|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-14 ps2017-019-04-003-111 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

111. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Heleny Válkové, Radky Maxové, Patrika Nachera, Davida Kasala, Karla Raise, Rostislava Vyzuly, Martina Kolovratníka a Jaroslava Bžocha na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 89/ - třetí čtení

Date2018-09-14
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/111
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019127.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 426 • previousnext

ps2017-019-04-003-111.u1.p1.s1 111.
ps2017-019-04-003-111.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jany Pastuchové, Heleny Válkové, Radky Maxové, Patrika Nachera, Davida Kasala, Karla Raise, Rostislava Vyzuly, Martina Kolovratníka a Jaroslava Bžocha na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 89/ - třetí čtení
ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s1 Jde o přerušený bod.
ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s2 Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve středu 12. září v rozpravě, čili rozprava je (není)uzavřena.
ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s3 U stolku zpravodajů vidím paní zpravodajku garančního výboru, paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou, paní kolegyně Pastuchová za navrhovatele je také na svém místě.
ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s4 Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 89/3, který vám byl doručen 27. června letošního roku.
ps2017-019-04-003-111.u1.p2.s5 Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 89/4.
ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s1 Ptám se, jestli si přejí vystoupit nejdříve zpravodajka nebo paní navrhovatelka.
ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s2 Paní zpravodajka ano.
ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s3 Ne, rozprava nebyla ukončena, to jsem konstatoval.
ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s4 Ano, přímo ve vystoupení pana poslance Kaňkovského.
ps2017-019-04-003-111.u1.p3.s5 Než mu udělím slovo, aby pokračoval ve svém vystoupení, požádám kolegy a kolegyně, aby debaty mimo tento tisk vedli zásadně v předsálí mimo jednací sál Poslanecké sněmovny.
ps2017-019-04-003-111.u1.p4.s1 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, rozprava byla přerušena v části mého vystoupení.
ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s2 Vždycky je to trošku hendikep začínat znovu v polovině vystoupení, nicméně se budu snažit již neopakovat všechny peripetie, které provázejí novelu zákona o dávkách v hmotné nouzi.
ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s3 Jenom bych shrnul postoj svůj a svých kolegů k dnes projednávané novele, tedy sněmovnímu tisku 89.
ps2017-019-04-003-111.u2.p1.s4 Ještě se znovu vyjádřím k pozměňovacím návrhům svým.
ps2017-019-04-003-111.u2.p2.s1 Pokud se týká našeho postoje, povinná aplikace poukázek dávek na živobytí podle dostupných informací nesnížila zneužívání této dávky a bohužel velmi ztrpčila život řadě zranitelných skupin obyvatel, jsou to lidé s nejvyšším stupněm invalidity, lidé pečující o osobu blízkou, senioři, lidé s vyšším stupněm příspěvku na péči, ale také lidé, kteří jsou dlouhodobě hospitalizováni ve zdravotnických zařízeních či v pobytových sociálních službách.
ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s1 Ambicí mou a skupiny předkladatelů v uvozovkách konkurenčního návrhu 99 bylo najít soubor výjimek osob, které jsou skutečně tímto nejvíce postiženy, a jinak systém povinných poukázek v rozmezí 35 65 % zachovat.
ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s2 Bohužel diskuse, která byla následně v odborné veřejnosti, na výboru pro sociální politiku i zde na plénu, konzultace s pracovníky úřadů práce, konzultace s pracovníky pobytových sociálních služeb, ale také například s psychiatrickými léčebnami ukázaly, že vytaxovat ten soubor výjimek je velmi obtížný úkol.
ps2017-019-04-003-111.u2.p3.s3 Také se ukázalo, že i tady ve Sněmovně je několik skupin poslanců, kteří vidí ten systém výjimek různě, a tak se ukázalo, že najít zde politickou shodu na tom, které výjimky skutečně schválit, je obtížný úkol.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s1 Právě z tohoto důvodu jsme nakonec společně s kolegou Sklenákem, respektive každý zvlášť, ale ve stejném duchu, podali pozměňovací návrh, který jsem tady představoval.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s2 Je to ten pozměňovací návrh F4 a dále pozměňovací návrh A1 kolegy Sklenáka, který vrací novelu zákona o hmotné nouzi před poslední novelizaci, tedy před účinnost od 1. 12. 2017.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s3 si uvědomuji, že to není úplně ideální stav, nicméně to považuji za nejčistší řešení právě proto, že se uchýlíme k jakémukoliv výčtu výjimek, tak vždycky tady hrozí, že na některou zranitelnou skupinu osob zapomeneme.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s4 Proto za sebe upřednostňuji a chci vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu F4 společně s pozměňovacím návrhem A1 kolegy Sklenáka, abychom vrátili stav před poslední novelizaci.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s5 A chci zde zdůraznit to, co se občas v médiích trošičku plete, že to neznamená, že úřady práce nemohou skupině osob, u které mají podezření na zneužívání dávky na živobytí v uvedeném rozmezí 35 65 %, dávky nařídit ve formě poukázek.
