|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-014-077 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

77. Návrh poslance Lukáše Černohorského na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 270/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2018-11-14
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/077
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020380.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 185 • previous

ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s4 Takže oprávněný držitel, v současné terminologii poctivý držitel, který věc získal do roku 2003, byť na základě neplatného titulu, k vydržel vlastnické právo ještě před nabytím účinnosti nového občanského zákoníku.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s5 Za této situace je iluzorní, že by snad předložený návrh mohl řešit něco, k čemu došlo v 90. letech 20. století, případně na začátku tohoto tisíciletí.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s6 To je již uzavřeno.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s7 Z toho vyplývá, že současné přechodné pravidlo v § 3066 občanského zákoníku řeší skoro prázdnou množinu případů.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s8 Spadají sem ti, kteří nedokážou uvést vůbec žádný právní důvod nabytí, ani ten domnělý, takže vůbec ne ti, kteří se opírají o nějaký privatizační titul.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s9 Nový občanský zákoník těmto osobám dal do ruky mimořádné vydržení a tyto by změna postihla.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s10 Jde většinou o případy z let totality, kdy se k právu, nabývacím titulům a podobně přistupovalo všelijak.
ps2017-020-10-014-077.u6.p10.s11 A ztížit těmto lidem dostupnost ochrany skrze mimořádné vydržení o dalších pět let mi nepřijde spravedlivé, zvlášť, -li být na jejich úkor zvýhodněn stát.
ps2017-020-10-014-077.u6.p11.s1 A poslední stanovisko od docenta Melzera z Brna, který mi odpověděl:
ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s1 Za prvé.
ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s2 Z ústavního hlediska je zcela nepřijatelné, pokud by prodloužení vydržecí lhůty mělo dopadat i na případy, kdy by již podle dosavadních předpisů tato lhůta uplynula.
ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s3 V konkrétním případě to znamená, že tento návrh by byl nepřípustně retroaktivní, zásah do právní jistoty jako jedné ze základních hodnot právního státu, pokud by nabyl účinnosti 1. 1. 2019.
ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s4 V takovém případě by i došlo k nepřípustnému zásahu do nabytého vlastnického práva, článek 11 Listiny.
ps2017-020-10-014-077.u6.p12.s5 To si ostatně uvědomuje i předkladatel, přesto tento návrh předkládá.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s1 Za druhé.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s2 Důvody tohoto návrhu nejsou přesvědčivé.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s3 Pokud totiž řešit nepoctivě nabytý majetek v rámci manipulací při privatizaci, pak v takových případech je i mimořádné vydržení vyloučeno.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s4 Nepoctivé nabytí totiž předpokládá porušení privatizačních předpisů, zejména pak případy korupce.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s5 V těchto případech je však přítomen takzvaný nepoctivý úmysl ve smyslu § 1095 občanského zákoníku.
ps2017-020-10-014-077.u6.p13.s6 To platí i v případě, kdy se na tuto skutečnost přijde po 1. 1. 2019.
ps2017-020-10-014-077.u6.p14.s1 jsem si dovolil toto shrnout a tak odůvodnit, proč my tento návrh nemůžeme podpořit.
ps2017-020-10-014-077.u6.p15.s1 Za prvé.
ps2017-020-10-014-077.u6.p15.s2 Na drtivou většinu majetku privatizovaného v 90. letech nemá mimořádné vydržení vliv, neboť vydržení vlastnického práva k němu se většinově opírá o domnělý právní důvod, a tudíž byl vydržen již podle starého občanského zákoníku.
ps2017-020-10-014-077.u6.p16.s1 Za druhé.
ps2017-020-10-014-077.u6.p16.s2 Pokud by nastala nějaká situace, kdy by někdo nebyl schopen doložit právní důvod držby vlastnického práva, tato by byla napadena například určovací žalobou, které by bylo vyhověno, pak se zase aktivuje ten § 995, a od doručení žaloby je ten držitel držitelem nepoctivým a podle okolností to právo nebude moci mimořádně vydržet, byť samozřejmě u toho existují otázky judikatorního výkladu.
ps2017-020-10-014-077.u6.p17.s1 Za třetí.
ps2017-020-10-014-077.u6.p17.s2 U koho se prokáže nepoctivý úmysl, tak ten zkrátka nevydrží mimořádně, a to se podává přímo z textu zákona.
