|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-006-076 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

76. Víceletý finanční rámec EU na období 2021 - 2027 /sněmovní tisk 227-E/ - prvé čtení

Date2018-10-02
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/076
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019301.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 869 • previousnext

ps2017-019-09-006-076.u1.p1.s1 76.
ps2017-019-09-006-076.u1.p1.s2 Víceletý finanční rámec EU na období 2021 - 2027 /sněmovní tisk 227-E/ - prvé čtení
ps2017-019-09-006-076.u1.p2.s1 Jde o přerušený bod, který jsme projednávali naposledy ve čtvrtek 20. 9.
ps2017-019-09-006-076.u1.p2.s2 Připomínám, že výbor pro evropské záležitosti projednal sdělení Komise, návrh nařízení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-09-006-076.u1.p2.s3 Stanovisko výboru a návrh usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 227-E.
ps2017-019-09-006-076.u1.p3.s1 Žádám, aby u stolku zpravodajů zaujal místo zpravodaj výboru Adam Kalous, a paní ministryně financí je připravena.
ps2017-019-09-006-076.u1.p3.s2 Máme přihlášené pana poslance Mikuláše Peksu a pana poslance Jana Skopečka, ale s přednostním právem se hlásí předseda vlády České republiky pan Andrej Babiš.
ps2017-019-09-006-076.u1.p3.s3 S přednostním právem, pane premiére, máte možnost vystoupení.
ps2017-019-09-006-076.u1.p4.s1 Prosím sněmovnu o klid!
ps2017-019-09-006-076.u1.p4.s2 Pane premiére, máte slovo.
ps2017-019-09-006-076.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2017-019-09-006-076.u2.p1.s2 Dámy a pánové, Evropská komise představila na začátku května letošního roku návrh víceletého finančního rámce Evropské unie pro roky 2021 2027.
ps2017-019-09-006-076.u2.p1.s3 Navrhovaný rozpočet dle Komise umožnit kompenzovat dopady brexitu, zajistit adekvátní zdroje pro kohezní politiku, společnou zemědělskou politiku a zvýšit výdaje na nové priority Evropské unie.
ps2017-019-09-006-076.u2.p2.s1 osobně jsem vůči tomu návrhu rozpočtu velice kritický.
ps2017-019-09-006-076.u2.p2.s2 Jednak si myslím, že s tím rozpočtem - a asi to tak i dopadne - bychom měli počkat na příští Komisi, a vůbec návrh toho rozpočtu, kde vlastně člověk se musí dopátrat nových kapitol, a je málo ten rozpočet srozumitelný, tak jsem to na úrovni i Evropské rady i při bilaterálních setkáních s jednotlivými premiéry kritizoval.
ps2017-019-09-006-076.u2.p3.s1 Můžeme samozřejmě začít od výše příspěvku, který může být navržen nebo je navržen ve výši 1,11 - doposud to bylo 1,14.
ps2017-019-09-006-076.u2.p3.s2 Je samozřejmě jasné, že čistí plátci k tomu mají nějaký názor.
ps2017-019-09-006-076.u2.p3.s3 A těch peněz my také budeme dostávat stále míň.
ps2017-019-09-006-076.u2.p4.s1 Za absolutně neuvěřitelnou považuji položku european public administration, to znamená celkové náklady na Evropskou unii, kde vlastně Evropská unie, resp. ty struktury přicházejí s navýšením rozpočtu o 23 %.
ps2017-019-09-006-076.u2.p4.s2 A to při tom, že je brexit, odchází 15 % obyvatelstva, takže když to přepočteme nějakými cenami, tak tam je 25 mld. eur prostor.
ps2017-019-09-006-076.u2.p4.s3 A se taky ptám, proč vlastně náklady na evropské struktury jsou stále vyšší.
ps2017-019-09-006-076.u2.p4.s4 Takže to se mi velice nelíbí.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s1 Dále se mi nelíbí to, že vlastně Evropská komise navrhuje novou položku security and defence, která jde z 1,9 mld. eur na 27.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s2 Vůbec nechápu proč, když my jsme členy NATO, plníme své závazky, a chceme je splnit i v roce 2024, a to bude znamenat navýšení našich výdajů na armádu o 150 %.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s3 Ty propočty přes HDP samozřejmě jsou často nesmyslné, protože Estonsko 2 %, ale 500 mil. dolarů, taková Belgie 0,9 a 4,5 mld. dolarů a my máme 1,14 a 2,5 mld. dolarů.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s4 Takže i na zasedání NATO jsem to osobně prezidentovi Trumpovi vysvětloval, že musíme mluvit o nominálních částkách.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s5 A proč máme brát peníze z evropského rozpočtu pro zbrojení?
