|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-02 ps2017-019-09-004-162 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

162. Zpráva České národní banky o inflaci - červenec 2018 (Zpráva o měnovém vývoji za 1. pololetí 2018) /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení

Date2018-10-02
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/162
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019299.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 102 • previousnext

ps2017-019-09-004-162.u1.p1.s1 162.
ps2017-019-09-004-162.u1.p1.s2 Zpráva České národní banky o inflaci - červenec 2018 (Zpráva o měnovém vývoji za 1. pololetí 2018) /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení
ps2017-019-09-004-162.u1.p2.s1 Děkuji, že jak pan guvernér, tak pan zpravodaj zůstali na svých místech, protože jde o zprávu České národní banky o inflaci do července 2018 - zprávu o měnovém vývoji za 1. pololetí letošního roku.
ps2017-019-09-004-162.u1.p2.s2 Tuto zprávu předkládá guvernér národní banky, který je v tomto případě oprávněn k účasti na schůzi a musí mu být uděleno slovo, tedy nehlasujeme o jeho vystoupení, protože zákon tak předpokládá.
ps2017-019-09-004-162.u1.p3.s1 Podle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, je Česká národní banka povinna podávat Poslanecké sněmovně nejméně dvakrát ročně k projednání zprávu o měnovém vývoji, a tak poprosím pana guvernéra národní banky pana Jiřího Rusnoka, aby zprávu nejdříve uvedl.
ps2017-019-09-004-162.u1.p3.s2 Pane guvernére, prosím, máte slovo.
ps2017-019-09-004-162.u2.p1.s1 Děkuji vám.
ps2017-019-09-004-162.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně a páni poslanci.
ps2017-019-09-004-162.u2.p1.s3 Pokusím se velmi stručně, abych vás nezdržoval, máte toho ještě hodně před sebou.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s1 Zpráva o inflaci číslo III/2018 popisuje hospodářský vývoj a z něj plynoucí závěry pro měnovou politiku České národní banky.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s2 Ekonomika rostla v průběhu letošního roku postupně se zpomalujícím tempem.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s3 Ve 2. čtvrtletí dosáhl růst hodnoty 2,4 %.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s4 Hlavním zdrojem růstu byly zejména spotřební výdaje domácností a investice firem.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s5 Podle prognózy ČNB růst české ekonomiky z loňských vysokých temp letos zpomalí, nicméně udrží se nad 3 % a takto předpokládáme, že to bude pokračovat i v dalších letech.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s6 Bude tažen i do budoucna robustním růstem spotřeby domácností, který odráží optimismus spotřebitelů v prostředí rychlého zvyšování jejich příjmů.
ps2017-019-09-004-162.u2.p2.s7 Svižně rostoucí zahraniční poptávka a stále zřetelnější nedostatek volné pracovní síly budou nadále motivovat domácí podniky k investicím do strojů a zařízení.
ps2017-019-09-004-162.u2.p3.s1 Fiskální politika bude k růstu domácí poptávky v letech 2018 a 2019 přispívat zrychleným čerpáním evropských fondů i výraznějším zvýšením běžných výdajů.
ps2017-019-09-004-162.u2.p4.s1 Zvyšující se poptávka po práci se současně projeví i v pokračujícím rychlém růstu mezd.
ps2017-019-09-004-162.u2.p4.s2 Tempo aktuálně růstu mezd dosahuje 8,6 %.
ps2017-019-09-004-162.u2.p4.s3 V dalších letech by však mělo postupně zvolňovat.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s1 Inflace se ve druhém čtvrtletí přehoupla do horní poloviny tolerančního pásma inflačního cíle ČNB.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s2 V červnu dosáhla 2,6 % meziročně, v červenci klesla na 2,3 a v srpnu se opět lehce zvýšila na 2,5.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s3 Celkové inflační tlaky související zejména s výraznou dynamikou mezd zůstávají silné a krátkodobě ještě dále vzrostou.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s4 Zároveň se zastavilo protiinflační působení dovozních cen vlivem nedávného mírného oslabení kurzu koruny.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s5 Inflace se proto bude dle naší poslední prognózy do poloviny roku 2019 nacházet v horní polovině našeho tolerančního pásma, to jest nad dvěma procenty.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s6 Celkové inflační tlaky se mezitím začnou postupně zmírňovat, bude to důsledek také pokračujícího zvyšování úrokových sazeb a postupně i obnoveného posilování kurzu koruny a posléze pomalejší dynamiky mezd.
ps2017-019-09-004-162.u2.p5.s7 Na horizontu měnové politiky, to znamená ve druhém pololetí příštího roku, se inflace vrátí k našemu cíli inflačním, to jest dvěma procentům, a v blízkosti tohoto cíle setrvá i během roku 2020.
ps2017-019-09-004-162.u2.p6.s1 S touto prognózou je konzistentní pokračující zvyšování úrokových sazeb směrem k jejich dlouhodobě neutrální úrovni.
ps2017-019-09-004-162.u2.p6.s2 Podle prognózy se kurz koruny po dočasném oslabení vrátí k posilování.