ps2017-020-10-014-077.u6.p18.s1 Za čtvrté.
ps2017-020-10-014-077.u6.p18.s2 V případě trestné činnosti u pozdějších privatizací se bezpochyby jedná o nepoctivý úmysl a držitel tak zkrátka vlastnické právo mimořádně nevydrží.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s1 A za páté.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s2 Ten návrh, a vláda to ve svém stanovisku zmiňuje jen tak velmi okrajově, může poškodit významné množství běžných občanů, řádných držitelů.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s3 To jsou tedy například ti, kteří nemovitost získali bez nepoctivého úmyslu za totality a nemohou k nabytí držby dohledat nějaký řádný právní titul.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s4 Těm bychom o pět let oddálili možnost efektivní ochrany jejich držby.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s5 Tento nepříznivý stav by se pak v určitých případech musel v rámci dovolání obtížně překonávat pomocí zásad soukromého práva.
ps2017-020-10-014-077.u6.p19.s6 A ten náznak je patrný i v judikatuře Nejvyššího soudu, která se tady v této věci poměrně ustálila.
ps2017-020-10-014-077.u6.p20.s1 Dovolím si tady citovat část z rozsudku z 30. května 2018, v němž Nejvyšší soud judikoval následující: Je ovšem zjevné, že úprava neumožňující uvést dlouhodobou, v dané věci trvající do vzniku sporu mezi účastníky nerušené přinejmenším 35 let, držbu vykonávanou nikoliv v nepoctivém úmyslu do souladu se stavem právním, a to neodpovídá tradičním principům soukromého práva.
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s1 Čili kdybychom to tady schválili, tak by to muselo v těch individuálních případech...
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s2 Pro představu, když si něco vymyslím, v 70. letech si někdo koupil zahrádku a ten prodávající řekl " to tedy zanesu na nějaké to státní notářství", neučiní tak, kupující je v dobré víře, normálně drží, ale podle starého občanského zákoníku, tehdy neexistovalo mimořádné vydržení, mu chybí právní důvod, čímž to nemůže nějakým způsobem vydržet.
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s3 No a on by se nemohl bránit třeba právě ve vztahu tady k určovací žalobě a nemohl by říci "podívejte se, jsem to po 1. 1. 2019 mimořádně vydržel".
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s4 Takže vlastně tento návrh by byl bič na desítky, stovky, tisíce těchto lidí.
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s5 Tudíž návrh by patrně dopadl, když tedy sledujeme ten účel, pouze na ty držitele, kteří neprokážou právní důvod, na kterém se jejich držba zakládá, čili nevydrželi jako oprávnění držitelé tak, jak to bylo stanoveno ve starém občanském zákoníku, a těch bude v privatizačním okruhu naprosté minimum, protože většina z nich, drtivá většina z nich bude opírat svůj nárok, nebo tu svoji držbu, o nějaký privatizační titul.
ps2017-020-10-014-077.u6.p21.s6 Na druhé straně by poškodil, tak jak jsem zmiňoval, velké množství poctivých držitelů, kteří se privatizace často ani neúčastnili.
ps2017-020-10-014-077.u6.p22.s1 Z tohoto důvodu ho nemůžeme podpořit.
ps2017-020-10-014-077.u6.p22.s2 Děkuji.
ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s1 To byl pan poslanec Feri.
ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s2 Nyní se hlásí pan poslanec Benda, zpravodaj.
ps2017-020-10-014-077.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane navrhovateli, vážené dámy, vážení pánové, nechtěl jsem zneužít svého postavení zpravodaje, přicházím zde jako prostý poslanec Benda se sdělením, že jménem poslaneckých klubů ODS, TOP 09 a KDU-ČSL vetujeme projednávání podle § 90.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s2 snad k tomu dodám jenom tolik: dobrými úmysly jsou mnohdy dlážděny cesty do pekel.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s3 dokonce věřím panu předkladateli, že narazil možná na nějaký problém, kde se mu někdo pokusil vyložit, že ten problém je řešitelný tímto způsobem.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s4 Ale podle mého názoru takto se nedá dělat legislativa a vůbec ne legislativa v oblasti občanského práva a občanského zákoníku.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s5 To jsou normy, které mají neuvěřitelné množství provazeb, které jsou prostě vzájemně svázány, ty věci tam mají nějakou logiku a nemůžu do nich vstupovat tak, že si 3. října 2018 vymyslím, že do konce roku musím něco změnit.
ps2017-020-10-014-077.u8.p1.s6 Při vší úctě k panu navrhovateli, prostě tímto způsobem se s občanským právem pracovat nedá.
ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s1 Proto navrhuji veto.
ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s2 Proto doporučím této Poslanecké sněmovně a současně navrhuji, abychom ten návrh zákona zamítli již v prvním čtení, protože se poté, co bude uplatněno veto, tím pádem nebude možné projednat podle § 90, protože se domnívám, že toto jsou typicky věci, které mají být případně probírány na nějakých širokých grémiích, kde k tomu máme soudce, teoretiky, další, a ne že se vystřelí na půdu Poslanecké sněmovny, a protože se k tomu přilepí hezká značka řešení privatizačních projektů z přelomu století, tak si budeme myslet, že to může projít touto Poslaneckou sněmovnou.
ps2017-020-10-014-077.u8.p2.s3 Věřím, že natolik je Poslanecká sněmovna soudná, že ne každá hezká značka znamená i skutečné řešení.
ps2017-020-10-014-077.u8.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s1 reflektuji váš návrh, takže reflektuji, že je tady veto tří poslaneckých klubů, takže bych chtěl upozornit, že podle paragrafu odstavec tři návrh podle odstavce dvě, tedy abychom vyslovili s návrhem souhlas v prvním čtení, nelze projednat.
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s2 Takže budeme pokračovat v projednávání standardním způsobem.
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s3 Nyní slovo...
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s4 No, máte sice vy, ale přihlásil se mi s faktickou poznámkou pan Dominik Feri, takže by měl mít přednost, jestli tedy vám nedá prostor dobrovolně...
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s5 A následně tedy poslanec Černohorský.
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s6 Takže pan poslanec Feri na faktickou.
ps2017-020-10-014-077.u9.p1.s7 Prosím, máte slovo.
ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s1 Děkuji vám za něj, pane místopředsedo.
ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s2 Jenom fakticky, co se teď stalo.
ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s3 Tím, že bylo uplatněno veto, tak se tento návrh nestihne projednat, čímž bych doporučil panu navrhovateli, aby to stáhl zpátky, protože za předpokladu, že bychom to projednali a přijali, tak tady přijmeme zákon, který bude retroaktivní pravě.
ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s4 Takže doporučuji to prosím stáhnout.
ps2017-020-10-014-077.u10.p1.s5 Děkuji.
ps2017-020-10-014-077.u11.p1.s1 Prosím, máte slovo.
ps2017-020-10-014-077.u11.p1.s2 Pan poslanec Černohorský.
ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s1 Tak přesně k tomu jsem se právě chystal, akorát jste předběhl prostřednictvím pana předsedajícího faktickou poznámkou.
ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s2 Jak jsem na začátku říkal, tak je potřeba přijmout tuto novelu do konce roku.
ps2017-020-10-014-077.u12.p1.s3 A tím, že bylo uplatněno veto, tak bohužel toto nemůžeme provést.
ps2017-020-10-014-077.u12.p2.s1 Jenom bych drobně stihl zareagovat prostřednictvím pana předsedajícího na pana poslance Bendu.
ps2017-020-10-014-077.u12.p2.s2 Tato záležitost neměla řešit problém, nad kterým se pravděpodobně asi v dubnu tady budeme společně filozoficky zamýšlet, ale měla spíš umožnit to vyřešit.
ps2017-020-10-014-077.u12.p3.s1 V tuto chvíli tedy, nerad, stahuji svůj návrh novely tohoto zákona.
ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s1 Dobře.
ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s2 Tím pádem my tento zákon nebudeme projednávat.
ps2017-020-10-014-077.u13.p1.s3 Tímto bych ukončil to projednávání tohoto bodu.
ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s1 Přečtu omluvy.
ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s2 Mám tady omluvy.
ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s3 Paní poslankyně Monika Oborná se omlouvá mezi a z důvodu jednání.
ps2017-020-10-014-077.u13.p2.s4 Omlouvá se dále pan ministr Dan Ťok od 15 hodin do ukončení jednacího dne z pracovních důvodů.
ps2017-020-10-014-077.u13.p3.s1 Nyní pokročíme k dalšímu programu schůze Poslanecké sněmovny a máme tady bod

Text viewDownload CoNNL-U