|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-13 ps2017-020-09-004-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Návrh poslanců Vladimíra Koníčka, Stanislava Grospiče a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů (zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 38/ - druhé čtení

Date2018-11-13
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020348.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 252 • previousnext

ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s2 Zdá se vyplacená částka nepřiměřeně vysoká, což plyne z obecné části důvodové zprávy návrhu zákona.
ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s3 To plyne i ze souhlasného stanoviska vlády a Ministerstva financí k návrhu posuzovaného zákona.
ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s4 Navrhovatelé i vláda přiznávají, že motivací k přijetí zákona je věcný nesouhlas s původní výší finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s5 -
ps2017-020-09-004-010.u6.p3.s6 jsem tady ve svém úvodu uváděl i poměrně scestnou argumentaci pana premiéra, který se odkazoval na jakýsi výrok kdysivá poslance Haška.
ps2017-020-09-004-010.u6.p4.s1 Pokračuji v citaci stanoviska: Tato náhrada je brána jako paušální.
ps2017-020-09-004-010.u6.p4.s2 Na její výši mohou být rozdílné názory z hlediska věcné správnosti.
ps2017-020-09-004-010.u6.p4.s3 Paušálnost náhrady v sobě z povahy věci zahrnuje určitou míru neurčitosti při jejím stanovení, kdy církevního majetku, za který je vyplácena finanční náhrada, je značné množství.
ps2017-020-09-004-010.u6.p4.s4 Mnohdy se jedná o pozemky, které dříve byly zemědělskou půdou, nyní se však nacházejí v zastavitelném území a mají charakter stavebních pozemků.
ps2017-020-09-004-010.u6.p4.s5 - Zde je zjevné, že ani ta výše finanční náhrady definovaná v zákoně skutečně neodpovídá vyčíslené hodnotě nevydaných pozemků a majetků.
ps2017-020-09-004-010.u6.p5.s1 Pokračuji v citaci: Z hlediska právního je rozhodující, že s paušální částkou stát souhlasil zákonem i ve smlouvách o vyrovnání s církvemi.
ps2017-020-09-004-010.u6.p5.s2 Církvím vznikl majetkoprávní nárok, byť ještě není zcela platný, a mají legitimní očekávání, že v době splatnosti jim postupně budou částky vyplaceny ve smluvené výši.
ps2017-020-09-004-010.u6.p5.s3 Změna politického složení Parlamentu ani vlády není legitimním ústavně akceptovatelným důvodem pro změnu majetkových pohledávek osob včetně církví vůči státu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p5.s4 - No logicky, pokud by tomu tak bylo, tak by tady panovala výrazná právní nejistota, a připomínám, bylo by to v rozporu s Ústavou České republiky, která hovoří o právní jistotě.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s1 Samotní navrhovatelé a vláda přiznávají, že pravým důvodem zdanění nejsou změny v daňové politice státu, ale věcný politický nesouhlas s výší paušální finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s2 Protože vláda nemůže dosáhnout změny smlouvy bez souhlasu s církvemi, využívá se vrchnostenské úpravy zdanění jako cesta, jak dosáhnout faktické změny výše peněžité náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s3 Taková motivace státu pro úpravu daní, tedy jako nástroj realizace soukromoprávní výhody formou daňové politiky, je ústavněprávně nelegitimní.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s4 Církvím uzavřením smluv o vyrovnání se státem vznikl právní nárok na finanční náhradu v určité výši, a kdyby ji stát zaplatil ihned, nebyla by zdaněna.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s5 Církve tedy byly v legitimním očekávání, že stejné daňové podmínky budou platit po celou dobu splácení finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s6 Vláda i Parlament můžou v průběhu času změnit svou vůli.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s7 Pokud však na základě původního rozhodnutí vlády vznikly soukromoprávní smlouvy, nová vláda je nemůže jednostranně zrušit či změnit.
ps2017-020-09-004-010.u6.p6.s8 Je pak nepřípustné tohoto cíle dosahovat cestou vrchnostenského působení státu v rámci jeho působnosti tvůrce práva včetně práva daňového.
ps2017-020-09-004-010.u6.p7.s1 Nyní obsah vyrovnání vztahu s církvemi.