ps2017-019-09-004-162.u2.p6.s3 Přispěje k tomu zřetelně kladný úrokový diferenciál české koruny vůči euru, stejně tak doznívající vliv nákupu aktiv ze strany Evropské centrální banky a reálná konvergence české ekonomiky.
ps2017-019-09-004-162.u2.p6.s4 Podle naší prognózy by tak kurz měl někdy v prvních měsících roku 2019 posílit pod úroveň 25 korun za euro.
ps2017-019-09-004-162.u2.p7.s1 Bankovní rada na svém srpnovém měnovém zasedání vyhodnotila rizika prognózy inflace na horizontu měnové politiky jako vyrovnaná.
ps2017-019-09-004-162.u2.p7.s2 Za hlavní nejistotu jsme označili délku trvání globálních faktorů, které způsobily předchozí oslabení koruny.
ps2017-019-09-004-162.u2.p7.s3 Dalším zdrojem vnější nejistoty identifikovaným naší prognózou je nárůst protekcionistických opatření ve světovém obchodu.
ps2017-019-09-004-162.u2.p7.s4 Na závěr svého srpnového jednání tedy jsme rozhodli o zvýšení limitní úrokové sazby pro dvoutýdenní repo operace o 25 bazických bodů na 1,25.
ps2017-019-09-004-162.u2.p7.s5 A stejně tak na zářijovém zasedání rada zvýšila poměrem hlasů 6:1 hlavní úrokovou sazbu o dalších 25 bazických bodů, čili na 1,50, která je aktuálně platná.
ps2017-019-09-004-162.u2.p8.s1 Bilance rizik prognózy, poslední prognózy, resp. její aktualizace ze září, vidí ta rizika jako vyrovnaná a v zásadě nevýrazná.
ps2017-019-09-004-162.u2.p8.s2 Nicméně i nadále existuje obecná nejistota plynoucí z ohrožení volného obchodu ve světě a také z dění kolem brexitu.
ps2017-019-09-004-162.u2.p9.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-09-004-162.u3.p1.s1 Děkuji, panu guvernérovi ČNB Jiřímu Rusnokovi.
ps2017-019-09-004-162.u3.p1.s2 Konstatuji, že zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 258/1.
ps2017-019-09-004-162.u3.p1.s3 Požádám zpravodaje výboru pana poslance Karla Raise, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-09-004-162.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2017-019-09-004-162.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-004-162.u4.p1.s2 Dobrý den.
ps2017-019-09-004-162.u4.p1.s3 přednesu usnesení rozpočtového výboru z 11. schůze ze dne 5. září 2018 ke zprávě ČNB o inflaci - červenec 2018, zpráva o měnovém vývoji za první pololetí 2018, sněmovní tisk 258.
ps2017-019-09-004-162.u4.p2.s1 Po úvodním slově zástupce ČNB pana Krále, zpravodajské zprávě poslance Raise a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
ps2017-019-09-004-162.u4.p3.s1 I. bere na vědomí Zprávu ČNB o inflaci - červenec 2018 (Zprávu o měnovém vývoji za první pololetí 2018);
ps2017-019-09-004-162.u4.p4.s1 II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí zprávu ČNB o inflaci - červenec 2018 (Zprávu o měnovém vývoji za první pololetí 2018);
ps2017-019-09-004-162.u4.p5.s1 III. pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu.
ps2017-019-09-004-162.u4.p6.s1 Děkuji.
ps2017-019-09-004-162.u5.p1.s1 Děkuji, panu zpravodaji.
ps2017-019-09-004-162.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které ale nemám žádnou přihlášku.
ps2017-019-09-004-162.u5.p1.s3 Ptám se, zda se hlásí někdo z místa.
ps2017-019-09-004-162.u5.p1.s4 Ano, vidím, pana poslance Zbyňka Stanjuru.
ps2017-019-09-004-162.u5.p1.s5 Pane předsedo, máte slovo.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s2 Pan guvernér to zmínil ve svém úvodním slově, ale letos se jaksi nedaří plnit inflační cíle, tedy dvě procenta, České národní bance.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s3 A tak se chci zeptat, kde vidí pan guvernér příčiny, toho, že se to nedaří.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s4 Jestli jako mnozí z nás, že je příliš rychlý růst mezd, který v mnoha případech neodpovídá zvýšení produktivity práce, zda se na tom podle jeho názoru spíš podílí, pokud s tím souhlasí, že na tom zvýšení inflace se podílí i růst mezd, zda se na tom víc podílí veřejná správa, nebo privátní správa.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s5 A kdy si pan guvernér představuje, nebo kdy očekává, že se inflace vrátí do toho pásma, které je vlastně inflačním cílem ČNB.
ps2017-019-09-004-162.u6.p1.s6 Děkuji.
ps2017-019-09-004-162.u7.p1.s1 Jestli chce pan guvernér...
ps2017-019-09-004-162.u7.p1.s2 Ano, chce.
ps2017-019-09-004-162.u7.p1.s3 Pan guvernér odpoví v rozpravě na dotaz.
ps2017-019-09-004-162.u7.p1.s4 Prosím, pane guvernére, máte slovo.
