|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-09-12 ps2017-019-02-010-029 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

29. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení

Date2018-09-12
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/029
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019068.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 816 • previousnext

ps2017-019-02-010-029.u1.p1.s1 29.
ps2017-019-02-010-029.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 205/ - prvé čtení
ps2017-019-02-010-029.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-019-02-010-029.u1.p2.s2 Prosím ujměte se opět slova.
ps2017-019-02-010-029.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2017-019-02-010-029.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh zákona, kterým se mění zákon o evidenci tržeb a zákon o dani z přidané hodnoty.
ps2017-019-02-010-029.u2.p1.s3 Hlavní důvody novely zákona o evidenci tržeb jsou ty, že reaguje na nález Ústavního soudu Pl. ÚS 26/16 ze dne 12. prosince 2017 a promítá poznatky, které do doby schválení tohoto zákona přinesla jeho praktická aplikace.
ps2017-019-02-010-029.u2.p2.s1 Hlavní navrhované změny v zákoně o evidenci tržeb jsou ty, že stanovení data náběhu, takzvané třetí a čtvrté fáze bude společně, to znamená sedmý měsíc po účinnosti novely.
ps2017-019-02-010-029.u3.p1.s1 vás přeruším a požádám o klid v sále.
ps2017-019-02-010-029.u3.p1.s2 Mám pocit, že hladina hluku nepříjemně a nezadržitelně stoupá, tak bych chtěl všechny požádat, aby se zklidnili.
ps2017-019-02-010-029.u3.p1.s3 Prosím pokračujte.
ps2017-019-02-010-029.u4.p1.s1 Dále navrhujeme rozšíření výjimek z evidence tržeb na případy, kdy by evidence znemožnila plynulý a hospodárný výkon podnikatelské činnosti nebo kde správce daně možnost získat relevantní data jiným způsobem.
ps2017-019-02-010-029.u4.p1.s2 Týká se to telekomunikačních služeb, tržeb z hazardních her, obchodní letecké dopravy a také je zavádíme pro nevidomé, což bylo upraveno a převzato ze zrušeného nařízení vlády.
ps2017-019-02-010-029.u4.p2.s1 Současně se zavádí zvláštní režim evidence, takzvaný offline režim, nebo se respektive rozšiřuje, protože ho dnes zákon o evidenci tržeb zná, a to takovým způsobem, že se využijí takzvané papírové účtenky, které poplatníci obdrží zdarma od správce daně.
ps2017-019-02-010-029.u4.p2.s2 Respektive využívá se systému, který dnes musí na požádání učinit podnikatel, který ještě dnes nemusí evidovat podle elektronické evidence tržeb.
ps2017-019-02-010-029.u4.p2.s3 To znamená, jde-li dáma ke kadeřnici, která dnes ještě nemusí evidovat, protože spadá do takzvané třetí vlny, která byla odložena nálezem Ústavního soudu, tak na požádání vám ta kadeřnice musí vydat účtenku.
ps2017-019-02-010-029.u4.p2.s4 Takže využíváme toho, co se dnes dělat musí, a tu účtenku napříště budou tito podnikatelé spadající do třetí a čtvrté vlny, pokud spadnou pod ten speciální off-line režim, a hned řeknu, jaké tam patří podmínky, tak budou vydávat povinně.
ps2017-019-02-010-029.u4.p2.s5 Poplatníci nebudou tedy potřebovat pokladnu ani elektronické připojení a jsou hlavně nižší nároky na osoby méně technicky zdatné, které si stěžovaly, na drobné podnikatele.
ps2017-019-02-010-029.u4.p3.s1 Ještě malou informaci navíc, že tyto účtenky budou vydávány zdarma na kterémkoli územním pracovišti Finanční správy nebo kteréhokoli finančního úřadu.
ps2017-019-02-010-029.u4.p4.s1 Chtěla bych zdůraznit, ještě než přejdu k těm podmínkám pro získání tohoto nového off-line režimu, že je to pouze možnost.
ps2017-019-02-010-029.u4.p4.s2 Podnikatel, i když splní podmínky, nemusí požádat, a může tedy evidovat podle evidence tržeb.
ps2017-019-02-010-029.u4.p5.s1 A teď ty podmínky, kteří podnikatelé mohou, fyzické osoby, požádat o tento off-line režim.
ps2017-019-02-010-029.u4.p5.s2 Fyzická osoba nebo poskytovatel zdravotních služeb musí být neplátce DPH, musí mít nejvýše dva zaměstnance a výše příjmů z evidovaných tržeb, prosím vás - to znamená takzvaných hotovostních plateb nebo jinými způsoby podle zákona považující za hotovostní platby - za dvanáct kalendářních měsíců nepřesáhne 200 tisíc.