ps2017-020-09-004-010.u6.p7.s2 Obsah vyrovnání s církvemi se skládá z naturální restituce, finanční náhrady, dále úročení finanční náhrady a snižující se příspěvek státu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p7.s3 Návrh zákona se týká zdanění finanční náhrady včetně jejího úročení.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s1 Otázky finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s2 Restituce majetku není příjmem, ale obnovením původní majetkové podstaty.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s3 V případě naturální restituce jde o vrácení věci, v případě finanční restituce jde o nahrazení v penězích.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s4 Byla-li věc odebrána protiprávně státem, což stát zákonem o vyrovnání uznal, je v rozporu s principem právního státu vrácení takového majetku zdaňovat.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s5 Ani v případě jiných restitucí, např. soudní rehabilitace, mimosoudní rehabilitace, zemědělské a jiné restituce nebo jiného návratu protiprávně odňatého majetku, vrácení odcizené věci, není restituce majetku zdaňována.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s6 - No to je to, co opakovaně zde bylo namítáno.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s7 V případě, že vám někdo ukradne kolo nebo jakýkoli majetek, policie dotyčného vypátrá, vám danou věc vrátí, tak byste asi nepovažovali za objektivní a spravedlivé, aby vám byla vyměřena daň za navrácení věci, která vám byla ukradena.
ps2017-020-09-004-010.u6.p8.s8 To je jednoduchý princip, na základě kterého je posuzována otázka zdanění finančních náhrad a také hlavně tedy otázka restitucí.
ps2017-020-09-004-010.u6.p9.s1 Pokračuji v citaci: Finanční náhrada je vyplácena za církvi odňatý majetek, který však již není ve vlastnictví státu, ale československý stát v roce 1991 chtěl zachovat možnost jeho vydání církvím, a proto blokačním paragrafem zákona o půdě znemožnil jeho převedení na jiné subjekty.
ps2017-020-09-004-010.u6.p9.s2 Pokud k tomuto převodu došlo, bylo tak učiněno v rozporu s kogentním zákonným ustanovením.
ps2017-020-09-004-010.u6.p9.s3 Je nutno říci, že v procesu restitucí fyzických osob nebo i sportovních organizací vydával věci v naturální restituci nejenom stát, ale i ostatní povinné osoby, obce, státní podniky, družstva atd.
ps2017-020-09-004-010.u6.p9.s4 To, že stát namísto naturální restituce od nestátních osob, na které přešel původní majetek církví, vyplatil peněžní náhradu, je dobrodiním státu ve prospěch těchto ostatních osob.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s1 Nyní otázka úročení finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s2 Finanční náhrada se vyplácí ve splátkách, přičemž se zvyšuje, tedy úročí, o míru inflace.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s3 Úrok je příjmem a obecně podléhá dani z příjmu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s4 Úrok není restitucí majetku, ale přírůstkem majetku za to, že určitá finanční částka nebude vyplacena najednou.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s5 Je věcí státu, které příjmy zdaní a které daňově osvobodí.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s6 To se vztahuje i na úrok.
ps2017-020-09-004-010.u6.p10.s7 Lze tedy připustit zrušení vyloučení z předmětu daně podle § 15 odst. 5 zákona o vyrovnání ve vztahu k úročení finanční náhrady, tedy navýšení o inflaci, a tedy zavedení zdanění těchto úroků.
ps2017-020-09-004-010.u6.p11.s1 Problém je, že výše úroku není výsledkem dvoustranného právního jednání se státem, ale jednostranného rozhodnutí státu formou zákona.
ps2017-020-09-004-010.u6.p11.s2 Je-li úrok jen ve výši inflace, fakticky jeho zdaněním dochází ke znehodnocení jistiny ve výši zaplacené daně.
ps2017-020-09-004-010.u6.p11.s3 Úrok ve výši inflace je sice nominálním příjmem, ale nikoliv příjmem reálným.
ps2017-020-09-004-010.u6.p11.s4 Ovšem i jinde stát zdaňuje úroky, které jsou nižší než inflace.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s1 A na závěr otázka účinnosti.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s2 Účinnost zákona je navržena od 1. 1. 2019.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s3 Tady je zjevné, že toto již pozbývá reálnosti, nicméně dokončím:
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s4 Je tedy evidentní, že otázka ústavnosti takového zákona jako celku je sporná a věc bude v rámci kontroly ústavnosti zákona řešit Ústavní soud.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s5 - Tady bych mimochodem připomněl i jeden z pozměňovacích návrhů, který vzešel z jednání ústavněprávního výboru, a to posunutí účinnosti k 1. lednu 2020, aby tam skutečně vznikl prostor pro případné vyjádření Ústavního soudu, aby nedošlo k nabytí účinnosti před tímto rozhodnutím a nedošlo tak ke znejistění právních vztahů v České republice.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s6 - Obvykle řízení o ústavnosti zákona trvá asi rok.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s7 Je tady tedy otázkou, zda tu účinnost ještě neposunout vzhledem k tomu, že ten zákon není projednán, například k 1. lednu 2020, 2021.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s8 Je špatné, pokud stát přijímá zákony, které začne aplikovat a následně rozhodne Ústavní soud, že jsou protiústavní, a zruší je.
