|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-19 ps2017-019-06-006-170 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

170. Informace vlády o postoji České republiky ke globálnímu paktu o bezpečné, řízené a legální migraci a globálnímu paktu o uprchlících

Date2018-09-19
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/170
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019204.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 2009 • previousnext

ps2017-019-06-006-170.u1.p1.s1 170.
ps2017-019-06-006-170.u1.p1.s2 Informace vlády o postoji České republiky ke globálnímu paktu o bezpečné, řízené a legální migraci a globálnímu paktu o uprchlících
ps2017-019-06-006-170.u1.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal pověřený člen vlády, což je ministr vnitra Jan Hamáček.
ps2017-019-06-006-170.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2017-019-06-006-170.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-06-006-170.u2.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás informoval o dvou dokumentech.
ps2017-019-06-006-170.u2.p1.s3 Jedním je globální pakt o bezpečné, řízené a legální migraci, druhým je globální pakt o uprchlících.
ps2017-019-06-006-170.u2.p1.s4 Tyto dva dokumenty jsou reakcí mezinárodního společenství na masové pohyby migrantů a uprchlíků.
ps2017-019-06-006-170.u2.p2.s1 Tyto stále rostoucí přesuny lidí nemůže zvládat každý stát jednotlivě a je jasné, že vyžadují mezinárodní spolupráci.
ps2017-019-06-006-170.u2.p2.s2 Současně ale je nutné jasně zdůraznit, že oba dva tyto dokumenty nemají žádnou právní závaznost a ani vymahatelnost.
ps2017-019-06-006-170.u2.p2.s3 Jedná se o dokument, který je projednáván na úrovni OSN, je právně nezávazný, a není to tedy právně vynutitelná mezinárodní smlouva.
ps2017-019-06-006-170.u2.p2.s4 To, co ty dokumenty obsahují, je především výčet možných opatření, zásad a praktik, které lze dle rozhodnutí zúčastněných států v jednotlivých migračních situacích uplatňovat.
ps2017-019-06-006-170.u2.p3.s1 Chtěl bych také jednoznačně vyvrátit, že migrační kompakt definuje migraci jako základní lidské právo.
ps2017-019-06-006-170.u2.p3.s2 To prostě není pravda.
ps2017-019-06-006-170.u2.p3.s3 Dokument hovoří pouze o lidských právech migrantů jako o univerzální zásadě.
ps2017-019-06-006-170.u2.p3.s4 Dále chci jasně zdůraznit, že kompakt nijak neomezuje suverenitu států v oblasti migrace v rozhodování o tom, koho a za jakých podmínek vpustí jednotlivé státy na své území, ani nepředává národní kompetence na úroveň OSN či EU.
ps2017-019-06-006-170.u2.p3.s5 Kdo by snad chtěl tvrdit opak, tak si troufnu říci, že ty dokumenty nečetl nebo že význam těchto dokumentů zkresluje.
ps2017-019-06-006-170.u2.p4.s1 Problémy spojené s migrací lze opravdu efektivně řešit, pouze pokud budou státy schopny spolupracovat a pokud budou schopny mezi sebou mluvit.
ps2017-019-06-006-170.u2.p4.s2 Česká republika se na přípravě těchto obou dokumentů podílela na formálních konzultacích o uprchlickém paktu, který vedl Úřad vysokého komisaře pro uprchlíky v Ženevě, i na vyjednávání migračního paktu v OSN v New Yorku.
ps2017-019-06-006-170.u2.p4.s3 Tam jsme svá stanoviska uplatňovali prostřednictvím společného přístupu 27 států EU.
ps2017-019-06-006-170.u2.p5.s1 Pozice ČR vycházely ze schválené strategie migrační politiky ČR a dbaly na to, aby ustanovení obou paktů odrážela již existující závazky v oblasti migrace a azylu a nepřinášela žádné nové nároky.
ps2017-019-06-006-170.u2.p5.s2 Ten dojednaný text odpovídá tomu, co naše země prosazovala.
ps2017-019-06-006-170.u2.p5.s3 My jsme stáli o to, aby ten dokument byl definován jako právně nezávazný, aby zůstal v rámci existujících pravidel mezinárodního a unijního práva, aby nebyl rozšiřován o nové kategorie uprchlíků a nové druhy mezinárodní ochrany a aby byl pro kontrolu naplňování toho paktu vytvořen mechanismus bez nových institucí a dalších nákladů.
