|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-03 ps2017-019-10-004-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Návrh poslanců Jana Hamáčka, Jana Birke, Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 109/ - druhé čtení

Date2018-10-03
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019334.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 602 • previousnext

ps2017-019-10-004-007.u1.p1.s1 7.
ps2017-019-10-004-007.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Hamáčka, Jana Birke, Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 109/ - druhé čtení
ps2017-019-10-004-007.u1.p2.s1 Předložený návrh uvede za navrhovatele paní poslankyně Kateřina Valachová, která je u stolku zpravodajů, a ještě před tím, než dám slovo, konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu.
ps2017-019-10-004-007.u1.p2.s2 Dále byl tisk přikázán také výboru hospodářskému.
ps2017-019-10-004-007.u1.p2.s3 Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 109/2 104 (správně: až 4).
ps2017-019-10-004-007.u1.p3.s1 Požádám, aby u stolku zpravodajů také své místo zaujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Marek Novák, a případně požádám o vystoupení kolegy Nováka i pana poslance Jana Bauera, který je zpravodajem výboru hospodářského.
ps2017-019-10-004-007.u1.p4.s1 Nyní požádám paní zástupkyni navrhovatelů Kateřinu Valachovou, aby návrh uvedla.
ps2017-019-10-004-007.u1.p4.s2 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-019-10-004-007.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2017-019-10-004-007.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, dovolte, abych v této fázi projednávání Sněmovny znovu přiblížila poslanecký návrh poslanců a poslankyň sociální demokracie, jehož cílem je obnovení placení nemocenské od 1. dne nemoci.
ps2017-019-10-004-007.u2.p1.s3 Jedná se o novelizaci zákoníku práce a obsahem tohoto návrhu je, aby každý, kdo je nemocný, mohl ze svého pojištění čerpat již od 1. dne nemoci 60 % z vyměřovacího základu.
ps2017-019-10-004-007.u2.p2.s1 Co se týká dosavadního projednávání v orgánech Sněmovny, tak poté, co novela prošla prvním čtením, zasedly hospodářský výbor a výbor pro sociální politiku.
ps2017-019-10-004-007.u2.p2.s2 Hospodářský výbor nedoporučil novelu ke schválení plénu, naopak sociální výbor - tady podotýkám a zdůrazňuji, jako výbor garanční - novelu zákona podpořil a podpořil schválení plénem.
ps2017-019-10-004-007.u2.p3.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, v rámci této novely mám za to, že více než jindy si vzájemně vyměňujeme názory na to, jak bychom měli zabránit zneužívání nemocenského pojištění, zneužívání pracovní neschopnosti.
ps2017-019-10-004-007.u2.p3.s2 Chtěla bych zdůraznit, že tato novela za cíl zcela něco jiného.
ps2017-019-10-004-007.u2.p3.s3 za cíl to, a pevně věřím, že se na tom nakonec všichni shodneme, potvrdit, že zdraví je nejvyšší hodnota, nelze s ním kupčit, a pokud máme nemocenské pojištění, měl by mít každý právo, pokud je nemocný, každý zaměstnanec od 1. dne nemoci mít důstojné finanční zajištění, aby nemusel nemoc přecházet a ohrožovat nejen své zdraví, ale pokud chceme mluvit o ekonomice, nakonec i veřejné finance, samozřejmě z jiného balíčku, veřejného zdravotního pojištění, ale domnívám se, že takováto v uvozovkách úspora se nám naopak desetinásobně prodraží.
ps2017-019-10-004-007.u2.p4.s1 Velmi často také slýcháme, že tzv. zneužívači pracovní neschopnosti využívají toho, že lékaři mohou tři dny zpětně potvrdit zaměstnanci pracovní neschopnost.
ps2017-019-10-004-007.u2.p4.s2 Tady je nejdůležitější zdůraznit, že podle zákoníku práce, a tak to prostě je, zaměstnanec vůči zaměstnavateli musí nahlásit svou nemoc bezodkladně.
ps2017-019-10-004-007.u2.p4.s3 Tam nepotřebujeme nic měnit.
