvora Evropské unie.
ps2017-020-01-003-022.u6.p2.s2 Nerozporujeme návrh novely obecně jako takový, protože víme, že jde o novelu harmonizační.
ps2017-020-01-003-022.u6.p2.s3 Co nás však vede k určitým pochybnostem, je to, že dochází právě k úpravě definice pojmu tzv. dotace k ceně, která je dle stávající úpravy považována za dotaci k výsledku hospodaření, a tudíž není zatížena DPH.
ps2017-020-01-003-022.u6.p2.s4 Tato však bude právě na základě změny definice pojmu dotace k ceně započtena do základu daně z přidané hodnoty, a tudíž bude podléhat zdanění.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s1 Co nás zaráží, je následující.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s2 V důvodové zprávě se uvádí, že se nepředpokládají výrazné fiskální dopady do veřejných rozpočtů.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s3 Toto zhodnocení fiskálních dopadů považujeme za zcela vágní a nedostatečné.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s4 Například objednavatelé dopravy, tedy kraje a obce a města, odhadují dopady ve výši 6 miliard korun a to není dopad nevýrazný.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s5 V důvodové zprávě zcela chybí údaje o subjektech, na které se tato úprava bude vztahovat a na které bude mít dopad.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s6 Otázkou zůstává, zda se bude například týkat sociálních služeb, zda bude mít dopad i na příspěvkové organizace obcí a krajů.
ps2017-020-01-003-022.u6.p3.s7 Jen připomínám, že definice dotace k ceně zahrnuje veškeré příspěvky a dotace ze zdrojů veřejných prostředků, tj. může jít například o prostředky poskytované ze státního rozpočtu, z rozpočtu územních samosprávných celků, státních fondů, z grantů přidělených podle zvláštního zákona atd.
ps2017-020-01-003-022.u6.p4.s1 Znovu tedy opakuji, nezpochybňujeme tuto novelu jako takovou, ale zpochybňujeme a hlásíme se k tomu, aby bylo přesněji vymezeno, jakým způsobem tato novela v této oblasti zasáhne fiskálně do rozpočtů krajů a obcí, a dále zpochybňujeme to, že v důvodové zprávě zcela chybí vymezení subjektů, kterých se tato úprava bude týkat.
ps2017-020-01-003-022.u6.p4.s2 Toto považujeme za zcela zásadní nedostatek tohoto návrhu, i když vím, že právě v oné důvodové zprávě se říká, že bude v předstihu zpracována nová metodika Generálního finančního ředitelství, která rovněž umožní na změnu vhodně plátcům reagovat.
ps2017-020-01-003-022.u6.p4.s3 Myslím si, že takovouto informaci bychom v důvodové zprávě měli mít i my jako poslanci, abychom se správně mohli rozhodnout.
ps2017-020-01-003-022.u6.p5.s1 Výše uvedené důvody, které jsem zmínila, nás vedly k tomu, že jsme vyzvali již několikrát na tiskové konferenci, aby Ministerstvo financí doplnilo uvedené informace, případně doplnilo způsob kompenzací postiženým, v uvozovkách, subjektům, protože ony subjekty odhadují, že by tyto dopady dokonce mohly být za rok ve výši 30 miliard korun.
ps2017-020-01-003-022.u6.p5.s2 To jsou důvody, které nás vedou k tomu, že navrhujeme vrácení tohoto návrhu zákona navrhovateli k dopracování.
ps2017-020-01-003-022.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-01-003-022.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyně Věře Kovářové.
ps2017-020-01-003-022.u7.p1.s2 Vyvolala jednu faktickou poznámku pana kolegy Baxy.
ps2017-020-01-003-022.u7.p1.s3 Kolegyně Mračková ještě posečká, ale jenom dvě minutky.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, milé dámy, vážení pánové, bych chtěl jenom krátce doplnit tu informaci, kterou tady říkala paní poslankyně Kovářová, která se týká možných konkrétních dopadů této chystané novely, tak jak o diskutoval Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s3 My v tuto chvíli důrazně za město Plzeň máme odhadnuto, že dopady této novely by činily řádově 210 250 milionů korun, což v případě našeho města, které daňové výnosy okolo 4 miliard korun, celkový rozpočet okolo 6 miliard, by bylo opravdu velmi závažné.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s4 pevně věřím, a zdá se, že další vystupující v diskusi snad přinese nějakou příznivou zprávu, že toto bude ještě dál řešeno, protože si myslím, že v tom celkovém balíku, který tato novela zahrnuje, by se toto mělo vyčlenit zcela samostatně a řešit nějakou jinou cestou.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s5 Takže věřím, že další příspěvek přinese příznivou zprávu.