ps2017-019-06-006-170.u2.p5.s4 Ten tzv. uprchlický pakt bude předložen Valnému shromáždění OSN společně s výroční zprávou Úřadu vysokého komisaře pro uprchlíky a bude formálně schvalován v rámci každoročně přijímané rezoluce o UNHCR, k níž být připojen.
ps2017-019-06-006-170.u2.p6.s1 Migrační pakt, ten představuje historicky právní rámec pro mezinárodní spolupráci a zabývá se všemi podstatnými aspekty migrace.
ps2017-019-06-006-170.u2.p6.s2 Jeho tematická šíře, skutečnost, že se opírá především o obecné lidskoprávní dokumenty, a zejména rozdílnost zájmů a priorit jednotlivých států nebo jejich seskupení, které se při vyjednávání textu prosazovaly, vedly ke kompromisnímu výsledku.
ps2017-019-06-006-170.u2.p6.s3 V tomto případě opět byla prioritou ČR právní nezávaznost, suverenita státu rozhodovat o tom, koho a za jakých podmínek pustí na své území, odsouzení a potírání nelegální migrace a boj proti pašerákům, rozlišení zacházení s legálními a nelegálními migranty, odmítnutí zacházet s migranty podle mezinárodního uprchlického práva, potvrzení závazku zemí původu přijmout zpět své občany a opět návazný mechanismus bez nových institucí a nákladů.
ps2017-019-06-006-170.u2.p7.s1 Dojednaný text všechny tyto prvky obsahuje, i když některé formulace jsou méně jednoznačné, než se ČR a ostatní státy EU snažily prosadit.
ps2017-019-06-006-170.u2.p7.s2 Pro nás je zejména důležité, že se zaměřuje na řešení problémů, které migraci podněcují, na správu hranic nebo obchod s lidmi a pojímá migraci komplexním způsobem i z řady dalších úhlů.
ps2017-019-06-006-170.u2.p7.s3 Ten dokument stanoví 23 cílů nebo úkolů, které by měly vést k bezpečné, řízené a legální migraci.
ps2017-019-06-006-170.u2.p7.s4 Některé jsou zásadní z našeho pohledu, některé důležité a některé nadbytečné.
ps2017-019-06-006-170.u2.p7.s5 Nicméně opět nepřinášejí ČR žádné nové závazky.
ps2017-019-06-006-170.u2.p8.s1 Migrační pakt bude přijímán na konferenci v Maroku 10. prosince 2018.
ps2017-019-06-006-170.u2.p8.s2 A co je důležité, účastníci, to znamená jednotlivé státy, budou mít možnost přednést svá vysvětlující stanoviska, popř. výhrady, a uvést také, co ve vztahu ke kompaktu pokládají za podstatné.
ps2017-019-06-006-170.u2.p9.s1 Takže jsem přesvědčen, že jsem teď jasně dokázal, že sjednání nebo vytvoření těchto dvou dokumentů neznamená pro ČR žádné nové povinnosti, žádné nové závazky.
ps2017-019-06-006-170.u2.p9.s2 Ty dokumenty, znovu opakuji, jsou politickou deklarací, která se projednává na úrovni OSN, a je tedy právně nezávazná.
ps2017-019-06-006-170.u2.p10.s1 Vláda České republiky pečlivě sleduje diskusi o těchto dokumentech v jednotlivých členských státech Evropské unie a před jednáním konference v Maroku samozřejmě zformuluje pozici České republiky, se kterou na konferenci Česká republika odjede, a v případě potřeby či zájmu jsme připraveni o pozici informovat buď příslušné výbory Poslanecké sněmovny, nebo plénum Sněmovny jako celek.
ps2017-019-06-006-170.u2.p11.s1 vám děkuji za pozornost a můžeme přejít do diskuse.
ps2017-019-06-006-170.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2017-019-06-006-170.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu, poslanec Zdeněk Ondráček, který, bude-li souhlasit, se stane zároveň jeho zpravodajem.
ps2017-019-06-006-170.u3.p1.s3 Souhlasíte?
ps2017-019-06-006-170.u3.p1.s4 Dobře, děkuji.
ps2017-019-06-006-170.u3.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2017-019-06-006-170.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2017-019-06-006-170.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, v úvodu mi dovolte, abych vám poděkoval, že jste napodruhé zařadili tento bod k dnešnímu projednání, a zároveň asi nějaká výzva, abychom tento dokument velmi dobře nastudovali a poslouchali to, co bude říkat ministr vnitra a ministr zahraničí, ale čím bude argumentovat také řada diskutujících.