ps2017-019-09-004-162.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážená Sněmovno, děkuji za dotaz.
ps2017-019-09-004-162.u8.p1.s2 Tak především chci zdůraznit, že my máme inflační cíl dvě procenta a kolem něho máme, je to tzv. toleranční pásmo, plus, minus jedno procento.
ps2017-019-09-004-162.u8.p1.s3 Čili pokud se inflace pohybuje v tom pásmu jedno tři procenta, tak jsme v tom tolerančním rozhraní.
ps2017-019-09-004-162.u8.p2.s1 My k tomu inflačnímu cílení přistupujeme skutečně flexibilně, protože není v podstatě ani smyslem inflačního cílení rigidně trvat na nějaké nominální cifře, každý měsíc nezbytně dvě procenta.
ps2017-019-09-004-162.u8.p2.s2 Není to ani možné.
ps2017-019-09-004-162.u8.p2.s3 De facto v malé otevřené ekonomice je tolik možností, kdy dochází k určitým vlivům zejména externím.
ps2017-019-09-004-162.u8.p2.s4 Jsou tam samozřejmě položky, které v inflaci vůbec nejsme schopni ovlivnit, jako regulované ceny, jako komodity typu ropa, elektrická energie, do jisté míry potraviny a některé další.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s1 Takže my to, že jsme mírně nad naším nominálním inflačním cílem, nepovažujeme za žádný zásadní problém.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s2 Je třeba připomenout, že jsme mnoho, mnoho měsíců v letech 2012, minimálně 2014, 2015, v tomto rozmezí jsme byli hluboko pod našim nominálním inflačním cílem a také to neznamenalo, že bychom z toho činili nějaké dramatické závěry.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s3 Čili my předpokládáme, že samozřejmě důvody pro to, proč ten růst inflace je vyšší, jsou primárně domácí v tuto chvíli.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s4 Ano, jsou velmi svižné domácí spotřebitelské tlaky.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s5 V posledním měsíci se to ukázalo i ve statistice, kdy se výrazně oživila ta tzv. jádrová inflace, která je tvořena zejména neobchodovatelnými položkami, se zjednodušeně říct zejména cenami služeb.
ps2017-019-09-004-162.u8.p3.s6 Výrazně se tam projevuje růst samozřejmě toho imputovaného nájemného, čili růst obecně nákladů na bydlení, ale i dalších služeb, zatímco u těch obchodovatelných položek ten růst není tak výrazný.
ps2017-019-09-004-162.u8.p4.s1 Čili je to výrazně domácího původu.
ps2017-019-09-004-162.u8.p4.s2 A samozřejmě to souvisí s tím výrazným růstem mezd a následně spotřeby.
ps2017-019-09-004-162.u8.p4.s3 My samozřejmě na to reagujeme i tím zvyšováním postupným, pomalým zvyšováním sazeb.
ps2017-019-09-004-162.u8.p4.s4 Očekáváme, že se v průběhu příštího roku, zhruba někdy do toho pololetí, inflace vrátí k těm dvěma procentům a posléze by měla na této úrovni nebo mírně kolem oscilovat a v podstatě by se na měla držet.
ps2017-019-09-004-162.u8.p5.s1 Takže v podstatě mohu potvrdit, že hlavním dneska zdrojem české inflace, která je ale, zdůrazňuji, pod kontrolou a velmi umírněna v rámci tolerančního pásma, jsou zejména domácí inflační tlaky související s růstem příjmů a spotřeby.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s1 Děkuji panu guvernérovi.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s2 Ptám se, jestli je ještě někdo další do rozpravy.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s3 Pokud nikdo, myslím si, že rozprava nebyla tak dlouhá, abychom museli opakovat návrh na usnesení, které přednesl zpravodaj.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s4 Pokud to někdo požaduje, tak samozřejmě ano.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s5 Nepožaduje.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s6 Všeobecnou rozpravu končím a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova.
ps2017-019-09-004-162.u9.p1.s7 Není tomu tak.
ps2017-019-09-004-162.u9.p2.s1 Můžeme tedy přikročit k rozpravě podrobné, do které také nemám žádnou přihlášku.
ps2017-019-09-004-162.u9.p2.s2 Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa.
ps2017-019-09-004-162.u9.p2.s3 Není tomu tak, takže i podrobnou rozpravu končím.
ps2017-019-09-004-162.u9.p2.s4 Máme dvě možnosti, resp. jednu, protože návrh usnesení je dán, a můžeme tedy o návrhu, který přednesl zpravodaj, hlasovat.
ps2017-019-09-004-162.u9.p3.s1 Rozhodneme v hlasování číslo 188, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro, že bereme zprávu na vědomí.
ps2017-019-09-004-162.u9.p3.s2 Kdo je proti?
ps2017-019-09-004-162.u9.p3.s3 Děkuji vám.
ps2017-019-09-004-162.u9.p4.s1 Hlasování pořadové číslo 188, z přítomných 155 pro 131 poslanec, proti nikdo.
ps2017-019-09-004-162.u9.p4.s2 Zprávu České národní banky o inflaci - červenec 2018 jsme vzali na vědomí.

Text viewDownload CoNNL-U