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s6 Myslím, že to není dobře.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s7 Ty klasické pozice jako koheze a zemědělství se snižují, přitom většina států, samozřejmě i státy V4, my chceme tu kohezi, protože chceme investovat a to je pro nás důležité.
ps2017-019-09-006-076.u2.p5.s8 nechápu, můžu se domnívat, že jsou tam některé nové položky, které některé členské státy by mohly čerpat, a my možná na nedosáhneme.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s1 Takže bych chtěl jenom říct za sebe a za vládu, že jsem k tomu návrhu rozpočtu velice kritický.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s2 Celkově ten návrh, když si vezmeme ochranu vnějších hranic, tak jsem se ptal na poslední Radě, proč navyšujeme rozpočet Frontexu z 1,7 mld. eur na 10 mld. eur, kde bude působit ta nová, vlastně to je taková záložní policie, nebo záložní pobřežní stráž členských států, z 1 500 na 10 000.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s3 Myslím si, že Frontex hlavně působit a pomáhat v návratové politice, to znamená vracet ty migranty, kteří nedostali azyl, ilegální migranty, aby se vrátili, protože nedostali azyl.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s4 A možná bychom hlavně měli pomáhat pobřežní stráži Libye nebo Egyptu a dalších severoafrických zemí.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s5 osobně Frontex navštívím 15. října a budu s nimi o tom diskutovat.
ps2017-019-09-006-076.u2.p6.s6 Takže tam celkově vidím asi 75 mld. eur, které jsou tam navrženy do nějakých nových pozic, pro které, si myslím, že by možná mohlo být lepší použití.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s1 Pro nás, pokud se vrátím k kohezní politice, ta je pro nás klíčová a my chceme, abychom v budoucím programovém období 21 plus měli větší pravomoce rozhodovat, v jaké oblasti chceme financovat z evropských fondů, o to víc, že to saldo a celkový příjem peněz bude nižší.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s2 My jsme v současném období svázáni striktními evropskými pravidly a vláda omezené možnosti přesměrovat prostředky v průběhu programového období.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s3 My jsme v dubnu psali, paní ministryně Dostálová, paní komisařce Cretu, že chceme přesunout peníze, které nečerpáme, do pozic, kde je převis.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s4 No a všechno to dlouho trvá.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s5 Vláda nepodporuje ani povinné zastropování přímých plateb.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s6 Členské státy by se měly rozhodnout samy, zda toto zastropování zavedou a přesunou prostředky jinam.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s7 To znamená, že tam máme jasnou pozici.
ps2017-019-09-006-076.u2.p7.s8 A to jsou ty klasické položky, kde v tom návrhu dochází k nižšímu rozpočtu a navyšují se jiné.
ps2017-019-09-006-076.u2.p8.s1 My máme také výhrady k navrhovanému systému propojení čerpání evropských fondů s posuzováním principů právního státu.
ps2017-019-09-006-076.u2.p8.s2 My si myslíme, že návrh by významně posílil pravomoci Evropské komise oproti členským státům.
ps2017-019-09-006-076.u2.p8.s3 A taky vláda nepodporuje návrh Evropské komise na zavedení nových zdrojů pro financování rozpočtu EU.
ps2017-019-09-006-076.u2.p8.s4 Tyto zdroje by nám zkomplikovaly systém financování rozpočtu EU a mohly by přinést i posílení pravomocí Evropské komise při kontrolách výběru těchto zdrojů.
ps2017-019-09-006-076.u2.p8.s5 Takže v minulosti naše vláda, nevím proč, měla jednu prioritu, my jich máme několik a na každou prioritu můžeme mít jiné spojence a s nimi také mluvíme.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s1 Můžu samozřejmě taky uvést ten rámec, že trvá sedm let, že ten stávající jsme schvalovali v roce 2012, kdy byla nezaměstnanost u nás 9,5 %, a dneska nejnižší nezaměstnanost v Evropě, velký problém.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s2 Principiálně nemám rád měkké programy, různé konference, workshopy.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s3 si myslím, a naše vláda přišla s víceletým investičním plánem a my tady potřebujeme investovat stovky miliard.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s4 Stovky miliard, jak říkám, do betonu, do dálnic, obchvatů, nemocnic, školek, škol, domovů seniorů atd.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s5 Takže my chceme prosazovat a prosazujeme, abychom měli na to podstatně větší vliv než doposud.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s6 V tomhle období máme 22,5 % Evropského sociálního fondu, ESF.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s7 A když jsme začali čerpat, a opožděně, i kvůli tomu, že Komise měla zpoždění, tak první, kdo čerpal, bylo MPSV, hned tam skočilo 800 mil.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s8 druhé bylo Ministerstvo dopravy.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s9 To jsou věci, o kterých chceme diskutovat.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s10 A skutečně v situaci, kdy nejsou pracovní síly v žádných profesích, tak je potřeba si skutečně říct, koho chceme vlastně rekvalifikovat a proč vůbec čerpáme nějaké měkké programy.
