|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-18 ps2017-019-05-005-032 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

32. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a zákon č. 92/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 204/ - prvé čtení

Date2018-09-18
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/032
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019173.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 345 • previousnext

ps2017-019-05-005-032.u1.p1.s1 32.
ps2017-019-05-005-032.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a zákon č. 92/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 204/ - prvé čtení
ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s1 Poprosím vážené paní poslankyně, vážené pány poslance o klid, abychom se mohli věnovat projednávání tohoto vládního návrhu zákona.
ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s2 Za vládu nám předložený návrh uvede ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová.
ps2017-019-05-005-032.u1.p2.s3 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2017-019-05-005-032.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předložený vládní návrh zákona se týká zejména problematiky tzv. elektronických neschopenek v oblasti nemocenského pojištění.
ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s1 Úprava elektronické formy rozhodnutí ošetřujících lékařů o vzniku dočasné pracovní neschopnosti byla připravena MPSV v druhé polovině roku 2016 a z důvodu blížícího se konce volebního období byla počátkem roku 2017 vložena formou poslaneckého pozměňovacího návrhu do vládního návrhu tzv. technické novely, kterou se dílčím způsobem upřesňovala řada ustanovení zákonů v oblasti sociálního pojištění.
ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s2 Neprošel tak z důvodu nedostatku času standardním meziresortním připomínkovým řízením.
ps2017-019-05-005-032.u2.p2.s3 Novela byla po schválení Parlamentem vyhlášena ve Sbírce zákonů v srpnu 2017 pod č. 259 a elektronické neschopenky mají být na základě tohoto zákona zavedeny od 1. ledna 2019, a to na dobrovolné bázi.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s1 Implementace právní úpravy elektronických neschopenek do praxe není jednoduchou záležitostí a harmonogram projektu realizace byl od počátku poměrně napjatý.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s2 Po zastavení projektu mou předchůdkyní paní ministryní Němcovou, která navrhla vládě právní úpravu zrušit a projekt o dva roky odložit, objektivně již nelze projekt elektronických neschopenek realizovat s původní účinností od 1. ledna 2019.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s3 Je proto třeba na tuto situaci reagovat a projekt elektronických neschopenek časově posunout.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s4 Nedomnívám se jako moje předchůdkyně, že nutně o dva roky a že je nutné právní úpravu již jednou velkou většinou poslanců schválenou rovnou rušit.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s5 Místo toho bych chtěla Sněmovně doporučit odložení účinnosti tohoto zákona o jeden rok, to jest na 1. 1. 2020.
ps2017-019-05-005-032.u2.p3.s6 Právní úprava elektronických neschopenek sice není v důsledku její velmi rychlé přípravy úplně bezchybná a v první fázi projektu MPSV identifikovalo některé dílčí legislativní problémy, nejsou však takového charakteru, aby ohrožovaly fungování agendy nemocenského pojištění, a lze na reagovat při nejbližší novelizaci zákona o nemocenském pojištění.
ps2017-019-05-005-032.u2.p4.s1 Dovoluji si vás proto požádat o podporu návrhu na odložení účinnosti i z toho důvodu, že s platnou právní úpravou budeme moci v projektu pokračovat.
ps2017-019-05-005-032.u2.p4.s2 Zrušení právní úpravy pro náš resort znamená naopak další prodloužení nežádoucího zpoždění úplné elektronizace pracovních neschopností, protože investovat prostředky na úpravu aplikací budeme moci po schválení úpravy nové.
ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s1 I když jsem bohužel musela akceptovat, že cílové, všem vyhovující řešení elektronické neschopnosti v lednu 2019 připraveno nebude, část řešení realizovat v příštím roce přesto můžeme.
ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s2 V první řadě jsme schopni realizovat od ledna 2019 službu pro zaměstnavatele, aby se elektronicky mohli České správy sociálního zabezpečení dotázat, zda zaměstnanec, který nenastoupil do práce, je či není v pracovní neschopnosti.
ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s3 Aby měla pro poskytování této služby ČSSZ co nejdříve informace o vzniku nových pracovních neschopností, navrhnu vládě v nejbližší době dílčí změny zákona o nemocenském pojištění, tzv. první etapu elektronických neschopenek, kdy by některá hlášení podávaná ošetřujícími lékaři orgánům nemocenského pojištění, zejména hlášení o vzniku a skončení dočasné pracovní neschopnosti, probíhala pouze v elektronické formě.
ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s4 Druhá etapa, to jest úplná elektronizace, bude zavedena, pokud se přikloníte k mému doporučení na odložení právní úpravy, od 1. ledna 2020, a pokud se přikloníte k návrhu předchůdkyně paní exministryně Němcové, pak o rok později, od 1. ledna 2021.
ps2017-019-05-005-032.u2.p5.s5 Projekt elektronických neschopenek, který je věcně správný a je plně v souladu s trendem obecné elektronizace, se tak v žádném případě neopouští.
ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s1 Dovolte mi, abych k projektu elektronické neschopenky doplnila ještě jednu velmi důležitou informaci.
ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s2 Součástí změn, které přinesl zákon č. 259/2017 Sb. na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu, je převedení registrů vedených dosud Českou správou sociálního zabezpečení, to jest registru pojištěnců a registru zaměstnavatelů, do jednotného informačního systému, jehož správcem je Ministerstvo práce a sociálních věcí.
ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s3 Tato úprava znamená, že se od 1. ledna 2019 stát MPSV správcem aplikací ČSSZ, přičemž tato bude pověřena konkrétními činnostmi nezbytnými pro jejich vývoj a provoz.
ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s4 Ukázalo se však, že toto převedení k datu 1. ledna 2019 není v praxi reálné a bylo by předčasné, protože v průběhu roku 2018 nebyl převod správcovství dostatečně připraven a přinesl by pro činnost České správy sociálního zabezpečení zvýšená rizika.
ps2017-019-05-005-032.u2.p6.s5 Nicméně rovněž u této změny navrhuji místo zrušení a posílení autonomie ČSSZ odklad účinnosti o jeden rok, protože koncepční vývoj aplikačního programového vybavení s jednotnou strategií v celém resortu MPSV považuji z pohledu zajištění efektivního eGovernmentu za nezbytné.
ps2017-019-05-005-032.u2.p7.s1 Děkuji vám za pozornost a prosím o postoupení návrhu zákona do dalšího čtení.
ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s2 Pan poslanec Lukáš Kolářík je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2017-019-05-005-032.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.
ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s1 Dobrý podvečer, dámy a pánové.
ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s2 Vážení kolegové, dovolte mi také přednést svoji zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 259 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s3 Návrh zákona předložený Ministerstvem práce a sociálních věcí ruší předchozí novelizaci výše uvedených zákonů, která upravovala postupy při rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti a karanténě pro účely poskytování nemocenského z nemocenského pojištění založené na listinné formě v podobě předepsaných tiskopisů.
ps2017-019-05-005-032.u4.p1.s4 Od 1. ledna 2019 měla být zavedena fakultativní elektronická forma v rámci těchto postupů, tzv. eNeschopenka, a to na základě zákona právě č. 259/2017 Sb., kterým se mění tento zákon.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s1 Zákon č. 259, který tento vládní návrh navrhuje zrušit, byl schválen Poslaneckou sněmovnou v minulém volebním období a jeho účinnost byla nastavena od 1. 1. 2019.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s2 Navrhovatel v důvodové zprávě uvádí, že se jedná o odložení projektu eNeschopenky o dva roky, tedy do roku 2021.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s3 Toto tvrzení je ovšem mylné, neboť z předmětného návrhu je zřejmé, že se nenavrhuje projekt eNeschopenky odložit, ale navrhuje se jeho úplné zrušení.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s4 Navrhovatel dále v důvodové zprávě argumentuje nevhodným způsobem přijetí této novely, která byla předložena ve formě poslaneckého pozměňovacího návrhu, a dle navrhovatele tak nedošlo k řádnému připomínkovému řízení.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s5 Toto tvrzení je pravdivé.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s6 Nutno ovšem podotknout, že tento uváděný poslanecký pozměňovací návrh zpracovalo právě samo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
ps2017-019-05-005-032.u4.p2.s7 Je tedy tak přinejmenším zvláštní, že nyní tento postup kritizuje a navrhuje kvůli tomu projekt eNeschopenky zrušit.
ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s1 Do příprav projektu eNeschopenky byli dle dostupných dokumentů zapojeni zástupci z řady odborníků z Ministerstva práce a sociálních věcí, České správy sociálního zabezpečení, Ministerstva vnitra, včetně odboru hlavního architekta, Ministerstva zdravotnictví, zástupce vlády České republiky, ÚZIS, SÚKL, lékaři České lékařské komory, České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, zástupci Sdružení praktických lékařů, odborů a zástupců zaměstnavatelů, například Svazu průmyslu a dopravy, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky a zpravodajských služeb.
ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s2 Je tak zřejmé, že návrh připomínkovala celá řada subjektů a profesních organizací, kterých se zavedení eNeschopenky přímo dotýká.
ps2017-019-05-005-032.u4.p3.s3 Není tedy pravda, že by projekt nebyl dostatečně diskutován, jak navrhovatel v důvodové zprávě uvádí.
ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s1 Další argumenty pro zrušení projektu eNeschopenky navrhovatel v důvodové zprávě neuvádí.
ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s2 Spolu se zrušením projektu eNeschopenka se rovněž navrhuje vyjmutí registrů vedených Českou správou sociálního zabezpečení, tedy registr pojištěnců, registr zaměstnavatelů a nový registr ošetřujících lékařů, z jednotného informačního systému práce a sociálních věcí.
ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s3 Toto vyjmutí by ovšem zcela nabouralo koncept jednotného informačního systému a jde zcela proti smyslu eGovernmentu.
ps2017-019-05-005-032.u4.p4.s4 Bez jednotné datové základny bude jakákoli snaha o digitalizaci tohoto resortu marná.
ps2017-019-05-005-032.u4.p5.s1 Vzhledem k těmto faktům navrhuji, stejně jako předkladatel, který v tuto chvíli změnil názor, odložit účinnost tohoto zákona a dát ministerstvu prostor k tomu, aby mohlo projekty nutné pro spuštění jednotného informačního systému dokončit, systém spustit, vyvázat se ze závislosti na jednom dodavateli a snížit náklady na provoz těchto agendových systémů.
ps2017-019-05-005-032.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Bauer.
ps2017-019-05-005-032.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené dámy a pánové, dovolte mi pár slov k předložené novele rušící eNeschopenku.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s3 Musím se přiznat, že jsem za posledních pár měsíců četl mnoho legislativních předloh.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s4 Nečekal jsem, vážená paní ministryně prostřednictvím pana předsedajícího, žádné zázraky, ale při přečtení tohoto návrhu je mi opravdu hodně smutno.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s5 Ano, může se to stát.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s6 Může se stát, že vláda, nebo i my poslanci máme příliš velké oči a přijmeme změny, jejichž uvedení v život vyžaduje více práce, než je možné odvést ve vymezeném čase.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s7 To se samozřejmě může stát.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s8 Pak nezbývá nic jiného, než účinnost daných opatření posunout nebo odložit, protože to je lepší varianta než vystavit úředníky a veřejnost chaosu.
ps2017-019-05-005-032.u6.p1.s9 Problém ale podle mého názoru nastává, když se z toho stane nebo stává pravidlo a když se přijímají některé zásadní změny pochybným způsobem, který dopředu dává tušit, že realizace samotná určitě nedopadne dobře.
ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s1 Proč to říkám?
ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s2 Ministerstvo práce a sociálních věcí selhalo dříve, když prosadilo zavedení eNeschopenek spolu se zavedením jednotného informačního systému práce a sociální věcí nestandardní cestou poslaneckého návrhu, což se tady samozřejmě také velmi často děje.
ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s3 Byl to nesporně návrh zpackaný, nedomyšlený a špatně připravený.
ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s4 Nakonec i ta samotná důvodová zpráva, pokud byste si našli čas a přečetli ji, doprovázející tuto aktuální předlohu, neříká nic jiného, než že to je nepovedený a nedomyšlený návrh.
ps2017-019-05-005-032.u6.p2.s5 Ono to z toho možná příliš nevyplývá, protože důvodová zpráva je psána úřednickým korektním sloganem, takže to na první pohled tolik nevyznívá.
ps2017-019-05-005-032.u6.p3.s1 Otázkou tak je, zda bylo vůbec možné eNeschopenku připravit zavčas, i kdyby na aparát Ministerstva práce a sociálních věcí pracoval dnem i nocí.