ps2017-019-06-006-170.u4.p2.s1 z úvodního slova pana ministra si v podstatě říkám jednoduchou otázku: Když je to všechno tak nezávazné a všechno k ničemu, je to jenom tak politické, tak proč to rovnou neodmítneme?
ps2017-019-06-006-170.u4.p2.s2 Vždyť nám to celkem může být jedno, vždyť to není v podstatě nic zásadního.
ps2017-019-06-006-170.u4.p2.s3 Politici jezdí, diskutují, ale nevyplývá z toho nic závazného pro Českou republiku, tak proč hned na začátku neříci, že se nám to nelíbí?
ps2017-019-06-006-170.u4.p2.s4 A v podstatě to, co říká pan premiér a možná bude říkat za pár hodin v Rakousku, tak proč vlastně neříci natvrdo, že nás tyto dvě deklarace, nebo globální pakty, nezajímají?
ps2017-019-06-006-170.u4.p3.s1 Ale pojďme k tomu, co jsem si připravil.
ps2017-019-06-006-170.u4.p3.s2 Jak bylo zmíněno, ve dnech 10. a 11. prosince 2018 mají členské státy Organizace spojených národů v Maroku přijmout závazek v oblasti migrace, a to globální pakt pro bezpečnou, řízenou a pravidelnou migraci, společně s téměř nediskutovaným globálním paktem o uprchlících.
ps2017-019-06-006-170.u4.p4.s1 Obdobný dokument navržený Evropskou komisí, známý pod názvem Dublin IV, sice již v uvozovkách spadl pod stůl, nicméně mnohem závažnější dokumenty OSN a Evropské unie, globální pakty, zůstávají v podstatě bez povšimnutí, i když obsahově předčí v mnoha směrech navrhované změny dublinských smluv.
ps2017-019-06-006-170.u4.p4.s2 Tyto změny budou mít pro Evropu za následek pravidelné a mezinárodními organizacemi řízené přesidlování migrantů a uprchlíků do Evropy.
ps2017-019-06-006-170.u4.p5.s1 V současné době jsou zpracovány návrhy dvou globálních paktů, globální pakt o uprchlících a globální pakt o bezpečné, řízené a pravidelné migraci, kde neexistuje jejich oficiální český překlad, protože OSN své dokumenty v českém jazyce nevydává.
ps2017-019-06-006-170.u4.p5.s2 U globálních paktů se již nejedná z mého pohledu a z pohledu komunikace s právníky o právně nezávaznou deklaraci, i když se to v jejich úvodu uvádí, a v tom mohu souhlasit s panem ministrem, ale o mezinárodní smlouvy, jež jsou podle článku 10 Ústavy České republiky postaveny nad národní zákony.
ps2017-019-06-006-170.u4.p5.s3 Zde by to chtělo určitě právní stanovisko právních autorit, aby nám řekly, jestli deklarovaná nezávaznost těchto globálních paktů je opravdu tak nezávazná, anebo nám v tom vznikají závazky podle mezinárodního práva.
ps2017-019-06-006-170.u4.p6.s1 Globální pakty v některých směrech legalizují ilegální migraci.
ps2017-019-06-006-170.u4.p6.s2 Signatářské státy totiž již nebudou smět v uvozovkách kriminalizovat aktivity neziskových organizací, a to ani ty, které odporují národnímu nebo mezinárodnímu právu.
ps2017-019-06-006-170.u4.p6.s3 Dále sjednocují na základě lidských práv postavení uprchlíků a migrantů, což v praxi bude znamenat chránit práva i ilegálních migrantů, v podstatě to znemožní jejich vyhoštění zpět do země jejich původu.
ps2017-019-06-006-170.u4.p7.s1 Celá navrhovaná politika je postavena na dobrovolnosti a zásadě nenavracení.
ps2017-019-06-006-170.u4.p7.s2 Samozřejmě zde nechybí ani přerozdělování migrantů a uprchlíků, my to známe pod pojmem povinné kvóty, které jsou v globálním paktu schované pod jinými pojmy, a to pod pojmem spravedlivé rozdělení břemene a zodpovědnosti.
ps2017-019-06-006-170.u4.p8.s1 Globální pakty migraci nezpomalují a ani nebrzdí, naopak ji z mého pohledu podporují, a dokonce k i vyzývají.
ps2017-019-06-006-170.u4.p8.s2 Globální pakt o uprchlících se týká uprchlíků, kteří opouštějí své země z důvodu války nebo politického pronásledování a jejich status je upraven ženevskými konvencemi, kdežto globální pakt o bezpečné, řízené a pravidelné migraci se týká osob, které migrují "z jiných důvodů".