ps2017-019-09-006-076.u2.p9.s11 si myslím, že tyto programy můžeme dotovat z českého rozpočtu, a určitě to chceme, ale určitě chceme, aby to bylo efektivní.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s1 Takže jsem k tomu několikrát vystupoval i na bilaterálních jednáních i v rámci V4.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s2 Máme k tomu plno připomínek.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s3 Dneska, a to jen dokumentuje, jak to funguje, jsme zaznamenali historický úspěch, když od mého projevu na Ecofinu 14. 6. 2014 uplynulo čtyři a půl roku, my jsme poprvé v historii naší země, našeho členství v EU, prosadili reverse charge.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s4 Ano, konečně jsme to dotáhli do konce proti vůli Komise a jednotlivých členských států, protože my víme nejlíp, jak u nás bojovat proti daňovým únikům.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s5 Takže to se nám povedlo, je to historický úspěch a trvalo to čtyři a půl roku.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s6 Podle toho vidíme, jak ta Komise funguje.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s7 Takže doufejme, že ty příští evropské volby změní naše postavení, změní i to postavení Komise, která je moc často politická, a že ta Komise bude skutečně více back officem členských států, které budou mít hlavní slovo.
ps2017-019-09-006-076.u2.p10.s8 A my tam mluvíme nahlas a jasně a navrhujeme věci, které si myslím jsou velice racionální.
ps2017-019-09-006-076.u2.p11.s1 Takže o tom rozpočtu určitě bude ještě řeč.
ps2017-019-09-006-076.u2.p11.s2 Otázka je, jestli se to stihne.
ps2017-019-09-006-076.u2.p11.s3 Myslím si, že asi to počká na tu příští Komisi, nicméně máme v tom jasno a naše vláda mi dala jasný mandát, abych takhle vystupoval.
ps2017-019-09-006-076.u2.p11.s4 Děkuji.
ps2017-019-09-006-076.u3.p1.s1 Děkuji předsedovi vlády České republiky Andrejovi Babišovi za vystoupení.
ps2017-019-09-006-076.u3.p1.s2 A svého stranického kolegu předběhl faktickou poznámkou pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ps2017-019-09-006-076.u3.p1.s3 Kolega Peksa je jistě připraven.
ps2017-019-09-006-076.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-019-09-006-076.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-006-076.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, zatímco mohu souhlasit s panem premiérem v věci kohezní politiky, logicky, to je priorita České republiky, abychom dobudovali tu infrastrukturu, tak naopak musím zásadně nesouhlasit ve věci pozice vlády k zastropování zemědělských plateb.
ps2017-019-09-006-076.u4.p1.s3 Podle nás to je chybná politika České republiky.
ps2017-019-09-006-076.u4.p1.s4 Myslíme si, že naše zemědělství je potřeba změnit.
ps2017-019-09-006-076.u4.p1.s5 A to, že je to výhodné pro pana premiéra jako osobu, zdaleka neznamená, že je to výhodné pro Českou republiku.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s1 Děkuji za dodržení času k faktické poznámce.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s2 Nyní pan poslanec Mikuláš Peksa, připraví se pan kolega Skopeček.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s3 Ne, pan kolega Peksa teď.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s4 Aha, kolega... jste přihlášen normálně do rozpravy.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s5 Pan kolega Kobza se sice přihlásil, ale poté, když jsem vás vyvolal.
ps2017-019-09-006-076.u5.p1.s6 Takže máte slovo.
ps2017-019-09-006-076.u6.p1.s1 Rozumím, děkuji.
ps2017-019-09-006-076.u6.p1.s2 Dobrá, tak vám děkuji za slovo.
ps2017-019-09-006-076.u6.p1.s3 Pokusím se být maximálně krátký.
ps2017-019-09-006-076.u6.p1.s4 Podobně jako můj stranický kolega, prostřednictvím pana předsedajícího Mikuláš Ferjenčík, rozhodně nesouhlasím s postojem české vlády a pana premiéra ke stropování dotací.
ps2017-019-09-006-076.u6.p1.s5 tady vidím prostě jasný konflikt zájmů mezi firmou Agrofert a zájmy občanů České republiky.
ps2017-019-09-006-076.u6.p2.s1 bych řekl prostě k tomu rozpočtu, co jsme tady slyšeli, myslím si, že by jednoznačně měl podporovat společnou obranu, protože Evropa potřebuje společnou obranu, potřebuje být akceschopná.
ps2017-019-09-006-076.u6.p2.s2 A rozhodně by měl podporovat společnou ochranu hranic, protože to je problém, na který řada z nás upozorňovala, a občané od nás očekávají, že ho budeme řešit.
ps2017-019-09-006-076.u6.p3.s1 Myslím si, že jste všichni zaregistrovali, že v uplynulém týdnu Evropská komise avizovala, že se bude zabývat střetem zájmů Andreje Babiše, takže předpokládám, že všichni tady chápeme, že to není nějaký můj výmysl, ale skutečný problém.
ps2017-019-09-006-076.u6.p3.s2 Takže vzhledem k tomu, že pravděpodobně na konci bude usnesení, tak bych navrhl to usnesení doplnit o to, že Poslanecká sněmovna vyzývá k omezení dotací vyplácených velkým podnikatelským subjektům.
ps2017-019-09-006-076.u6.p4.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-006-076.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Mikuláši Peksovi, a ještě než se ujme slova pan kolega Skopeček, s faktickou poznámkou se přihlásil pan kolega Jiří Kobza.
ps2017-019-09-006-076.u7.p1.s2 Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2017-019-09-006-076.u7.p1.s3 Prosím.

Text viewDownload CoNNL-U