ps2017-020-09-004-010.u6.p12.s9 Tady nejenom že by tedy byla narušena právní jistota, ale tady by dokonce došlo k finančním krokům jedné, druhé strany, které by možná následně byly zpochybněny a zrušeny Ústavním soudem.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s1 Pak nastupují otázky případné náhrady za aplikaci neústavního zákona.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s2 Proto je správné tyto důsledky omezit, pokud již v rámci legislativního procesu je zřejmé, že určitý zákonný návrh je ústavně sporný a bude posuzován Ústavním soudem.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s3 - To, že ten návrh je ústavně sporný, vyplývá z rozpravy zde na půdě Poslanecké sněmovny i na půdě ústavněprávního výboru.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s4 Opakovaně zde také zaznívalo, že pokud tento zákon bude přijat jak Poslaneckou sněmovnou, tak také, připomínám, horní komorou, tedy Senátem, je vysoce pravděpodobné, že bude jeho ústavnost posuzována Ústavním soudem.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s5 Řešením je prodloužení legisvakanční doby tak, aby měl Ústavní soud čas na projednání ústavnosti zákona a tak dále.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s6 To jsem zde již zmiňoval.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s7 Je otázkou, vzhledem k tomu, jak probíhá projednávání tohoto zákona, zda ji ještě dále neposunout.
ps2017-020-09-004-010.u6.p13.s8 I zde ve stanovisku Právnické fakulty Masarykovy univerzity se na závěr uvádí, že by měla být účinnost od 1. 1. 2021.
ps2017-020-09-004-010.u6.p14.s1 Na závěr tři podstatné body z vyjádření ústavních brněnských právníků.
ps2017-020-09-004-010.u6.p14.s2 Za prvé, zdanění finanční restituce, tedy vlastní finanční náhrady, je neústavní.
ps2017-020-09-004-010.u6.p14.s3 Za druhé, zdanění úrokového navýšení finanční náhrady je obecně přípustné, sporné však je, zda může stát vrchnostenskou změnou daní fakticky měnit výši svého plnění ve smlouvách o vyrovnání s církvemi.
ps2017-020-09-004-010.u6.p14.s4 Za třetí, vhodná je úprava legisvakance, aby během legisvakanční doby mohl posoudit ústavnost zákona Ústavní soud.
ps2017-020-09-004-010.u6.p15.s1 Tolik tedy stanovisko, které bylo zasláno na vyžádání ústavněprávního výboru docentem doktorem Janem Svatoněm, vedoucím Katedry ústavního práva a politologie Masarykovy univerzity v Brně.
ps2017-020-09-004-010.u6.p16.s1 O stanovisko byly požádány i další instituce.
ps2017-020-09-004-010.u6.p16.s2 Dovolil bych si vás tady tedy seznámit i se stanoviskem docenta Marka Antoše, který nám k přípustnosti zdanění církevních restitucí zaslal toto stanovisko o sedmi bodech.
ps2017-020-09-004-010.u6.p17.s1 Za prvé.
ps2017-020-09-004-010.u6.p17.s2 Církvím a náboženským společnostem, dále jen církve, vzniklo legitimní očekávání na vyplacení finanční náhrady v konkrétně stanovené výši včetně indexace.