ps2017-019-02-010-029.u4.p5.s3 Opakuji, to nejsou příjmy roční.
ps2017-019-02-010-029.u4.p5.s4 To jsou hotovostní platby, čili to, co vlastně kasíruje v cashi, když to řeknu lidově.
ps2017-019-02-010-029.u4.p6.s1 K novele zákona o evidenci tržeb se připojuje novela zákona o dani z přidané hodnoty, která zavádí v případě služeb a rozšiřuje v případě zboží druhou sníženou sazbu z přidané hodnoty 10 % u vybraného zboží a služeb, a to současně se spuštěním fáze evidence tržeb.
ps2017-019-02-010-029.u4.p6.s2 Důvod je jasný: zmírnění vyšších nároků kladených na poplatníky v souvislosti se zavedením evidence tržeb pro třetí a čtvrtou fázi.
ps2017-019-02-010-029.u4.p7.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-02-010-029.u5.p1.s1 také děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Pavel Juříček.
ps2017-019-02-010-029.u6.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové.
ps2017-019-02-010-029.u6.p1.s2 nebudu opakovat to, co říkala paní ministryně.
ps2017-019-02-010-029.u6.p1.s3 Jenom se vrátím ke krátké genezi.
ps2017-019-02-010-029.u6.p2.s1 Víte, že jsme v minulosti zamítli jeden námět, část, která tady Poslaneckou sněmovnou neprošla, nicméně teď tento tisk 205 reaguje na nález Ústavního soudu a řekněme na praxi, která se prokázala.
ps2017-019-02-010-029.u6.p2.s2 Geneze byla taková, že bylo předběžně dojednáno napříč jednotlivými kluby, že paní ministryně do konce června předloží vládní návrh, který teď máme k projednání v prvním čtení.
ps2017-019-02-010-029.u6.p2.s3 Musím poděkovat paní ministryni, že to nebylo do konce června, ale bylo to Sněmovně předloženo 13. června, takže je vidět, že Ministerstvo financí funguje na základě dohod a funguje v tomto směru výborně.
ps2017-019-02-010-029.u6.p3.s1 to nebudu celé komplikovat.
ps2017-019-02-010-029.u6.p3.s2 Jenom říkám, avizovaný materiál byl předběžně v minulém období odmítnut.
ps2017-019-02-010-029.u6.p3.s3 V tehdejší rozpravě nás paní ministryně informovala o tom, jaký bude koncept toho návrhu.
ps2017-019-02-010-029.u6.p3.s4 Ten koncept návrhu je dodržen.
ps2017-019-02-010-029.u6.p3.s5 Podle reakcí diskutujících , doufám, šanci na přijetí.
ps2017-019-02-010-029.u6.p4.s1 Osobně jsem přesvědčen, že hlavní cíl, jak reagovat na nález Ústavního soudu a jak řešit problémy v praxi, tato novela jednoznačně řeší.
ps2017-019-02-010-029.u6.p4.s2 Nicméně musím říci, že můžeme diskutovat o tom, co tady bylo řečeno, to znamená například papírová evidence, jestli ta částka ve výši 200 tisíc korun je relevantní hranicí pro ten zvláštní režim, zda je správná právě pro tu hotovostní platbu.
ps2017-019-02-010-029.u6.p4.s3 Tím tady naznačuji, že jsem připraven i s paní ministryní i s dalšími kluby jednat o tom, jaká ta částka bude řekněme kompromisní, tak, aby ta administrativní zátěž menších podnikatelů, kteří mají hotovostní platby, byla relativně co nejnižší.
ps2017-019-02-010-029.u6.p4.s4 Považuji, že režim on-line je skutečně dobrý pro dosažení kýženého efektu pro Finanční správu a nakonec i pro poplatníky.
ps2017-019-02-010-029.u6.p4.s5 V každém případě je to krok správným směrem a krok, který jsme tady napříč Poslaneckou sněmovnou diskutovali.
ps2017-019-02-010-029.u6.p5.s1 Jednoznačně bych vás chtěl všechny poprosit, abychom to schválili v prvním čtení a případně ve druhém čtení abychom vzájemně hledali kompromis, který jsem naznačil, v jakém směru bychom v tom ještě mohli pokračovat.
ps2017-019-02-010-029.u6.p6.s1 To je z strany všechno.
ps2017-019-02-010-029.u6.p6.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-019-02-010-029.u7.p1.s1 také děkuji za pozornost.