ps2017-019-10-004-007.u2.p4.s4 To, že lékaři mají, řekněme, byrokratickou administrativní možnost pracovní neschopnost potvrdit tři dny zpětně, slouží pro nemocné poctivé zaměstnance, kteří mají třeba chronické onemocnění, kteří utrpěli pracovní úraz, které ošetřila např. záchranná služba, a proto lékaři tyto tři dny mají.
ps2017-019-10-004-007.u2.p5.s1 Zdůrazňuji to proto, že pravidlo zaměstnanec musí a hlásit zaměstnavateli svou indispozici a že nenastoupí do zaměstnání ihned, bezodkladně, tak to prostě je.
ps2017-019-10-004-007.u2.p5.s2 Prosím tedy kolegy, abychom tento zástupný důvod při debatě o obnovení nemocenské od 1. dne nemoci používali co nejméně a spíše se soustředili na to, jestli opravdu karenční doba, tzn. neplacení v prvních třech dnech nemoci, splnila, co měla, a jestli to, co někteří říkají, že karence způsobuje, tedy že se nám snižuje pracovní neschopnost, jestli neznamená pouze to, že sice lékař nevystaví neschopenku, ušetří možná nějaké papíry, nemocný nejde k lékaři, nicméně nemoc přechází, anebo si zaměstnanci pro nemoc berou dovolenou, která samozřejmě slouží k jiným důvodům, dovolenou na zotavenou, nikoli k léčení.
ps2017-019-10-004-007.u2.p6.s1 Děkuji všem za bezpochyby následující věcnou rozpravu, a jenom avizuji, že se přihlásím v podrobné rozpravě k pozměňovacím návrhům číslo 1255 a 1256.
ps2017-019-10-004-007.u2.p6.s2 Tyto pozměňovací návrhy posouvají účinnosti novely zákoníku práce a obnovení placení nemocenské od prvního dne od 1. července 2019.
ps2017-019-10-004-007.u2.p6.s3 Jedná se o úpravu vyplývající z programového prohlášení vlády a ze shody stávajících koaličních stran.
ps2017-019-10-004-007.u2.p7.s1 Druhý pozměňovací návrh se týká legislativně technického vyladění a z věcného hlediska úpravy, aby nebylo pochyb o tom, že pokud Sněmovna schválí placení nemocenské ve výši 60 % od prvního dne, tak příslušníci bezpečnostních sborů i nadále, jak je to již nyní, již nyní budou mít 100% plnění.
ps2017-019-10-004-007.u2.p7.s2 Tady si dovolím, byť je to vážná věc, jde o zdraví, odlehčit návrh zákona, protože vidíte, že pokud naši policisté, hasiči a vojáci mají od prvního dne placenou nemocenskou ve 100 %, neznamená to, že by se snížila obranyschopnost naší země, bezpečnost na ulicích nebo by hořely domy bez toho, že by hasiči zasahovali.
ps2017-019-10-004-007.u2.p7.s3 Zrovna na těchto třech zaměstnaneckých skupinách jde vidět, že je to funkční model, dokonce ještě řekněme vstřícnější k zaměstnancům a slouží dobře.
ps2017-019-10-004-007.u2.p8.s1 Děkuji.
ps2017-019-10-004-007.u3.p1.s1 Děkuji zástupkyni navrhovatelů paní poslankyni Kateřině Valachové.
ps2017-019-10-004-007.u3.p1.s2 Slova se ujme nejdříve pan zpravodaj garančního výboru Marek Novák.
ps2017-019-10-004-007.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk číslo 109, byl projednán v prvním čtení dne 29. 5. 2018, kdy byl podán návrh na zamítnutí.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s3 Tento však nebyl Poslaneckou sněmovnou schválen.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s4 Dále byl tento návrh projednán dne 30. května 2018 a usnesením Poslanecké sněmovny číslo 248 přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a dále hospodářskému výboru jako výboru dalšímu.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s5 Hospodářský výbor návrh projednal a předpokládám, že zpravodaj tohoto výboru nám zde přednese usnesení k tomuto návrhu.
ps2017-019-10-004-007.u4.p1.s6 Výboru pro sociální politiku při projednávání tohoto bodu nebyly předloženy žádné pozměňující návrhy, tudíž ani žádné neprojednal.
