ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s4
Takže oprávněný držitel , v současné terminologii poctivý držitel , který věc získal do roku 2003 , byť na základě neplatného titulu , k ní vydržel vlastnické právo ještě před nabytím účinnosti nového občanského zákoníku . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s5
Za této situace je iluzorní , že by snad předložený návrh mohl řešit něco , k čemu došlo v 90 . letech 20 . století , případně na začátku tohoto tisíciletí . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s6
To je již uzavřeno . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s7
Z toho vyplývá , že už současné přechodné pravidlo v § 3066 občanského zákoníku řeší skoro prázdnou množinu případů . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s8
Spadají sem ti , kteří nedokážou uvést vůbec žádný právní důvod nabytí , ani ten domnělý , takže už vůbec ne ti , kteří se opírají o nějaký privatizační titul . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s9
Nový občanský zákoník těmto osobám dal do ruky mimořádné vydržení a tyto by změna postihla . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s10
Jde většinou o případy z let totality , kdy se k právu , nabývacím titulům a podobně přistupovalo všelijak . ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s11
A ztížit těmto lidem dostupnost ochrany skrze mimořádné vydržení o dalších pět let mi nepřijde spravedlivé , zvlášť , má - li být na jejich úkor zvýhodněn stát . ps2017-020-10-014-077.u6.p11.s1
A poslední stanovisko od docenta Melzera z Brna , který mi odpověděl : ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s1
Za prvé . ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s2
Z ústavního hlediska je zcela nepřijatelné , pokud by prodloužení vydržecí lhůty mělo dopadat i na případy , kdy by již podle dosavadních předpisů tato lhůta uplynula . ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s3
V konkrétním případě to znamená , že tento návrh by byl nepřípustně retroaktivní , zásah do právní jistoty jako jedné ze základních hodnot právního státu , pokud by nabyl účinnosti 1 . 1 . 2019 . ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s4
V takovém případě by i došlo k nepřípustnému zásahu do nabytého vlastnického práva , článek 11 Listiny . ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s5
To si ostatně uvědomuje i předkladatel , přesto tento návrh předkládá . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s1
Za druhé . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s2
Důvody tohoto návrhu nejsou přesvědčivé . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s3
Pokud má totiž řešit nepoctivě nabytý majetek v rámci manipulací při privatizaci , pak v takových případech je i mimořádné vydržení vyloučeno . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s4
Nepoctivé nabytí totiž předpokládá porušení privatizačních předpisů , zejména pak případy korupce . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s5
V těchto případech je však přítomen takzvaný nepoctivý úmysl ve smyslu § 1095 občanského zákoníku . ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s6
To platí i v případě , kdy se na tuto skutečnost přijde po 1 . 1 . 2019 . ps2017-020-10-014-077.u6.p14.s1
Já jsem si dovolil toto shrnout a tak odůvodnit , proč my tento návrh nemůžeme podpořit . ps2017-020-10-014-077.u6.p15.s1
Za prvé . ps2017-020-10-014-077.u6.p15.s2
Na drtivou většinu majetku privatizovaného v 90 . letech nemá mimořádné vydržení vliv , neboť vydržení vlastnického práva k němu se většinově opírá o domnělý právní důvod , a tudíž byl vydržen již podle starého občanského zákoníku . ps2017-020-10-014-077.u6.p16.s1
Za druhé . ps2017-020-10-014-077.u6.p16.s2
Pokud by nastala nějaká situace , kdy by někdo nebyl schopen doložit právní důvod držby vlastnického práva , tato by byla napadena například určovací žalobou , které by bylo vyhověno , pak se zase aktivuje ten § 995 , a od doručení žaloby je ten držitel držitelem nepoctivým a podle okolností to právo nebude moci mimořádně vydržet , byť samozřejmě u toho existují otázky judikatorního výkladu . ps2017-020-10-014-077.u6.p17.s1
Za třetí . ps2017-020-10-014-077.u6.p17.s2
U koho se prokáže nepoctivý úmysl , tak ten zkrátka nevydrží mimořádně , a to se podává přímo z textu zákona . ps2017-020-10-014-077.u6.p18.s1
Za čtvrté . ps2017-020-10-014-077.u6.p18.s2