ps2017-019-04-003-111.u2.p4.s6 To je potřeba, aby zde zaznělo, protože to mnohdy je dáváno do opačného kontextu.
ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s1 Pokud bychom šli po hlasovací proceduře, tak skutečně by se prvně měl hlasovat pozměňovací návrh F4 a F1, a pevně doufám, že najde vaši podporu.
ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s2 Pokud by se tak nestalo, bude se v hlasovací proceduře postupovat dále.
ps2017-019-04-003-111.u2.p5.s3 A tady se tedy zmíním o svých dalších pozměňovacích návrzích.
ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s1 F1, to je výjimka pro osoby, které pečují o osobu, která je závislá na pomoci jiné fyzické osoby ve druhém čtvrtém stupni, a osoby pečující o osobu mladší deseti let od prvního stupně.
ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s2 Tohle je jednoznačně velmi ohrožená skupina.
ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s3 A asi si málokdo dokáže představit, nebo doufám, že si to dokážeme představit, jak je obtížné pro osoby, které 24 hodin denně pečují o osobu blízkou, aby někde objížděly obchody a snažily se tam uplatnit poukázky.
ps2017-019-04-003-111.u2.p6.s4 A myslím si, že je to i velmi nedůstojné.
ps2017-019-04-003-111.u2.p7.s1 Dalším pozměňovacím návrhem, který by se měl hlasovat, je pozměňovací návrh F2, což je výjimka pro osoby, kdy jsou zde příjemci příspěvku na péči ve středně těžké úplné závislosti.
ps2017-019-04-003-111.u2.p7.s2 Myslím si, že to zdůvodnění platí úplně stejně jako pro výjimku pro osoby pod bodem F1.
ps2017-019-04-003-111.u2.p8.s1 A poslední pozměňovací návrh, který vám chci představit, je pozměňovací návrh F3, který přináší výjimku pro osoby s přiznanou invaliditou třetího stupně a seniory nad 70 let.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, pevně věřím, že při hlasování o pozměňovacích návrzích vezmete v úvahu, že dávky v hmotné nouzi, v tomto konkrétním případě dávky na živobytí, by měly účinně pomáhat lidem, kteří se dostali do velmi svízelné životní situace.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s2 A nemá cenu zde diskutovat, jestli si za to mohou sami, nebo nemohou.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s3 Toto by měl být první a zásadní úkol státu.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s4 Měli bychom nastavit roli státu tak, aby byl primárně starostlivým, ale i přísným rodičem.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s5 Rozhodně to pak ale neznamená, že by stát měl rezignovat na kontrolu, aby nedocházelo ke zneužívání jakýchkoliv dávek, to znamená nejenom dávky na živobytí.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s6 Pokud ale tyto role otočíme, pak se pomoc potřebným stává diskriminační a velmi nevlídnou a to by naopak úkol státu být neměl.
ps2017-019-04-003-111.u2.p9.s7 Řeknu to lidově, stát by neměl být prvně drábem, a teprve potom starostlivým rodičem.
ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s1 Poslanecký klub KDU-ČSL se k tomuto problému vyjadřoval opakovaně a také se mu velmi intenzivně věnoval, což dokládá jak podání vlastního poslaneckého návrhu, který jsem zmiňoval, je to sněmovní tisk 99, tak i sada zmíněných pozměňovacích návrhů.
ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s2 Znovu chci zdůraznit, že naší ambicí není politicky soupeřit s předkladatelkami sněmovního tisku 89, který tady dnes projednáváme, ale naším cílem je najít kompromis a narovnat stávající nevyhovující stav.
ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s3 A stejnou ambici mají i naši senátoři, kteří jsou připraveni dle toho, jak dopadne jednání zde v Poslanecké sněmovně, podat příslušné pozměňovací návrhy při jednání v Senátu.
ps2017-019-04-003-111.u2.p10.s4 Za sebe pak pevně doufám, že dokážeme najít nakonec takové řešení, které pomůže těm, kteří jsou současným systémem povinných poukázek postiženi.
ps2017-019-04-003-111.u2.p11.s1 A ještě bych chtěl požádat paní ministryni Maláčovou, zda by mohla potom krátce v diskusi k tomuto sněmovnímu tisku vystoupit, protože na výboru pro sociální politiku Ministerstvo práce a sociálních věcí také po velmi dlouhé diskusi vyjádřilo doporučení k hlasování o pozměňovacím návrhu F4 a A1, tudíž vrátit se před tu poslední novelizaci, a bylo by velmi dobře, kdyby se tady k tomu paní ministryně přihlásila i na plénu.
ps2017-019-04-003-111.u2.p12.s1 Chci ještě zdůraznit, že tomuto pozměňovacímu návrhu vyjadřují podporu právě i zástupci pracovníků sociálních služeb, pracovníků zdravotnických zařízení a také úřad veřejného ochránce práv.
ps2017-019-04-003-111.u2.p12.s2 Paní ombudsmanka vystoupila na výboru pro sociální politiku a prezentovala tam, že těch podnětů, které dostala právě k těm povinným poukázkám, bylo několik desítek.
ps2017-019-04-003-111.u2.p13.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vás chci požádat o moudré rozhodnutí při hlasování o pozměňovacích návrzích, protože si myslím, že to je věc, kdy jednáme o nejchudší skupině obyvatel této země.
ps2017-019-04-003-111.u2.p13.s2 A myslím si skutečně, že je potřeba, abychom k nim byli vlídní i přísní zároveň.
ps2017-019-04-003-111.u2.p14.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému.
ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s2 Mám tady, pokud se hlásí paní zpravodajka, tři přihlášky s přednostním právem, protože i bez výzvy kolegy Kaňkovského je řádně přihlášena s přednostním právem ministryně práce a sociálních věcí vlády České republiky Jana Maláčová.
ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s3 Poté je s přednostním právem přihlášen předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a poté s přednostním právem zpravodajka.
ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s4 Takže to pořadí dodržíme a paní ministryně Jana Maláčová slovo.
ps2017-019-04-003-111.u3.p1.s5 Prosím, paní ministryně.
ps2017-019-04-003-111.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-04-003-111.u4.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěla bych vysvětlit stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí k podpoře pozměňovacího návrhu, který shodně podali poslanci Sklenák a Kaňkovský, podle kterého by se vrátila právní úprava ke stavu před prosinec roku 2017, od kterého je příspěvek na živobytí všem dlouhodobým příjemcům vyplácen částečně v poukázkách.
ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s1 Paní ministryně, vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid!
ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s2 Pokud vedete jiné debaty na téma odlišné od novely zákona o pomoci v hmotné nouzi, prosím zásadně v předsálí!
ps2017-019-04-003-111.u5.p1.s3 Prosím.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s2 Chci se vyjádřit k tomu, co v současné době probíhá médii, a to je zpráva z průzkumu veřejného mínění, který byl zaměřen na vnímání problematiky dávek v hmotné nouzi, výplatu dávek poukázkami.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s3 Obdobný výzkum byl jinými společnostmi proveden v březnu letošního roku.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s4 Oba průzkumy však korespondují časově s projednáváním dnes projednávaných tisků.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s5 Tyto průzkumy veřejného mínění jednoznačně potvrdily přesvědčení veřejnosti, že se sociální dávky zneužívají.
ps2017-019-04-003-111.u6.p1.s6 Vláda tuto situaci řešit a dávky se mají vyplácet v poukázkách, protože to je nástroj, který zneužívání zabraňuje.
ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s1 Avšak můj pohled a pohled Ministerstva práce a sociálních věcí je v některých otázkách odlišný.
ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s2 Nelíbí se mi, když průzkum veřejného mínění vypadá tak, že se položí otázka, která jednoznačně směřuje k získání určité odpovědi.
ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s3 Položí-li vám někdo otázku "Vadí vám zneužívání sociálních dávek k jiným účelům než k zajištění základních životních potřeb?", je poměr odpovědí jasně predikovatelný.
ps2017-019-04-003-111.u6.p2.s4 Otázky kladené v těchto průzkumech jsou podle mého názoru často přinejmenším sugestivní, v některých případech navádějící.
ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s1 Ano, také mi vadí zneužívání sociálních dávek a budu tam, kde k němu dochází, a z pozice, kterou nyní zastávám, budu s tím bojovat.
ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s2 Osobně však vidím zneužívání dávek především v černé práci, v tom, když nejsou příjemci dávek přiznávány jejich příjmy.
ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s3 Domnívám se, že v praxi není dostatečně ošetřena pomoc dlouhodobým uchazečům o zaměstnání tak, aby nabídku vhodné práce opravdu dostali, a pokud vhodnou práci nepřijmou, aby mohli být naopak vyloučeni z dávek.
ps2017-019-04-003-111.u6.p3.s4 To si myslím, že je zásadní.
ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s1 V posledních čtyřech letech od roku 2014 výrazně poklesl počet příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi i objem prostředků vyplacených ze státního rozpočtu na tyto dávky.
ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s2 Pokud byli příjemci dávek pomoci v hmotné nouzi osoby, které se snažily práci vyhýbat, byl jejich počet v mnoha krajích již velmi výrazně redukován.
ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s3 Zůstávají regiony, které vždy měly vyšší míru nezaměstnanosti a současně mají i největší množství sociálně vyloučených lokalit.
ps2017-019-04-003-111.u6.p4.s4 V těchto krajích je především potřeba výrazně pomoci se vznikem pracovních příležitostí pro příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s1 Faktický stav je tedy dle mého názoru takový, že většina příjemců sociálních dávek v České republice dávky nezneužívá.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s2 Mezi příjemci sociálních dávek jsou staří, zdravotně hendikepovaní, matky samoživitelky.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s3 Velká část sociálních dávek je poskytována na základní zajištění základních potřeb nezaopatřených dětí.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s4 Výše dávek pomoci v hmotné nouzi ve svém principu neumožňuje využít tyto dávky jinak než k zajištění základních životních potřeb.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s5 Pokud se najdou osoby, které tyto peníze chtějí propít, prosázet v automatech, nedat je dětem na úhradu školních obědů, tak by zasáhl úřad práce a použil by institut výplaty dávek v poukázkách.
ps2017-019-04-003-111.u6.p5.s6 Pro většinu příjemců je výplata části příspěvku na živobytí pouze znepříjemňováním jejich života, snížením komfortu, jakýsi trest za to, že jsou dlouhodobými příjemci příspěvku na živobytí.
ps2017-019-04-003-111.u6.p6.s1 Stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí vychází z faktu, že těch, u kterých existuje možnost, že by mohli příspěvek na živobytí nevyužít k zajištění základních životních potřeb, a tím ho zneužít, je daleko méně než těch, kteří nikdy nezneužívali, nezneužívají a ani zneužívat nemohou, protože ten příspěvek na živobytí skutečně potřebují k zajištění základních životních potřeb.
ps2017-019-04-003-111.u6.p7.s1 Z mého vystoupení je názor na předložené poslanecké návrhy zřejmý.
ps2017-019-04-003-111.u6.p7.s2 Podporuji návrat k právnímu stavu, v jehož rámci nebylo vyplácení poukázek povinné pro všechny dlouhodobé příjemce dávek, ale bylo určeno pouze pro ty, kteří skutečně příspěvek na živobytí nevyužívají k zajištění základních životních potřeb.
ps2017-019-04-003-111.u6.p7.s3 Administrativní kapacita úřadu práce potřebná nyní pro výplatu téměř 65 tis. dávek v objemu téměř 90 mil. korun měsíčně by byla smysluplněji využitelná pro sociální práci, nebo pro cílenou adresnou kontrolu zneužívání dávek.
ps2017-019-04-003-111.u6.p7.s4 A o to vás nyní také žádám.
ps2017-019-04-003-111.u6.p7.s5 Podpořte uvolnění kapacity úřadu práce, kterou nyní zaměstnává výplata poukázek, pro smysluplnější účely, podpořte tedy zrušení povinné výplaty dávek v poukázkách.
ps2017-019-04-003-111.u6.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-04-003-111.u7.p1.s1 Děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové za její vystoupení.
ps2017-019-04-003-111.u7.p1.s2 Nyní pan předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.
ps2017-019-04-003-111.u7.p1.s3 A připraví se paní zpravodajka.
ps2017-019-04-003-111.u7.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2017-019-04-003-111.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.

Text viewDownload CoNNL-U