ps2017-019-10-004-007.u4.p2.s1 Dovolte mi tedy, abych vás seznámil s 60. usnesením výboru pro sociální politiku z jeho 14. schůze dne 6. září 2018 k návrhu poslanců Jana Hamáčka, Jana Birke, Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk číslo 109.
ps2017-019-10-004-007.u4.p3.s1 Po odůvodnění zástupkyně skupiny předkladatelů poslankyně Kateřiny Valachové, zpravodajské zprávě poslance Marka Nováka a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Jana Hamáčka, Jana Birke, Kateřiny Valachové a Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk číslo 109.
ps2017-019-10-004-007.u4.p3.s2 Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2017-019-10-004-007.u4.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-10-004-007.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji výboru pro sociální politiku Marku Novákovi a nyní požádám zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jana Bauera, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-019-10-004-007.u5.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s1 Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, se budu striktně držet jednacího řádu, takže své politické stanovisko si nechám na obecnou rozpravu, do které jsem se řádně přihlásil.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s2 Proto mi dovolte jenom zkráceně informaci, jakým způsobem ta diskuse probírala na jednání hospodářského výboru, který zasedl 5. září.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s3 Stejně tak jako na plénu Poslanecké sněmovny, tak i na jednání hospodářského výboru proběhla relativně bouřlivá a velmi zajímavá diskuse, jejímž výsledkem je ne to, co říkala paní předkladatelka, že doporučujeme nebo nedoporučujeme.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s4 Hospodářský výbor, a teď předbíhám to usnesení, doporučil zamítnout.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s5 Takto přímo zní to samotné usnesení hospodářského výboru.
ps2017-019-10-004-007.u6.p1.s6 Nicméně si ho tady dovolím přečíst, abych dostál jednacímu řádu Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-10-004-007.u6.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu zástupců předkladatelů a zpravodajské zprávě maličkosti za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky sněmovní tisk číslo 109 zamítnout, to za prvé.
ps2017-019-10-004-007.u6.p2.s2 Za druhé pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru.
ps2017-019-10-004-007.u6.p2.s3 A konečně za třetí pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, což bylo vykonáno.
ps2017-019-10-004-007.u6.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-10-004-007.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil poslanec Karel Rais.
ps2017-019-10-004-007.u7.p1.s2 Připraví se pan poslanec Jan Bauer.
ps2017-019-10-004-007.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-10-004-007.u8.p1.s1 Dobrý den.
ps2017-019-10-004-007.u8.p1.s2 se nebudu bavit délkou nemocenské, nýbrž společně s kolegyní Válkovou jsme připravili pozměňovací návrh, který se týká v podstatě problematiky rozhodování a evidence pracovní doby akademických pracovníků.
ps2017-019-10-004-007.u8.p1.s3 Ti, co tady byli v minulém období, si pamatují, že jsme upozorňovali na to, že není možné, aby byla pevná pracovní doba v podstatě definována pro akademické a vědecké pracovníky, a myslíme si, že je potřeba znovu toto otvírat.
ps2017-019-10-004-007.u8.p1.s4 Současné znění zákoníku práce a obecná úprava rozvrhování a evidence pracovní doby a pracovních směn dostatečně nereflektuje specifika vysokoškolského prostředí, která jsou spojená s prací akademických pracovníků.
ps2017-019-10-004-007.u8.p1.s5 Povinnosti akademických pracovníků vyplývají z jejich zapojení jak do pedagogické, tak do tvůrčí činnosti a časový rozvrh práce je samozřejmě odvislý od rozvrhu vyučujících v jednotlivých semestrech, které jsou střídány zkouškovými obdobími.
ps2017-019-10-004-007.u8.p2.s1 Mohl bych popisovat stávající situaci detailněji, ale myslím si, že všichni to relativně známe dobře, takže bych se soustředil na ten předložený pozměňovací návrh, který přináší pozitivní změnu v podobě zjednodušení povinnosti rozvrhovat a evidovat pracovní dobu a pracovní směny.