V případě trestné činnosti u pozdějších privatizací se bezpochyby jedná o nepoctivý úmysl a držitel tak zkrátka vlastnické právo mimořádně nevydrží . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s1
A za páté . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s2
Ten návrh , a vláda to ve svém stanovisku zmiňuje jen tak velmi okrajově , může poškodit významné množství běžných občanů , řádných držitelů . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s3
To jsou tedy například ti , kteří nemovitost získali bez nepoctivého úmyslu za totality a nemohou k nabytí držby dohledat nějaký řádný právní titul . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s4
Těm bychom o pět let oddálili možnost efektivní ochrany jejich držby . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s5
Tento nepříznivý stav by se pak v určitých případech musel v rámci dovolání obtížně překonávat pomocí zásad soukromého práva . ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s6
A ten náznak je patrný i v judikatuře Nejvyššího soudu , která už se tady v této věci poměrně ustálila . ps2017-020-10-014-077.u6.p20.s1
Dovolím si tady citovat část z rozsudku z 30 . května 2018 , v němž Nejvyšší soud judikoval následující : Je ovšem zjevné , že úprava neumožňující uvést dlouhodobou , v dané věci trvající do vzniku sporu mezi účastníky nerušené přinejmenším 35 let , držbu vykonávanou nikoliv v nepoctivém úmyslu do souladu se stavem právním , a to neodpovídá tradičním principům soukromého práva . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s1
Čili kdybychom to tady schválili , tak by to muselo v těch individuálních případech . . . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s2
Pro představu , když si něco vymyslím , v 70 . letech si někdo koupil zahrádku a ten prodávající řekl " já to tedy zanesu na nějaké to státní notářství " , neučiní tak , kupující je v dobré víře , normálně drží , ale podle starého občanského zákoníku , tehdy neexistovalo mimořádné vydržení , mu chybí právní důvod , čímž to nemůže nějakým způsobem vydržet . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s3
No a on by se nemohl bránit třeba právě ve vztahu tady k té určovací žalobě a nemohl by říci " podívejte se , já už jsem to po 1 . 1 . 2019 mimořádně vydržel " . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s4
Takže vlastně tento návrh by byl bič na desítky , stovky , tisíce těchto lidí . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s5
Tudíž návrh by patrně dopadl , když tedy sledujeme ten účel , pouze na ty držitele , kteří neprokážou právní důvod , na kterém se jejich držba zakládá , čili nevydrželi jako oprávnění držitelé tak , jak to bylo stanoveno ve starém občanském zákoníku , a těch bude v privatizačním okruhu naprosté minimum , protože většina z nich , drtivá většina z nich bude opírat svůj nárok , nebo tu svoji držbu , o nějaký privatizační titul . ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s6
Na druhé straně by poškodil , tak jak jsem zmiňoval , velké množství poctivých držitelů , kteří se privatizace často ani neúčastnili . ps2017-020-10-014-077.u6.p22.s1
Z tohoto důvodu ho nemůžeme podpořit . ps2017-020-10-014-077.u6.p22.s2
Děkuji . ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s1
To byl pan poslanec Feri . ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s2
Nyní se hlásí pan poslanec Benda , zpravodaj . ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane navrhovateli , vážené dámy , vážení pánové , nechtěl jsem zneužít svého postavení zpravodaje , přicházím zde jako prostý poslanec Benda se sdělením , že jménem poslaneckých klubů ODS , TOP 09 a KDU - ČSL vetujeme projednávání podle § 90 . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s2
Já snad k tomu dodám jenom tolik : dobrými úmysly jsou mnohdy dlážděny cesty do pekel . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s3
Já dokonce věřím panu předkladateli , že narazil možná na nějaký problém , kde se mu někdo pokusil vyložit , že ten problém je řešitelný tímto způsobem . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s4
Ale podle mého názoru takto se nedá dělat legislativa a už vůbec ne legislativa v oblasti občanského práva a občanského zákoníku . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s5
To jsou normy , které mají neuvěřitelné množství provazeb , které jsou prostě vzájemně svázány , ty věci tam mají nějakou logiku a nemůžu do nich vstupovat tak , že si 3 . října 2018 vymyslím , že do konce roku musím něco změnit . ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s6