ps2017-019-02-010-029.u7.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádné přihlášky.
ps2017-019-02-010-029.u7.p1.s3 Hlásí se pan poslanec Ferjenčík.
ps2017-019-02-010-029.u7.p1.s4 Prosím.
ps2017-019-02-010-029.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-019-02-010-029.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak jsme avizovali v našem volebním programu, my nepodporujeme rozšíření EET o třetí a čtvrtou vlnu, protože zatímco v vlně první a druhé alespoň jde převážně o podniky, které mají nějakou vysokou návštěvnost, tak tady se jedná typicky o transakce mezi řemeslníky.
ps2017-019-02-010-029.u8.p1.s3 Jediný efekt toho zákona bude, že ti poctiví budou zavaleni byrokratickou povinností navíc, resp. bude jim to komplikovat hotovostní platby.
ps2017-019-02-010-029.u8.p1.s4 Část z nich to vyřeší tak, že přejde čistě na on-line faktury, a část z nich si pořídí nějaké zařízení, které je bude něco stát, bude něco stát provozně, ale v jejich podnikání jim žádným způsobem nepomůže.
ps2017-019-02-010-029.u8.p1.s5 Ti nepoctiví nebudou absolutně nijak postiženi, protože se jednoduše dohodnou se zákazníkem, že to udělají v uvozovkách bez papíru, tu tržbu nenahlásí, a tím se povinnosti vyhnou.
ps2017-019-02-010-029.u8.p2.s1 Takže vymahatelnost třetí a čtvrté vlny je naprosto minimální.
ps2017-019-02-010-029.u8.p2.s2 My nevidíme důvod, proč ji zavádět.
ps2017-019-02-010-029.u8.p2.s3 Proto navrhuji zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení.
ps2017-019-02-010-029.u9.p1.s1 Registruji váš návrh.
ps2017-019-02-010-029.u9.p1.s2 Nyní se mi hlásil pan předseda Kalousek do rozpravy.
ps2017-019-02-010-029.u9.p1.s3 Máte slovo.
ps2017-019-02-010-029.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2017-019-02-010-029.u10.p1.s2 Pan poslanec Ferjenčík vyslovil to důležité, čím jsem chtěl začít, a sice že paní ministryně i zpravodaj uvedli tento návrh, jako by jeho hlavním motivem bylo určité části živnostníků, těch nejmenších, trochu ulevit z toho on-line režimu.
ps2017-019-02-010-029.u10.p1.s3 My přece víme, že to tak není, že hlavním motivem tohoto vládního návrhu je vyrovnat se s nálezem Ústavního soudu a moci tak spustit třetí a čtvrtou vlnu režimu EET, která by vzhledem k tomu nálezu jinak spustitelná nebyla.
ps2017-019-02-010-029.u10.p2.s1 si myslím, že jestli skutečně mít nějaká diskuse hlavní smysl, tak je to diskuse o tom, zda projekt EET v první a druhé vlně naplnil předpoklady, naplnil cíle, které si kladl, a zda smysl v něm pokračovat, nebo smysl ho zrušit.
ps2017-019-02-010-029.u10.p3.s1 Když si vezmu tu genezi od počátku, vezmu si tu slavnou konferenci tehdejšího pana ministra financí Babiše s panem ministrem financí Chorvatska - a teď promiňte, že si nejsem schopen vzpomenout si na jeho jméno, ano, samozřejmě, to byl kamarád Ivici Todoriče, takového českého Babiše, ten tedy dnes sedí, ten Todorič, ale jak se jmenuje ten bývalý ministr financí, to nevím.
ps2017-019-02-010-029.u10.p3.s2 Tak hlavní motto konference bylo, že snad ani nejde o lepší výběr DPH, ale o narovnání podnikatelského prostředí.
ps2017-019-02-010-029.u10.p4.s1 Odpovězme si na otázku, jestli projekt EET skutečně narovnal podnikatelské prostředí.
ps2017-019-02-010-029.u10.p4.s2 si troufám tvrdit, že ho pokřivil.
ps2017-019-02-010-029.u10.p5.s1 Se zájmem jsem vyslechl jednu z hlavních matek tohoto projektu, bývalou náměstkyni ministra financí Ing. Hornochovou, se kterou jsme o tomto projektu diskutovali vášnivě v minulém volebním období, která jasně řekla, že buď absolutně bez výjimek pro všechny stejně, nebo zrušit.