ps2017-019-10-004-007.u8.p2.s2 Nově tuto povinnost vztahuje jen na dobu přímé pedagogické činnosti akademického pracovníka, rozuměj na dobu výuky, a dále na případy, kdy by přítomnost na pracovišti nařídil zaměstnavatel, tím rozumíme dobu konání přijímacích zkoušek, zkoušení, konzultační hodiny, dny otevřených dveří a tak dál.
ps2017-019-10-004-007.u8.p2.s3 Povinnost rozvrhovat a evidovat se tedy vztáhne toliko na dobu, kdy zaměstnanec pobývá na pracovišti zaměstnavatele, respektive na jiném dohodnutém místě, třeba tam, kde probíhá praktická výuka.
ps2017-019-10-004-007.u8.p2.s4 U ostatních činností ponechává pozměňovací návrh akademickému pracovníku volnost si tyto rozvrhovat jak co do místa, tak do času konání.
ps2017-019-10-004-007.u8.p2.s5 Zejména se jedná o vědeckou, výzkumnou, inovační, uměleckou a další tvůrčí činnost, kterou akademičtí pracovníci také dle náplně práce uvedené v § 70 zákona o vysokých školách vykonávají.
ps2017-019-10-004-007.u8.p3.s1 Opakovaně na školách slyšíme samozřejmě tvrzení: vysoká škola není fabrika a věda, výzkum se podle píchaček zkrátka dělat nedá.
ps2017-019-10-004-007.u8.p3.s2 Čili návrh, který zužuje povinnost rozvrhování a evidence na přímou pedagogickou činnost, není v oblasti školství ničím novým a překvapujícím.
ps2017-019-10-004-007.u8.p3.s3 Již téměř dva roky je účinná obdobná úprava pro pedagogické pracovníky v regionálním školství, kde tuto problematiku upravuje § 22a zákona číslo 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
ps2017-019-10-004-007.u8.p3.s4 Bohužel se při této úpravě nedosáhlo jednotné úpravy pro celý segment školství, to jest i pro vysoké školy, a proto se snažíme tady toto opomenutí prostě napravit.
ps2017-019-10-004-007.u8.p4.s1 Z hlediska legislativně technického řešení pozměňovací návrh respektuje stávající zvyklost, a to že sektorové výjimky z obecné úpravy zákoníku práce jsou činěny prostřednictvím speciálních zákonů, v našem případě zákona o vysokých školách, který oblast vysokého školství komplexně upravuje.
ps2017-019-10-004-007.u8.p4.s2 Obdobně se tak u regionálního školství stalo prostřednictvím změny zákona o pedagogických pracovnících, jak jsem uváděl.
ps2017-019-10-004-007.u8.p4.s3 Nejedná se tedy o přílepek, který by byl ústavně nekonformní.
ps2017-019-10-004-007.u8.p5.s1 Na závěr bych podtrhl to, že návrh je podporován širokou akademickou veřejností a Radou vysokých škol, která je společně s Českou konferencí rektorů v zákonu o reprezentaci vysokých škol dle zákona o vysokých školách.
ps2017-019-10-004-007.u8.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-10-004-007.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi za jeho vystoupení.
ps2017-019-10-004-007.u9.p1.s2 Nyní vystupuje pan poslanec Jan Bauera a požádám kolegu, jestli na chviličku vystřídá, protože se hlásím krátce také do rozpravy po panu Bauerovi.
ps2017-019-10-004-007.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s1 Ještě jednou, vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s2 Kolegyně a kolegové, jsem ve svém vystoupení svůj názor relativně podrobně citoval v rámci prvního čtení.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s3 Samozřejmě jsme své názory prezentovali i na tom zmiňovaném jednání hospodářského výboru.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s4 A samozřejmě předpokládám, že se k tomuto návrhu nebudu vyslovovat již ve třetím čtení, protože bych byl velice rád - a teď to tady opakuji: dávám návrh na zamítnutí, o kterém se bude hlasovat ve třetím čtení.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s5 Ještě předtím, než dojde na samotné hlasování ve třetím čtení, tak pevně věřím, že nakonec tato iniciativa poslanců ze strany sociální demokracie nebude schválena.