ps2017-019-05-005-032.u6.p3.s2 Bývalá paní ministryně za hnutí ANO, paní ministryně Němcová, každopádně v minulosti usoudila, že nikoliv, a tak raději připravila zrušení celého projektu, což si možná někteří z vás pamatují.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s1 můžu dnešní paní ministryni Maláčové vyčítat kdeco, ale určitě ne to, že by za současný stav nesla vinu.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s2 Na to je ve funkci příliš krátce.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s3 Ale platí, že nyní nese veškerou odpovědnost za to, že eNeschopenka skutečně začne jednou fungovat.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s4 Podle důvodové zprávy to být v roce 2021.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s5 Jestli jsem správně zaznamenal, paní ministryně tvrdí, že se to stihnout do roku 2020.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s6 Podklady k předloženému zákonu jsou nicméně natolik děravé a vágní, že příliš velkou důvěru v tato data, to znamená rok 2020, osobně určitě nemám.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s7 A to je pro velký problém, protože tu současně máme socialistický návrh na zrušení karenční doby.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s8 Pan premiér se nechal, a to je evidentní, dost nahlas slyšet, že svůj souhlas s návrhem svého koaličního partnera podmiňuje právě rozjezdem eNeschopenky.
ps2017-019-05-005-032.u6.p4.s9 Jenže ta se nerozjede dříve než za dva roky, tedy pokud platí zmíněná důvodová zpráva nebo optimismus paní ministryně Maláčové, v opačném případě to bude trvat ještě o pár let déle.
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s1 bych se chtěl proto zeptat: Je možné vzít pana premiéra za slovo a oddechnout si, že karenční doba zůstane v platnosti minimálně do vyřešení eNeschopenky?
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s2 Doufám, že tady zazní odpověď.
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s3 A za další.
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s4 Anebo bude platit premiérské slovo
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s5 Andreje Babiše jen do příštího dne, nebo do nových instrukcí podle PR týmu?
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s6 Chci panu premiérovi Andreji Babišovi tentokrát pro jednou věřit a chci věřit, že když nás vláda nutí hlasovat o odsunu eNeschopenky, tak nás současně nebude nutit hlasovat o rušení karenční doby, tedy o opatření, které bude mít negativní dopad na celý firemní sektor a ve výsledku i na samotné zaměstnance.
ps2017-019-05-005-032.u6.p5.s7 Pan premiér navíc nebyl pro jednou originální, to je evidentní, protože zavedení eNeschopenky od počátku podporovali také všichni zaměstnavatelé a jsou to také oni, kdo ji současně vnímají jako součást debaty o případném novém nastavení nemocenské a změn v karenční době.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s1 Na závěr mi dovolte obecnou poznámku.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s2 Celá anabáze s eNeschopenkou ukazuje, jak moc je důležité mít na ministerstvech kvalitní aparát, odborníky a legislativce, kteří jsou schopni připravit kvalitní návrhy a poslat je do standardního legislativního procesu.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s3 Jakmile si resorty tuto cestu zkrátí nebo začnou prosazovat své zájmy prostřednictvím pozměňovacích návrhů na půdě Sněmovny, nedopadá to podle mých zkušeností obvykle dobře.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s4 Za viníky bohužel jsou pak často považováni poslanci, ve skutečnosti jsou to ale vládní resorty a jejich ministři a vláda.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s5 Jestli mi v této chvíli opravdu začíná něco vadit na vládě Andreje Babiše, tak je to právě opakovaně prokázaná neschopnost tento trend zastavit.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s6 Je to vláda Andreje Babiše, která naopak kvalitu legislativní práce dál snižuje, přivádí do chaos a nepořádek.
ps2017-019-05-005-032.u6.p6.s7 Ale to není příběh eNeschopenky, ale také vizitka této vlády.
ps2017-019-05-005-032.u6.p7.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s2 Přeji hezký večer.
ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s3 Nyní tedy s přednostním právem předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s4 Připraví se ve standardním pořadí paní poslankyně Pekarová.
ps2017-019-05-005-032.u7.p1.s5 Prosím.
ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s2 Paní ministryně, kolegyně, kolegové, vystoupení bude o něco delší než mého předřečníka.
ps2017-019-05-005-032.u8.p1.s3 jsem dneska avizoval u jiného bodu, a to bylo u čínské medicíny, že když se něco nepovede, tak se pak tváříme, že něco se omylem stalo, jako by za to nikdo nemohl.

Text viewDownload CoNNL-U