ps2017-019-06-006-170.u4.p8.s3 Své země opouštějí z důvodu chudoby, dopadu klimatických změn, nedostatku pracovních příležitostí apod.
ps2017-019-06-006-170.u4.p9.s1 Stavebními kameny globálních paktů jsou mezinárodní deklarace, kde mezi nejzásadnější patří Newyorská deklarace o migrantech a uprchlících, přijatá 19. září 2016 tehdejší vládou Bohuslava Sobotky, a usnesení Evropského parlamentu o pokroku v iniciativě globálních paktů OSN o bezpečné, řízené a legální migraci a uprchlících, které bylo 16. dubna tohoto roku v Evropském parlamentu odhlasováno.
ps2017-019-06-006-170.u4.p10.s1 Do otázky ratifikace globálních paktů spadá i Marrákešská deklarace, která se hned ve svém úvodu odvolává na deklaraci Newyorskou.
ps2017-019-06-006-170.u4.p10.s2 V Newyorské deklaraci se v bodě 63 signatáři zavázali k procesu jednání na mezinárodní úrovni, vedoucí k přijetí globálního paktu.
ps2017-019-06-006-170.u4.p10.s3 Newyorská deklarace je nedílnou součástí globálních paktů a jednoznačně podporuje migraci do Evropy a převod pravomocí v otázce migrační politiky na mezinárodní a neziskové organizace.
ps2017-019-06-006-170.u4.p10.s4 Od Newyorské deklarace v minulosti odstoupilo Maďarsko a Spojené státy americké a oba státy se stáhly z přípravy globálního paktu o migraci, neboť tento pakt je neslučitelný s jejich migrační politikou.
ps2017-019-06-006-170.u4.p11.s1 Usnesení Evropského parlamentu o pokroku v iniciativě globálních paktů OSN o bezpečné, řízené a legální migraci a uprchlících se rovněž odkazuje na Newyorskou deklaraci a schvaluje veškeré její body.
ps2017-019-06-006-170.u4.p11.s2 Evropský parlament navíc žádá de facto o legalizaci kriminální činnosti neziskových organizací, čímž jim zaručuje imunitu, vyzývá k masovému rozvoji přijímání migrantů a plnění kvót a jejich přerozdělování, popřípadě ignoruje negativa a problémy spojené s migrací a uznává jejich oboustranný přínos, dokonce uznává migraci jako účinný nástroj proti chudobě.
ps2017-019-06-006-170.u4.p12.s1 OSN a Evropská unie přenášejí odpovědnost, kterou za sebe nesou sami imigranti a za především jejich mateřské státy, na ostatní, vyspělý svět, kam migranti míří.
ps2017-019-06-006-170.u4.p12.s2 Evropský parlament vytváří nátlak na přijetí globálních paktů a vyzývá Evropskou unii, aby na sebe vzala vedoucí úlohu v tomto procesu a aby odsoudila jiné země, v tomto případě USA a Maďarsko, a u Maďarska jste důsledky viděli v minulém týdnu, které opouštějí jednání, nebo se jim podařilo oslabit obsah konečného paktu.
ps2017-019-06-006-170.u4.p13.s1 Po přijetí obou globálních paktů bude muset Česká republika změnit národní a azylovou politiku, v jejímž důsledku dojde ke ztrátě kontroly v oblasti migrační azylové politiky a tyto pravomoci přejdou na mezinárodní organizace spadající pod Úřad vysokého komisaře pro uprchlíky.
ps2017-019-06-006-170.u4.p13.s2 Prováděcí pravomoci přejdou na mezinárodní sektor, náboženské organizace nebo soukromý sektor.
ps2017-019-06-006-170.u4.p14.s1 Mohli bychom si položit otázku, jak to bude s přerozdělovacím mechanismem.
ps2017-019-06-006-170.u4.p14.s2 Globální pakt o uprchlících, který upravuje přístup k přijímání uprchlíků, obsahuje i přerozdělovací mechanismus, jak jsem zmínil v úvodu svého vystoupení, který je také v Dublinu IV, a to známe pod pojmem povinné kvóty.
ps2017-019-06-006-170.u4.p14.s3 V globálním paktu o uprchlících je přerozdělovací mechanismus často zmiňován jako - opakuji - spravedlivé sdílení zátěže a zodpovědnosti.