ps2017-020-09-004-010.u6.p17.s3 Toto legitimní očekávání se opírá za prvé o zákon č. 428/2012 Sb., za druhé o uzavřené smlouvy se státem a za třetí také o zde zmiňovaný nález Ústavního soudu 10/13.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s1 Za druhé.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s2 Případné snížení vyplacené náhrady ze strany státu by bylo v rozporu s tímto legitimním očekáváním a muselo by být zdůvodněno zvláště závažnými důvody, například neschopností státu dostát svým závazkům z důvodu mimořádné fiskální situace, zjištění konkrétních a závažných pochybení při výpočtu finanční náhrady a podobně.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s3 Vzhledem k tomu, že jde o součást procesu odluky státu a církví, součástí posouzení by mělo být i hledisko, do jaké míry jde o přípustný zásah do náboženské svobody.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s4 - Jsem přesvědčen, že stát, a nakonec dneska jsme to slyšeli i ve stanoviscích premiéra Babiše, se nachází ve vynikající kondici, kdy je na něj údajně útočeno ze všech stran, čili je zjevné i z dnešních výroků premiéra, že situace, že by stát nemohl dostát svým závazkům, které vyplývají z uzavřených smluv, tady skutečně aktuální není.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s5 Stejně tak není nikde doloženo, že by došlo k jakýmkoliv závažným pochybením při výpočtu finanční náhrady.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s6 Ta finanční náhrada byla posuzována v době přijetí zákona nezávislým arbitrem.
ps2017-020-09-004-010.u6.p18.s7 Vyčíslení, které skutečně bylo výsledkem dohody, protože ne vše bylo možno vyčíslit do poslední koruny, se pohybuje v reálných číslech, a to dokonce v takové výši, která je pravděpodobně nižší, než kdybychom měli posuzovat a vyčíslovat náhrady za všechen nevydaný majetek.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s1 Za třetí.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s2 Pokračuji ze stanoviska docenta Antoše.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s3 První spornou otázkou je, zda být uplatnění daně z příjmu na vyplácené finanční náhrady posuzováno jako jejich zpětné snížení.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s4 V tom případě platí předchozí dva body a přísný přezkum před Ústavním soudem, v němž by zřejmě neobstálo, nebo jako uplatnění obecných daňových zákonů, v tom případě by se uplatnil jen mírný přezkum, test extrémní disproporcionality.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s5 Pro první variantu hovoří především zdůvodnění navrhované úpravy ze strany předkladatelů, i ve stanovisku vlády, ale i z mediálních vyjádření.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s6 Lze z nich dovodit snahu "moderovat" výši náhrady, která se předkladatelům i vládě jeví jako nepřiměřená.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s7 V takovém případě by situace připomínala případ stavebního spoření, kdy Ústavní soud zpětně snížení státní podpory formou srážkové daně posoudil jako protiústavní, stanovisko Ústavního soudu 53/10.
ps2017-020-09-004-010.u6.p19.s8 Pro druhou variantu by naopak mohlo hovořit, že nejde o speciální daň, nýbrž pouhé rozšíření obecné daně z příjmu i na finanční náhradu, dokonce by bylo možné argumentovat, ovšem se silnými výhradami, o kterých bude hovořeno níže, že jde o odstranění výjimky oproti běžnému daňovému režimu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p20.s1 Za čtvrté.
ps2017-020-09-004-010.u6.p20.s2 V případě, že by se Ústavní soud přiklonil k závěru, že jde o daň, musel by posoudit druhou spornou otázku, a sice, zda nepůsobí retroaktivně.
ps2017-020-09-004-010.u6.p20.s3 Zdaňovány by sice měly být jen následující roční splátky, nikoliv již vyplacené náhrady, přesto si lze představit argumentaci, že veškerý "příjem" již nastal v okamžiku, kdy církvím vznikl nárok na vyplacené náhrady, čili v okamžiku, kdy byla podepsána ona předmětná smlouva mezi státem a zástupci církví, náboženských společností a Federací židovských obcí, kdy církvím vznikl nárok na vyplacení náhrady a v daném okamžiku tento příjem nebyl předmětem daně z příjmu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p20.s4 Jednotlivé dílčí splátky proto nejsou novým příjmem a nelze je zdaňovat.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s1 Z logiky věci tato úvaha docenta Antoše vychází z toho, že ten příjem nastal v okamžiku, kdy byla podepsána ona smlouva.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s2 Nelze vyloučit, že by tato argumentace uspěla.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s3 V tom případě by šlo v zásadě o nepřípustnou pravou retroaktivitu.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s4 Lze však po mém soudu argumentovat i jinými případy, kdy k závazku vyplatit určitou částku dochází například uzavřením smlouvy.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s5 Pro daňové právo se mi zdá typičtější, že jsou zdaňována jednotlivá dílčí plnění.
ps2017-020-09-004-010.u6.p21.s6 Vyžadovalo by to samozřejmě důkladnější analýzu v oblasti finančního práva, přesto se docent Antoš předběžně přiklání k závěru, že o případ pravé retroaktivity nejde.

Text viewDownload CoNNL-U