ps2017-019-10-004-007.u10.p1.s6 Proto mi dovolte opravdu jenom po těch dvou náročných diskusích jenom spíše shrnout své osobní stanovisko, co si o tomto návrhu myslím.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s1 Za prvé, z politických důvodů se přepisují pravidla, která fungují a která vznikla jako těžce v minulosti vydiskutovaný kompromis.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s2 Proto je to pro strašně smutné a těžko vysvětlitelné, proč se s tím přichází, protože to v minulosti byla věc, která byla prodiskutována a následně byla schválena na tripartitě.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s3 A tady bych chtěl říci, že je velký rozdíl mezi tím, když se zákon projednává, anebo když se zákon někomu a ten záměr oznámí.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s4 Když se to projedná, tak se k tomu mohou všechny strany, v tomhle případě hlavně zaměstnavatelé a celá tripartita, vyjádřit, mohou říci nějaké své stanovisko a mohou protestovat nebo dávat nějaké protinávrhy, a pak je tady jiný postup, což je oznámení, to znamená, že se někomu oznámí, že přicházíme s nějakým záměrem, a ta protistrana se velmi složitě brání a nemá dostatečný prostor se k tomu vyjádřit, což si myslím, že je tento návrh zákona, který podle nebyl projednán a byl oznámen těm druhým stranám.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s5 Tento návrh je podáván přes jednoznačný nesouhlas zaměstnavatelů.
ps2017-019-10-004-007.u10.p2.s6 Mám na mysli především zástupce Hospodářské komory nebo Svazu průmyslu a obchodu.
ps2017-019-10-004-007.u10.p3.s1 Chtěl bych také říci, že vláda, kde hlavní roli sehrává hnutí ANO, svým dosavadním postojem, a doufám, že ten postoj změní, jednoznačně přebírá za tento nedodělaný, nevydiskutovaný návrh zákona absolutní odpovědnost.
ps2017-019-10-004-007.u10.p3.s2 Prostě je to odpovědnost především hnutí ANO, které může zabránit, anebo může nechat projít tento návrh zákona.
ps2017-019-10-004-007.u10.p3.s3 A právě je to toto hnutí ANO, které se celou dobu jak předvolebně, ale i tady na půdě Poslanecké sněmovny tváří jako propodnikatelská strana, ale v praxi mám někdy pocit, že se chová trochu obráceně.
ps2017-019-10-004-007.u10.p3.s4 A tady bych chtěl říci, že se to nedá říci paušálně, protože si velmi vážím těch výjimek, hlavně kolegů z hospodářského výboru, protože velmi potěšilo, že ne všichni, ale významná většina členů za hnutí ANO v hospodářském výboru jednoznačně vyjádřila svůj názor, že to je špatný návrh a že se s tím nemohou ztotožnit.
ps2017-019-10-004-007.u10.p4.s1 Chtěl bych také říci, že karenční doba prokazatelně podle těch let fungování splnila svůj účel, a také, že karenční doba přispívá k větší odpovědnosti zaměstnanců, a tady mám na mysli hlavně u krátkodobé nemocnosti.
ps2017-019-10-004-007.u10.p4.s2 V neposlední řadě karenční doba evidentně zmenšuje prostor pro fiktivní nemocnost, což je dáno mnoha statistikami, ale i nejrůznějšími studiemi.
ps2017-019-10-004-007.u10.p5.s1 Je dobré zmínit, že zrušením karenční doby, pokud projde, věřím, že to nenastane, podle mého názoru vrátíme Českou republiku zpátky o mnoho let, kdy byla mimo jiné možná dvojnásobná nemocnost, taktéž vycházející ze statistik.
ps2017-019-10-004-007.u10.p5.s2 Zrušením karenční doby poškodíte podnikatelské prostředí, poškodíte firmy a podle mého názoru zaměstnancům vůbec nepomůžete a stejně tak zrušením karenční doby přinesete zákonitě požadavky mnoha zaměstnavatelů na desítky tisíc dalších zaměstnanců.
ps2017-019-10-004-007.u10.p5.s3 I tyto informace padly na jednání hospodářského výboru a se to očekávat.

Text viewDownload CoNNL-U