ps2017-019-06-006-170.u4.p15.s1 V návrhu Dublinu IV byl korekční přerozdělovací mechanismus, chcete-li povinné kvóty, vypočítáván a kontrolován Agenturou Evropské unie pro azyl, která se přímo zodpovídá nejvyššímu orgánu Evropské unie, Evropské komisi.
ps2017-019-06-006-170.u4.p15.s2 Konečnou kontrolu nad plněním a fungováním povinných kvót měla mít Evropská komise.
ps2017-019-06-006-170.u4.p15.s3 Při uplatnění korekčního mechanismu měl být použit referenční klíč založený na počtu obyvatel a velikosti ekonomiky jednotlivých členských států tak, aby tento mechanismus odlehčil členským státům, jež jsou vystaveny neúměrnému tlaku.
ps2017-019-06-006-170.u4.p15.s4 Pokud se členský stát rozhodl, že se ke korekčnímu mechanismu po dobu 12 měsíců nepřipojí, byl povinen zaplatit pokutu ve výši 250 000 eur ročně za jednoho nepřijatého žadatele o azyl.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s1 Další otázkou by mohlo být, jak je to se slučováním rodin.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s2 Po přijetí globálního paktu nastane členským státům nově povinnost slučovat rodiny nejen uprchlíkům, ale i migrantům, a to hlavně u dětí bez doprovodu a ve všech fázích migrace.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s3 Jak bude fungovat návratová politika?
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s4 Globální pakt o uprchlících staví návratovou politiku pouze na bázi dobrovolných repatriací, a to i pro země původu uprchlíků.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s5 Hostitelské země mají po přijetí globálních paktů finančně, technicky a jinak podporovat země původu, čímž mají vyřešit příčiny vysidlování a zjednodušit návraty uprchlíků zpět do svých zemí.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s6 Přijetím globálního paktu o migraci bude členským státům znemožněno tzv. kolektivní vyhošťování.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s7 Každý migrant bude muset být posouzen individuálně a vyhošťování bude možné pouze tehdy, pokud bude v souladu s mezinárodním právem v oblasti lidských práv.
ps2017-019-06-006-170.u4.p16.s8 Přijdou-li migranti opouštějící své země z důvodu hledání nových ekonomických příležitostí, lidé opouštějící své domovy z důvodu potravinové nejistoty, chudoby, porušování lidských práv, nepříznivých dopadů klimatu a z důvodu dopadu nepříznivých katastrof, tak jak je vyjmenovává Newyorská deklarace, nebudou je členské státy moci vyhostit zpět do jejich zemí původu, protože by tím porušily lidská práva.
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s1 Jakou úlohu v těchto paktech sehrávají neziskové organizace?
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s2 Můžeme říci, že globální pakty jsou neziskovkám ušity přímo na míru.
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s3 Neziskové organizace budou mít po přijetí globálního paktu o uprchlících volné ruce nejen k přípravě a plánování, ale i k realizaci programů pro uprchlíky a migranty a pravomoc v přerozdělování financí.
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s4 Neziskové organizace budou migrantům a uprchlíkům v plnění migrace jako lidského práva aktivně pomáhat, a to zcela beztrestně, v případech, kdy poruší jiná národní nebo mezinárodní práva, protože jim globální pakty zajišťují v podstatě imunitu.
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s5 Tím se zlegalizuje a začne provádět nyní ilegální převaděčství, které přejde z kriminálních převaděčů na neziskové organizace.
ps2017-019-06-006-170.u4.p17.s6 Tento krok migraci nesníží, ale naopak ji ještě více podpoří, protože migranti budou vědět, že je neziskové organizace bezpečně převezou do Evropy, odkud nebudou moci být jednoduše vyhoštěni a kde se o velmi dobře postarají.
ps2017-019-06-006-170.u4.p18.s1 Zajímavé je také, jak Evropská komise, nebo jak tyto pakty hovoří o možnosti informovat občany Evropské unie o těchto aktivitách.
ps2017-019-06-006-170.u4.p18.s2 S přijetím globálních paktů signatářské státy přijímají i cenzuru na informace týkající se migrantů a migrace.
ps2017-019-06-006-170.u4.p18.s3 Globální pakt o migraci zavazuje signatářské státy informovat pouze o pozitivech migrace, negativa jsou vnímána jako projevy rasismu a xenofobie.
ps2017-019-06-006-170.u4.p18.s4 Médiím, která budou migraci kritizovat, budou zastaveny finanční a materiální prostředky.

Text viewDownload CoNNL-U