ps2017-019-02-010-029.u10.p5.s2 Jinak to nemá žádný smysl zejména pro ten cíl narovnání podnikatelského prostředí.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s1 To absolutně bez výjimek dobře víme, že v praxi je téměř neaplikovatelné.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s2 Zrušit je ta druhá možnost, ke které se hlásíme.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s3 Shodou okolností my jsme včera předložili do Poslanecké sněmovny návrh zákona, který tento projekt zcela ruší.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s4 Ruší ho proto - to pravděpodobně budu muset opakovat, budeme tento návrh hájit v Poslanecké sněmovně - ruší ho proto, že si troufám tvrdit, že nenarovnal podnikatelské prostředí, že ho naopak významným způsobem pokřivil.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s5 Že ho samozřejmě významným způsobem pokřivil nejenom různými podmínkami, ale tím, že tento nákladný represivní nástroj samozřejmě jinak snášejí ti velcí a jinak ti drobní živnostníci na venkově.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s6 V řadě případů byl poslední kapkou, proč ve všech krajích v naší zemi ti lidé, kteří se chtěli do poslední chvíle živit sami, si řekli, že tohle nemají zapotřebí, a své provozovny zavřeli.
ps2017-019-02-010-029.u10.p6.s7 Přišli jsme o velkou část podnikatelské aktivity na venkově a přišli jsme také o dostupnost některých služeb na venkově, protože ty provozovny díky elektronické evidenci tržeb prostě byly zavřeny.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s1 Dál se otevřely nůžky mezi podmínkami, které snášejí ti velcí a které snášejí ti malí, A kvantifikace přínosů, kterými nás Ministerstvo financí krmí, kolik jsme díky elektronické evidenci tržeb vybrali DPH navíc - no prosím pěkně, kdo nevěří, tam běží.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s2 Ty peníze nemají mašličky a s tou přesností, s kterou nám to Ministerstvo financí propagandisticky předkládá, to prostě definovat nelze.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s3 Rozhodně ne v souhrnu všech dalších opatření, která se dělala pro lepší výběr DPH, která ještě dělaly vlády Petra Nečase.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s4 Protože ta první vlna opatření proti únikům DPH byla nastartována v roce 2014, zcela jistě nějaké přínosy přinesla, něco pravděpodobně přineslo i kontrolní hlášení.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s5 A co z toho přináší elektronická evidence tržeb, je seriózně nevyčíslitelné, jakkoli se mnou paní ministryně jistě nebude souhlasit a bude říkat úplně přesná čísla, kolik nám to přineslo.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s6 Nevěřím jim.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s7 Zatímco ty počty restaurací a obchůdků, které musely kvůli elektronické evidenci tržeb zavřít, tak ty doložitelné a věrohodné jsou.
ps2017-019-02-010-029.u10.p7.s8 A to, co tohle opatření způsobí v drobných venkovských řemeslech, bude podle mého názoru ještě dramatičtější a škodlivější, než to způsobilo v hostincích a v obchodech.
ps2017-019-02-010-029.u10.p8.s1 se připojuji k návrhu pana poslance Ferjenčíka na zamítnutí, ne proto, že bych nechtěl diskutovat o tom, jak ulehčit těm, kteří to dnes musí provozovat, ale proto, že si nepřeji třetí a čtvrtou vlnu, a avizuji návrh, který jsme předložili včera do Poslanecké sněmovny, návrh na zrušení celého projektu elektronické evidence tržeb.
ps2017-019-02-010-029.u10.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-019-02-010-029.u11.p1.s1 také děkuji.
ps2017-019-02-010-029.u11.p1.s2 Nyní tady mám nějaké písemné přihlášky, takže prosím pana poslance Skopečka.
ps2017-019-02-010-029.u11.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2017-019-02-010-029.u12.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2017-019-02-010-029.u12.p1.s2 My se také připojujeme k návrhu na zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení.
ps2017-019-02-010-029.u12.p1.s3 si myslím, že ten zákon je přesně ve stylu, nebo byl předložen, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
ps2017-019-02-010-029.u12.p1.s4 Je to jenom snaha zareagovat na výtky Ústavního soudu, které zamezily náběh třetí a čtvrté vlny elektronické evidence tržeb, nicméně výhrady k tomuto systému samozřejmě zůstávají.
ps2017-019-02-010-029.u12.p2.s1 si také myslím, že EET jakkoli podnikatelské prostředí nenarovnává, ale křiví ho.
ps2017-019-02-010-029.u12.p2.s2 Je potřeba si uvědomit, že pro malého podnikatele, pro malého živnostníka je pořídit si pokladničku daleko větší náklad než pro velkého podnikatele.
ps2017-019-02-010-029.u12.p2.s3 Je to šmírování podnikatelů.

Text viewDownload CoNNL-U