ps2017-020-01-003-022.u8.p1.s6 Děkuji.
ps2017-020-01-003-022.u9.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-020-01-003-022.u9.p1.s2 A nyní paní poslankyně Jana Mračková.
ps2017-020-01-003-022.u9.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-020-01-003-022.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-020-01-003-022.u10.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych i se vyjádřila k projednávání sněmovního tisku 206 a především k tomu, co tady teď říkali dva předřečníci, jak paní poslankyně Kovářová, tak pan poslanec Baxa z hlediska dotace k ceně.
ps2017-020-01-003-022.u10.p2.s1 Kraje jsou oficiálním připomínkovým místem a na jednání rady Asociace krajů jsme se tímto sněmovním tiskem také zabývali a to, co tady již bylo řečeno, tak samozřejmě tento sněmovní tisk by opravdu měl dopad do veřejných rozpočtů.
ps2017-020-01-003-022.u10.p2.s2 Bohužel města, obce a kraje nejsou v současné chvíli na tento krok připraveny a dopady toho zákona by byly velmi negativní.
ps2017-020-01-003-022.u10.p2.s3 Již to tady zaznělo.
ps2017-020-01-003-022.u10.p2.s4 Mělo by to dopady do veřejných rozpočtů zajišťujících služby občanům, jako je například dopravní obslužnost, příspěvkové organizace, dávání dotací atd.
ps2017-020-01-003-022.u10.p3.s1 Z druhé strany tady musím zdůraznit, a to tady zaznělo také od paní poslankyně Kovářové, že velmi chápeme, že paní ministryně musí samozřejmě zde respektovat a předkládat tento návrh z důvodu, aby ho měla v souladu s judikaturou Evropského soudního dvora.
ps2017-020-01-003-022.u10.p3.s2 My, Asociace krajů a Svaz měst a obcí, jsme se před několika týdny, protože tento sněmovní tisk byl na programu na minulé, předminulé schůzi, ale bohužel se nedostal na program jednání Poslanecké sněmovny, tak jsme se s paní ministryní financí k této věci sešli, projednali jsme všechny věci a především jsme si vysvětlili, že samozřejmě ta účinnost může být od roku 2021.
ps2017-020-01-003-022.u10.p3.s3 Takže původně paní ministryně zde chtěla předložit návrh a možná ještě o tom bude uvažovat, si myslím, že ne, že by mohla ta účinnost být posunuta o dva roky.
ps2017-020-01-003-022.u10.p4.s1 Ale jsem velmi ráda, že nakonec jsme došli při tom jednání se Svazem měst a obcí a s Asociací krajů k tomu, že by se v tuto chvíli toto ustanovení z tohoto návrhu zákona vypustilo.
ps2017-020-01-003-022.u10.p4.s2 V současné chvíli mám připravený pozměňovací návrh, který je již v systému teď zaveden.
ps2017-020-01-003-022.u10.p4.s3 Paní ministryně financí se jistě ještě dnes vyjádří, jestli tento pozměňovací návrh pak ve třetím čtení podpoří.
ps2017-020-01-003-022.u10.p4.s4 V systému ten pozměňovací návrh je.
ps2017-020-01-003-022.u10.p4.s5 A do doby, než bude vyjasnění všech věcí, a především než dostanou města, obce, kraje metodiku, kuchařku, jakým způsobem tuto situaci řešit, i především z hlediska toho, aby to v budoucnosti, ty daňové dopady ve městech, obcích a krajích nemělo.
ps2017-020-01-003-022.u10.p5.s1 V tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než především poděkovat paní ministryni financí za ten velmi vstřícný přístup k dané věci.
ps2017-020-01-003-022.u10.p5.s2 A chtěla bych poděkovat za všechny hejtmanky, hejtmany, starostky, starosty a především vedoucí finančních odborů, kteří se velmi báli, co by to udělalo s rozpočtem jednotlivých municipalit.

Text viewDownload CoNNL-U