Při vší úctě k panu navrhovateli , prostě tímto způsobem se s občanským právem pracovat nedá . ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s1
Proto navrhuji veto . ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s2
Proto doporučím této Poslanecké sněmovně a současně navrhuji , abychom ten návrh zákona zamítli již v prvním čtení , protože se poté , co bude uplatněno veto , tím pádem nebude možné projednat podle § 90 , protože se domnívám , že toto jsou typicky věci , které mají být případně probírány na nějakých širokých grémiích , kde k tomu máme soudce , teoretiky , další , a ne že se vystřelí na půdu Poslanecké sněmovny , a protože se k tomu přilepí hezká značka řešení privatizačních projektů z přelomu století , tak si budeme myslet , že to může projít touto Poslaneckou sněmovnou . ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s3
Věřím , že natolik je Poslanecká sněmovna soudná , že ne každá hezká značka znamená i skutečné řešení . ps2017-020-10-014-077.u8.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s1
Já reflektuji váš návrh , takže reflektuji , že je tady veto tří poslaneckých klubů , takže bych chtěl upozornit , že podle paragrafu odstavec tři návrh podle odstavce dvě , tedy abychom vyslovili s návrhem souhlas v prvním čtení , nelze projednat . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s2
Takže budeme pokračovat v projednávání standardním způsobem . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s3
Nyní má slovo . . . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s4
No , máte sice vy , ale přihlásil se mi s faktickou poznámkou pan Dominik Feri , takže by měl mít přednost , jestli tedy vám nedá prostor dobrovolně . . . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s5
A následně tedy poslanec Černohorský . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s6
Takže pan poslanec Feri na faktickou . ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s7
Prosím , máte slovo . ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s1
Děkuji vám za něj , pane místopředsedo . ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s2
Jenom fakticky , co se teď stalo . ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s3
Tím , že bylo uplatněno veto , tak se tento návrh nestihne projednat , čímž bych doporučil panu navrhovateli , aby to stáhl zpátky , protože za předpokladu , že bychom to projednali a přijali , tak tady přijmeme zákon , který bude retroaktivní pravě . ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s4
Takže doporučuji to prosím stáhnout . ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s5
Děkuji . ps2017-020-10-014-077.u11.p1.s1
Prosím , máte slovo . ps2017-020-10-014-077.u11.p1.s2
Pan poslanec Černohorský . ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s1
Tak přesně k tomu jsem se právě chystal , akorát jste mě předběhl prostřednictvím pana předsedajícího faktickou poznámkou . ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s2
Jak jsem na začátku říkal , tak je potřeba přijmout tuto novelu do konce roku . ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s3
A tím , že bylo uplatněno veto , tak bohužel toto nemůžeme provést . ps2017-020-10-014-077.u12.p2.s1
Jenom bych drobně stihl zareagovat prostřednictvím pana předsedajícího na pana poslance Bendu . ps2017-020-10-014-077.u12.p2.s2
Tato záležitost neměla řešit problém , nad kterým se pravděpodobně asi v dubnu tady budeme společně filozoficky zamýšlet , ale měla spíš umožnit to vyřešit . ps2017-020-10-014-077.u12.p3.s1
V tuto chvíli tedy , ač nerad , stahuji svůj návrh novely tohoto zákona . ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s1
Dobře . ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s2
Tím pádem my tento zákon nebudeme projednávat . ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s3
Tímto bych ukončil to projednávání tohoto bodu . ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s1
Přečtu omluvy . ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s2
Mám tady omluvy . ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s3
Paní poslankyně Monika Oborná se omlouvá mezi 16.00 a 19.00 z důvodu jednání . ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s4
Omlouvá se dále pan ministr Dan Ťok od 15 hodin do ukončení jednacího dne z pracovních důvodů . ps2017-020-10-014-077.u13.p3.s1
Nyní pokročíme k dalšímu programu schůze Poslanecké sněmovny a máme tady bod